Mikä minua vaivaa….?

ceecee92

Viime aikoina päähäni tulee aina välillä kamalia mielikuvia, suurin osa liittyy perheenjäseniini ja itseeni. Esim. "näen" yhtäkkiä jonkun perheestäni onnettomuudessa. Joka kerta kun tää tapahtuu, "pysäytän" ajatuksen hokemalla "ei ei ei" pääni sisällä… Olenko tulossa hulluksi?? Olen 20 v. opiskelija tyttö. Kärsin myös vahvasta hypokondriasta, pelkään aina pahinta. Olen niin paranoidi etten uskalla enää juoda edes bileissä koska pelkään maksani olevan jo vaurioitunut jne. Kärsin vatsaongelmista (jatkunut jo n.3 vuotta) ja luulin pitkään sairastavani jotakin syöpää jne. koska vatsani ei yksinkertaisesi toiminut. Vihdoin viimein vanhempani passittivat minut gastroenterologille joka paineli mahaani, otti kokeita jne. ja lopuksi diagnosoi oireeni "irritable bowel syndroomaksi". Eli liittynee stressiin ja ahdistukseen jota koen koko ajan… Miten voin lopettaa tälläisen hulluuden? Miksi pelkään koko ajan pahinta, enkä edes "uskalla" ajatella tulevaisuutta koska pelkään pahoja asioita? Kesällä ahdistukseni oli niin paha että kun yksi perheenjäsenistäni lähti kauppaan tms. aloin pelätä että heille kävisi jotain matkalla… Voisin lisätä että asun tällä hetkellä kaukana perheestäni, vanhemmat ja toinen sisaruksista asuu ulkomailla ja itse muutin Suomeen opiskelemaan. Ehkä tämä pahentaa oloani kun en näe perhettäni koko ajan, en tiedä… Mitä voin oikein tehdä tälle asialle, haluaisin vain elää normaalisti ja olla positiivinen ja huoleton mutten pysty.
ps. postitin saman viestin toiselle palstalle, en ole varma kumpaan kuuluu.

7

147

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ceceee92

Lol no ihan hyvä kai et jotain "naurattaa" mut olin ihan tosissani.. Ja en missään sienissä! Mut ole hyvä vaan. Haluisin myös asiallisia vastauksia, kiitos!!

Ja se on *nainen, btw.

• mara

Ymmärrän täysin viestisi ja ahdistuksen tunteen mitä koet.
      Et kuitenkaan ole hullu. Joten toivon sinulle vointia j ajaksamista.

• pume

Luulenpa, että sinun kannattaa puhua asiasta jollekin ammattiauttajalle. Jonkinlainen terapia voisi auttaa hyvin luultavasti.

• ex-masentunut

Enpä osaa minäkään mitään fiksua tähän kirjoittaa :)

Itse olen vapautunut hieman omista peloistani, jota eivät kyllä olleet lähelläkään tuota luokkaa, yksinkertaisesti vain kohtaamalla niitä. Sopivin annoksin ja sopivin hetkin niitä saa purettua, mutta liiallinen yrittäminen saattaa myös kostautua.

Yhden lukemani kirjan mukaan pelkoja pidetään nykyään aika paljon (alitajuisesti) opittuina kehon toimintamalleina, tietynlaisina assosiaatioina. Se tarkoittaa että niistä on mahdollisuus myös oppia pois. Tämä voi olla hidasta ja vaatii ehkä tarkkaakin harkintaa, koska väliaivot pitää saada reagoimaan aiemman pelkoreaktion sijaan jollain muulla tavalla. Pitää siis mennä pelon rajalle ja kohdata se, mutta ei saa murtua sen alle.

Tästä saan varmaan hörhön maineen, mutta haluaisin myös suositella meditaation kokeilemista. Siinä voi hyvällä tuurilla oivaltaa (hyvinkin syvällisesti) kuinka pelot ovat vain mielen kuvitelmaa ja näin nähdä niiden luoman illuusion taakse. Se voi auttaa ymmärtämään, että pelot eivät ole sama asia kuin todellisuus, vaan oma harhainen kuvitelma siitä. Hyviä oppikirjoja löytää kirjastosta.

Sitten voi aina miettiä, jos kyse on jostain post traumaattisesta stressistä. Oleto kokenut jotain järkytyksiä, kun nämä pelot alkoivat? Ehkä liität ne tuntemukset johonkin tapahtumaan, mihin ne eivät kuulu?

Pohdintapuolella saattaa auttaa myös ns. "Worst Case Scenarion" miettiminen, eli mitä pahimmillaan voi tapahtua. Se menee niin, että kysyt jokaisen vastauksen jälkeen, että "entä mitä sitten?", ja vastaat siihen. Lopulta ehkä huomaat, ettei pelättävää olekaan kuolemaa enempää ja sen kanssa vaan pitää oppia tulemaan sinuiksi. :)

Tsemppiä elämääsi!

• ceecee92

Kiitos vastauksestasi! Mietin pitkään asioita joita sanoit. Voisin ihan hyvin kokeilla meditaatiota vaikka munkin mielestä sana "meditaatio" on vähän outo :) olen harrastanut joogaa jonkin verran ja joka tunnin jälkeen on tuntunu siltä et hetken pystyn olemaan ihan rauhassa ja "normaali" enkä paranoidi joka ikisestä asiasta, joten meditaatio ei kuulosta hullummalta..

Mun elämässä on tapahtunut joitain asioita jotka voi edesauttaa tätä mut en tiedä miten paljon tai liittyykö siihen.. Mun isä on alkoholisti joka on vasta hiljattain ollut (lähes) raitis ja se on vaikuttanut muhun paljon koko lapsuuden ja tähän ikään saakka. Lopetin ite juomisen kokonaan heti kun ajattelin että se riistäytyy käsistä, ja senkin takia että pelkään terveyshaittoja.. Muita ikäviä asioita on mummin ja vaarin kuolema (molemmat 1.5 vuoden sisällä). En tiedä tosin miten nämä vaikuttaisivat ahdistukseeni, mutta oon melko varma että tää on vain pahentunut viimeisten n. 3 vuoden aikana, tää ei ollut lapsena näin paha.

Worst case scenario toimii tavallaan koska joskus ajattelen että "me kaikki kuollaan kuitenkin. jos niin käy just tänään, niin ei voi mitään" ja tää ajattelu ehkä kuulostaa oudolta mutta se on totuus joten se lohduttaa jonkun verran.. Yleensä en vain pysty ottamaan mitään noin kevyesti joten toi ei toimi kuin harvoin.

Kiitän paljon vastaajille, en tiedä mihin pyrin näillä viesteilläni, haluan kai vaan purkaa oloani ihmisille jotka ymmärtää, en pysty kuvittelemaan että kertoisin kellekään tutulle tms. mutta on kivaa lukea vastauksia/avun ehdotuksia,
      =)

• ex-masentunut

"olen harrastanut joogaa jonkin verran ja joka tunnin jälkeen on tuntunu siltä et hetken pystyn olemaan ihan rauhassa ja "normaali" enkä paranoidi joka ikisestä asiasta, joten meditaatio ei kuulosta hullummalta.. "

Meditaatio palvelee pitkälti samaa päämäärää kuin jooga, mutta hieman eri menetelmin. Joogassa on mukana vahvasti kehollisuus, kun taas meditaatio on vain olemista ilman tietoista ajattelua. Molemmissa on kuitenkin tärkeää kyetä näkemään oman mielen luomat harhat ja ymmärtää, että elämä on loppujen lopuksi aivan muuta kuin se kuva, jonka siitä omassa päässä muodostamme.

Itse pyrin meditoimaan aina kun päähän nousee negatiivisia ajatuksia. Huomaan ne nykyään herkästi, enkä päästä niitä synnyttämään sitä negatiivisuuden tulvaa, joka aikaansaa vastenmielisen olon ja joka lopulta johtaisi kuvailemaasi paranoidiin oloon. Meditoida voi siis ilman mitään muotoseikkoja (oikeaa istuma-asentoa yms), vaikkapa bussimatkalla kotiin.

Tällä tekniikkalla olen päässyt eroon osasta masennuksestani ja orastavasta akoholismistani, joten uskon vahvasti sen voimaan. Sinäkin kirjoitat saanesi apua joogasta, niin jatka sitä ihmeessä ja joogaa paha olo pois. Jos keksit paremman menetelmän, niin vaihda, mutta joogaa ihmeessä siihen asti.

Meditaation ja joogan voima on siinä, että tuovat meille näkyviin maailman, joka on tässä yhteiskunnassa jotenkin unohtunut. Me elämme järjevyyden ja lääkkeiden aikaa, mutta ihmisinä kai kaipaamme yhä hiljaisuutta ja rauhaa. Sellainen hetki, ettei ajattele, pohdi tai suunnittele mitään, on nykyään aika harvinaista.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      48
      2519
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      74
      2507
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2382
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      61
      2175
    5. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      32
      1887
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      103
      1739
    7. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1185
    8. Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %

Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r
      Maailman menoa
      7
      1034
    9. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      41
      1015
    10. Eläköön kuningas, kuningas on kuollut

Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön
      Kemijärvi
      57
      922
    Aihe