Ns. HIPPInimiä? :)

Kirjailijatarkohan?

No niin ja ennen kuin vedetään siellä herneitä nenosiin otsikon takia, niin sanotaan nyt heti aluksi, että etsin nimiä NOVELLIANI varten. Joten kohtaukset sikseen ja aivonystyrät töihin! :)

Novellissani siis eletään heinäkuuta 1968 kun uusi ihminen syntyy. :) Sukupuolta en ole päättänyt vielä, mulla on oma arpomissysteemi joka päättää puolestani, en ole mikään jahkailun ystävä.... :) Lapsella tulee olemaan pikkusisaruksiakin, sitten joskus.

Lapsen isääkään en ole oikeastaan päättänyt vielä(!) mutta annettakoon se anteeksi kun kuitenkin ensimmäistä luonnosta vasta hahmottelen? Isäehdokkaita on kolme: Sami ("Sapsu"), David ("Dave") ja Adam ("Zap"). Lapsen äidin nimi on joka tapauksessa Ida Elina Nieminen, kutsutaan Iituliksi..

Kiitos vastauksista jo etukäteen ja kevään iloa ja valoa kaikille! :)

5

1864

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kirjailijatarkohan?

      Niin unohdin sen selventää että isäehdokkaiden nimet on tässä sen takia että nimeä vois miettiä myös isän kautta, onko isä suomalainen Sami vai englantilainen Zap tai Dave.. Varmasti tulisi sitten erilaisia ajatuksia nimestä.. Eipä mulla muuta! :)

    • hipinlapsenlapsi

      Sini,Suvi,Tuuli,Meri....

      Pojalle en tiedä,ehkä Sipi????Tuisku???

    • Nimikki

      En voi auttaa sinua lapsen nimen kanssa mutta jos ajatellaan noita vanhempia vuonna '68. Eli oletettavasti ovat syntyneet 40-luvulla.
      Sekä Sameja että Idoja on nimetty 40-luvulla mutta molemmat nimet ovat olleet harvinaisia nimiä silloin.
      En siis pitäisi realistisena, että päähenkilöt ovat tuonnimisiä 60-luvulla tai jos on tarkoitus nimien kautta kuvastaa ajan henkeä, se ei mielestäni noiden nimien kautta välity. Ida on ollut auttamatta "mummonimi" eli sama kuin 2000-luvun romaanin 20v. päähenkilön nimi olisi Pirkko.

    • Rilja

      Suosittelen testaamaan tuota siten, että kun löydät mieleisesi nimen, menet väestörekisterikeskuksen nimihakuun, ja katsot, kuinka paljon minkäkin nimisiä henkilöitä on milloinkin kastettu...

      (Ps. Iituli on minusta aika pitkä "kutsumanimeksi", jos nimi on muuten noin lyhyt? Ennemmin jokin Ippa, Iipa, Iitu, Imma... Tällaisilla nimillä tuttuja Ida ja Iida tyttöjä KUTSUTAAN. Pitkiä hellyttelynimiä käytetään harvemmin kuin kutsumanimeä... Ja olen kyllä muutoinkin samaa mieltä Nimikin kanssa...

      40-50 luvuilla syntyneillä yleisimmät naisten nimet olivat:

      Marjatta 62483
      Anneli 75503
      Kaarina 57398
      Liisa 44217
      Helena 60416
      Annikki 32967
      Leena 33320
      Ritva 27076
      Tuulikki 29758
      Tuula 29214
      Hannele 30578
      Pirjo 25271

      (Tosiaan kannattaa muistaa, että monet näistä pidemmistä nimistä ovat olleet toisia nimiäkin, eli joku Riitta Marjatta olisi ollut melko tavallinen nimi parikymppiselle naiselle 60-luvun loppupuolella...)

      Tuona ajanjaksona muodissa olivat yhdysnimet (Marja-Liisa (9464), Sirkka-Liisa (3762), Marja-Leena (10461), jne.), sekä vahvan ja kovan kuuloiset naisten nimet, kuten
      Riitta (28563)
      Pirkko (20266)
      Pirjo (25271)
      Ritva (27076)
      Liisa (44217)
      Leena (33320)
      Tuula (29219)
      Raija (19933)
      Sirkka (14509)
      Sirpa (14693)

      toisaalta myös klassiset nimet olivat suosiossa (tosin ensimmäisinä niminä ehkä enemmän rikkaiden ja ruotsinkielisten keskuudessa):

      Helena 60416
      Anna 8187
      Maria 24652

      Suomalaisten miesten nimistä yleisimpiä olivat tuohon aikaan:

      1940-49

      Juhani 64794
      Olavi 38968
      Antero 32360
      Kalevi 31009
      Johannes 25767
      Matti 23013
      Ilmari 18205
      Tapio 17064
      Seppo 16430
      Erkki 15872


      1950-59

      Juhani 70718
      Olavi 36637
      Antero 36154
      Tapani 33433
      Kalevi 29236
      Tapio 28881
      Pekka 20836
      Matti 20740
      Kari 20586
      Markku 19161


      Huom. Ida-nimisiä 40-59 on kastettu ainoastaan 341. Elinoita reilusti enemmän, 9015, mutta Elinan varsinainen kultakausi sijoittuu vasta tuonne 60-99:

      Elina

      1960-79: 18349
      1980-99: 26852

      Sami-nimisiä on kastettu vuosina 40-59 ainoastaan 140 - Sami-nimenkin kultakausi sijoittuu noille myöhemmille vuosikymmenille:

      1960-79: 14604
      1980-99: 12628

      Hippivanhempien lapselle nimeksi sopisi siis juurikin Sami tai Elina, hassua sinänsä!

      60-69 syntyneiden yleisimmät nimet:

      1960-69

      MIEHET NAISET
      Juhani 58541 Helena 28877
      Tapani 36310 Hannele 27846
      Tapio 31650 Anneli 25273
      Antero 27703 Maarit 21701
      Olavi 24744 Maria 19733
      Pekka 24257 Kristiina 19191
      Jari 23199 Kaarina 16808
      Kalevi 21245 Sari 16667
      Juha 20739 Johanna 15936
      Timo 17143 Päivi 15316

      ja 70-79:

      1970-79

      MIEHET NAISET
      Juhani 40183 Johanna 35841
      Tapani 24988 Maria 29895
      Petteri 21749 Susanna 19600
      Antero 20054 Maarit 17318
      Tapio 18605 Hannele 15675
      Mikael 18492 Kristiina 13973
      Marko 16241 Marika 12065
      Mika 16197 Helena 11636
      Petri 14971 Minna 10974
      Kristian 14923 Anneli 10791

      Näistä siis lähtisin sinuna liikkeelle. Todellisena hippinimenä voitaneen pitää esim. Rauha-Kukkaa, joka on annettu "alle kymmenelle" vuosina 60-79... :D

      Totuus taitaa olla se, että Suomessa mitään "todellisia hippinimiä" ei juurikaan ole edes annettu, toisin kuin nämä jenkkilän "Rainbow, River, Leaf, Sunshine, Summer, Rain, Autumn", jne, jne... hippinimet. suomessa taisi tuohon aikaan tulla kastetuksi aika monta Suvia, Meriä, Tuulia jne, mutta niitä ei sinänsä pidetä erityisesti hippiniminä, kun suomessa nuo nimet yleistyivät sitten käyttöön muillakin ryhmillä kuin hipeillä, eivätkä nimet kuitenkaan olleet mitään "Sateenkaari, Joki, Lehti, Auringonpaiste, Kesä, Sade, Syksy"-tyyppiä. Enemmänkin nämä Myrskyt, Auringot, Kuut, Unilinnut sun muut ovat ottaneet tuulta alleen näillä uushipeillä 1990-2010-lukujen aikana...

    • Rebekka Rosiitta

      No mä olen itse sen ikäinen, että olisin voinut saada lapsen v. 1968, eikä mulla tosiaankaan ollut yhtä ainutta ikätoveria, jonka nimi olisi ollut Ida. Luulen, että nekin Idat, joita mun ikäisissä on, on saaneet nimensä mummonsa tai muun vanhan ihmisen mukaan, ja kutsumanimenä on todennäköisesti ollut toinen ristimänimi.

      Yhden ikäiseni tiedän, jonka etunimi oli Hilma. Se oli mummolta saatu, mutta käyttönimenä oli toinen nimi Annikki. Hilma olis ollut aivan kauhea nimi silloin, ihan niin kuin Idakin. Joku ikäiseni oli Aino, sitäkin naureskeltiin mummonimenä.

      Eikä tosiaan silloin nuoren miehen nimi ollut ikinä Sami. Kyllä ne oli näitä Markkuja ja Seppoja silloin. Sami on myöhempi tulokas. Yksittäisiä tapauksia varmasti on ollut. esim. Sari oli silloin hirveän harvinainen nimi, mutta yleistyi nopeasti 70-luvulla.

      Eli jos uskottavuutta haeskelet romaanihenkilöittesi nimien kautta, niin laita vain hippiäidin nimeksi Tuula tai Marjatta. Ja isä voisi olla Heikki tai Reijo. Tätä rataa.

      "Hippeys" karisi helposti vanhemmaksitulon myötä, mutta kyllähän näitä erikoisempia nimiä varmasti silloinkin tavoiteltiin. Esim. sellaiset venäläistyyliset nimet kuin Nadja, Natalia ja Juri olivat marginaalityyppisten ihmisten lasten suosikkinimiä. Samoin juuri siloin alettiin etsiä niitä vanhoja nimiä, esim. Janne ja Jaana olivat silloin vielä vanhoja uusnimiä, samoin Arttu, Teresa, Tuukka, Riikka. Heidi oli myös sellainen erikoisempi nimi vielä silloin, sitä pidettiin saksalaisena nimenä ja vähän jopa vierastettiin alkuun, sittemmin siitä tuli suosikkinimi. Eräällä tuntemallani taitelijaparilla oli silloin pienet lapset, joiden nimet olivat Hanna, Anna, Otto ja Johannes. Sellaisia nimiä ei "tavalliset" tallaajat yleensä lapsilleen antaneet (ei edes tuota Annaa, vaikka nyt niin luulisi, sekin oli nimittäin vanhahtava muoto, mieluummin tytön nimeksi pantiin Anne. Johannesta suosittiin kyllä vielä toisena nimenä, mutta etunimenä se oli outo).

      Etsiskele näitä 40-50 -luvun alussa syntyneitä taiteilijoita, kirjalijoita, runoilijoita, näyttelijöitä jne. ja tutki heidän lastensa nimiä. Silloin voit saada käsityksen siitä, mitä nimiä nämä valtavirrasta hiukan poikkeavat tyypit antoivat lapsilleen. Monet heistä on olleet hippiaatteessa mukana tai ainakin lähellä sitä. Hippiaate ei hirveästi kantanut Suomessa, ja myöhemmin opiskelijapiireissä se lomittui taistolaisuuteen, mikä nousikin sitten paljon suurempaan kukoistukseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1125
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      938
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      685
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      77
      669
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      631
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      576
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe