Mikä diagnoosi minulle

Minimerkki_

Haluaisin kertoa jotain ongelmistani. Olen 27-vuotias.

- Ensinnäkin olen tavattoman ujo. Olen sosiaalisesti hyvin rajoittunut. En puhu kodin ulkopuolella yleensä mitään.
- Kotona puhun perheeni kanssa, mutta kodin ulkopuolella en puhu mitään.
- Ymmärrän aina väärin kaiken. En tiedä, johtuuko se ujoudesta, mutta kotona en ymmärrä asioita väärin, mutta muissa sosiaalisissa tilanteissa ymmärrän asiat aina väärin tai otan ne kirjaimellisesti. Esimerkiksi opettajan neuvot koulussa. Teen asiat monesti väärin sen takia.
- Kotona puhun normaalisti, mutta muissa tilanteissa unohdan sanoja, sanon vääriä sanoja ja sekoilen sanoissani.
- En osaa oikein ilmaista itseäni puhumalla.

- En osaa katsoa ketään silmiin.
- Olen surkea kaikissa liikunnallisissa asioissa. Harrastan kävelyä ja pyöräilyä, mutta en mitään ryhmälajeja.
- Motoriikka on aika huono.
- Ujouteni takia en edes pysty tehdä mitään muiden katsoessa.
- Pienenä minulla oli kuulemma omalaatuinen kävelytyyli.

- Olin psykologin testeissä. Niiden perusteella minulla oli suuria vaikeuksia lähimuistissa, matematiikassa ja niissä, missä piti päätellä kuvioita ja palikoita.
- On hirveän vaikea muistaa suullisia ohjeita.
- Vaikea hahmottaa mitään kuvia ajatuksissaan.

- Ei ole kavereita.
- En ole koskaan seurustellut.

- Tunnen olevani jotenkin ikäistäni "lapsellisempi"
- On jotain pakko-oireita.
- On kaikenlaisia rutiineja.

- Kävin joskus muutamia vuosia sitten psykiatrisen sairaanhoitajan luona, mutta siitä ei tullut mitään. En puhunut sielläkään mitään tai vastasin yhdellä-kahdella sanalla. Sain lääkettä paniikkikohtauksiin ja sosiaalisten tilanteiden pelkoon, mutta minusta tuntuu, että minulla on tässä taustalla jotain muutakin.

- Oman muistikuvani mukaan minulla on ollut näitä juttuja jo lapsesta asti. Mutta erityisesti muistan vaikeuksien alkaneen koulun alettua. Ja sitten taas vielä enemmän vaikeutuneen tai korostuneen yläasteen alettua ja sitten taas lukion alettua.

- Aloitin ammattikoulun nyt vanhempana. Aikaisemmissa kouluissa ei ole ollut mitään diagnooseja, mutta tänne otettiin työvoiman palvelukeskuksesta yhteyttä ennen koulua. Minulle on tehty hojks-paperi. Siihen on kirjattu dysfasia. Ei minulla ole siitä diagnoosia, mutta siihen on laitettu se.

- Joskus olen epäillyt itselläni Asperger-piirteitä. Luin siitä kirjan ehkä 8 vuotta sitten ja olen aiheeseen tutustunut muutenkin lukemalla, niin aika moni asia täsmää minuun. Olen jossain määrin ajatellut olevani asperger-piirteinen, mutta en sitten tiedä.

14

1458

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • en ole psykiatri

Ainakin sinulla vaikuttaisi olevan heikko itsetunto.
      Kirjoitat aivan hyvin, ja pystyt kuvailemaan itseäsi selkeästti.
      Oliko kenties jotenkin erikoinen lapsuus?
      Perheessä väkivaltaa tms.?

• Minimerkki_

Kiitos vastauksestasi. Itsetuntoni tosiaan on melko heikko.
      Lapsuuteni oli aivan normaali. Perheessäni ei ollut väkivaltaa, alkoholismia yms. Minulla on aina ollut hyvät välit vanhempiini.

• Voi hyvin!

Hyvä aloittaja, kuvailusi perusteella on vaikea sanoa erityisen paljon tilanteestasi. Minulle tuli kyllä mieleen, että saattaisit hyötyä psykiatrin avusta, olipa ongelmasi sitten epäsosiaalisuus tai asperger. Psykiatri voisi osata ohjata sinut eteenpäin tarvitsemasi avun luo. Mietin myös ,voisitko hyötyä kognitiivisesta psykoterapiasta, jos sinulla on vaikea sosiaalisten tilanteiden pelko tai paniikkihäiriö. Kognitiivisen psykoterapian on todettu olevan hyvä apu paniikista kärsiville.

Tiedät varmasti itse parhaiten, että tarvitsetko apua vai et. Jos tarvitset apua, hae ihan rohkeasti apua vaikka opiskelijaterveydenhuollosta tai terveyskeskuslääkäriltä. Jos et osaa kertoa ongelmistasi suullisesti, voithan aina vaikka kirjoittaa kirjeen lääkärille ja ottaa sen vastaanotolle mukaan.

Joka tapauksessa, hyvää vointia ja hyvää jatkoa sinulle. Uskon, että löydät ratkaisun ongelmaasi.

• rfdhgfvdghb

1. Estynyt persoonallisuus
      2. Sosiaalisten tilanteiden pelko
      3. Autisminkirjo?

Kykenetkö normaalin tointaan ilman jännitystä? Sotkeeko jännitys siis kaiken?

Onko sinulla ollut kavereita?

Onkos sinulle sattunut jotain ennen syntymääsi?

• LK

Samat itsekin ajattelin että voisi olla ne mahdollisuudet, autisminkirjosta siis nimenomaan asperger.

Voi kyllä olla useampikin kuin yksi noista vaihtoehdoista.

Johtuuko ne sosiaaliset ongelmat huonommuudentunteesta?

Voisi tietysti niitä diagnostisia kriteereitäkin katsoa jospa vaikka ne valaisisi.

• Minimerkki_

Kiitos teille muillekin vastanneille ja anteeksi, että vastaan vasta nyt.

Kävin muutamia vuosia sitten psykiatrian poliklinikalla juttelemassa sairaanhoitajan kanssa. Kävin siellä ehkä puoli vuotta 1-4 kertaa viikossa. Lopetin siellä, kun en ikinä puhunut mitään. Sairaanhoitaja oli vielä sellainen, että hän tapasi monesti istua hiljaa ja odottaa, että sanon jotain. Olin siellä mm. siksi, että en puhu vieraille, joten ahdistuin vain lisää ekä saanut enää sanaakaan suustani ulos. Joten tämän takia on jäänyt vähän kammo terapioita kohtaan.

Voin tehdä monia asioita normaalisti, jos ei tarvitse puhua. Olen nykyään tullut sen verran rohkeammaksi, että olen kyennyt olemaan jopa ulkomailla yksin. Teen paljon asioita yksin, mutta kaikki ihmisiin liittyvä on vaikeata.

Minulla oli kavereita ala-asteella, mutta yläasteelta lähtien ei ole ollut. Olin silloin myös koulukiusattu ja syrjitty.

Sitä en tiedä, onko minulle sattunut jotain ennen syntymääni.

• lab_rat

Ehkä kannattaisi mennä psykiatrin/ psykologin juttusille, josta saa vieläpä KELA- korvauksen. Jos asut pääkaupunkiseudulla niin voisin suositella Veli-Pekka Aventoa, joka on erittäin kokenut psykiatrian erikoislääkäri ja hänelle on helppo kertoa asioista, joihin saa myös hyviä neuvoja ja apua. Turha niitä asioita on itsekseen liikaa miettiä.

• Minimerkki_

Kiitos vastauksestasi ja neuvosta. En asu pääkaupunkiseudulla, mutta kiitos kuitenkin suosituksesta. Mietin jp silloi psyk. poliklinikalla vaihtoa toiseen henkilöön, mutta se sitten jäi. Täytyy ottaa selville, mistä löytäisi psykiatrin tai psykologin.

• azzi88

Mielestäni vaikutat ihan aspergerille.

• jep jep

Veli-Pekka Avento taitaa olla myös erittäin kokenut itsensä mainostaja.

• Voi hyvin!

Minimerkki_,

täältä keskustelupalstalta ei kannata hakea diagnoosia. Jos haluat alkaa ratkaista ongelmiasi, hakeudu psykiatrille, jolta voit saada lausunnon psykoterapiaa varten, saat Kelalta tukea siihen. Sitten sinun kannattaa etsiä esim. kognitiivinen prykoterapeutti, jonka kanssa voit paneutua ongelmiisi. Jos sinulla on tosiaan halu alkaa ratkoa ongelmiasi, niin panosta nyt alussa toimintaan, joka tähtää rohkeasti ongelmien ratkaisemiseen. Se kannattaa!

• Zadex

Oireet osuu yksi-yhteen Aspergerin syndrooman diagnoosikriteerien kanssa. Itselläni on suuri osa samoista oireista ja olenkin miettinyt koko elämäni, että mikä helvetti minussa on vikana. Mietin vuosia olenko skitsofreenikko, psykopaatti vai tuleva sarjamurhaaja. Kun luin Aspergerin syndroomasta, niin palaset loksahti paikalleen. Varsinaista diagnoosia minulla ei ole, koska en ole ainakaan toistaiseksi tutenut tarvetta hakea sellaista. Silti helpottaa kun voi antaa jonkun nimen

• kawiquut

Heh, olen lähes samanlainen kuvaukselta, kuin aloittaja, ja elämän tarinatkin lähes identtisiä. Eikä minulle koskaan saatu mitään kunnollista kaikenkattavaa diagnoosia määriteltyä. Psykiatri pyöritteli päätänsä ja kaiveli paksua mielenterveys"raamattuansa", sanoen, että mikään ei täsmää kunnolla, mutta lähiten osuu "Skitsotyyppinen häiriö". No, se sitten tuli diagnoosiksi, vaikka ei se ole kovinkaan varmasti oikea diagnoosi.

Itse olen jälkeenpäin pohtinut, että suurin syy on vain heikko itsetunto, varsinkin muiden ihmisten (tuntemattomien ja puolituttujen) läsnäollessa. Menen lukkoon, niin henkisesti kuin fyysisestikin. Nykyään omat asiani ovat jonkin verran paremmin, ei ole paniikkikohtauksia ja pystyn näennäisesti kommunikoimaan muiden kanssa, vaikkakin keskusteluista tuntemattomien kanssa ei jää juuri mitään päähän, varsinkaan henkilön nimi. Sekä sanon asioita usein "väärin", eli jälki käteen ihmettelen: "miksi nyt noin sanoin, kun tiesin, että mun piti sanoa näin?". Myös eläytyminen keskusteluissa tuntemattomien tai puolituttujen kanssa todella vaikeaa. Suolapatsastelua. Toki tuttujenkaan kanssa en uskalla tuoda tunteitani helpolla esiin.

Muisti pätkii, lähimuisti varsinkin. Tämän olen liittänyt johtuvaksi pakkotarkistelusta. Oletan, että se tylsistyttänyt lähimuistia.

Heikko itsetunto ollut niin pitkään, että monesta asiasta tullut osa omaa käyttäytymistä. Oppinut reagoimaan väärin, vaikka olen nykyään itsevarmempi.

Toki olen alusta pitäen ollut hieman erilainen kanssaeläjiini verrattuna, varsinkin herkempi, henkisesti, että fyysisesti. Voisi kai viitata jonkinlaiseen aspergeniin?

• jep4

paniikkihairio ja agorafobia

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      82
      1985
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      113
      1708
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      180
      1296
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      225
      707
    5. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      698
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      676
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      56
      610
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      199
      566
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      508
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      472
    Aihe