Elikkä onko kellään tietoa miten autojen ruiskutusjärjestelmät on ohjelmoitu, eli mikä on ohjelmointikieli? Millä ohjelmoidaan yms?
Ohjelmointikieli olis kaikista tärkein tietää vai onko sellaista edes muuta kuin raaka bittitaso(tyyliin: 0101010101...) jota sitten vaan "analysoidaan" jollain tiettyjen valmistajien omilla ohjelmilla.
Yleensä kaikki mitä tiedätte ruiskutusjärjestelmistä olisi tervetullutta. Linkkejä voi pistää suomenkielellä tai englanninkielellä.
Ruiskutusjärjestelmät
4
127
Vastaukset
- tuut x4
Eiköhän näitä jokin ohjelma, softa pyöritä koska niitähän päivitetään joskus huollossa. Ohjelmointikielestä en osaa sanoa, voin heittää arvauksen vaikkapa C.
Autojen tietokoneet joutuvat aika koville, tärinää, lämpötilanvaihteluja jne., epäilen lähtisikö esim. tavan läppäri käyntiin ollenkaan edes 20 asteen pakkasessa yön yli seistyään saati kylmemmässä.
Edellisessä autossani (Nissan Micra -01) kuului moottorin sammuttamisen jälkeen jostain konehuoneesta vaimea "tuuttaava" ääni neljä kertaa peräkkäin, samalla moottoritilan relerasiasta kuului surinaa ja ehkä naksauksiakin.
Neljästi peräkkäin kuulunut ääni viittasi että auto teki jotain joka sylinterille, ehkä jokin ruiskutussuuttimien puhdistus, tyhjennys, tms.? Vai liekö tehnyt tulpille tai puolille (joka pytyllä oma puola) jotain?- wannabephysicist
Korjaus aloitukseeni. Tämän kirjoitin myös toiselle palstalle useampien vastauksien toivossa.
"Tosin olin täysin unohtanu sen, että varsinaisesta ohjelmointikielestä ei pitäisi puhua koska ohjelmointikieli kuten C on vain ohjelmoijan elämän helpottamiseksi tehty ja kääntäjä muuttaa koodin konekieliseksi binäärimuotoon. Joten on aivan v*tun sama millä ohjelmointikielellä ne on ohjelmoitu. Tosin luulen tulevaisuudessa voivani kehittää ohjelman joka tulkkaa konekielisiä käskyjä. Voi olla vaikeaa tai lähes mahdotonta, mutta projektimielessä "wroth of try". Jos en opi koskaan tekemään tarpeeksi hyvää ohjelmaa niin sitten vaan käytetään jotain valmiita valmistajan ohjelmia. Aivan sama mitä mieltä olette ideasta niin yritän kuitenkin." wannabephysicist kirjoitti:
Korjaus aloitukseeni. Tämän kirjoitin myös toiselle palstalle useampien vastauksien toivossa.
"Tosin olin täysin unohtanu sen, että varsinaisesta ohjelmointikielestä ei pitäisi puhua koska ohjelmointikieli kuten C on vain ohjelmoijan elämän helpottamiseksi tehty ja kääntäjä muuttaa koodin konekieliseksi binäärimuotoon. Joten on aivan v*tun sama millä ohjelmointikielellä ne on ohjelmoitu. Tosin luulen tulevaisuudessa voivani kehittää ohjelman joka tulkkaa konekielisiä käskyjä. Voi olla vaikeaa tai lähes mahdotonta, mutta projektimielessä "wroth of try". Jos en opi koskaan tekemään tarpeeksi hyvää ohjelmaa niin sitten vaan käytetään jotain valmiita valmistajan ohjelmia. Aivan sama mitä mieltä olette ideasta niin yritän kuitenkin."Onnea peliin noilla lähtötiedoilla. :)
- wannabephysicist
The_Rat kirjoitti:
Onnea peliin noilla lähtötiedoilla. :)
Hei The_Rat eipäs olla sarkastisia. En minä puhu tässä että olen heti muutamassa vuodessa mitään tekemässä. Aika näyttää jos ikinä sille tasolle pääsen. Tosin toivotaan parasta. Jokainen lähtee ruohonjuuritasolta. Jopa sinä pystyisit siihen jos tarpeeksi aikaa ja kiinnostusta löytyy. Tiedän tasan tarkkaan mitä tähän tarvitaan ja ne ovat älyä,matemaatiikkaa,elektroniikka,autontekniikan ja ohjelmoinnin syvällistä tuntemista. Siitä olen takuu varma. Katotaan jos minulla joskus ne taidot löytyy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi912650On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole522597Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732559Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä742453Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl421966Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu601917Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma1341831Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve281363Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko291343Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?181194