Hei olen kohta 16 vuotias tyttö ja olen huomannut että yläasteen aikana minulla on ruennut esiintymään ilmeisesti jonkin laisia panikkikohtauksia.Hiljaisessa luokassa kokeen aikana rupean tärisemään,kädet hikoavat,mahassa tuntuu kummalliselta,todella epätodellinen olo joudun nipistelemään itseäni että tiedän olemassa oloni... tuntuu että en ole kehossani! Tämä on todella pelottavaa ennen tätä saattoi olla kerran parissa viikossa mutta nyt tästä on tullut päivittäistä ja nykyään pelkään että milloin kohtaus tulee! yleensä se tulee silloin kun on paljon ihmisiä ja hiljaista.. mutta olen huomannut että se voi tulla myös yhtäkkiä ihan tavallisessa tilanteessa vaikka yksin suihkussa olessani..katson itseäni peilistä ja tunnen etten ole kehossani vain ihankuin mieleni vain liitelisi jossain... vaikka en silloin edes ajattele mitään..pelkään että tapahtuu jotain kamalaa kun tämä kohtaus tulee..että en voi enää hallita itseäni! vihaan näitä kohtauksia olen joutunu kestämään niitä jo 3 vuotta.. onko tähän jotain lääkitystä olemassa..en jaksa enää.. kaveri suhteenikin kärsivät kun joku juttelee jotain en pysty kuuntelemaan koska en ajattele mitään tuntuu vain etten olisi siinä hetkessä..äitini ei ota minua tosissaan.. onko tämä siis normaalia? olenko vain niin sekaisin että luulen tämän johtuvan jostain...? olen myös huomannut että en muista enää paljon asioita,en ajattele mitä puhun ja olen ruvennut kuulemaan ääniä ja näkemään myös tummia hahmoja...tämä on oikeasti pelottavaa..ainakin minusta.
paniikkihäiriökö?kertokaa mitä tämä on?!
5
157
Vastaukset
- new_day
Mene oikeasti hakemaan lääkäriltä apua. Kyllä noihin kaikkiin on lääkitys. Kerrot vain kaikki oireesi. Äläkä tyydy mihinkään terveyskeskuslääkärin mielipiteisiin, koska oireesi vaikuttavat sellaisilta, että tarvitset alan ammattilaista eli psykiatria. Kyllä heidän pitäisi lähettää eteenpäin esim. psykiatrian poliklinikalle. Voimia!
- sekoamassako??
kiitos ihana! mutta onko tämä paniikkihäiriö vai joku muu sairaus? se minua ahdistaa eniten..tietenki kohtaukset ahdistavat vielä enemmän!
- Lasityttö
Noista oireista ei voi vielä kukaan täällä netissä diagnoosia tehdä, se täytyy jättää ammattilaisille. Ja kun olet vielä noin nuori, niin mitään pysyviä diagnooseja ei vielä mielellään anneta. Itselläni on paniikkihäiriö ja tunnistan noista jotkin oireet; käsien hikoaminen, täriseminen ja epätodellinen olo kuuluvat paniikkikohtauksen oireisiin, samoin usein sydämen tykyttäminen ja pelko hulluksi tulemisesta tai kuolemisesta. Ja pahinta on ehkä juuri se, että kun on muutaman paniikkikohtauksen saanut, niin sitten alkaa jo pelätä että milloin seuraava tulee, ja sitten menee paniikkiin jo ihan siitä paniikin pelosta... Se on hirveä noidankehä, mutta siitä on täysin mahdollista parantua.
Mutta äänien kuuleminen, tummien hahmojen näkeminen, muistamattomuus, outojen puhuminen ja se, kun kuvailit tuntevasi itsesi vieraaksi peiliin katsoessasi, eivät ole paniikkihäiriön oireita. Nämä ovat jo sen verran vakavia oireita, että kehotan sinua olemaan heti yhteydessä johonkin alan ammattilaiseen. Kuten sanoin, kukaan ei voi sinua näin netin kautta diagnosoida, mutta nuo voivat olla esim. dissosiaatiohäiriön tai skitsofrenian oireita. Mutta älä pelästy, se ei ole mitenkään varmaa pelkkien noiden oireiden perusteella, on paljon muitakin vaihtoehtoja, ja juuri siksi sinun pitää antaa ammattilaisen arvioida tilanteesi.
Jos olet 16-vuotias, olet varmaan vielä koulussa. Voit hakeutua hoitoon vaikka käymällä ensin koulun terveydenhoitajan luona kysymässä neuvoa siitä, miten hakeutua hoitoon mielenterveyspuolelle, tai sitten käy terveyskeskuslääkärin luona, joka ohjaa sinut eteenpäin psykiatrin juttusille. Tärkeintä on, että menet rohkeasti hakemaan apua ja kerrot rehellisesti kaikki oireesi lääkärille. Noiden oireiden perusteella sinun pitää saada kiireesti apua. Jos sinusta tuntuu, ettei äitisi uskoa sinua, joku hoitohenkilökunnasta voi ehkä jutella äitisi kanssa sitten kun pääset hoidon piiriin. Ulkopuolisten on joskus todella vaikea ymmärtää, mitä mielenterveyden häiriöstä kärsivistä tuntuu, se tuska on niin valtavan suurta ja kuristavaa, ja monet eivät lainkaan ymmärrä mistä siinä on kyse.
Oikein kovasti tsemppiä sinulle! Hakeudu heti ammattilaisen juttusille, niin asiat alkavat kyllä muuttua parempaan päin. Kaikkiin noihin oireisiin on lääkitys ja terapiastakin on varmasti apua, jos sellaiseen haluat. Rohkeutta ja voimia! - ~ peacefulness ~
Tutut oireet ovat, ja ymmärrän hyvin miten epätoivoiselta oireet tuntuvat pidemmän päälle.
Kannattaa kuitenkin muistaa, että mielialalääkkeet eivät poista ongelmien syitä, vaan hoitavat, helpottavat oireita.
Ensiksi kannattaa lähteä siitä, että tarkistaa omat elintapansa. Syö terveellisesti, syö riittävästi, menee nukkumaan ajoissa, nukkuu riittävästi, tarpeeksi pimeässä, ei juo alkoholia, ei juo kahvia, eikä muita kofeiinituotteita ja energiajuomia, mieluiten pyrkii välttämään myös makeisia ja muita ylisokerisia tuotteita. Ja pyrkii harrastamaan liikuntaa. Tekee hyvää myös rentouttaa ja "tuulettaa" itseään välillä.
Elintavat vaikuttavat suuresti miltä tuntuu mielessä ja kehossa.
Oman mielen tutkiminen on hyödyllistä. Negatiiviset alitajunnalliset "piilo"ajatukset ovat kavalia, niitä kannattaa yrittää muuttaa positiiviseksi.
Kannattaa myös toki keskustella huolistaan ja ongelmistaan, jos sellaisia on, jonkun luotettavan ihmisen kanssa. Oli sitten ammattilainen tai tuttava. - sekoamassako??
Kiitos neuvoista niistä oli apua!:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k673745On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole382381Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi712338Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä602228Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.301667Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma711574- 761477
Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?571047Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?681002Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi40909