sikiön kasvun hidastuminen

huolestuttaa

Ultran mukaan sikiön paino oli rv36 1 2.2kg. Virtaukset ja muut näytti olevan kunnossa, mutta vauva liian pieni. Viikon päästä uus kontrolli kasvun takia. Vauva liikkuu ihan hyvin. Itse en ole ollut mikään pieni syntyessäni. Viikolla 27 sikiön koko oli keskikäyrällä. Nyt on alkanut huolestuttaa että onkohan vauvalla jokin sairaus tai vamma, jonka vuoksi niin pieni :/ rakenteet ollu ihan ok.
Onko jollain muulla kokemusta tällaisesta?
Paljonko ultran arvio voi heittää?
Mistä muilla on pieni paino johtunut?

11

8303

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jhiygjlghjtdlö

      voi heittää paljonkin ultra, sehän ei ole mikään vaaka.Odota rauhassa kontrollia ja mieti vasta sitten. tsemiä!

    • älä hätäile

      Tosiaan ultra ei ole ollenkaan tarkin mahdollinen. Heittoa voi olla paljonkin. Mistä muuten tiedät, että viikolla 27 sikiön koko oli keskikäyrällä, oliko sinulla silloinkin joku kontrolliultra?

      • Ap

        Joo sillon myös tehtiin ultra, ja paino oli ihan kohdallaan. Nyt vaan pelottaa niin paljon ettei meinaa saada yöllä nukuttua!


    • rv35+2

      onko sulla painon nousu ja sf-mitan kasvu ollut tasaista? Itselläni nimittäin sf-mitta ollut samana yli kuukauden ja vauvan painoarvio oli alakäyrillä jo aikaisemmassa ultrassa ja palottaakin nyt viikon päästä oleva ultra

      • ap

        Sf mitta oli viikosta 32 viikkoon 34 noussut puoli senttiä. Ei siis suurta kasvua. Sen jälkeen ei olla mitattu. Oma paino oli noussut tasaisesti..


    • ole levollinen

      Sikiön kasvu ei mitenkään ihan dramaattisesti ole ilmeisesti hidastunut? (tai jopa pysähtynyt)? Sait kuitenkin kontrolliultra-ajan ja siinä kasvun suunta selviää. Ja heittoahan noissa painoarvioissa on melkoisesti.. Mulla kans syntyi pieni lapsi jonka kasvua seurattiin noilta samoilta viikoilta lähtien tiiviisti.. Ihan terve 1v4kk nyt kuitenkin on (ei ole muuta koskaan sairastanutkaan kun yhden flunssan) Syntyi pienenä (painoi 2615g/ painoarvio rv39 2 pari päivää ennen syntymää oli 2,4kg!) koska minä olen aika pieni ja harrastin erittäin runsaasti liikuntaa (myös hölkkää ja rankkoja jumppia) loppuun saakka :)

    • tintin

      Meillä kans oli sama tilanne. Rakenne ultrassa vauva oli ihan normaali käyrällä painon ja pituuden kanssa. Jouduin kuitenkin uuteen ultraan istukan huonon paikan suhteen. Istukka ultrassa sitten selvisikin että vauva liian pieni niille viikoille. Määrättiin ultra rv 37 jossa vauva oli 2,600g, mutta lääkäri totesi että hyvinvoiva vauva ja virtaukset ja kaikki kunnossa. Rauhoitteli, että ei ole mitään hätää, että jokainen meistä on erilainen, niin vauvat kuin vanhemmat, ja kukaan ei ole täydellinen käyrä vauva. Sieltä syntyikin rv 38 5 pieni 2,650g painava poika. Täysin terve :) tai mistä tiedän kuin hölmö tulee olemaan jos on isäkseen tullu ;) heh. Ja kasvu on ollut huimaa syntymän jälkeen, Nyt mennään 3kk jälkeen jo keskikäyrällä ja normaalisti kehittyy :) Itse myös urheilin paljon raskausaikana ja paino ei paljoa noussut, en tiedä onko osuutta asiaan sitten. Esikoinen kuitenkin tyttö ja oli 3,480g syntyessään, kylläkin myös viikon yliaikainen. Mutta en usko että sinulla mitään hätää on. Yleensä jos sikiössä vikaa olisi niin voisi olla suuri heitto esim. pään ja vartalon kasvun suhteen jne.. jos kaikki ok ja lapsi sopusuhtainen niin eiköhän kaikki ole ok :)

      • tiedän tapauksia

        Onhan niillä lapsilla painoeroja. Mutta hyvin usein jos lapsen kasvu hidastuu, sattaa olla sitten jotain kehityshäiriöitäkin kuten mm. genitaalialueilla vaikka virtsaputki väärässä paikassa tjtn. Onko teillä kokemusta tai tietoa näistä, että jos vaikka poikalapsi virtsaa kivesten alta ja on syntynyt pienenä, niin onko kyse sitten geneettisestä jutusta, eli äidillä tai isällä on ollut todennäköisesti sama juttu synyessään?


    • Heippa!

      Mulla nyt jo lähes neljä vuotta aikaa siitä kun synnytin esikoiseni, joka todettiin raskausaikana viikkoihin nähden pieneksi, muistaakseni kasvunjätätys alkoi siinä rv 25-27 tienoilla, en muista tarkkaan.
      Mutta esim rakenneultrassa rv 19 2 vauva oli normaalin kokoinen.

      En muista tarkalleen mitään mittoja, mutta esim rv 37 painoarvio oli 1.9kg, viikkoa tästä, eli rv 38 0 myöhemmin ekassa mittauksessa saatiin vain edelleen tuo 1.9kg, mutta sitten tehtiin toinen painoarvio oli 2.2kg, mutta tuolloin vauvan todettiin olevan jotenkin huonossa asenossa mittauksen kannalta.
      Niin lääkeri sitten arvioi kliinisen että ultran mukaisen painoarvion olevan kahden kilon molemmin puolin, eli vauva ei ollut kasvanut lainkaan.

      Joskus rv 36 vauvalla huomattiin ultrassa että pojallamme on munuaisaltaiden laajentuma, molemminpuolin, ja virtsarakko liian täynnä, ja virtsaputkessakin jotain häikkää mahdollisesti.
      Lääkäri sanoi että pissaaminen saattaa olla vaikeata sikiöllä.

      Virtauksissa oli välillä jotain pientä häikkää, mutta ei merkittävästi ja lapsivettä oli myös välillä hivenen alakanttiin, mutta silloin sanottiin että se tuskin on kasvujätätyksen takana.

      Synnytys käynnistettiin rv 39 0, syinä oli lähinnä juuri tuo kasvujätätys, raskausdiabetes ja vauvan munuaisjuttu vielä siihen lisättynä.
      Myös liikehälytyksiä oli tullut muutama parin viikon sisällä, niin käynnistystä pidettiin aiheellisena.

      poikamme syntyi sitten rv 39 1, pitkän ja raskaan synnytyksen jälkeen.
      Painoi 2.7kg! eli reilusti enemmän kuin mitä nuo painoarviot oli antaneet.
      Että erityisesti loppuraskauden ultran painoarviot ovat todellakin vain suuntaa antavia, vauva on kuitenkin sen verran iso jo että mittaaminen on hyvin hankalaa.
      Erityisesti kun ultraaja mittaa sikiön reisiluuta loppuvaiheessa, niin sekin on jo vaikeaa ja saattaa vaikuttaa painoarvioon, samoin se on päänympäryksen mittauksessa jne.

      Olin toki itsekkin hirvittän huolissani ja jatkuvat painoarvioultrat taisivat enemmän vain ressata kuin helpottaa oloani, vauvaa kun tutkittiin hyvin tiheästi, kun mulla oli tuo raskausdiabetes, ja sitten tuli tuo kasvujätätys.
      Ja jotkut "tökeröt" lääkärit pelottelivat milloin milläkin sairaudella mikä vauvalla mahdollisesti olisi, erityisesti kun tuli tuo munuaishässäkkä.
      Toki ymmärrän että lääkäreiden on hyvä kertoa vanhemmille, mitä voi mahdollisesti olla.

      Kuitenkin saimme täysin terveen pojan, munuaisongelma hävisi pian syntymän jälkeen. Sirosti kasvoi ja on edelleenkin aika pienikokoinen.

      Kasvujätätykselle ei selvinnyt selkeää, tai yhtä ainutta syytä.
      Istukka oli pieni kylläkin, ja istukan sekä kohdun välissä oli pieni hematooma (verenpurkauma), eli on mahdollista että istukka olisi irronnut jossain vaiheessa tai kiinnittynyt huonosti.
      En kuitenkaan tupakoinut kun odotin poikaa, ja lopetin tupakoinnin muutama kuukausi ennen raskaaksi tuloa jo.
      Meidän tilanteessa voi olla myös perintötekijöillä jokin vaikutus, koska olen itse hyvin pienikokoinen, mutta taas lapsen isä on pitkä, mutta ollut myös syntyessään pienikokoinen, mutta minä taas olin syntyessäni nelikiloinen, mutta olin kuulemma lähes kaksi viikkoa yliaikainen.

      Toivotaan että sielläkin on kaikki hyvin, ymmärrän kyllä että olet huolestunut, koska niin olin minäkin, se on aivan normaalia.
      Mutta pianhan se synnytys on lähellä ja asiat selviää, ei tämä varmaan helpota, mutta pyri rentoutuun, se on vauvan ja sinun parhaaksi.

    • juyyttews

      Meillä esikoista seurattiin rv 32 alkaen kasvuhidastuman vuoksi. Käynnistettiin 37 viikolla, kun lapsivettä oli vähän ja pa 2,6kg. Tasan tuon painoikin syntyissään ja ihan terve tyttönen hän ainakin on. Pieni on ikäisekseen vieläkin. Kakkonen meni ihan samaa käyrää sf-mitoissa, kuin esikoinenkin ja terkkari tuumasi vain, että vaikka äiti ja isä eivät mitään kirppuja olekaan niin meille vain tulee pieniä lapsia. Kakkonen syntyi normaalisti rv 39 ja oli 2,8kg. Tämä kakkonen taas on ottanu painossa huimasti kiinni syntymän jälkeen ja vaikka tytöillä on reilu 2v ikäeroa niin tätä vauhtia kakkonen menee ennen 1v päiväänsä esikoisen edelle :D Älä murehdi, seuraavat sinua nyt tarkasti ja käynnistelevät sitten jos istukan toiminnassa on jotain ongelmia. Esikoisella ei tosiaan löytynyt mitään selittävää syytä kasvuhidastumalle, joten joskus ne vaan kasvaa omia käyriään ;)

    • igohl

      Minullakin alkoi kasvun hidastuman takia seuranta suurinpiirtein samoilla viikoila kuin sinulla. Kahden viikon välin käytiin kontrollissa ja synnytys käynnistettiin vasta yliaikaisena viikoilla 41 ja jotain virtausten takia. Pieni vauvani (aamulla ultrattu) oli ultran mukaan 2kg 200g ja minulle sanottiin että vauva voi joutua hetkeksi keskolaan. Säikähdin tietysti. Synnytyksen tuli käynnistämään erittäin kokenut gynekologi. Hän tunnusteli vauvaa vatsan läpi ja tuumasi että syö hattunsa jos täältä tulee alle kolmekiloinen. Meinasi että ihan normaalikokoinen on vaikka ulraajat saaneet toisia tuloksia. Vauva oli syntyessään 3 kiloa 400g....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      4230
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      4142
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      611
      3927
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      20
      2755
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      78
      2485
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      340
      2074
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      127
      2072
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      191
      1970
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1629
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1432
    Aihe