Hevosen ostajat(alle 18vuotiaat) ja vanhemmat LUKEKAA!

Hevosostos

Eli siis, olen nähnyt että monet alle 18 vuotiaat aikovat ostaa hevosen ja eivät osaa hoitaa sitä (1 kymmenesosa vaan osaa hoitaa).
Jos aiot ostaa hevosen, vanhempiesi täytyy osata käsitellä myös hevosta, ellet sitten saa joiltain muilta apua. Ja aluksi ÄLÄ ota vaikeaa hevosta jos et rehellisesti sanottuna hyvä hevosen käsittelijä, enkä tarkoita nyt ratsastustaitoja, vaan hevosen käsittelytaitoja. Ja ota hevonen ensin vuokralle ja sen jälkeen ylläpitoon/ koeajalle, sitten vasta jos löydät sopivan hevosen osta se, jos osaat sitä käsitellä.
Mutta, pelkät hevosen käsittelytaidotkaan eivät aina riitä, sillä hevoset ovat saaliseläimiä, ja jos hevosen jalka on kipeä tai jotain muuta vastaavaa, se ei näytä sitä selvästi, koska vaistot sanovat, että pedot huomaavat hevosen olevan heikko. Joten sinun kuuluisi osata tunnistaa tämän tapaiset viat.
Jos olet jonkun alle 18 vuotiaan lapsen huoltaja ja aiot ostaa hänelle hevosen, sinun kannattaisi kysyä muilta hevosihmisiltä millainen hevostuntemus lapsellasi on, älä kysy mieluusti lapsesi kavereilta koska kaverit yleensä yrittävät olla toisilleen mieliksi ja sanoa etä "Joo, se oikeesti osaa käsitellä hevosia hyvin! IHAN OIKEESTI!!" eli kannattaa kysyä esim. joltain aikuiselta joka on OIKEASTI rehellinen ja sellainen joka tuntee lapsei ja tietää miten tämä hoitaa hevosia jne.
Jotkut lapset haluavat hevosen vain siksi että ne on söpöjä, mutta todellisuudessa lapsi ei jaksa hoitaa sitä, vaan tarvitsee muidenkin tukea ja ohjeita. Jos hevosta ei kouluta (vaikka se olisikin ollut jo koulutettu) siitä voi tulla ja tuleekin yleensä mahdoton ja komenteleva. Hevoset kuitenkin ovat isoja ja painavia eläimiä (vaikka se olisikin pieni poni, niin se painaa silti) joten jos sellainen 500-700 kiloinen eläin suuttuu tai pelästyy, ei yleensä hyvää seuraa.
Ja jos aiot hankkia hevosen, sinun olisi pitänyt olla melkein puolet elämästäsi hevosten kanssa tekemisissä.
Ja vanhemmat, älkää ostako hevosta alle 18 vuotiaalle lapselle, ellei hän ole omistautunut niille täysin, ja jos ette voi antaa tukea JA ohjeita lapselle.

HUOM!! Tämä ei koske niitä jotka ovat OIKEASTI omistautuneita hevosille, en tarkota taaskaan sitä että jos oot ratsastanu muutaman vuoden ja suo on kehuttu, niin se ei vielä tarkoita että saat hevosen.

Kirjottanut 13-vuotias tyttö, jonka perheellä on hevonen, se ei ole mun oma vaan perheeni, tai oikeastaan äitini. En ede halua hevosta vielä ainakaan koska tiedän ITSE sen että en jaksaisi hoitaa sitä sen loppuelämää, mulla on vuokrahevonen jolla käyn ratsastamassa 1-3 kertaa viikossa (en valitettavasti kerkeä enempää, harrastusten ja koulun takia) Me molemmat kunnioitamme toisiamme, vuokrahevoseni ja minä. Toivottavasti sinäkin ymmärrät JOS et ole valmis omaan hevoseen tai lapsesi ei ole valmis omaan hevoseen.

Kiitos kun luit, ja anteeksi kirjoitusvirheistä, niitä tekstissä IHAN VARMASTI ON lupaan sen =D Laittakaa vaan kommenttia, mutta ei mtn negatiivista kiitos kuten vaikka "MÄ OON KUULE VALMIS OMAAN HEVOSEEN ETTÄ ÄLÄ SINÄ SIIHEN TUU MITÄÄN RUIKUTTAA"

43

2294

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • caballera

      Asiaa ihan puhut. Mutta ota huomioon että omaakaan hevosta ei ole pakko pitää kotona, sen voi laittaa ulkopuoliselle hoitoon, ainakin aluksi. Asiantunteva henkilö osaa antaa hyviä ohjeita hevosen hoitoon..

      Ei se raja tuossa 18-vuotiaassa aina mene, joku on valmis 16-vuotiaana, joku reikäpää vasta parinkympin jälkeen.

      Eniten ihteäni suututtaa idiootit, jotka eivät millään usko että hevonen ei ole lelu,ja ajattelevat että hevosta voi hyvinkin pitää yksin. Ei voi, se on LAU-MA-E-LÄIN. Tarvitsee toisen HEVOSEN seuraa. Vaikka kaveri tai ratsastuksenopettaja sanoisi mitä, se ei muuta faktoja... Onneks näitä on vähän kypsyneemmissä ihmisissä vähemmän. vaikka kopukalla ois kuinkapaljon ihmisseuraa, niin ei se ole sama asia.

      Välillä minusta tuntuu että oon vähän liiankin hevosen ehoilla menevä, anteeksi siis paasauksesta... :D Mutta eikös se olekkin parempi niinpäin?

      • ahdist

        "Välillä minusta tuntuu että oon vähän liiankin hevosen ehoilla menevä, anteeksi siis paasauksesta... :D Mutta eikös se olekkin parempi niinpäin?"

        offia, mutta pakko kommentoida.
        Jos ottaa lemmikikseen (vapaaehtoisesti) minkä tahansa eläimen, on vastuu kulkea juuri tasan sen elukan ehdoilla. Jos ihminen pakottaa eläimen elämään kanssaan, tulee ihmisen mukautua, ei eläimen.


    • heppaostos

      Joo, totta säkin puhut :)

    • hevosostos

      ainiin joo, minä hevosostos (aiheen aloittaja) esiinnyn nyt "heppaostos" nimellä tai "hevosostos" nimellä

    • minä

      moi ite olen 11 v tyttö mulla on oma heppa papan tallilla se on mun ja mun papan yhteinen mä en olisi muuten saanu heppaa kun maksaa enkä välttis oisi valmis muttakun osaavia aikusia vieressä niin miksi ei kun papan tallilla se on ilmasta tietty madotukset kengitykset jne mutta nekun laittaan kolmeen pekkaan niin eise hirveen kallista ole mutta ilman papan tallia ja osaavia siskoja ja pappaa en olisi saanut tätä iloista ruunaa

      • VITUN HEVOSRÄÄKÄÄJÄ

        NIIN KÖYHII ETTÄ RAHAT JAETAAN RAHAT SELLAASEEN PASKATEHTAASEEN....


    • heppaostos

      minä- jos on omalla tai sukulaisen tallilla hevonen ja siitä ei puliteta maksua, onhan se tietty rutkasti halvempaa, mutta kaikilla ei ole tuttavia jotka omistaisivat tallin ja vaikka omistaisivatkin, tuskin siitä annettaisiin alennustakaan.
      Jos ymmärsit =DD
      Ja joidenkin hevosrotujen kuten vaika islannin hevosten ja shetlanninponien ruokintakaan ei maksa niin hirveästi sillä ne eivät edes saa syödä paljoa, ellei eläinlääkäri erikseen määrää niin. SIllä ne ovat alkuperäisrotuja ja pärjäävät pienellä ruokamäärällä, ja jos niitä ruokkii liikaa ne lihovat hirveästi ja voivat saada esim. sen mikä se oli, tuli oikosulku :DD nii siis kaviokuumeen voivat saada liiasta ruokinnasta :/ Joten jotkut rodut ovat halvempia ylläpitää.

    • Frendoma

      Käykö pienen ponin seuraksi viikoksi laamat, vuohet, lampaat ja muut eläimet?

      Kysyn koska olen ottamassa hevosen mukaan kesäleirille, ja silloin sen ponikaveri jää "yksin" tallille.
      Ja totta puhut. Itsekin olen 13 ja samaa sanoisin, tosin kaikki eivät 18-vuotiaanakaan ole valmiit sellaiseen vastuuseen.

      • cowboyd26

        Jos ei toista hevosta ole niin parasta seuraa (ellei hevosia lasketa) on lehmät!


    • heppaostos

      Frendoma, ei mieluusti. Jotkut hevoset pärjäävät ilman seuraa mutta eivät monet.
      Mutta parempi sekin kuin ei mitään, toivottavasti et ole kovin kauaa siellä, sillä jotkut hevoset voivat masentua jos ei ole pitkään aikaan hevoskaveria, vaikka aina ennen on ollut. Onko sillä tallilla muita hevosia, mihin sun hevoses "ponikaveri" jäi? Sillon se ei niin kauheasti haittaa.
      Toivottavasti ymmärsit :P

      • Frendoma

        Ei ole. Oon siellä leirillä la-pe eli 6 päivää.. :/
        noh, ei oikein voi mitään. Leiriltä en jää pois.


    • Tulevahevosenomistaj

      Itse olen 12-vuotias ja siskoni 15. Olemme ostamassa hevosta, mutta vanhemmat ovat tässä mukana (rahoitus) ja se menee täysihoitotallille, missä on osaava henkilökunta. He tarkistavat jokaikisen hevosen terveyden jokaikinen päivä, ja soittavat eläinlääkärille ja omistajalle jos jokin on vialla.
      Olemme ratsastaneet tunneilla tällä hevosella 4 vuotta ja vuokranneet n. ½ vuotta.
      Sen nykyinen omistaja on myös aina valmis auttamaan. :)

    • pystyyy vaaa

      Toisaalta totta, mutta ei kaikkien vanhemmat ole kiinnostuneet hevosista, ja ainahan voi kysyä apua joltakin muulta ihmiseltä joka käy vaikka samalla tallilla kun se oma heppa on, tai sitten tallin omistajalta.

      Itse olen kohta 16v, ratsastanut vuodesta 03 (9v), josta 6v aktiivisesti tunneilla, 3v vuokraillut hevosia ja poneja sekä ylläpitänytkin, kouluttanut/ratsuttanut muutamaa ponia, jolla toisella sitten starttasinkin koulua. Vanhempani eivät ole hevosihmisiä, mitä nyt iskällä ollut lapsena suokki työhevosena. Olen todellakin valmis omaan hevoseen, tosin aloitan syksyllä joko eläintenhoitaja opinnot tai hevosenhoitaja opinnot Ypäjällä, joten aikaa ei oikein ole.
      Mutta aika radikaalisti aloittaja rajaa ettei alle 18v olisi kykenevä hoitamaan hevosta (sanoit että 10 osa alle 18v osaa). Helvetti todellakin osaa ! Tosin ne 10v tytsyt jotka on käyneet vuoden tunneilla, ja hankkivat oman hepan ilman muuta kokemusta on sitten eri asia, mutta ainakin monet mun ikäiset osaavat niitä hoitaa.... vois vähä miettiä mitä sanoo !!

    • heppaostos

      Frendoma- okei, no olisi kuitenkin parempi että on hevos seuraa, mutta luulen sen pärjäävän :)

      Tulevahevosenomistaj- se on hyvä asia että monia aikuisia on valmis auttamaan, sillä tuon ikäiset eivät yksin niiden kanssa YLEENSÄ pärjää.

      pystyyy vaaa- uskoisin että voisit hyvinkin huolehtia hevosesta ja vaikutat ainakin mun mielestä sellaselta että omistautuisit hevosille, mutta kannattaa kuitenkin aluksi raha-asiat hoitaa sillä luulen ettei sullakaan tuossa iässä ole vielä hevosen omistamiseen varaa (jos vanhemmat eivät auta) ja älä nyt raivostu sanoin aloitustekstissä että "HUOM!! Tämä ei koske niitä jotka ovat OIKEASTI omistautuneita hevosille"

    • assi

      Kyllä joillakin 10-v vuotiaillakin on hevonen,mutta varmaan täyshoitotallilla ja ihan hyvin on sitten niid3n3 kanssa pärjänneet

    • Järkyttynyt

      Lukekaa tämä, ennenkuin otatte kantaa tuon enempää.

      Kaverini, 12 v ei ollut koskaan ollut minkäänlaisissa tekemisissä hevosten kanssa. Hän oli käynyt yhden kaksiviikkoisen ilmaiskerhon, jossa opeteltiin satuloimaan, suitsimaan ja harjaamaan, okei, se ei riitä. Ja silti hän halusi heti ostaa hevosen! Hänen vanhempansa lellivät häntä, ja päättivät ostaa sen hevosen. Koitin niin selittää, että se on tosi hankalaa se hevosen omistaminen, ja kaveri vain jatkoi jotain haaveilemista. Kaiken lisäksi hän valitsi hevosen tallitla ulkonäön perusteella, en tiedä nyt sitä rotua, mutta nuori, valkoinen poni se oli. Kaveri luuli olevansa jo paras, ei edes koskaan ollut ratsastanut, ja lisäksi valehteli että oli muka käynyt jonkun vuoden leirin ratsastuksesta. Noh, onneksi koe-ajalla ennen ostoa menimme maastoon, minä vuokraponillani, hän kyseisellä valkealla Sugar-nimisellä ponilla.
      Jouduin neuvomaan kokoajan kaveriani, ja tietysti tämä ei osannut mitään. Sitten kun tultiin takaisin, ja taluttaessaan ponia kaverini oli suoraan sen edessä, ja katsoi silmiin, ja kiskoi sitä eteen, mutta tietenkään se ei totellut, kun ihminen on naaman edessä ja tuijottaa silmiä. Pitäisi olla vierellä, ja taluttaa se rauhallisesti. Poni meinasi näykkäistä kaveriani, ja kaveri läpäsisi sitä naamalle. Kiljahdin, kun poni sitten puraisi kaverin kättä, ja rynni tämän päälle, kaveri kiskoi ponia edelleen, ja sitten tuli potkuja ja puremia. Ponilla on vieläkin jotakin pelkoa talutukseen tuosta johtuen, ja talli ei suostunut myymään kaverini perheelle hevosta. Eli miettikää, mitä olette tekemässä. Olen niin onnellinen, että niin kävi, vaikka kyseessä oli kaverini.

    • heppaostos

      assi- niin on, mutta yleensä 10 vuotiaat eivät ole valmiita niin suureen vastuuseen ja uskon että hevonen pärjäisi täyshoitotallilla :)

      Järkyttynyt- juuri tuollaisia ihmisiä tarkotan, hevosta ei saa ottaa jos ei osaa sitä käsitellä. ja hevosta ei missään nimessä saa lyödä ja katsoa silmiin, jos katsoo hevosta silmiin, niin se tarkoittaa ettei hevonen saa tulla eteenpäin. ja samoin mäkin oon onnellinen ettei sitä hevosta ostettu sille, koska luulen että se olisi nyt todella arka jne.

      • H3BUL11NU

        Tallilla jossa käyn on selvä kuri mutta pikku ipanat 6-8vuotiaat ja toki myös vähän isommat eivät ymmärrä . Pistävät suihinsa heinää ja sylkee ne takaisin heinien päälle . Osa syö hevosten karsinoissa jopa karkkia vaikka heppa olisi siellä!Yks sano et miks heppoja ei muka riitä ku se haluais vähän leikitellä ja mennä itsenäisesti hevoset eioo mitään vitsin leluja. Oon 11 khta ja musta tuntuu niin pahalta hevosten puolesta onneks tallin omistaja on nykyään vielä tarkempi. Oon ratsastanu 3vuotta ja e- tunnilla siis e jatko tunnilla ja olen varma että jaksan hoitaa ponia koska olen ajatellut että hankkisin ponin aika pienen luultavasti mutten mitää metrin korkusta. Rutiinin halussa yms kaveri sen äiti ja oma äiti on innostuneita hevosista ja heilläkin kokemusta. Älkää vastatko tähänkään esim.Et oo valmis omaan heppaan tiäätkö. Osaan hoitaa ähkyjä ja soittaa tarvittaessa eläin lääkärille . Ja haavatkin osaan sekä ensiavun . Älkää ostako hevosta ennrn ky teistä oikeesti siltä tuntuu ja osaat hoitaa sitä oikein!!!


    • heppaostos

      H3BUL11NU - Hyvä että siellä pidetään kuria, kun mun äiti hoiti n. vuoden yhtä tallia (ei omistanut sitä vaan hoiti tallin hevosia jne....) niin se oli tosi tarkka ettei mitkään pikkukakarat säädä siellä mitään ja se talli on yksityistalli nii ei siellä ookkaan muita lapsia ku mä ja mun kaverit jotka harvoin siellä käy. Ja karkit ei oo mitenkään päin hyväks hevoselle (en oo kokeillu). Ja jos aiot ostaa oman hevosen, niin älä osta shetlanninhevosta, sillä ne käyvät parissa vuodessa jo liian pieniksi. Ja varsinkin kun oot sellasessa iässä että kasvat nopeasti, niin joku sellanen keskikokonen olis hyvä sulle luulisin. Mutta muista kuitenkin ettet hylji muiden apua jos joku sitä tarjoaa, sillä kaikki tarvitsevat muiden apua vaikka olisivat monta vuotta omistanut hevosen. On parempi että kysyy kuin se että vaarantaa hevosen terveyden :) Jos joku kysyy multa jotain että saako hevoselle antaa jotain ihmisten ruokaa, niin pidän sitä henkilöä sellaisena, että hän välittää hevosesta. Mutta älä ihmeessä ota apua niiltä tallisi 6-8 vuotiailta kakaroilta, kysy mieluummin aikuiselta :)

      p.s. sori jos tosta mun pälätyksest ei saa selvää..

      p.p.s. Jos ostat hevosen niin ÄLÄ ota ainakaan ekaksi hevoseksi ORIA!

      • H3BUL11NU

        En osta oria. Kiitos avusta ruunaa aattelin ja en ehkä shettistä ainakaa enää. Kaverini näki että joku olis atanu hepolle jopa suklaata en tiiä mut tosi tyhmää . karsinasta löyty suklaa paperia ...


    • heppaostos

      Se on hyvä päätös, kannattaa ottaa ruuna koska tammat ovat kiima-aikaan aika vaikeita. Ja pitäis ulos potkia koko tallista tollaset tyypit >:(

    • totaaa

      "Hevoset kuitenkin ovat isoja ja painavia eläimiä (vaikka se olisikin pieni poni, niin se painaa silti) joten jos sellainen 500-700 kiloinen eläin suuttuu tai pelästyy, ei yleensä hyvää seuraa." .......... No ei tuota painoo jaksa aikuinenkaan pidätellä, no, eli vielä vähemmän lapskaan mutta se on ihan sama. Minun mielestä turhaa täällä netissä tällästa jankuttaa kun se on jokaisen oma asia millon ottaa jos ottaa. Jotkut on valmiita jo 15vuotiaana. So? Jotkut ei vielä silloin 18vuotiaanakaan. Ei se 18 ole ikärajana joka tilanteessa (:Itse halusin 14vuotiaana jo hevosen, en saanut. Nyt olen 17 ja minulla on suokki ruuna, hyvin pärjään sen kanssa vaikka vanhemmat eivät hevosista mitään tiedäkkään ja en ole ratsastanut kun sen 4-5vuotta. Tieto on se tärkein asia , ei ikä.Btw, huomaa että olet 13 (: naurat varmasti kokojutulle isompana :)

    • Itte oon kohta 18, mutta olisin ollut omaan hevoseen valmis jo kauan kun käyn yhdellä tallilla jossa osa hevosista on koko ajan ns. "mun vastuulla", ja autan toki mielelläni siellä. Omaa hevosta en tosin saa vieläkään koska eteen tulee RAHA koska sitähän harvoin opiskelijalla on kovin paljoa.. Mutta aloittaja puhuu kyllä totta on nimittäin itte nähnyt jos jonkinlaista hevosen omistajaa, siis pikkutyttöjä jotka eivät todellakaan edes pärjää oman hevosensa kanssa, eivät tiedä miten sitä hoidetaan/ruokitaan yms. Poikkeuksia tietysti löytyy.
      TSEMPPIÄ KAIKILLE HEVOSEN OMISTAJILLE!!!

    • heppaostos

      totaa- ei aina ikä merkitsekään kaikkea vaan tieto ja taito merkitsee aika paljon mutta jos on nuori, ei ehkä riitä aika tai raha hevoseen. Ja saatankin nauraa tälle aikuisena ja on täällä on kyllä turhaa jankuttaa tästä joo, oot oikeessa, mutta toivon vaan että ne pikkutytöt jotka ruinaa hevosta niin tajuais tän aiheen kautta että ei hevosta niin vaan voi ottaa.

      maisu_94 Uskon että jotkut ovatkin jo teineinä valmiita omaan hevoseen, mutta raha ja aika täytyy riittää :/ Ja on kieltämättä ärsyttävää kun jotkut eivät tajua hevosista mitään ja saavat silti hevosen KOSKA TAHTOVAT!

    • ärsyyntynyt....

      niin siis oon 11 vuotias ja mulla on oma hevonen -.- oon ratsastanut ja hoitanut hevosia 2 vuotiaasta lähtien ..... Kesäksi meille tulee 30 hevosta orilaidun ja kesäksi mulla on omia hevosia 4 -.- ..... ja osaan hoitaa hevosia ja jos en tiedä jotain äiti ja isä setä autavat .... että mikse vaikka 7 vuotiaalla voi olla omaa hevosta jos hänen äitinsä ja isänsä ovat myös hevos ihmisiä....

      • OOT NIIN OIKEES

        JOKU 11-VUOTIS OSSAA VARMAA HOITAA HEVOST IHAN YKSIN!
        SIT VÄITETÄÄN VIEL NÄIN -VANHAMMAT EI TIIÄ MITÄÄ HEVOSEN HOIDOST...
        11-VUOTIAAT OSAAKIN KENGITÄÄ HEVOSEN!


    • heppaostos

      ärsyyntynyt....- etkö lukenut loppuun? laitoin tekstiin monesti että toi alkuteksti EI KOSKE NIITÄ JOTKA OIKEASTI OSAAVAT HEVOSIA HOITAA!!!! JNE.... että mitä jos lukisit loppuun etkä vaan inisis siellä

      • Kokenut vaA tasonen

        Oon 14-vuotias ja mulle piti ostaa hevonen kisaamista varten. Ja voisin olla kyllä valmis mutta sitten mietin onko mulla aikaa, rahaa. Kun tallilla pitäis käydä 5-7krt vko niin ei mulla oo aikaa. Ja kuukaudessa kuluis jotai 500 e jos veisi hyvälle tallille. Ja nyt mä kisaan mun vuokrapoanilla kansallisella tasolla koulussa ja en kyllä koskaan tuu katumaan päätöstäni koska vaikka rakastan hevosia niin haluan olla mYös kavereideni kanssa. Suosittelen siis kaikillle ensiksi vuokrahevosta koska ne kin rupesi tuntiin siltä ku olis oma ja ei todellakaan kulu niin paljon rahaa eikä aikaa!


      • Kokenut vaA tasonen
        Kokenut vaA tasonen kirjoitti:

        Oon 14-vuotias ja mulle piti ostaa hevonen kisaamista varten. Ja voisin olla kyllä valmis mutta sitten mietin onko mulla aikaa, rahaa. Kun tallilla pitäis käydä 5-7krt vko niin ei mulla oo aikaa. Ja kuukaudessa kuluis jotai 500 e jos veisi hyvälle tallille. Ja nyt mä kisaan mun vuokrapoanilla kansallisella tasolla koulussa ja en kyllä koskaan tuu katumaan päätöstäni koska vaikka rakastan hevosia niin haluan olla mYös kavereideni kanssa. Suosittelen siis kaikillle ensiksi vuokrahevosta koska ne kin rupesi tuntiin siltä ku olis oma ja ei todellakaan kulu niin paljon rahaa eikä aikaa!

        Sori ku tulee epäselvää tekstii;)


    • heppaostos9

      Kokenut vaA tasonen- se on hyvä päätös mun mielestä, ihan oman aikas ja rahojes kannalta :) Kaverini tuttu pystyy kuulemma vain pari kertaa kuukaudessa olemaan kavereidensa kanssa, koska on omistautunut niin paljon hevosille. SIllä on kaksi omaa hevosta.

    • Heppahaalija

      Just, rajaa haluamiseen.. ;)
      Helppo sanoa, olen jo ikivanha, MUTTA kun omasta kokemuksesta voin kertoa että hevosharrastus on elämäntapa. Se ei ole yksinkertaista.
      Jokainen hevonenkin on eri ihmisillä aivan erilainen, jos myydään 'varma, luotettava, kiltti, kiva ensiponi', niin myyjä voi olla täysin kokenut ja osaava hevosihminen, jolloin hevonen on HÄLLÄ sitä mitä tekstissä, mutta jos hiukankin arempi hevosen ottaa, niin tilanne on ihan toinen.
      On sellaisiakin tapauksia, että vanhemmat hankkivat täysihoitotallille hepan nuorelleen, kun nuori ei pystykään ottamaan tilannetta omiin käsiinsä, niin hevonen turhautuu, muuttuu kiukkuiseksi ja näin heppuli jää talliin talliväen ylläpitoon ja nuori menee mihin lystää.
      Hankalaa saada ehkä kaupaksikaan samantien, eli kannattaa ensin ottaa se hoitoheppa, sitten vuokrata ja sitten vasta se oma.

      • 17v tyttö, 10v lv-om

        Totta! Kokemuksesta osaan sanoa, että hevoseni on minun kanssa oikea enkeli, mutta jos pikkusiskoni tai vanhempani sitä hoitavat, se pomottaa, näykkii ym.. Hevosta täytyy osata käsitellä, se todellakin on ELÄMÄNTAPA ei mikään harrastus!


    • Anteeks mut

      Olen 14-vuotias, ja täysin itse hevoseni hoitanut jo kolme vuotta. Ei, äiti ei tiedä, mitään, eikä myöskään isä. Itse olen alusta asti opetellut kengittämään ja kaiken muun.

      • älä höpäjä

        uskokoon ken tahtoo! Kengitys 14vuotisena,kun kengitysseppä tarttee vuoden koulun!


      • Anonyymi
        älä höpäjä kirjoitti:

        uskokoon ken tahtoo! Kengitys 14vuotisena,kun kengitysseppä tarttee vuoden koulun!

        No niimpä😂


    • hyyppä 12v

      Mä sain mun ponin 9vuotiaana, vanhemmat ei tajunnu hepoista mittään :D poni on vieläki meillä, mutta vuos sitten tuli toinenki. :)

    • :))

      Olen 14vuotias ja olen omistanut nyt oman ponin yli 4vuotta. Rankkaa on ollut, mutta sen arvoista se on ollut. Olen saanu monesti kehuja ammattilaisilta, kuinka hyvin hoidan poniani. Se tuo aina hyvän mielen, että on onnistunut jossakin. En kilpaile ponillani ollenkaan. Harjoittelemme mm. nature horseman shippiä ja parellia. :)

      MUTTA! Tekstin kirjoittajalla oli tosi hyvä juttu! KANNATETAAN (y)

      • just joo

        uskon sua ja ne *ammattilaiset on ihan sun keksimii*


    • 12.v

      Mä oon 12.v ja oon harrastanut ratsastusta yli 7 vuotta ja oon hoitanut hevosia 4 vuotta ( Minulla on siis enemmän kokemusta kun joillain aikuisilla joilla on oma hevonen.) Mutta silti olen sitä mieltä että jollet hallitse ratsastustaitoa(Kaikija kolmea askel lajia yksin ilman taluttajaa,hoitaa ja ruokkia hevosta sekä hevosen siivoamista jokapäivä,taluttamista sekä tietoa hevosten sairauksista) ÄLÄ OTA HEVOSTA!

    • 17v Tyttö, 10v lv-om

      Ihan asiaa! Ei se ratsastustaito vaan se kuin sitä hevosta osaa hoitaa ja käsitellä. Mun vanhemmat hyvä ku tunnistaa missä hevosen pää on, mutta oon omistautunu niille mun täydestä sydämestä! yli 8-vuotta melkein päivittäin ollu hevosten kanssa tekemisissä ja lukenu hemmetin palio hevosista ja kokoajan haluaa oppia lisää! Oman hevosen hoidan ihan itse. kerran kk mun vanhemmat jonku vklp:n pärjää sen kanssa, mutta ei kauempaa ikimaailmassa! Ratsastustaidoltani olen heikko HeC, mutta hoitaa ja käsitellä kyllä osaan. Jatkuvasti opettelen lisää kierrellen kursseilla jne.. Valmentaja käy kotona valmentamassa, sillä omaa koppia en omista. 2v onnellisessa kavioliitossa olen ollut. Päivääkään en vaihda pois ja toivottavasti vielä ainakin kymmenen vuotta toivoisin tämän jatkuvan. Jos saisin valita niin elämäni loppuun asti!

      -17-vuotias tyttö, 10-vuotiaan lv-tamman omistaja

    • Kuria ja rakkautta

      Aloittaja puhuu asiaa!
      On ELÄINRÄÄKKÄYSTÄ antaa kokemattoman omistajan pitää hevosta yksinään. Hevonen tarvitsee oikeanlaista kuria, mutta myös rakkautta. Oikealla tavalla. Tuntuu hirveän pahalta lukea joitain näistä jutuista, missä hevosia läpsitään ym. Kun hevoselta vaaditaan jotain, se pitää vaatia loppuun. Ja sitten kehua maasta taivaisiin! Jos kokemattomalla omistajalla on hevonen, sen olisi parempi asua isossa tallissa jossa apu on aina saatavilla. Hevosten kanssa ei kukkoilu auta, vaan täytyy pysyä nöyränä ja pyytää apua.

    • korsu001

      http://www.oakley-vaultsunglasses.com/ cheap oakley sunglasses
      http://www.louisvuittonoutlet-online.us/ louis vuitton outlet online
      http://www.longchamphandbags-outlet.com/ longchamp outlet
      http://www.cheap-jordanshoes.us/ cheap jordans
      http://www.toms-outlets.us/ toms shoes
      http://www.michaelkorsoutletmk.us/ michael kors outlet
      http://www.louisvuittonpursesbag.net/ louis vuitton handbags
      http://www.toryburchoutletshoesa.com/ tory burch outlet
      http://www.raybansunglass-outlet.net/ ray ban outlet
      http://coachofficialsite.blog.com/ coach outlet
      http://www.truereligionjean.cc/ true religion jeans
      http://www.truereligionjeansoutleta.com/ true religion outlet
      http://www.truereligionoutletfactory.com/ true religion
      http://www.burberryoutletstorea.com/ burberry outlet
      http://www.christianlouboutinstore2013.com/ louboutin outlet
      http://www.pradaoutletonlineb.com/ prada outlet
      http://www.mcmhandbags-backpack.com/ mcm handbags
      http://www.ferragamo-shoes-outlet.com/ ferragamo shoes
      http://www.juicycoutureoutlet-handbags.com/ juicy couture
      http://www.chi-flatiron-hairstraighteners.com/ chi hair straighteners
      http://www.northfaceoutlet-jacket.com/ north face jacket
      http://www.polo-ralphlauren-outlet.net/ ralph lauren outlet
      http://www.coachoutletstoreonlinefn.com/ coach outlet
      http://www.coachoutletstoreonlinefn.net/ coach outlet
      http://www.coachoutlet-online.us/ coach outlet
      http://www.saclongchampsoldespaschere.com/ longchamp
      http://www.longchamps.eu/ longchamp
      http://www.ralphlauren-pascher-france.com/ ralph lauren
      http://www.insanityworkouts-calendar.com/ insanity workouts
      http://www.ghd-flatiron-hairstraighteners.com/ ghd uk
      http://www.bottegaveneta-handbagsoutlet.com/ bottega veneta
      http://www.louboutin-outlet.us/ louboutin outlet
      http://www.valentino-outlet.us/ valentino shoes
      http://www.pradaoutlet-shoes.com/ prada outlet
      http://www.cocohandbagspurses-outlet.com/ chanel outlet

    • tiesitkös

      Hei nää 12-vuotiaat tulee tänne ruikuttaa jota ponii kun asuu viel omakoti talos!
      Koko pihan meinas varatakkin sille..äiti tykkää kun pihalta loppuu ruoho..sit meinaa viel et jaksaa hoita koko ajan helkutin falabellaa ja siihen rahta meeneekin!!!




      *just stop the fucking crying for a horse bitches*

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3993
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2338
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2056
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      96
      1719
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1411
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      9
      1320
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1307
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1262
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe