Meillä on noin 3 kk vanha poikavauva. Meillä ei ole tarvetta lastenhoitajille, olenhan kotona ja äitiyslomalla. Lapsemme oli erittäin pitkää ja hartaasti toivottu. Hän on ainokainen vauva kummankin suvuissa. Pojalla on nuori kummisetä ja hänellä avovaimo, joka on erittäin innostunut vauvoista ja taitaa olla vähän vauvakuumeilijakin. He haluaisivat poikaamme hoitoon, että "voisivat leikkiä perhettä". Näillä sanoilla vielä asian ilmaisseet. En millään haluaisi heille poikaamme hoitoon antaa, koska eivät käy häntä meilläkään katsomassa. Välimatkaa ei ole kuin muutama kilometri, joten he todellakin voisivat meille tulla häntä katsomaan ja hänen kanssaan seurustelemaan. Olen sanonut, että jos he haluavat häntä hoitaa, niin se tulisi tapahtua sitten täällä meillä. Tuntuu, etteivät he ymmärrä vauvan elämästä mitään. He kuvittelevat, että poikamme on joku nukke tai maskotti... En tiedä olenko liian ylisuojelevainen...
Miten kieltäytyä yli-innokkaista lastenhoitajista?
46
3677
Vastaukset
- OmaansaSaaSuojella
No et ole. Vauva on teidän ja vain ja ainoastaan sinä ja lapsen isä päätätte, kuka ja milloin ja missä voi vauvaanne hoitaa. En minäkään antaisi noin pientä hoitoon sellaiselle, jolla ei omia lapsia ja kokemusta vauvoista ole, kun kerran eivät edes käy luonanne vauvaa katsomassa. Ei kenenkään vauvan hoitamisella leikitä perhettä, se on todella vastuullista ja aikuista asennetta vaativaa hommaa.
Sitten kun todellista tarvetta hoitoavulle tulee, ja sitä tulee jonain päivänä varmasti, apuja kannattaa tietenkin ottaa vastaan. - ensinnäki, et ole
liian suojelevainen. Toiseksi, olet mielestäni jo asiasi heille ilmaissut, tosin et ehkä tarpeeksi selvästi.
Sano sitten suorempaan, kun eivät "mutkan kautta" ymmärrä. Vauvaa ei anneta tuosta vaan hoidettavaksi kaikille halukkaille. Minulle ei olisi tullut mieleenkään antaa pientä lastani hoitoon, en edes sukulaisille. Mistähän tuollainen käytös on kotoisin.
Vauva on sinun ja miehesi, sinulla ei ole mitään velvoitetta antaa häntä muiden hoidettavaksi, jos et halua. Totta puhuen, se olisi minusta aika outoa, jos antaisit tuosta vaan 3 kk:n ikäisen vauvasi muille hoitoon. - Et ole ylisuojeleva
Yli-innokkaat hoitajat olivat minullakin riesana, kun vauvamme oli n. 1 kk:n ikäinen. Hän tarvitsi lisämaitoa pullosta ja käly oli aina kovin innokas tarjoutumaan pullotteluavuksi. Eihän siinä mitään, apua on joskus tarpeen, mutta mieluummin olisin itse hänelle pulloa antanut, kun lapsettomalla kälylläni ei ollut hajuakaan, kuinka tuota lisämaitoa pullosta annetaan.
Se ei nimittäin ole ihan niin yksinkertaista, että pullo suuhun vaan, vaikka äkkiseltään näin luulisi. Kun yritin antaa neuvoja, kuinka vauva välttyy vatsakivuilta, käly selkeästi loukkaantui, kun ei saanutkaan leikkiä vauvallamme mielensä mukaan. :D
Lasta ei pidä koskaan antaa vieraan hoitoon, siksi että joku haluaa hänet hoitoonsa - väkisin. Sanot vain yli-innokkaille, että kun tarvitsette hoitoapua tulevaisuudessa, kun vauva in isompi, pyydätte sitä kyllä heiltä. - ylisuojeleva äiti?
Kiitos teille kaikille vastaajille tosi asillisista vastauksista! :)
Välillä tuntuu, että olen miehenikin mielestä ylisuojeleva. Tämä kummisetä on hänen veljensä ja on sanonut minulle, että olisi tärkeää, että annetaan muidenkin hoitaa vauvaa, että hän oppii tuntemaan pienestä pitäen noita läheisiä ihmisiä.. Mutta mikseivät he voi tulla meille? Mieheni on kyllä itsekin yrittänyt veljelleen sanoa, että tulkaa meille, mutta eivät ole tulleet... Tuntuu, että kun he ovat tätä "kaikki tänne nyt ja heti"-sukupolvea (n. 20 v), niin he eivät voi käsittää sitä, että heille sanoo EI - varsinkaan asiasta, mitä he haluavat. Eivät ole siihen tottuneet. Ja sitten on paha ihminen jos noin tekee...
Mieheni vanhemmat ovat lähteneet hänen ollessaan 3 kk vanha noin viikoksi reissuun - syynä se, että hän oli koliikkivauva ja eivät olleet saaneet nukuttua. Nukkuivat viikon ja vauva oli viikon äidin äidin hoteissa... Minun mielestäni se oli tavattoman itsekäs teko. Itse en voi käsittää tuota ratkaisua ollenkaan. Anoppi on sitten sanonut, että jos en saa nukuttua, niin poika voi kyllä tulla vaikka mieheni kanssa HEILLE yöksi, että saisin nukuttua. Meidän vauvamme ei ole koliikkivauva ja minulle kyllä riittää lyhyemmätkin/pätkittäiset yöunet. Miten saisin täällä sitten yksinäni nukuttua ja mielestäni se on aivan, aivan liian aikaista... Joten anoppini mielestä olen varmasti ihan hirviö, kun en päästä vauvaamme yökylään heille ja heidän toinen poikansa ei saa avovaimoineen hoitaa häntä...
Mutta siskonikin sanoi, että vauva on meidän ja hän on hyvin pieni vielä. Meidän ei todellakaan tule antaa vauvaa hoitoon silloin, kun joku haluaa... Jos me tarvitsemme hoitoapua, se on toinen asia.
Mutta kiitos tuestanne! Aion siis jatkossakin olla "ikävä ihminen" ;) ja kieltäytyä noista hoitopyynnöistä.- camillacool
Hei, et ole ylisuojelevainen. Ja voit ihan hyvin sanoa, että tulkaa teille, kun teidän koti on suunniteltu uudelle tulokkaalle turvalliseksi (esim. lapsettomissa perheissä tuskin on ajateltu et lapsi voi ryömiä, kontata jne. ja sit laittaa jotain suuhunsa tms. ja vaik ei viel koskis siun vauvaa, mut tuntisit olos turvallisemmaks jne.
- yksin ja kaksin
Hei vaan ! En minäkään olisi missään tilanteessa antanut pikkuistani muiden hoitoon noin pienenä. Minulla oli koliikkivauva kolme kuukautta, enkä tiennyt oliko yö tai päivä kun häntä hoitelin. Isänsä häipyi huvittelemaan ja kehumaan lastansa ja vaimoaan pubeihin tajuamatta, että minulla oli todellinen hätä kun en saanut nukkua milloinkaan kun lapsi vain itki. Äitini olisi ottanut lapsen hoitoon, mutta arvelin että parasta on kun minä lohdutan sitä koliikkilasta ja yritän saada rauhoittumaan. Menihän se sitten jotenkin ohikin...mutta lähdin sen välinpitämättömän äijän luota. Muutimme lapsen kanssa muualle ja hän sai jatkaa rehvasteluaan muualla.
- hän
olet itsekäs.nämä asiat sinun pitäisi puhua perheen kesken eikä vuodattaa nettiin. anoppi antoi tukea ja ilmaisi että auttaa tarvittaessa. onhan hän jo yhden lapsen ainakin kasvattanut. joillakin äideillä tosi rankkaa synnytyksen jälkeen (esim.synnytyksen jälkeinen masennus) ja jos hänellä omakohtaista kokemusta rankasta ajasta (koliikkivauvan kanssa) on niin ajatteli vain apua tarjota. sinulla on oikeus antamatta vauvaa yökylää enkä itsekkään antaisi 20wee nuorelle jolla ei lastenhoitokokemusta. mutta avuntarjoukset voisit katsoa suopeammin etkä nenänvarttas pitkin.
- sikurivikuri
Ihan oikea päätös, teille voi tulla "harjoittelemaan" ja annat lapsen sitten sen lähimmille tutuille ihmisille hoidettavaksi kun se sinusta tuntuu hyvältä ja vaistoat, että lapsi pärjää. Seuraa sydämesi ääntä lasta kasvattaessa, se on aina oikeassa.
- seijamummi
Tavallaan ymmärrän anoppiasi, koliikkivauvan hoito voi olla todella voimia kysyvää ja äidin uupumus vielä heijastuu vauvaan ja lisää levottomuutta. Neuvoja sataa sieltä ja täältä ja melkein aina eri neuvot kumoavat toisensa. Ahdistus on valtava, kun vielä synnytyksestä väsyneenä koettaa selvitä päivästä toiseen itkevän vauvan kanssa eikä ole ketään joka ottaisi vastuun hetkeksikään. Lopulta osaa vain itkeä yhdessä vauvan kanssa. Siinä vaiheessa pikkuiseni otettiin muutamaksi päiväksi lastenosastolle jotta sain levätä ja tilanne tasaantuisi. Se oli viisas teko ja uskon että se pelasti minut jopa jonkinlaiselta synnytysajan masennukselta, joita ei siihen aikaan mitenkään osattu huomioida niinkuin nykyään. Silloinen pikkuiseni on jo tuore äiti itsekin ja olen koettanut auttaa tuossa koliikkivaiheessa, että hän saisi silloin tällöin nukkua pitkät yöunet.
Sinun vauvasi on sinun ikiomasi ja jaksat hoitaa häntä hyvin, kertokaa tämä kauniisti näille vauvakuumeisille, kyllä he ymmärtävät. On kuitenkin hyvä asia että on olemassa ihmisiä, joita tiukassa tilanteessa voi pyytää hoitoavuksi. Onnea ja iloa teille perheenä!
- ------
Tuon ikäisen vauvan nyt yleensäkään ei kuuluisi olla hoidossa kenelläkään, jos siihen ei ole pätevää syytä. Päteväksi syyksi voi kelvata se, että vanhempien täytyy joskus nukkua, jos vauva todella on vaikka koliikkivauva, mutta yhden yön nukkuminen riittää silloinkin. Koska sinulla ei mitään tarvetta ole hoitoon häntä laittaa, niin älä missään nimessä anna häntä leluksi kenellekään, nuket ovat leikkimistä varten. Sitten kun lapsella on ikää enemmän, niin sitten hän voi joskus mennä kyläilemäänkin jonnekin ihan muuten vain, ei vielä pariin-kolmee vuoteen ainakaan.
- menneiltä vuosilta
Paitsi silloin joskun aikoinaan kun äitiysloma oli alle kaksi kuukautta ja pienen vauvan joutui viemään naapuriin tai vastaavaan hoitoon koko päiväksi kuutena päivänä viikossa. No se oli silloin se......
- hrehr
:D ihanaa innokkuutta! Juu, en minäkään antaisi vauvaa tuossa iässä vielä kenellekään hoitoon, etenkään vieraaseen paikkaan ja en isompaakaan sellaiseen paikkaan, jossa hoitajat olisivat outoja. Jos joku tuon meidän 2v neidin haluaisi nyt yökylään niin kyllä sen pitäisi olla joku, joka osallistuu meidän elämään ja kylästelee eli on tuttu ja turvallinen.
Tuota kommenttiasi miehesi vanhempien itsekkyydestä en ihan ymmärrä. Tai no ymmärrän siinä mielessä, että ilmeisimmin teidän vauva on ns. "helppo" kaveri. Meillä on koliikkivauva nyt 4kk ikäinen ja ymmärrän hyvin heidän tarpeen päästä välillä lataamaan akut. Siitä on itsekkyys kaukana, kun lapsi huutaa jatkuvasti ja imee kaikki voimat vanhemmista. Viisaita ovat olleet, jos ovat varanneet aikaa itselleen ja näin jaksavat taas olla iloisia ja pirteitä vanhempia. Sitä on todella vaikea käsittää sellaisen ihmisen, joka tätä tuskaa ei ole kokenut. Olen sen huomannut omien tuttavieni joukossa. Meillä ei ole ollut mahdollisuutta tai toisaalta haluakaan jättää koliikkivauvaa kenenkään hoitoon, mutta on välillä käynyt mielessä, että pieni irtiotto voisi tehdä hyvää kaikkien kannalta.
Mutta anyway, ei sen teidän muksun tartte olla kenenkään lelu. He voivat autella ja hoitaa häntä varmasti sitten isompanakin, kun lapsen voi turvallisin mielin jättää hoitoon muille. Jos ette koe erityistä tarvetta pienelle "lomalle" niin nauttikaa vain rauhassa vauva-arjesta! Kyllä se lapsi oppii muiden ihmisten kanssa olemaan vielä mooooonet moooonet kerrat! Ja ne mummut nyt on mummuja, meilläkin kärttävät jo vauvasta asti näitä kahta muksua yökylään, mutta olen sanonut, että tämän kuopuksen kohdalla katotaanpa sitten joskus vuoden iässä aikaisintaan. - muksut 1v&3v
Ensinnäkin sanon samaa kuin muutkin: et ole ylisuojelevainen! Teet nyt vain selväksi että vauvaa voivat tulla teille katsomaan tai voitte tekin mennä heillä käymään, mutta vauvaa et halua jättää hoitoon vielä kun ei siihen ole tarvetta. Tyly ei tarvitse olla, vaan sanoa ihan reippaasti että "kiitos tarjouksesta, mutta meillä ei ole nyt tarvetta jättää lasta kenellekään hoitoon".
Ainut asia mikä mulla pisti silmään ja pakko kritisoida tuota "Mieheni vanhemmat ovat lähteneet hänen ollessaan 3 kk vanha noin viikoksi reissuun - syynä se, että hän oli koliikkivauva ja eivät olleet saaneet nukuttua. Nukkuivat viikon ja vauva oli viikon äidin äidin hoteissa... Minun mielestäni se oli tavattoman itsekäs teko. Itse en voi käsittää tuota ratkaisua ollenkaan"
kommenttiasi.. Oletko aivan tosissasi? Sinulla on siis yksi lapsi jolla ei ole koliikkia. Kuinka voit sanoa miehesi äitisi tekoa itsekkääksi, kun sinulla ei ole niin minkään laista käsitystä koliikki vauvasta? Minulla on kokemusta, ja olisin kyllä antanut edes yhdeksi yöksi jollekin hoitoon, jotta saisin nukkua, mutta ei kukaan halunnut koliikki vauvaa hoitoon. Minusta tuossa ei ole mitään itsekästä, jos haluaa välillä nukkua jotta jaksaa taas "vaikean" vauvan kanssa.
Viikko kyllä kuulostaa aika pitkältä ajalta, mutta niin myös 3kk monta tuntia itkevän vauvan kanssa. Minusta anoppisi ei ole ollut itsekäs vaan järkevä kun on tajunnut levätä. Jos muutkin olisi, ei tapahtuisi näitä perhesurmia joissa syynä on ollut kaiken maailman masennukset ja väsymykset/unettomat yöt.
En nyt pahalla tätä mielipidettäni kertonut enkä haasta riitaa, mutta oli vain "pakko" sanoa. Toivottavasti en nyt saa tästä kuraa niskaani.- muksut 1v&3v
oho korjaan tuota "käsitystä koliikki vauvasta?" seuraavan laisesti: "käsitystä MILLAISTA on elää koliikki vauvan kanssa"
Kiitos! - koliikki vai ei
En olisi antanut kenenkään viedä lapsiani hoitoon noin pieninä.
Toinen lapseni oli koliikkivauva enkä silti olisi antanut.
Koska jo kokemuksesta tiesin kuinka lyhyen aikaa lapsi on vauva, jaksoin hyvin hyssytellä toista vauvaani sylissäni, enkä kaivannut mitään anoppeja apuun siinä tilanteessa. Vähiin uniinkin sopeutuu, kun ei tarvitse samalla esim. töissä käydä.
Ja oliko ko. anopin lapsi oikeasti edes ollut koliikkivauva, ehkä halusivat vain lomailemaan...
- mykiäiskä
Niin mä oon samaa mieltä kuin muutkin, että toihan on ihan luonnoton kysymyskin, että ruvetaan mankumaan lasta äidiltään, tossahan äidinvaistot pistää jo kovasti vastaan!
Mutta miksi pitäis olla liian kohtelias, jos toiset typeryyttään eivät älyä perääntyä - tai kun eivät ylipäätään älyä ehdotustaan ihan vajaaksi?!? Minä oisin pokkana purskahtanut nauramaan (vähän ivaa ääneen myös ilman muuta) ja kysynyt aivan ihmeissäni, että siis minkä takia mää nyt oman lapseni antaisin muille hoitoon, että ei nämä oo kuulkaa mitään leikkikaluja - ja sit vielä viisastellut sillä ärsyttävällä kokemuksen syvällä rintaäänellä, että "kyllä te sen sitten itsekin älyätte kun teillä on itsellä lapsia"!
Ronskisti vaan pitää pitää oma puolensa. - noitahan riittää
Eräs suomalainen lasten psykiatri sanoi, että lapsi voi olla yökylässä niin monta yötä kuin on ikävuosia lapsella. Eli vuoden ikäinen voi olla yökylässä yhden yön, kaksi vuotias kaksi yötä. Ja tämä on vain suuntaa antava ohje, jokainen ihminen on yksilö ja se pitää ottaa toki huomioon.
Sinun lapsesi on alle vuoden, joten hänen paikkansa on kotona, tuttujen ihmisten ympäröimänä.
Teet oikein, kun pidät vauvasi kotona. Jos "hoitajat" ovat tosissaan, niin he olisivat kyllä saapuneet luoksenne ja "hoitaneet" vauvaa silmiesi alla ja ottaneet vastaan neuvojasi.- mammajoo1
noh lastenpsykiatri on ollut väärässä!! todellakin kyse on lapsen stressi tasosta.. Jokainen lapsi reagoi eri tavalla.. joku kaksi vuotias ei kestä yötä vanhemmistaan erosta ja toinen kestää hyvin!!
- Joojoo mamma
mammajoo1 kirjoitti:
noh lastenpsykiatri on ollut väärässä!! todellakin kyse on lapsen stressi tasosta.. Jokainen lapsi reagoi eri tavalla.. joku kaksi vuotias ei kestä yötä vanhemmistaan erosta ja toinen kestää hyvin!!
Jospa sinä, "mammajoo1" olisit lukenut viestin tarkemmin, olisit huomannut, että "noitahan riittää" oli kirjoittanut tilanteen olevan SUUUNTAA ANTAVA ja YKSILÖT OTETTAVA HUOMIOON!!
- ammattitaidoton
Jyväskyläläinen mahti sijaisrouva otti hoitoonsa 2kk vauvan (ilmeisesti tällöin vauvan äiti nukkui). Tuo Rouva päätti mennä vierailemaan naapurisijaisperheeseen tuon 2 kk sekä 3 muun alle kouluikäisen sijoitetun ja 1 pienen koululaisen kanssa (kaikki sijoitettuja). ja kuinkas ollakaan, Rouva antoi naapurisijaisperheen kahden noin 8 vuotiaan sijoitetun tytön hoitaa pientä 2 kk vauvaa, mm. pukea tätä.
Olisi mielenkiintoista tietää, millainen on nyt tuon noin 4 vuotiaan tytön kiintymyssuhde. Tuo Rouva on todennäköisesti sen pilannut.
Tiedänb, että Rouvalla on nyt oma noin 3 kk lapsenlapsi. Vieköhän Rouva vauvan kyläilemään, kuten sijoitetun vauvan?
Kyseinen sijaishuoltopaikka on muutenkin erittäin ala-arvoinen. - veli - mies
Noin 3 vuotta sitten tuon mahtisijaisrouvan ylpeä tytär, yhdessä veli-miehensä kanssa ulkoiluttu niin ikään taloon sijoitettua vauvaa kaupungin suuressa tavaratalossa. Leikkivät kotia ja vauva oli maskotti.
Tuo veli-mies on talon sijoituttu poika ja nykyisin ylpeän rouvan ylpeän tyttären mies. Ja tuon noin 3 kk vauvan isä-eno.
Pienemmät sijoitutu kutsuvat tätä pariskuntaa isoveljeksija isosiskoksi. itseäni arveluttaa tuon talon tuohu kóvasti, kun kaikkinainen sekaseurustelu sallitaan. Mitenkähän on, seukkaavatkohan siellä lapset ja aikuisetkin keskenään. se on näet niin salaperäinen talo, ettei lapselle saa soittaa eikä tontille saa mennä.
Huolestuttaa tuon vauvankin puolesta. - avohuoltoon
Olisiko tuon veljen ja siskon vauva hyvä ilmoittaa lastensuojeluun?
- sisko ja sen veikka
Kasvattavatkohan omat lapsensakin siten, että siskot ja veljet alkavat seurustella keskenään? Kun ovat omassa kasvukodissaan niin oppineet, se helposti siirtyy ns. sosiaalisena perimänä. Sitten kun tälle facebookistakin tutulle 3-4 kuukautiselle miehenalulle tulee siukku, voivat alkaa seukata.
- lehmä olet!
En tulisi hoitaa kakaraasi vaikka kuinka sitä polvillasi ruikutat! mokama hel vetin äpäräs!
- Kuka kysyi sinulta..
...moukka!
- Suojele
lastasi! Kerro heille, että isoja nukkeja on myytävänä, näin he pääsevät leikkimään kotista. Kuulostavat olevan kovin ailahtelevaisia, ei luotettavia, jos olisivat todella kiinnostuneita lapsestasi niin ramppaisivat tukka putkella poikaasi katsomassa., mutta kuitenkin haluavat pojan heille "hoidettavaksi"
- Kannattaisiko.
Kysyä neuvoa vaikka naapurilta,voiko vauvan antaa koitileikkeihin kummeille?....Johan tällaisten asioiden pitäisi olla jokaiselle aikuiselle ihmiselle itsestään selvyyksiä,ettei vauvaa työnnetä jokaisen kyselijän matkaan.
- vahtijainen
Sanot vaan että asia on ok. Ja kiität kauniisti. Heti kun tarvit lastenvahtia, he ovat ensimmäisinä jonossa isovanhepien jälkeen, kun hekin niin kvoasti haluavat olla mummua ja pappaa. Ja sano vielä että pinetä vauvaa ei viiti viedä vieraaseen paikkaan ihan pineneä vaan tulkaa meille hoitamaan, olis oikein kiva.
- mitä pitää tehdä?
Voi äiti parkaa! Tainnut itse kasvaa jossain suuressa sijaisperheessä, jossa pieniä vauvoja on raijattu paikasta toiseen ja naapurisijaisperheeseen pienten tyttöjen nukeksi. Itsekin on saanut veljensä kanssa raijata näitä vauvoja mennen tullen. Miten ihmeessä sitten voi tietää, miten 3-4 kuukautisen kanssa pitäsi olla.
Vie vaan naapuriin hoitoon, niinkuin niitä sijoitettuja vauvoja hoidellaan. - ................
Ööh, siis kuka 3kk ikäistä edes HALUAA hoitoon luokseen? :D
Paitsi ne jotka on päästään hiukka sekaisin..
Eiköhän sanomattakin selvää että sen ikäisen paikka on kotona.
Eri asia toki mennä vaikka vauvan kotiin joiksikin tunneiksi vahtimaan, jos vanhemmat lähtee vaikka asioille tai illanviettoon.
Mutta ei kovin normaalia että omaan kotiin ollaan raahaamassa, kun ei vanhemmilla mitään menoakaan? Sanot vaan että ei ole tarvetta vahtijalle tällä hetkellä, katsotaan kun lapsi on vanhempi.
Jonkun 3-vuotiaan vahtimisen parin yön yli ymmärrän ihan hyvin, mutta että 3kk.. - äippäliini
Pahoitin oman mieleni nuorena äitinä vastaavissa tilanteissa. Annan yhden neuvon, jos et halua antaa niin älä anna. Minäkään en antanut enkä antaisi nytkään. Lapset on vain hetken pieniä ja jokainen äiti haluaa ihan itse hoitaa omat lapsensa. Joskus tietty kuka tahansa saattaa tarvita apua, silloinkin pyytäisin ensisijaisesti mummeja auttamaan.
Kaikkea hyvää sinulle. - facebookin vauvat
Mummeissakin on niin monenlaisia. Yksi kuvittelee hoitavansa 12 lasta, joukossa siinä 2 vauvaa ja 3 alle kouluikäistä. Onkohan tuollaisella mummulla kaikki kotona. En antaisi omaa vauvaani tuollaiselle. Ja juuri tämä - nyt mummu - vei 2 kuukautisen sijoitetun vauvan naapurisijaisperheen pieten tyttöjen hoidettavaksi.
Vastuullinen mummu, vai mitä? Voisi viedä tuon ilmeisesti nyt 4 kuukautisen reippaan facebookistakin tutun poikavauvan vaikka sinne 3 kilsan päähän toiseen sijaisperheeseen hoitoon. - cesimii
Oon varmaan ainoa täällä suomi24 :ssa joka voisi antaa vauvan yökylähoitoon ja annankin.
En usko että vauva yhdestä yöstä vioittuu. Vanhempien jaksaminen on tärkeää.
Meitä ihmisiä on niin erilaisia. Ymmärrän myös niitä jotka eivät anna yöhoitoon vauvaa.- 1+1
No et ole :D Minunkin puolivuotias on ollut yökylässä mummolassa, eikä ole siitä vaurioitunut :D Päin vastoin.. oikein on iloinen pieni poika ja kikattaa aina mummon nähdessään.. joskus mummo on myös halunnut hoitaa vauvaa muutaman tunnin päivällä ihan vain jotta saisin käydä vaikka kahvilla ystävien kanssa. No vauva ei ole koskaan ollut tiellä kun ystäviäni olen tavannut. Päin vastoin. Mutta olen ajatellut että saapahan mummo viettää lapsenlapsensa kanssa keskinäistä aikaa ja olen sillävälin esim. siivonnut kotona :D
Ja kun meillä on käynyt ystäviä kyläilemassä niin olen antanut halukkaiden pitää pientä sylissä ja syöttää ja vaihtaa vaippoja :D Toki olen vierestä seurannut ja tarvittaessa neuvonut. Enkä ole kokenut, että vauva olisi heille lelu...
Aloittajalle:
Ja minusta on nimenomaan mukavaa tietää, että halukkaita hoitajia on jos tarve tulee.. Ehkä kannattaisi olla iloinen siitä, että ympärillä olevat ihmiset ovat valmiita auttamaan ja ovat kiinnostuneita vauvastasi. Ajatteleppa jos he suhtautuisivat aivan välinpitämättömiksi. Enkä usko, että nuoripari pahalla on sanonut, että haluavat leikkiä perhettä, vaikka hieman kummalisen ilmaisun ovatkin valinneet. Minullekin ikävä kyllä tuli käsitys, että katsot anoppiasi ja nuorta paria nenävartta pitkin vaikka kiitollinen sinun pitäisi olla, että haluavat hoitaa vauvaasi. Se ei ole mikään itsestäänselvyys, vaikka vauvasi omasta mielestäsi varmasti maailman ihanin onkin. Tietenkään sinun ei tarvitse lastasi hoitoon antaa, mutta kirjoituksistasi päätellen ( sinua sen kummemmin tuntematta) ehkä kannattaisi kuitenkin omaa asennetta tarkistella :D
- abuszadaba
Et ole ylisuojelevainen ja riskeeraat kotileikkeihin suostumalla poikasi turvallisuudentunteen, se on olemassa jo pienellä ja omat vanhemmat ovat ainoat jotka kelpaavat vauvan elämän sulostuttajiksi niin varhaisessa iässä.
Älä nyt hulluttele hänen kustannuksellaan vaan pistä nuoriso kuuriin. Hankkikoon oman, jos kiinnostaa. Ei se kovin vaikeaa ole. ;) - Hienoa, että ...
Et ole liian ylisuojeleva. Ei sitä lasta voi niille nuorille antaa. Sinulla on vastuu huolehtia ja vahtia lastasi. Lapsi haluaa että huolehdit hänestä! Hienosti tehty, että olet kutsunut heidät sinne lapsen omaan kotiin hoitopuuhiin!
- pikkunaivinen
Joteniin naiivi tuon aloittajan kirjoitus kaiken kaikkiaan. Ihan kuin haluaisi kamalasti huomiota.
- Olet väärässä
Etköhän se ole sinä, joka sitä huomiota kaipaat ja et ymmärrä asiasta mitään, kun noin typerä kommentti.
- iewfhlivb
Älä tuollaisia murehdi, sanot että vauva on liian pieni hoitoon. Hieman vanhempana voit antaa lapsen hoitoon, mutta se edellyttää että hoitajat tutustuvat lapseen ja lapsi hoitajiin. En tiedä ketään ketä antaa pienen vauvan hoitoon ilman että hoitaja on tutustunut lapsen kotona lapsen hoitamiseen. Hätätapaukset ovat asioita. Mutta tosiaan te päätätte siitä, älä ota murheita tuollaisista asioista.
Tilanteita on monenlaisia ja te vanhempina päätätte. Itse annoin vauvanakin lapsen hoitoon isovanhemmille, mutta me olemme jatkuvasti paljon tekemisissä isovanhempien kanssa ja isovanhemmat asuvat vieressä. - 52tietää jo jotain
Varo niitä "perheen leikkijöitä". Maailma on paha! Senhän sanoo järkikin!
Mahtavatko muutkaan innokkaat olla silloin halukkaita hoitamaan lastanne, kun teille tulisi todellinen tarve? - vieras214jasfij
Pidä pääsi.
Vauvasi on pieni vielä ja todennäköisesti pelkällä rintamaidolla elää.
Sano innokkaille että perheleikkejä varten voivat hankkia nuken jolla leikkiä.
Oikeaa lastenhoitoa ovat tervetulleita harjoittelemaan teille. - Vaistovanhempi
Ehkä heidän filosofiansa on lähellä omaasi:
http://kiintymysvanhemmuus.fi/pohdintoja/filosofia/ - haluaako kiintyä? ei
Mihinkähän vanhemmuuteen nuo sijoitetut vauvat kuuluvat, kun heitä saa raijata ihan vapaasti naapurisijaisperheen tyttöjen hoidettavaksi jo 2 kuukautisina.
Vaikutti tuo aiempi ohjelma jonkinlaiselta steinertyypin ohjeelta. ettei olisi taas sama tyyppi esittämässä ihan muuta, mitä käytännössä tekee.
Ja oman tyttären ja pojan / lapsenlapsen kohdalla onkin sitten hätä, jospa sitä kiintymyssuhdetta pitäisi sitten harjoittaan (toisin kuin sijoitettujen vauvojen kanssa).
Voihan sitä kyllä noille sossuille ja joillekin muille esittää, että lapsia ei saa tervehtiä, jottei kiintymyssuhde kärsi - ainoastaan Suuri sijaisrouva. yksikään sijoitettu lapsi ei halua kiintyä tuohon matamiin - jos nimittäin olisi vaihtoehtoja. - vauva kiintyy kovast
Kiinnostaa, onko tämän ketjun aloittaja-äiti nyt osannut diplomaattisesti sanoa, nuorelle kummisedälle, että ei nyt oikein voi viedä lasta mihinkään. Oletko lukenut jo kiintymyssuhdeoppaat?
- Kaalimaan kakara
Et tietenkään ole ylisuojeleva.
Lapsi nyt vain ei ole mikään harjoituskappale, joten, jos haluavat tulla vauvaa hoitamaan, anna heidän vaihtaa kakkavaippa.
Aloittakoot siitä. Onneksi imeväisikäistä ei voikaan antaa hoitoon tuosta vaan. Onhan se kuin muuttokuorma, kun vaipat, varavaatteet, rattaat, peitot, pullot ja hoitotarvikkeet kuskataan hoitajalle. Ne kun esittelet nuorelle parille ja seloität kaikki kommervenkit mitä vauvan hoidossa tehdään, niin kyllä innostus loppuu.
Ihmeeesti sitä osaa omaansa sitten kuitenkin hoitaa, vaikka suurin osa äideistä ei ole vauvaa nähnyt kuin valokuvissa tai täydessä tällingissä vaunuissa puiston käytävällä.
Omaa uskaltaa käsitellä.
Vierasta vauvaa en olisi ikinä uskaltanut ottaa vastuulleni nuorempana. Korkeintaan olin "turvana" sen hetken, kun vauvan äiti pistäytyi jossakin, ja onneksi ei ikinä tapahtunut mitään. - jknfyvfdpövrsnvsöo
olette kaikki ihan sekaisin:O mistä noita mammakiihkoilijoita oikein sikiää?!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911097
- 125876
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa103845"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten276657- 70605
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait73583Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64562Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54526- 72483
Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist33483