Ovatko kaikki miehet hitaita oppimaan ?

Riinak34

Olen kaksi vuotta opetellut tanssimista parini kanssa, mutta minusta tuntuu, että tämä miehen edistyminen on kovin verkkaista.
Kyllä hän lavoilla pärjää, itse vain haluaisin täsmällisempää ja määrätietoisempaa vientiä. Rytmitaju hänellä on hyvä, vaan se vienti tuntuu vähän vaisulta. Olen muutaman kerran päässyt tanssimaan ohjaajien kanssa ja heillä on paljon määrätietoisempaa vientiä.
Omakohtaisesti olisin valmis, vaikka kilpailemaan, mutta parini ei ole viejänä sitä luokkaa, että siellä pärjäisi. Parin vaihtoakin olen ajatellut, vaan kun niitä hyviä viejiä ei ole vapaana.
Ikävä tilanne kun itse kykenisin hyvän viejän kanssa parempaankin, mutta parini ei siihen pysty.
Pitääkö minun vain kärsiä miesten hitaasta kehittymisestä, tunnetustihan miehet ovat hidas oppisempia.

24

379

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tangon huumaa

En oikein vertais kaksivuotta harrastanutta miestä johonkin opettajaan joka on toden näköisesti harrastanut tanssimista 20 vuotta ja varmastikin tanssinut vähintään 5iltana viikossa.

Mitä tulee tohon viejän ja vietävän oppimiseen. Vietävän on huomattamasti helponpi omaksua uusia askeleita ja muita mahdollisia kuvioita, uusia tanssilajeja sun muuta.
      Jos ja kun on oppinut seuraan, on sitä kohtalaisen helppo seurata viejää uusissa kuvioissa. Miehen taas on opittava kuvio ja että tämä kuvio menis ensinnäkin oikein. Sit kun sen saa meneen oikein ( tai väärin)On se viä tehtävä kymmeniä, jopa satoja kertoja jotta askeleet menee pikkuaivoihin , joihin se tallentuu eikä enään tarvi ajatella. Vaan pelkkä musiikin kuuntelu riittää ja erinlaiset kuviot tulee kuin automaattisesti määrättyyn musiikin kohtaan. Mikäli tanssilattialla on tilaa siihen kuvioon, tai sit on tehtävä toisenlainen kuvio.

Tämä "Tanssii tähtien kanssa" ohjelmassakin viejät on eriasemassa vietävin kanssa.
      Vaikka parit varmaan tanssii opetellessa kymmeniä kertoja samaa kappaleta jonka ne esittää TV-ssä.
      Ero viejän ja vietävän kannssa olis viä paljon suurenpi, kun suorassa lähetyksessä arvottas soitettava kappale.

Ehkä me miehet ei vaan opita oikeesti mitään.

• Erkkitosierkki

Naisilla taitaa olla vikaa yläpäässäkin kun ajattelevat, että viejän osa on yhtä helppo kun vietävän. No, ei todellakaan ja oikeasti ei niitä hyviä vietäviäkään löydy kun minimaalisen vähän.

Kyllä sillä viejällä on moninkertainen työ luoda se tanssi ja yrittää tanssia tuollaisten löyhäpäiden kanssa.

Toivottavasti parisi lukee kommenttisi täältä ja katselee heti laadukkaampia vietäviä !

• Tangopuujalka

Tangon huumaa kirjoittaa todella hyvin!

Miehen rooli tosiaan on tanssissa naista vaativampi. Miehen pitää ensinnäkin "luoda" tanssin koreografia. Tanssissa on lukemattoman monta palikkaa, joiden pitää osua kohdalleen tanssin onnistumiseksi. Yksi ja tärkeä näistä on selkeä ja määrätietoinen vienti, mutta ei se yksistään riitä. Muita tekijöitä on parityöskentely, musiikin kuuntelu ja sen mukaan tanssiminen, siis enemmän kuin pelkän rytmin tunnistaminen, tilan hahmottaminen ym., ym.

• Vaihto
        Erkkitosierkki kirjoitti:

Naisilla taitaa olla vikaa yläpäässäkin kun ajattelevat, että viejän osa on yhtä helppo kun vietävän. No, ei todellakaan ja oikeasti ei niitä hyviä vietäviäkään löydy kun minimaalisen vähän.

Kyllä sillä viejällä on moninkertainen työ luoda se tanssi ja yrittää tanssia tuollaisten löyhäpäiden kanssa.

Toivottavasti parisi lukee kommenttisi täältä ja katselee heti laadukkaampia vietäviä !

Olen samaa mieltä. Akat viemään, että huomaavat kuinka moninkertaisen vaikeaa se on seuraamiseen verrattuna. Varsinkin kun äijät ei puolestaan osaa yhtään seurata. :D

• Tanssityttö

Ei muuta kuin äijä kiertoon!
      Ei surkean viejän kanssa kannata aikaansa tuhlata.

• Röhkis

Naisilla se on verissä, kierrätys meinaan. Vähän ajan kanssa löystyy, jos ei jo alkujaan ja voi kelvata vielä jollekkin. Vähän kun vanhaa ruosteista autoa kaupittelisi...

• Tanssinainen

Suurinosa miehistä ei osaa viedä naista. Kaikenlaisia omia hienoja "kuvioita" harrastetaan ja luullaan niiden olevan kovinkin vakuuttavia, eikä tanssista ole tietoakaan.
        Riittäisi loistavasti kun se perusta olisi kunnossa, vaan kun ei ja sitten pitää vielä esittää jotain mitä ei todellakaan osaa. Aivan kamalaa.

Paljon mieluummin tanssin miehen kanssa mikä osaa, perusaskeleet, tanssiasennon ja rytmin, kun näiden taiteilijoiden kanssa. Voi hyvää päivää, eikä ilmeisesti monella ole käsitystä sen oman tanssin todellisesta tasosta, valitettavasti.

• Meeow
        Tanssinainen kirjoitti:

Suurinosa miehistä ei osaa viedä naista. Kaikenlaisia omia hienoja "kuvioita" harrastetaan ja luullaan niiden olevan kovinkin vakuuttavia, eikä tanssista ole tietoakaan.
        Riittäisi loistavasti kun se perusta olisi kunnossa, vaan kun ei ja sitten pitää vielä esittää jotain mitä ei todellakaan osaa. Aivan kamalaa.

Paljon mieluummin tanssin miehen kanssa mikä osaa, perusaskeleet, tanssiasennon ja rytmin, kun näiden taiteilijoiden kanssa. Voi hyvää päivää, eikä ilmeisesti monella ole käsitystä sen oman tanssin todellisesta tasosta, valitettavasti.

Monet huonosti vievät miehet eivät varmasti tiedä vievänsä huonosti. Olen kuullut useammankin kehuvan itseään viejänä, vaikka taidot ovat vielä varsin vaatimattomat. Muut naiset ovat kuulemma kehuneet. Tiedoksi miehille: erittäin hyviä viejiä ei juuri kehuta, koska se voisi kuulostaa alentuvalta. He saavat palautteen yleensä muulla tavalla. :) Naiset kehuvat yleensä silloin, kun haluavat kannustaa aloittelijaa tai tukea epävarmaa viejää.

Ei viennin ongelmista oikein voi sanoakaan, joten helposti ne menevät miesten mielissä huonon seuraamisen piikkiin. Varmasti on paljon korjattavaa naisten seuraamistaidoissakin, mutta seuraajat eivät voi ratkaista KAIKKIA tanssin ongelmia. Kyllä viejäkin joutuu tekemään osansa, oli sitten kumpaa sukupuolta hyvänsä.

Herkkänahkaisuus ja itsensä näkeminen virheettömänä eivät oikein sovi harrastukseen, jossa on tarkoituksena luoda yhteinen tanssi toisen ihmisen kanssa. Olisikin hyödyllisempää pohtia keinoja viennin/seuraamisen parantamiseen kuin sättiä täällä toista sukupuolta.

• exEnirolainen

Hei "Riina" (Eniron sisällön tuottaja:)

Kirjoittelit sitten siel Leppävaaran toimiston iltavuorossa tällekkin palstalle jutun juurta. Ihan mukavaa, vaikka ei tällä aloituksella tuonne top-10 keskusteluihin kyllä pääse. Tuo aloituksesi viimeinen lause oli liian läpinäkyvä, vaikka monihan tän jo on ihan tosissaan ottanut:)

• kjjf

Muista olla sitten vietävissä eläkä vänkää niitä omia kuvioitasi sinne miehen vientiin sinähän kun ossaat niin paljon paremmin

• 98498498498498

Oletko ajatellut sellaista mahdollisuutta että sinua vaan on mahdoton viedä? Olet sellainen letkuava massa miehen käsivarsilla? Yhtä helppo viedä kuin jumbokokoinen vesi-ilmapallo? Kaikki on nääs mahdollista.

• tangotankki

Tuskin niin on, jos keran opettaja pystyy viemään.

• Niinpä..
        tangotankki kirjoitti:

Aloittelijan ja ammattilaisen ero on siinä että ammattilainen vie vaikka kivirekeä eteenpäin, vasta-alkaja vasta hakee sitä omaa tapaa viedä.

Vai meinaakko että ammattikoulusta tullut nuori on ihan saman arvoinen työmaalla kun 30 vuotta alalla ollut ammattilainen?

Helpoissa hommissa kumpikin pärjää hyvin mutta taito punnitaan kun vastan tulee tosi ongelmatapaus, sama pätee tanssissa.

• tessex
        tangotankki kirjoitti:

Ei tainnut sanoa, että tuliko siitä mitään. Opettaja vei "määrätietoisemmin", siksikö että muuten ei voinut? Monet seuraamistaidottomat vaativat kovaa vientiä eli käytännössä naista viedään väkisin voimalla tai "mä alan kohta itse viedä"...

• hyhjkl
        tessex kirjoitti:

Ei tainnut sanoa, että tuliko siitä mitään. Opettaja vei "määrätietoisemmin", siksikö että muuten ei voinut? Monet seuraamistaidottomat vaativat kovaa vientiä eli käytännössä naista viedään väkisin voimalla tai "mä alan kohta itse viedä"...

Puhut asiaa !
        Näin se juuri on ja pahimmassa tapauksessa voivat jopa arvostella viejää.
        Ainakin hyvä neuvo olisi, jos ei mitään osaa voisi ainakin olla arvostelematta ja myös, vaikka osaisikin siltikin on parempi olla arvostelematta.

• tatu

Kuulin kerran sivusta keskustelun kun eräs daami valitti tanssiopettajan viennistä tanssipaikalla, siitä kun ei saanut mitään selvää... Minulle tarjoitui sitten myöhemmin tilaisuus tanssia tämän daamin kanssa ja syy selvisi heti. Nainen heilui käsillään koko ajan siihen malliin levottomasti, ettei mistään viennistä voinutkaan saada tolkkua. Ainoa tapa olisi ollut tuo edellämainittu voimavienti, mutta siihen en viitsinyt ryhtyä.

Eli minäkin olen sitten huonon viejän maineessa tuon daamin suhteen...

• fdj

opettajaa seurataan mutta se opettelija eihän se osaa mitään ja sitten ruvetaan säätämään

• JT

Mies ei opi viemään hyvin, ellei suostu myöntämään, että tanssissa tai viennissä olisi tarvetta kehittyä. Kehittyminen kun edellyttää kykyä ja halua ottaa vastaan palautetta. Jos uskoo olevansa hyvä ja "valmis" niin eipä ole paljon tehtävissä.

Kaikkien miesten kannattaisi harjoitella seuraamista toisten miesten viennissä. Erilaiset vientitekniikat ja myös viennin heikkoudet tulevat näin näkyviksi ja ovat helpommin omaksuttavissa tai korjattavissa. Tämä vaatii tietenkin sisua, eivätkä kaikki siihen pysty. Harjoitus on kuitenkin erittäin tehokas ja siinä voi muutamassa minuutissa oivaltaa asioita, joita ei ole tanssikursseilla oppinut.

• Haloo hei

Aloittaja puhui että "jo" 2 vuotta eikä mies vie selvästi.

2 vuotta satunnaista tansseissakäyntiä on hirveän vähän, ei se paljon ole vaikka kävisi ahkeramminkin tansseissa.

2 vuodessa alkaa vasta päästä siletä yli-innokkaan daamin vaikutuksen alta ja aloittaa pikkuhiljaa niitä omia haparoivia vientiytityksiä ja tulkintoja.

Ja juu todellakin omasta mielestään niin erinomaisilla daameilla on taipumusta sanella vasta-alkaja miehelle miten musiikkia tulkitaan, millä tempolla mennään ja vieläpä suunnat ja pyörähdykset.

Se mistä päättelen että kyseeessä on vientipäällikkö on aloittajan maininta: "Omakohtaisesti olisin valmis, vaikka kilpailemaan"
        Jos daami aloitti kanssa 2 vuotta sitten ja on omasta mielestä valmis kilpailemaan on hänen käsitys omista erinomaisista taidoistaan ehkä hiukan väärä, jollei hän sitten ole ihan treenannut useita kertoja viikossa tuon 2 vuoden ajan.
        Tulee jotenkin sellainen tunne että aloittaja ei anna miehen viedä, joten miehen vientikokemus viivästyy entisestään ja riippuu miehestä onko hänellä sitten haluja alkaa siihen tahtojen taisteluun vaan ajatteleeko että mennään näillä.

Minä nimittäin rupesin siihen tahtojen taisteluun ja siinä oli koko parisuhde tiukilla mutta minä voitin ja nyt minä vien ja daamini seuraa kiltisti ja mikä mukavinta on se että pystyn tuomaan hänelle ihan eri luokan tanssinautinnon kuin sillä vanhalla systeemillä.

• JT
        Haloo hei kirjoitti:

Aloittaja puhui että "jo" 2 vuotta eikä mies vie selvästi.

2 vuotta satunnaista tansseissakäyntiä on hirveän vähän, ei se paljon ole vaikka kävisi ahkeramminkin tansseissa.

2 vuodessa alkaa vasta päästä siletä yli-innokkaan daamin vaikutuksen alta ja aloittaa pikkuhiljaa niitä omia haparoivia vientiytityksiä ja tulkintoja.

Ja juu todellakin omasta mielestään niin erinomaisilla daameilla on taipumusta sanella vasta-alkaja miehelle miten musiikkia tulkitaan, millä tempolla mennään ja vieläpä suunnat ja pyörähdykset.

Se mistä päättelen että kyseeessä on vientipäällikkö on aloittajan maininta: "Omakohtaisesti olisin valmis, vaikka kilpailemaan"
        Jos daami aloitti kanssa 2 vuotta sitten ja on omasta mielestä valmis kilpailemaan on hänen käsitys omista erinomaisista taidoistaan ehkä hiukan väärä, jollei hän sitten ole ihan treenannut useita kertoja viikossa tuon 2 vuoden ajan.
        Tulee jotenkin sellainen tunne että aloittaja ei anna miehen viedä, joten miehen vientikokemus viivästyy entisestään ja riippuu miehestä onko hänellä sitten haluja alkaa siihen tahtojen taisteluun vaan ajatteleeko että mennään näillä.

Minä nimittäin rupesin siihen tahtojen taisteluun ja siinä oli koko parisuhde tiukilla mutta minä voitin ja nyt minä vien ja daamini seuraa kiltisti ja mikä mukavinta on se että pystyn tuomaan hänelle ihan eri luokan tanssinautinnon kuin sillä vanhalla systeemillä.

Haloo hei kertoo yllä melko hyvin mistä on kysymys. :) Puolin ja toisin on vaikea havaita ongelmaa OMASSA viennissään/seuraamisessaan. Kun tämän tietää, kannattaa ottaa palaute kiitollisuudella vastaan. Kaikki palaute ei tosin ole asiallista, eikä aina edes ohjaa oikeaan suuntaan. Silti sen avulla saa vihjeitä siitä, mihin suuntaan tanssi on kehittymässä ja onko jossain asiassa hiottavaa. Jos ei voi ottaa palautetta vastaan parilta, olisi erittäin tärkeää saada sitä opettajalta.

En tekisi johtopäätöksiä aloittajan vientipäällikköydestä hänen kirjoituksensa perusteella, eikä sillä mielestäni ole tekemistä asian kanssa. Joistakin vastauksista käy muuten hienosti ilmi, miksi viennin oppiminen on monille niin vaikeaa; näiden vastaajien mielestä viennin ongelmat johtuvat huonoista seuraajista! Samalla logiikalla kolarit johtuvat huonoista autoista ja juopuminen huonosta viinasta.

Asenne ratkaisee, ketkä oppivat nopeasti, ja ketkä eivät koskaan.

• nmhj18

Isä löysi tanssiharrastuksen...hieno harrastus sinäänsä mutta...lasten kustannuksella..

• 13

Turha syyllistää.
        Voisi olla huonompi isä ilman harrastustaan, oli lapsia tai ei, ihminen tarvitsee jotain omaakin.
        Muuten väsähtää henkisesti.

• Työjärjestykseen!

Joo, aikuiset harrastaa kaikenlaista lasten kustannuksella. Kyllä ei sais olla harrastuksia ennen ku lapset on kasvatettu. Mut miten tää liittyy siihen pitäskö jonku muijan vaihtaa kaveria ku se ei osaa viedä?

• Oppinut :)

Vienti pitää opetella siinä missä tanssikin. Ehdota parillesi muutamaa yksäriä, joilla keskitytään vientitekniikkaan. Mies oppii jos haluaa oppia. Muussa tapauksessa (jos haluat kilpailla) sinun on ehkä vaihdettava paria.

Yksäreillä kannattaa tehdä muistiinpanoja ja videoida omaa tanssiaan, ja jos opettaja sallii, myös hänen mallisuorituksiaan. Parillasi on hyvä rytmitaju, mikä on suuri etu. Älä siis vielä luovuta. Hyvää tanssikevättä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      20
      2222
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      74
      2163
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      34
      2020
    4. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      47
      1416
    5. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      74
      1356
    6. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      46
      893
    7. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      56
      832
    8. Farmi-Amski ja Jucci Hellström - Sydämiä satelee - Onko tässä jotain enemmän?

Amskidamski Anne-Mari Tarkkio ja Jucci Hellström olivat samaan aikaan Farmi Suomi -realityssä. Nyt somessa on nähty mat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      8
      761
    9. Arvaa sattuuko se

Että teen töitä siihen että unohdan sinut. Mitä muutakaan voin
      Ikävä
      52
      743
    10. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      33
      734
    Aihe