Opiskelu ruotsinkielellä

lukiolaistyttö

Millaisia kokemuksia teillä on ruotsin kielellä opiskelusta toisen asteen jälkeen? Itse olen lukenut keskipitkän ruotsin ja ajattelin lähteä ihan vain rakkaudesta ruotsiin opiskelemaan ruotsin kielellä. Mahdanko pärjätä?

4

168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Till Sverige

      En opiskele ruotsin kieltä, mutta olen kiinnostunut opiskelusta Ruotsissa. Monet lähtevät Ruotsiin opiskelemaan ties mitä tutkintoja. Varmaankin monet opiskelee Englanniksi, mutta on myös niitä, jotka opiskelevat ruotsalaista tutkintoa ruotsiksi. Miksi et siis pärjäisi? En nyt ymmärtänyt mitä tarkoittaa keskipitkä ruotsi, mutta uskoisin lyhyelläkin ruotsilla jo pärjäävän aika pitkälle. Opiskellaanhan Suomessakin pohjoismaisia kieliä.

      • huusianna

        Opiskelkaa nuoret jotain kauniinpaa, sivistävämpää, tarpeellisempaa ja parempaa maailmankieltä kuin ruotsia.

        Kaikille pakotettu pakkoruotsi ei ole kielitaitoa, koska sillä ei voi erottautua työmarkkinoilla. Monipuolinen kielitaito tarkoittaa muuta kuin pakkoruotsia ja on edellytys pienen maan selviytymiselle talouden ja kulttuurien kilpailussa.

        Ei ole kielitaitoa osata suomenruotsia. Pakkoruotsilla ei pärjää edes Tukholmassa, koska suomenruotsi ei ole edes portti ruotsin kieleen.


      • Till Sverige
        huusianna kirjoitti:

        Opiskelkaa nuoret jotain kauniinpaa, sivistävämpää, tarpeellisempaa ja parempaa maailmankieltä kuin ruotsia.

        Kaikille pakotettu pakkoruotsi ei ole kielitaitoa, koska sillä ei voi erottautua työmarkkinoilla. Monipuolinen kielitaito tarkoittaa muuta kuin pakkoruotsia ja on edellytys pienen maan selviytymiselle talouden ja kulttuurien kilpailussa.

        Ei ole kielitaitoa osata suomenruotsia. Pakkoruotsilla ei pärjää edes Tukholmassa, koska suomenruotsi ei ole edes portti ruotsin kieleen.

        Jo ruotsinkieli auttaa oppimaan muita kieliä kuten englantia. Kun opettelet ruotsia, opit tuntemaan samalla myös ruotsalaista kulttuuria, jota ei pelkästään englannilla oppisi.

        On totta, että ruotsia ei Suomessa paljoa tule käytettyä ja siten kieli unohtuu eikä siitä ole juurikaan apua Suomessa. Mutta jos aiot työskentelemään ruotsiin tai opiskelemaan niin on hyvä osata ruotsia, vaikka pakko sekään ei ole. Kannattaa ajatella hyödyn kannalta eikä niinkään pakon kannalta.

        Ja mikähän huusiannan mielestä se "kauniimpi, sivistävämpi, tarpeellisempi ja parempi maailmankieli " on?
        Esimerkiksi saksaa ja ranskaa et tarvitse ellet aio muuttaa Saksaan tai Raskaan tai alkaa opiskella kauppatieteellistä. Espanjaa taas tarvitsee tietysti Espanjassa, mutta myös latinalaisessa Amerikassa.
        Täten jokaisella kielellä on oma käyttötarpeensa sekä sivistävä vaikutus etkä todellakaan pelkällä englannilla pärjää.


      • huusianna
        Till Sverige kirjoitti:

        Jo ruotsinkieli auttaa oppimaan muita kieliä kuten englantia. Kun opettelet ruotsia, opit tuntemaan samalla myös ruotsalaista kulttuuria, jota ei pelkästään englannilla oppisi.

        On totta, että ruotsia ei Suomessa paljoa tule käytettyä ja siten kieli unohtuu eikä siitä ole juurikaan apua Suomessa. Mutta jos aiot työskentelemään ruotsiin tai opiskelemaan niin on hyvä osata ruotsia, vaikka pakko sekään ei ole. Kannattaa ajatella hyödyn kannalta eikä niinkään pakon kannalta.

        Ja mikähän huusiannan mielestä se "kauniimpi, sivistävämpi, tarpeellisempi ja parempi maailmankieli " on?
        Esimerkiksi saksaa ja ranskaa et tarvitse ellet aio muuttaa Saksaan tai Raskaan tai alkaa opiskella kauppatieteellistä. Espanjaa taas tarvitsee tietysti Espanjassa, mutta myös latinalaisessa Amerikassa.
        Täten jokaisella kielellä on oma käyttötarpeensa sekä sivistävä vaikutus etkä todellakaan pelkällä englannilla pärjää.

        Suomenkielisille pätemätön porttiteoria on heikko peruste pakkoruotsille. Se koskee vain äidinkieletään ruotsinkielisiä. Heidän ei tarvitse ensin opiskella ruotsia oppiakseen englantia, saksaa helpommin.

        Ei ole kielitaitoa osata suomenruotsia, suomenruotsilla ei pärjää edes Tukholmassa, koska suomenruotsi ei ole edes portti ruotsin kieleen.

        "Esimerkiksi saksaa ja ranskaa et tarvitse ellet aio muuttaa Saksaan tai Raskaan tai alkaa opiskella kauppatieteellistä." ---- Buahahaaa....

        Saksa Virallinen kieli seuraavissa maissa
        Belgia
        Liechtenstein
        Itävalta
        Luxemburg
        Saksa
        Sveitsi
        EU

        Puhujia noin 100 miljoonaa
        Sija 9.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Saksan_kieli

        Ranska Virallinen kieli seuraavissa maissa

        Ranska
        Kanada
        Belgia
        Sveitsi
        Luxemburg
        Monaco
        Benin
        Burkina Faso
        Burundi
        Djibouti
        Gabon
        Kamerun
        Keski-Afrikan tasavalta
        Komorit
        Kongon demokraattinen tasavalta
        Kongon tasavalta
        Mali
        Norsunluurannikko
        Päiväntasaajan Guinea
        Ruanda
        Senegal
        Togo
        Tšad
        Madagaskar
        Guinea
        Niger
        Haiti
        Vanuatu
        Euroopan unioni
        Yhdistyneet kansakunnat

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Ranskan_kieli


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      586
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      492
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe