Aamulenkit ihan huijausta.

,

En tiedä miksi jotkut haluaa juosta nimenomaan aamulla. Eikö se ole elimistölle huonoin ajankohta, kun ei ole vielä energiaa poltettavaksi. Eikö silloin kaikki lihakset vaan katoa ja tulee sellanen kauhee luuranko? Itse en ainakaan uskalla lähteä lenkille ennen kuin olen varma että on niin sanotusti "tankki täynnä" eli olen syönyt paljon ja siitä kaks kolme tuntia eteenpäin riippuen vähän ruuistakin. Eli töiden jälkeen vasta juoksen aina. Eikö se kuitenkin ole niin että vain noin puolet tjsp voidaan käyttää rasvaa vyötäröltä juostessa, ja jos aamulla juoksee ni loput sitten hauiksesta. :D

13

230

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • däpääpäpä

jos toiset haluaa hakea puhtia myös päivväänsä....ja nämä ravintotottumukset on jokaisella omanlaisensa.

• ,

no miten se voi olla tottumus kysymys, et kehossa ei oo energiaa varastos jossei oo syönyt pitkään aikaan mitään? :D varmaan luulis kaikil olevan sama. No joo olishan se hienoa saada puhtia päivään, mutta en halua luuranko ruumiinrakennetta :DDD

• corporesano
        , kirjoitti:

no miten se voi olla tottumus kysymys, et kehossa ei oo energiaa varastos jossei oo syönyt pitkään aikaan mitään? :D varmaan luulis kaikil olevan sama. No joo olishan se hienoa saada puhtia päivään, mutta en halua luuranko ruumiinrakennetta :DDD

Kyllä kehossa on energiaa vaikkei ole syönyt sitten edellisen illan. Glykogeeni (juurikin se energia yhdessä rasvan kanssa) varastoituu lihaksiin ja maksaan. Tyhjä vatsa ei siis tarkoita etteikö kehossa olisi energiaa.

Se on totta ettei aamulla tyhjällä vatsalla energiaa riitä yhtä pitkälle, kuin kunnollisen aterian jälkeen.

• not for mii

Aamulenkkeilijät ovat kaikki sellaisia linnunluisia nahkarimpuloita. Ainakin sillä laihtuu, mutta varmaan lihatkin lähtee.

• gjt

Aamulenkkeilijät on rimpuloiuta koska yleensä tosissaan treenaavat ovat sellaisia ja he myös juoksevat aamulenkkejänsä.

tuon energian vähyys aamuisin on ihan valetta. Korkeintaan veren sokerit on lähtökohtaisesti alhaalla, mutta lihakset ja maksa on yleensä ~puolillaan sokereita aamulla, kunhan illalla vetää hyvän iltapalan ennen nukkumaan menoa, edellisen päivän iltatreenin päälle.

olen selittänyt tätä ihmisten harhaluuloa itselleni niin, että koska elämme "sokerin aikakaudella", niin verensokerin vaihteluiden aiheuttamaa näläntunnetta kuvitellaan hiilihydraatti varastojen tyhjyydeksi. Näin ei ole. Ihan opiskelu mielessä paastotkaa vhh:lla 3 päivää niin huomaatte miltä tuntuu kun hiilarivarastot ovat oikeasti tyhjiä ja menkää sitten lenkille. sen melkein tuntee kun lihakset palavat energiaksi.

• not for mii

Ihan hyvä pointti, olen itsekin tehnyt miellyttäviä lenkkejä ennen ensimmäistä ateriaa kun varastot on täynnä illan ateriasta, mutta aika nihkeää se on jos heti kohta herättyään pitäisi lähteä. Jokin siinä ei vaan toimi.

• ..

En ole itse aamulenkkeilyä kokeillut, mutta jos treenaisin maratonille, niin tekisin viikonloppuisin juuri niin, että aamulla söisin VHH aamupalan ja tekisin väh. 30 km:n lenkin. Tämä luulojeni mukaan treenaa elimistöä käyttämään rasvaa energiana. Maratonilla käsittääkseni hiilarivarastot tyhjenee ja loppukilometreillä on tosiaan eduksi, jos elimistö on oppinut tehokkaammin polttamaan rasvaa energiaksi lenkin aikana.

• jopujopuu

Ja tietenkin kilpatasolle tähtäävien täytyy tehdä aamulenkki, jotta ehtivät palautumaan ennen iltalenkkiä. Kuntoilijan rytmiin taas vaikuttaa monet muut elämän osa-alueet: esim jos illalla on muita velvollisuuksia ja oma aika on revittävä aamusta. Itselläni ainakin on muita harrastuksia illasat, joten aamulenkki on näinä päivinä ainut mahdollisus jos haluan käydä lenkillä.

• aktiiviliikkuja

Jos harjoittelee aina vain tiettyyn aikaan päivästä, kroppa tottuu siihen ja kunnon kehittyminen hidastuu. Siksi on tärkeää tehdä harjoitukset vaihtelevasti eri aikaan päivästä.

• 13

"Jos harjoittelee aina vaan tiettyyn aikaan päivästä...." Ja HÖPÖ HÖPÖ !
        Kaikkea paskaa taas sitä kuulee. Urheilijat nimen omaan treenaavat samoihin aikoihin päivässä, yleensä aamulla ja illalla. Ajan vaihtelevuudella ei ole mitään tekemistä kunnon kehityksen kannalta !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• not for mii

Samaan aikaan treenaamalla olosuhteet ovat kontrolloidummat, ja treenistä saa enemmän irti. Eri ehkä jos haluaa jotain rasitusta kumuloida tms. mutta mun mielestä treenauksessa tärkeempää on stimulointi ja se onnistuu parhaiten tuttuun aikaan treenaten.

• aktiiviliikkuja
        13 kirjoitti:

"Jos harjoittelee aina vaan tiettyyn aikaan päivästä...." Ja HÖPÖ HÖPÖ !
        Kaikkea paskaa taas sitä kuulee. Urheilijat nimen omaan treenaavat samoihin aikoihin päivässä, yleensä aamulla ja illalla. Ajan vaihtelevuudella ei ole mitään tekemistä kunnon kehityksen kannalta !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Edellisessä työpaikassani oli allekirjoittaneella onni saada liikkumiseensa ohjeet ja opastus ammattivalmentajilta, mm Jylhän Reijolta ja muilta vuokatin urheiluopiston opettajilta. Tärkeimmät asiat, joita painotettiin, olivat monipuolinen liikunta, liikkuminen kaikilla sykealueilla (palauttava, peruskunto, vauhtikestävyys ja maksimi) ja harjoittelurytmin vaihtelu (harjoitusten tekeminen vaihteleviin kellonaikoihin, yksi ohjelma käytössä max 6 viikkoa), ettei kroppa pääse tottumaan aina samanlaiseen, samaan kellonaikaan, samoina viikonpäivinä tapahtuvaan harjoitteluun.

Olen käytännössä havainnut AMMATTILAISTEN antamien ohjeiden toimineen kohdallani erinomaisesti, mutta liikkukoon jokainen minun puolestani niin kuin parhaaksi näkee.

• drftygoijk
        aktiiviliikkuja kirjoitti:

Edellisessä työpaikassani oli allekirjoittaneella onni saada liikkumiseensa ohjeet ja opastus ammattivalmentajilta, mm Jylhän Reijolta ja muilta vuokatin urheiluopiston opettajilta. Tärkeimmät asiat, joita painotettiin, olivat monipuolinen liikunta, liikkuminen kaikilla sykealueilla (palauttava, peruskunto, vauhtikestävyys ja maksimi) ja harjoittelurytmin vaihtelu (harjoitusten tekeminen vaihteleviin kellonaikoihin, yksi ohjelma käytössä max 6 viikkoa), ettei kroppa pääse tottumaan aina samanlaiseen, samaan kellonaikaan, samoina viikonpäivinä tapahtuvaan harjoitteluun.

Olen käytännössä havainnut AMMATTILAISTEN antamien ohjeiden toimineen kohdallani erinomaisesti, mutta liikkukoon jokainen minun puolestani niin kuin parhaaksi näkee.

Luulenpa kuitenkin että Reijo tarkoitti tuolla harjoittelun kellonaikojen vaihtelulla jotain sellaista että sillä tavalla löytää itselleen parhaan ajan treenata. Tutkittua faktaa jos uskoo, päivän pääharjoitus tulisi suorittaa aamupäivällä. Olen samaa mieltä. Illalla elimistön vire on myös yleensä parempi kuin iltapäivän väsymyksen hetkinä, riippuen tietysti päiväohjelmastakin.

Mutta kyllä käytännössä treenit on jopa hyvä suorittaa säännöllisesti niihin aikoihin, joka on havaittu sopivan itselle parhaiten. Ei saavuteta muuta kuin haittaa jos tätä ruvetaan tarkoituksellisesti muuttelemaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      79
      1954
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1683
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      148
      1260
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      698
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      225
      697
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      656
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      56
      600
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      195
      563
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      472
    Aihe