Ohjelmaoppaan kielisekoilu

Åhjemaåpas

Meidän digitelevision ohjelmaopas on rasittava, sillä se näyttää satunnaisten ohjelmien nimet ja tiedot ruotsiksi. Homma ei ole järjestelmällistä - saman kanavan ohjelmat voivat olla tyyliin 'suomeksi kaksi ohjelmaa..seuraava ohjelma ruotsiksi..sitten seuraava suomeksi..seuraavat kaksi ruotsiksi' jne. Eli suomenkieleisiä ja ruotsinkielisiä ohjelmanimiä ja tietoja on aivan sekaisin. Vaikea huomata oppaasta tuleeko joku kiinnostava ohjelma, sillä ruotsinkielinen nimi ei läheskään aina ole suora käännös suomesta...eikä se osu silmään kun nopeasti katsoo ohjelmaoppaasta, että tuleeko tänään se ja se ohjelma. Ollaan haettu kanavat uudelleen ja ihmetelty kieliasetuksia.

Asumme rannikko-pohjanmaalla voisiko vastaanottimen sijainnilla olla mitään merkitystä?

6

103

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9+0

      Minä olen helsinkiläisen Welhon kaapeliverkossa ja saan joskus samantapaisia ohjelmatietoja myös tanskaksi! Vika lienee jakelijassa.

      • vika on boksissa

        Ei ole jakelijassa vika vaan vika on digiboksissa joka ei ilmeisesti kykene käsittelemään dataa oikein vaan "arpoo" EPG:n kielen. Niin ja Welho on muuten valtakunnallinen operaattori, ellet sattunut tietämään. Toki Dnan (eli siten myös Welhon) kotipaikaksi on muutettu Helsinki, eli siinä mielessä olet jäljillä.


      • 9+0
        vika on boksissa kirjoitti:

        Ei ole jakelijassa vika vaan vika on digiboksissa joka ei ilmeisesti kykene käsittelemään dataa oikein vaan "arpoo" EPG:n kielen. Niin ja Welho on muuten valtakunnallinen operaattori, ellet sattunut tietämään. Toki Dnan (eli siten myös Welhon) kotipaikaksi on muutettu Helsinki, eli siinä mielessä olet jäljillä.

        "Ei ole jakelijassa vika vaan vika on digiboksissa joka ei ilmeisesti kykene käsittelemään dataa oikein vaan "arpoo" EPG:n kielen."

        Vai niin. Minulle sattui sitten todella erikoinen tapaus pari iltaa sitten. digitelevisioni ja digiboksini kertoivat molemmat täsmälleen samoja virheellisiä ohjelmatietoja Ylen iltauutisten aikaan. Niissä oli siis samaan aikaan täsmälleen sama vika, joka seuraavana päivänä oli kummassakin korjaantunut itsestään.

        Tiedän toki, että DNA on ostanut Welhon, mutta koska Welhon ja sen edeltäjän HTV:n pääkallonpaikka on sijainnut Itä-Pasilassa jo 70-luvulta alkaen, en osaa ajatella Welhoa muuna kuin stadilaisena firmana. Lantapaukut olkoot vapaasti eri mieltä! :o)


      • vika on boksissa
        9+0 kirjoitti:

        "Ei ole jakelijassa vika vaan vika on digiboksissa joka ei ilmeisesti kykene käsittelemään dataa oikein vaan "arpoo" EPG:n kielen."

        Vai niin. Minulle sattui sitten todella erikoinen tapaus pari iltaa sitten. digitelevisioni ja digiboksini kertoivat molemmat täsmälleen samoja virheellisiä ohjelmatietoja Ylen iltauutisten aikaan. Niissä oli siis samaan aikaan täsmälleen sama vika, joka seuraavana päivänä oli kummassakin korjaantunut itsestään.

        Tiedän toki, että DNA on ostanut Welhon, mutta koska Welhon ja sen edeltäjän HTV:n pääkallonpaikka on sijainnut Itä-Pasilassa jo 70-luvulta alkaen, en osaa ajatella Welhoa muuna kuin stadilaisena firmana. Lantapaukut olkoot vapaasti eri mieltä! :o)

        En ole lantapaukku vaan itsekin stadilainen, kuten Welhon edeltäjä HTV. Asia on vaan niin että nykyään ei ole enää sitä entistä Welhoa vaan Dna Welho, jonka kotipaikka kylläkin on Helsinki mutta ei ole enää paikallinen vaan valtakunnallisesti toimiva operaattori.

        Edelleenkin mitä tulee ohjelmaoppaan sekakielisyyteen niin syyt on joko laitteissa tahi Ylessä, siitä johtuen että samaa ilmiötä esiintyy myös antenniverkossa, laitteista riippuen. Esim. telkkarini näyttää ohjelmatietoja ruotsiksi mutta digiboksi taas suomeksi, molemmissa asetuksena suomenkieliset kieliasetukset (umpisuomenkielisenä en sitä freudenthalilaisten kieltä suostu edes puhumaan).


    • Herra X

      Televisioon ohjelmistopäivitys maahantuojalta ja senjälkeen se osaa erotella ohjelmaoppaan kielikoodit oikein.

    • Tietäjärtt

      Kertoisitko myös television merkin ja malliin. Auttaisi vastaamisessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      109
      868
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      71
      627
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      503
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe