Ottakaas pokkarillla samanlaisia valokuvia...

täysikokoinen..

http://jannepievilainen.com/orimattila2012.html

Katsokaas tuolta aivan viimeiset kuvat, kun ilta jo hämärtyy. Silti valotusaika pysyy todella lyhyenä ja kohina kohtuullisesti aisoissa. Siis ilman salamaa! ISO-arvo on varmaan tähtitieteellinen. Silti kohina on pokkarin ISO400-tasoa.

Täyden koon kenno on poikaa noissa olosuhteissa. Pokkarilla ei vain pärjää.

23

516

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aika jees!

      Hyviä kaatoja ;)
      Mikä lasi?

      Nää tekee varmaan monen pokkaripellen sielulle mannaa...

    • dde317

      Kyllä mun uudella Fuji pokkarilla saa yhtähyviä kuvia lähes säkkipimeässä, tosin maksaa enemmän kun nämä järkkärit, Mutta ei ole tarkoitettu köyhille tämä laite.

    • mie täältä
    • eri käyttötarkoitus

      Voit samalla tavalla verrata esim. urheiluautoa tavalliseen henkilöautoon... Koettakaas päästä vaikkapa perheautolla näin kovaa!
      Tai eipä lähde polkupyörästä näin kovia ääniä kuin moottoripyörästä! :-)

      Siis kummallakin on käyttötarkoituksensa.

    • aisoissa?

      Onko sulla jo pitkään ollut noin vaikea pokkarinpelko, tuo vaikuttaa sairaanloiselta?
      Jos tuollainen jatkuu niin kannattaa mennä pikaisesti lääkärisedälle kertomaan asiasta.

    • Mikä tämän postauksen tarkoitus oli? Jokainen tietää, että työkalu valitaan tilanteen mukaan. En ymmärrä miksi toisille asiasta tulee joku egonnostatusjuttu.

    • Kyllä kai silti on

      hyvä kertoa totuus etteivät jotkut aloittelijat ihan tosissaan luule että pokkarilla voisi saada yhtä hyviä kuvia kuin järkkärillä. On todella raukkamaista väittää niin, koska silloin joku voi tietämättään tuhlata vähät rahansa pokkariin ja pettyä pahasti kun kuvanlaatu ei vastaa oletettua.

      • Kuka aloittelija kuvaa jotain ralliautoja? Pokkarilla kuvataan lomakuvia, kuvia lapsista ym. Asiasta ei todellakaan tarvitse tehdä mitään egonnostatusta.


    • ”tähtitieteellinen”?

      ”pokkarillla samanlaisia valokuvia...”

      Toisilla näyttää tyhmyyskin olevan ”tähtitieteellinen”.

      Jos vastaavat kuvat olisi otettu hyvällä valovoimaisella pokkarilla niin eron huomaisi siitä, että pokkarilla kuvatut on vähän terävämpiä.

      • Tahvo

        Oliks noi jotkin ojaanajokilpailut, saiko siitä lisäpisteitä ?

        Mutta tosiaan vastaavanlaatuista kuvaa saa kyllä pokkarillakin nykyisin. Eihän nuo ISO 800 otetuksi kuviksi ole laadullisesti kovin kummoisia.


    • pokkarikuvia?

      Johtuuko noiden kuvien epäterävyys kamerasta vai objektiivista? Voi onko kuvaaja käyttänyt liikaa ”pakkasnestettä” edellisenä päivänä?

      Onokoha aloitus trolli ja kuvat onkin otettu jollain Canonin pokkarilla (G10)?

      • Kuvat ovat terävyysalueeltaan varsin teräviä. ne on otettu Canon EOS-1D mark III rungolla ja optiikalla jonka max aukko on F4 ja ensimmäisessä kuvassa käytetty aukko oli F5,6 herkkyysasetus oli ISO200 ja valotusaika 1/400 sek. Helppo tarkastaa jos viitsii koska kuvan exif oli mukana. Kyllähän kuvauksesta kiinnostuneen pitää selaimeensa lisätä exif-lukulisäys. Ei maksa mitään.

        Epäterävyys ei koskaan johdu kamerasta vaan joko kuvaajasta, terävyysasettelusta = aukko, valotusajasta tai väärään kohtaan tarkennuksesta mutta silloinkin joku kohta on terävä.

        Järkkärin kuvassa voidaan kohdetta tuoda esiin tuon terävyysalueen avulla, kohde näkyy silloin paremmin kun tausta on hieman blurrattu (bokeh). Pokkarissa se ei onnistu vaatimattoman polttovälin ansiosta (luokkaa 4 - 30mm yleisesti).


      • ne on otettu
        nikon_d90 kirjoitti:

        Kuvat ovat terävyysalueeltaan varsin teräviä. ne on otettu Canon EOS-1D mark III rungolla ja optiikalla jonka max aukko on F4 ja ensimmäisessä kuvassa käytetty aukko oli F5,6 herkkyysasetus oli ISO200 ja valotusaika 1/400 sek. Helppo tarkastaa jos viitsii koska kuvan exif oli mukana. Kyllähän kuvauksesta kiinnostuneen pitää selaimeensa lisätä exif-lukulisäys. Ei maksa mitään.

        Epäterävyys ei koskaan johdu kamerasta vaan joko kuvaajasta, terävyysasettelusta = aukko, valotusajasta tai väärään kohtaan tarkennuksesta mutta silloinkin joku kohta on terävä.

        Järkkärin kuvassa voidaan kohdetta tuoda esiin tuon terävyysalueen avulla, kohde näkyy silloin paremmin kun tausta on hieman blurrattu (bokeh). Pokkarissa se ei onnistu vaatimattoman polttovälin ansiosta (luokkaa 4 - 30mm yleisesti).

        ”kohde näkyy silloin paremmin kun tausta on hieman blurrattu (bokeh)”

        —no voihan vitsi, että ihan paremmin?
        No tuohon ei järkkäriä tarvita kun taustan voi paljon helpommin ja tarkemmin blurrata kuvankäsittelyssä.
        Näinollen pokkari on siis parempi tuollaiseen kuvaukseen kunterävyysaluetta on aina riittävästi, suurillakin aukoilla ja kohteen saa näkymään paremmin kuvankäsittelyllä.

        Mun pokkarissa suurin aukko on f/2 joten ei tarvii edes suurta ISOa ja noin pitkää aikaa käyttää.
        F5,6 ISO200 1/400 sek. asemesta olis voinu käyttää arvaan: f/2, ISO 100 ja 1/1600 sek


      • Menejän jo lapsi
        ne on otettu kirjoitti:

        ”kohde näkyy silloin paremmin kun tausta on hieman blurrattu (bokeh)”

        —no voihan vitsi, että ihan paremmin?
        No tuohon ei järkkäriä tarvita kun taustan voi paljon helpommin ja tarkemmin blurrata kuvankäsittelyssä.
        Näinollen pokkari on siis parempi tuollaiseen kuvaukseen kunterävyysaluetta on aina riittävästi, suurillakin aukoilla ja kohteen saa näkymään paremmin kuvankäsittelyllä.

        Mun pokkarissa suurin aukko on f/2 joten ei tarvii edes suurta ISOa ja noin pitkää aikaa käyttää.
        F5,6 ISO200 1/400 sek. asemesta olis voinu käyttää arvaan: f/2, ISO 100 ja 1/1600 sek

        muualle leikkimään.


      • J©B
        nikon_d90 kirjoitti:

        Kuvat ovat terävyysalueeltaan varsin teräviä. ne on otettu Canon EOS-1D mark III rungolla ja optiikalla jonka max aukko on F4 ja ensimmäisessä kuvassa käytetty aukko oli F5,6 herkkyysasetus oli ISO200 ja valotusaika 1/400 sek. Helppo tarkastaa jos viitsii koska kuvan exif oli mukana. Kyllähän kuvauksesta kiinnostuneen pitää selaimeensa lisätä exif-lukulisäys. Ei maksa mitään.

        Epäterävyys ei koskaan johdu kamerasta vaan joko kuvaajasta, terävyysasettelusta = aukko, valotusajasta tai väärään kohtaan tarkennuksesta mutta silloinkin joku kohta on terävä.

        Järkkärin kuvassa voidaan kohdetta tuoda esiin tuon terävyysalueen avulla, kohde näkyy silloin paremmin kun tausta on hieman blurrattu (bokeh). Pokkarissa se ei onnistu vaatimattoman polttovälin ansiosta (luokkaa 4 - 30mm yleisesti).

        ”Helppo tarkastaa jos viitsii koska kuvan exif oli mukana. Kyllähän kuvauksesta kiinnostuneen pitää selaimeensa lisätä exif-lukulisäys … (bokeh). Pokkarissa se ei onnistu vaatimattoman polttovälin ansiosta.”

        Nuo on kai vitsejä tai hölmö provo.
        Katsoppa näitä, millä kuvattu, polttoväli, bokeh (lukulisäys)?
        Voiko kuvasta (ilman lukulisää) päätellä käytettyä polttoväliä ja onko kuvattu pokkarilla?

        https://picasaweb.google.com/111522764413300439856/Kokeiluja?authkey=Gv1sRgCIqsxL_RvI2Y3gE#


    • sisältö puuttuu

      Onhan nuo kuvat teknisesti laadukkaita.

      Valokuvauksessa kylläkin sisältö on tärkein.

      Ralliauto ojassa ei ole mitään sisältöä.

    • naama pokkarilla

      Mitä erikoista kuvissa olisi pitänyt nähdä? Ensimmäisen kuvan ISO arvon katsoin ja oli 200 . Lähes kaikilla nykypokkareilla saa vastaavia ilman ongelmia. Tähtieteellisissä ISO arvoissa on kohinaa niin, että hirvittää. Otas se tutti nyt pois ja mee kuvaamaan hiekkalaatikkoo mestari. Kaikki vähänkään kuvanneet näkee että puhut täyttä pas.aa.

      • Mitä erikoista?

        Eikös se ole erikoista, että tuollaisessa kamerassa ISO 200 on tähtitieteellinen?
        Vähän paremmilla välineillä (dynamiikka ja sarjakuvausnopeus) olisi saanut parempia kuvia.
        Hienointa noissa on,että kuvaaja on ollut oikealla hetkellä melkein oikeassa paikassa.


    • Haaste?

      Ottakaas pokkarillla samanlaisia valokuvia...

      Oliko to muka haaste?

      Esitä ensin jotain oikeasti haastavampaa.

      Nuo kuvat on kaikki pokkarikamaa.

    • Janne Pieviläinen

      Ekassa linkissä olleet kuvat ovat ns. lajikuvia joten sisällöstä ei sen enempää muutakuin että ulosajot yms. tilanteet kiinnostavat enemmän kuin perinteiset suoralla otetut/risteyskuvat. Kalustona tosiaan 1DmkIII ja ef 24-105 is. Viimeisissä kuvissa "lisätty" valoa photarilla eli pimeyden aste ei tule täysin esille. Omasta mielestä olosuhteisiin nähden varsin tarkkoja kuvia, esim Canonin 50D:llä ei vastaavissa olosuhteissa toivoakaan että automaattitarkennus toimisi saati sitten jollain pokkarilla.. Eli ykkössarjalainen suoriutui varsin mallikkaasti.

      Ja tosiaan, ei kukaan osallistu Tour de Franceenkaan jopolla.. Olisi ollut parempi tuoda selkeämmin esille että aloitusviestin kirjoittaja ei linkitä omia kuviaan.

      Ps. 1D ei ole täyttä kennoa nähnytkään, Ds:t on erikseen.

      -Janne

      • jfjhdfd

        "Ja tosiaan, ei kukaan osallistu Tour de Franceenkaan jopolla."
        Mutta toisaalta ralliin voi osallistua Samaralla...

        Hyviä kuviahan tuolla oli, joka taasen viittasi siihen ettei ne olleet ketjun aloittajan ottamia. Kun vertasi kuvia ja aloittajan tekstin tynkää keskenään oli asia kutakuinkin selvä.


    • Ixus& (.)(,) -lover

      mä otan mun pokkarilla vain ja ainoastaan kuvia eläväisistä tisseistä.

      ketä kiinnostaa jotku autokuvat jossain rallissa....

      Ei ainakaa mua.....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1125
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      938
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      685
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      77
      669
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      631
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      576
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe