Helposti kaukoputki muoviputkista!

tähtientarkkailija

Muoviputkista(esim. uponor, jota saa rautakaupoista) on helppo rakennella kaukoputkia. peili vaan toiseen päähän ja okulaariputki ja apupeilit sopivasti, ja mieleinen teline. On edullinen ratkaisu!

9

1772

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ku TSE-kärpänen iske

Juu, jos vaan jaksaa väkertää.

Apupeilin pidin, tarkennuslaite ja varsinkin okulaari on ehkä helpompi ostaa valmiina, vaikka ei niidenkään valmistaminen itse mahdotonta ole.

Jos tekee peilin itse ja tyytyy "hitaaseen" peiliin niin paraboloidipeiliä ei tarvita. Esim. 6 tuuman f/10 peili menee pallopeilinä ihan puhtaasti, polttoväli 1,5 metriä. Aika pitkä putki siihen tosin tarvitaan.

• Sonotube

Muoviputki tahtoo elää (kuullemma) liikaa lämpötilan vaihdellessa.

Nykyään on varsinkin ulkomailla suosittuja pahviputket, jotka päällystään jollain sopivalla hartsilla. On kevyt ja tukeva. Parhaita ovat betonipylväiden valumuoteiksi tarkoitetut. Paperitehtaan poaperirullan hylsytkin ovat hyviä.

• putkessa on toivoa

Jos ei halua erikoisesti hienostella niin muovinen viemäriputkikin on ihan käypää tavaraa omatekoiseen tähtikaukoputkeen. Kestää taatusti tuulet ja tuiskut! On tosin aika raskasta.

Kaikenlaisissa putkissa tähtikaukoputkikäytössä periaatteessa eräs ongelma voi olla "putkivirtaukset", eli pienistä lämpötilaeroista johtuva ilman virtailu. Muun muassa tämän vuoksi jotkut suosivat avoimempaa rakennetta. Putki on kuitenkin hyvä blokkaamaan hajavaloa.

• mistä peilejä

Mistä niitä peilejä saa? Ei kai itse tarvi alkaa hinkkaamaan jostain erikoislasista jota sitäkään ei tietenkään saa mistään?

• kaupalliset halpoja

Muovi muuttuu pakkasessa ja lämpötiloissa..
      Lisäksi peilien ja linsien erikseen ostaminen kallista touhua..

• TeeSeItse-kärpänen

Juu, olen samaa mieltä että valmiina ostettu peili ei ole ihan halpa.

Rakentamalla itse tavallisen yksinkertaisen tähtikaukoputjken (tyypillisesti 6 tuuman Newton) ei välttämättä säästä paljoakaan ja jos omalle työlleen erehtyy laskemaan hintaa niin voi voi. Halvimmat kaupalliset putket ovat todella halpoja.

Paremmin rakentelu voi kannattaa jos haluaa jotakin erikoista ja jos pystyy tekemään peilin itse, jopa tavallisesta lasista, vaikka se ei mikään ihanteellinen materiaali olekaan.

Kaukoputken rakentelu on paljolti oma harrastuksensa. Hyvät tilat se toki vaatii, mutta ei välttämättä suuria pääomia.

• TseTse-kärpänen
        TeeSeItse-kärpänen kirjoitti:

Juu, olen samaa mieltä että valmiina ostettu peili ei ole ihan halpa.

Rakentamalla itse tavallisen yksinkertaisen tähtikaukoputjken (tyypillisesti 6 tuuman Newton) ei välttämättä säästä paljoakaan ja jos omalle työlleen erehtyy laskemaan hintaa niin voi voi. Halvimmat kaupalliset putket ovat todella halpoja.

Paremmin rakentelu voi kannattaa jos haluaa jotakin erikoista ja jos pystyy tekemään peilin itse, jopa tavallisesta lasista, vaikka se ei mikään ihanteellinen materiaali olekaan.

Kaukoputken rakentelu on paljolti oma harrastuksensa. Hyvät tilat se toki vaatii, mutta ei välttämättä suuria pääomia.

"Paremmin rakentelu voi kannattaa jos haluaa jotakin erikoista ..."

Juu, mutta erikoisen tekeminen ei ole helppoa, joten ei sovi ensimmäiseksi työksi.

Jos haluaa _joskus_ rakentaa jotakin erikoista, niin täytyy aloittaa rakentamalla ensin jotakin suhteellisen helppoa, kuten Newton-tyyppinen kaukoputki, esim. Dobson. Tässä oppii perustekniikoita joita voi hyödyntää ja jalostaa myöhemmin.

• putket ja lasit

Vaikeaa on itse rakentaa lähinnä
      - erikoisen iso kaukoputki
      - monimutkainen kaukoputki
      - erikoisen hyvälaatuinen kaukoputki
      - hyvin valovoimainen kaukoputki
      - erikoisen hyvnnäköinen
      - helposti kuljetettava, kevyt mutta kunnollinen

Jos kaukoputken ei tarvitse olla kuljetettavissa ja sen ei tarvitse olla kompakti ja kevytrakenteinen niin rakentaminen on huomattavasti helpompaa. Se kuitenkin vaatii hyvät tilat.

Itse voisin haaveilla esim. noin 250 mm pallopeilistä jossa olisi jäähdytetty CCD-kamera primäärifokuksessa. Vain yksi peilipinta. Tarpeeksi pitkä polttoväli niin kameran ei tarvitse olla valon tiellä ; kuvataan hiukan vinosti optiseen akseliin nähden. Niin, tiedän että se vaatii korkean rakennuksen ja ISON jalustan. Sitä ei noin-vain pistetä VW Golfin takapaksiin ja ajeta "tähtipäiville" näytille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      73
      1920
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1663
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1207
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      652
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    8. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      547
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      488
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe