Onko kristyille tai juutalaisille sapatti nimenomaan luomisen muistomerkki niinkuin adventistit opettavat luomisesta?
Sapatti luomisen muistomerkkinä
16
122
Vastaukset
- jepjep!
2 Ms. 20:8-11 "Muista pyhittää lepopäivä. Kuutena päivänä tee työtä ja hoida kaikkia tehtäviäsi, mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti. Silloin et saa tehdä mitään työtä, et sinä eikä sinun poikasi eikä tyttäresi, orjasi eikä orjattaresi, ei juhtasi eikä yksikään muukalainen, joka asuu kaupungissasi. Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaiken, mitä niissä on, mutta seitsemännen päivän hän lepäsi. SEN VUOKSI Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen."
Tuossahan se sanotaan. - sapatista puhe.
http://www.kolumbus.fi/gematria/apsrk0.htm
Keijo Lindeman, henkilö monen hengellisen kirjan kirjoittaja, sanoi kerran, että kumartakaa Häntä joka on luonut taivaan ja maan. ts. siteerasi Ilmestyskirjaa.
Totesi, että missä luotu voi kumartaa Luojaansa on sapatti.
Kerron vielä, että tämä Lindeman ei ole adventisti.
Senkin vielä sanon, että sinä olet itse hukassa ajatuksessasi, koska sapatti nimenomaan on luomisen merkkinä, aivankuin miehen ja naisen välinen liitto..
Liitoissakin on oma merkitys.
Hienoa, että Flinkki opettaa raamattua. Onnittelut adventistit. - Jumala tehnyt.
RAAMATULLINEN AJANLASKU JA KALENTERI
”Ja Jumala sanoi: ’Tulkoot valot taivaanvahvuuteen erottamaan päivää yöstä, ja olkoot ne merkkeinä osoittamassa aikoja (hepr. UT: מועדים moadim = juhla-aikoja, juhlia, määräaikoja, aikoja, juhlauhreja) päiviä ja vuosia, ja olkoot valoina taivaanvahvuudella paistamassa maan päälle’. Ja tapahtui niin: Jumala teki kaksi suurta valoa, suuremman valon hallitsemaan päivää ja pienemmän valon hallitseman yötä, sekä tähdet. Ja Jumala pani ne taivaanvahvuuteen pasitamaan maan päälle ja hallitsemaan päivää ja yötä ja erottamaan valon pimestä. Ja Jumala näki, että se oli hyvä. Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, neljäs päivä” (1.Moos.1:14-19).
”Kuun sinä olet tehnyt näyttämään aikoja (hepr. moadim); aurinko tietää laskunsa” (Ps.104:19).
Vaikka onkin kysymyksessä niin arkinen asia kuin kalenteri ja ajanlasku, on sillä kuitenkin tärkeä merkitys, koska Jumalan antama lepopäiväjärjestelmä ja juhla-aikajärjestelmä perustuu Jumalan antamaan ajanlaskujärjestelmään. Jos sitä muutetaan, putoaa raamatullinen pohja samalla pois myös lepopäiväjärjestelmältä ja juhla-aikajärjestelmältä, niin kuin onkin tapahtunut kautta koko maailman ja myös ns. kristillisen maailman keskuudessa. Jumala kuitenkin tulee asettamaan ennalleen myös kalenteri- ja ajanlaskujärjestelmän messiaanisessa rauhanvaltakunnassa. Tutustumme nyt raamatullisen ajanlaskun perusteisiin Jumalan Sanassa. - ettei taas unohtuisi
Raamatullinen viikkojärjestys
”Kuusi päivää tehtäköön työtä, mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti, levon päivä, pyhä kokous; silloin älkää yhtäkään askaretta toimittako, se on herran sapatti, missä asuttekin” (3.Moos.23:3).
”Ja kun sapatti oli ohi, ostivat Maria Magdaleena (hepr. UT: Mirjam Magdalasta) ja Maria, Jaakobin äiti, ja Salome hyvänhajuisia yrttejä menneäkseen voitelemaan häntä. Ja viikon ensimmäisenä päivänä he tulivat haudalle ani varhain, auringon noustessa” (Mark.16:1-2).
Raamatullisen järjestyksen mukaan viikkoon kuuluu seitsemän päivää. Viikon ensimmäinen päivä alkaa lauantai-illasta auringon laskiessa ja päättyy sunnuntai-iltana auringon laskiessa ja siitä eteenpäin jatkuvat viikon päivät: toinen päivä, kolmas päivä, neljäs päivä, viides päivä ja kuudes päivä. Perjantai-iltana, aurongon laskiessa, alkaa sapatti-ilta ja sapatti, lepopäivä, jatkuen aina lauantai-illan auringonlaskuun saakka. Viikon kuusi ensimmäistä päivää ovat työpäiviä ja seitsemäs päivä, sapatti, on lepopäivä, Jumalan säätämyksen mukaan, jota Israel ainoana kansana noudattaa. (Aivan pohjoisessa tulee ongelmia auringonlaskun kanssa keskikesällä ja keskitalvella, mutta siellähän voi halutessaan noudattaa Jerusalemin auringonlaskun aikoja). Suomessa vielä 70-luvun alussa sen verran kunnioitettiin Jumalan Sanaa, että kalenterissa oli sunnuntai viikon ensimmäinen päivä, mutta laittomuuden edistyessä on kalenteriaukeamat muutettu siten, että nykyään sunnuntai on viikon viimeinen eli seitsemäs päivä. - rauhanvaltakunta..
Ajanlaskujärjestelmän ja kalenterin ennalleenasettaminen
"Sillä katso, Herra tulee tulessa, ja hänen vaununsa ovat kuin myrskytuuli; ja hän antaa vihansa purkautua hehkussa ja nuhtelunsa tulenliekissä. Herra käy tuomiolle kaiken lihan kanssa tulellaan ja miekallaan; ja Herran surmaamia on oleva paljon. Jotka pyhittäytyvät ja puhdistautuvat puutarhamenoja varten, seuraten miestä, joka on heidän keskellänsä, jotka syövät sianlihaa ja muuta inhottavaa sekä hiiriä, niistä kaikista tulee loppu, sanoo Herra. Minä tunnen heidän tekonsa ja ajatuksensa. Aika tulee, että minä kokoan kaikki kansat ja kielet, ja he tulevat ja näkevät minun kunniani. Ja minä teen tunnusteon heidän keskellänsä ja lähetän pakoonpäässeitä heidän joukostansa pakanain tykö Tarsiiseen, Puuliin ja Luudiin, jousenjännittäjäin tykö, Tuubaliin ja Jaavaniin, kaukaisiin merensaariin, jotka eivät ole kuulleet minusta kerrottavan eivätkä nähneet minun kunniaani, ja he ilmoittavat minun kunniani pakanain keskuudessa. Ja he tuovat kaikki teidän veljenne kaikista kansoista uhrilahjana Herralle hevosilla, vaunuilla, kantotuoleilla, muuleilla ja ratsukameleilla minun pyhälle vuorelleni Jerusalemiin, sanoo Herra, niinkuin israelilaiset tuovat ruokauhrin puhtaassa astiassa Herran temppeliin. Ja heitäkin minä otan leeviläisiksi papeiksi, sanoo Herra.
Niinkuin uudet taivaat ja uusi maa, jotka minä teen, pysyvät minun kasvojeni edessä, sanoo Herra, niin pysyy teidän siemenenne ja teidän nimenne. Joka kuukausi uudenkuun päivänä ja joka viikko sapattina tulee kaikki liha kumartaen rukoilemaan minua, sanoo Herra. Ja he käyvät ulos katselemaan niiden miesten ruumiita, jotka ovat luopuneet minusta; sillä heidän matonsa ei kuole, eikä heidän tulensa sammu, ja he ovat kauhistukseksi kaikelle lihalle" (Jes.66:15-24).
Jesajan kirjan viimeinen luku on profetiaa lopun ajan tapahtumista ennen Messiaan tulemusta hallitsemaan rauhanvaltakuntaa. Luvun lopussa on myös viittaus uusiin taivaisiin ja uuteen maahan, jotka Herra tulee luomaan pysyväisiksi. Ennen rauhanvaltakunnan ihanuuden aikaa on maan päällä Jumalan tuomioiden aika, kun Herra kokoaa kaikki kansat tuomiolle eteensä, niinkuin monet profeetat ovat siitä ennustaneet (Jooel.3:1-21; Mat.25:31-46). Silloin tuli ja miekka (atomituli, sota ja muut vitsaukset) tulevat tuhoamaan jumalattomat ihmiset, niin että vain jäännös jää henkiin, aloittamaan elämää messiaanisessa tuhatvuotisessa rauhanvaltakunnassa (Jes.13:9-13; Ilm.19:11-20:6). Israelin viholliset, jotka kokoontuvat sitä tuhoamaan, saavat surmansa tuossa Jumalan tuomiossa (Hes.38-39; Sak.12-14). Tuo Jumalan tuomio on oleva samalla suuri tunnusteko pakanakansojen keskuudessa, niin että kertomus henkiinjääneen jäännöksen kautta tulee leviämään läpi pakanamaailman ja jumalanpelko valtaa ihmiskunnan jäännöksen rauhanvaltakunnan alkaessa.
Kun messiaaninen rauhanvaltakunta alkaa, samalla asetetaan kaikki asiat kohdalleen maapallolla. Raamatullinen ruokavalio, sapatti ja uudenkuun päivä (raamatullisen kalenterin mukainen kuukauden alku) ovat voimassa kautta maapallon. Joka kuukausi uudenkuun päivänä kaikki liha tulee kumartaen rukoilemaan Herraa. Se merkitsee sitä, että Raamattuun perustuva israelilainen ajanlaskujärjestelmä ja kalenteri on ennalleenasetettu maan päällä. Varoituksena menneestä luopumuksen ajasta ovat radioaktiivisuuden saastuttamat säteilysairaat ihmiset, joita säteilysairaus polttaa kuin sammumaton tuli (esikuva myös helvetin tulesta). Nämä ihmiset ovat varoituksena luopumuksesta kaikelle lihalle rauhanvaltakunnan alkuaikoina.- jatkova linkist.
"Sillä katso, Herra tulee tulessa, ja hänen vaununsa ovat kuin myrskytuuli; ja hän antaa vihansa purkautua hehkussa ja nuhtelunsa tulenliekissä. Herra käy tuomiolle kaiken lihan kanssa tulellaan ja miekallaan; ja Herran surmaamia on oleva paljon. Jotka pyhittäytyvät ja puhdistautuvat puutarhamenoja varten, seuraten miestä, joka on heidän keskellänsä, jotka syövät sianlihaa ja muuta inhottavaa sekä hiiriä, niistä kaikista tulee loppu, sanoo Herra. Minä tunnen heidän tekonsa ja ajatuksensa. Aika tulee, että minä kokoan kaikki kansat ja kielet, ja he tulevat ja näkevät minun kunniani. Ja minä teen tunnusteon heidän keskellänsä ja lähetän pakoonpäässeitä heidän joukostansa pakanain tykö Tarsiiseen, Puuliin ja Luudiin, jousenjännittäjäin tykö, Tuubaliin ja Jaavaniin, kaukaisiin merensaariin, jotka eivät ole kuulleet minusta kerrottavan eivätkä nähneet minun kunniaani, ja he ilmoittavat minun kunniani pakanain keskuudessa. Ja he tuovat kaikki teidän veljenne kaikista kansoista uhrilahjana Herralle hevosilla, vaunuilla, kantotuoleilla, muuleilla ja ratsukameleilla minun pyhälle vuorelleni Jerusalemiin, sanoo Herra, niinkuin israelilaiset tuovat ruokauhrin puhtaassa astiassa Herran temppeliin. Ja heitäkin minä otan leeviläisiksi papeiksi, sanoo Herra.
Niinkuin uudet taivaat ja uusi maa, jotka minä teen, pysyvät minun kasvojeni edessä, sanoo Herra, niin pysyy teidän siemenenne ja teidän nimenne. Joka kuukausi uudenkuun päivänä ja joka viikko sapattina tulee kaikki liha kumartaen rukoilemaan minua, sanoo Herra. Ja he käyvät ulos katselemaan niiden miesten ruumiita, jotka ovat luopuneet minusta; sillä heidän matonsa ei kuole, eikä heidän tulensa sammu, ja he ovat kauhistukseksi kaikelle lihalle" (Jes.66:15-24).
Jesajan kirjan viimeinen luku on profetiaa lopun ajan tapahtumista ennen Messiaan tulemusta hallitsemaan rauhanvaltakuntaa. Luvun lopussa on myös viittaus uusiin taivaisiin ja uuteen maahan, jotka Herra tulee luomaan pysyväisiksi. Ennen rauhanvaltakunnan ihanuuden aikaa on maan päällä Jumalan tuomioiden aika, kun Herra kokoaa kaikki kansat tuomiolle eteensä, niinkuin monet profeetat ovat siitä ennustaneet (Jooel.3:1-21; Mat.25:31-46). Silloin tuli ja miekka (atomituli, sota ja muut vitsaukset) tulevat tuhoamaan jumalattomat ihmiset, niin että vain jäännös jää henkiin, aloittamaan elämää messiaanisessa tuhatvuotisessa rauhanvaltakunnassa (Jes.13:9-13; Ilm.19:11-20:6). Israelin viholliset, jotka kokoontuvat sitä tuhoamaan, saavat surmansa tuossa Jumalan tuomiossa (Hes.38-39; Sak.12-14). Tuo Jumalan tuomio on oleva samalla suuri tunnusteko pakanakansojen keskuudessa, niin että kertomus henkiinjääneen jäännöksen kautta tulee leviämään läpi pakanamaailman ja jumalanpelko valtaa ihmiskunnan jäännöksen rauhanvaltakunnan alkaessa.
Kun messiaaninen rauhanvaltakunta alkaa, samalla asetetaan kaikki asiat kohdalleen maapallolla. Raamatullinen ruokavalio, sapatti ja uudenkuun päivä (raamatullisen kalenterin mukainen kuukauden alku) ovat voimassa kautta maapallon. Joka kuukausi uudenkuun päivänä kaikki liha tulee kumartaen rukoilemaan Herraa. Se merkitsee sitä, että Raamattuun perustuva israelilainen ajanlaskujärjestelmä ja kalenteri on ennalleenasetettu maan päällä. Varoituksena menneestä luopumuksen ajasta ovat radioaktiivisuuden saastuttamat säteilysairaat ihmiset, joita säteilysairaus polttaa kuin sammumaton tuli (esikuva myös helvetin tulesta). Nämä ihmiset ovat varoituksena luopumuksesta kaikelle lihalle rauhanvaltakunnan alkuaikoina.
Gregoriaanisen kalenterin pakanallinen tausta
”Jos sinun keskuudessasi, niiden kaupunkiesi porttien sisäpuolella, jotka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa, on mies tai nainen, joka tekee sitä, mikä on pahaa Herran, sinun Jumalasi, silmissä, rikkoo hänen liittonsa, ja menee ja palvelee muita jumalia ja kumartaa niitä: aurinkoa, kuuta ja kaikkea taivaan joukkoa, minkä minä olen kieltänyt, ja siitä ilmoitetaan sinulle, niin että saat sen kuulla, niin tutki asia tarkoin, ja jos on totta ja varmaa, että sellaista kauhistusta on harjoitettu Israelissa, niin vie se mies tai se nainen, joka on sellaisen pahan tehnyt, porttiesi edustalle - se mies tai se nainen - ja kivitä heidät kuoliaaksi" (5.Moos.17:2-5).
Jotta voisimme tutustua ns. kristillisen gregoriaanisen kalenterin todelliseen pakanalliseen taustaan, otamme tähän esille lyhyen taulukon muodossa gregoriaanisen kalenterin nimistön, joka perustuu roomalaisiin ja muihin pakanallisiin epäjumaliin aina Baabelin tornista asti sekä Rooman hallitsijoiden nimiin. - häntä vielä tähän.
jatkova linkist. kirjoitti:
Kun messiaaninen rauhanvaltakunta alkaa, samalla asetetaan kaikki asiat kohdalleen maapallolla. Raamatullinen ruokavalio, sapatti ja uudenkuun päivä (raamatullisen kalenterin mukainen kuukauden alku) ovat voimassa kautta maapallon. Joka kuukausi uudenkuun päivänä kaikki liha tulee kumartaen rukoilemaan Herraa. Se merkitsee sitä, että Raamattuun perustuva israelilainen ajanlaskujärjestelmä ja kalenteri on ennalleenasetettu maan päällä. Varoituksena menneestä luopumuksen ajasta ovat radioaktiivisuuden saastuttamat säteilysairaat ihmiset, joita säteilysairaus polttaa kuin sammumaton tuli (esikuva myös helvetin tulesta). Nämä ihmiset ovat varoituksena luopumuksesta kaikelle lihalle rauhanvaltakunnan alkuaikoina.
Gregoriaanisen kalenterin pakanallinen tausta
”Jos sinun keskuudessasi, niiden kaupunkiesi porttien sisäpuolella, jotka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa, on mies tai nainen, joka tekee sitä, mikä on pahaa Herran, sinun Jumalasi, silmissä, rikkoo hänen liittonsa, ja menee ja palvelee muita jumalia ja kumartaa niitä: aurinkoa, kuuta ja kaikkea taivaan joukkoa, minkä minä olen kieltänyt, ja siitä ilmoitetaan sinulle, niin että saat sen kuulla, niin tutki asia tarkoin, ja jos on totta ja varmaa, että sellaista kauhistusta on harjoitettu Israelissa, niin vie se mies tai se nainen, joka on sellaisen pahan tehnyt, porttiesi edustalle - se mies tai se nainen - ja kivitä heidät kuoliaaksi" (5.Moos.17:2-5).
Jotta voisimme tutustua ns. kristillisen gregoriaanisen kalenterin todelliseen pakanalliseen taustaan, otamme tähän esille lyhyen taulukon muodossa gregoriaanisen kalenterin nimistön, joka perustuu roomalaisiin ja muihin pakanallisiin epäjumaliin aina Baabelin tornista asti sekä Rooman hallitsijoiden nimiin.Taulukossa käytettävät lyhenteet:
AL
Anglo-latinalainen
AR
Anglo-ranskalainen
KE
Keski-englantilainen
KKG
Keski korkea germaaninen
KR
Kreikkalainen
L
Latinalainen
ML
Myöhempi latinalainen
R
Ranskalainen
VE
Vanha englantilainen
VKG
Vanha korkea germaaninen
VL
Vanha latinalainen
VN
Vanha norjalainen
VR
Vanha ranskalainen
VS
Vanha saxonilainen
Lisätietoja asiasta saa tietosanakirjalähteistä, esim. "The Cincise Oxford Dictionary" tai "Pears Cyclopaedia, 80 th"
JANYARY (TAMMIKUU) - kuukausien alku. KE, AR, Jenever, L. Januarius (mensis = kuukausi), Januksen kk., Janus:en mukaan, (room. porttien ja alkujen jumala, kasvot edessä ja takana).
FEBRUARY (HELMIKUU) - KE, VR. Feverier, room. Februarius, nimetty Februa:n mukaan (puhdistusjuhla, pidettiin 15. pv tätä kuuta).
MARCH (MAALISKUU) - KE, VR. marsh (marz, mars), L. Martius, Mars:in kk. (mensis). (L. Mars Martis, roomalainen sodan jumala).
APRIL (HUHTIKUU) - KE, L. Aprilis.
MAY (TOUKOKUU) - KE, VR. mai, L. Maius, jumalatar Maia:n kk. (Roomassa kevään jumalatar).
JUNE (KESÄKUU) - KE, VR. juin ja L. Junius (Junonius) = Junolle uhrattu. (Juno = L. avioliiton jumalatar, Jupiterin vaimo).
JULY (HEINÄKUU) - KE, AR. julie, L. Julius (mensis = kk), nimetty Julius Caesar:in, roomalaisen hallitsijan mukaan.
AUGUST (ELOKUU) - VE, L. augustus. Nimetty Augustuksen, ensimmäisen Rooman keisarin mukaan.
SEPTEMBER (SYYSKUU) - KE, L. september (septem = seitsemän; alkuperäinen 7. kk. room. vuodessa).
OCTOBER (LOKAKUU) - VE, L. october (octo = kahdeksan; alkuperäinen kahdeksas kk. room. vuodessa).
NOVEMBER (MARRASKUU) - KE, VR. novembre, L. November (novem = yhdeksän; alkup. 9. kk. room. kal.).
DECEMBER (JOULUKUU) - KE, VR. decembre. L. December (decem = kymmenen; alkup. 10. kk. room. kal. ).
SUNDAY (SUNNUNTAI) - VE. sunnadaeg = VS. sunnundag, VKG. sunnuntag, VN. sunnudagr, käännös L. dies solis:sta ja KR. hemera heliou:sta = auringon päivä (Helios eli Apollo = auringon jumala).
MONDAY (MAANANTAI) - VE. mondag = kuun päivä, käännös ML. lunae dies:stä ja KR. hemera Selenes:stä (KR. Artemis = room. Diana, sama kuin kuun jumalatar Selene; katso: Ap.t.19:23-40).
TUESDAY (TIISTAI) - VE. tiwesdag (käännös L. dies Martis:sta = Marsin päivä). Tiw = germaaninen jumala, sama kuin room. sodan jumala. Mars.
WEDNESDAY (KESKIVIIKKO) - KE. wednesday, VE. wodnesdaeg = Odin jumalan päivä, käännös ML. Mercurii dies:stä, planeetta Mercuriuksen päivä; room. kaunopuheisuuden ja varastamisen jumala, jumalien sanansaattaja.
THURSDAY (TORSTAI) - VE. thunres thuresdaeg, ukkosen päivä, L. Jovis dies, Jupiterin, jumalien kuninkaan päivän edustaja (VE. Jovis pater sanoista JOVE PATER = Isä Jupiter).
FRIDAY (PERJANTAI) - VE. frigedag = VKG. friadag, Friggin päivä (Frig on Odinin vaimo), käännös ML. Veneris:stä, planeetta Venuksen päivä. Venus = room. jumalatar, sama kuin Afrodite, joka oli Babylonian (Baabelin) Ishtar eli Astarte, hedelmällisyyden ja halun jumalatar (katso: 1.Sam.7:1-4; 1.Kun.11:5).
SATURDAY (LAUANTAI) - VE. saetern(es)-daeg, käännös L. saturni dies:stä, Saturnuksen päivä (italialainen maanviljelyksen jumala viattomuuden ja runsauden aikaudessa).
HUOM! SATURNAALIA - muinainen room. Saturnus jumalan juhla joulukuussa vietettiin hillittömyyden ilojuhlana (jopa orjille); nykyisen ns. kristillisen joulun edeltäjä.
- mukava muistella.
Sapatin asettaminen luomistyön yhteydessä
"Niin tulivat valmiiksi taivas ja maa kaikkine joukkoinensa. Ja Jumala päätti seitsemäntenä päivänä työnsä, jonka hän oli tehnyt, ja lepäsi seitsemäntenä päivänä kaikesta työstänsä, jonka hän oli tehnyt. Ja Jumala siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen, koska hän sinä päivänä lepäsi kaikesta luomistyöstänsä, jonka hän oli tehnyt" (1.Moos.2:1-3).
"Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän (hepr. VT: יום השבת jom ha'shabat = sapatinpäivän) ja pyhitti sen" (2.Moos.20:11).
"Ja minä näin lentävän keskitaivaalla erään toisen enkelin, jolla oli iankaikkinen evankeliumi julistettavana maan päällä asuvaisille, kaikille kansanheimoille ja sukukunnille ja kielille ja kansoille. Ja hän sanoi suurella äänellä: 'Peljätkää Jumalaa ja antakaa hänelle kunnia, sillä hänen tuomionsa hetki on tullut, ja kumartakaa häntä, joka on tehnyt taivaan ja maan ja meren ja vetten lähteet'." (Ilm.14:6-7).
Kun Herra Jumala kuutena päivänä, joita tavallisesti kutsutaan luomispäiviksi (toisen tulkinnan mukaan niitä voisi kutsua myös "remonttipäiviksi"), teki taivaat ja maan, Hän lepäsi seitsemäntenä päivänä luomistyöstänsä ja pyhitti seitsemännen päivän eli sapatinpäivän. (Perjantai-illasta lauantai-iltaan. Jumala asetti auringon, kuun ja tähdet osoittamaan juhla-aikoja, päiviä ja vuosia. Sen mukaisesti juutalaiset ovat perinteisesti aloittaneet ja lopettaneet sapatin, kun kolme tähteä illan hämärtyessä näkyy taivaalla. Nykyaikana rabbit laskevat tarkoin minuutilleen sapatin alkamisen ja päättymisen ja se ilmoitetaan Israelin tiedotusvälineissä. Pohjoisessa on keskikesällä ja keskitalvella ongelma, mutta joka haluaa, voi noudattaa Jerusalemin aikaa). Hepreankielen sana shabat merkitsee: lakata työtä, levätä loppua. Samasta sanan juuresta tulee myös sana shvita, joka merkitsee: lakko. Jumala siis lakkasi luomistyöstään ja lepäsi seitsemäntenä päivänä ja pyhitti sen päivän, sapatin, lepopäiväksi kaikille ihmisille. Tuolloin ei vielä ollut yhtään juutalaista maan päällä, oli vain Aadam ja Eeva ja Jumala antoi heille ja heidän jälkeläisilleen sapatin lepopäiväksi (Mark.2:27).
Sapatti annettiin siis luomistyön yhteydessä ja luomistyön muistoksi, kun Herra oli tehnyt taivaat ja maan ja meren. Aina kun sapattia vietetään ja pyhitetään lepopäiväksi, se on samalla myös Jumalan luomistyön muistoksi. Jotkut ymmärtävät Ilmestyskijassa olevan enkelin sanoman kunnian antamisesta Jumalalle tarkoittavan juuri sapatinpyhittämiskäskyn kunnioittamista, koska juuri siinä yhteydessä puhutaan Jumalan luomistyöstä.- oikein.. hyvä.
Hyvin on kirjankirjoittaja ymmärtänyt sapatin.
((( Sapatti annettiin siis luomistyön yhteydessä ja luomistyön muistoksi, kun Herra oli tehnyt taivaat ja maan ja meren. Aina kun sapattia vietetään ja pyhitetään lepopäiväksi, se on samalla myös Jumalan luomistyön muistoksi. Jotkut ymmärtävät Ilmestyskijassa olevan enkelin sanoman kunnian antamisesta Jumalalle tarkoittavan juuri sapatinpyhittämiskäskyn kunnioittamista, koska juuri siinä yhteydessä puhutaan Jumalan luomistyöstä. )))
Se on siunaukseksi kansalle..
- tämäkin vielä.
Kumosiko Jeshua sapatin?
"Sentähden juutalaiset vielä enemmän tavoittelivat häntä tappaaksensa, kun hän ei ainoastaan kumonnut (hepr. UT: חלל chilel = häväistä pyhä, rikkoa sapatti, rikkoa sapatin pyhyyttä), vaan myös sanoi Jumalaa Isäksensä, tehden itsensä Jumalan vertaiseksi" (Joh.5:18).
"Niin tapahtui eräänä sapattina, että hän kulki viljavainioiden halki, ja hänen opetuslapsensa katkoivat tähkäpäitä, hiersivät niitä käsissään ja söivät. Silloin muutamat fariseuksista sanoivat: 'Miksi teette, mitä ei ole lupa tehdä sapattina?' Mutta Jeesus vastasi heille ja sanoi: ’Ettekö ole lukeneet, mitä Daavid teki, kun hänen ja hänen seuralaistensa oli nälkä, kuinka hän meni Jumalan huoneeseen, otti näkyleivät ja söi ja antoi seuralaisilleenkin, vaikkei niitä ollut lupa syödä muiden kuin ainoastaan pappien?' Ja hän sanoi heille: 'Ihmisen Poika on sapatin Herra'." (Luuk.6:1-5).
Monet ajattelevat pakanakristillisessä maailmassa, että Jeshua kumosi sapatin. Tämä ei tietenkään voi pitää paikkaansa, sillä Hän ei tullut kumoamaan Tooraa, jonka käskyt, sapattikäsky mukaan lukien, ovat voimassa niin kauan kuin taivaat ja maa pysyvät (Mat.5:17-19). Jeshua itse vietti sapattia lepopäivänä ja jumalanpalveluspäivänä ja meni tapansa mukaan sapatinpäivinä synagoogiin, jossa hän luki ja selitti kirjoituksia ja myös paransi sairaita (Luuk.4:15-16; 6:6-11; 13:10-17). ....
Jeshua ei koskaan kumonnut sapattia eikä rikkonut sen pyhyyttä, mutta hänellä oli alituinen riita monien fariseusten ja kirjanoppineiden kanssa (huom! ei kaikkien) sapatin vieton sisällöstä ja alkuperäisestä tarkoituksesta, koska Jeshua halusi palauttaa sapatinvietonkin merkityksen alkuperäiseen vapauteen ja lepoon eikä ihmistulkintojen orjuuteen. Hyvin usein Jeshualla oli riitaa esim. siitä, oliko luvallista parantaa sapattina ihmisiä ja Jeshuan mukaan se oli täysin Kirjoitusten mukaista, koska hengen pelastaminen sapattina oli luvallista ja sairaiden parantaminen kuului tämän tulkinnan piiriin.- saman jatko..
Kumosiko Paavali sapatin?
"Ja kun Paavali seuralaisineen oli purjehtinut Pafosta, tulivat he Pamfylian Pergeen; siellä Johannes erosi heistä ja palasi Jerusalemiin. Mutta he vaelsivat Pergestä eteenpäin ja saapuivat Pisidian Antiokiaan; ja he menivät synagoogaan sapatinpäivänä ja istuutuivat" (Ap.t.13:13-14).
"Ja he matkustivat Amfipolin ja Apollonian kautta ja tulivat Tessalonikaan, jossa oli juutalaisten synagooga. Ja tapansa mukaan Paavali meni sisälle heidän luoksensa ja keskusteli kolmena sapattina heidän kanssansa..." (Ap.t.17:1-2).
"Sen jälkeen Paavali lähti Ateenasta ja meni Korinttoon...Ja hän keskusteli synagoogassa jokaisena sapattina ja sai sekä juutalaisia että kreikkalaisia uskomaan" (Ap.t.18:1, 4).
"Ja sapatinpäivänä me (Paavali seuralaisineen) menimme kaupungin portin ulkopuolelle (Filippissä Makedoniassa), joen rannalle, jossa arvelimme olevan rukouspaikan, ja istuuduimme sinne ja puhuimme kokoontuneille naisille" (Ap.t.16:13).
"Ja naiset, jotka olivat tulleet hänen kanssaan Galileasta, seurasivat jäljessä ja katselivat hautaa ja kuinka hänen ruumiinsa sinne pantiin. Ja palattuaan kotiinsa he valmistivat hyvänhajuisia yrttejä ja voiteita; mutta sapatin he viettivät hiljaisuudessa lain käskyn mukaan" (Luuk.23:55-56).
Olemme jo aiemmin todenneet, että Paavali uskoi itse kaiken, mitä on kirjoitettuna Mooseksen Toorassa ja profeetoissa (Ap.t.24:14; 26:22). Hän juutalaisena noudatti Mooseksen Tooraa, ympärileikkausta ja israelilaisille säädettyjä tapoja (Ap.t.21:18-25; 25:8; 28:17). Vaikka pakanain apostoli opetti, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta Jeshuaan, ilman Tooran (lain) tekoja, se ei apostolin mukaan kumoa millään tavalla Tooraa, vaan vahvistaa sen (Room.3:31). Koska Paavali kaikessa puolusti Tooraa ja sen käskyjen arvovaltaa, ei ole millään mahdollista, että hän olisi kumonnut sapattikäskyn. Pakanain apostoli ei olisi voinut kumota sapattikäskyä senkään perusteella, koska Jeshua ei sitä kumonnut, muutoinhan hän olisi toiminut Mestarinsa käskyjä vastaan ja sitä ei Paavali koskaan halunnut tehdä. - loppuniitti kirjoitu
saman jatko.. kirjoitti:
Kumosiko Paavali sapatin?
"Ja kun Paavali seuralaisineen oli purjehtinut Pafosta, tulivat he Pamfylian Pergeen; siellä Johannes erosi heistä ja palasi Jerusalemiin. Mutta he vaelsivat Pergestä eteenpäin ja saapuivat Pisidian Antiokiaan; ja he menivät synagoogaan sapatinpäivänä ja istuutuivat" (Ap.t.13:13-14).
"Ja he matkustivat Amfipolin ja Apollonian kautta ja tulivat Tessalonikaan, jossa oli juutalaisten synagooga. Ja tapansa mukaan Paavali meni sisälle heidän luoksensa ja keskusteli kolmena sapattina heidän kanssansa..." (Ap.t.17:1-2).
"Sen jälkeen Paavali lähti Ateenasta ja meni Korinttoon...Ja hän keskusteli synagoogassa jokaisena sapattina ja sai sekä juutalaisia että kreikkalaisia uskomaan" (Ap.t.18:1, 4).
"Ja sapatinpäivänä me (Paavali seuralaisineen) menimme kaupungin portin ulkopuolelle (Filippissä Makedoniassa), joen rannalle, jossa arvelimme olevan rukouspaikan, ja istuuduimme sinne ja puhuimme kokoontuneille naisille" (Ap.t.16:13).
"Ja naiset, jotka olivat tulleet hänen kanssaan Galileasta, seurasivat jäljessä ja katselivat hautaa ja kuinka hänen ruumiinsa sinne pantiin. Ja palattuaan kotiinsa he valmistivat hyvänhajuisia yrttejä ja voiteita; mutta sapatin he viettivät hiljaisuudessa lain käskyn mukaan" (Luuk.23:55-56).
Olemme jo aiemmin todenneet, että Paavali uskoi itse kaiken, mitä on kirjoitettuna Mooseksen Toorassa ja profeetoissa (Ap.t.24:14; 26:22). Hän juutalaisena noudatti Mooseksen Tooraa, ympärileikkausta ja israelilaisille säädettyjä tapoja (Ap.t.21:18-25; 25:8; 28:17). Vaikka pakanain apostoli opetti, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta Jeshuaan, ilman Tooran (lain) tekoja, se ei apostolin mukaan kumoa millään tavalla Tooraa, vaan vahvistaa sen (Room.3:31). Koska Paavali kaikessa puolusti Tooraa ja sen käskyjen arvovaltaa, ei ole millään mahdollista, että hän olisi kumonnut sapattikäskyn. Pakanain apostoli ei olisi voinut kumota sapattikäskyä senkään perusteella, koska Jeshua ei sitä kumonnut, muutoinhan hän olisi toiminut Mestarinsa käskyjä vastaan ja sitä ei Paavali koskaan halunnut tehdä.Paavalin matkakertomus Apostolien teoissa osoittaa selvästi, että pakanain apostoli noudatti tapansa mukaan sapatinviettoa, mennen juutalaisen tavan mukaan sapatinpäivinä synagoogaan kuuntelemaan Tooran ja muiden kirjoitusten lukua ja myös itse osallistumaan synagogajumalanpalvelukseen. Tilaisuuden tullen hän astui esille sapattijumalanpalveluksissa ja selitti kirjoituksista sekä juutalaisille että kreikkalaisille (pakanasyntyisille) kuulijoilleen, että Jeshua oli Messias. Apostolien tekojen kertomus osoittaa selkeästi sen, että Paavali noudatti sapatinviettoa, joka oli normaali käytäntö alkuseurakunnan uskovilla. (Sunnuntai tuli vasta myöhemmin lepopäiväksi kristikuntaan).
- Carl pauli!
Niin Jeesus todellakin kumosi sapatin siten, että antoi ymmärtää, että hän ja Isä Jumala työskentelevät kaikkina päivinä, sillä muutenhan ihminen kuolisi maapallolta pois hyvin nopeasti, sillä Jumala on juuri tuo elämän henki: aivan niinkuin Jeesus evankeliumissaan häntä nimittää, siksi Jeeus ei myöskään viittaa persoonallisuuteensa eli omaan fyysiseen ruumiiseesa, koska hän sanoo, että "Isä ja minä olemme yhtä".
Eli hän viittaa sisäiseen henkeensä, jossa hänen persoonansa toimii, eli hän ei huomioi lainkaan lihaa ja verta ja muuta aineellista olemustaan, vaan sen hegen joka on hänen kanssaan yhtä, - Isä Jumala joka hänessä ilmenee, niin siksi hän sanoo, että ja minä olemme yhtä samaa henkeä ilmenneenä Jeesus olentona jota Isä käytti pyhään tarkoitukseen, eli palvelemaan Hengen Jumalaista tahtoa, joka ilmeni jokapäiväisenä lähimmäisen apuna - auttamisena Hengen-elämän toiminta kentällä "Isä ja minä olemme yhtä, eli samaa Hengeä? - pyh!
Carl pauli! kirjoitti:
Niin Jeesus todellakin kumosi sapatin siten, että antoi ymmärtää, että hän ja Isä Jumala työskentelevät kaikkina päivinä, sillä muutenhan ihminen kuolisi maapallolta pois hyvin nopeasti, sillä Jumala on juuri tuo elämän henki: aivan niinkuin Jeesus evankeliumissaan häntä nimittää, siksi Jeeus ei myöskään viittaa persoonallisuuteensa eli omaan fyysiseen ruumiiseesa, koska hän sanoo, että "Isä ja minä olemme yhtä".
Eli hän viittaa sisäiseen henkeensä, jossa hänen persoonansa toimii, eli hän ei huomioi lainkaan lihaa ja verta ja muuta aineellista olemustaan, vaan sen hegen joka on hänen kanssaan yhtä, - Isä Jumala joka hänessä ilmenee, niin siksi hän sanoo, että ja minä olemme yhtä samaa henkeä ilmenneenä Jeesus olentona jota Isä käytti pyhään tarkoitukseen, eli palvelemaan Hengen Jumalaista tahtoa, joka ilmeni jokapäiväisenä lähimmäisen apuna - auttamisena Hengen-elämän toiminta kentällä "Isä ja minä olemme yhtä, eli samaa Hengeä?Höpöhöpö. Jeesus kumosi juutalaisten väärät tavat, ei sapattia. Jumala on aina pitänyt yllä elämää sapattinakin.
- Kunnia Jumalalle:
oletko sinä itse *s......n* aivopesemä?
Tee parannus, ja anna Jeesuksen tulla sydämesi Herraksi. On olemassa VAIN yksi päivä, jonka itse Jumala on meille lepopäiväksi pyhittänyt.
Ja Herran sapatti tulee olemaan pyhä aina, siitäkin huolimatta, vaikka *s------n* syyttäjähenkiset Jumalan pilkkaajat mitä siitä arveleisivat. - Jep, jep***
Jep, jep...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh741933Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971673- 1471217
- 59688
- 198662
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6636- 54557
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako191553- 46498
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462