Miksi tehdä nykytaidetta?

Nykytaidetta

10

203

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Henry Moore

Johdannoksi: kaikki taide mtä nyt tehdään, on nykytaidetta, olipa se millaista hyvänsä.

Miksi siis tehdä taidetta? Vastaus on helppo, sen sanoi jo aikoja sitten vuorikiipeilijä, jolta kysyttiin miksi hän halusi kiivetä vuorelle: koska se on siinä, hän vastasi.

Tuon ensimmäisen kommentin antamassa linkissä perussuomalseksi ilmoittautuva Töny Vuori kirjoitta näin:

"Siinä se on, nykytaiteen sisältö tiivistettynä: huijaus, jossa väitetään taiteeksi sellaista, mikä ei ole taidetta."

Olen ollut havaitsevinani, että yhä useammin julkisuudessa joku sanoo, mikä hänen mielestään ei ole taidetta, tavan takaa myös tällä palstalla. Tämä riippumatta sanojan taustasta.

Minua ei kiinnosta se, mikä ei ole taidetta, sitä näet on koko maailma täynnä, kaikki olevainen. Taidetta on vain sen verran kuin on hiekanmuru valtameren rannalla.

Olen jo pitkään odottanut, että joku näistä "tämä ei ole taidetta"-sanojista kertoisi meille muille, mikä on yleispätevä, universaali määritelmä sille, mikä on taidetta. Koska Tony Vuorikin nyt sanoo tietävänsä, mikä ei ole taidetta, miksei yksin tein kerro mikä on taidetta? Niin, miksi?

• Tässä....

..."vähän nykytaiteesta"- heppuli ilmeisesti yritti niinsanotusti 'raflata' uusisuomen keskustelufoorumilla. XDXD. Hienoa että siellä ainakin 'kontrolli pelaa'!

Minä kyllä ihmettelen noita nykytaiteen sylkijöitä! Eikö ne hemmetissä ymmärrä että antavat itsestään aikamoisen 'likinäköisen' ja suppean kuvan? Itse kutsuisin tuollaista tyhmänräväkkääksi.
        Muistan aikoinaan kun Seppo Räty antoi sen rahvaanomaisen ja tyhmän lausuntonsa 'nykytaiteesta'- mitä toki mies on jälkikäteen katunut ja yrittänyt selitellä parhain päin, koska sai siitä niin rajut palautteet jopa juuri tuolta 'rahvaalta' kansalta. Suomessa sentään kaikki loppupeleissä ovat sitä mieltä että "antaa kaikkien kukkien kukkia". Poikkeuksen tekee ainoastaan taiteessa pahoin epäonnistuneet taiteilijat ja nimenomaan he ovat juurikin 'suuna ja päänä' nykytaiteen mollaamisessa.
        Kun asiaa tarkemmin tarkastelee niin muuhun johtopäätökseen ei kerta kaikkiaan voi tulla. XDXD

• Maybelin

Olisiko niin että taide on hieman vaikea määritellä, mutta sen tuntee kyllä kohdatessaan ja helpompi on määritellä mikä ainakaan ei ole taidetta?

• Henry Moore

Ja miksi sen "mikä ainakaan ei ole taidetta" on helpompaa määritellä? Koska "musta tuntuu" niin, niinkö? Eipä "musta tuntuu" ennen ole mikään tapa määritellä ollut. vai voitko sinä määritellä, mikä sinulle ei ole taidetta?

• Rollerball
        Henry Moore kirjoitti:

Ja miksi sen "mikä ainakaan ei ole taidetta" on helpompaa määritellä? Koska "musta tuntuu" niin, niinkö? Eipä "musta tuntuu" ennen ole mikään tapa määritellä ollut. vai voitko sinä määritellä, mikä sinulle ei ole taidetta?

Omasta mielestäni taide on katsottuna henkilökohtainen elämys tai kokemus ja tehtynä henkilökohtainen näkemys tai ajatus / idea jonka haluaa muille siirtää!

Toki joku voi nähdä tai ajatella toisin!

• lajksdkfjakjls

Miten voi muuta taidetta edes tehdä? Toinen asia onkin se mikä on taidetta, alias tämän päivän taidetta, alias nykytaidetta.

• sljdfkjas

Ei mikään ihmeellinen juttu edes. Tilanne muodostui vuorovaikutussuhteesta. Yksi taiteen määritelmiä on juuri teoksen/ympäristön ja katsojan/kokijan välinen suhde. On jo 60-luvulla kehitelty ajatus, että roska tien poskessa nousee taiteeksi kun se viedään museoon.

• Nantes

Tarvinneeko tuohon maisterin vai tohtorin tutkinnon taiteen alalta, että osaa poimia roskia ja viedä ne museoon esiteltäväksi taiteena?

Akatemia kai nyt ainakin on käytävä?

• Henry Moore

"Tarvinneeko tuohon maisterin vai tohtorin tutkinnon taiteen alalta, että osaa poimia roskia ja viedä ne museoon esiteltäväksi taiteena?"

Olen vahvasti eri mieltä kanssasi. Vain todellinen taiteilija pystyy näkemään roskan mahdollisuudet taiteen teossa. Kuvaaiteilija Juhani Harri itse sanoo, että "Voin käyttää ihan oikeaa tavaraa […] niin kuin väriä ja pensseliä, samalla tavalla yhdistellä niitä..."

Espoon modernin taiteen museo EMMAssa on juuri ( 19.3.2012 saakka) Juhani Harrin teosten näyttely, jonka teosten pääosassa ovat nuo "roskat", hylätty tai muualle kelpaamaton löytötavara, roska. Hän tekee niiden avulla esinekoosteita, jotka on sijoitettu yleensä lasi-ikkunalla varustettuihin laatikkoihin tai rasioihin. Vastaavanlaisia on maailmalla tehty ja tehdään yhä paljon, sekä laadukasta että perin kehnoakin.

Museon tiedotuslehti EMMAssa on juttu yhden tunnetuimmista nykymaalareistamme, Jorma Hautalan, käynnistä ko.näyttelyssä..Poimin tahän joitakin Hautalan ajatuksista:

" Jannella on tämä pidättyvä väripaletti, ajattelen.....että esittävä aihe on eräällä tapaa vastakkainen värille...... Maavärit ovat luontaisia Harrille, hän omasi hienostuneen värimaailman.

Hiljainen, mietiskelevä huumori on minun mielestäni Jannelle tyypilistä,....

(Mihin perinteeseen sinä asettaisit Harrin?) Yksi on surrealistinen perinne, jossa yhdistetään keskenään erilaisia, epäloogisia asioita, se unen logiikka, joka näkyy Harrilla...."

Minä pidän Harrin taiteesta, Hautala mainitsee siitä jotain samaa kuin mitä minä arvostan ja tunnen siinä, mm. tuon surrelistisuuden ja lämpimän huumorin. suotta hän ei mainitse mm. René Magrittea.

Helsingin taidemuseossa oli syksyllä 2009 aivan fantastinen surrealismin näyttely, jossa oli myös esinekoosteita aina 1920-luvulta alkaen. Sellaista herkkua tänne Euroopan takapajulaan saadaan ehkä kerran kymmenessä vuodessa, näyttelystä kiitos nyt giljotiinin uhkaamalle Helsingin taidemuseollle. Sellaisen näkeminen avaa hyvin silmiä roskalle taiteessakin. Olisi kannattanut sinunkin nähdä tuo näyttely, se olisi varmaan opettanut paljon.

Harri edusti kautta maailman jo vuosikymmeniä arvostettua taiteen lajia. Hän näki enemmän kuin hyvin harvat muista, mutta hänhän olikin suuren luokan taiteilija.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      43
      2478
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      74
      2457
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2352
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      51
      2102
    5. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      25
      1837
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      80
      1663
    7. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      21
      1108
    8. Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %

Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r
      Maailman menoa
      7
      1014
    9. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      40
      979
    10. Eläköön kuningas, kuningas on kuollut

Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön
      Kemijärvi
      55
      864
    Aihe