tuntimäärä ennen ehtoollista?
epl palveluksen paaston
11
337
Vastaukset
- äoifgpreqgjpoirejg
Paasto alkaa klo 12.
- Paasto
Käsittääkseni 6 tuntia eli 11:00, jos palvelus alkaa 17:00 ja 12:00, jos alkaa 18:00
- kurniva paholainen
Kiitos näistä kun ei ole tietoa missään nähtävillä.
- Kysymys:
Entäs jos EPL alkaa klo 10?
- Hömps
Kysymys: kirjoitti:
Entäs jos EPL alkaa klo 10?
Ei EPL voi mitenkään alkaa klo 10, se on aina illalla. Jostain olen kuullut, että se on "laajennettu ehtoopalvelus" tai jotain, paremmin tietävät korjatkoon/täsmentäköön...
- buijipjkoppolpö
Hömps kirjoitti:
Ei EPL voi mitenkään alkaa klo 10, se on aina illalla. Jostain olen kuullut, että se on "laajennettu ehtoopalvelus" tai jotain, paremmin tietävät korjatkoon/täsmentäköön...
On aika tavallista, että EPL toimitetaan aamulla. Olen itse ollut sellaisessakin EPL:ssä, joka muistaakseni alkoi klo 7 aamulla. Se on aina tietysti ehtoopalveluksen kaavaan sovitettu, mutta noissa aamulla toimitetuissa EPL:ssä ehtoopalvelus vain toimitetaan jo aamulla. Samalla tavoinhan myös vigiliassa aamupalvelus toimitetaan jo illalla. Jos EPL toimitetaan aamulla, pätee sama sääntö kuin normaaliin aamulla toimitettuun liturgiaan, eli puoliyöstä alkaen. Aina on kuitenkin paastottava vähintään kuusi tuntia. Esimerkiksi pääsiäisyön liturgiaan ei riitä, että paastotaan puoliyöstä, vaikka se teknisesti onkin varhain aamulla, vaan paasto on aloitettava klo 18.
- ortopyllerö
buijipjkoppolpö kirjoitti:
On aika tavallista, että EPL toimitetaan aamulla. Olen itse ollut sellaisessakin EPL:ssä, joka muistaakseni alkoi klo 7 aamulla. Se on aina tietysti ehtoopalveluksen kaavaan sovitettu, mutta noissa aamulla toimitetuissa EPL:ssä ehtoopalvelus vain toimitetaan jo aamulla. Samalla tavoinhan myös vigiliassa aamupalvelus toimitetaan jo illalla. Jos EPL toimitetaan aamulla, pätee sama sääntö kuin normaaliin aamulla toimitettuun liturgiaan, eli puoliyöstä alkaen. Aina on kuitenkin paastottava vähintään kuusi tuntia. Esimerkiksi pääsiäisyön liturgiaan ei riitä, että paastotaan puoliyöstä, vaikka se teknisesti onkin varhain aamulla, vaan paasto on aloitettava klo 18.
Kiva kun joku jaksaa näitä kirjoittaa tänne kun muuten niitä ei oikein mistään voi tietää, vai voiko?
- Juu näin on
buijipjkoppolpö kirjoitti:
EPL mieluusti toimitetaan aamulla ortodoksisissa maissa, joissa ehtoollispaasto alkaa edellisenä iltana riippumatta siitä, mihin kellonaikaan seuraavan päivän liturgia pidetään. Nimittäin todella harva normiseurakuntalainen pystyy pitämään täyspaastoa lähes kokonaisen vuorokauden.
- olen huomannut
Juu näin on kirjoitti:
EPL mieluusti toimitetaan aamulla ortodoksisissa maissa, joissa ehtoollispaasto alkaa edellisenä iltana riippumatta siitä, mihin kellonaikaan seuraavan päivän liturgia pidetään. Nimittäin todella harva normiseurakuntalainen pystyy pitämään täyspaastoa lähes kokonaisen vuorokauden.
Olen pitänyt paastoa köyhänä ja nälkäisenä puolitoista vuorokautta.Oli pakko ainoa mitä söin oli vesi suola ja soleri tuona aikana.Eipä ollut kehumista siinä ajassa.No eihän sitä voi paastoksi kutsuakkaan.Jotain sentään meni alas.
ramadanina pidettiin pisin zaum eli paastopäivä jolle tuli mittaa 17h ilman yhtään mitään.Kumma kyllä nälkä katosi aikaa myöden.Se sujui kun yöt hitaasti sitten syötiin tosin rankkaahan sekin on kun valvoo melkein yöt ja päivät ja sitten tekee vielä hommiakin.Jotkut tosin nukkuvat päivät syövät yöt silleensä kyllä pärjää rytmi vain on vaihtunut päinvastoin.
Kunnon paastoamisen huomaa suun pahasta hajusta.Oikeasti on ollut nälkä silloin kun taas uudestaan syödessä ei vatsa kestäkkään ruokaa vaan menee pakki sekaisin ja mikään ei pysy sisällä.
Luulisin kuitenkin että hengellinen paasto on tärkeämpää vuoden jokaisena päivänä.Se on todella vaikea kilvoitus. - suuri perjantai
olen huomannut kirjoitti:
Olen pitänyt paastoa köyhänä ja nälkäisenä puolitoista vuorokautta.Oli pakko ainoa mitä söin oli vesi suola ja soleri tuona aikana.Eipä ollut kehumista siinä ajassa.No eihän sitä voi paastoksi kutsuakkaan.Jotain sentään meni alas.
ramadanina pidettiin pisin zaum eli paastopäivä jolle tuli mittaa 17h ilman yhtään mitään.Kumma kyllä nälkä katosi aikaa myöden.Se sujui kun yöt hitaasti sitten syötiin tosin rankkaahan sekin on kun valvoo melkein yöt ja päivät ja sitten tekee vielä hommiakin.Jotkut tosin nukkuvat päivät syövät yöt silleensä kyllä pärjää rytmi vain on vaihtunut päinvastoin.
Kunnon paastoamisen huomaa suun pahasta hajusta.Oikeasti on ollut nälkä silloin kun taas uudestaan syödessä ei vatsa kestäkkään ruokaa vaan menee pakki sekaisin ja mikään ei pysy sisällä.
Luulisin kuitenkin että hengellinen paasto on tärkeämpää vuoden jokaisena päivänä.Se on todella vaikea kilvoitus.Jos paastoaa tiukasti paastosääntöjen mukaan niin suuren torstain illasta suuren lauantain liturgian loppuun tulee myös aika pitkä täyspaasto. Veden puute on pahin. Ilman ruokaa tuon kestää ihan hyvin, mutta juomatta oleminen tekee tiukkaa. Jos vähän tinkii, ja juo jotain suuren perjantain iltana, niin sitten taas jaksaa hyvin. Paastosäännöt taitavat sanoakin jotain sellaista, että hautakuvan kumartamisen jälkeen voi juoda vettä ja syödä leipää, jos heikottaa.
- Juuri näin
suuri perjantai kirjoitti:
Jos paastoaa tiukasti paastosääntöjen mukaan niin suuren torstain illasta suuren lauantain liturgian loppuun tulee myös aika pitkä täyspaasto. Veden puute on pahin. Ilman ruokaa tuon kestää ihan hyvin, mutta juomatta oleminen tekee tiukkaa. Jos vähän tinkii, ja juo jotain suuren perjantain iltana, niin sitten taas jaksaa hyvin. Paastosäännöt taitavat sanoakin jotain sellaista, että hautakuvan kumartamisen jälkeen voi juoda vettä ja syödä leipää, jos heikottaa.
"Paastosäännöt taitavat sanoakin jotain sellaista, että hautakuvan kumartamisen jälkeen voi juoda vettä ja syödä leipää, jos heikottaa."
Koska suuren perjantain ehtoopalvelus, jonka päätteeksi kumartaminen tapahtuu, on yleensä melko varhain iltapäivällä, sääntö on varsin inhimillinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole192136Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi352016Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä161899Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma461347- 731277
Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?46853Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?51721Farmi-Amski ja Jucci Hellström - Sydämiä satelee - Onko tässä jotain enemmän?
Amskidamski Anne-Mari Tarkkio ja Jucci Hellström olivat samaan aikaan Farmi Suomi -realityssä. Nyt somessa on nähty mat8711- 49661
Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi32658