Psykiatrian poliklinikikka toimii ihmisarvon vastaisesti

Marginaaliasiakas

Puhun itsestäni ja useista ystävistäni,olemme olleet useita vuosia kyseisen laitoksen asiakkaina(itse 8 vuotta).Oma kokemukseni on,että jos tyhjänpäiväisiä "mitä sulle kuuluu" keskusteluita saatanan isoa läjää reseptejä ei lasketa,on siellä käyminen -0,joissain tilanteissa jopa miinuksen puolella

.AINOA syy,miksi itse käyn,on työkkäri,joka tarvitsee B-lausunnon työkyvyttömyydestä.Terveysasemalta tämän saa 2vrk-2vko,useimmiten,mutta pidempiäkin saikkuja olen kuullut myönnettäneen.Eli pakko käydä psykan polilla että on "todiste" työvoimatoimistoon psyykkisistä ongelmista.

Aloitin hoidon alko-ja psyykeongelmien vuoksi.Lopetin alkon,ja kesti pitkään että uskoivat ongelmien olevan yhä ja PAHENEVAN.Minua ainakaan ei hevin uskota psykan polilla,esim. masennustesti tehtiin useita kertoja eri käynneillä(tämän ymmärrän) ja LISÄKSI KYSYTTIIN "OLETKO OMASTA MIELESTÄSI MASENTUNUT?MITEN TÄMÄ ILMENEE?"

Siis testistä tuli joka kerta vaikea-asteinen masennus,reilulla kädellä,ja ainakin kolme kertaa lääkärin vastaanotolla tehtiin tuo testi peräkkäin,ja sen jälkeen kysyttiin olenko mielestäni masentunut. Listaan syyt koska muuten menee sivuraiteille tämä ajatus:

1.Minua on yritetty pakottaa kutsumaan KOTIINI psykiatrinen kotihoito.Olen kieltäytynyt,mutta ehdottelu jatkuu ja luodaan olo kuin olisi välttämätöntä.Lain mukaan minun EI tarvitse ottaa kotiini KETÄÄN(poliisia yms. lukuunottamatta) ellen itse niin halua.Koen loukkaavana ja ahdistava että kotiini tulisi vieraita ihmisiä tekemään arviota,olen tuonut tämän esille polilla,mutta asiasta jankutetaan yhä.

2.En syö minulle määrättyjä lääkkeitä,koska en halua haittavaikutuksi tai tuhota elimistöäni popsimalla jos jonkinlaisia pillereitä.Tiedän että joillain toimii ja olen iloinen jos tuo apua,itse en suostu syömään,tämä tulkitaan polilla hoidon vastaisuudeksi.

3.Yritin puhua,että alko-ongelmani on uusiutunut.Lääkäri totesi että "se on oma valintasi jos otat alkoholia". No totta helvetissä se on oma valintani,mutta eikö kuuluisi pohtia miksi psyyke on niin paskana että kuivan kauden jälkeen ajaudutaan siihen?

Eli suomennettuna,ihminen pakotetaan syömään lääkkeitä(muuten uhkana poliltapois potkiminen jolloin joudut työkkärin kanssa ongelmiiin),pakotetaan ottamaan psykliatrinen kotihoito,jos kerrot että olet ottanut alkoa KAIKKI KOKO SIARAUSHISTORIASI JOHTUU SIITÄ YHDESTÄ SAATANAN KERRASTA.Vaikka ei olisi millään lailla johdannainen kyseessä oleviin ongelmiin.

Plus se että ei uskota.Ymmärrän että tehdään masennustesti,ymmärrän että KYSYTÄÄN.Mutta testi tehdään useita kertoja,ja kysymys muotoillaan "oletko omasta mielestäsi masentunut?" vaikka 8v historian aikana ollut AINA diagnoosina tuo vaikea-asteinen masennus.Että tälläistä kyykyttämistä.

Mä pidän kiinni omista arvoistani,eli esim. en omaan kotiini halua KETÄÄN psykan polilta.Koen sen loukkaavana ja ahdistavana.en myöskään ota nappeja,jotenkin muuten selvittävä kaikesta.ja jos eivät usko että on vaikeaa niin en kyllä mihinkää työhönkään ole menossa/kykene.

Ja oma tilannehan on se,että psyyke romahtanut,mitään et jaksa etkä mihinkään pysty.Vitunmoiset pelkotilat ja ahdistukset,ja väsymys.Koti on kuin kaatopaikka,eli tänne vaan psykan polilta pällistelemään.Niin,ja polilla ei pystytä auttamaan,sairaalaan en mene enkä ota nappeja.Niiden tuntuis kai kuulua hoidolta ja avulta,mä ahdistun suunnattomasti jo ajatuksesta tämäntyyppisestä avusta.Olen hyväksynyt että mua ei pysty kukaan ammattilainenkaan auttamaan,vaikka toki sitä toivoo,mut ei se että olet sairaalassa 2 viikkoa ja vedät ttes turpeaks psyykenlääkkeillä ratkaise mitään(minulla on omat syyni tähän).

Niin se vielä,että miksi ihminen "pakotetaan" tuollaisen laitoksen asiakkaaksi?Että muuten olet työvoimatoiomiston silmissä "työkykyinen" ellet käy psykiatrian poliklinikalla?Ja siellä tarjolla oleva apu tiedetään.

Missä on mt-asiakkaiden ihmisarvo?Ollaanko tässä jotain heittopusseja jota viskotaan instituutiosta toiseen ja yritetään saada tilastoista pois?

25

2829

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mukkelismakkelis

Mikset valehtele syöväsi lääkkeitä? Niin minäkin teen. En tosiaan aio niitä myrkkyjä vetää kurkusta alas. Haluan voittaa masennuksen ilman lääkkeitä, koska lääkkeet eivät vie masennuksen aiheuttajia pois. Itse sain sellaisen hoitajan psykiatrian polilta, joka pätee omalla elämällään jokainen kerta. Melkein puhumme hänen asioistaan nykyisin. Todella hienoja hoitajia. Lääkäriä näkee kerran puolessa vuodessa, ja silloinkin puhutaan lääkityksestä ja uudesta B-lausunnosta. Diagnooseja annetaan ja milloin taas viedään ilman parempia tutkimuksia. Pakkohan se on siellä käydä tai sitten mennä takaisin työkkäriin. Sitä en ainakaan tällä hetkellä pysty vielä tekemään.

Mutta se on tosi, että siellä ei mielellään hoideta, jos on alkoholiongelmaa. He ovat sitä mieltä, että ne pitäisi hoitaa A-klinikalle ja sitten kun se on hoidossa, niin sen jälkeen mennä heille. Kyllä se vastuu on kuitenkin sinullakin. Sinun itse pitää haluat lopettaa se alkoholin käyttö ja etsiä ne syyt, miksi psyyke on huonossa kunnossa. Kukaan toinen ei sinua voi auttaa. Ainoastaan hoitajat ja lääkäri voivat auttaa siinä, että itse teet ajatustyötä, että miksi olet tuossa kunnossa. Se ottaa oman aikansa. Minulla kesti aika kauan ennen kuin tajusin, miksi olen huonossa kunnossa.

• Arre.

Tuota...

Tämä ei ole mitenkään negatiiviseksi tarkoitettu tai piikittelyä, mutta luepa vielä kerran ihan rauhallisesti ja ajatuksella ITSE mitä tuohon olet kirjoittanut. JA miltä se näyttää ulkoisen silmin (ihan lähtien mt-puolen ammattilaisista). Eli et syö lääkkeitä.. et halua ehdotettua kotona käymistä... jotenkin muutoinkin nyt paistaa läpi vastentahtoisuus. Minkäasteisena alko tulkitaan jne jne.

Elikkäs tällä nyt vain sitä tarkoitan, että ehkä olet leimautunut niin vaikeaksi asiakkaaksi siellä ettei osata mielestäsi mitään fiksua sanoa ja kun ei osata oikein puhua fiksuja mielestäsi vaan pelkästään jaaritella, niin nyt ollaan sitten molemmin puolin pattitilanteessa. Itse et koe mitään apua ehdotetuista asioista ja taas sinun itsesi koetaan torppaavan kaiken. Lääkkeistä kieltäytyminen varsinkin on aika paha tikki, suoraan sanoen. Siis ammattipuolen korvissa.

Itse tietty päätät miten jatkossakin toimit, mutta tietty jos ihan mahdottomaksi menee niin homma ei välttämättä aukea ikinä ellei itse tee jotain myönnytyksiä.

• dsafas

Näin ulkopuolisen silmin sinun kirjoituksesi näyttää siltä, että psykiatrinen hoito tapahtuu lääkeyhtiöiden ehdoilla ja tämän vuoksi potilaita kiristetään ottamaan lääkkeitä, joita he eivät koe tarpeelliseksi ja jotka tosiasiassa eivät ole välttämättömiä masennuksen hoidossa. Käypä hoito -suositustenkin mukaan masennusta on mahdollista hoitaa muutenkin,kuin lääkkeillä. Periaatteessa psykiatrisessa hoidossa ihmiset pakotetaan kuitenkin syömään lääkkeitä, joiden teho on näytetty lähinnä seksuaalisten toimintahäiriöiden aiheuttamisessa. Masennusta ja alkoholismia ei voi parantaa pillereillä, jotka estävät serotoniinin takaisinoton serotoniinreseptoreissa. Vain äärimmäisen vakavassa masennuksessa SSRI -lääkkeiden kliininen teho on keskimäärin 4,63 pistettä korkeampi kuin plasebolla, lievemmissä tiloissa eroa ei ole. Saman tehon luultavasti saat, kun lähdet lenkille ja nukut hyvin. SSRI -lääkkeiden teho on yhtä suuri masennukseen kuin lääkkeiden, jotka eivät ole masennuslääkkeitä lainkaan tai joiden vaikutusmekanismi on päin vastainen (ns. SSRE -lääkkeet). Näin ollen voisit itse lukea uudestaan oman kirjoituksesi JA miltä se näyttää ulkopuolisin silmin. Se näyttää siltä, että ammattilaiset toimivat ihmisarvon vastaisesti, etkä sinä näe siinä mitään väärää.
        https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4172306/

• Anonyymi

Kirjoittaja aarre taitaa olla arre lääketehtaille, despootti potilaille, hirmuhallitsija joka markkinoi kemiallista epätasapainoa ja kuvitteellisia näkymättomän sismmän tauteja varmaan joka vastaantulijasta tekisi itselleen maskotin, kauppatavaran joka myrkyt tää, maksaansa,.munuaisia,haimaansa ja tuottaa rahaa mafiosoituneille tohtreille, jotka satuilee, että.maksan munuisten ja haiman.myrkkyttäminen parantaa näkymätöntä sisintä kuvitteellisista teideista joita ihmisillä ei ole.
        Aarre elää illuusio maailmassa ja ei tajua että koululääketieteellä ei.ole edes alkellista käsitystä ihmisen näkymättömästä sisimmästä, vaikka se on puoskari teorioita siitä tehtaillut sata vuotta ja välissä kaasutti 10 milj.ihmistä koska uskoi että eugenisti psykiatreilla kuten nykyisillä on.järkkymätpn totuus ja tieto hallinnassa kunkin.yksilön näkymättömästå sisimmstä joka on hujausta ja huijarit kuppaa kelan kassoja 3-6 milj./vuosi huijaamalla ihmisiä ja valtiota.

• kaikesta voi selvitä

Minä selvisin vakavasta masennuksesta psykoterapian avulla! Alussa kävin sairaalahoidossa, mutta päästyäni sairaalasta olin jo paljon motivoituneempi palaamaan takaisin normaaliin arkeen. En kuitenkaan onnistunut siinä heti, vaan paraneminen oli aikamoista vuoristorataa. Aloitin psykoterapian, jossa pääsin käsittelemään masennuksen aiheuttaneita tekijöitä yms. Puhuminen oli minulle paras keino. Myöhemmin aloitin erilaisia harrastuksia ja rupesin huomaamattani saamaan hyvänolon tunteita.

Kukaan muu ei voi auttaa sinua, kuin sinä itse! Lopeta alkoholin käyttö nyt ensimmäiseksi. Muista, että kaikesta voi selvitä! Tsemppiä!

• kaikesta voi selvitä

Lisäys --- Jos sinulla on paljon masentuneita kavereita, jotka pitävät sinut tavallaan kiinni masentuneisuudessa, alkoholismissa jne. on sinun parasta hankkiutua heistä eroon, jos todella haluat parantua. Tiedän kokemuksesta kuinka hankalaa se on aluksi, mutta ilman sitä uhrausta olisin tuskin koskaan parantunut. Negatiivista energiaa tuova kaveripiiri ei ole koskaan hyväksi.

• AUTTAJA 2012

sinulle marginaaliasiakas.EI SUA KUKAAN VÄKIPAKOLLA VIE MIHKÄÄN,MUT YMMÄRSIN NOITA SUN JUTTUJA LUKIESSA,ETTÄ SÄ KAIPAAT MEITÄ SAMAN LÄPIKÄYNEITÄ SUA AUTTAMAAN.

• janet68

Kotihoito on oikeesti hyvä juttu, eivät ne tule pällistelemään vaan auttamaan konkreettisesti. Oma asiasi mitä otat vastaan. Polilla avun saaminen edellyttää yhteistyötä - ei siellä poppakonsteja ole.

• Amensty:Sinde-82

Toimiipa taas! - Psykiatrian poliklinikka toimii ihmisarvolle myönteisesti.

Ihmisarvo ei ole koskaan yksittäinen parisuhde. Kuten siellä työskentelevät lapsenkasvatukselleen esim. hedelmäpelein pyrkivät.
      - he käyttivät ja tottelivat käskyjä nuollen vedettävä!

Sen sijaan ihmisarvoa luovat yhteisössä näkymättömät henkien äänet yleiskunnosta kertovalla abstraktilla ja enkelin äänet hyvinvoinnista kertovalla modernilla. Tämä ei liity psykiatrisen poliklinikan toimintaan, joka on vanhentunutta ympäristön takia. Miksi yritit esiintyä oskilloskooppina? Väestönsuojelu ei väestöntiheyden osalta velvoita sinua sellaiseen. Se pehmentää kalloa ja Doremifasollasido:a liikaa.
      - Jaa, mä en saa esittää oskilloskooppina omaisia.
      - Kiitos, v****sti.

Toiminta on vanhentunutta:
      Keho ja anatomia erottuva.
      Keho ja anatomia, erotuttava.
      Kehon ja anatomian erotuttava.
      Et saa omistusperusteisesti käyttäytyä ja kouluttautua seksiaddiktin tavoin ja seksiaddiktioin, jättäen muut ihmiset, kuten läheiset ja lähimmäiset huolehtimatta, myös läheisyyden osalta. Edes naisena.....

Eräät lääkärit, jotka kärsivät jonkinlaisesta mielenumpio-tilasta, järjestävät näin joka päivä jotain näytöstä. Perusteena sana: kuntoutus, ja järjetön hypnoosittoman ja suggestiottoman tilan käyttö, vedoten näkymättömyyteen. Se on vaarallista!
      Et voi osoittaa esim. omaan aborttiisi toista ihmistä tutkien arvoja ja normeja, jotka ovat tosiaan jo pelkästään valmiina ja olemassa oleva vaisto-, vietti-, ja normijärjestelmä. Ihmiset kärsivät tällaisista työympäristöistä.
      - Ei pelkkänä abstraktina ja objektina.

Kolmiulotteisuus: Missä se on päivän ja yön eroihin?
      No, kun tässä vastataankin, että pitää olla inhimillisellä kokemuspinnalla.
      Johon anatomian osalta liittyy assosiaatio ja moderni kuten ajattelu ja inhimilliset kokemukset päivittäisestä elämästä, kuten esim. päivän ja yön erot, kokemukset luonnosta ja maisemasta tai ajattelun ympäristö-opilliset kokemukset. Ei perheenjäsenien kanssa, ei näkyvine läheisineen, vaan ihan yleisesti sidosryhmineen. Ei eri tasoihin, vailla statuksia, et saa luoda asemaa. Et ole sen vertaa feminiinisissä ja maskuliinissä eleissä, että osaisit ja olisit ollut inhimillisyyttä, empatiaa ja loogisuutta.
      Viime nuorisopuoli perustui imbesillein tehtäviin viranomaisvirheisiin, että me saadaan ottaa sulta tuota ja sitä pois.
      .-Ei saatana mää lähden kotia sen rahani kanssa.
      - Mä en saa vetääkään tätä kirkkoa naisille enää.
      - EI sellainen väkivaltaisuuden takia!
      - En minä saa olla sitä abstrakti-objektia enää.
      - Ei sinä et saa olla mitään abstraktia tai objektia nänniä pureskelemattomia, ja pillua nuolemattomana.

Et saa myöskään olla tällaisella lähtökohdalla suuruudenhulluna töissä:
      1. "Et saa käyttää Merkuriuskuu-sirppejä." Vain nuolennoin osallistuvat...
      2. "Et saa tarjota ihmissyönti-uhria." Pohjoinen, etelä, miinus, empatia, tarkoittaa ihan psykologia.

Eilen näin sen, että olit halunnut ja hallinnut demokraattisen silmänpohjanvaihtoa, omaiseltani, läheiseltäni, serkultani, jopa sukupuolipisteistöstä kiinnistellen, uusin perheenjäsenin, sisareltani.

Et saa yrittää toimia Gandhien välinein.
      Se laukaisee organismi-perusteista sekavuus-tilaa nimeltä leijan lennätys.

• Marginaaliasiakas

Niin,ongelma oli juuri tämä ihmisarvon näkökulma.Käyn säännöllisest juttelemassa ja olen jopa joihinki ryhmiin osallistunut.Kieltäydyn kotihoidosta,koska koen sen minua loukkaavaksi.Plus tiedän ihmisä jolla negatiivinen kokemus,ja on "pakotettu" ottamaan kotihoito.Joissain tilanteissa ihmisen huono kuntoisuutta käytetään hyväksi.

Voisn lopettaa vakka heti käynnit,jos siitä ei seurasi työvoimatoimiston kanssa ongelmia.

• klklkj

Miten olisi vaikkapa osa aika työ kaupassa vaikkapa hyllyjä täyttämässä? Jos asut kaupungissa suhteellisen hyvien kulkuyhteyksien päässä-Ei tarvitsisi käydä työkkärissä eikä psykan polilla.

Psykan polilla ei ole tarkoitustakaan auttaa ketään. Sairaat ihmiset istuvat siellä työntekijöinä jotka saavat suojatyöpaikastaan kivan korvauksen yhteisestä isosta kassasta. Hullut hullut hoitamassa.

• Anonyymi
        klklkj kirjoitti:

Miten olisi vaikkapa osa aika työ kaupassa vaikkapa hyllyjä täyttämässä? Jos asut kaupungissa suhteellisen hyvien kulkuyhteyksien päässä-Ei tarvitsisi käydä työkkärissä eikä psykan polilla.

Psykan polilla ei ole tarkoitustakaan auttaa ketään. Sairaat ihmiset istuvat siellä työntekijöinä jotka saavat suojatyöpaikastaan kivan korvauksen yhteisestä isosta kassasta. Hullut hullut hoitamassa.

Hyllyttäjän työ on perseestä. Siellä on huono työilmapiiri aina

• onpuolensajaei

Itse olen käynyt n. puolisen vuotta. Sinäänsä ei mitään hirmu negatiivista sanottavaa. En tiedä onko se 'antanut' kauheasti, mutta en sellaista ole niin odottanutkaan. Jollain tavalla se on ihan hyvä, että sinne pitää mennä säännöllisesti ja päässyt kuitenkin ns. avun piiriin. En tiedä mitä itse sieltä odotat? Valitettavasti sieltäkään ei ole antaa ihmisille 'onnen avaimia' käteen.

Suhtaudut jotenkin hieman penseästi ja epäuskovasti koko poliklinikkaan. Ehkä voisit mennä sinne vähän 'avoimemmalla' asenteella. Ihmisen parantuminen on paljolti kiinni omasta pääkopasta. Eli halu parantua lähtee itsestä. Tuon alko-ongelmasi voisit puhua psykiatrin kanssa ja mikset ottaisi vaikka AA:han yhteyttä. Siellä on ammattilaiset alkon aiheuttamiin ongelmiin; syihin ja seurauksiin.

Varmaan nämä poliklinikat toimivat tietyn 'kaavan' mukaan ja sieltä tarjotaan a) eka lääkkeitä b) tukiryhmiä c) kuntoutusta d)kotihoitoa e)mitä sitten lieneekin.

• Marginaaliasiakas

Edelleen,ongelma oli että psykan polilla on PAKKO käydä,koska työvoimatoimisto vaatii sitä,ja B-lausuntoa sieltä.Psykan polilla(omalla kohdallani) ei mm. uskota masentuneisuuteeni.Tiedän ihmisen,joka kertoi ettei käytä huumausaineita/alkoholia,ja jokaisella käynnillä tivattiin "käytätkö".Kävi HUUMETESTISSÄ polin lähetteellä,seuraavalla kerralla jolla testitulos negatiivisena palautunutu,lääkäri kysyi: "Käytätkö huumeita"? Kehoitin tekemään valituksen.

Itselleni tehtiin BDI-kysely useita kertoja.Testin tulos vaikea-asteinen masennus.Joka diagnosoitu myös aiempien lääkärien toimesta.Jokaisen testikerran jälkeen minulta KYSYTTIIN: "Koetko olevasi masentunut?Miten tämä ilmenee?" Useilla erillisillö kerroilla.

Ymmärrän juu että kysytään oireista,mutta kyseenalaistaminen on asia erikseen,Jatkuva sellainen,vaikka kerroin oireistani ja tein testin/testejä.

Ei se ole asianmukaista hoitoa,että asiakas pakotetaan ottamaan palvelu jota hän ei halua.Vai mihin on kadonnut yksilöllisyyden näkökulma?

• throwawayy

Minunkin on aika usein vaikea ymmärtää hoitohenkilökunnan toimintatapoja ja typeriä kysymyksiä. Mutta kyllä mun korvaan kuulostaa että aika paska on sun asenteesi, jos et halua ottaa lääkkeitä tai mennä sairaalaan etkä ilmeisesti hakea terapiatukeakaan (sitähän saa nykyään kaikki, joilla lausunto sitä varten on), eli et halua tehdä parantumisesi yhtään mitään ja ihmettelet miksi pitää juosta hakemassa lausuntoja että rahaa tulis.
      Usein byrokratia on raskasta ja vituttaa juosta polilla ja tuntuu ettei tämä tästä mitenkään koskaan parane, mutta kyllä se on aikuisen ihmisen itse otettava vastuu omasta hoidostaan.

• Marginaaliasiakas

Siis korjaus,olin psykoterapiassa useita vuosia.En jättänyt kuin muutaman kerran väliin ja silloinkin olin pätevä syy.Polilla käyn säännöllisesti,käyn sen lafkan keskustelu ja toimintaryhmissä.

• 000000

Psykiatrian poleilla ei ole resursseja auttaa ihmisiä. Poikkeuksia on, mutta useissa paikoissa resurssipula. Hoito on sitä että näet lääkärin noin kaksi kertaa vuodessa ja juttelet hoitajan kanssa niitä näitä silloin tällöin. Toimintaterapiaa kannattaa kokeilla jos sitä on mahdollista saada, samoin niitä ryhmiä polilla.

Mutta ihan turha tulla urputtamaan että se on omasta asenteesta kiinni jos sieltä ei muuta apua saa kuin ne ryhmät ja ehkä joku toimintaterapiajakso!!

Psykoterapiaan kai pääsee paremmin nykyään mutta omavastuu yli 26-vuotiaille on väh. yhteensä 200e kuussa ja jos siihen ei saa harkinnanvaraista avustusta sossusta niin ei moni pysty pienestä sairaspäivärahastaan tai kuntoutustuestaan sitä maksamaan ellei ole esim. vanhempia jotka avustavat. Joskus voi sossu myöntää tukea omavastuuosuuteen.

Mutta ei ajatella negatiivisesti, kai se apua jostain löytyy..

• Thes

Kävin juuri pdyk polilla.Olen alkoholi riippuvainen..sain kaikkeen suunnilleen mitä hoidoltani toivonut,kieleisen vastauksen.Siis..alkoholisti joka haluaa hoitoa on heittopussi jota ei kukaan halua"vastuulleen".Alkoholismi on sairaus joka tappaa meitä useimmin..vakava kuolemaan johtava sairaus ja meitä alkoholisteja kartetaan perusterv huolossa.Niin..minä yksi monista,saan jatkuvasti taistella/todistella jotta minut ymmärrettäisiin tavallisena ihmisenä..JOKA Sairastaa vakavaa,kroonista sairautta.

• IsAChoice

Alkoholismi ei ole sairaus. Alkoholismilla tarkoitetaan sitä, että ihminen juo niin paljon tai sillä tavalla, että se häiritsee joko asianomaista itseään, hänen sidosryhmiään tai molempia. Alkoholin juominen on käytöstä ja täten oma valinta. Mikään käytös ei ole eikä voi olla sairaus. Sairauksia ei määritellä niin.

Vain henkilö itse voi päättää lopettaa juomisen. Ei kukaan muu.

Sinä olet vastuussa omasta juomisesta ja vain sinulla on avaimet lopettaa tai moderoida juomistasi. Se, että et ole näin tehnyt kertoo siitä, että tykkäät juoda enemmän kuin olla juomatta tai juoda vähemmän. That's it. En tuomitse sinua missään nimessä, mutta rohkaisen olemaan rehellinen itsellesi.

• AikuinenVaiLapsi

Lapsuudessani hankala nuori sai aina vanhemmilta hyvin huolestuneen varoituksen: "Voit joutua holhouksen alaiseksi. Se tarkoittaa, että järkevän ihmisen toimintakyky on muuttunut vajavaiseksi ja riski tuhota koko elämänsä on niin suuri, että halutaa puuttua mm. taloudelliseen itsehallintaa.

Päihteiden käytöstä oli moni yksin asuva aikuinen joutunut lapsuudessani holhouksen alaiseksi, se oli säälittävää. Ellet päätä lopettaa omasta tahdosta päihteiden käyttöä. niin sinulle voikin tulla holhous jossain vaiheessa. Luulet, että sinä päätät ja saat tehdä mitä haluat, et ymmärrä asiaa, joka on pahasta meille kaikille.

https://oikeus.fi/edunvalvonta/fi/
        https://www.maistraatti.fi/fi/Palvelut/holhoustoimi/Edunvalvonnan-tarve-ja-sen-jarjestaminen/
        https://www.maistraatti.fi/fi/Palvelut/holhoustoimi/
        https://www.idealista.fi/miten-toimii-edunvalvonta/

Ajattele itseäsi, et varmasti halua, että toiset määräävät vielä yksityisasioistasikin. Vältä holhottavaksi joutumista, päätä nyt vaan itse lopettaa päihteiden käyttö. Koska niiden käytön lopetuksin vie aikaa, on pyrittävä tiivistämään sitä aikataulua, mm. AA-ryhmän tuella. Tee nyt asian eteen oikeat johtopäätökset. Ole kiltti päätä päihteiden käyttö, koska sinua ikävoi tai kaipaa ainakin omat vanhempasi.

Alkoholismi tuli ensin nähtävästi uutuuden viehätyksestä, sen jälkeen mopo karkasi käsistä, tuli ongelmia päihteistä. Nyt myöhemmin se käyttö on halua unohtaa niitä töpeksintöjä. Siinä ei muu auta, kuin tehdä päätös lopettaa päihteiden käyttö ja ottaa asenne, että minä haen tukea ja apua, jos en uskalla kohdata kaikkia hankaluuksia, joita tuon jälkeen ehkä tulee eteen. Et pysty luottamaan mihinkään, vaikka on tuhansia näyttöjä suomalaisen tukijärjestelmän onnistuneista toimista vastaavissa tapauksissa. Suomessa on jopa kriminaalihuolto, ihan melkein mihin asiaan vaan on tuki, jos yleensä pystyy käsittämään, ettei niitä jossain Afrikassa ole eikä niitä ollut vielä 1940-1960 -luvuilla, mutta silloinkin on ollut jo sotavammasairaaloita, alkoholistiparantoloita ja keuhkoparantoloita. Siis erittäin pitkä historia terveydenhuollon tukisysteemeissä. Luota nyt jo, mitä vielä mietit.

Ajattele vaikka niin, että eläisit 1700-lukua, joutuisit aatelisten ja kuninkaiden valtataisteluissa yllättäin sotaan. Joskus sotaan meno olisi joillekin vapaaehtoista, kuten Poldark-sarjassa tai ei ollut vapaaehtoista, Outlanderissa, aatelisit saivat päättää lähes kaikesta. Ruusujen sodat olivat yhtä valtataistelua, jopa kuninkaallisten veljesten kesken. Noissa tv-sarjoissa näkyy kohtauksia, joissa miehet keräsivät rohkeutta tai surivat sotaan joutumista.

Minua huolestuttaa kovasti, että täällä keskustelevat sen ikäiset, joiden pitäisi nähdä jo kodissaan tavallaan uusi sukupolvi, josta taas puolestaan tulisi persepektiiviä kohdata näitä elämän mittasuhteita, vuosia, ette te ole jatkuvasti itse pelkkiä lapsia, joita toiset hjelppaavat, vaan useimmilla on jo omia lapsia, jolloin täyyy olla vanhempi eikä lapsi.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ruusujen_sota
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Valkoinen_kuningatar
        https://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/05/26/valkoinen-kuningatar

Outlanderin 4. jaksossa mies oli aatelisten renki ja koki suuren tunnekokemuksen, kun ihmeellisen kummallisen mutkan kautta, lapsikin oli saanut alkunsa ja hän oli nyt vanhempi konkreettisesti.
        https://areena.yle.fi/1-4181978

• ÄlkääSyytelkö

Tunsin lapsuudessani myös muutamia alkoholisteja, kukaan ei edes yrittänyt niitä hillitä. Kauheaa se oli kaikille ympäristössä, puhumattakaan rahan menetyksestä tai toimeentulon puutteesta.

Niistä tapauksesta osa oli sodan jälkeen jäänyt ryyppy päälle, ehkä luonne oli taipuvainen juopoksi, mutta sodasta on tietoa, että monille jäi sotatrauma, joka valvotti öisin ja tuli mt-ongelmiakin. Olen sitä mieltä, varsinkin nuo linkit pengottuani, että turhaan aina syytellään vanhempia tai toisia jostain mt-onglemista. Koulu näet on sellainen herkkyystesti taudinoireista, kun massan kanssa operoidaan ja opettajat/terveydenhuolto on tarkkana.

Kyllä siitä pitäisi olla jotkut todisteet, että sellainen olisi jättänyt niin massiivisen tuhon jälkeläisiin kuin päihderiippuvaisuus. Jälkeläisellä on voinut jotkut asiat mennä siten, ettei aluksi kehdannut ja ennen pitkää ei sitten enää edes viitsinyt keskustella kaikista niistä jutuista, joita kohtasi omien vanhempien kanssa. Se ei tarkoita sitä, etteikö ymmärrystä olisi ollut, mutta vanhemmat eivät välttämättä ole tienneet koko asiasta, kun siitä ei ole puhuttu mitään eikä ole ollut mitään näyttöä.

Koulussa on voinut olla jokunen ongelma, mutta ei niistä juuri kenenkään kohdalla ole voitu alle 10-vuoden iässä päätellä tulevaa alkoholismia n. 40-vuotiaana. Päätä on täytynyt sekottaa ulkopuolinen läpi ja pään puhumine, johon ei ole tullut vanhemmiltä alkuunkaan pehmennystä, suodatusta, tulkintaa ja lapsen aivot ovat käsittäneet puheet omalle vastuulleen. Kaikki siis täysin pieleen mennyt, mutta lapsi ei tajunnut aina jutella kotonaan. Paha syyttää siitä vanhempiaan, sopii kokeilla itse, miltä monien tuntuisi.

https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/suomi-vieritti-sotatraumat-sotilaiden-omaksi-syyksi-psyykkinen-haavoittuminen-oli-heikkoutta/

Olemmeko me sodan muokkaama kansa? Asiantuntijan mukaan sotatraumat voivat yhä siirtyä perheissä
      https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000004895037.html

"Sotatrauma voi siirtyä kolmanteenkin sukupolveen suvun sisällä. Sota-aikana henkisiä haavoja aiheuttivat niin väkivalta, menetykset, köyhyys kuin kotien jättäminenkin."

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/11/12/sotatraumat

Isän sotatraumat varjostivat Kauko Mäkisen nuoruutta: "Isä jätti perinnöksi häpeän"
      https://www.etlehti.fi/artikkeli/ihmiset/isan-sotatraumat-varjostivat-kauko-makisen-nuoruutta-isa-jatti-perinnoksi-hapean

Vaikuttavatko sotatraumat vielä elämääsi?
      https://www.is.fi/terveys/art-2000000474555.html

Suomalaisissa edelleen sodan arpia – "Armottomuus heikkoutta kohtaan"
      https://www.studio55.fi/hyvinvointi/article/suomalaisissa-edelleen-sodan-arpia-armottomuus-heikkoutta-kohtaan/228384

Sodan murtama isä loi Kaukolle turvattoman lapsuuden
      https://www.etlehti.fi/artikkeli/uusia-alkuja/sodan-murtama-isa-loi-kaukolle-turvattoman-lapsuuden

https://www.etlehti.fi/avainsana/sotatrauma

Jos taas syyttelee muita, pitää ottaa jo aikuisena asenne, että valta päättää terveydestään on nyt itsellä ja se tehdään. Toisin sanoen, sitä ei jätetä hoitamatta, silloin kun se ei missään mielessä enää ole kiinni kodista, vanhemmista, siskoista ja veljistä, vaan ihan itsestä. Jos tarvitsee vahvistusta ja tukea tehdäkseen päätöksen lopettaa päihteet, sitten kysyy juuri sitä tässäkin ketjussa, luultavasti hyviä vihjeitä tullaan antamaan. Jotain puuttuu nyt siltä, joka sen päätöksen oman kehonsa ja mielensä kohtalosta tekee. Se on hyvä vuosilahja itselle kun saa kirjata itselle muistiin, että vuonna 2017 lopetin kokonaan päihteet. Se kesti aikana, mutta vuonna 2018 olen raitis, enkä kosken enää mihinkään päänsekoittajiin.

Katkeruus ei kauas ketään kanna, mutta positiivisuus kantaa sitäkin pitemmälle ja antaa paljon mahdollisuuksia elämän jatkoajalle.

• Mielestäni paras tapa saada apua vaikeaan masennukseen psykkan polilta on kirjoittaa elämänsä ylös vain itselleen aikajärjestyksessä. Henkilökunta on siellä, jotta voi keskutelemalla purkaa kipukohtia elämästä. Itsellä tämä ei ikinä toiminut keskustelemalla ja ottamalla esiin asioita milloin miltäkin vuodelta. Sen sijaan kun aloin kirjoittaa koko elämäni kipukohdat vuosijärjestyksessä ylös, sain itse siitä uuden kokonaiskuvan jota purkaa keskustelemalla polilla. Myös sitä kirjoittaessa kokonaiskuvan tajuattuani löysin syyn miksi joka vuosi on ollut niin vaikeaa, ja tästä puhumalla sain ajan tutkimuksiin onko minulla epäilemäni. Toisaalta lopullisella diagnoosilla ei ole väliä enää, koska omien oireiden tunnistaminen ja muiden samanlaisten tapaaminen sekä tiedon etsintä netistä on auttanut hahmottamaan elämääni vihdoin, vaikkakin keski-iässä vasta.

• Anonyymi

Inho ja kuvotus psykiatrja kohtaan alkaa ainakin niillä heti, joiden kehon t a ppavia tauteja on ilmeisesti kritiikin takia psykiatrisoitu, kirjoitettu diaknopseja että
      Kriitikosta sadaan -naurettava -ei uskottava -mielisairas ja hänet vangitaan koska laki ei salli.kriitkkojen vangitsemista on virkamiesten pakko kiertää lakia ja käyttää psykiatriaa.
      Heillä on yksiyisen oikeat disknoosit ja tietävät psykiatrit on puoskareita, he oksentavat psykiatri sanankin kuullessaan ja.voivat pahoin jos yksikään puoskari on lähet tyvillä,
      Eli turha siinä on lisää traumatisoida yksilöä pakottamalla puoskarille, jonka.vuoksi oli lähellä jo.mennä henki.

• Anonyymi

Olisikohan kirjoittajilla jotain paranoidista ongelman tynkää kenties?

• Anonyymi

Joskus kun näitä tekstejä lukee, niin ei voi kuin ihmetellä ihmisten ajatuksen juoksua.

Jos kyseessä on työkyvyttömyys, niin pitäähän se jollain todentaa. Mutta jos ei tarvitse lääkkeitä tai hoitoa, niin sillä mittarilla kaikki suomalaiset olisivat työkyvyttömiä.

Se on sitten aivan eri asia että hoito ei ole tehokasta, tai keskittyy liikaa lääkkeisiin jne.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      91
      1052
    2. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      55
      732
    3. Huonoja uutisia-nyt lähtee höyrylaivat

https://www.ita-savo.fi/ Konkurssiin meni tämäkin yritys. Raja kiinni ja venäläiset turistit puuttuvat. Täällä menee pe
      Savonlinna
      35
      604
    4. Ei näytä hyvältä

Kyllä nyt Ähtäriä viedään vesikelkalla. Neuvotteliat untuvikkoja kaikki. Mikko tietty tapansa mukaan loikki puheenjohtaj
      Ähtäri
      39
      546
    5. Älä itke rakas.

Tunnen sun kyyneleet silmissäni. Kaikki tulee menemään hyvin. Loppu häämöttää jo...
      Ikävä
      49
      480
    6. On ikävä sua

Muru.
      Ikävä
      31
      469
    7. Jos vielä toivot...mies...

Saisinpa jonkun merkin sinulta, jos vielä odotat 📝➡️📱 Rohkeus on mennyt jos seurustelet vaikka nykyisin. En halua häi
      Ikävä
      45
      463
    8. Ilahtuisin jos laittaisit viestin

Mutta et niin tee 😔 sillä sun mielestä on mun vuoro.
      Ikävä
      34
      447
    9. Olet hurmaava

Olet paras mies, joka on tullut vastaan. Sinussa on jotakin, mitä muissa ei ole. En vaan tiedä, mikä on oikein sinun su
      Ikävä
      14
      431
    10. Minkä haluaisit

Nähdä kaivatultasi
      Ikävä
      38
      424
    Aihe