Perusneuvoja uudelle Macin käyttäjälle

aloittelija86

Hei!

Kaipaisin selkokielisiä neuvoja macin käyttöön. Olen aikaisemmin ollut vannoutunut pc:n käyttäjä, mutta nyt vaihdoin ensimmäistä kertaa macciin (macbook air) ja haluaisin kovasti oppia käyttämään tätä näppäräksi kutsuttua laitetta. Valitettavasti kaikki jutut olivat jo niin pc-automaattisia, että nyt olen ihan sormi suussa...

Netistä olen lueskellut, mutta vaikeaa löytää mitään helppoja yleisiä vinkkejä, joten auta, jos osaat ja jaksat:) Olen pohtinut tässä muun muassa sitä, että minne kannattaa tallentaa asioita, kuulemma macintosh hd:lle, mutta miten sinne saa luotua uusia kansioita? Entä miksi en saa auki edelliseltä koneelta siirtämiä officen tiedotoja? Mitä käteviä pikakomentoja on? Onko macissä mitään Paint-ohjelmaa vastaavaa? Miksi avatessani tiedostot välilehden siitä puuttuu kokonaan punainen ja keltainen ympyrä eli en saa sitä suljettua kuin kumoamalla. Entä miksi officen ohjelmat ja spotify aukeavat jokaisella käynnistyskerralla automaattisesti, vaikka valikon "avaa sisäänkirjautuessa" kohdassa ei ole raksia. Entä miksi sulkiessani kyseiset ohjelmat, aukeavat ne suureksi ja suostuvat vasta sieltä suljettaessa sulkeutumaan?

Kiitos jo etukäteen avusta! Ja juu en kaipaa mitään pätemistä tai turhaa kommentointia vaan selkeitä neuvoja:)

5

153

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olisit testannut ennen ostoa Macia... Sen käyttis eroaa kuitenkin aika paljon Windowsista... Esimerkiksi Gigantissa on toimivia Mac läppäreitä esillä..

• aloittelija86

Juu vähän jopa kaduttaa ostaminen;) Mutta iphonen olen todennut käteväksi ja ajattelin että koneen kanssa sama, että vaatii vähän totuttelua. Mutta juu en kaipaa viisastelua vaan neuvoja, kuten totesin. Tuskin tämä ihan ydinfysiikkaa on, vaikka hankalalta juuri nyt tuntuukin.

• 1stMacFinn

1) jokaisen ohjelman valikkorivillä on Ohje-kohta. Lue niitä vähän läpi.

2) tutustu Hopeinen Omena-sivustoon, vaikka ohjelmien asennukseen nyt ensiksi.

3) Office ja muut aukeavat automaattisesti, ellet Järjestelmäasetuksissa estä koneen palauttamista siihen tilaan missä se oli sammutettaessa. Eli jos sammutat koneen Office auki, käynnistys avaan Officen automaattisesti. Mutta miksi sammutat? Ei kukaan muu Maccia sammuta. Kansi kiinni ja se on siinä.

4) Omat tiedostot tallennetaan omalla käyttäjänimellä varustettuun kotikansioon. Siis siihen, jonka kuvake on se talo. Sen sisällä on sitten esim. Kuvat ja Musiikki. Kai ymmärrät mitä niihin kannattaa laittaa.

5) se sun tiedostot-välilehtesi taitaa olla jonkun ohjelman Avaa-käskyllä aukeava näkymä. Sen ei kuulukaan sulkeutua kuin Kumoa tai Avaa-käskyillä. Ohjelmia ei myöskään lopeteta siitä punaisesta pallukasta, siitä sulkeutuu vain se ohjelman ikkuna, itse ohjelma sammutetaan erikseen ohjelman nimen alla olevasta valikon Lopeta-käskystä. Uusia kansioita tehdään siinä ikkunassa, Uusi kansio-käskyllä. Tai useimmiten Finderin Uusi kansio-käskyllä. Finder on vähän kuin Resurssihallinta mutta ei aivan.

6) lue niitä ohjeita.

7) Mac OS X ei ole Windows. Jos yrität käyttää kuin Windowsia, joudut hankaluuksiin etkä opi uusia juttuja.

• aloittelija86

Kiitos paljon avusta! Näillä olen taas vähän fiksumpi. Osaako kukaan kertoa, miten tietokoneen käyttäjänimen saa muutettua? Taitaa olla niin, että sitä ei voi muuttaa ollenkaan... Tai siis tilin nimeä, joka kummittelee sitten ihan joka paikassa, esim. juuri mainitsemassasi talovalikossa.

• 1stMacFinn

Sen voi vaihtaa, mutta en sitä suosittele.

Tee vaikka uusi, mieluisammalla nimellä, kopioi tiedostot vanhalta sinne ja poista sitten se vanha.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      109
      868
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      277
      674
    5. Keitä täällä on??

Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      638
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe