Tässä aloin tämmöistä pohtimaan..Minua ei ole kastettu, joten en kuulu kirkkoon enkä ole rippikoulua käynyt. Millainen prosessi olisi edessä jos tahtoisin kummiksi tai kirkkohäät?
Kysymys
15
72
Vastaukset
- 316
Vastaus.
Aikuiskaste, aikuisripari, konfirmaatio. Tässä järjestyksessä.
No on mahdollista aloittaa rippikoulu ennen kastetta mutta kastettava on ennen kuin ripari on ohi ja ennen konfirmaatiota.
Kesto?
Jaa-a.....2-4 viikkkoa, riippuu seurakunnasta ja pappien aikataulusta, mutta papiston työtehtävä tuo on. Mietippä sitä asiaa, onko kummiksi kelpaaminen ja kirkkohäät se varsinainen syy miksi liittyä luterilaiseen kirkkoon?
Kummiksi voi tulla vaikka ei kuulukkaan kirkkoon. Luultavasti et kuitenkaan kummin varsinaista tehtävää hoitaisi niin kuin ei monet muutkaan kummit vaikka kuuluisivatkin kirkkoon.
Voithan olla lapsen tukihenkilö vaikket kummi olisikaan.
Ja kirkkohäät?
Mikset voi viettää kauniitä häitä Jumalan luomassa kirkossa, elikkä luonnossa tai omassa kotonasi tai vanhempiesi kotona tai ihan missä vain muualla kuin kirkossa?
Kyllä kait kirkkoon liittyminen on ihan toinen juttu kuin kummi ja hää tarina?- kerta vain, ja silla
kaste, 2 kertaa papin puheilla lyhyestä katekismuksesta; piruntorjuntapatterissa... Kas, siinä se...
- curnutan
"Kummiksi voi tulla vaikka ei kuulukkaan kirkkoon."
Tuo on täyttä potaskaa! Kummin pitää olla konfirmoitu kirkon jäsen.Kissan viikset. Mieki olen kummi kahdelle lapselle enkä kuulu kirkkoon enkä ole kuulunu silloinkaan kun lapset kastettiin.
Olen kummi, joka ei kuulu kirkkoon. Toisella näistä lapsista on myös ortodoksikummi. Elikkä ekumeeninen lapsi.
Olen kylläkin rukoillut näiden lasten puolesta enemmän kuin kerran, joten näin erotun luterilaisista kummeista, jotka näköjään rukoilevat vain kerran.
Toisaalta olen kertonut heille, että heillä on oikeus valita oma uskontonsa tai olla valitsematta mitään uskontoa. Se kuuluu jokaisen ihmisoikeuksiin.- 316
Wariska kirjoitti:
Kissan viikset. Mieki olen kummi kahdelle lapselle enkä kuulu kirkkoon enkä ole kuulunu silloinkaan kun lapset kastettiin.
Olen kummi, joka ei kuulu kirkkoon. Toisella näistä lapsista on myös ortodoksikummi. Elikkä ekumeeninen lapsi.
Olen kylläkin rukoillut näiden lasten puolesta enemmän kuin kerran, joten näin erotun luterilaisista kummeista, jotka näköjään rukoilevat vain kerran.
Toisaalta olen kertonut heille, että heillä on oikeus valita oma uskontonsa tai olla valitsematta mitään uskontoa. Se kuuluu jokaisen ihmisoikeuksiin.Olet siis se kuuluisa kolmas kummi jota ei ole lapsen nimen kohdalle merkityssä listassa perhekortilla.
316 kirjoitti:
Olet siis se kuuluisa kolmas kummi jota ei ole lapsen nimen kohdalle merkityssä listassa perhekortilla.
Ihan sama, kummi kuin kummi.
Olen ollut hyvä kummi.
Eikä ole luterilaisuutta siihen tarvittu.
Jtn 85
Ei se ole iso prosessi,käyt rippikoulun sen jälkeen kasteelle,olet seurkunna jäsen ja jeesuksen ristinkuolemaan kastettu,saat syntisi kaikki anteeksi sen vakuutta kaste pappi.
Ripppi koulu on kirkossa kasteen armoliiton vahvistaminen,ja jeesuksen asettama ehtoolinen.
Jumalattomat syö ja juovat omaksi turmiokseen.- ~
Luterilaiselle lahkolle on kuitenkin tärkeintä saada uusi kirkollisveroa maksava jäsen. Alijäämät olisi saatava katettua.
- jtn85
Vanhempieni tahdostahan minua ei ole koskaan kirkkoon liitetty.. Enkä nyt ole mitenkään hirveän uskonnollinen ihminen, mutten nyt mikään ateistikaan :) Ja toki voin olla lapsille "höpökummina" :) Enkä tiedä olenko tässä koskaan edes menossa naimisiin. Kunhan vain juolahti mieleen moinen kysymys.. Mutta kiitos vastanneille!
- curnutan
16 § (7.5.2010/666) (Suomen ev.lut. kirkon kirkkojärjestys, 2. luku)
Kastettavalla tulee olla ainakin kaksi kummia, jotka ovat konfirmoituja evankelis-luterilaista uskoa tunnustavan kirkon jäseniä. Näiden lisäksi voi kummina olla myös muuhun evankelis-luterilaisen kirkon toimittaman kasteen hyväksyvään kristilliseen kirkkoon tai uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluva henkilö.
Erityisestä syystä kaste voidaan toimittaa, vaikka kastettavalla on vain yksi kummi, joka on konfirmoitu evankelis-luterilaista uskoa tunnustavan kirkon jäsen. Päätöksen kasteen toimittamisesta tekee sen seurakunnan kirkkoherra, jonka jäseneksi kastettava liittyy.
Lapselle voidaan erityisestä syystä kasteen jälkeen lisätä enintään kaksi kummia. Päätöksen kummin lisäämisestä voi tehdä lapsen huoltajien esityksestä lapsen seurakunnan kirkkoherra. Kummin lisääminen merkitään kirkonkirjoihin siinä seurakunnassa, jossa lapsi on kastettu tai liitetty kirkon jäseneksi. - Kirkosta kaukana.
Miksi pitäisi tulla kirkon asettamaksi kummiksi??? Onko siihen jokin syy? Eikö ystäväperheen lasta voi ilman kirkon "kummi" -sanaakin pitää tärkeänä?
Miksi höpötätte konfirmaatioista, kummeista, rippikouluista, kirkoista, joista Raamatussa ei ole minkäänlaista opetusta?
Sinun pitää ensin ottaa vastaan ylösnoussut Jeesus syntiesi sovittajaksi ja elämäsi Herraksi! Ja sitten uskoon tultuasi lähdet kasteelle Jeesuksen Nimeen, kuten Raamnattu opettaa: "Tehkää parannus ja ottakoon KUKIN TEISTÄ kasteen.." Apt. 2:38,41.
Jeesus sovitti syntisi Golgatan ristillä! Uskon kautta Hänen sovisntovereensä sinun syntisi pestään pois. Kirkon kaste on kaastamainen riivaajien voimien osallisuuteen. Varo sellaista!- dddddddfffffffffggh
Kastettu,voideltu,kristtty.
- Lähetystyö
Käy nyt hyvä mies kasteella ja opiskele rippikoulu. Sinähän olet tällä hetkellä Pakana sanan varsinaisessa merkityksessä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh801965Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971683- 1581270
- 59698
- 225697
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6656- 56600
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako199566- 46498
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337472