Jatkuva humina "Alaäänet" häiritset yötä päivää...

Elämä pilalla...

Muutin maalle. Ostin vanhan rintamamiestalon ja naapureita ei ole kovinkaan lähellä.
Talo on pellon laidalla.
Lähimpään naapuriin on useita satoja metrejä (peltoaukean toisella puolella.)
Naapurustossa on jotain peltisiä tötsiä ja useita kymmeniä tuhansia broilereita ja eräällä toisella naapurilla on sellainen pitkä yksikerroksinen talo, jossa on kanala.
Kanaloita taitaa olla paikkakunnalla useampia?

Kaupungissa ikäni asuneena en tunne näiden pömpelien kaikkia käyttötarkoituksia.
Nyt alkaa kuitenkin olla mitta täynnä ja mitään mahdollisuuksia taloni myyntiin ja muuttoon ei ole!!!(velkaa niin paljon)

Eli joku laite tai vastaava jollain naapuruston tilalla humisee yötäpäivää ja häiritsee varsinkin untani.Humina tule joskus niin voimakkaana, että se resonoi kropassa.
Mitä pitäisi tehdä? Onko minulla mitää oikeuksia asian suhteen ja miten asia olisi hyvä ratkaista? Vielä en ole ollut yhteydessä sen paremmin naapureihin kuin viranomaisiinkaan.
Miltä viranomaiselta kunnassa pitäisi asiaa tiedustella?

71

17388

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 7 + u

      Remontti, ettei ulkoa kuulu sisälle äänet? Esim ylimääräiset ikkunat, mikä säästää lämmityskuluissakin. Olisikohan terveystarkastaja sellainen, jonka kanssa voi ensin neuvotella?
      Onko lähellä iso tie? Renkaitten ulina kuuluu kauaskin. Meluvalli?
      Kyllähän kaupungissakin ulkona ääniä kuuluu, mutta niiden sisälle kuuluminen voidaan estää.
      Älä hermostu vaan suhtaudu asiaan haasteena.

    • Autojen äänet, eivät

      häiritse lainkaan ja tie menee melko läheltä.
      Kyseessä on alaäänet ja ääni tulee jostakin laitteesta, muuntajasta ym..
      Nyt ääni on ollut poissa kaksi päivää(Onneksi)

      Äääni tulee takaisin taas uskoakseni pääsiäisen jälkeen...
      Taukoja ollut aikaisemminkin.

      • meluvalli?

        Kerrostalossakin kanntaa kuunnella tarkasti, mistä kohtaa asunnon ostaa. Joissakin on talon toimintaan liittyviä laitteita, jota pitävät alituista kamalan kovaa ääntä. Se kuuluu johonkin asuntton, muttei taas toisiin.

        Ehkä kannttaisi koettaa paikallistaa ääni terveystarkastajan kanssa. Jos laite on sen omistalee tarpeellinen niin voi olla että jolloin eristyksellä taikka meluvallilla äänen voisi eristää.
        Luulisi että ääni häiritsee sen aiheuttajaa itseäänkin, ja sitä paitsi kanat ovat hyvin herkkiä äänille!
        Varmaan jotain oh tehtävissä.


    • Huminaa täälläkin

      Voi olla joku laite mutta enemmän epäilen että sinua piinaa sama mysteeri kuin kourallista muitakin suomalaisia jotka ovat aika ajoin kyselleet ilmiön aiheuttajaa.

      Kuultava ääni on niin matalataajuuksista että vain osa ihmisistä kuulee huminan.

      Itse asun kerrostalossa ja viimeisen parin vuoden aikaan olen kuullut samaa matalaa huminaa joka porautuu korvatulpista läpi ja joskus tuntuu että koko sänky "resonoi".
      Alkuun juoksentelin rappua läpi ja kuulostelin josko jollain olisi bileet käynnissä mutta koko taloyhtiö oli hiljainen, ulos kuuntelemaan ja taustalla kuuluu vain kaupungin kohina. Takaisin sisään asuntoon ja ääni porautuu rakenteista. Ääni muistuttaa tyhjäkäyntiä mutta vaeltavalla taajuudella, eli ääni on perin tympeää kuunneltavaa. Normaaliin esim. laivankoneen jumputukseen on helppo nukahtaa mutta tämä ääni oskiloi taajudeltaan ja myös äänen voimaakkuus vaeltaa vaimeasta voimakkaampiin piikkeihin.

      Tänä keväänä on ollut taas hiljaista mutta ennen vuodenvaihdetta oli viikon jakso jolloin ääni alkoi puolenyön jälkeen ja jatkui aamuun asti. Nyt parina viimeyönä on ääni alkanut taas piinaamaan. Ensin ajattelin että ajelevat yöaikaan katuja puhtaaksi katupölystä, mutta missään ei laitteita näy. Jos avaa ikkunan kuulee vain kaupungin oman taustamelun/kohinan mutta ikkunan suljettua ääni kuuluu rakenteissa.

      Kuten kirjoitin, ääni muistuttaa matalaa tyhjäkäyntiääntä mutta ääntä ei oikein pysty paikallistamaan, eli tuntuu kuin ääni tulisi etäältä mutta suuntaa ei pysty määrittämään.

      Maailmalla on kärsitty tästä ilmiöstä jo kauan ja raportteja on alkanut satelemaan yhä enemmän ympäri maailmaa. Viimeksi taisi olla viime loppukesästä britanniassa pienikylä uutisoinnissa jossa samainen matala humina piinasi koko kylää.

      Valtaosa ihmisistä jotka eivät ole ääntä kuullet tai siitä kärsineet leimaa jutut foliohattu huuhaaksi, mutta esim. yhdysvaltain armeija teki laajaa selvitystä Taosissa paikallisten asukkaiden kärsittyä jatkuvasta matalataajuisesta huminasta vuosia.


      Täältä aiheesta lisää :

      http://en.wikipedia.org/wiki/The_Hum

      • Humhum

        Tässä vielä kaikille kiinnostuneille ehkä parhaiten taltioitu ääninäyte miltä humina kuulostaa.

        Läppärin kaiuttimista ei videon äänessä kuulu oikein mitään mutta vahvistimesta nupit kaakkoon ja kunnon kaiuttimet, niin saa käsitystä millaista tätä on kuunnella yötä toiseen.


      • humhum
        Humhum kirjoitti:

        Tässä vielä kaikille kiinnostuneille ehkä parhaiten taltioitu ääninäyte miltä humina kuulostaa.

        Läppärin kaiuttimista ei videon äänessä kuulu oikein mitään mutta vahvistimesta nupit kaakkoon ja kunnon kaiuttimet, niin saa käsitystä millaista tätä on kuunnella yötä toiseen.

        http://www.youtube.com/watch?v=7FMkbAqQE7c


    • Minä vaan

      Etsipä tuolta aiempaa keskustelu "Matalataajuinen melu" . Siellä puhutaan samasta aiheesta.

    • toivoton

      Huomasin keskustelun taas käynnistyneen huhtikuussa 2012. Itsekin olen epäillyt kanaloiden tuulettimien aiheuttamaa matalataajuista melua,joka kiirii joko savimaatapitkin tai joen veden pintaa pitkin.Asun kanaloiden yms. maatalouden keskiössä kylmäkoneitakin lähistöllä /100 m.
      Kun nyt ollaan foorumilla,joissa ei lytätä ja tehdä pilkkaa tästä terveyttä rassaavasta tilanteesta voin ilmoittaa,että olisiko kyseessä maakuoren alla oleva meteli???Mitä meidän alla maapallossa on???Jyriseekö siellä jotenkin???

    • Minä vaan

      Ei siis näköjään auta edes korpeen muuttaminen... : (

    • mammuliini

      Minä vaan muuttui mammuliiniksi...tiedoksenne vaan.

      • mammuliini

    • mammuliini

      Viime yö meni taas valvoessa ratatöiden takia...hirvee jytinä läpi yön ja tämän päivän. Partsilla kuuluu suhinaa ja kolinaa...koskahan ne saa ne tehtyä : (

    • Minä vaan

      Nostetaan tätäkin

    • minä vaan
    • Voikun en kuulisi!

      Hei,

      Kopioin nyt toiselle palstalle kirjoittamaani viestiä, kun sama aihe toistuu eri palstoilla vähän eri näkökulmista. Kyseessä kuitenkin sama vaiva eli herkistynyt kuulo matalille äänille ja ihmettely mistä nämä äänet johtuvat.Toisella palstalla on joku kirjoittanut, että hän alkoi joulun seutuvilla kuulemaan taas voimakasta matalaa ääntä, joka aina välillä voimistuu ja katoaa. Minulla alkoi myös joulun seutuvilla "oireet" ja ovat jatkuneet siitä asti. Kuulen erittäin matalaa kiertävää ääntä, joka muistuttaa resonointia ja sen ihan tuntee KOKO kehossa. Olen asunut niin kerros- kuin pientalossakin sähkölaitoksen lähellä ja havainnut myös saman alueella, jossa paljon sähkölinjoja ympärillä. Tällä hetkellä kuulen voimakasta jytinää/surinaa niin ulkona kuin sisällä asunnossa, jossa se on vielä voimakkaampaa. Ääni alkoi eilen iltapäivällä ja on jatkunut yhtä soittoa siitä asti. Voisiko auringon tapahtumilla ja sähkömagneettisilla kentillä olla osuutta? Uskon, että osa nykyään lähes jatkuvasti kotonani kuulemastani resonoinnista/matalista äänistä johtuu ihan puhtaasti talon ilmanvaihto- ja lämmitystekniikasta ja niiden aiheuttamista rakenteellisista resonoinneista, mutta aina aika ajoin tulee erittäin voimakkaan resonoinnin/jytinän/surinan (todella vaikea kuvailla!) aika, jolloin kuulen sen myös ulkona. Erityisesti aukeilla paikoilla ja korkealla. Todella kärsin tästä yliherkkyydestä ja olen aika neuvoton. Ääntä ei blokkaa mitkään kuulosuojaimet tai korvatulpat ja erityisesti yöt (nyt tällä hetkellä joka sekunti vuorokaudesta) on yhtä tuskaa. Oma yliherkkyyteni on alkanut naapurista kantautuvista television huudatuksista ja voimakkaista bassoista, joille olen hyvin herkkä. Nyt oireet koko ajan voimistuvat ja kuulen matalat äänet jo lähes asunnossa kuin asunnossa. Erityisesti ilmanvaihdosta ja laitteista aiheutuvat resonoinnit kiusaa. Onko kellään löytynyt apua mistään tähän ääniyliherkkyyteen??? Onko muita, joilla on alkanut voimistumaan oireet tänä viikonloppuna??

      • Ilmanvärähtelyä

        Helppohan nuo on tarkistaa teknisellä kuuntelulla, eli mikrofoneilla....ja jos ne eivät ääntä "kuule", niin sitten vika on pään sisällä.


      • Minä vaan
        Ilmanvärähtelyä kirjoitti:

        Helppohan nuo on tarkistaa teknisellä kuuntelulla, eli mikrofoneilla....ja jos ne eivät ääntä "kuule", niin sitten vika on pään sisällä.

        Ilmanvärähtelyä...kerropa mistä tuollaisen laitteen saa, jolla voi tarkistaa infraääniä...

        Voikun en kuulisi...onko siellä lähistöllä esim. rakennustyömaa? Mulla noi jutut alkoi silloin kun meidän alueella alkoi peruskorjaus ja uudisrakennustyöt. Olen miettinyt mitkä laitteet voisi olla yöllä päällä...tosin kuuluu päivälläkin. Tai se on enemmänkin tuntuma kuin kuuluva. Rasittavaa mennä nukkumaan, kun sänky resonoi.

        Mitään apua ei ole tähän ilmaantunut, mutta ehkä sitten kun näitä alkaa esiintyä huomattavassa määrin ihmisillä, niin ehkä sitten alkavat ottamaan tämän tosissaan. Kuulokeskuksesta ei ainakaan mitään apua tullut.


    • Voikun en kuulisi!

      Hei "Minä vaan" ja kiitos vastauksestasi! Aikaisemmassa asunnossa oli rakennustyömaa sekä peruskorjauskohde aivan lähellä. Lisäksi energialaitos. Nykyisessä ei taida olla, lukuunottamatta lähellä kulkevia voima- ja sähkölinjoja, en ole ainakaan havainnut, mutta jotakin viemäriputkistoa maahan lähistöllä kaivetaan. En ole kuitenkaan kuullut, että siellä olisi yöllä mitään laitteita päällä. Valitettavasti kahdessa viimeisessä asunnossani on ollut näitä voimakkaasti resonoivia ja matalia kiertäviä ääniä PALJON. Uskon, että suurin osa matalan äänen aiheuttajista on asunnon rakenteissa ja teknisissä ratkaisuissa, mutta välillä resonointi yltyy ihan mielipuoliseksi värinäksi, niin että huoneisto tuntuu kuin värinäkammiolta, jossa joka ikinen pinta värisee. Se on niin voimakasta, että tuntuu että se täyttää kaiken ilmatilan. Silloin uskon, että aiheuttaja on jossain muualla. En voi käsittää... mitään säännöllisyyttä tai loogisuutta näihin ääniin/värinöihin tai resonointeihin ei liity eikä kukaan meinaa saada nykyisessä asunnossa selville mistä tulevat... Melkein kaikki mahdolliset asiat on jo selvitetty eikä vastausta löydy. Joka yö menen nukkumaan huoneeseen, jossa kiertää resonoiva erittäin matala ääni ja kuulemisen lisäksi myös tunnen sen sängyn läpi. Kurjaa on myös se, ettei ihmiset ympärillä ymmärrä, kun eivät tätä havaitse. Vain äänen ollessa kaikkein kovimmillaan on muutkin läheiset voineet havaintoja tehdä, mutta silloinkin harvat heistä. Silloin kyseessä on jo tilanne, jossa omat hermot ovat ihan riekaleina ja voisin vain juosta asunnosta ulos. On todella kiusallista koittaa selittää huoltomiehille ja milloin kenellekin näitä juttuja tätä äänien dilemmaa selviteltäessä, kun he eivät koskaan kuule itse mitään!!! Tässähän leimautuu hyvää vauhtia ihan kaistapääksi. :( Minulla on aina ollut hyvin herkkä kuulo ja kaikin puolin terävät aistit. Lisäksi kärsin myös korvien soimisesta eli tinnituksesta, mutten niin että se haittaisi ihmeemmin elämääni. Olen ymmärtänyt, että monesti tinnituspotilaat ovat ensinnäkin tavallista parempikuuloisia ja toiseksi useat heistä kärsivät myös ääniyliherkkyydestä. Onko sinulla tai muilla muutoin ääniherkkyyttä tai korvien soimista?

    • Minä vaan

      Minulla on kuulolaitteet, joita ilman en kuulisi puhetta. Mutta olen aina ollut herkkä koville ja matalille äänille. Tinnitusta yms. minulla ei ole. Sen verran tiedän, että minulla on herkkä luujohtoinen kuulo, selvisi yksinkertaisella äänirautatestillä...

      Alkoi bassoäänistä, tiedän milloin meidän talossa on jollain superbasso nappula päällä, tunnistan musiikin rytmin...eikä musiikin tarvitse olla edes kovalla.

      Tiedän, että tämä "ääni" tulee talon ulkopuolelta, koska kuulen sen ulkonakin ja koko tällä asuinalueella, mutta poistuessani alueelta, en kuule sitä. Joskus kuuluu monta päivää vuorokauden ympäri ja joskus monta päivää, ettei kuulu mitään. Eilen ei esim. kuulunut mitään...eikä kyllä vielä ole aloittanut tältä päivältä.

      En tiedä, onko laitteita useampia, koska ääni tulee erilailla ja eri taajuuksilla, tarkoitan, että joskus tärykalvot vetää rokkia ja joskus eivät reagoi mitenkään ja se tuntuu vaan tärinänä. Tosin se tuntemuksen voimakkuus voi johtua siitäkin, miten se kyseinen laite (voisiko olla joku rakennuksella käytettävä kuivuri?) on suunnattu minun talooni nähden... Kaikki tämä on pelkkää arvailua, kun on vaikea kohdistaa paikkaa, mistä se tulee...olen muutamana yönä juossut pitkin aluetta etsimässä äänen lähdettä ja jos jotain on löytynyt, ne on olleet rakennustöitä. Minä vaan en tiedä, mikä laite voisi olla yöllä päällä??? Joskus se käynnistyy keskellä yötä (kompressori?) ja herään siihen kun sänky tärisee...
      Laitoinkohan tuohon toiseen keskusteluun yhdestä kirjasta, josta löysin hyvän kuvauksen tuosta tuntemuksesta...kopsaan sen tähän:

      Suosittelen Outi Ampujan kirjaa "Oikeus hiljaisuuteen". Sivulta 49 alkaa Pertin melutarina, jossa kuvataan täydellisesti minun tuntemuksiani. Hänellä oli tosin se etu puolellaan, että sai selville, mistä laitteesta oli kysymys.

      Jos tästä aiheesta yrittää jossain puhua, niin hulluksihan ne luulee. Siksi olisikin hyvä saada käsiinsä oikeaa termistöä...vaikka en minä tiedä auttaako sekään. Ainoa toivo on, että tämä oireilu lisääntyisi eri ihmisillä ja eri ympäristöissä, niin huomattavasti, että se olisi pakko ottaa vakavasti.

      • Minä vaan

        "Uskon, että suurin osa matalan äänen aiheuttajista on asunnon rakenteissa ja teknisissä ratkaisuissa, mutta välillä resonointi yltyy ihan mielipuoliseksi värinäksi, niin että huoneisto tuntuu kuin värinäkammiolta, jossa joka ikinen pinta värisee. Se on niin voimakasta, että tuntuu että se täyttää kaiken ilmatilan. "

        Tuo oli niin täydellisesti kuvattu, koska silloin kun se tuntuu värinäkammiolta, tuntuu kuin pää hajoaisi.

        Seuraava kopsattu jostain Rockmagiaa sivulta.

        "No, infraääni on ääntä, joka on taajuudeltaan matalampaa kuin kuultava äänenkorkeus. Sen kehitti Ranskassa professori nimeltä Gavreau, sotilasaseeksi. Hänellä oli infraäänilaite, jonka saattoi napsauttaa päälle ja tappaa kaikki viiden mailin säteellä. Sillä saattoi myös murtaa muureja ja särkeä ikkunoita. Se tappaa aiheuttamalla sisäelinten värähtelyä. Minä siinä miettimään, että voisikohan rytmistä musiikkia, joka asettuisi ikään kuin infraäänen rajamaille, käyttää tuottamaan rytmiä yleisössä – sillä tottahan mikä tahansa musiikki saa aikaan vibraatioita. Siihen osin perustuu kokonaisvaikutus."

        Googlettamalla Gavreaun, löytyy paljon tietoa, mutta ei juuri minulle, kun en osaa kuin suomenkieltä...

        Antti Heikkilä puhuu myös http://www.anttiheikkila.com/blogi/kongo-suomi/
        mene sivua alaspäin ja törmäät väkisinkin infraääneen...

        Tietoa on, mutta se pitää vaan löytää ja luulen, että se on palasina maailmalla...kerro jos löydät jotain mielenkiintoista...

        Mun täytyy etsiä tunnukset tänne, niin pääsen taas mammuliinina tänne :D


      • mammuliini
        Minä vaan kirjoitti:

        "Uskon, että suurin osa matalan äänen aiheuttajista on asunnon rakenteissa ja teknisissä ratkaisuissa, mutta välillä resonointi yltyy ihan mielipuoliseksi värinäksi, niin että huoneisto tuntuu kuin värinäkammiolta, jossa joka ikinen pinta värisee. Se on niin voimakasta, että tuntuu että se täyttää kaiken ilmatilan. "

        Tuo oli niin täydellisesti kuvattu, koska silloin kun se tuntuu värinäkammiolta, tuntuu kuin pää hajoaisi.

        Seuraava kopsattu jostain Rockmagiaa sivulta.

        "No, infraääni on ääntä, joka on taajuudeltaan matalampaa kuin kuultava äänenkorkeus. Sen kehitti Ranskassa professori nimeltä Gavreau, sotilasaseeksi. Hänellä oli infraäänilaite, jonka saattoi napsauttaa päälle ja tappaa kaikki viiden mailin säteellä. Sillä saattoi myös murtaa muureja ja särkeä ikkunoita. Se tappaa aiheuttamalla sisäelinten värähtelyä. Minä siinä miettimään, että voisikohan rytmistä musiikkia, joka asettuisi ikään kuin infraäänen rajamaille, käyttää tuottamaan rytmiä yleisössä – sillä tottahan mikä tahansa musiikki saa aikaan vibraatioita. Siihen osin perustuu kokonaisvaikutus."

        Googlettamalla Gavreaun, löytyy paljon tietoa, mutta ei juuri minulle, kun en osaa kuin suomenkieltä...

        Antti Heikkilä puhuu myös http://www.anttiheikkila.com/blogi/kongo-suomi/
        mene sivua alaspäin ja törmäät väkisinkin infraääneen...

        Tietoa on, mutta se pitää vaan löytää ja luulen, että se on palasina maailmalla...kerro jos löydät jotain mielenkiintoista...

        Mun täytyy etsiä tunnukset tänne, niin pääsen taas mammuliinina tänne :D

        Löysin tunnukseni :D Hienoa!


    • apva

      Kuulen matalat äänet kerrostalon peli-konsolit ottaa korvaan
      yöllä se on hirveetä kun herää peliääneihin.
      Mistä sais avun?

    • Minä vaan

      Nostetaan tämäkin uudestaan

    • Minä vaan

      Täällä on taas alkaneet ratatyöt...joten yöt menee kehnonlaisesti. Viime kesäkin meni niiden takia pilalle...

      Ne ilmeisesti korjaavat tuon radan oikein viimeisen päälle, kun siitä alkaa jossain vaiheessa kulkea juna Helsinki-Vantaa lentokentälle...

    • jytisi
    • humin

      Eikö mistään löydy oikeaa vastausta huminaan? Vain arvailuja, oletuksia.

    • Minä vaan

      Olen miettinyt tuota asiaa yli kymmenen vuotta, että mikä on syynä siihen, että jotkut ihmiset reagoi infraääniin ja toiset ei.

      Onko ongelma korvassa vai missä??? Tuo ei ole pelkästään kuuloaistin, vaan myös tuntoaistin ongelma.

      Korvaklinikka ei tunne ongelmaa...mikä lääketieteen haara tutkii tuntoaistia?

      Minulla se alkoi basso herkkyytenä ja on vuosien mittaan muuttunut enemmän infraäänien suuntaan.

      Pystyisköhän tätä jotenkin hyödyntämään...vaikka maanjäristys ennustajana... ;)

      • aistiyliherkkyys

        Kyseessä voi olla jonkit tyypin aistiyliherkkyys. Itse olen aina ollut aistiyliherkkä silmän ovat valoherkät ja hajuaisti äärimmäisen herkkä joillekin hajuille.

        Kaupungin mölinä hajuineen ja ihmisineen ei oikein käy minulle, mutta minkäs teet. Kun maaseutu ei elätä kaikkia.

        Olen jonkin verran tutkinut aistiyliherkkyyksiä ja niitä on monenlaisia tiedän esim. ihmisiä, jotka pystyvät aistimaan muutokset sähkömangeettisessä kentässä ja sanomaan milloin joku sähkö laite sammutetaan tai käynnistetään vaikka eivät näkisi tai kuulisi sitä. He eivät tiedä onko laita päällä vai ei, mutta kykenevät tuntemaan käynnistyksesta tai sammutuksesta tulevan sähkömagneettisen kentän muutoksen.

        Näitä asioita ei ole juurikaan tutkittu, koska ne on helppo leimata foliohattu touhuksi. Lisäksi tiede ei osaa erotella aina aistiyliherkkyyttä ja mielenterveyden ongelmaa toisistaan niin asiat sekottuvat joka sekin estää asian tutkimista.


      • aistiyliherkkyys

        "Korvaklinikka ei tunne ongelmaa...mikä lääketieteen haara tutkii tuntoaistia?"

        Neurologia mielestäni, mutta sieltäkään ei välttämättä saa apua jos kyse ei ole ongelmasta, joka voidaan helposti diagnosoida.

        Kyse ei välttämättä ole edes korvan aiheuttama ongelma korva on vain mittari joka värähtelee äänen mukana ja korvassa olevat hermosolut muuttavat värähtelyn sähköiseksi impulssiksi joka menee aivoijin ja aivot tekevät siitä aistimuksen.

        Ongelman aiheuttaja voi olla ihan missä tahansa kohtaa ihmisen kehon hermoverkostoa tai aivoissa tai yksittäisissä hermosoluissa.

        Lisäksi kukaan ei tiedä onko aistiyliherkkyys ongelma vai voiko sitä käyttää jossain hyväksi.


      • filofiaaasianvierestäkö

        Herkkyydet, yli sitä ja ali tätä, psykologia, lääketiede, mt selityksenä kaikessa, melut, homeongelmat ym. ympäristötekijät, työpaikkojen henkilöstömäärät, työn luonne, työttömyys jne. Kun vastauksia haetaan vain yksilöistä ja asioista tehdään yksilöiden ongelmia ja ominaisuuksia, joskus oman hyödyn vuoksi, voi jäädä jotain merkittävää huomaamatta ja ehkä myös korjaamatta. Lopulta sellaisesta, josta haluttiin tehdä yksilöiden ongelma, jotta itse näytettäisiin joltakin tai saavutettaisiin jotakin, tuleekin koko ihmiskunnan ongelma. Ongelma palaakin niiden luo, jotka ajattelivat sen välttäneensä työntämällä päänsä pusikkoon. Henkilökohtaisesti uskon, että herkkyys on voima eikä heikkous. Ehkä jopa se mielestämme "käyttämätön" alue meissä. Niin kuin indikaattori, joka kertoo keskimääräistä aiemmin, että johonkin pitäisi kiinnittää huomiota tai että olemme joukkona väärällä tiellä. Ensin reagoivat herkät, sitten massat ja lopulta havahtuvat ne vähiten herkät. Tällä hetkellä ajatusmalli tuntuu, että olevan vähiten herkät ovat vahvimpia ja selviytymiskykyisimpiä. Johtuu ehkä siitä, että ihmislaumassa ja itse luomassamme maailmassa he kahmivat ja ehkä jopa ryöväävät itselleen enemmän omaisuutta ja vaikutusvaltaa. Mutta ovatko he aina vahvimpia tai viisaimpia tai olemmeko turvassa heidän käsissään, on toinen juttu. Psyka ja lääketiede ovat maailman selittäjinä ja ihmisyyden omistajina vahvoja ja vaikeasti kyseenalaistettavia. Tämän ajan "itsestäänselvää faktaa". Niin kuin uskonnot aikanaan ja jopa rotuopit. Niitä voi käyttää hyvään ja pahaan, suojelemiseen ja salaamiseen, parantamiseen ja tuhoamiseen.


    • Ripurapu1

      Voi että miten helpottavaa! Makaan taas sängyssä ja kuuntelen tätä karmeaa ääntä minäkin..! Kysyin alakerran naapureilta onko heillä tietokone makuuhuoneeni alla, mutta kuulemma ei ole. Resonointion järkyttävää... Monesti se loppuu 0.30, jolloin saan unen. Mutta korviin ottaa ja tuntuu kropassa niiiiin pahalta! En kyllä myöskään tiedä miten tätä selvittäisi! Meillä on -68 rakennettu kerrostalo jossa tuuletus on päällä 4x vrk tunnin. Voisiko laite silti hurista vaikkei ole tuuletusaika? Tiedän etten voi asua tässä kauaa, mikä on aika kamalaa kun vasta vajaa vuosi sitten muutettiin...

      Mettään ja vanhaan hirsitaloon vaan!!!

      • Vaivainenkaikenkokee

        Vaihda nukkumapaikkaa toiseen huoneeseen. Omassa huoneessani esimerkiksi tämä jyminä on niin voimakasta, että ajoittain korviin sattuu ja keho resonoi, mutta asuntomme toisessa laidassa on hiljaisempaa ja olenkin siirtynyt sinne. Uskon että kyseessä on kaikkien ympäristön ellei koko maailman äänten summautuminen yhteen ja interferenssikuviot aiheuttavat sen, että toisissa kohdissa reonointi on voimakkaampaa kuin toisissa. Esimerkiksi kymmenellä hertzillä äänen aallonpituus on noin 34 metriä, joten 15 metrin matkalla voi siirtyä tehominimistä tehomaksimiin. Kolmen herzin taajuudella aallonpituus on jo noin 100 metriä, jolloin muutaman metrin siirtyminen toiseen oaikkaan ei auta paljoa. Kokeile jokatapauksessa vaihtaa nukkumispaikkaa asunnon eripäihin erisuunnissa, jotta löydät hiljaisimman paikan. Minulla täsätä on ollut niin iso apu, että sietämätön mylinä muuttui sellaiseksi, että se herättää minut vain joskus keskellä yötä, vaikka aina toki kuulenkin sen jos kuuntelen. Yritä unohtaa, niin on helpompaa. Joskus kuuntelen yöllä meren kohinaa ja se peittää hyvin. Musiikki on liian rasittavaa kuunneltavaa pitemmän päälle, mutta joskus sekin auttaa, kun melu raivostuttaa. Väsymys on hyvä lääke johtuipa se sitten töistä tai vaikka urheilusta.


    • Minä vaan

      Jos luit aloitusviestin, niin siitä käy ilmi, ettei se maalle muuttaminenkaan mitään ratkaise...minä olen tullut siihen tulokseen, että jos lähtee sutta pakoon, voi tulla karhu vastaan. Tykkään asunnostani ja ympäristöstä ja pärjään nukahtamislääkkeillä, niin kuin olen jo vuosia pärjännyt. Välillä ottaa kyllä koville, kun pää tuntuu hajoavan.

      Vaihtoehtoisia aiheuttajia on paljon; ympäristön korjaus- ja rakennustyöt, katossa olevat valaisin-tuulettimet, kuivausrummut, ilmastointi järjestelmät, kaivokset, ratatyöt yms.

      On kyllä tosi ikävää välillä herätä siihen, että sänky resonoi oikein kunnolla ja lattiat tärisee.

      Olin muutama vuosi sitten luokkakokouksessa toisella paikkakunnalla ja ajattelin, että saan vähän levätä, mutta sama homma oli sielläkin. Seuraavana päivänä selvisi, että paikallinen sairaala, joka sijaitsi lähellä hotellia, oli remontissa. Se sai minut tajuamaan, ettei muuttaminen välttämättä ratkaise ongelmaa,

      Yksi keino on auttanut minua nukahtamislääkkeiden lisäksi. Jos mahdollista, niin muunnan äänen päässäni musiikiksi/lauluksi, sillä joskus se kuuluu sellaisena, mutta se ei onnistu silloin kun resonointi on päällä. Varsinainen musiikin kuuntelu ei onnistu, koska se läpäisee senkin.

      Tuntuu siltä, että ne ihmiset, jotka tähän reagoivat, he lisääntyvät. Jossain vaiheessa tähän infraääni ongelmaan on lääkärienkin pakko ottaa kantaa.

    • Ripurapu1

      Täälä syy selvisi jo! Nyt odottelen, että taloyhtiö toimii....
      Mutta on tää pirullista, olla näin herkkä äänille.....

    • Minä vaan

      Kiva kuulla, että sait aiheuttajan selville!!! :D

    • Minä vaan

      Nostan

    • uneton1234567

      karkkilassa on myös huminaa. tänä syksynä monta päivää putkeen.
      olen myös nauhottanut ääntä. se on matala pulssi.

    • semmmmoista

      Hei, laittakaas kuulijat viestiä huminapaikasta tänne sivulle: http://www.thehum.info
      On tärkeää kerätä tilastoa ilmiön esiintymisestä, sitä selvitetään.

      • HEKA_Pukinmäenkaari7

        Onko Pukinmäenkaari 7 C kohdalla jotakin??


    • Hermoaivo

      Oletko löytänyt vastausta melulle, hurinoille, huminoille? Asun maalla ja yötäpäivää kuuluu ns. "jääkaappihurina" niin ulkona kuin sisällä ja vain paikkakunnalla, jossa asun. En muualla ole kuullut. Ääni on erittäin häiritsevä, kun kaikki muut äänet hiljenee esim. tv.

      Olen käynyt myös kuulontutkimuksissa. Omassa kuulossa ei vikaa. Ehkä sitten liian hyvä kuulo.

      Kaikki keinot on kokeiltu, eli sähköt laitettu poikki ja hurina kuuluu edelleen, siis sisällä ja ulkona. Olisiko aiheuttaja lähellä oleva radiomasto, maaseudun viljakuivurit, tms.

      Tietääkö kukaan mihin voisi valittaa maaseudun häiritsevästä melusta, vai auttaisiko se edes! Nykyään ei voi puhua maaseudun rauhasta. Sitä EI OLE.

      Empä taida olla ongelman kanssa yksin, kun alkaa asiaa googlailla.

      http://keskustelu.suomi24.fi/t/10558630/jatkuva-humina-quotalaaanetquot--hairitset-yota-paivaa---

      LÖYTYY USEITA keskusteluita asiasta.

      Mutta tekeekö kukaan asialle mitään.

      Josko kuntaan, eduskuntaan laittaa infoa tai jollekin viranomaisille.

      • y66yy

        Asialle ei mielestäni voi tehdä mitään niin kauan kuin väestökasvu jatkuu. Jos maailman väestö pudotettaisiin aluksi 1/10 osaansa, niin sitten kyllä. Se olisi tehtävissä. Metelilähteet lisääntyvät ihmisten mukana, kuten kaikki muutkin ikävyydet.


    • Hermoaivo

      Hmmm. Melatoniini -tablettien myyjät lisääntyneet. Onkohan tämä niiden joku yhteinen yritys... Äänet, nukahtamisvaikeudet :D Alkaa vähä tuntua siltä.

      • resotinnari

        Ei melatoniini tähän auta, kun resonoi kunnolla. Mulla tämä ilmiö on vaan toisessa korvassa ja yhdistän tinnitukseen, joka on matalataajuuksinen jyrinä. Ko korva on paineinen ja lukkoinen, minulla on epäilyn alla menieren tauti. Korvalääkäri on tämän kyllä pistänyt tinnituksen piikkiin ja neurologi vestibulumin vaurioon. Ongelmat räjähti käsiin sen jälkeen kun korvahuuhtelu parisen vuotta sitten tehtiin ja tästä nimenomaisesta korvasta hävisi kuulo.


      • resotinnari

        Ja jatkoa. Eli resonointi tuntuu sairastuneen korvan puolella keholla 24/7. Aistimus vaihtelee lievästä värinästä äärimmäiseen tärinään, niinkuin seisoisi poraustyömaalla. Sitä voisi kuvata niinku jousi ois ujutettu korvasta, toinen pää osoittaa aivoista kalloon asti ja toinen pää varpaisiin. Välillä niinku joku työntäis sormea kurkkuun oksennusrefleksin aikaansaamiseksi. Aistimus on tinnitusäänen voimakkuudesta riippuva. Ylemmät äänet eivät resonoi, vain tämä matalataajuuksinen. Huminajyrinä ja resonointi tuntuu ihan joka paikassa, ulkona toki muun melun yhteydessä siihen ei samalla tavalla kiinnitä huomiota. Aluksi luulinki tätä huminajyrinää naapurin pyykinpesukoneeksi, ihmettelin että miksi pesevät pyykkiä yötäpäivää niin, että oma huoneistoni tärisee. Se korvahuuhtelu vaan nopeutti koko korvan haittojen etenemistä, tosin se voi olla sattumaakin. Korviani on huuhdeltu iät ja ajat rakenteellisistä syistä ja tämäkin oli niin tavallinen kun vaan voi olla. Tunti huuhtelusta, toisesta korvasta katosi kuulo. Myöhemmin tuli menieret sun muut. Oikein huonoina päivinä juurikin matalataajuuksisten koneiden hurina tuntuu kehossa sietämättömälle. Perussyyn itselläni uskon olevan korvassa, mutta en kiistä näitä infra- ja huminaäänienkään merkitystä. Kovin yksin tämän ongelman kanssa vaan tunnostaa olevan.


    • Zadam

      Nostan. Espoossa on alkanut kuulua lähinnä yöaikaan matalaa hurinaa, itse talosta se ei tule. Onko kukaan saanut selville mistä voisi johtua?

    • Xenah_
    • hermotyuyu

      Ajauduin ihmettelemään tänne, kun olen kärsinyt nyt pari viikkoa uuden
      jääkaappipakastimen aiheuttamasta tärinästä. Laitteen ääni ei häiritse minua,
      mutta kun istun sohvalle ja mikä ikävämpää, menen nukumaan, jokin
      outo tärinä leviää kehooni. Yleensä jalkoihin ja pahimmillaan muuallekin.
      Yöuni rytmittyy sitten kompressorin/no frost puhaltimen mukaan
      tommosiin tunnin pätkiin.

      Ja kyllä, talo on ihan täynnä kipsilevyä eli aika huono äänieristys
      joka puolella.

      Kukaan muu perheenjäsen (meitä on 5) ei havaitse tärinää. Itse havaitsen joka huoneessa (olen yrittänyt nukkua kokeeksi eri paikoissa). Muu perhe
      tietenkin pitää minua kahjona, kun ei huomaa tärinää.

      Läheltä kuunneltuna jääkaappi pitää tyypillista matalaa jyrinää,
      mutta ilmeisesti herzit on erit kuin aiemmassa ja natsaa nimenomaan
      minun kehoni kanssa. Taitaa vaan olla aika vaikea muuttaa
      laitteen tai oman kehon värähtelyä. Ja kaappikin tietenkin maksoi yli tonnin.

      Olen miettinyt, että onko kyseessä yliherkkä tuntoaisti, mutta tietoa ei ole.
      Tulppia en ole vielä ostanut, kun en ole uskonut vian olevan
      korvissa, mutta täytynee kokeilla niitäkin.

      Seuraavana ajattelin kokeilla popsia iltaisin valeriaania.

    • Matalaatinnitusta

      Aloin kuuntelemaan joulun alla 2016 että ilmastointi pitää outoa hurinaa-- aivan kuten diesel auto olisi käynnissä, mutta taajuus huojuisi hieman. Ääni ei tullut mistään teknisestä laitteesta talossa, sillä päävirran ollessa poissa jurina pysyi.
      Hämmästyksekseni sama ääni kuului ulkona. Luulin jonkun naapurin lämpöpumpun olevan pahasti epäkunnossa. Kun sama ääni kuului lomalla Lapissa, niin luulen tuon äänen olevan tinnitus-tyyppistä.

    • Niska_

      Jos sinun tinnituksesi on lihasperäinen tinnitus niin alla on sen tunnistamisesta ja hoidosta vinkkejä.

      ""Yksi keino saada selville onko sinun tinnituksesi lihasperäinen tinnitus on tällainen.

      Katso suoraan eteenpäin ja paina kämmenellä leukaasi. Jos tinnituksen ääni muuttuu niin luultavasti tinnitus johtuu niskan ja hartioiden lihaksista.""

      Minulla tämä keino ainakin toimii.

      Monilla nuorilla on fysiatrian erikoislääkärin Minna Ståhlin väitöskirjan mukaan ”some-niska”.

      Kun 5 kiloa painava pää työnnetään eteenpäin ja alas, voi kuormitus selkärangassa olla vipuvaikutuksen vuoksi jopa 27 kiloa. Näin käy, kun älypuhelin on sylissä ja ihminen syventyy sitä näpräämään.

      Tästä on seurauksena, että monille niskan ja hartioiden lihasten jännitys aiheuttaa muun muassa tinnituksen.

      Tässä muutama linkki, joista on ehkä apua tinnitukseen:

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/10859808#comment-60056977

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/10859808#comment-57760300

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/10859808#comment-59262597

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/10859808#comment-63024256

      Tinnitukseen löytyy apua
      http://keskustelu.suomi24.fi/t/13415260

      Minulla päätetyöskentely aiheutti luultavasti tinnituksen.

      Tästä linkistä toteutan käsipainolla kuvat 1 ja 2 tuota moottorisahan käynnistysliikettä en tee vaikka sekin on hyvä. Sen sijaan vien painot alas vyötärölle ja nostelen niitä kainalon korkeudelle.
      Teen niitä liikkeitä yhteensä noin 4 minuuttia.
      https://www.yhteishyva.fi/hyva-olo/treeniohjeet-kasipainoilla/0570217

      Tässä videossa on jonkin verran samantapaisia liikkeitä.:

      https://www.youtube.com/watch?v=oUychjqfO8I&list=PLlheuEV8PtFiywPuEmB6168CXeNuzxe6G

      Yritin etsiä Youtubesta niitä videoita hakusanalla : niskajumppa käsipainot

    • Ei_muuta

      Vogonit tulee..

    • Rumiakumikä

      Kovia molottajia..

    • Aspartame_

      Veikkaisin, että ruuan lisäaineet voisivat aiheuttaa korvien herkkyyttä. Pahin lisäaine lienee Aspartaami. Aiheuttaa yli 90 haittavaikutusta mm. korvien huminaa.

    • Zadam

      Oho tännehän oli ilmestynyt viestejä viime käyntini jälkeen. Onko siis Espoossa muita vaivasta kärsiviä? Jossakin vaiheessa luulin, että ääni hävisi, mutta nyt se on palannut.

      • Kaivinkoneentyhjäkäynti

        Missäpäin Espoota?


      • Ninjamummo

        Leppävaarassa ainakin alkoi "humina" viime vuoden lopulla. Yleensä yö aikaan..ei tasan tarkkaan ole mitään rakentamista menossa siihen aikaan eikä liikenne. Humina on jatkuvaa,joskus niin voimakasta että tulee paha olo. Tulee muuten korvatulppienkin läpi.


      • uuaaoo

        Espoon Soukassa "humina" alkoi kesällä 2017 ja on jatkunut siitä lähtien. Olin yhteydessä metrotyömaahan, mutta sanoivat ettei ainakaan sillä hetkellä ollut käynnissä mitään töitä. Kävelin yöllä Soukassa edestakaisin yrittäen paikantaa ääntä, mutta se on mahdotonta koska jokapuolella on taloissa humisevia ilmastointilaitteita ja jopa rämiseviä ja selvästikin rikkinäisiä laitteita katoilla. Otin yhteyttä Espoon Ympäristökeskukseen, mutta siellä on keskitytty enemmänkin liikenteen melun kartoittamiseen, eikä kuulotaajuksien alapuolella lainkaan. Eivät osaa auttaa kuin toteamalla, että melun paikantaminen voi olla vaikeaa. Epäilin myös maalämpöpumppuja, joita Soukassa on porattu kallioon jo varmaankin monia kilometrejä. Se on tällä hetkellä vahvin kandidaatti, mutta asialle ei voi tehdä mitään, koska niitä asennetaan jatkuvasti lisää! Oma yhteenvetoni on, että maailman melusaastetta ei pääse pakoon kuin etsimällä asuinpaikka kaikkien melulähteiden interferenssiminimistä. Siitä saattaa tulevaisuudessa tulla asunnon arvoa rajustikin nostava (tai laskeva!) tekijä, kunhan melun piilotieteestä tehdään konkreettista kartoittamalla!


    • Tukiasemat

      Suurin osa äänistä tulee puhelintukisaemista, joita on kaikkialla. Paikassa jossa asun äänet ovat välillä päällä ja välillä pois päältä. Ääni on välillä vaihtelevaa, toisinaan yhtenäisempää, välillä vaimeampaa välillä voimakkaampaa. Minulla lähimpiin tukiasemiin vain muutamia satoja metrejä, ne on rakennettu aivan törkeään paikkaan. Kuulen ääntä varsinkin, kun lähellä on tukiasemia. Kun kuulen äänen, alan etsimään katseella, onko lähettyvillä tukiasemia ja yleensä on. Kiusallinen juttu, jolle kukaan ei varmastikkaan tee yhtään mitään, kuten ei tuulivoimalamelulle. Olen tajunut ääniongelman vasta lähikuukausina, vaikka ääniongelman olen huomannut jo vuosia sitten. Jotkut pitävät varmasti foliohattujen juttuna, mutta pitäköön. Tämä ongelma tulee vaikuttamaan vauvasta vaariin ja köyhästä rikkaaseen!

      • Hyväkuulo

        Meillä jatkuvan matalataajuisen huminan aiheuttaa naapurikaupungin vedenottamot, tai tarkemmin niiden venäläisvalmisteiset taajuusmuuttajat. Asiaa tarkemmin selvitellessäni sain sisäpiiritietoa, että taajuusmuuttajien toisiokaapelina on käytetty määräysten vastaisesti häiriösuojaamatonta kaapelia. Käyttöönottotarkastuksen jälkeen pumppaamoihin vaihdettiin parin metrin pätkä asiaankuuluvaa suojattua kaapelia ja se jatkettiin alkuperäiseen suojaamattomaan kaapeliin sähkökaapin alasokkelissa. Tämä siksi että nosturiauton tilaaminen pumppujen kaapelien vaihtamiseksi oli liikelaitoksen johtajan mukaan liian kallista. Taajuusmuuttajan toisiokaapelista vuotaa virheellisen asennuksen vuoksi sähköverkkoon yliaaltohäiriötä , joka aiheuttaa koko syöttävään verkkoon häiritsevän ja läpitunkevan huminan. Huminan lähteen paikantaminen ilmajohdosta on helppoa, painamalla korvan vasten keskijännitejohdon pylvästä tietää varmasti mistä ääni tulee. Meidän alueella maakaapelointi on pahentanut tilannetta huomattavasti.


    • jyminää

      Iitissä /Nastolassa Arrajärven molemmin puolin kuuluu päässäntöisesti kesäisisin outo matala taannehtiva jyminä joka pahimmilllaan resonoi todella voimakkaaasti kropassa,moni on tämän todennut mutta äänen lähde on arvoitus.Nyt syksyllä tuntuu alkavan yleensä sunnuntai iltaisin jatkuen maananantaihin-tiistaihin.Todella painostavaa.

    • jyminää

      Tai tarkemmin sanottuna ääni alkaa valitettavasti jo sunnuntaisin aamulla kuten tänäänkin ...

      • Hoitsupa

        Itse koin samanlaista vaivaa. Tutkittiin ilmastointia, sähköjohtojen tilannetta, naapurien ilmalämpöpumppuja, yms. Olin tulla hulluksi jo. Nyttemmin asia on selvinnyt: äänet ovat oman kuuloni aistimuksia verenkiertoon ja niska-hartiaseudun tiloihin. Lisäksi tuo äänien kuuleminen voimistuu, kun olen todella stressaantunut ja huolestunut jostakin, vaikkapa talousasioista tai läheisistäni. Käytän silikonisia korvatulppia joka yö nukkuessani. Se vie hetken aikaa, että tottuu niihin, vaikka ne eivät lainkaan paina, kun mukautuvat korviin ja tyynyyn. Suosittelen. Selvitäpä verisuonistosi ja niska-hartiaseutusi tila lekurissa. Voimia sinulle.


      • Hoitsupa

        Ja vielä: mitä enempi asiaan kiinnittää huomiota, sitä enempi ääni vaivaa ja tekee elämästä helvettiä. MUTTA, kun asia minulle selvisi, eli syy on lähinnä verenkierron, verenpaineen, lihasjännitysten, pään ja kaulan alueen verenkierrollisten tekijöiden, huolestumiseni, stressin, yms. aikaansaannosta ja kuuluu korvissani, koska olen huippu hyvällä kuulolla varustettu hoitsu. :) Toivon, että sinunkin asiasi selviää.


      • Pokkala

        Korvatulpat eivät auta, vaan pahentavat asiaa ainakin itselläni, koska silloin vasta kuulenkin matalataajuisen "huminan", kun muut äänet on suodatettu pois! Pystyn myös äänittämään huminan selvästi hyvällä mikrofonilla ja tekemään sille taajuusanalyysin, joka osoittaa huminan olevan voimakkaimmillaan yli 30dB koko muun äänitaajuusalueen kohinaa voimakkaampaa, taajuuden ollessa alle kymmenen hertzin tai vain muutamia hertzejä, joten ääni ei tule korvastani.


    • kuulostaatutulle

      Minä kuulen ilmeisesti Ecolatorin puhdistamon pyörimisen takapihalta, ilmalämpöpumppu tietenkin hyrisee, mutta ei se ole aina päällä. Kuulen myös junan tulon kaukaa kun rautatie on lähellä. Tinnitus on jatkuva vaiva myös.

    • JohnnyTang
    • Anonyymi

      Mitä inhimillistä kärsimystä tämä matalataajuinen infraääni hurina aiheuttaa eläimille , tässä tapauksessa (kanoille ) kun ihmisillekin se on sietämätöntä . Tuotantoeläinten eivät voi edes paeta HERÄTKÄÄ TERVEYSVIRANOMAISET !!!LAINSÄÄTÄJÄT !!!

    • Anonyymi

      Ilmanvaihtolaitteiden ääni on juuri tuollaista kuvaamaasi matalaa hurinaa (infraäätä ) se on äärimmäisen ärsyttävää .

    • Anonyymi

      Tiefäm lähteen

    • Anonyymi

      Olen Hetan lähellä ja meneillään on eräs suuri sotaharjoitus. Yleensä täällä äärimmäisen hiljaista,mutta nyt outo tasainen, matalataajuine humina. En ole ennen kuullut missään vastaavaa. Mietin van että pyrkiikö itänaapuri häiritsemään suurta sotaharjoitusta tuollaisella häirinnällä? Viimeyönä en muuten edes nukkunut, joten tiedä mitä tuo tekee elimistölle.
      Kuulen tuota hurinaa parhaillaankin, enkä ole mikään luulosairas.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1927
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe