Avuton naisvalokuvaaja tarvitsee apua kameran ostossa

Taivaan maalaaja

Lähtökohta:
Rikkinäinen Eos 300D

Objektiivit:
EF-S 18-55
EF 70-200

Kuvauskohteet:
Henkilökuvaus studiolla ja

Tavoite:
Ryhtyä osa-aikaiseksi puoliammatilaisvalokuvaajaksi.

Elikkäs, olen suunnitellut laittavani parin vuoden pästä pienen valokuvausstudion pystyyn. Sen tarkoitus ei ole olla pääsäntöisenä tulonlähteenä, vaan ns. puolipäivästä työtä, josta pitäisi jäädä vähän taskurahaa. Kohderyhmänä lapset ja muutenkin henkilökuvaus. Tätä varten minulla on käytössä 50.000 euroa; sillä pitäisi saada sellainen varustus, että alkuun pääsee. Elokuussa alkaa valokuvaus koulu, joka kestää vuoden verran. Nyt tulee itse kysymys:

Tarvitsen nyt ns. harjoittelu kameran opiskeluni ajaksi. Haluan canonin ja mietin nyt 7d ja 5d mark 2 välillä.

- Kannattaako ostaa tuo 5d mark 2, koska sitä voisi studiossakin käyttää aluksi? Käsittääkseni se on parempi studio käyttöön?

- Kannattaako ostaa joku vielä halvempi malli, ja ostaa sitten vaikka 5d mark 3 kun se tulee markkinoille, tai mark 2 kun sen hinta laskee kolmosen tultua? Kun ostaisi tarvikkeet vasta sitten kun yritys on pystyssä, niin saisi vielä vähennettyä ne verotuksessa...

- Tekisi kyllä tosi paljon mieli ostaa nyt jo kerralla tuo 5d mark 2, ja siihen sitten mukaan joku kiinteäobjektiivi? Eikö se olisi ihan hyvä studio käyttöön? Vai EF 24-105mm, tai EF 24-70mm? En tosiaan kantele kameraa metsässä mukanani ja tuo yksi objektiivihan minulla jo onkin (EF 70-200)

Koska olen vasta ns. aloittelija, niin kaipaan kokeneempien apua tässä ostoasiassa, etteivät rahat mene ihan hukkaan. Ei tekisi mieli ostaa vaan vuodeksi kameraa ja sitten huomata ettei se riitä mihinkään, mutten halua kuitenkaan ostaa liian hyväkään kameraa josta en saa sitä irti mihin se on tarkoitettu. Olen käsittänyt, että tuo täysiformaatti olisi ns. ammattimaisempi, mutta tiedän tietty, että se itse työ tehdään sen kameran takana. No, minulla on tavoite ja toivon tietty tuon opiskeluvuoden aikana oppivani mahdollisimman paljon, nyt sitten vaan kameran ostoon ja harjoittelemaan... Mutta kun tämä ostopäätös on niin vaikeaa. Mitä olen siis netistä lukenut ja käsittänyt, niin tuo 5d mark 2 olisi se studio käyttöön sopivampi, mutta mikä olisi siis se paras objektiivi yhdistelmä?

15

432

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaihda foorumia

"Koska olen vasta ns. aloittelija, niin kaipaan kokeneempien apua tässä ostoasiassa"

Kirjoitat niin väärään paikkaan kuin vain nainen voi kirjoittaa...

kokeile esim. http://www.digicamera.net

siellä on kokeneempiakin

• Taivaan maalaaja

Sorry.... lueskelin jotain tämän Forumin juttuja ja vaikutti siltä, että täältä löytyy asiantuntijoita! En oikein tunne näitä Forumeita...
        ok, vaihdan muualle :)

• tässä vähäsen

"Tätä varten minulla on käytössä 50.000 euroa"

Tähän en uskalla suositella muita kuin

LEICA S2
      LEICA SUMMARIT-S 70 MM F/2,5 ASPH.
      LEICA APO MACRO SUMMARIT-S 120 MM F/2.5
      LEICA APO ELMAR-S 180 MM F/3.5

Mutta jos et heti saa liiketoimintaa tuottavaksi, joudut odottamaan ehkä kohtuuttoman kauan ennen kuin saat tuohon kalustoon sijoittamat rahat takaisin.

Jos on pakko ostaa Canon, niin studioon Canoneista sopii juurikin tuo

EOS 5D Mark II

Jos odotat, niin sieltä ehtii markkinoille Mark III ja X

Käsittääkseni noista studioon suunniteltu on nimenomaan tuo EOS 5DX

"siihen sitten mukaan joku kiinteäobjektiivi? Eikö se olisi ihan hyvä studio käyttöön? Vai EF 24-105mm, tai EF 24-70mm"

kiinteällä tarkoitetaan puhekielessä nimenomaan kiinteää polttoväliä, ei kiinteää valovoimaa(joissain zoomeissahan valovoima muuttuu polttovälin muutoksen mukana)

Kiinteistä studioon sopivat loistavasti

EF 50mm f/1.2L
      EF 85mm f/1.2L II
      EF 100mm f/2.8L Macro IS
      EF 135mm f/2L

kannattaa vilkasta Canonin muotokuvausopas:

http://www.canon.fi/EF-objektiivit/index.aspx?WT.mc_id=120Lenses003Can_151110

• ljkfkwektj

Unohda seiska, siitä tulee vain harmia. Se sopii vain lintujen lentokuviin.
      Kuvanlaatu ei riitä studioon. Siihen on myös vaikea saada kunnon laajakulmia. Lintulinssejä kyllä löytyy, vaikka lampaat söis.

Nimimerkki kokemusta omaava.

• maalarin apulainen

valokuvausstudion pystyyn … Kohderyhmänä lapset ja muutenkin henkilökuvaus.

Runkoa en ostaisi myt (uudet mallit tulossa)

Jos on pakko olla Canon ff-kennoinen niin esim:
      – aikuisten potretit n. 135mm
      CANON EF 135/2 L USM (n.500€) – CANON EF 135/2 L USM (n.1250€)
      – lapsikuvat n. 80mm
      CANON EF 85/1.8 USM (n.500€) – CANON EF 85/1.2 L II USM (n. 3000€)

Studioon
      – salamat esim 2kpl 250–500W 3kpl 150 – 200W
      softbox 3x hunajakenno 2x sateenvarjo spotti, 3x heijastin
      – taustateline taustat
      – jalusta

• 60 D

Osta se Canonin 5DMKII joita kohta kai saa alennuksella kevään aikana kun ensi viikolla julkaistaan tuo MKIII(tai vast). Siihen joku 85/1.8 tai 135/2 studikuvaukseen jne. Laajakulmaa tarpeen mukaan.

• TOSIhädässä :-)

"Avuton naisvalokuvaaja tarvitsee apua kameran ostossa"

"Tavoite:
      Ryhtyä osa-aikaiseksi puoliammatilaisvalokuvaajaksi. "

"Sen tarkoitus ei ole olla pääsäntöisenä tulonlähteenä, vaan ns. puolipäivästä työtä, josta pitäisi jäädä vähän taskurahaa"

"Tätä varten minulla on käytössä 50.000 euroa"

"Koska olen vasta ns. aloittelija, niin kaipaan kokeneempien apua tässä ostoasiassa, etteivät rahat mene ihan hukkaan."

Mutta joo.

Osta puoliammattilaisrunko.
      Sama mikä se on.

Sitten pari objektiivia, potretteihin käynnee hyvällä valovoimalla olevat objektiivit 50 millistä pikkuseen teleen.

Koska rahasta ei näytä olevan puutetta, niin ei luulisi paljon rungon hinnan olevan esteenä.

Kyllä siellä kurssilla sitten opit sen mitä tarvitset.

Mutta ihan paskalla kameralla ei kannata alkaa treenaa jos tarkoitus alkaa ammattilaiseksi.

• Studio Valo
    • maalarin apulainen
      • 17cm molo

"Piirtää upeasti kulmasta kulmaan (yli 90 linjaa/cm)"

tuo onkin jo julmetun upea suoritus jos mikä :-)

• maalarin apulainen
        17cm molo kirjoitti:

Vaatimaton suoritus voi johtua testissä käytetyn D700 kennon heikosta erottelukyvystä, objektiivi saattaisi pystyä paljon parempaankin. Kamera-lehden testaaja valitteli myös, että kameran tarkennus on huono.

• maalarin apulainen
        17cm molo kirjoitti:

siinä on kirotusvihre p.o. 90 linjaa/mm

• jesperi espoo
        maalarin apulainen kirjoitti:

Vaatimaton suoritus voi johtua testissä käytetyn D700 kennon heikosta erottelukyvystä, objektiivi saattaisi pystyä paljon parempaankin. Kamera-lehden testaaja valitteli myös, että kameran tarkennus on huono.

"Kamera-lehden testaaja valitteli myös, että kameran tarkennus on huono. "

?

Kyseessä on kai manuaalitarkenteinen objektiivi

• VanhaAvuton
    • tsänon-spesialisti

Täällä kirjaviisaat harrastelijakuvaajat iskivät kiinni mainioon provoon.
      Hupaisin neuvonantaja lienee tämä Leica-fani.
      Onneksi olkoon olet voittanut vuoden lähes-ammattilainen arvonimen!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      47
      2498
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      74
      2477
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2372
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      57
      2145
    5. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      32
      1867
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      84
      1685
    7. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      21
      1143
    8. Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %

Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r
      Maailman menoa
      7
      1024
    9. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      41
      1005
    10. Eläköön kuningas, kuningas on kuollut

Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön
      Kemijärvi
      56
      886
    Aihe