Kilpirauhasen vajaatoiminta ja imetys????

pettynytmamma

Multa siis poistettiin raskauden aikana molemmat kilpirauhaset. Nyt pienokainen jo 3 viikkoa, imetys vaan ei ota sujuakseen. Sairaalassa imetys lähti ihan hyvin käyntiin ja kotona alkuun maitoa riitti. Aamullakin kun heräs niin tissit oli semmoset kivikovat pallot ja pursusin ulos kaikista liiveistä..mutta sitten yhtäkkiä ei enää näin ollukkaan..lapsi tuli kiukkuseks kun maitoa ei riittänytkään..yritti tissillä olla ja imeä mutta ei kuulunut nielaisuja ja sitten alkokin huuto, korviketta siis antanut lisänä. Nyt vaan korvikkeen määrä lisääntynyt ja lisääntynyt. Tissitkin palautunu takasin vanhaan kokoon..eli ennen raskautta oli b sitten kasvo d kokoon ja nyt menee taas b:n liivit. Lääkäriin oon menossa huomenna, mutta kyselisin nyt täältä jo että onko jollain kokemusta kilpirauhasen vajaatoiminnan vaikutuksesta imetykseen, tai onko muuten tietoa?? Itselläni tietysti vielä vähän eri kun ei oo niitä kilpirauhasia ollenkaan. Nyt thyroxinia syönyt ja olo muuten ihan hyvä ettei oo sillai vajaatoiminnan oireita ollut. Ainut vaan et maitoa ei tule juuri ollenkaan.. ja itselleni pettymys koska olin ajatellut imettäväni pitkään :(

3

2926

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JGFK

      Jos hoitotasapaino on huono, voi heikentää maidontuloa, eli lääkitys kohdilleen mahdollisimman nopeasti! Tarkempia mekanismeja en tunne, mut itse sain kuulla vauvan ollessa 6vkoa että vaikuttaa, ja lääkitystä suunnittelivat tarkistavansa vasta jälkitarkastuksessa (10vk). Lääkityksen tarvehan muuttuu synnytyksen jälkeen. Kannattaa tarkistuttaa myös imuote neuvolassa tai imetystukiäidillä.

      Tsemppiä ja sitkeyttä!

    • -.,mnbvcxz<äölkjhgfd

      Mulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta vähän ennen esikoisen odotusta. Lääkitystä nostettiin hieman raskausaikoina, mutta raskauden jälkeen arvot on ollet välillä reippaastikin vajaalla (viimeks TSH oli 4,5, sitä ennen 6), mutta maitoa on riittänyt hyvin. Esikoista imetin piirun vajaa 2 vuotta ja kuopus (varsinainen tissitakianen) on kohta 2v ja saa tissimaitoa vielä illalla ja aamulla, pikkuhiljaa pitäis alkaa sitäkin lopettelemaan... Oma paino on tippunut rajusti, olen nyt 8kg kevyempi, kuin ennen raskautta, jolloin BMI oli 19, eli silloinkin olin hoikka...

      Taitaa se lapsi ottaa omansa...

      Onko lapsen imemisotetta katsottu, että on ok ja imee tehokkaasti, niin että rinnat saavat viestiä lisätilauksesta?...

    • pari neuvoa

      Rinnathan eivät muuten ole sellaiset pinkeät lollot kuin alkuun, kyllä niiden kuuluukin pienentyä heti, kun maidontuotanto tasaantuu. Rinta voi myös omaan käteen tuntua tyhjältä, vaikka sieltä maitoa tuleekin. Lisäksi vauvoilla on n. kolmen viikon ikäisenä tiheän imun kausi, jolloin vauva saattaa haluta rinnalle koko ajan ja raivotakin rinnalla. Jatkuvasti rinnalla ollessaan vauva kuitenkin tilaa lisää maitoa. Koska sinulla kuitenkin tuo vajaatoiminta on, niin kehottaisin heti menemään kilpirauhasarvokokeisiin. Jos arvot kunnossa ja lääkitys näin ollen ok, niin sitten kannattaa vaan pitää lasta rinnalla mahdollisimman paljon, jotta maidon tarve ja tuotanto pääsevät taas tasoihin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      108
      867
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      71
      617
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe