Muoviputkista(esim. uponor, jota saa rautakaupoista) on helppo rakennella kaukoputkia. peili vaan toiseen päähän ja okulaariputki ja apupeilit sopivasti, ja mieleinen teline. On edullinen ratkaisu!
Helposti kaukoputki muoviputkista!
9
1772
Vastaukset
- ku TSE-kärpänen iske
Juu, jos vaan jaksaa väkertää.
Apupeilin pidin, tarkennuslaite ja varsinkin okulaari on ehkä helpompi ostaa valmiina, vaikka ei niidenkään valmistaminen itse mahdotonta ole.
Jos tekee peilin itse ja tyytyy "hitaaseen" peiliin niin paraboloidipeiliä ei tarvita. Esim. 6 tuuman f/10 peili menee pallopeilinä ihan puhtaasti, polttoväli 1,5 metriä. Aika pitkä putki siihen tosin tarvitaan. - Sonotube
Muoviputki tahtoo elää (kuullemma) liikaa lämpötilan vaihdellessa.
Nykyään on varsinkin ulkomailla suosittuja pahviputket, jotka päällystään jollain sopivalla hartsilla. On kevyt ja tukeva. Parhaita ovat betonipylväiden valumuoteiksi tarkoitetut. Paperitehtaan poaperirullan hylsytkin ovat hyviä. - putkessa on toivoa
Jos ei halua erikoisesti hienostella niin muovinen viemäriputkikin on ihan käypää tavaraa omatekoiseen tähtikaukoputkeen. Kestää taatusti tuulet ja tuiskut! On tosin aika raskasta.
Kaikenlaisissa putkissa tähtikaukoputkikäytössä periaatteessa eräs ongelma voi olla "putkivirtaukset", eli pienistä lämpötilaeroista johtuva ilman virtailu. Muun muassa tämän vuoksi jotkut suosivat avoimempaa rakennetta. Putki on kuitenkin hyvä blokkaamaan hajavaloa. - mistä peilejä
Mistä niitä peilejä saa? Ei kai itse tarvi alkaa hinkkaamaan jostain erikoislasista jota sitäkään ei tietenkään saa mistään?
- kaupalliset halpoja
Muovi muuttuu pakkasessa ja lämpötiloissa..
Lisäksi peilien ja linsien erikseen ostaminen kallista touhua..- TeeSeItse-kärpänen
Juu, olen samaa mieltä että valmiina ostettu peili ei ole ihan halpa.
Rakentamalla itse tavallisen yksinkertaisen tähtikaukoputjken (tyypillisesti 6 tuuman Newton) ei välttämättä säästä paljoakaan ja jos omalle työlleen erehtyy laskemaan hintaa niin voi voi. Halvimmat kaupalliset putket ovat todella halpoja.
Paremmin rakentelu voi kannattaa jos haluaa jotakin erikoista ja jos pystyy tekemään peilin itse, jopa tavallisesta lasista, vaikka se ei mikään ihanteellinen materiaali olekaan.
Kaukoputken rakentelu on paljolti oma harrastuksensa. Hyvät tilat se toki vaatii, mutta ei välttämättä suuria pääomia. - TseTse-kärpänen
TeeSeItse-kärpänen kirjoitti:
Juu, olen samaa mieltä että valmiina ostettu peili ei ole ihan halpa.
Rakentamalla itse tavallisen yksinkertaisen tähtikaukoputjken (tyypillisesti 6 tuuman Newton) ei välttämättä säästä paljoakaan ja jos omalle työlleen erehtyy laskemaan hintaa niin voi voi. Halvimmat kaupalliset putket ovat todella halpoja.
Paremmin rakentelu voi kannattaa jos haluaa jotakin erikoista ja jos pystyy tekemään peilin itse, jopa tavallisesta lasista, vaikka se ei mikään ihanteellinen materiaali olekaan.
Kaukoputken rakentelu on paljolti oma harrastuksensa. Hyvät tilat se toki vaatii, mutta ei välttämättä suuria pääomia."Paremmin rakentelu voi kannattaa jos haluaa jotakin erikoista ..."
Juu, mutta erikoisen tekeminen ei ole helppoa, joten ei sovi ensimmäiseksi työksi.
Jos haluaa _joskus_ rakentaa jotakin erikoista, niin täytyy aloittaa rakentamalla ensin jotakin suhteellisen helppoa, kuten Newton-tyyppinen kaukoputki, esim. Dobson. Tässä oppii perustekniikoita joita voi hyödyntää ja jalostaa myöhemmin.
- putket ja lasit
Vaikeaa on itse rakentaa lähinnä
- erikoisen iso kaukoputki
- monimutkainen kaukoputki
- erikoisen hyvälaatuinen kaukoputki
- hyvin valovoimainen kaukoputki
- erikoisen hyvnnäköinen
- helposti kuljetettava, kevyt mutta kunnollinen
Jos kaukoputken ei tarvitse olla kuljetettavissa ja sen ei tarvitse olla kompakti ja kevytrakenteinen niin rakentaminen on huomattavasti helpompaa. Se kuitenkin vaatii hyvät tilat.
Itse voisin haaveilla esim. noin 250 mm pallopeilistä jossa olisi jäähdytetty CCD-kamera primäärifokuksessa. Vain yksi peilipinta. Tarpeeksi pitkä polttoväli niin kameran ei tarvitse olla valon tiellä ; kuvataan hiukan vinosti optiseen akseliin nähden. Niin, tiedän että se vaatii korkean rakennuksen ja ISON jalustan. Sitä ei noin-vain pistetä VW Golfin takapaksiin ja ajeta "tähtipäiville" näytille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh731920Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971663- 1471207
- 59688
- 198652
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6636Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako191553- 54547
- 46488
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462