Miksi kilpailette?

NoPropleemia

Kun lukee näitä juttuja kaameista anopeista, tulee väkisinkin mieleen että omalla käytöksellänne osaltanne aiheutatte sitä skismaa.
Kilpailette anopin kanssa miehen "omistamisesta" ja siinä tilanteessa on selvä että riitoja tulee.
Minulla on ollut parikin anoppia, toinen sellainen joka kovasti oli poikansa asioista huolissaan ja siksi paljon kanssamme tekemisissä.
En kuitenkaan ikinä ole lähtenyt sille linjalle että kumpi on miehelle tärkeämpi, minä vai hänen äitinsä. Emme paini samassa sarjassa. En ehkä aina ole ollut samaa mieltä anoppieni kanssa asioista, mutta en ole tehnyt siitä numeroa.
Nykyinen anoppini on myös hyvin kiintynyt poikaansa mutta se ei ole haitannut millään lailla meidän elämäämme. Olen jo alusta pitäen ottanut sen asenteen että hyväksyn hänet sellaisena kuin hän on, enkä takerru joka asiaan.
Jos tiedän että anopilleni joku asia on tärkeä, esim. joulu tai ms. minulla on varaa joustaa.
Tämä ei tarkoita sitä että mielistelisin häntä, pyrin olemaan kohtelias ja tutustuttuani häneen paremmin on molemminpuolinen luottamus kasvanut.
Hyväksyttävä on se että olemme eri sukupolvea, erilaisine tapoineen ja minua ei haittaa pätkääkään jos teemme jonkin homman anopin mielen mukaan.
Itsellekin tulee hyvä mieli kun saa pienellä vaivalla toisen ilostumaan.
Emme ole päivittäin tekemisissä, ehkä kerran viikossa ja voin sanoa että menen anoppilaan aina mielelläni kylään.
Onko minulla sitten hyvä tuuri vai olenko luonteeltani joustava, en tiedä.
Suosittelisin kuitenkin pyrkimään hyviin väleihin appivanhempien kanssa, he eivät täällä ikuisesti ole ja heiltä voi saada myös hyviä ohjeita elämään, jos ei ota sitä kilpailuasennetta.
Jos on joskus eri mieltä ja haluaa tuoda oman näkemyksensä esiin, siinäkin voi käyttää hieman diplomatiaa. Paremmin saa äänensä kuuluviin kun esittää näkemyksensä rauhallisesti ja perustellen.

18

218

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • happy together

Hyvin sanottu. Minäkin menen mielelläni anoppilaan, vaikka emme lähiystäviä ollakaan. On mukavaa jutella päivän kuulumisia ja vaihtaa mielipiteitä, vaikka elämämme ovat aivan erilaiset, eikä mummukerhon tapahtumat välttämättä kosketa läheisemmin minua. Anopin mielipiteetkin ovat tietysti vanhakantaisia ja joskus jyrkkiä, mutta annan olla, ei haittaa minua. Kuunnella voin myös erilaista elämänkatsomusta kuin omani. On meillä erilaisia arvojakin, ja sukupolvien tavat on tottakai erilaisia. Saa olla, ja on tavallaan mielenkiintoistakin

Suhtaudun niin että kunnioitan hänen tapojaan mutta myös omiani. voidaanhan me olla erilaisia ja silti välittää toisistamme. meillä on yksi tärkeä yhteinen asia: hänen poikansa. Rakastammmeillä siis yhteistäkin. Arvostan häntä myös siksi että hän on miehelleni rakas ja läheinen. Kyllä tapaamiset tuottavat minulle iloa, ja muutakin yhteistä löytyy. Kun kerron perheemme asioista, tiedän että häntä oikeasti kiinnostaa ja hän haluaa parastamme, vaikka neuvot ja apu ei aina oikeaan osukaan.

Ohjeeni on: huomatkaa anoppisuhteen mukavat puolet ja päästäkää vähemmän mukava ohi, Ihan niin kuin muittenkin ystävienne kanssa.

• senkin kokenut

Teillä on nähtävästi käynyt säkä. Ette edes tajua, mitä kauheaa kohtelua monet joutuvat kokemaan, ja vuosikymmenienkin ajan joskus.

Esimerkki:
      Ei paljon naurata jos anoppi esim. kiekaisee suoraan jossain sukuvierailulla parinkymmenen ihmisen kuullen että kylläpä tuo meidän matti otti kamalan vaimon, joka ei ole hänelle tarpeeksi hyvä. Ja seuraavalla tapaamisella tiuskaisee vaikka että älä sinä kuori niitä perunoita kun meidän Pekka kuorii ne niin hienosti ettei kukaan muu osaakaan jne.

Jos tuollaisia ilkeitä kiekaisuja kertyy joka ikinen kerta kun tavataan, ja on siis aihetta epäillä, että selän takanakin ilmaistaan tyytymättömyys tuohon malliin, niin eipä siinä ihan luonnostaan huvita ruveta anopin kanssa juttusille ellei ole aivan pakko. Saati minkään tasoista ystävyyttä ruveta rakentelemaan.

On päin vastoin luonnollista, että miniä välttelee tuonkaltaista anoppiaan niin hyvin kuin kykenee.

Miltähän kuulostaisi oma äänenne kellossa jos teille olisi sattunut meikäläisen tapainen anoppi.... ette takuulla horisisi mistään "kilpailusta" miehestä!

• Itsekunnioitus

Jos anoppi parinkymmenen ihmisenkuullen "kiekaisee" sinusta epämiellyttäviä asioita, niin itsensä hän siinä on nolannut.
        Suurin osa ihmisistä torjuu mielessään aiheettomat möläytykset, ja sympatiat olisivat sinun puolellasi. Itsestäsi riippuu sitten, ohitatko kiekaisun hymyllä ja huumorilla, vai annatko sanan sanasta. Silloin voi kuulijoiden mieli taas muuttua, varsinkin jos ovat anopin sukua. Et sanonut, miten kuulijat suhtautuivat.
        Itse ei kannata ruveta ilkeilemään sellaisessa tilanteessa.

Minä en menisi enää sukutapaamisiin, jos kokisin, että anoppi siellä alkaisi arvostella minua muille. Sanoisin seuraavalle kutsujalle, että et halua tulla ilmapiirin kiristäjäksi toiste.

En katsoisi menettäväni mitään, jos anopin suku salliii sinua mollattavan kaikkien kuullen. Silloinhan he ovat samaa mieltä koko sakki.

• senkin kokenut
        Itsekunnioitus kirjoitti:

Jos anoppi parinkymmenen ihmisenkuullen "kiekaisee" sinusta epämiellyttäviä asioita, niin itsensä hän siinä on nolannut.
        Suurin osa ihmisistä torjuu mielessään aiheettomat möläytykset, ja sympatiat olisivat sinun puolellasi. Itsestäsi riippuu sitten, ohitatko kiekaisun hymyllä ja huumorilla, vai annatko sanan sanasta. Silloin voi kuulijoiden mieli taas muuttua, varsinkin jos ovat anopin sukua. Et sanonut, miten kuulijat suhtautuivat.
        Itse ei kannata ruveta ilkeilemään sellaisessa tilanteessa.

Minä en menisi enää sukutapaamisiin, jos kokisin, että anoppi siellä alkaisi arvostella minua muille. Sanoisin seuraavalle kutsujalle, että et halua tulla ilmapiirin kiristäjäksi toiste.

En katsoisi menettäväni mitään, jos anopin suku salliii sinua mollattavan kaikkien kuullen. Silloinhan he ovat samaa mieltä koko sakki.

Sitähän minä juuri yritin tolkuttaa! Tää ketju on aloitettu siitä miten mielellään jotkut tapailevat anoppejaan ja jopa ystävystyvät heidän kanssaan, eivätkä nämä jotkut välttämättä näy ymmärtävän, että joskus se nyt vain ei ole mahdollista, vaan on paras kun pysyy erossa. Ei siis mistään ennakkoluuloista johtuen vaan ihan jo kertyneistä kokemuksista.

• ap

Ikävää jos sattuu kohdalle tuonkaltainen anoppi. Hän ei liene mieleltään terve koska tuo käytös kielii jostain suuremmasta ongelmasta.
      Siinä valossa voit laskea toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
      Yksi vaihtoehto on kokeilla huumoria...jos pinna kestää. Voithan tokaista jotain leikkimielistä anopin hourailuista, voi olla että joskus huumorikin laukaisee tilanteita.
      Pidä mielessäsi kuitenkin että sinun elämäsi on omaasi ja anoppisi ei pysty sitä määrittelemään. jos vahvasti olet omien sanojesi ja mielipiteittesi takana, etkä anna ikävien kommenttien murentaa itsetuntoasi, pärjäät paremmin.
      Sukulaisetkaa eivät varmasti ole niin tyhmiä että uskoisivat anoppisi arvostelut, kyllä tuollaisissa tilanteissa se joka nolaa itsensä on anoppi ihan itse.
      Mikäli et kertakaikkiaan kestä häntä, älä mene kylään, eihän sinun pakko ole sietää ketään ihmistä elämässäsi jos et tahdo. Sinä määrittelet omat rajasi.
      Olen minäkin joskus alkuaikoina saanut anopilta teräviä kommentteja, en vain noteerannut niitä. Pikkuhiljaa ne loppuivat ja olemme ihan hyvissä väleissä.

• yksi juttu..

Yksi vaihtoehto minkä itse koen hyväksi on olla olematta missään tekemisissä, kun joka ikinen tekosi minkä teet on anopin listaykkösenä puheissa, ja pääsit hänen kiusattava listalleen.. Moni varmaan kuvittelee että kaikki anopit ovat samanlaisia. Ja miniät. Näin vaan ei ole.. monesti miniäkin sitä paskaa niskaansa saa, vakka toimisi itse ihan fiksusti. Kuten nyt itselläkin, jokainen sanomiseni, lauseeni, tekemiseni ovat anopin mielestä hauskaa ajankulua millä sitten retostella haukkuja hänen sukulaisten korviin. Kypsää käytöstä ei välttämättä ole, vaikka ikää olisi senkin reilut 60 vuotta, joittenkin on pakko silti levittää itsestäsi pelkkää huonoa sanottavaa. Oli totta, tai ei. Kyllä anoppi "tietää"..

Jokainen jolla on hiukankin itsekunnoitusta ei tällaiseen alistu . Että aloittaja.. se kuka kilpailee on yleensä anoppi. Syytä en vieläkään käsitä vaikka itsekkin pian jo anoppi..ei käy mielessäkään kontrolloida nuoren parin tekemisiä saatika millaisia tapoja heillä on tai ei..

• yksi juttu..
        yksi juttu.. kirjoitti:

Yksi vaihtoehto minkä itse koen hyväksi on olla olematta missään tekemisissä, kun joka ikinen tekosi minkä teet on anopin listaykkösenä puheissa, ja pääsit hänen kiusattava listalleen.. Moni varmaan kuvittelee että kaikki anopit ovat samanlaisia. Ja miniät. Näin vaan ei ole.. monesti miniäkin sitä paskaa niskaansa saa, vakka toimisi itse ihan fiksusti. Kuten nyt itselläkin, jokainen sanomiseni, lauseeni, tekemiseni ovat anopin mielestä hauskaa ajankulua millä sitten retostella haukkuja hänen sukulaisten korviin. Kypsää käytöstä ei välttämättä ole, vaikka ikää olisi senkin reilut 60 vuotta, joittenkin on pakko silti levittää itsestäsi pelkkää huonoa sanottavaa. Oli totta, tai ei. Kyllä anoppi "tietää"..

Jokainen jolla on hiukankin itsekunnoitusta ei tällaiseen alistu . Että aloittaja.. se kuka kilpailee on yleensä anoppi. Syytä en vieläkään käsitä vaikka itsekkin pian jo anoppi..ei käy mielessäkään kontrolloida nuoren parin tekemisiä saatika millaisia tapoja heillä on tai ei..

että ehkä kyse onkin etteivät anopt kunnoita poikiaan puuttumalla joka asiaan???

• senkin kokenut

Kirjoittelet vähän ristiriitaisesti, kun aloitat ketjun yhdellä lailla mustavalkoiseen tyyliin ja sitten kumminkin jakelet ikään kuin ylhäältä neuvoja toiseen tapaan, kun sinulle on huomautettu ettei siinä nyt välttämättä kylläkään mistään kilpailusta ainakaan miniän puolelta ole kyse lainkaan. No, omapa on asiasi.

• ap

Kilpailulla tarkoitin ihan kumpaakin, sekä anoppia, että miniää. Tietysti itse miniänä en voi anoppien suulla vielä kirjoittaa...sekin tilanne kyllä pian on edessä.
      Vaikka anoppi olisi tämä "kilpailun" aloittaja, ei siihen tarvitse mennä mukaan. Siksi tästä aiheesta halusin puhua kun huomasin että miniät provosoituvat helposti anopin sanomisista. Anopit taas ehkä vanhempina kokevat olevansa vahvemmassa asemassa ja näin ollen eivät niin paljon piittaa mikäli tilanne on toisin, eli miniä hankala tapaus.
      Sanoinhan myös että voi minulla olla hyvä tuurikin, mutta olen kyllä tietoisesti pyrkinyt välttämään kaikenlaista kahnausta anopin kanssa. Ei ole hyvä lapsillekkaan jos välit isovanhempaan on huonot.
      Ei sille mitään tietysti voi jos jompikumpi osapuoli on kertakaikkisen kykenemätön normaaliin kanssakäymiseen. Halusin vaan sanoa että omalla käytöksellään useimmiten pystyy vaikuttamaan tilanteeseen. Ei aina tietenkään.
      Tämä nyt oli tarkoitettu lähinnä niille jotka selkeästi takertuvat jokaiseen riidan siemeneen ja eivät pysty ohittamaan mitään tilannetta ns. toisesta korvasta ulos ja toisesta sisään.
      Ymmärrän hyvin ettei kaikilla henkilökemiat käy yhteen mutta esim. työpaikoilla ym. on hieman pakko jotenkin pärjätä kaikkien kanssa. Tätä voisi enemmän soveltaa kotioloihinkin.
      Kuten sanoin, hulluudelle ei voi mitään, mutta ei siitä tarvitse omaa mieltään pahoittaa. Tämä koskee puolin ja toisin, voihan se miniäkin olla vaikka miten hankala tapaus. Itse ajattelen tilannetta jolloin miniä astuu kuvaan...en voi valita pojalleni kumppania. Minun on hänen valintansa hyväksyttävä ja poikani parasta ajatellen ainakin yrittäisin tukea heidän suhdettaan. Mikäli miniäni ei pitäisi minusta ja asiat eivät puhumalla selviäisi, en ainakaan menisi heidän väliinsä sorkkimaan, enkä ohjailemaan.
      Aikuiset ihmiset tekevät niinkuin haluavat, välillä virheitä...mutta niitäpä tulee tehtyä itsekin.

• Suku on paras

Itse anoppina kummeksun aina näitä kertomuksia hyökkäävistä anopeista, joille miniät eivät kelpaa. - Ja päinvastoin.

Minä olen erittäin varovainen kaikessa lasteni perheisiin liittyvissä asioissa, eikä todellakaan tuli mieleeni ruveta arvostelemaan poikieni perheiden siisteyttä tai ruokailutapoja yms. Elävät elämäänsä, minä omaani.
        Miten voisin mennä "sorkkimaan tai ohjailemaan" aikusia ihmisiä, omaa elämäänsä eläviä!

Olen varma, että poikieni perheet katoaisivat näköpiiristäni sillä siunaamalla, ja se olisi ihan luonnollistakin.

Toisalta en anna heidän sotkeutua omaan elämääni. En ole ollut ilmaisena siivoojana enkä lapsenlikkana, viikonloppuni ovat omassa käytössäni, eikä meillä lapsenlapset ole yökylässä olleet kuin hätätilassa. Jokaisella ihmisellä on kotinsa, ja siellä on kaikille perheenjäsenille järjestettävä hyvät olot kaikkina viikon päivinä.

Kyllä lapset tuntevat isovanhempansa, vaikka eivät viivykään heidän luonaan kuin muutamia tunteja kerrallaan.

• gdes1

Niin, ehkä tuntevatkin, mutta kuinka hyvin? Entä sinä, tunnetko hyvin lapsenlapsesi muutaman tunnin tapaamisilla? Eivätkö lapsenlapsesi edes pyydä että saisivat jäädä yökylään? Valitettavasti aistin kirjoituksestasi jonkin asteista
      välinpitämättömyyttä lastesi perheitä kohtaan, olet sen vain verhonnut huomaavaisuuden kaapuun.
      "Miten voisin mennä "sorkkimaan tai ohjailemaan" aikusia ihmisiä, omaa elämäänsä eläviä!"

• gdes1

Anteeksi suku on paras! Toivottavasti sinä et pahoittanut mieltäsi sanoistani.

• Masennus
        gdes1 kirjoitti:

Anteeksi suku on paras! Toivottavasti sinä et pahoittanut mieltäsi sanoistani.

Moni anoppi ja miniä toimii juuri tuolla tavalla:
        Sanovat ikäviä "totuuksia" toiselle ja vetävät johtopäätöksiä, joihin ei ole mitään perusteita.
        Kun toinen nieleksii kuulemaansa, sanovat: "Toivottavasti et pahoittanut mieltäsi sanoistani."

Pahinta mielestäni on, kun tuohtuneena sanoo yhtä, ja leppyneenä lohduttelee: "Enhän minä tosissani sitä tarkoittanut!"

• 20+13
        Masennus kirjoitti:

Moni anoppi ja miniä toimii juuri tuolla tavalla:
        Sanovat ikäviä "totuuksia" toiselle ja vetävät johtopäätöksiä, joihin ei ole mitään perusteita.
        Kun toinen nieleksii kuulemaansa, sanovat: "Toivottavasti et pahoittanut mieltäsi sanoistani."

Pahinta mielestäni on, kun tuohtuneena sanoo yhtä, ja leppyneenä lohduttelee: "Enhän minä tosissani sitä tarkoittanut!"

"Pahinta mielestäni on, kun tuohtuneena sanoo yhtä, ja leppyneenä lohduttelee: "Enhän minä tosissani sitä tarkoittanut!" "

Mutta kun se on totta. Kovasti tuohtuneena ihminen sanoo paljon pahemmin mitä oikeasti järjellä ajatellen tarkoittaa.
        Siksi olisikin parempi olla sanomatta yhtään mitään ja poistua paikalta.

Sanomiset pitää sanoa niin että oma mieli on tyynen rauhallinen, silloin pystyy harkitsemaan mitä oikeasti haluaa sanoa ja mikä on edes tarpeellista sanoa.

• ankeatäti

No aloittaja kuvailee aika optimaalista tilannetta ja tämän tapaisesti asiat useimmissa anoppi-miniä ja muissakin ihmissuhteissa hoitunat. Kyllä tiedetään, että ihmiset ovat erilaisia, tavat poikkeavat, sukopolvilla on erilaisia näkemyksiä ja painotuksia. Kannattaa olla suurpiirteinen ja joustava. Kyllä - olen aloittajan kanssa täysin samaa mieltä

Kilpailu? Kai sitäkin voi olla. Tiedostamatonta varmaan, mutta itseään tutkistelemalla sen voi löytää ja silloin toki aloittajan neuvot ovat käypiä.

Mutta luulisiin, että oikeasti hankalissa ja usein kipeissäkin vaikeuksissa on kyse syvemmistä ja monimutkaisemmista asioista. Mielenterveyden sairaudet ja häiriöt laitan vielä omaan lokeroonsa. Niiden miettimiseen ja käsittelemiseen olen kykenemätön ja kokematon.

Olen sekä miniä että anoppi - tosin vasta kokelas. Nuorillamme on seurustelukumppaneita ja tytär asuu toista vuotta avoliitossa. Minun mielestäni välit nuoriin - omiin ja kumppaneihin - ovat kunnossa. Meillä on periaate, että täysi-ikäisiä ei päsmäröidä eikä tyyräillä. Yritetään säilyttää hyvä yhteys ja keskusteluyhteys ja ollaan sanottu, että kysyä saa ja neuvotaan jos osataan. Aika moneen asiaan on mielipiteitämme kysyttykin. Nyt on seesteistä ja aika näyttää miten onnistumme jatkossa.

Anopinkin kanssa on nyt ok välit, mutta pitkä ja kivinen tie on kuljettu. Hän on ihmisenä mitä mukavin ja kunnollisin. Ahkera ja aikaansaapa. Tarkka taloudenpitäjä ja hyvä ruuanlaittaja. Hän on terävä-älyinen ja hyvämuistinen ja tietää nytkin 80 vuotiaana tasan tarkkaan, mitä maailmassa ja Suomessa tapahtuu. Aika hyvä ihmiseksi enkä minä itsekään pöllömpi ole vaikka itse sanonkin. Yleensä olen tullut ja tulen hyvin toimeen ihmisten kanssa.

Näillä palstoilla useikin miniät äkäilevät pikkujutuista, että kun se anoppi sitä ja tätä sanoi. Ja muut kommentoivat, että kyllä on pikkumaista touhua.

Minä ymmärrän noita "herkkänahkaisia" miniöitä. Nimittäin oma pinnani paloi useinkin juuri aika pienten anopin taholta tulleiden juttujen kohdalla. Takana ja taustalla oli kuitenkin paljon paljon muuta, ja sitten se kuppi meni lopulta nurin pikkujutun kohdalla.

Anoppini on huolehtiva ja välittävä ihminen. Hän tarkoittaa ja tahtoo pelkkää hyvää pojalleen ja poikansa perheelle. Tämä olen tiennyt ja tiedostanut aina. Ei hän ilkeyttään heitellyt kokkareita niskaan. Tilanne olikin siis kovin vaikea ja ristiriitainen. Ilkeä ihminen olisi ollut helppo sivuuttaa ja jättää omaan arvoonsa.

Ehkä kaikki olisi mennyt toisin, jos emme olisi asuneet niin lähekkäin. Asuimme näkö- ja kuuloetäisyydellä ja se oli suuri virhe. Hän oli pojassaan kovasti kiinni eikä ikäänkuin luottanut hänen kykyynsä tehdä hyviä valintoja ja ratkaisuja. Tai vaikka huonoja, mutta ihminen ei ole oikasti aikuinen ellei hän ole vapautunut ja irrottautunut vanhempien talutuksesta.

Minä olin irtautunut omasta lapsuudenkodistani jo vuosia sitten, joten oli rähähdysherkkä tilanne asua vahvan kontrollin ja puuttumisen alla. Joka asian maailmassa voi tehdä toisin ja jopa usealla eri tavalla. Anoppi näki joka jutussa mitä me teimme, sen toisen tavan eikä hän epäröinnyt tuoda kantaansa julki. Olimme ja elimme siis jatkuvassa ristiriitatilanteessa ja se jos mikä syö voimia.

Kenen syytä ne huonot välimme olivat? En minä tiedä. Hän eli ja toimi oman persoonansa mukaisesti ja minä omani. Jos olisin ollut räväkämpi yhteenotto olisi tullut hyvinkin pian miniäksi tultuani. Välimme olisivat voineet tervehtyä kertalaakista tai olisimme päätyneet ikuiseen välirikkoon. Ei voi tietää.

Mutta minä olin kiltti tyttö (vaikka en ihan tyttönen ollutkaan) ja luovin ja väistelin ja yritin sopeutua. Silti en ollut mikään lälly, joka olisi alistunut toisen määrättäväksi ja ohjailtavaksi. Jupisin itsekseni, voin huonosti ja uuvuin tilanteeseen. Tällainen nettipalsta olisi ollut iso apu ja oivallinen väline .

Eipä tässä voi perusteellisesti valottaa kaikkia puolia ja yksityiskohtia. Sanonpa vain, että ymmärrän kitiseviä miniöitä. Taustalla voi olla niin paljon muuta, joka ei pienessä avautumisessa tule esiin.

• hyvin kerrottu ankeatäti... plussat rehellisestä kuvailusta!

• linkkan

Sulle No prpleemia
      Ihan noin minäkin ajattelen, minulla ei liioin ole mitään pakotuksia olla se joka aina sanoo viimeisen sanan anopille. Vaikka tosiaan ei aina olekkaan samaa mieltä asioista niin joustava sitä voi olla siitä huolimatta. Taistelu näiden anoppi/miniä asioille on hyödytöntä, ja vaan viisas ihminen sen ymmärtää, jos voi tuottaa anopilleen iloa kompromisseilla niin sen tekee , vaikka ei itse aina tykkääkkään asiasta niin kamalasti.
      Ja lapsetkin saavat kiertyneen kuvan mummosta josta puhutaan aina negatiivisesti illallis pöydässä,lasten tulisi saada olla oikeutettuja lapsuus aikaan silloin kun ovat lapsia eikä kuuntelemaan miniä haukkuja sinisen langattoman toisessa päässä jossa "ystävätär" saa kuulla millaista tällä miniällä on ressulla, kun anoppi on vaikka ehdottanut että tehtäisiin huusholli tehtävät yhdessä.
      Joten anopit kunniaan miniät, sillä heitä saa kiittä siitä että teillä on mies jota sanotte rakastavanne---moni ei edes tiedä mitä rakkaus on .

• JK

SIKSI

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      20
      2222
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      74
      2163
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      33
      2016
    4. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      47
      1406
    5. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      74
      1356
    6. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      46
      893
    7. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      56
      822
    8. Farmi-Amski ja Jucci Hellström - Sydämiä satelee - Onko tässä jotain enemmän?

Amskidamski Anne-Mari Tarkkio ja Jucci Hellström olivat samaan aikaan Farmi Suomi -realityssä. Nyt somessa on nähty mat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      8
      761
    9. Arvaa sattuuko se

Että teen töitä siihen että unohdan sinut. Mitä muutakaan voin
      Ikävä
      52
      743
    10. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      33
      734
    Aihe