Kunta ei päästänyt köyhiä hammaslääkärille

no no

Terveyskeskus oli vaatinut vähävaraisia potilaita maksamaan aiemmasta hoidosta kertyneet maksurästit ja esittämään sosiaalitoimiston maksusitoumuksen. Jos potilas ei voinut esittää vaadittuja papereita, häntä ei päästetty hoitoon.

Oikeusasiamiehen mielestä menettely oli lainvastainen, koska potilaalla on oikeus hänen terveydentilansa mukaiseen hoitoon. Hoitoa ei voida evätä varattomuuden perusteella. IL

- Käsittääkseni tuota hoidon eväämistä tapahtuu ympäri Suomea. Ihmiset eivät vain valita asiasta, koska kokevat syyllisyyttä tai ovat muuten vain apaattisia.

32

1938

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ödfvölmdlsöfmbgv

Miten henkilölle voi kertyä maksurästejä terveydenhoidosta? Eikö se ole sellainen automaattinen toimeentulotuen paikka? Että laskut vaan sossuun niin asia on sillä hoidettu.

• no no

Onhan se automaattinen toimeentulotuen paikka, mutta a) ihminen on voinut olla köyhyysrajalla, mutta ei oikeutettu ttt:een b) ihminen on voinut saada rahat laskun maksamista varten, mutta on käyttänyt ne köyhyyksissään muuhun c) ihminen on unohtanut toimittaa laskun ajoissa sossuun eikä sitä jälkikäteen aleta makselemaan, kun lasku löytyy jostain pinon alta.

• Epäilen
        no no kirjoitti:

Onhan se automaattinen toimeentulotuen paikka, mutta a) ihminen on voinut olla köyhyysrajalla, mutta ei oikeutettu ttt:een b) ihminen on voinut saada rahat laskun maksamista varten, mutta on käyttänyt ne köyhyyksissään muuhun c) ihminen on unohtanut toimittaa laskun ajoissa sossuun eikä sitä jälkikäteen aleta makselemaan, kun lasku löytyy jostain pinon alta.

B ja C kohdissa ihan asiakkaan oma vika. Kyllä jos elää juuri ja juuri tt-t rajalla eli plussaa saattaa olla vaan parisen kymppiä liikaa, saa sossuun kyllä viedä terveyskeskus laskunsa ja lähes 100 varmasti sen myös maksavat vaikka muuhun rahaa sieltä ei saisikaan. Epäilen että alkuperäisessa uutisessa ei ole haettu sossun tukea lainkaan ja muutenkin vähät rahat menneet muuhun.

• no no
        Epäilen kirjoitti:

B ja C kohdissa ihan asiakkaan oma vika. Kyllä jos elää juuri ja juuri tt-t rajalla eli plussaa saattaa olla vaan parisen kymppiä liikaa, saa sossuun kyllä viedä terveyskeskus laskunsa ja lähes 100 varmasti sen myös maksavat vaikka muuhun rahaa sieltä ei saisikaan. Epäilen että alkuperäisessa uutisessa ei ole haettu sossun tukea lainkaan ja muutenkin vähät rahat menneet muuhun.

Minäkin tiedän yhden henkilön (kaukana S.joelta), jolle oli käynyt tuo c-fiba eikä hän hammassärkyisenäkään tehnyt muuta kuin kiskoi olutta, kun ei kerran päässyt vastaanotolle eikä yksityiselle ollut varaa.

• ulosotossa

Anteeksi vaan minulla on hammashoitomaksut ulosotossa. Tähän syynä se ettei sossu suostunut maksamaan laksuja. Minun olisi pitänyt ne ensin itse maksaa ja sitten hakea sossusta. Tähän minulla ei ollut varaa kun oli monesta sadasta kyse. Mikään tässä ei ollut minun syytäni joten turha aina syyllistää asiakasta.

• Ne laskut?
        ulosotossa kirjoitti:

Anteeksi vaan minulla on hammashoitomaksut ulosotossa. Tähän syynä se ettei sossu suostunut maksamaan laksuja. Minun olisi pitänyt ne ensin itse maksaa ja sitten hakea sossusta. Tähän minulla ei ollut varaa kun oli monesta sadasta kyse. Mikään tässä ei ollut minun syytäni joten turha aina syyllistää asiakasta.

Monen sadan hammaslääkärilaskut? Harvemmin kerralla tulee yli 50 euron laskuja ja laskuillekin saa maksuaikaa kun soittaa kaupungin laskutukseen ja sitä pyytää.

• she meikka
        Ne laskut? kirjoitti:

Monen sadan hammaslääkärilaskut? Harvemmin kerralla tulee yli 50 euron laskuja ja laskuillekin saa maksuaikaa kun soittaa kaupungin laskutukseen ja sitä pyytää.

Jaa, kyllä mulla oli lasku reilut 115 euroa, kun viimeksi kunnallisella hammashoidossa kävin, reilut 2 vuotta sitten. 2 paikkaa, väliaikaista muovipaikkaa, rtg-kuvaa, käyntimaksua, puudutetta jne. Kaikki toimenpiteet oli eroteltu ja kaikesta veloitetaan.Muistaakseni 3 kertaa piti käydä.

Maksuaikojen pidennyksistä en tiedä, kun itse maksoin kerralla, mutta olen kuullut kun joillekuille on sairaalamaksujen maksuaikaa pyydettäessä vastattu, että sairaala ei ole mikään pankki.

• Sairaala eri asia
        she meikka kirjoitti:

Jaa, kyllä mulla oli lasku reilut 115 euroa, kun viimeksi kunnallisella hammashoidossa kävin, reilut 2 vuotta sitten. 2 paikkaa, väliaikaista muovipaikkaa, rtg-kuvaa, käyntimaksua, puudutetta jne. Kaikki toimenpiteet oli eroteltu ja kaikesta veloitetaan.Muistaakseni 3 kertaa piti käydä.

Maksuaikojen pidennyksistä en tiedä, kun itse maksoin kerralla, mutta olen kuullut kun joillekuille on sairaalamaksujen maksuaikaa pyydettäessä vastattu, että sairaala ei ole mikään pankki.

Kunnallinen hammaslääkäri ei ole sairaala ja kunnallisen laskuihin saa maksuaikaa kun vaan pyytää heidän laskutuksesta. Itse sain kaksi kertaa yli kk maksuaikaa ja silloin edes ollut sossun asiakkaana.

• 12+8
        she meikka kirjoitti:

Ja nuo kaikki tehtiin yhdellä käynnillä? Montako tuntia olit hammaslääkärillä? Yleensä varataan tunti per asiakas.

• she meikka
        Sairaala eri asia kirjoitti:

Kunnallinen hammaslääkäri ei ole sairaala ja kunnallisen laskuihin saa maksuaikaa kun vaan pyytää heidän laskutuksesta. Itse sain kaksi kertaa yli kk maksuaikaa ja silloin edes ollut sossun asiakkaana.

Ihme kommentti. Millä perusteella hammaslääkäri on eri asia kuin sairaala mitä maksupidennyksiin tulee, muuta kuin että sinä sanot niiden olevan eri asia?

Ja minähän kirjoitin, että maksuaikojen pidennyksestä en tiedä ja kerroin kuulemani esimerkin sairaalamaksujen pidennysten osalta. Itse uskoisin, että näissä vastauksissa maksupidennyspyyntöihin on kuntakohtaisia ja/tai ihan tiedusteluun vastaavasta virkailijasta johtuvia eroja eikä niinkään eroa sen suhteen onko kyseessä kunnallinen sairaala vai hammashoitola.

• she meikka
        12+8 kirjoitti:

Ja nuo kaikki tehtiin yhdellä käynnillä? Montako tuntia olit hammaslääkärillä? Yleensä varataan tunti per asiakas.

Jos olisit lukenut kirjoitukseni huolella, niin olisit huomannut, että "muistaakseni 3 kertaa". Valitettavasti en muista yhden käynnin kestoa ja veloitettiinko yhdestä käynnistä useammman vastaanottomaksun verran kuten aikoinaan YTHS:llä Tampereella, jossa normikäynti oli vain 20 min ja esim. tunnin käynnistä veloitettiin perusmaksu kolminkertaisena.

Tuossa alla viime käyntini hinnasto kunnallisessa hammashoidosta. Yhdellä kertaa se veloitettiin, en osaa sanoa olisiko ollut mahdollisuus jakaa maksua osiin. Ehkä laskun ositusmahdollisuus koskee vain kunnallista ilotaloa, koska kunnallinen ilotalo voitaneen tulkita suomi24-palstan sääntöjen mukaan pankiksi.

http://www.valkeakoski.fi/portal/suomi/terveys/maksut/hammashoidon_asiakasmaksut/

• ....
        Epäilen kirjoitti:

Ystäväni ei saanut enää eläkkeelle jäätyään hammaslääkärilaskuja soskusta korvatuksi. Hoitoa ei evätty, hän sai muualta apua maksuihin.

• ulosotossa
        Ne laskut? kirjoitti:

Voi kuule kun joudutaan leikkaamaan voi todellakin kerta maksu olla muutaman satasen ja eihän se yhteen käyntikertaan hoito jää. Sossusta mulle tehtiin aina kahden kuukauden päätös kerralla ja näitä käyntikertoja tuli sinä aikana aika monta. Eikä se auta pyytää parin viikon maksuaikaa lisää kun ei silloinkaan ole varaa niitä maksaa.

• ulosotossa
        ulosotossa kirjoitti:

Voi kuule kun joudutaan leikkaamaan voi todellakin kerta maksu olla muutaman satasen ja eihän se yhteen käyntikertaan hoito jää. Sossusta mulle tehtiin aina kahden kuukauden päätös kerralla ja näitä käyntikertoja tuli sinä aikana aika monta. Eikä se auta pyytää parin viikon maksuaikaa lisää kun ei silloinkaan ole varaa niitä maksaa.

Jäipä kirjottamatta että lähetin laskuja ennen seuraava hakemusta sossuun ja sieltä ne palautettiin minulle takaisin ja pyydettiin liittämään maksetut kuitit seuraavaan hakemuksen yhteydessä.
        Hyvä kun pysty antibiootit ja särkylääkkeet ja suuhuuhteen ostamaan, ne sain kyllä sitten takaisin liki parin kuukauden päästä.

• Että näin
        ulosotossa kirjoitti:

Jäipä kirjottamatta että lähetin laskuja ennen seuraava hakemusta sossuun ja sieltä ne palautettiin minulle takaisin ja pyydettiin liittämään maksetut kuitit seuraavaan hakemuksen yhteydessä.
        Hyvä kun pysty antibiootit ja särkylääkkeet ja suuhuuhteen ostamaan, ne sain kyllä sitten takaisin liki parin kuukauden päästä.

Jos päätös ko. menoon voimassa, voi laskut laittaa sossuun ja ne maksetaan tilillesi tai tai laskun saajalle. Voivat vaatia ensim maksamaan laskun itse ja sitten kuitteja vastaan maksavat rahat tilille. Muuten olisit voinut lääkkeisiin myönnetyt rahat käyttää johonkin muuhun.

• ulosotossa
        Että näin kirjoitti:

Jos päätös ko. menoon voimassa, voi laskut laittaa sossuun ja ne maksetaan tilillesi tai tai laskun saajalle. Voivat vaatia ensim maksamaan laskun itse ja sitten kuitteja vastaan maksavat rahat tilille. Muuten olisit voinut lääkkeisiin myönnetyt rahat käyttää johonkin muuhun.

Eipä minulla olllut päätöstä tuleviin hammaslääkärimenoihin. Jos päivystystarpeena alkaa ei sitä kerkiä päätöstä hakea. Ymmärrän kyllä ettei rahana helposti anneta mutta mikä estää heitä suoraan maksamasta laskua? Oli sen verran iso lasku etten millään sitä pystynyt itse ensin maksamaan. En edes kuukaudessa saanut rahaa niinpaljon kuin lasku oli. Miten ihmeessä olisin sen voinut maksaa?
        Mutta eipä hätiä, olen menossa ensiviikolla töihin, onneksi! Palkasta otetaan suoraan ulosottoon rahaa, mutta kun joudun siltikin hakemaan tt-tukea ja siellä otetaan vain käteen saatu palkka huomioon. Eli tavallaan he kuitenkin joutuvat maksamaan tuon hammaslääkärilaskun joka muuten on huomattavasti isompi tänä päivänä kuin alkuperäinen lasku. Joten tulee sekin lopulta maksettua.

• että näin
        ulosotossa kirjoitti:

Eipä minulla olllut päätöstä tuleviin hammaslääkärimenoihin. Jos päivystystarpeena alkaa ei sitä kerkiä päätöstä hakea. Ymmärrän kyllä ettei rahana helposti anneta mutta mikä estää heitä suoraan maksamasta laskua? Oli sen verran iso lasku etten millään sitä pystynyt itse ensin maksamaan. En edes kuukaudessa saanut rahaa niinpaljon kuin lasku oli. Miten ihmeessä olisin sen voinut maksaa?
        Mutta eipä hätiä, olen menossa ensiviikolla töihin, onneksi! Palkasta otetaan suoraan ulosottoon rahaa, mutta kun joudun siltikin hakemaan tt-tukea ja siellä otetaan vain käteen saatu palkka huomioon. Eli tavallaan he kuitenkin joutuvat maksamaan tuon hammaslääkärilaskun joka muuten on huomattavasti isompi tänä päivänä kuin alkuperäinen lasku. Joten tulee sekin lopulta maksettua.

Laskussahan on muutama viikko maksuaikaa. Heti lasun saatuasi yhteys laskuttajaan. Pyyntö, että saisit maksaa useammassa erässä. Jos heidän pitäisi maksaa laskut suoraan laskuttajille niin se lisäisi heidän työtään. Se estää maksamasta. Jos yhdelle maksavat, muillekin pitäisi maksaa. Minulle vastattiin, että aikuisen ihmisen pitää itse maksaa laskut.

• ulosotossa
        että näin kirjoitti:

Laskussahan on muutama viikko maksuaikaa. Heti lasun saatuasi yhteys laskuttajaan. Pyyntö, että saisit maksaa useammassa erässä. Jos heidän pitäisi maksaa laskut suoraan laskuttajille niin se lisäisi heidän työtään. Se estää maksamasta. Jos yhdelle maksavat, muillekin pitäisi maksaa. Minulle vastattiin, että aikuisen ihmisen pitää itse maksaa laskut.

Pari viikkohan siinä oli eräpäivää. Mutta kun lähetin sen sossuun oli se siellä reissussa yli tuon eräpäivän. Sen jälkeen ei erissä pystynyt maksamista sopimaan. En arvannut etteivät suostu sossusta rahaa laskuun antamaan. Jälkikäteen on hyvä tietää miten olisi pitänyt toimia. Ensi kerralla tiedän jos sellainen tulee.
        Ja tuo kun on asiakkaana sossussa. Silloin voisi antaa rahaa laskun maksuun kun siitä pitää kuitenkin maksukuitti esittää. Jos ei esitä niin sossu voi ottaa seuraavana kuukautena tuloina nuo antamansa rahat. Tämä on vain haluamiskysymys siellä sossussa kun toisille kerran toimitaan näin mutta toisille ei. Tulipahan nyt vaan paljon kalliimmaksi koko laskun maksaminen, useampia satasia tuli loppusummaan lisää.

• Terästä selkärankaan
        ulosotossa kirjoitti:

Missä junttilassa oikein asut? Stadissa homma hoituu niin että laskut kiikutetaan fattaan, sosiaalivirastoon ja ne maksavat. Kaveri sai tekohampaat, ei mikään halpa juttu, ei maksanut itse euroakaan.

Minä en ole hammashoidosta maksanut 20 vuoteen, joka toinen vuosi tarkastuksiin ja aina jotain pientä tehty. Vaatikaa oikeuksianne älkääkä alistuko laittomiin päätöksiin!

• En nyt ymmärrä

Sossuhan maksaa terveyskeskus maksut eli nyt en ymmärrä tuota koko uutista. Jos ihminen olisi oikeutettu tt-tukeen, mutta ei sitä hae ja maksut jää hoitamatta sen takia, ymmärrän uutisen pointin.

• byrokraatiaaaa

Ei maksa, jos sossun mielestä sinulla edes euro ylimääräistä.

Ja kun pikavipitkin katsotaan tuloiksi, niin yksikin 200€ pikavippi, erääntyvien laskujen maksuun, niin seuraavassa kuussa et saa sossusta eurokaan, kun sinulla oli tuloja 200€.

Ja kun sitten pitäisi maksaa takaisin 250€ vippiä, eikä et ole saanut mitään sossussa, niin olet täysin kusessa!

• no no

Ks. ylempi vastaukseni.

• just joo
        no no kirjoitti:

Ks. ylempi vastaukseni.

Ei ne varmaan kunnallsessakaan kauaa katso laskujen maksamattomuutta. Siis vovat evätä hoidon, jos laskuja maksamattta. muutenhan kaikki jättäisi laskunsa maksamatta ns köyhyyteen vedoten. Sostoimi ei maksa laskuja (yleensä), vaan myöntää rahan laskun maksuun tai vaatii asiakasta maksamaan laskun ja hakemaan rahan soskusta. Näin lasku varmasti maksetaan, eikä asiakas käytä laskuun myönnettyärahaa muuhun.

• Meillä maksetaan
        just joo kirjoitti:

Ei ne varmaan kunnallsessakaan kauaa katso laskujen maksamattomuutta. Siis vovat evätä hoidon, jos laskuja maksamattta. muutenhan kaikki jättäisi laskunsa maksamatta ns köyhyyteen vedoten. Sostoimi ei maksa laskuja (yleensä), vaan myöntää rahan laskun maksuun tai vaatii asiakasta maksamaan laskun ja hakemaan rahan soskusta. Näin lasku varmasti maksetaan, eikä asiakas käytä laskuun myönnettyärahaa muuhun.

Meillä viedään lekurilasku sossuun ja he maksavat sen pois. Voi toki sen maksaa ensin itsekin, mutta itse ainakaan en viitsi seisottaa rahojani sossussa vaan vien sen laskun suoraan sossun maksettavaksi. 2010 pystyi vielä lekurissa laittamaan laskun suoraan sossuun näkemättä koko laskua, mutta se muuttui viime vuoden alussa.

• 27
      • Ole sinä hiljaa

Tuo uutinen oli Iltalehden sivulla ja ei siellä ollut tarkkoja tietoja koko asiasta eli turha nyt syyllistää ketjuun kommentoijia kun lukeneet vaan päivälehden uutisen joka oli suppea. Sen perusteella täällä on kirjoiteltu.

• ahaa...,,...

Tuosta ei tule mitään erityistä mieleen, mutta itse sain melkein raivarin ja häpeäkseni myönnän ajatelleeni, että maksaako kakaran OMAT vanhemmat vaiko YHTEISKUNTA avustusrahat, kun Hesari uutisoi jostakin "syrjäytymisvaarassa olevien" nuorten "avustusprojekteista", missä kerrottiin, että KAKSI KERTAA VIIKOSSA(!!!) joku yli parikymppinen raha- asiansa sössinyt datanomiopiskelija saa 40 EUROA käyttörahaa ja joku tyyppi käy sen kanssa vielä lenkillä ja pälä pälä...Itselläni ei IKINÄ ELÄMÄSSÄNI ole ollut kolmeasataa euroa kuukaudessa rahaa ruokaan ja v*ttu minä ainakaan mikään idiootti ollut kaksikymppisenä, jota olisi pitänyt yhteiskunnan auttaa, ettei elä yli varojensa... Niin että sanon vaan, että kyllä tämä yhteiskunta jonnekin tunkee veronmaksajien rahoja, mutta ei varmaan niille, jotka olisi vastuullisesti elämässä.

Häpeällistä, jos on varallisuudesta kiinni, että pääseekö hammaslääkäriin. Tosin: kyllä mun eräälle sukulaisellenikin sanottiin, että nyt on niin pitkät jonot hammaslääkäriin, että voisitko itse irrottaa hampaasi ( ihan oikeasti, en vitsaile!).:D Se sukulainen meni sitten yksityiselle hammaslääkärille ja pääsi hammaskivuista.

• 19

Onko linkkiä siihen UUTISEEN?

• ahaa...,,...
        19 kirjoitti:

Onko linkkiä siihen UUTISEEN?

Jos tuo minulle oli, niin ei ole linkkiä, mutta oli muistaakseni jossakin viikon 12 Hesarissa: ihan asiallinen poika ja pälä pälä siinä haastattelussa, mutta uutisessa oli jotakin., että kuinka syrjäytymisvaarassa olevia autetaan ja siinä uutisessa kerrottiin, kuinka joku raha- asiansakin sössinyt kaksikymppinen saa KAKSI KERTAA VIIKOSSA 40 euroa, mistä maksaa ruokansa ja puhelinlaskunsa. Jos ajattelee, että tyypille siis vielä sen 2 kertaa 40 euroa per viikko lisäksi maksetaan vuokrat ja muut, niin tosiaan käy kateeksi tyyppiä, joka ei saa mitään sosiaaliavustuksia eikä edes toimeentulotukea, vaikka olisi oikeutettu, jos joku saa tyyliin tollaset summat pelkkää ruokarahaa valtiolta, kuin siinä uutisessa... Etsi itse, se uutinen. Mutta jos kommenttisi oli aloittaneelle, siihen en osaa mitään sanoa. Näillä palstoilla on väliin vaikea arvata, kenelle kirjoittajalle tai mihin viestiin mikäkin viesti on vastine.

Aloittaneen asiaan en suuremmin osaa kommentoida. Ja minä en linkittele.

• 19

Ahaa...
      461,05 euroa.
      Tuon verran kuuluu yksin asuvalle ruoka- / tuhlaus rahaa.
      Se on viikossa 115,26 euroa.

• Taisteluväsymys

Suomalisilla on maailman huonoimmat hampaat. Kouluhammaslääkäriin pääsi vasta kun kaikki hampaat olivat reikiintyneet. Nuoruudessa kaikki pienet palkkatulot menivät hammaslääkäriin. Aikuisuudessa kaikkii rahat menivät hammaslääkäriin. Nyt mätii laukaluu ja kolme hammasta särkee. Ei varaa tekohampaisiin joten syön pillereitä ja pidän haisevat hampaani. Kivaa olla suomalinen. Ruotsalaiset ja Suomeen eksyneet turistit sanovat että suomalisen tuntee risoista hampaista. Ministereillä on varaa kaikkeen muuhun mutta ei ihmisten tervyteen. Tutkimusten mukaan rikkinäiset hampaat ovat nivel- ja sydänsairauksen syy ja seuraus. Pula-aikaan syntyneille tekohampaat valtion kassasta! D-vitamiini puuttui kokonaan ruokavaliosta. Köyhä kaupunkilainen ei juonut edes maitoa ja kouluissa sai yhden lasin päivässä. Jotkut asiat ovat ikuisia niin kuin se että hampaat ovat ministereitten mielestä turhake. Kymmeniätuhansia euroja omasta pusissata mennyt hampaisiin ja hampaat yhä särkevät. Rupeaa hauta houkuttamaan; mutta kun on nuo lapset ja lapsenlapset.

• Namu....

"byrokraatiaaaa 28.3.2012 16:43 Suomi24
      Ei maksa, jos sossun mielestä sinulla edes euro ylimääräistä.

Ja kun pikavipitkin katsotaan tuloiksi, niin yksikin 200€ pikavippi, erääntyvien laskujen maksuun, niin seuraavassa kuussa et saa sossusta eurokaan, kun sinulla oli tuloja 200€.

Ja kun sitten pitäisi maksaa takaisin 250€ vippiä, eikä et ole saanut mitään sossussa, niin olet täysin kusessa! "
      Mulla ihan sama summaa myöten, tuli heti mieleen että eipäs kukaan ole tuohonkaan puuttunut. Itselleni tapahtui lokakuulle tukea myönnettäessä mutta olin onneksi maksanut lokakuun vuokran jo aiemmin niin ei vuokrasta tarvinnut huolehtia. Ulosoton kauttahan ne sitten perivät sitten sitäkin summaa minkä käytin vuokranmaksuun mutta tulipahan vuokra maksettua vaikka sossu kyllä yrittää sitä vuokran maksamista vaikeuttaa. Tai voihan sitä vaihtoehtoisesti vähentää syömistä tai jos se ei kiinnosta niin periväthän sitten ulosoton kautta laskuja mitä ei "viitsinyt" maksaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      68
      3751
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      38
      2381
    3. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      71
      2338
    4. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      60
      2228
    5. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      32
      1675
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      71
      1584
    7. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      76
      1487
    8. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      58
      1061
    9. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      68
      1012
    10. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      40
      929
    Aihe