Eli, toinen lapsi joka on nyt vajaa 3vko, ja jostain syystä maidon tuli meinaa
nyt lakata :( .
Ensimmäistä sain imetettyä 6kk, ja maitoa tuli sen 5½kk todella paljon, sitten hiipui.
Nyt minulla on tullut VAIN vajaa viikon hyvin ja sitten alkoi hiipumaan :( .
On tässä ollut kaikenlaista..vauvan kanssa jouduttu käymään sairaalassa, pumpannut olen joka toinen tunti jos ei imettäminen ole jostain syystä onnistunut, että siis periaatteessa taukoa ei ole rintojen "ärsyttämisestä" tullut.
Haluaisin todella jatkaa imetystä, mutta mikä avuksi?
Olen kokeillut hieroa, juoda paljon, levätä...yms. yms. ...mutta ei mikään tunnu auttavan.
Vauvalla on vielä kaikenlisäksi kova imemisen tarve, ja nyt kun maidon tulo on hiipunut, vauva hermoilee tissillä :(
Kiitos paljon, jos joku voi kertoa sellaisen keinon, millä saan maidon taas tulemaan!
Apua..maito vähissä :/
26
649
Vastaukset
- jk
vai iin
- seiskaäiti
Lepoa, juomista, imettämistä ja tärkeintä älä tee siitä stressiä. Vauva ei sairastu tai voi huonosti, jos annat korviketta lisäksi. Tuosta saa äkkiä oravanpyörän, missä vauvan nälkä ja imettäminen ajaa äidin niin väsyksiin, ettei maitoa tule lainkaan. Parempi levätä itse kunnolla ja antaa vauvalle korviketta, niin olo on parempi molemmilla ja maitokin voi nousta aivan kaikessa rauhasssa. Tärkeintä on pitää vauvaa lähellä ja rakastaa. Joskus maito vain loppuu ja sekin on vain hyväksyttävä, mutta tissityksen määrä ei tee kenestäkään parempaa tai huonompaa äitiä, marttyyrin se voi tehdä ja hautakiveen saa tekstin "väsynyt äiti levon sai, koitti ikuinen sunnuntai". Tärkeintä siis on, että sinä ja vauva voitte hyvin masut täynnä, eikä se mistä vauva saa ruokansa.
- maitoa, kiitos
No täytyy myöntää, että minulla on sellainen olo, että olisin jotenkin huononpi äiti nyt tälle toiselle, kuin ensimmäiselle, kun maito meinaa loppua.
Osa syynä ehkä se, että ympärillä kaikki koko ajan kyselevät, että "kai sinä imetät yhtä kauan kuin ensimmäistä, ei ne korvikkeet hyvää tee" . Jos sanon,että "katsotaan nyt,riittääkö maito" , suurin osa sanoo suurinpiirtein näin "no tottakai sitä tulee, miksi ei tulisi? Jos vain et itse aiheuta sitä,että se loppuu" .
Yritän kyllä levätä, juoda, imettää jne. ..mutta ehkä se vaan nyt on sitten niin,että se maidon tulo vain loppuu :( - ....................
Jatka vaan sitkeesti vielä yrittämistä. Oma vauva on nyt 5 kk ja aina välillä tulee vähä maitosempia kausia. Jos itellä on kuumetta niin maidon tuotanto tuntuu romahtavan. Huutoahan sillon saa kuunnella, mutta aina on maidontulo kuitenkin parantunut muutamien päivien jälkeen.
Mä oon myös juonut imetysteetä. Mielestäni siitä on ollu apua. Kai Suomessaki niitä myydään..? - ,.-,.-,.-,.-
Voisiko olla mahdollista, että se maidon tulo ei olekaan hiipunut (en oikein näe perusteita, miten se voisi olla, kun kerran aikaisemminkin todistetusti olet pystynyt imettämään), vaan vauva hermoilee tissillä nimenomaan siksi, että imemistarve on kova, mutta maitoa tulee, vaikka ei jaksaisi syödä enempää? Oman vauvani kohdalla on näin. Eli ratkaisuna olisi tutti, jolloin vauva saisi toteuttaa imemistarvettaan ilman, että täytyy koko ajan olla syömässä.
Teillä on ollut niitä sairaaloita ja kaikkea, niin se voi vaikuttaa maidon herumiseen, mikä näkyy yleensä parhaiten siten, ettei sitä tule pumpulle. Se ei kuitenkaan tarkoita, ettei sitä vauva saisi imettyä. Tai sitten kestää hetken, ennen kuin alkaa herua, kun vauva aloittaa imemisen ja sen hetken saattaa olla hermostunut hitaille tisseille. Suosittelisin kyllä kovasti kokeilla, saatko vauvan imemistarvetta tyydytettyä tutilla. Jos saat, niin silloin hän ilman muuta saa maitoa tarpeekseen.
Minulle joskus neuvolan terveydenhoitaja sanoi, kun heruminen meinasi olla ongelma, että kannattaa ottaa yksi Burana, kuuma suihku ja mennä sängylle lepäämään. Se Burana ilmiselvästi auttoi ja herumisongelma jäi siihen. Kannattaa siis kokeilla sitäkin. (Ja ei, Buranaa ei tarvitse joka päivä syödä, vaan kokeilla sen yhden kerran, jos heruminen parantuisi.) - onnea matkaan!
Mene S-markettiin ja pyydä kassan tätiä puristelemään tisuja niin maito suorastaan virtaa!
Muista bonus! - Mistä..
päättelet, että maito on loppumassa? Tuohon aikaanhan yleensä on vauvoilla tiheän imun kausi ja vauva viihtyy tissillä tavallista enemmän lisäämässä maidontuotantoa.
Meillä kuukauden ikäinen vauva ja on niin kovin erilainen syöjä kuin esikoinen, että on välillä vaikea tietää onko vauvalla nälkä vai mikä. Eri vauvan kanssa imetys on toisenlaista kuin ensimmäisellä kerralla. Myös mahavaivat on ilmestynyt riesaksi ja vauva kitisee masuaan, onko teillä ollut vauvalla mahavaivoja? - Rakkaudellahoitaen
Se maito voi välillä käydä vähempänä ja lapsilla tulee muutenkin tiheämppiä imemiskausia. Imetät vaan, lepäät ja juot ja nautit elämästä. Ei se lapsi heti nälkään kuole, luota vaan itseesi ja luontoäitiin.
Minulle sanottiin aikoinaan, että jos alkaa antamaan nannia siinä rinnalla lapselle, niin maito voi sen takia vähentyä, kun imettäminen väheneee, että ehkä kannattaa vaan sitkeästi imettää=)
Et sinä ole huonompi äiti kummallekkaan, imetät yhtä pitkään eli et. Ihanalta huolehtivalta rakastavalta äidiltä kuulostat.
Onnea pienestä! - maitoa, kiitos
Eli siis, tutti on käytössä..aika vähän vauva kuitenkin sitä käyttää.
Voisin kyllä kokeilla sitä buranaa! :) Kiitos vinkistä! :)
Siitä päättelen, että aluksi ei mennyt kuin ½tuntia tai tunti, kun tissit tuntuivat pamahtavan, ellen pumppaa tai ellei vauva ime (sama kuin esikoisen kohdalla, ja siis esikoista imettäessä käytin pumppua ja tuota tissien täyttimistä jatkui silti sen 5½kk).
No lisämaitoa (korviketta) ei ole aiemmin tarvinnut antaa (esikoiselle ei yhtään), mutta jos tämä maidon tulo tästä vielä hiipuu enemmän, niin pakko sitä on alata antamaan.
Katsotaan mihin suuntaan menee..mutta sitä buranaa nyt ainakin kokeilen :) .- Rintojen..
kovaksi pakkautuminen ei kerro maidon määrästä mitään! Eikä myöskään se, mitä pumpulla rinnoista saa pumpattua! Painon nousu ja pissavaipat on tärkeimmät mittarit kun katsotaan riittääkö maito.
Itselläni rinnat ei esikoista imettäessä pakkautunut enää 2kk jälkeen ja täysimetin vauvaa 5kk ja osittaisimetin vielä 9kk ikäiseksi.
- cgl,n.
Mulla neuvolassa neuvoivat että jos laittaa kylmän salaatinlehden rinnanpäälle niin auttaa maidon tuloon kyllä se sen hetken auttokin ja sain imetettyä 2kk jonka jälkeen maidontulo loppui ja aloin antamaan korviketta maidontulon hiipumisen huomasin siitä että kun 2h tunnin välein pumppasin jos ei ollut rinnalla syömässä ja maitoa tuli molemmista yht max. 40ml vaikka pumppasin 10min kumpaakin. Mutta en koe olevani huonompi äiti vaikka kaikki onkin ihmetellyt miksi en enää imetä kun lapsi 5kk nyt. Aikansa kutakin. Ja tärkeinhän on että lapsi voi hyvin :) Onnea uudesta tulokkaasta
- eihän niitten
tissien kuulukkaan koko imetysaikaa olla räjähdyspisteessä,siitä et voi päätellä yhtään mitään.Sama homma pumppaamisen kanssa,se ei kerro yhtään miten paljon tai vähän vauva saa maitoa.Punnituksilla neuvolassa saat kyllä tietää riittääkö maito ja tietty jos vauva vain itkee nälkäänsä.
- maitoa, kiitos
tein itse ns.syöttöpunnituksen (hyvän vaaka ku on), kuten olen siis jo aiemminkin tehnyt, kun maitoa vielä on tullut hyvin.
Eipä riitä enää maito..ei läheskään.
Ja kyllä siitä voi päätellä, jos tissit eivät täyty entiseen malliin ja pumppaamalla ei tule enää yhtä paljon kuin ennen.
Mutta täytyypi toivoa, että tämä olisi nyt vain joku välivaihe ja maitoa tulisi taas..ei kai sille mitään voi, jos sen tulo nyt vain loppuu :( - Mammatee
Juo mammateetä. Myydään luontaistuotekaupoissa ainakin!
- maitoa, kiitos
Mutta olen käsittänyt, että mammatee ei auta, jos maidon tulo on jo lakkaamassa, siis kun nyt on jo niin, että ei tule kuin muutamia hassuja tippoja :( .
Vai auttaako se vielä tässäkäin tilanteessa?
Lähin kauppa, mistä sitä saa, on 60km päässä...mutta kyllä sinnekkin päin asiaa tulee, etenkin jos haluaa shoppailemaan muutakin samalla :) - oikea emo
ja kattos kun maailm,a muuttuu ,ja me maailman mukana,äidit ei halua lapsia viereen,lapsia imettää enää harva,niin mitä se merkitsee?ihminen pikkuhiljaa vieraannuttaa omasta lapsestaan itsensä. lapsia on kiva tehdä mutta se loppu onkin sitten erkaantyumassa kauas kauas menneisyyteen. itselläni on kaksi pientä lasta,sen jälkeen kun heidät sain,imetin molempia 1v asti,ja nukkuvat aina minun huoneessani,usein vieressäni. koska ovat minun lapsiani,en heitä hylkää yksin eri huoneeseen..
- dfasdfas
Kyllä taitaa olla nyt niin "oikea emo", että tietosi on aivan huuhaata. Sanot että lapsia imettää enää harva, ja todellisuudessa lähestulkoon kaikki äidit imettää (tai ainakin haluaisi imettää) vauvojaan.
- ennenkin ongelmia
sinulle "oikea emo".. no sitähän tuo aloittaja juuri täällä nyt harmittelee, kun haluaisi imettää vielä, mutta maitoa kun ei vain tule..ja se nyt ei liity mitenkään tähän nyky aikaan. Minunkin mummoni kertoi, kuinka hänen äidiltään ei yhdenkään lapsen aikana tullut maitoa paljon mitään, tietää, koska mummoni äiti oli kertonut. Samoin mummollani ja hänen siskollaan. Mummollani tuli jokaiselle keskimäärin n.1kk ja mummon siskolla ei tullut kuin muutaman hassun viikon ja sitäkin todella vähän.
- nisutisu
Ihan suosiolla vaihdat korvikkeeseen ja tuttipulloon sen mitä tisusta ei riitä. Itsellä kolme lasta, maitoa aina enemmän ku tarpeeksi, mutta viimeisen kanssa meni naftiksi noin 2kk jälkeen. Korviketta tisun lisäksi jatkui vielä voin 6kk. Nyt vain pulloja steriloimaan... kyl se siitä...:)))
- maitoa, kiitos
se maidon tulo on nyt loppunut :( ..ei siis tule enää mitään :( .
Ja minä kun olisin niiiin halunnut vielä imettää.. vaikka kaikki sanovat, että
"et ole huono äiti vaikka et pystyisi imettämään"..no joo,tiedän, mutta tuntuu
jotenkin kamalalta :( .
Olen kaikkeni yrittänyt, että maitoa vielä tulisi..mutta ei niin ei.
Nyt siis pärjätään pelkällä korvikkeella.. :(- Kolme imettänyt
Minun on turha sanoa, että älä sure maidontulon loppumista, kun suret kuitenkin. Parempi äiti olet nyt kuitenkin, kun et huudata maidon vähyyden vuoksi lasta muutamaa päivää, vaan suostut sovinnolla siirtymään korvikkeeseen.
Joskus vain käy noin, että maidon tulo loppuu alkuunsa. Olet kuitenkin parempi äiti, kuin imetyksellä itsensä uuvuksiin ajanut fanaatikko, joka ei anna periksi, vaikka lapsen kasvu hidastuisi.
- tsemppivä
Esim alkoholiton olut ja kotikalja voivat lisätä maidon tuotantoa. Lämmitetystä kauratyynystäkin apuja on ollut :)
- huolestunut äiti
Onpa kiva että muillakin on näitä samoja surkeita ongelmia!
Kamppailen nyt samojen ongelmien kanssa.. Minulla on 1kk ikäiset kaksoset, molemmilla oli aluksi todella huono imuote, ja saivat n. 10ml rinnasta maitoa (syöttöpunnituksen mukaan), imetys kävi todella kipeää ja maitoa ei sitten alkanut tulla kun kulutus oli vähäinen.. Sairaalassa ei edes ehdotettu pumppaamista vasta kuin itse tajusin että ennemmin annan omaa maitoani kuin korviketta, jota alkoivat antamaan saman tien vauvoille. Vauvat siis oppivat ensin pullolle ja sitten vasta rinnalle.. sairaalassa oli ongelmia sokereiden kanssa ja toisella paino laski yli 10% ja joutui pullolle siksi.
Hirveällä työllä ja itku-potku raivareilla olen saanut nyt imuote asian paremmaksi, ollaan oltu ilman korvikkeita n. viikko.
MUTTA
vauvat ovat jatkuvasti rinnalla päivisin. aamulla taukoa voi olla pidempiä aikoja, nukkuvat pihalla hyvin ja yötkin menee kohtuu hyvin. Iltaisin on pahin aika. En tiedä mitä pitäisi tehdä, kuulen jatkuvasti tätä "ei taida äidillä mammat riittää" kun lapsi itkee lähes heti rinnan jälkeen vaikka rinnalle nukahtaakin ja nukkuisi siinä iholla oikein mielellään mutta heti kun siirryn itse pois, myös vauva herää.
Olen nähnyt todella suurta vaivaa kun olen imuotteenkin saanut paremmaksi ja pullo saa mut hermostumaan heti, koska pullon jälkeen ote on aina huonompi ja tuntuu että mennään imetyksessä silloin takapakkia..
Mistä tiedän riittääkö maitoni, yhdelle lapselle riittäisi varmasti mutta riittääkö kahdelle? Pissaavat ja kakkaavat hyvin, painoa ei oo mitattu kun ei ole hyvää puntaria. Pumppaamisella tulee 90ml helposti yhdestä rinnasta (tarpeeksi pitkä tauko ennen pumppausta), sen jälkeen tipottain.. lapset syövät PALJON eli n. 90-120ml kerralla. en uskalla pumpata koska syövät päivällä niin usein etten luota että maitoa ehtisi nousta uudelleen.. eli täysin vauvojen kulutuksella mennään. Esikoisella maitoa tuli erittäin hyvin ja luovutettavaksi asti, mutta hänellä ei ollut imuote ongelmia. imetin häntä 1v ikään asti täysimetyksellä.
Maitoa nousee rintoihin kunhan taukoa on tarpeeksi, epäilyttää tuo ilta syöminen kun ovat koko ajan rinnalla, ja en voi vaihdella rintaa kun siitä syö toinen. lypsämällä sormin, maitoa kumminkin tulee mutta en tiedä saavatko kuinka hyvin kaikkia maitoja kun imuote on edelleenkin suppea.
Rinnan jälkeen myös kelpaa pullo, tosin pullon jälkeen kelpaa myös rinta ? Eli ovat todella kovia syömään. Välissä rinnalla ollessa maitoa ruiskii vielä minne sattuu mutta eivät avaa enää suutaan? silti 15min päästä itkevät ruokaa?- fisutt
Saattavat ihan vain nostattaa maitoa lisää kun viihtyvät rinnalla iltaisin usein. Seuraavan punnituksen jälkeen olet taas paljon viisaampi siitä, onko maidonsaanti riittävää. Pissavaippojen määrästä päätellen ainakin maito riittää. Itse en antaisi ainakaan lisämaitoa pullosta, ennen kuin näkee tuon seuraavan punnituksen.
- jep jep
Jaa et antaisi lisämaitoa, vaikka lapset huutaisivat punaisena nälästä?
Minulla nimittäin oli kaksosten kanssa niin, että neuvolasta neuvottiin, että ei lisämaitoa ennen seuraavaa neuvolaa..mutta onko se muka sitten hyvä, että pidetään vauvaa nälässä?? Ei minun mielestäni! eihän kukaan terve aikuinen ihminen itseäänkään nälässä pidä.- fisutt
Kirjoittajan mukaan vauvat ovat rinnalla usein, eivät huuda nälästä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole192146Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi402045Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä181920Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma461357- 731297
Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?46863Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?56772Farmi-Amski ja Jucci Hellström - Sydämiä satelee - Onko tässä jotain enemmän?
Amskidamski Anne-Mari Tarkkio ja Jucci Hellström olivat samaan aikaan Farmi Suomi -realityssä. Nyt somessa on nähty mat8721Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi32678- 50676