Mihin rikokseen kirjoittaja syyllistyy?

Av-Mami

Siis mihin rikokseen kirjoittaja syyllistyy tällaisessa tapauksessa:

On joku joka kirjoittaa vaikka vielä eri kielillä ja käyttää jonkinlaista nimimerkkiä: Räsynukke / Trasdocka / Ragdoll. Sitten ilmestyy joku toinen, joka rupeaa kirjoittamaan samalla rekisteröimättömällä nimimerkillä saadakseen itselleen lukijoita. Mihin rikokseen tämä jälkimmäinen tuolloin syyllistyy? Miten saada tämmöinen loppumaan?

Entä voiko nimimerkit rekisteröidä jossakin siis ihan virallisesti eikä vaan jollakin palstalla. Siis sillä tavalla, että oikea kirjoittaja on jäljitettävissä tuon nimimerkin avulla (jos jostakin syystä olisi tarvetta)?

Tulkaa vauva.fi, aihe vapaa, palstalle kirjoittamaan. Se on hyvä paikka testata omia kirjoituksia ja otsikontekokykyä. Siellä on mahdollisuus kehittyä paljon nopeassa reagoinnissa, saa kaikenlaisia ideoita, mielikuvitus lentää, oppii elämästä ja nykyajasta (varsinkin kierouksia ja kummallisuuksia), saa ratkaista ongelmia jne. Suosittelen. Se on ikkuna maailmaan ja tirkistysreikä ihmisten elämään ja pääkoppaan.

Terveisin
Av-Mami

10

286

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ooo-ooo-ooo

Vastaus: ei mihinkään rikokseen.

• mun nimi

Googlasin kerran nimeni, ja löysin ainakin kolme samannimistä kun minä. Ovatko he pentele syyllistyneet rikokseen??!!! Haluaisin rekisteröidä nimeni vain ja ainoastaan omaan käyttööni!!!!!

No, eiköhän ne nimet ole aika vapaata riistaa tässä maailmassa. Brändien, yritysten etc. nimet ovat sitten eri juttu, mutta niissä onkin kyse yritystoiminnasta. Raha kun puhuu, voidaan jopa nimiä suojata. Mutta taide....ei tule kuuloonkaan....eihän siellä liiku riittävästi rahaa...

• ...

Saman nikin käyttäminen ei ole rikollista. Saman nikin voi rekata johonkin toiseen palveluun joku toinen, eikä siinäkään ole mitään rikollista.

Ja jos julkisesti netissä kirjoittelet ihan mitä vaan, niin ne jutut on silloin julkaistu. Että jos joku sitten saa päähänsä kopioida sun jutut ja myydä ne omissa nimissään niin oma moka, mitäs levittelet netissä sepustuksias.

Älä levittele asioitas netissä ellet halua antaa niitä vapaasti koko maailman käyttöön.

• ...

Ai niin, lisättäköön vielä että monissa palveluissa (esim. Facebook tai Twitter) palveluntarjoaja omii oikeudet kaikkeen materiaaliin mitä sinne pistät. Lukee yleensä käyttäjäehdoissa. Eli jos pistät jonkun runonpätkän fb sivuillesi niin fb:llä on oikeus ryövätä se ja tehdä siitä vaikka onnittelukortteja.

Vasta jokin aika sitten nousi älämölö kun Twitter myi kahden vuoden kaikki asiakkaidensa twiittaukset kolmannelle osapuolelle, isosta rahasta ja ihan laillisesti. Twiittaajilta ei kysytty eikä kysytä.

• Tallelokerossa

Ei voi pitää paikkaansa. Ei voi! Jätin jo Facebookin, mutta tallessahan siellä on kaikki materiaali, odottamassa sitä hetkeä, "kun haluat tulla takaisin".

Aloittajalle. Kannattaa rekisteröidä nimimerkki ja käyttää sitä. Silloin erottuvat ainakin sinun ja feikkisinun nimimerkkisi tekstit toisistaan.

• AV-Mami

Siinä että tekstit lähtee levikkiin netissä on sekä hyvät että huonot puolensa. Jos on halua saada tekstit levikkiin ja se on päämotiivi eikä se, että saa niistä jotain fyrkendaalia, niin eikös sitten ole ihan erinomaista tuutata ne nettiin? Ajattelenko jotenkin väärin?

Tätä mä en kuitenkaan ihan ymmärrä, että nimiä - siis nimiä - ei nimimerkkejä - voisi käyttää miten sattuu. Milloin toisen identiteetin varastaminen sitten on rikos, jos ei tämmöisessä asiassa. Jos vaikka kirjoitan omalla nimelläni ja joku rupee käyttää mun tekstejä niin näkyyhän se netissä koska ne on sinne ekan kerran tuutattu ja kenen nimellä. Vai erehdynkö jotenkin?

Jos toisten nimiä voi käyttää miten vain niin mitä väliä sitten on sillä, että laittaa nettiin vaikka mitä juttua ja vaikka kenen nimellä tahansa?

Mä en nyt ihan ymmärrä tätä hommaa kunnolla.

• jassooo

On eri asia käyttää oikeaa nimeä kuin nimimerkkiä. Sillä, koska tekstit on julkaistu netissä ei kuitenkaan ole mitään arvoa, koska joku on saattanut varastaa ne kotikoneeltasi ja panna nettiin väittäen itseään alkuperäiseksi tekijäksi

• Multi Vitamin

Miten saat rahaa siitä, että laitat kaunokirjallisia tekstejäsi nettiin, AV-Mami? En oikein pysy ajatuksenkulkusi tahdissa...

• Alan ymmärtää

Mua alkoi naurattaa, kun löysin tämän Av-Mamin vanhan viestin, mutta osaltaan se selittää hänen keskustelukenttäänsä, jota en aiemmissa syrjäytyneiden ja vanhusten -keskustelujonoissa ymmärtänyt.

• PikkuSheriffi

MultiVitamiin!

En usko, että tolla Av-Mamilla on mitään kaunokirjallisia tekstejä - en oo koskaan nähnyt, näytä edes yksi. Ja toiseksi mä luulen, että se on joku sellainen kirjoittaja, joka ei kirjoita rahan vuoksi ja raha motiivina. Sillä taitaa olla jotkut ihan muut motiivit. Mut ootkos sä ymmärtänyt olleenkaan, että mitä vois olla taustalla?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      19
      2186
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      39
      2075
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      28
      1980
    4. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      47
      1386
    5. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      74
      1326
    6. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      46
      873
    7. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      56
      802
    8. Farmi-Amski ja Jucci Hellström - Sydämiä satelee - Onko tässä jotain enemmän?

Amskidamski Anne-Mari Tarkkio ja Jucci Hellström olivat samaan aikaan Farmi Suomi -realityssä. Nyt somessa on nähty mat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      8
      741
    9. Arvaa sattuuko se

Että teen töitä siihen että unohdan sinut. Mitä muutakaan voin
      Ikävä
      52
      723
    10. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      32
      708
    Aihe