Vatsa viikosta toiseen kipeä ja sekaisin

Ei jaksa enää

Olen 22 vuotias nuori nainen ja sosiaalinen elämäni on romahtamaisillaan vatsavaivojeni takia. Vatsani saattaa ihan yhtäkkiä alkaa kouristelemaan niin paljon että on pakko päästä lähimpään vessaan, tarpeitten tekokaan ei aina helpota kipua. Kouristelut tulevat usein öisin joten yöuneni kärsivät todella paljon, olen päivisin siis todella uupunut ja saan päivästä toiseen pelätä milloin vatsaan alkaa sattua ja meneekö taas sekaisin, uskon että osa vatsavaivoistani tulee jännityksen takia koska olen peloissani jo vaivan takia. Kärsin myös ilmavaivoista ja voin usein pahoin.
En kykene enää lähtemään mieheni kanssa mökkireissuille yms.koska en halua että lomamme menisi pilalle sairasteluni takia, kaverisuhteet myös kärsivät koska vaivojeni tultua olen usein kotona enkä halua lähteä minnekkään. Olisi kiva saada jotain apua.
Tää vetää jo mielen tosi maahan ja tekee ajottain mieli jopa itkeä tämän takia :(

18

879

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei jaksa enää

Raskaus on pois suljettu vaihtoehto

• mahavaivanen

voi että:( vatsavaivat on tosi inhottavia ja TODELLA yleisiä. Muuten kuulosti ärtyvältä suolelta mutta se että vessassa käynti ei auta kipuun kumoaa sen. Ärtyneessä suolessahan juuri vessassa käynti autaa ja silloin ei öisin kyllä vatsa yleensä vaivaa, tosin meitä on monenlaisia. Sinun kannattaa mennä lääkärissä käymään niin hän varmasti osaa neuvoa parmmin ja osaa sulkea tietyt taudit pois ja tietää mitä tutkia. Kivut oivat johtua vaikka helikobakteerista tai keliakiasta/laktoosi-intole. nämä on helppotutkia ja se helpottaa kun tietää mistä vaivat johtuvat. Imodium helpottaa ripulia mutta kaikille se ei käy (saa apteekista ilman reseptiä, imod. plus helpottaa jos on ilmaa vatsassa), joten mene lääkäriin niin saat vaivaasi apua:)

Ja kyllä jännityskin saa vatsan sekaisin se on totta

• - nainen 25 v.

Todella ikävä vaiva, tiedän tunteen. Mene lääkärille tarkistuttamaan ettei ole mitään vakavaa. Suolen tähystys kannattaa tehdä sekä sulkea pois kaikki ruoka-aine allergiat. Suosittelen myös ravintoterapeuttia!! Itselle ollut siitä todella paljon hyötyä. Pro Healthin FLT ravintovalmentajat osaavat etenkin näissä asioissa todella asiansa. Kannattaa testata, vaikka vähän kauempaakin mennä. Itse menin Helsinkiin 2 tunnin ajomatkan päähän ja kannatti kyllä.

Tässä linkki:
      http://www.ravintovalmentaja.fi/jasenet.html

• Ei jaksa enää

Ensi viikolla on lääkäriin aika, saa nähä joutuuko letkun nielemään, kaiken kruunaa mieletön "oksentamispelko" ja sitähän joutuu useiden yökkäyksien kera nielemään sen letkun.
      Monet on vähätellyt tätä vaivaa ja sanoneet että eihän se ole ku istua huussin puolella ku siltä tuntuu mutta kyllä tää alkaa tosissaan ottaan jo voimille kun ei enää päivisin uskalla tehdä/lähteä mihinkään ku jatkuva pelko milloin vatsa alkaa reistaileen. Ajattelin kokeilla jättää maito ja viljatuotteet hetkeksi pois, jos edes vähän helpottaisi.
      Rahaa palaa imodium-tabletteihin joita melkein jo pakko popsia että saa edes vähän takaisin kiinni arjesta, tuskin niitäkään kannattaa koko ajan syödä..hitsi!

• tredds

Kannattaa toki käydä lääkärillä, mutta usein annetaan vain "roskadiagnoosi" ärtynyt suoli.

Koita vähentää leipää ja viljoja! Se usein auttaa. Muutkin nopeat hiilihydraatit pahentavat tilannetta eli VHH-ruokavalio toimii. Nauti runsaasti kasviksia, tarvitset niistä kuituja viljan kuitujen sijaan.

Jos oireesi pitkittyvät, suosittelen lääkärissä käyntiä ja kunnon tähystystä, jotta (autoimmunitautien) suolistotulehduksien vaara voidaan poissulkea.

• Ei jaksa enää

tredds: Oireeni ovat pitkittyneet, nämä ovat alkaneet jo kuukausia sitten. Joskus vata parempana ja joskus aivan yllättyy ku vatsa reistailee monta viikkoa.

• mahavaivanen

pyydä lääkäriltä imodium resepti saat paljon halvemmalla niitä isomman paketin.

• Toivoaonnn

Kokeile visibliniä ja probimage probiootteja. Viikon verran kipristelin ja olin ilmaa täynnä. Nyt tilanne paljon parempi. Molemmat otan yöksi.

• koklaa

Kokeile olla ilman viljaa 2kk, jos ei auta niin ota viljat takasin.

http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm

Jätä maitotuotteet 2kk ja jos ei auta, niin ota atakasin.

Jätä margariini:
      Margariini aiheuttaa tulehdusta elimistössä (mm. suolistossa ja verisuonissa), jonka seurauksena yleinen vastustuskyky heikkenee. Lisäksi margariinit lisäävät riskiä sairastua syöpään, sydän- ja verisuonitauteihin sekä suolistosairauksiin. Margariinin käytöllä on yhteys rintasyöpään, vatsalihavuuteen ja suoliston tulehdussairauksiin kuten haavainen paksusuolen tulehdus. Tulehduksellisista suolistosairauksista uhkaa tulla kansantauti vuoteen 2020 mennessä. Tällä hetkellä suolistosairauksista kärsii n. 40 000 suomalaista. On todettu, että linolihaponkäyttö kolminkertaistaa riskin saada haavaisen paksusuolen tulehduksen. Happoahan saa rypsistä, rapsista, auringonkukkaöljystä ja margariinista.

• loisia

Kannattaa tarkistaa, ettei ole loisia. Varsinkin, jos oireet ovat alkaneet kaukomatkailun jälkeen, niin loistartunta on hyvin todennäköinen. Ameeba on todella vaikea todeta, mutta se voi hoitamattomana elää elimistössä ihan vuosikausia ja oireet ovat ihan laidasta laitaan: on oireettomia ja sitten niitä, joilla ei pysy sisällä mikään.

• Ei jaksa enää

Ainoa lomakohde missä olen käynyt on Ruotsi, joten en usko että loisista johtuu :)

• loisia
        Ei jaksa enää kirjoitti:

Ainoa lomakohde missä olen käynyt on Ruotsi, joten en usko että loisista johtuu :)

Loisia varten ei tarvitse mennä Suomea kauemmas. Niitä löytyy kyllä täältäkin. Todennäköisyys vain olisi ollut suurempi, jos olisit matkustellut. Loiset ovat paljon yleisempiä kuin mitä lääkärit väittävät.

Yksi hyvä keino selvittää oireiden syy on mennä homeopaatille tms, joka käyttää scio-laitetta. Itse sain sieltä avun vatsaoireisiini.

• Ei jaksa enää
        loisia kirjoitti:

Loisia varten ei tarvitse mennä Suomea kauemmas. Niitä löytyy kyllä täältäkin. Todennäköisyys vain olisi ollut suurempi, jos olisit matkustellut. Loiset ovat paljon yleisempiä kuin mitä lääkärit väittävät.

Yksi hyvä keino selvittää oireiden syy on mennä homeopaatille tms, joka käyttää scio-laitetta. Itse sain sieltä avun vatsaoireisiini.

Mutta jos mulla olisi loisia niin ei kai silloin mitkään Imodiumit helpottaisi? Tiedän erään henkilön jonka vatsassa asusteli lapamato hetken aikaa niin vatsavaivat eivät menneet ohi juuri millään ilman reseptiä saadulla lääkkeellä.

• loisia
        Ei jaksa enää kirjoitti:

Mutta jos mulla olisi loisia niin ei kai silloin mitkään Imodiumit helpottaisi? Tiedän erään henkilön jonka vatsassa asusteli lapamato hetken aikaa niin vatsavaivat eivät menneet ohi juuri millään ilman reseptiä saadulla lääkkeellä.

En tunne Imodiumin toimintatapaa. Voi olla, että helpottaisi, voi olla että ei. Voi riippua siitäkin, että minkälaisesta loisesta on kysymys.

En toki tarkoita, että se välttämättä johtuu loisista. Onpahan vain yksi mahdollisuus, joka hyvin sopii kuvailemiisi oireisiin ja niiden kestoon. Giardia on hyvin tuontapainen, tosin en tiedä mitä se sanoisi Imodiumista, enkä tiedä sitäkään, voiko sitä saada Pohjoismaista. Ameeba on mahdollinen ja niitä on täällä meilläkin.

Mutta tuolla sciolla on hyvät mahdollisuudet saada syy selville. www.scio.fi

• Helpottunut olo

Kokeile TOPINULIN AKTIV. Tämä on uusi luontaistuote jonka sisältävä maa-artisokka ja rakkolevä edesauttaa terveen suolistobakteerikannan muodostamista suolistossa (limakalvon) jonka seuraksena normalisoitu suoliston toiminta . Tämä tuote ainakin auttoi minua.

• hupsispupsis

Oletko miettinyt keliakian testaamista? Oireet voisivat sopia myös siihen.

• Lifeisab#tch

Sulla on vissiin Ärtyneen suolen oireyhtymä (niinsanottu paniikki vatsa)
      Itellä ollu jo kolme vuotta.. kotona vatsa on ihan normaali mutta kauppaan tai muualle lähtiessä alkaa vatsa reistailemaan ja iskee paniikki..

• Ärtsy Suoli ?

Toi on muuten tosi vittumainen tunne, olen siitä kärsinyt vuosia, ja näyttää että kärsin loppuelämäni, mutta mitäs muutakaan voi tehdä... lääkärit ovat jo nostaneet kätensä pystyyn ja luovuttaneet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      891
    3. Uskaltaisitko vielä

Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      609
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe