Ensinnäkin laitoin tämän tänne palstalle, enkä odotuspalstalle siksi, että täällä luultavasti on jo synnyttäneitä äitejä. :) Elikkä kertokaa mulle tosta sokerirasitus jutusta? Kävin tänään neuvolassa ja pissasta löytyi sokeria (olen viikoilla 30 3) ja ensiviikolla siis tuo sokerirasitusjuttu että 12h syömättä jne. Miten edetään jos ilmenee jtn raskausajandiabetesta ym? Jotenki tulin niin hysteeriseksi etten hoksannut oikein neuvolatädiltä kysellä mitään. Painoni on noussut aika hurjasti ja huolettaa tosissaan, olen 156cm ja painoin ennen raskautta n. 47-49kg ja nyt jo 63,4kg! Nyt ressi on aivan kamala että musta tulee joku satakilonen keijukainen ja että vauvakin on ylipainoinen!
Kertokaa kokemuksianne? Onko vauva ollut kovinkin suuri? Oletteko saaneet painonnousua loppuajalla kuriin? Onko todettu raskausajan diabetes, kuinka sitä hoidettiin, entä vauva syntymän jälkeen? Myönnän että olen herkutellut liikaa, mutta muuten syönyt terveellisesti, en mitään hampurilaisia pitsoja ym, vaan normaalia kotiruokaa ja paljon erilaisia salaatteja. Mutta tosiaan sitte suklaata, jäätelöä ja semmosta on tullut syötyä terveellisen ruoan lisäksi luultavasti liikaa. Elikkä jos teen nyt kunnon muutoksen ruokavalioon, että jätän kaiken sokerisen pois, paitsi hedelmiä tietenkin jonkin verran syön, mutta niitäkin kohtuudella, niin saanko sokerihommat kuriin ja hidastuuko painonnousu? Tai onko teillä tälläisiä kokemuksia? Kiitos jo etukäteen todella paljon jos jaksoitte luke ja vastailla! :)
Sokerirasituksesta kertokaa?!
4
241
Vastaukset
- kenzu~
Heippa!
Mulla tehtiin sokerirasitus testi joskus öö millähän viikolla se oli.. Olisko joku rv 23 tyyliin ollut? En enää odota vaan tyttö on 10kk joten en muista tarkkaan =)
Kummiskin minä olin ylipainoinen tuolloin jo ennen raskautta (pituutta 166cm ja painoin ENNEN raskautta 88kg) ja sen takia tehtiin tuo testi (tai ainakin terkka sanoi että koska on "vähän" ylipainoa niin tämä pitää tehdä)
No mulla ei kummiskaan mitään diabetestä ollut edes.
Siinä testissähän tosiaan pitää olla 12h syömättä mitään ennen sitä ja muistaakseni ei saisi juodakaan (itse kyllä join vähä vettä ennen testiä) ja sitten siellä otetaan verinäyte ja sen jälkeen juodaan semmonen ällöttävän makuinen (minusta ainakin) pullo jotain ihme litkua. Sitten tunnin päästä uus verinäyte.
Näin se mun mielestä meni.
Koska minä olin jo valmiiksi ylipainoinen, niin mulla ei paino noussut raskauden aikana kuin kolme kiloa. Aloitin terveellisen ruokavalion ja liikuin niin paljon kuin suinkin.
Viimeisilläni raskaana painoin siis 91kg ja synnytyksen jälkeen 81kg ja nyt 10kk myöhemmin painan 66kg.
Eli mulla ainakaan ei paino noussu juuri yhtään kun söin terveellisesti ja liikuin ja varmaan vaikutti toi valmis ylipaino =) terkkaki sano et vauva ottanu ravinteensa mun ylimääräsestä massasta :D
Tällainen kokemus mulla :) - Heips!
Itselläni oli BMI raskauden alussa 25, ja ikää 28.
Painoa ei tullut paljon lisää, alussa jopa laihduin, mutta täällä kaikki yli 25v joutuvat sokerirasitukseen vko 28.
Paasto oli ookoo, 1h arvo 10,2 (sallittu 10), ja 2h arvo ookoo.
Sain mittausvehkeet kotiin, tein pienen ruokavaliorempan, ateriat 5x päivässä, turhat sokerit pois.
Poika syntyi 38 6, 50cm 3000g.
Painoni oli noussut vain 6kg, eli painoin synnytyksen jälkeen vähemmän kuin raskauden alussa.
Vauvalta katsottiin sokerit synnytyksen jälkeen, ja sitten muutaman kerran vielä olisko ollut 2h, 8h 12h,24, ja 48h synnytyksen jäkeen.
Kaikki oli molemmilla hyvin=) - pikku neiti
mä jouduin kans sokerirasitus testiin vähäisen ylipainon takia.. ja 2 arvoa olikin sitte vähän koholla sallitusta rajasta.. sain kotia verensokeri mittarin mitä sit mittailin n. 5-6 kertaa päivässä.. sain pysymää sokerit sallitussa lukemissa ruokavalion avulla.. kun pysyivät hyvinä loppu raskaudessa otin sit enää 2päivänä viikossa sokerit.. vauva oli 3800g ja 49cm.. nyt on 4kk ikäinen :) no tytön syntymän jälkeen sairaalan osastolla mittasivat vauvalta sokereita monesti päivässä että ei pääse liian alas, koska vauvalla ne heittelehtii kun on saanut kohdussa "liikaa" sokeria.. nii ne helposti alkavat sitte laskemaan.. raskauden jälkeen ei ole oikee mitään ihmeellistä, kun vauva on 1vuoden pitää mennä äitin uudestaan siihen testiin ja katotaan taas ne arvot että onko diabeettestä.. sellanen täällä..
- raditon
Karppaus-foorumilta löytyy hyvin tietoa raskausdiabeteksestä ja odottajien kokemuksia aiheesta. Monihan karppaa just saadakseen sokeriarvot kuriin ja siks siellä on paljon sokruongelmaisia odottajiakin - mutta myös sellaisia, jotka on painon ja iän ja lähisukulaisilla olevan diabeteksen takia määrätty sokerirasitukseen, mutta joilla ei silti ole diabetesta eikä raskausdiabetestakaan.
Eli sieltä pitäis löytyä hyviä vinkkejä siihenkin, miten saat noita sokeriarvoja ruokavalinnoilla alemmaksi. Osaa ketjuista voi lukea rekisteröitymättömänäkin, osa on valikoidummalle porukalle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911097
- 125866
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa103835"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten275652- 69572
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait72553Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64552Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54526- 72483
Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist32473