Kuvitellaan tilanne: 20 vuotta sitten saatoit rakastamasi naisen raskaaksi, mutta teille tuli pian ero ja jätit naisen (ja lapsen). Olet kaivannut lastasi, mutta olet jatkanut elämääsi eteenpäin. Nyt 20 vuotta myöhemmin tyttäresi - jota et ole ikinä tavannut - ottaa sinuun yhteyttä. Sinulla on ensimmäistä kertaa tilaisuus tutustua häneen.
Millaisia asioita haluaisit hänestä tietää?

Hetken hoitojakin on, jotka eivät sen enempää äpärineen vois kiinnostaa.
Lue tarinoita, joissa joku on löytänyt kadonneen isän, sukulaisen, sisaren, tai veljen jostain ulkomaitakin pitkän etsinnän jälkeen.
http://www.mtv3.fi/ohjelmat/sivusto2008.shtml/viihde/kadonneen_jaljilla/ohjelma__tarinat?978701
-------------
Onko todella näin, että nussit ämmiä (kenties ilman ehkäisyä,omasta tahdosta tai huolimattomuuksissasi) ja olet tosiaan tuota mieltä että jos nainen tulee raskaaksi asia ei koske sinua lainkaan.
Meneppä nyt hyvä mies (voihan olla että olet teini-ikäinenkin) itseesi, petipuuhat ovat aina "kahden kauppa" ja jos petikaverisi sattuukkin tulemaan raskaaksi syystä tai toisesta olet myös vastuussa asiasta.
Kyseessä on S-I-N-U-N lapsesi, jota kirjoituksessasi kutsut äpäräksi.
Ja jos ajatellaan asiaa eteenpäin...on vitun sääli jos toilailuistasi alun saanut lapsi kärsii sinun tekemistäsi teoista ja ylipäätään sinun tekemistä valinnoista.
Kasva aikuiseksi.Mieheksi,varsinkaan isäksi olet täysin epäkypsä!
Nim.Äiti isolla Ä:llä
Unohtaminen ja poissulkeminen kun olivatkin silkkaa erehdystä ja muiden ihmisten aiheuttamat.
Steve Jobs ihannoi LSD:n ja muiden huumeiden käyttöä "tajunnan laajentamiseksi"
täys paska mieheksi, mutta osasi manipuloida muita ihmisiä valheillaan.
Siis tyttäret, ottakaa ensin asioista selvää, ennen kuin sätitte sitä isää. Äitiin mihin olette luottaneet koko ikänne, voikin olla petollinen oman edun tavottelija.
Äidit ovat aika sadisteja omimalla lapsensa ja pelaavat lapisillaan liian paljon.
Sitten nykypäivään, mieheni on nyt kontaktissa tyttärensä kanssa ja olipas äiti tosiaan valehdellut ja aika rumasti. Äidin onkin sitten tehtävänään uskotella tytölleen valheensa, ei helppo tehtävä. Totuus tulee aina julki.
Turha teidän on kuitenkaan arvostella minua, ette tunne meistä ketään. Kerroin vain toiselta näkökantilta, että näinkin voi käydä, enkä siksi ette te tuntemattomat alatte minua arvostelemaan täysin väärillä perusteilla, spekuloimaan asialla mistä ette todellaakaan tiedä mitään. Ei tänne voi koskaan ilmeisesti kertoa mitään kokemuksiaan, kun täällä arvostellaan eikä saada mitään kunnon keskustelua aikaan.
sillä voi olla että äiti on joutunut keksimään tarinaa lapselle, ettei hänen tarvitsisi suoraan sanoa ettei isä välittänyt eikä halunnut pitääkään yhteyttä. On nimittäin lukemattomia miehiä, jotka valehtelee uusissa suhteissaan, sillä häpeävät tekoaan eivätkä halua sitä julkisuuteen (hylkäsivät lapsensa itse).
Samoin voi olla, että bioisä olikin vaarallinen tms. rikollinen ja äiti yrittää suojella lapsiaan..
tarinat on monet, ei kannata tuomit ennen kuin kuuntelee koko tarinan. Helppo on arvostelu, mutta syyt ovat moninaiset.
voi hitsi kun naiset ovat alttiita lipevien auervaarojen matkaan... tyhmä rotu.. hävettää olla nainen
Mä uskon sua ! Näitä on valitettavasti niin paljon jotka käyttää hyväkseen" äti-lapsi" suhdetta. Tsemppiä ja voimia teile, koittakaaa jaksaa !
Isäsi muka synnytti sua?Äitilläkin ehkkä oli syytä olla katkera isillesi?Etkö voi olla molempien kanssa hyvissä välissä?Turhan moitit äitiä.
Oletko itse ollut aina hyvä äiti, hyvä puolisuo?Enpä usko.
Olisin onnellinen ja hyppisin riemusta, jos tämä lapsi antaisi tekoni anteeksi ja haluaisi edelleen tavata minut, äitinsä.
Itse en arvosta ollenkaan ihmistä, joka ajattelee biologisesta lapsestaan.. enhän ikinä ole oppinut tuntemaan häntä -tyyliin.
Eihän kukaan vanhempi tunne lastaan vauvana.. vaan vasta aloittaa tutustumisen retken, joka kestää koko loppuiän. Teininä ne arvostelee meitä vanhempia ja voivat sanoa jopa vihaavansa.. mutta kuitenkin olemme niiden vanhempia!
Elämä tietysti jatkuu, mutta kyllähän se välillä kaihertaa tuo asia. Asian pois mielestä saaminen on kuitenkin mahdotonta . Näin se vain on..
Aika harva kirjoittajista oikeesti osaa hypätä kenkiisi ja kuvitella omakohtaista tilannetta.
Nolottaa jo jokaikinen isänpäivälahjakin.
Kuulin biologisesta isästäni vasta yli kaksikymppisenä, kun äitini vihdoin pystyi avautumaan alkuperästäni. Yhden yön juttu, joka oli sitten johtanut kovaan oikeusriitaan. Sain onnekseni loistavan adoptioisän, joka kasvatti minut todella omana lapsenaan.
Tapasin biologisen isäni muutaman kerran ja kertoilimme itsestämme. Minulle tilanteista jäi lähinnä merkityksetön olo - yhdennäköisyys oli sen verran selvä, että geeneistä ei voinut erehtyä, mutta muuten luonteet vaikuttivat aika erilaisilta. En ole pitänyt yhteyttä useaan vuoteen, eikä toiseltakaan puolelta ole vaikuttanut olevan ihmeempiä haluja.
Tieto sai minut miettimään elämääni aika paljon, mutta olen mielestäni onnistunut kääntämään taustani voitoksi itselleni. Sattumalta kun on tullut synnyttyä, niin miksipä en tekisi elämästäni sellaista kuin haluan :-) Vapauduin käytökseltäni aika paljon, aloitin uusia harrastuksia, joita en olisi aiemmin uskaltanut tehdä ja olen ylipäätään keskittynyt elämään täyttä elämää.Omille lapsilleni koetan olla yhtä hyvä isä kuin adoptioisäni.
Uskoisin, että olen jossain määrin käynyt läpi samoja tunteita kanssasi. Minusta tärkeintä on välttää itsensä turhaa syyllistämistä asiaan, johon todellakaan ei ole voinut vaikuttaa. Olet saanut lahjaksi elämän, joka on sinun ikiomasi!
Selaa sivun vasemmassa laidassa olevia muita aiheita.
http://www.vaestoliitto.fi/vanhemmuus/tietoa_vanhemmille/perheiden_monimuotoisuus/lapset_ja_ero/stressitekijat/
----------
Olen usein kateellinen heille joilla on isä ja äiti niinkuin pitääkin ja haluaisin sanoa heille että miten arvokasta tuo sikäli yksinkertainen asia on.
Itse en ole koskaan kokonainen ihminen joten haluaisin tässä sanoa kaikille että tuntekaa vastuunne ihmissuhteissa, että olisi mahdollisimman vähän meitä jotka joutuvat miettimään joka päivä näinkin luonnollista asiaa koko loppuelämän.
Ethän tiedä mitä hän sinusta haluaa mutta voin vain kuvitella kuinka tärkeää on haluta tietää oma isänsä koska minä menetin isäni eron jälkeen kun olin pieni ja siitä tuli minulle elinikäiset traumat.
En kyllä ikinä olisi uskaltanut ottaa yhteyttä häneen aikuisiässä kun hänkään ei minuun.
Sinuna ainakin tekisin oikein ja antaisin hänelle sen mahdollisuuden että ainakin näkisi ja puhuisi kanssasi kerran elämässään ja sitten voitte menna omia teitä niinkuin ennen. Sinuna antaisin hänen tehdä säännöt tavatessanne jos niin haluat ja jos olet kiinnostunut niin tietenkin kerro hänelle koska varmaan on tärkeää hänelle, älä vaan valehtele missään nimessä mistään.
Minä en voisi ikinä kuviltellakkaan että maailmassa olisi lapsi jonka olen tehnyt enkä tiedä hänestä mitään.
Nykyään on vaikea uskoa, ettei isä voisi todella niin halutessaan muka saada yhteyttä lapseensa 20 vuoteen!
Kun meno rauhoittui nelikymppisenä, perustin virallisen perheenkin tänne Suomeen ja asun suomalaisessa pikkukaupungissa yrittäjänä, vaimo, 2 lasta, omakotitalo, 2 autoa jne. Sitä perus-hommaa.
Yhtään en ole kiistänyt , jos on ollut mahdollista, että minun alta on. Kiva on toki nähdä miten lapset menestyvät, tämä nuorinkin, eli ruotsalaistyttö saa ylioppilaspaperit keväällä. En ole häntä tavannut enkä kuvaakaan nähnyt, kuulin vain nimen Wibeke, joka on keskieuroopassa ainakin naisen nimi. Ruotsalaisperhe ei halua, että olen yhteydessä tyttäreen. Olen antanut olla rauhassa, mutta netin kautta voi seurata hänen elämää aika hyvin.
Eli olen selvitellyt siemennysten itävyyttä, mutta annan jokaiselle tilaisuuden tutustua isäänsä, kenellekään en ole vielä ovea sulkenut.
Sinun jälkeläiset elätti sitten vaimo, heidän suku tai yhteiskunta!
Sinulla on tosiian syytä olla ylpeä.
Jos olisit isäni en haluaisikaan tuntea sinua.
Olin shokissa viikkoja jopa kuukausi, en tarkalleen tätä muista kun asiasta on vierähtänyt jo vuosia. Sinä päivänä kun sain tietää, että oma isäni jota olen isänäni pitänyt ei ole minun biologinen näin syntymätodistuksen ja kaikki muut dokumentit, mitä minusta on silloin tehty. Ja yhden ainoan valokuvan isästäni.
Kaikkien tunteiden läpi käytyäni päätin lähteä syntymäpaikkakunnalleni ottamaan selvää, kuka on minun isäni.
Löysin isäni ja äiti tiesi että olin tapaamassa häntä. Kaikkien sekavien tunteiden jälkeen äiti syötti minulle asioita, että minä en ole haluttu lapsi ollenkaan. Jutellessani isäni kanssa kävi ilmi, että hän ei halunnut rikkoa minun äidin ja kasvatti-isäni suhdetta ja halusi tämän takia että en olisi syntynyt. Äiti ei suostunut aborttiin vaan piti minut. Syntymäni jälkeen biologinen isäni kävi minua katsomassa muutaman kerran ja hävisi maisemista.
Saimme puhuttua asiat halki, kunnes sain tietää että omistan pikku veljen ja siskon. Veljeni on samana päivänä syntynyt kuin minä mutta on muutaman vuoden nuorempi.
Olen tavannut isäni 2 kertaa enkä uskalla enää tavata, koska pelkään että rikon kasvatti-isäni kanssa välini kun tapailen biologista isääni. Pelkään että hän loukkaantuisi tai rikkoisi itsensä henkisesti siis.
Rakastan kasvatti-isääni ja pidän häntä isänäni, mutta tunnen sydämessäni suuren aukon. Haluaisin todella paljon tietää kuka olen ja löytää sen rauhan sielulleni, etten miettisi päivästä toiseen asioita.
Pahinta tässä on se, että äitini ei hyväksy tapaamisiani eikä biologisen isäni vaimo ymmärrä vaan kummatkin kokevat suurena uhkana tapaamisemme.
Ja yksi asia vielä.. pelkään pahoin, että sisaruksilleni ei ole koskaan kerrottu minusta. Tahtoisin todella paljon tutustua veljeeni ja siskooni, mutta en halua järkyttää heitä menemällä kertomaan itsestäni jos isäni ei minusta ole kertonut.
Elämäni on niin solmussa ajatuksien kanssa ja tunnen että en löydä enää ratkaisua tähän tilanteeseen.
Olen vuosia ollut kateellinen kaikille asioista ja pitänyt sisälläni suurta salaisuutta ja nyt haluaisin vaan ratkaista tämän ongelman.
oikeuttaa vähintään JÄTTISUUREN anteeksipyynnön sen vanhemman taholta joka hylkäsi. Se on jättänyt lapselle traumoja jos hylkäyn on tapahtunut ns. ymmärrettävässä iässä, mutta isättömänä olo on aina vaikeaa esim. kun kaverit kyselee..
Vaikka olisit kaivannut lastasi, olet se anteeksi pyynnön velkaa. On nimittäin suuri sydän lapsella, jos tuon vanhemman haluaa vielä tavata. Se mitä sen jälkeen tapahtuu, riippuu molemmista..
Älä ainakaan hylkää tai satuta enää mitenkään!!
Ole kohtelias ja kiittele heitäkin! He ovat sen ansainneet.
Uusi alku kaikille?
Mikä oikeus kersalla on tulla pilaamaan äitinsä/isänsä uusi elämä?
Luulisi jokaisen ymmärtävän, että jos yhteyttä ei pidetä niin ei kiinnosta koskaan mitään äpärästä kuullakaan.
Nyt tietysti tulee kommentteja tyyliin, että "miksi et ole käyttänyt ehkäisyä jne jne", joskus vain raskaus on niin pitkällä, että aborttiakaan ei voi tehdä ja ehkäisy saattaa pettää.
Pitäisikö siitä huoranpenikasta sitten loppuikä kärsiä?
Ei sinusta isäksi olisikaan.
Isäni ruumista otettiin DNA-näyte (mulle tuli käräjäoikeuden päätöksellä 500e uhkasakon uhalla tultava antamaan näyte)
Vasta menetettyäni isäni,sain papereihin isän.
Virallisesti isäni sukua <3
Poikani sai isänsä nimen heti kun isä tunnusti ekalla lastenvalvoja käynnillä :)
Epätietosuus on pahinta.
Voimia teille!!
Jos on, olisin silti varautunut, koska en häntä tuntisi.
Ensin olisi selvitettävä tilanne, miksi yhteyttä ei ole pidetty. Onko syy isän?
Jos on, miksi se nyt muuttuisi?
Tyttären on syytä pitää varansa myös. Ei ole sanottu, että läheisyys syntyy noin vain. Odotukset saattavat olla liian suuret.
Itseeni liittyvässä tapauksessa mies tunnusti lapsen, olisi maksanut elatusmaksut kuten kuuluu, mutta äidiksi tullut kieltäytyi kaikesta. Jopa kunnan maksamasta elatusmaksusta nainen kieltäytyi, koska HÄN ei halunnut mitään keneltäkään, ei edes muistaa lapsensa saaneen alkunsa täysin maallisesta ja inhimillisestä sukupuoliyhdynnästä. Mykistyttävää itsekkyyttä: äitinä hänen olisi pitänyt vähintään avata lapselle tili, jonne isä maksaa elatukset. Ei naisen olisi tarvinnut niihin rahoihin puuttua, edes "tietää" tilin olemassaolosta ja saldomäärästä, vaan rahat olisivat olleet tervetulleet lapsen elämässä myöhemmin. Sensijaan nainen toivotti lapsen isän tervemenneeksi sinne missä ei aurinko paista, ei antanut miehen pitää mitään yhteyttä pelkästeen oman loukatun ylpeytensä takia.
Miehellä on varmastikin muitakin lapsia; hän oli kihloissa siittäessään lapsen sivusuhteelleen. Lapset on syntyneet vuoden 1967 jälkeen.
Silti isää ei millään tapaa ole mollattu tms vaan olen kertonut lapselle totuuden etten tuntenut isää tarpeeksi hyvin ja että lapsi saisi tavata isänsä isompana kunhan vain on hieman vanhempi että hänen äänensä merkitsee mahdollisissa tapaamisissa eikä näin ollen kumpikaan meistä vanhemmista voi pakottaa lasta väkisin toiselle puolen suomea tms.
Ehkä itsekästä mutta ainakin olen pyrkinyt lapsen tahdon mukaisesti toimimaan.
On tosi törkeää olla kertomatta isälle.
Mieti, jos seurustelisit jonkun miehen kanssa ja vaikka parin vuoden jälkeen mies ja sinä saisitte tietää yllätyslapsesta. Mitä ajattelisit ? Olet kamala, toivottavasti saat ansiosi mukaan.
Onneksi en ole tuo tytär! Tekisi oikeesti mieli ennemmin kuolla pois, kun tavata tuollainen luuseri, joka puskan takaa kyttää tapaaaamisella, millainen se ex-hedelmä on, mutta tod.näk. häipyy hippulat vinkuen ja tulee tänne palstalle etsimään myötätuntoa! Voih ja aih!
Ihmettelen, mikä ihmeen pakko on riippua niissä isissä ja äideissä, eläkää omaa elämäänne. Itselläni on isä, joka valitsi uudeksi vaimokseen naisen, josta ei ollut äitipuoleksi minulle, vaikka edellytykset olsivat olleet hyvätkin olinhan tuolloin vasta alle kouluikäinen. Siitä OLISI voinut kehittyä ihan hyvä äiti-tytär -suhde, vaan ei kehittynyt ja meni siinä sivussa isäsuhdekin. En ole kaivannut. Kaiken onnellisuuden, rakkauden, kunnioituksen ja arvostuksen olen saanut muualta ja olen oikein onnellinen elämääni. Vanhempiaan ei voi valita, mutta ihmiset, joiden kanssa elää, voi.
En ole koskaan 28-vuotisen elämäni aikana tavannut ihmistä itseni lisäksi joka ei tiedä mitään isästään,ei nimeä ei siis mitään.
Asia vaivaa minua todella paljon jo ymmärrettävistä syistäkin esim.onko sisaruksia,miltä isäni näyttää jne.
Olen epätoivoinen sillä äitini on ainoa linkki isääni ja hän ei joko kerro tai sitten oikeasti muista mtn. isästäni,on hyvin mahdollista että kyseinen mies ei edes tiedä olemassa olostani :(
Mietinkin tässä että olisikohan meille isättömille tarjolla jtn.foorumia tai "vertaistukea"? Olin tosiaan luokkani ainoa joka teki isänpäiväkortinkin äidille...