Etälukumittarit

maksa poika maksa

Kannattaa seurata koska ainakin minä aion haastaa energiantoimittajani petoksesta oikeuteen. Se että lukulaitten lukumahdollisuus on viety tavalliselta käyttäjältä ulottumattomiin on urpollekkin selvä merkki siitä ettei asiat ole niin kuin niiden pitäisi olla. Jos tarvitsen dataseurannan niin haenko sen mistä ja mistä voin seurata datan virheenkorjausta jota kämpässäni oleva mylly lähettää laskuttajalle. Aika heikoilla hapella aletaan olla :)

46

1447

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • entäst puhelinlaskut

Kyllä minun etämittarin ainakin voi edelleen lukea myös suoraan mittarista, eli eihän sitä mihinkään ulottumattomiin ole viety.

Itseäni on ihmetettynyt enemmän nämä puhelinlaskut, niitä kun ei ole ikinä voinut itse seurata, vaan sokeasti luotetaan siihen mitä myyjä laskussa väittä. Ja virheitä on ollut, mutta kuinka suuri osa jää huomaamatta.

• Miksei puhelinlaskuja voi seurata? Kyllähän nykyiset puhelimet pitävät kirjaa soitetuista ja vastaanotetuista puheluista...

• Vain minuuteista
        The_Rat kirjoitti:

Miksei puhelinlaskuja voi seurata? Kyllähän nykyiset puhelimet pitävät kirjaa soitetuista ja vastaanotetuista puheluista...

Aika kova homma pitää kirjaa siitä että milloin on soitellu millekkin operaattorille. Liittymästä riippuen puhelun ajankohdallakin voi olla merkitystä että mikä on velotus. Ainakaan minun puhelin ei kerro muuta kuin soitettut minuutit.

Ja tämäkin koskee vain nykyisiä puhelimia, ennen vanhaan olisi pitänyt itse kellottaa puhelut sekuntikellolla.

• kaarlo.p

Etäluettavasta mittarista voi käydä verkkoyhtiön svuilla lukemassa reaaliaikaisesti omaa sähkönkulutustaan näin mulle kerrottiin ja näissä on hyvä laskun karhuamis mahdollisuus verkkoyhtiö voi toimistosta käsin katkaista sähkötoimituksen ainakin lukuohjeen mukaan.

• kulutustietoa

kyllä nyt on Kaarloa kus... Vuoden 2013 loppuun mennessä täytyy energiayhtiöiden toimittaa kuluttajille kuluttajien omat sähkömittarilukemat samassa aikataulussa kuin ne itse etäluennalla mittarilta saavat, eli kerran tunnissa luettu kw- lukema josta mittari lähettää 24 h koosteen kerran vuorokaudessa verkkoyhtiölle. Mitään jatkuvaa REALIAIKAISTA oman kulutuksensa seuraamista ei ole toistaiseksi saatavilla miltään sähköyhtiöltä. Voi olla että sellaista palvelua voi jossakin vaiheessa saadakin mutta jo pelkästään jatkuvan etäluentayhteyden kustannusten takia se varmasti tulee olemaan kuluttajalle maksullista. Muutamat energiayhtiöt ovat jo julkaisseet kuluttajien käyttöön kulutustietoraportointeja nettiin, mutta niissäkin tieto päivittyy parhaimmillaan yhden vuorokauden vanhana, eli ei siis realiajassa ainakaan vielä.

• Hyvähän tämä on
        kulutustietoa kirjoitti:

kyllä nyt on Kaarloa kus... Vuoden 2013 loppuun mennessä täytyy energiayhtiöiden toimittaa kuluttajille kuluttajien omat sähkömittarilukemat samassa aikataulussa kuin ne itse etäluennalla mittarilta saavat, eli kerran tunnissa luettu kw- lukema josta mittari lähettää 24 h koosteen kerran vuorokaudessa verkkoyhtiölle. Mitään jatkuvaa REALIAIKAISTA oman kulutuksensa seuraamista ei ole toistaiseksi saatavilla miltään sähköyhtiöltä. Voi olla että sellaista palvelua voi jossakin vaiheessa saadakin mutta jo pelkästään jatkuvan etäluentayhteyden kustannusten takia se varmasti tulee olemaan kuluttajalle maksullista. Muutamat energiayhtiöt ovat jo julkaisseet kuluttajien käyttöön kulutustietoraportointeja nettiin, mutta niissäkin tieto päivittyy parhaimmillaan yhden vuorokauden vanhana, eli ei siis realiajassa ainakaan vielä.

Minulle vaihdettiin etäluettava mittari vähän ennen joulua ja tammikuussa nettipalveluun oli kirjaanut yksi lukema. Katsotaan nyt miten alkaa tulla jatkossa, mutta parempaan suuntaanhan tämä menee kun tietoa keretään enemmän. En ymmärrä miksi tämä on nyt jonku mielestä huono juttu. Olisiko täässä kyse siitä että nyt vasta osa on tajunnut että talvella kuluu enemmän sähköä kun ennen ei vaan ole seurattu kulutusta.

• inssi'

Meillä ainakin etäluettavasta mittarista näkyy lukama ihan samalla tavalla kuin vanhastakin mittarista. Mikä on siis ongelmasi?

• kaarlo.p

Kävinpä kysymässä sähköyhtiöstä ja vastaus oli että kyllä pystyy seuraamaan tosin siiloin sanottiin että ohjelma tulee asiakkaitten käyttöön muutaman viikon kuluttua ja sitäpaitsi me vielä katsottiin omaa kulutustani ja kyllä siellä näkyi kaikki mahdollinen.Olen ollut kyseisessä laitoksessa 20vuotta töissä ja ei minulla ole mitään intressiä puhua puuta heinää.

• Etäkusetuss

Samaa mieltä aloittajan kanssa. Petos meneillään. Testasin itse sen ja tuplaveloittaa silloin tällöin. Saisinko jotain mailia aloittajalta, jotta voidaan pitää yhteyksiä? Kiitos

• Kalle kauhunvallassa

Samaa mieltä. Aamusta olen seurannut, näytti menevän noin 1kw tunnissa. Nyt kun sauna päällä menee moninkertainen määrä. Varmaan tulee tupla tuplaveloitus?

• Smart meter scam

Yhteystietoja esiin, jotta saadaan kokemukset yhteen paremmin ja tehdään mahdollinen joukkokanne sähköyhtiöitä vastaan.
      Oma on kari842523 (at) hotmail.com

• VOC

Ja lisääntynyt sähkömagneettinen säteily vielä kaupan päälle, jos tiedonsiirrossa käytetään ns. datasähköä eli tieto siirretään sähköjohtoja pitkin. Sähkökaapelit vuotaa säteilyä. Jokaikinen johto asunnossa muuttuu lähettäväksi antenniksi.
      Gsm-välitteinen datasiirto on turvallisempi vaihtoehto.
      Keskustelua aiheesta:
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/9993597

• Ihmetotuus

No jos tuollainen epäilys herää pääkopassa jylläämään niin kyllä silloin huonolla hapella ollaan. Suosittelen heti huomenaamulla tarttumista puhelimeen ja ajan varaamista omasta terveyskeskuksesta.

Sähköyhtiöt ovat tähän asti olleet sinun rahoittajiasi talviaikaan eli ne ovat toimittaneet sinulle sähköä vaikka et ole sitä maksanut kokonaan. Nyt mennään siihen tilanteeseen, että maksat "heti" sen mitä kulutat. Talvella enemmän ja kesällä vähemmän. Yritä vain sopeutua tilanteeseen ja varaudu isoihin laskuihin talvella.

• Piru vallassa

Hieno keskustelu.

Yhteystietoja kiitos, että saadaan kanne sitten valmiiksi.
      Itselläni vaan ei ole hirveästi kusetettu, koska olen seurannut silmä kiinni etämittarissa jatkuvasti, mutta huijaa se kyllä. Ihme arpakone.

Kovasti näyttää lukemat rauhoittuvan, kun alkaa valittaa ylilukemista.
      Voi voi ettei kansa vaan herää ja rupee toilottaa tästä liikaa.
      Lyödään sit myöhemmin isommat lukemat mut ei nyt kun se hokas sen.

Eikö tuo rekisteröitymispakkokin tule pian tänne, jotta saadaan kansa vielä hiljaisemmaksi?

Uskon asiat kuntoon kiitos.

• VOC

Tuskinpa uudet mittarit huijaa. Kun mittarit vaihdetaan uudempiin kulutus mitä todennäköisemmin nousee ( jopa 10 %), koska vanhat mittarit näyttää yleensä liian pientä lukemaa.

• VOC
        VOC kirjoitti:

Tuskinpa uudet mittarit huijaa. Kun mittarit vaihdetaan uudempiin kulutus mitä todennäköisemmin nousee ( jopa 10 %), koska vanhat mittarit näyttää yleensä liian pientä lukemaa.

Jos tässä jotain kusetusta on niin se on tulossa sitten kun kaikilla on etäluettavat mittarit. Sähkön hinta tulee muuttumaan reaaliaikaisesti. Talvipakkasilla sähkö voi maksaa moninkertaisesti sen mitä kesällä. Sähköyhtiöt siirtävät hintariskin kuluttajille. Voi vaan sanoa, että hienosti yhtiöt lobbasivat EU:ta ja vihreät etunenässä ( Hautala ) hyväksyivät. Vastaavia kusetuksia on parhaillaankin menossa. Esim. metsäteollisuus torppasi risupaketin, polttopuun käytölle lobataan maksuja (energiateollisuus)...

• Arpakone se on

Eli, 11W lamppu vie tästä lähtien 10% enemmän. Kyllä niitä lukemia väännellään miten tahdotaan ja kehoitan jokaista katsomaan niitä lukemia päivittäin ja miettikää jotain varalle.

• End timess

Fortum ainakin tykkää valehdella, kun kysyin onko koskaan ollut tällaisia liikaveloitustapauksia heillä. Niin ei kuulemma ikinä ole ollut. Juu ei varmana koskaan ole ollut ei. Tutut ja ja puolitutut valittaneet jatkuvasti liikaveloituksista.

Kun yksi huomaa huijauksen jätetään sen hetkeksi rauhaan ja annetaan hyvitystä, ettei vaan tule joukkokanne tai muuta vastaavaa, joka voi luoda liikaa julkisuutta, sen jälkeen etsitään toinen joku viaton uhri. Tarkoitus näissä on aina luoda pelkoa, epätoivoa ja paniikkia. Nää on just niitä lopun ajan vainoja, jota raamatussa lukee. Toivottavasti on uskon asiat kunnossa ja käytös korjattu.

• Minä vain

Ainakin Nurmijärvellä käyttöön otettavat/otetut etäluettavat näyttävät näytöllä vuorotellen:
      - kellonajan (hh:mm:ss)
      - normaalilukeman (kWh)
      - talvisähkölukeman (kWh)

Näin se menee...

• ärrrkele

4 kertaisesti kusetti minulta vuoden ajan.
      Ois hyvä tietää watit siitä mittarista, mut eihän orjille ny semmosia..

• luulotautisille terv

En usko noita huijausväitteitä mitenkään ainakaan tahallisia,mutta voihan se käydä siinä vaiheessa kun tietoja siirretään laskutukseen tulee vaikka näppäilyvirhe ja sitä kautta tulee väärä tieto laskuun ,mutta sekin luultavasti korjaantuu seuraavissa laskuissa .Mittarit tulee valmistajilta jotka on joka mittarin kalibroineet näyttämään oikein ja sinetöineet ruuvit joten säätöjä ei voi muuttaa ilman että sen huomaa.Jos ei usko mittaria niin pyytää vaihdon siinä ainakin ohjeiden mukaan asikkaalle näytetään että nämä sinetit ovat ehjät ja sen jälkeen mittari menee tarkastukseen jossa se koestetaan ja siitä annetaan lausunto asiakkaalle tarkastuksen suorittaa puolueeton tarkastuslaitos mikä se sitten nimeltään onkin .Olen ollut sähköyhtiössä töissä ja joskus näitä tapauksia olen kuullut että on tutkittu ja en ole kuullut että mittari olisi näyttänyt väärin.

• Ville Varautunut

Minä en luota noihin mittareihin yhtään. Kerran kusetti ja kusettaa jatkossakin.
      Enkä usko yhtään tätä edellistä vastaajaa.

• Ei paniikkia

No niin jäipä tuo 1000 w halogeenivalaisin yöksi vahingossa päälle
        autotallin ja kyllähän tuo heti lukemassa näytti ihan oikein eli alku ja
        loppu jolloin valaisin oli toiminnassa.
        No lämmittihän tuo lisäksi mukavasti tallia. :))

• Petosta seuraan

Mun mittari ei välitä ulkolämpötiloista yhtään mitään, vaan laittaa niit lukemia sinne miten sattuu, vaikka taloudessa vain sähköpatterit nyt päällä ja sisälämpötila aina sama, muuta kulutusta ei ole, koska kämppä tyhjänä. Kovilla pakkasilla on mennyt välillä muutama kilowatti ja sitten ilmat kun lämmenneet niin lukema tuplaantunut. Ei oikein mene yhteen, mut kiva tota petosta on seurata. Ainiin testasin uudelleen Lexa mittarilla ja nyt näytti ihan oikein jopa. On hyvin sumplittu tuo testauskin, että jos mittarin tarkastaja tulee ja totee sen toimivaksi, niin veloittaa 150 euroa.
      Mitä jos valittaisin, että mittari näyttää liian vähän. Voitteko tulla vaihtamaan sen.

• ilman veloitusta

ja tässä tapauksessa ilman 150e veloitusta..

• Smart fraud

Kannattaa asennuttaa kwh mittari din kiskoon (mielummin analoginen) ja sitten tuommoinen sensori liimataan etälukumittariin seuraamaan pulsseja.
      Sitten pitää ohjelmoida tuommoinen ohjelma koneelle:

http://www.maununen.fi/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=2&Itemid=7

Oma sähköyhtiöni on väistellyt 3 kertaa vastaamasta, jossa kysyin, että korvaako
      sähköyhtiö liikaveloitukset takaisin, jos sähkökaappiini asennetaan analoginen kwh mittari ja sen lukemat poikkeavat etälukumittarista.

Ja jos joku väittää että vanhat mittarit näyttävät vähemmän kuin etälukumittarit, niin
      siinä sitä taas kusetetaan ja kunnolla. Viekö esim. mun läppäri nyt sitten 60W, kun ennen se vei 30W. Ei helvata mä sanon.

• Off the gridd

Jahas kevät tulee. Taitaa olla viimeinen kerta kun on sähköt päällä tänä vuonna.
      Eikun kehittelemään uutta tilalle. Koko vuosi aikaa miettiä.

• Kokemuksia jakoon

Yhteystietoja kiitos, jotta voisimme jakaa kokemuksiamme. kari842523 (aat) hot mail

• Hälytyskellot??

Kysyin nyt neljännen kerran putkeen, että korvaako Fortum ylimenevät kwh lukemat, jos vertaan niitä sähkökaapissani olevaan kwh mittariin, jonka asentaa sähköalan ammattilainen?

Koska emme tiedä miten luotettava mahdollisesti asentamasi sähkömittarisi tulisi olemaan, erotusta tuskin korvattaisi.

Mitäköhän Kwh mittarin valmistaja meinaisi Fortumin vastauksesta?
      Että heidän mittarinsa ovat epäluotettavia ja etälukumittarit on aina oikeassa.

• jos mittaa väärin

No onpa ihme kun eivät vastanneet mitään :)

Eivät tietenkään korvaa mitään joku toisen mittauksen perusteella, vaikka sen olisi asentanut proffessori.

Sen sijaan jos heidän mittarinsa todetaan näyttävän väärin, niin kyllä ne sitten hyvittää sen mitä on aiheetta laskutettu.

• Jokojoko

Joko aloittaja haastoi sähköyhtiön oikeuteen?

• etäluettu.

Etäluettava ei oikein lukenut ja lukija kävi paikanpäällä marraskuun 1. päivä. Lasku tuli 12. päivä arviolaskuna. Ei ollut ehtinyt luettu lukema siihen. Ei tietenkään, koska olisi tullut hyvitystä. Tulee sitten vasta seuraavaan laskuun. korjaus. Mutta ei se mitään. Pörssisähköhän ehtii kallistua tässä välissä ja saan kalliimmalla hinnalla sen hyvityksen.

• makevaantäältä

jaa,a joko vanha mittari näytti liian pieniä kulutuksia (3500kwh/vuosi) tai sitten joku uusittu A kodinkone vie vanhaa 80 luvun aseaa enemmän virtaa (nyt. 4500kwh/vuosi). käyttötottumukset ja muut kulutuslaitteet ovat samoja, lamputkin ikean 11w säästölamppuja. tiedä sitten ketä uskoa, tai että alkoiko sähköyhtiö veloittamaan nyt siitä 'kompensoimattomasta' kilowatteina ;)

• laita oma mittari

Jos on taipuvainen pelkäämään salaliittoteorioita niin asennat sähkölaitoksen mittarin perään oman mittarin, niin voit vertailla sitä sähkölaitoksen laskutukseen.

Koska asia on näin yksisinkertianen tarkastaa, niin sähkölaitoksen täytyisi olla umpihullu, jos yrittäisi huijata laskutuksessa.

• Huijareita kaikki
      • en ymmärrä

Ei sitä kakkosmittaria asenneta tietenkään etämittarin rinnalle, vaan oma mittari sarjaan sähkölaitoksen mittarin kanssa.

Tietysti voit asentaa oman mittarin sähkölaitoken mitttarin perään, ei sitä mikään estä.

Jos epäilee että mittari mittaa väärin, niin mitä hyötyä on laskea sen pulsseja?

• Sveitsin malliin

Ok kiitti neuvosta. En ajatellut laskea pulsseja, tuo Maununen sitä harrastaa. Voihan tuon mittarin kiskasta irti kokonaan ja laittaa takaisin vanhan kiekkomittarin? Voi varmaan katketa sähköt, jossain vaiheessa kun ei saada digitaalisesti signaalia sähkölaitokselle.

Perkule, kun tietäisi nuo ilmaisen energian kaavat ym. niin ei tarvitsisi leikkiä näiden etälukumittareiden kanssa :)

http://www.youtube.com/watch?v=dPm31Zv9Ujk

Testatika it is not the only free energy device. There are hundreads of other free energy generators (there are around 8.900 patents only in this field worlwide, blocked by acquistions by foundations like Rothschild's or Rockefeller's.

• uppp

up

• hipheihip

Minulla kulutus on pienentynyt tällä uudella mittarilla. Tyytyväinen olen. Jäi turha lukemien muistelu pois. Nyt saa vaan maksella laskuja mitä tulee. Nyt on mennyt sähköä melkein 11kk n. 2800kWh. Nuo vanhat kiekkomittarit voi nyt näyttää mitä sattuu. Minunkin vanha mittari oli vuodelta 1983. Eli oli 30v pyörinyt. Kyllä näihin uusiin luotan paremmin.

• taasKusetetaan

Kaukoluettavat on täyttä kusetusta,kukaan ei lue mittaria keskellä yötä kuten Forttumilla on tapana ottaa lukema,siis keskellä yötä!Vielä kun mittarit pitää olla ulkona.Siitä vaan vaatteet päälle keskellä yötä kuun vika päivänä ja kattomaan lukemat.

• hipheihip

Tänään tuli vuosi täyteen etäluettavalle mittarille noin 2h sitten. Nyt siinä seisoo lukema 3202kWh. Ei voi olla kun tyytyväinen uuteen tekniikkaan. Nipisti vielä 400kWh kiekkomittarin kulutuksesta. Ja kuinka helppoa on elämä tuon etäluettavan kanssa. Ennen piti muistella ilmoittaa lukema joka kk kun oli laskutus oikean kulutuksen mukaan. Nyt vaan vihellään.

• Rukouksen voima

Me ei suostuttu ottamaan uutta huijarisäteilymittaria, ja nyt saatiin pitää vanha kiekko mittari ilman pahempia kinailuja. Edellisessä kämpässä etäluku huijasi miten tahtoi, ja ihan arpakone oli.
      Kyllä rukouksen voima on uskomaton, kun miettii että näitä mittareita on asennettu väkipakolla poliisivoimin ihmisille laittomasti ja uhattu vetää sähköt poikki, jos uutta mittaria ei ota. Kiitos vaan taivaan isälle! Amen

• Rukouksen voima

Korjaan, rukouksen voima on mahtavaa!

• eiuskonjuttu

Ompa aika patoitumia kaverilla. Empä huolisi kiekkomittaria enää itselleni takaisin. Ota lankapuhelinkin takaisin ettei vaan kännykkä säteile liikaa. On se lahkolaisilla vaikeaa. Siinä ei sitten rukoukset auta kun kiekkomittarikin kuluttaa ihan saman tai jopa enemmän.

• uskotoimii

Patoudu itte vaa huijarimittaris kanssa :) luotan vanhaan enemmän, ei kerää tietoja eikä pääse huijaamaan / säteilemään!!

• ml213.

Niin, et taida ymmärtää näiden mittareiden toimintaa. Mittarihan lähettää just samat tiedot eteen päin mitä näet itse mittarista/si.Lähettimen teho on pienempi kuin kännykän. Hyvää tässä mittarissa on myös se, että näkee suoraan senhetkisen talouden virrankulutuksen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      175
      7224
    2. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      71
      3012
    3. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      56
      2228
    4. Kolari Klaukkala

Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se
      Nurmijärvi
      67
      1425
    5. Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä

Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.
      Maailman menoa
      368
      1369
    6. Kuvaile elämäsi miestä

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      56
      1294
    7. Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!

Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l
      Kesämökki
      19
      1239
    8. Toivoisin, että lähentyisit kanssani

Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä
      Ikävä
      17
      1040
    9. Kevyt on olo

Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3
      Ikävä
      84
      1008
    10. Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan

Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni
      Ikävä
      79
      1000
    Aihe