Itella hukkaa paketteja

Katosi tyhjyyteen

On saamarin hienon näköistä (ainakin paperilla) tämä Posti / Itellan logistiikka, ja sähköiset seurannat ym.

Jos normaalisti haetaan pakettia Postitoimistosta, niin hakijalta kysytään henkkarit. Mikäli hakijana on joku muu kuin pakettikorttiin merkitty henkilö, pitää hakijalla olla allekirjoitettu Valtakirja.

Mutta jos saman paketin lähettääkin hienona firmojen käyttämänä Business-kuljetuksena, "Ovelle-pakettina", niin mitään henkilötarkistuksia ei tehdä eikä ole.

Just katosi helmikuulla 15 kg painoinen paketti, arvoltaan noin 280 €. Business-pakettina Helsinki - Kerava, matkaa 35 km, ja sitten Itella ei enää löytänytkään pakettia mistään.

Itellan seurantajärjestelmä kyllä on kerännyt tämän tyyppistä hienoa logia paketin kulusta:
* - * -* - * -* - * -* - * -* - * -* - * -* - * -* - * -
Lähetys on luovutettu vastaanottajalle.
Rekisteröinti: 12.2.2012 klo 13:32:41
Lähetys on jakelussa vastaanottajalle.
Rekisteröinti: 12.2.2012 klo 13:44:29
Lähetys on lajiteltu.
Rekisteröinti: 12.2.2012 klo 22:44:23
Lähetys on vastaanotettu kuljetettavaksi.
Rekisteröinti: 13.2.2012 klo 15:01:12
Paikka: HELSINKI 00100
Lähetyksestä on vastaanotettu ennakkoilmoitus sähköisesti EDI-sanomana.
Rekisteröinti: 13.2.2012 klo 12:18:28
Paikka: 00100 HELSINKI 00100
Lähetystunnus: JJFI00006314575778575
Kuljetuspalvelu: Ovelle-paketti
Paino: 16,14 kg
Tilavuus: 0,0385 m3
Kohdepostinumero: 04230, KERAVA, FI
Vastaanottajan kuittaus: pekka v
* - * -* - * -* - * -* - * -* - * -* - * -* - * -* - * -

Siihen loppuikin sitten paketin jäljet.
Paketin on muka vastaanotossa kuitannut "pekka v" niminen henkilö, joka on aivan eri nimi kuin oli lähetyksen pakettikorttiin selvästi merkitty naispuolinen Etunimi Sukunimi -henkilönimi. Vastaanottaja on kahden henkilön firma, ja heillä ei varmana ole ketään "pekka v" nimistä henkilöä.

Itellan ulkomaalaistaustainen jakelijakuski taas ei muista koko pakettia. Ja vakuuttaa saaneensa "ihan oikeanlaisen allekirjoituksen" pyytämäänsä pakettikorttiin.

Itella sanoi laittavansa "yleishaun koko järjestelmään" päälle, jolla yritetään selvittää missa kyseinen paketti on, ja kelle se on luovutettu. Josko olisi annettu vahingossa vaikka väärään firmaan tms.

Kerran Itella/Postista soitettiin väliaikatietoja että "pakettia haetaan" edelleen. Mitään ei kuukauden haeskelussa selvinnyt, eikä mitään löytynyt.

Lopulta tuli lyhyt, ilman mitään selityksiä ollut ja sikäli hiukan töykeän tuntuinen e-maili Itellalta. Kehoittivat tekemään katoamisesta korvaushakemuksen. Tänään sitten selvisi että kyseisen hakemuksen perusteella he voivat harkita mahdollisesti palauttavansa postimaksun suuruisen rahasumman.
http://www.itella.fi/palaute/vahingonkorvaushakemus.html

Huh, huh, välttäkää siis Itellan pakettilogistiikkaa. Jos on yhtään mitään arvokkaampaa tavaraa paketissa. Varsinkin "elektroniikka ja ATK, korut jne" tyypin kaman kyseessä ollen ei kannata kirjoittaa pakettikorttiin päälle että "Sisältää viihde-elektroniikkaa ja kiintolevyjä". Tällaisille pienille, painaville paketeille voi matkan varrella olla useitakin halukkaita ottajia.

Itellan seurantasysteemi voi sujuvasti vaan hukata tällaisen paketin täydellisesti. Vastaanottajapäässä näämmä kuka vaan spurgu tai tekaistu "pekka v" tai kuskin sukulainen tms. voi kuitata paketin vastaanotetuksi.

Ja lopulta Itella vaivanpalkkana palauttaa hakemusta vastaan postimaksun lähettäjälle. On tää valtiollinen Postilaitos hieno systeemi kaikkiansa.

30

4587

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • diipadiidaa

      Jaa, paljon olisi kyllä valittamista kyseisen laitoksen palvelusta, mutta vastaavaan en ole törmännyt, vaikka yrityksestämme on vuosikymmenten saatossa paketteja lähtenyt/saapunut kymmeniä tuhansia. Ei siis varmaankaan ihan yleinen ongelma?

      Joskus tulee soittoja asiakkailta että paketti on hukassa, mutta yleensä syynä on: a) Pakettikortti hävinnyt, jolloin paketti löytyy konttorista seurantanumerolla.
      b) Paketti jäänyt lojumaan jonnekin lajittelukeskukseen ylimääräiseksi päiväksi ja tulee siis päivän myöhässä.
      c) Paketti löytyy ahkeran etsimisen jälkeen asiakkaan nurkista, koska vastaanottanut henkilö ei ole muistanut mainita paketin saapumisesta sitä kaipaavalle henkilölle.

      Eikös pakettien sisällön voi vakuuttaa katoamisen tai särkymisen varalle? Tietysti lisää jo ennestäänkin kallista toimitushintaa, mutta jos sisältö on arvokas niin silloin varmasti järkevää.

    • Hinnat pilvissä myös

      > Jaa, paljon olisi kyllä valittamista kyseisen laitoksen palvelusta,
      > Ei siis varmaankaan ihan yleinen ongelma?

      Sitä en tiedä miten yleinen on, ei Itella noita katoamisia juuri ulospäin julkistele.

      Jotenkin itse epäilen että tässä tapauksessa ko. ulkomaalaistaustainen kuski olisi vaan laittanut tavaran omaan fickaansa. Tietenkään Itella itse ei tällaista myönnä ikinä, eikä mitään korvauksiakaan silloin voi keneltäkään vaatia. Muuta kuin tosiaan sen postimaksun suuruisen rahamäärän.

      > Eikös pakettien sisällön voi vakuuttaa katoamisen tai särkymisen varalle?
      > Tietysti lisää jo ennestäänkin kallista toimitushintaa, mutta jos sisältö on
      > arvokas niin silloin varmasti järkevää.

      Tuollainen 16 kg painoisen paketin postimaksu on jo 21.35€, jos siihen laittaisi vielä vakuutuksen päälle 7.91 euroa tulee rahdiksi 29.26 euroa. Aikamoinen hinta pikkupaketille, 35 km Keravan matkan kuljettamisesta. Taksi veisi jo samalla rahalla.

      Saisi tosiaan ne kolmannen osapuolen kuljetusfirmat tulla äkkiä pakettijakeluun Itellalle kilpailijaksi mukaan. Nää alkaa olla niin rasvaisia hintoja kaiken kaikkiaan.

      Meillekin tulee jatkuvasti TNT:llä ilmateitse Air Cargona kuskattavia paketteja mm. Ruotsista.
      Ihmettelen kun sitä kautta 25 eurolla tulee saman painoinen tavara, ovelle tuotuna.

    • aasdasdx

      Niin tuohan ei ole uusi asia, että Itellalla paketteja "häviää". Niitä häviää, luultavasti varsinkin jakoautoista pöllitään vähän "omaan käyttöön".

      Ja jos vain yksi paketti hävinnyt, ole onnellinen. Pääsääntöisesti kun tässä lähes kymmenen vuoden aikana on tullut tilastoja, niin sadasta JAKOPAKETISTA hukkuu yksi-kaksi.

      Tästä viisastuneena suosittelen kääntymään Itellan kilpailijoiden asiakkaaksi.

    • postittaja paavo

      Eipä nuo paketit vielä mitään (kooltaan siis), mutta tässä muutama vuosi sitten hukkasivat kaksi lavallista kopiopaperia. Ei mitään pikkupaketteja siis kooltaan. Seurantakoodin jäljet päättyivät logistiikkakeskukseen.

      Tuosta 21,35 euron postimaksusta saat korvausta vain 16,91 euroa, koska eivät korvaa alv:n osuutta.

    • neitinapsa22

      Pienellä yritykselläni on verkkokauppa ja pyrin lähettämään kaikki paketit Matkahuollon kautta. Se ei ole koskaan hukannut paketteja, ja palvelu on erinomaista ja nopeaa.
      Tein myös postin kanssa Prinetti-sopimuksen ja kömmähdykset ovat jatkuvia.
      Viimeksi kun paketti taas meni kadoksiin ja tein katoamisilmoitukset, sain muistutuksena tämän tekstin Itellan asiakasneuvojalta:

      "Kuluttajansuojalain mukaisessa etäkaupassa myyjä vastaa kuluttajalle koko palvelutapahtumasta, myös tuotteen kuljetuksesta ja palautuksesta. Mahdollinen korvaushakemus viivästymisestä tai katoamisesta on osoitettava lähettäjälle."

      Että näin.....pitää lukea monisivuinen sopimus uudestaan, että mistä posti siis oikeastaan sopi minun kanssani ja mistä siis maksan....

    • Valtion firmat

      >> Pääsääntöisesti kun tässä lähes kymmenen vuoden aikana on tullut tilastoja, niin sadasta JAKOPAKETISTA hukkuu yksi-kaksi. >>

      Tuohan kuulostaa jo aikamoisen isolta lukemalta. Ja eikö Itella sitten mitenkään reagoi tuohon, että minne se joka lähetyspisteessä viivakoodein seurattu tavara oikein voi tuossakin määrin noin vaan kadota??

      Tiedän tapauksia joissa Itella on irtisanonut hyvin nopeasti kuljetussopimuksia joidenkin paikallisten alihankkijoidensa kanssa. Vahingon kärsinyt osapuoli ei saa kuitenkaan Itellalta mitään tarkempaa tietoa miksi tällainen sopimuksen pikairtisanominen on tapahtunut, ja liittyykö se katoamisiin.
      Saattaa asia liittyä Itellan omaan seurantaan, ja sen seurannan perusteella tuolta kyseiseltä jakelufirmalta "katoaisi" normaalia enemmän tavaraa.

      VR:hän tässä helmikuulla kyttäsi työntekijöitään kotiin saakka. Siellä taisi kuitenkin olla epäilynä tietovuodot eikä kuljetettavan tavaran varkaudet.

    • verkkokauppias

      Itse pyöritän verkkokauppaa ja paketteja lähtee muutama tuhat vuodessa. Itellasta ei ole kuin positiivista kerrottavaa, mitä joskus joku yksittäinen paketti on lajiteltu väärin ja on vastaanottajalla päivän myöhässä.
      Muutama paketti on vuosien saatossa matkalla hajonnut ja Itella on ainakin niissä tapauksissa korvannut edestakaisten postimaksujen lisäksi myös lähetyksen arvon täysimääräisenä.

      Muutama vuosi takaperin kokeilin matkahuoltoa ja sai olla jatkuvasti soittelemassa lähetysten perään. Monella paikkakunnalla ei jakopaketteja jaettu, ennen kuin soitin perään ja kyselin, että milloin olette ajatelleet lähteä pakettia viemään. Ja kun vastaanottaja on hieman pääteiltä sivussa, kestää paketin kulku viikon verran. Eikä systeemi ole siitä muuttunut miksikään, kun yksi asiakas haluaa toimitukset matkahuollon kautta, niin sama ongelma jakopakettien kanssa.

      • Posti ja Matkahuolto

        Kaveri on pitänyt toistakymmentä vuotta Lounais-Suomen suunnalla auton tuunauksen ja varaosien kauppaa ja nettikauppaa.

        Etämyyntinä myytävissä paketeissa menee lokasuojista, pakoputkista spoilereista, suodattimista, jarrupaloista ym. lähtien kaikenlaista autoon kiinnitettävää kilkutinta.

        Hän siirtyi jo viitisen vuotta sitten Postin käyttäjästä tykkänään Matkahuollon käyttäjäksi. Sanoi että rahtikustannukset alenivat luokkaa 70.000 - 100.000 euron verran vuodessa.

        Vaikkapa joku puoltoistametrinen pakoputki Postin kautta kuljetettuna, aivan järjettömän kallis rahti tulee tuolle. Ja jos postimyyntiasiakas päättää palauttaa, on palautuskustannus vielä kovempi ja hankalampi operaatio Postin kanssa toimien. Tältä osin Matkahuollon rahtikuljetus on ainakin heille toiminut alemman hintansa lisäksi myös joustavammin jatkuvasti, eikä paketteja ole särkynyt kuljetuksessa ainakaan enempää kuin mitä Postin kanssa tapahtui.

        Itse olemme vain Postin kuljetuksien varassa, koska Matkahuollon terminaalille tulee meiltä sellainen 7-8 km verran matkaa. Paketteja ei ole kuitenkaan joka arkipäivälle, joten mikään säännöllinen noutopalvelukaan ei oikein pelaa hyvin. Joten toistaiseksi on vaan roikuttu pelkästään Postin kuljetuksissa mukana.


      • rf34
        Posti ja Matkahuolto kirjoitti:

        Kaveri on pitänyt toistakymmentä vuotta Lounais-Suomen suunnalla auton tuunauksen ja varaosien kauppaa ja nettikauppaa.

        Etämyyntinä myytävissä paketeissa menee lokasuojista, pakoputkista spoilereista, suodattimista, jarrupaloista ym. lähtien kaikenlaista autoon kiinnitettävää kilkutinta.

        Hän siirtyi jo viitisen vuotta sitten Postin käyttäjästä tykkänään Matkahuollon käyttäjäksi. Sanoi että rahtikustannukset alenivat luokkaa 70.000 - 100.000 euron verran vuodessa.

        Vaikkapa joku puoltoistametrinen pakoputki Postin kautta kuljetettuna, aivan järjettömän kallis rahti tulee tuolle. Ja jos postimyyntiasiakas päättää palauttaa, on palautuskustannus vielä kovempi ja hankalampi operaatio Postin kanssa toimien. Tältä osin Matkahuollon rahtikuljetus on ainakin heille toiminut alemman hintansa lisäksi myös joustavammin jatkuvasti, eikä paketteja ole särkynyt kuljetuksessa ainakaan enempää kuin mitä Postin kanssa tapahtui.

        Itse olemme vain Postin kuljetuksien varassa, koska Matkahuollon terminaalille tulee meiltä sellainen 7-8 km verran matkaa. Paketteja ei ole kuitenkaan joka arkipäivälle, joten mikään säännöllinen noutopalvelukaan ei oikein pelaa hyvin. Joten toistaiseksi on vaan roikuttu pelkästään Postin kuljetuksissa mukana.

        Pyöritän niin ikään pienehköä verkkokauppaa. Toimitan tilauksen asiakkaan toiveen mukaan joko Itellan tai Matkahuollon kautta PAITSI kaikki painavat, yli 10kg, pelkästään Matkahuollon kautta. Myyn semmoista tavaraa että menee aika fifty-fifty kummankin tavarantoimittajan kautta asiakkaiden toiveet huomioiden.

        Itellan kautta ei olekaan järkeä toimittaa mitään painavaa ja ehdoton katto on 36kg, jonka jälkeen siirtyy rullakkokuljetukseen ja hinta pomppaa exponentiaalisesti.

        Omien kokemuksien mukaan molemmat toimivat ihan ok. Matkahuollon kautta vihaan kuitenkin bussiennakkoja, sillä rahojen tililleen saamisessa voi kestää kaksikin viikkoa. Itellan kautta postiennakot tulevat jo seuraavana päivänä kun asiakas on summan maksanut Itellan toimipisteeseen. Minulle tällä on merkitystä kun tämä ei ole kuitenkaan mikään kultakaivos niin rahat on välillä tiukassa odotellessa vaikkapa 700 euron saataviaan.

        Minulla on ainakin Itellan kautta asiakaspalautussopimus jolla kaikki asiakkaan palauttamat tai noutamattomat tilaukset tulevat takaisin kiinteällä 5 euron kululla. Sieltä on tullut tavaraa 0,5-30kg väliltä ja aina saman 5 euroa kpl. Ihmetyttää siis tuo että operaatio olisi jotenkin hankala kuten edellinen kirjoitti.

        Minulla on myös Matkahuollon terminaalille reilu 5km, kun Itellalle 1km. Kuskailen kuitenkin molempaan asiakkaan toiveiden mukaisesti. Olkoon vaikka hyvää asiakaspalvelua sitten ;)


    • Ei valittamista

      Pidän Itellaa täysin luotetavana yrityksenä. Tuo yllä mainittu tilasto ei voi olla tästä maasta! Meidän firmaan tulee ja lähtee useita paketteja päivittäin. Yhtään ei ole vuosien varrella kadonnut.
      Huvittavia sattumia on kyllä sattunut. Kerran yliopisto oli lähettänyt paketin itselleen (siis omaan osoitteeseensa) ja sitä ihmeteltiin jonkun aikaa missä se on. Kerran asiakas lähetti kirjeen ilman lähettäjän nimeä ja postimaksua. Pakett (mahtui postilaatikosta)i toimitettiin meille ja vähän ajan päästä tuli meille postikuluista lasku. Kieltäydyimme kunniasta maksaa sitä ja se hyväksyttiin myös Itellassa.
      Itella tosin sai viimeaikoina osalle palveluistaan ALV vapauden mutta se ei näkynyt hinnoissa alennuksina. Toisin kävi hinnat nousivat ja eivät nyt sisältäneet ALV:ia joten asiakkailta veloitettavat postikulut nousivat yli 30%. Yritykset eivät saa myydä toimituskuluja ilman ALV:ia vaikka ne sellaisena joutuu ostamaan Itellalta.

      Matkahuollon mukaan on olemassa 2 kpl Helsinkiä. Yksi keskustassa ja toinen Herttoniemessä. Jollei toimitusta Hetsikkaan erikseen mainita niin paketti on noudettava keskustasta vaikka toimitusosoite olisi Herttoniemessä. Lisämaksusta tavara toimitetaan sitten Herttoniemen toimipisteeseen. Ärsyttävää toimintaa.

    • Itella ja MH

      > Pidän Itellaa täysin luotetavana yrityksenä.

      Varsinkin kirjeitä jotka näyttävät sisältävän setelirahaa tai muuta arvokasta on kyllä kadonnut ja katoaa Postin jakeluketjussa jatkuvasti.

      Itellan ovelle-jakelun alihankkija-jakelijoissa on vaihtuvuutta koko ajan. Eli kai siellä jonkin kriteerien (täsmällisyys, rehellisyys??) mukaan niitä ulos heivataan ja etsitään tilalle parempia.

      > Matkahuollon mukaan on olemassa 2 kpl Helsinkiä. Yksi keskustassa ja
      > toinen Herttoniemessä. Jollei toimitusta Hetsikkaan erikseen mainita niin
      > paketti on noudettava keskustasta vaikka toimitusosoite olisi Herttoniemessä.

      Matkahuollon perinteinen toimintatapahan on juuri tuo, että tavara pitää noutaa Matkahuollon terminaalista. Vaikka sitten olisi kirjoitettu Herttoniemessä oleva katuosoite loppuosoitteeksi.

      > Lisämaksusta tavara toimitetaan sitten Herttoniemen toimipisteeseen.
      > Ärsyttävää toimintaa.

      Taitaa kuitenkin löytyä ihan normaaleista Matkahuollon rahtiehdoista, että näin toimitaan. Ja ilman ovellekuljetusta se silloin näkyy myös rahtimaksussa.

      Meille tulee harvoin tavaraa Matkahuolloin kautta, mutta perille eli ovellemme jakelu on toiminut mainiosti silloin kun tavaraa on tullut. Tämä lähijakelu on näköjään sielläkin delegoitu yksityisille alihankkijoille.

      Matkahuollon kuljetukset ovat pienimuotoisempia. Ei ole Pasilan tyyppisiä jättimäisiä ja kasvottomia rahdin lajittelukeskuksia Itellan tapaan. Ja tietenkään ei ole rahakirjeitäkään, joten on vähemmän pöllittävääkin.

      • itella haisee

        voin kertoa pienen salaisuuden,miksi itellan,etenkin alihankkijoiden hommissa porukka vaihtuu...Koska se on PERSEESTÄ!!! ajoaikataulun keskinopeudeksi on laskettu 80km/h(ihan joka paikassa) ja lakisääteisistä tauoista ei tietoakaan....Niin en kyllä ihmettele että jos joku työhönsä kyllästynyt päättää varastaa...itse en kyllä sitä tekis nimittäin semmosta paskaa ihmiset tilaa että minä en sitä kotiini halua vaikka sais ilmaseks.


    • Kärsimyksiä piisaa

      Tässäpä omat(yritykseni) kokemukset Itellan umpisurkeista palveluista:

      1) Itellan hukkasi kirjatun kirjeen. Tappiot yritykselleni n. 1.200 €
      2) Laskut säännöllisesti väärin pakettisopimuksessa
      3) Laskut säännöllisesti väärin lavarahtikuljetuksissa
      4) Kyllästyin vääriin laskuihin ja lopetin palvelun käyttämisen. Silti laskuja tuli kahtena peräkkäisenä kuukautena. Joku aivan ulkopuolinen oli lähettänyt paketin meidän asiakasnumerollamme ja lasku siis meille ja tosiaankin KAHTENA peräkkäisenä kuukautena.
      5) Jos kirjeet tulevat perille, niin ne tulevat pääsääntöisesti rikkoontuneina.

      Tällä hetkellä on käynnissä "SmartPost -projekti" eli Itella hukkasi arvokkaat pakettimme ja ne löytyivät vasta n. kuukauden kuluttua. Menetimme useita asiakkaita kokonaan ja muidenkin asikkaittemme luottamuksen sekä myyntiä n. 10.000 e.

      Onneksi EU vapauttaa nämä palvelut pian vapaaseen kilpailuun, jolloin voimme heittää hyvästit Itellalle.

    • Pakettirahdit

      > Onneksi EU vapauttaa nämä palvelut pian vapaaseen kilpailuun,
      > jolloin voimme heittää hyvästit Itellalle.

      Itellan etuna on ollut tuo heidän postitoimistoverkkonsa. On voinut helposti viedä paketit 1,5 km päässä olevaan postitoimistoon. Toki sekin asiamiesposti on nykyään kuin karkkikauppa. Postirahdin toimittaminen pienelle karkkipurkkien täyttämälle tiskille alkaa olla hankalaa.

      Ainakin meille Postitoimisto on toiminut paremmin kuin mitkään "päivittäin ovelta" hakemiset, koska paketteja ei meillä ole päivittäin.

      Jos minkäänlaista paketinkuljetuksen kilpailua saadaan Itellalle yksityiseltä puolelta aikaiseksi, niin siirryn ilman muuta sinne.

      --
      Ainakin Siwa-ketjusta voi nykyään hakea nettikaupan ostoksia, jotka nettikauppa on lähettänyt Matkahuollon kautta.

      En tiedä voisimmeko mekin myös lähettää pikkupaketteja Siwan kautta, vai pitääkö ne edelleen viedä kuitenkin Matkahuoltoon? Tuollaista lähettämistä en kyllä kovin helpolla alkaisi kokeilemaankaan. Siwan kassa menee pelkästä nettitavaran noutamisestain aina 10 minuutiksi tukkoon.

      Jos asiakas onkin palauttamassa Asiakaspalautuksena tavaraa, niin silloin Siwan kassa menee 20 minuutiksi tukkoon. Siinä kun yleensä neuvotellaan, että koska ja mistä olett tämän unastanut jne. luetaan viivakoodeja (onnistumatta), soitellaan, huudetaan ja huudellaan kaupan takahuoneesta jotakuta auttamaan tässä vaikeassa asiassa.

    • Odota 2 viikkoa

      Koitin tänään asiakkaan ominaisuudessa noutaa DNA:n minulle lähettämäni mokkulallisen liittymän postista 2. saapumisilmoituksen jälkeen. Siinä sitten tiskillä selvisi että heidän järjestelmänsä väittää jonkun noutaneen paketin, mutta sen kuka on noutanut saa selville vasta 2 viikon päästä...

      Joko ovat antaneet vääriin käsiin tarkistamatta henkilöllisyyttä tai sitten on järjestelmä muuttanut statukseksi noudetun kun 2. saapumisilmoitus on lähtenyt.

      Ja kiva kiva, kun mokkulaliittymän kokeilu- / palautusaika on 2vkoa. Nyt sitten on soiteltu jo kolmeen otteeseen DNA:n läpipääsemättömään palvelunumerojonoon.

      Hienoa että kilpailu on vapautumassa ja toivottavasti pääsemme tästä valtion monopolilla vuodesta 1638 epälisäarvoa tuottaneesta paskalaitoksesta eroon mahdollisimman pian.

      Matkahuolto on kyllä toiminut täydellisesti verrattuna itseänsä täynnä olevaan itellaan, joten on selvä minkä valitsen toimitustavaksi kun sellaisen voi valita.

      Kun vertaa tilauskokemuksia esim. Saksasta kuriiritoimituksella, täytyy sanoa että Suomi on kyllä yksi palvelujen kehitysmaa ja kilpailun vapauttaminen tekee hyvää näille kotimaisille "palvelun"tarjoajille. Suomalainen palvelu kun tuntuu ongelmien ilmaannuttua loppuvan heti tiskin taakse, mistä alkaa suomalaisten matriisiorganisaatioiden vastuunpakoilukulttuuri.

      Vertailun vuoksi esim. Japanissa ongelmat selvitetään heti vaikka ylitöinä ja postikonttorin esimies tuo löydetyt lähetykset henkilökohtaisesti asiakkaan toivomaan osoitteeseen eli vastuu on henkilöitetty ja se myös kannetaan toisin kuin Itellalla, jossa piiloudutaan postikonttorin asiakaspalveluhenkilöiden selän taakse.

    • jos kadonnut löytyy

      Olisiko täällä tietoa, mitä tapahtuu jos verkkokaupasta ostettu tavara katoaa postissa (seurantakoodia ei olemassa) ja myyjä lähettää korvaavan tuotteen, mutta alunperin lähetetty paketti löytääkin tiensä asiakkaalle seikkailtuaan aikansa itellalandiassa. Joutuuko itella korvaamaan jotain? Pystyykö itella selvittämään mitä paketeille on oikeasti tapahtunut vai voiko asiakas härskisti pitää paketit ja väittää saaneensa vain toisen?

    • Kakkulailai

      Kuinkahan moni tietää, että UPSin kauttakin tilatessa Itella ne lopulta kuljettaa, koska kyseisellä kuljetusfirmalla ei ole jakeluverkkoa pääkaupunkiseudun ulkopuolella...

      • Yö-päivä.

        No kyllä todellakin tiedän. Rahtimaksut olivat aikoinaan ~5000usd per lähetys toiselta puolelta maapalloa, ainoat ongelmat ilmenivät aina toimitusketjun viimeisimmässä kymmenessä kilometrissä. Aivan täysin käsittämätöntä sekoilua.

        Sen sijaan paketteja lähettäessä meiltä asiakkaille (~5000 kpl per vuosi) ei ollut koskaan yhtään mitään suurempaa ongelmaa, josta edottomasti pointsit.


      • Homma toimii

        Kovin on laajaksi mennyt tuo pääkaupunkiseudun käsite, kun vasta kuukausi sitten Oulussa UPS:n kuriiri toi Ranskasta lähetetyn paketin suoraan kotiovelle.


    • Pate_postittaja

      Ainakin täällä pohjoisessa Keski-Suomessa Itellan asiamies posti ei tarkista henkkareita ( kirjattu kirje), vaan tokaisee: " merkkaa henkilötunnuksen loppu osa ite siihen lippuun". Vaikka on miten kiire sillä R-kioskin hoitajalla pitäisi sen tarkastaa edes ne henkkarit. Oma lukunsa on käydä loton jättöaikoina hakemassa / viemässä siihen per***n kokoiseen läävään se paketti

    • tarvitaan kilpailua

      POSTIN ASIAKASPALVELULLE

      Mitä tehdä kun paketti on avattu ja osia puuttuu

      ei ole ensimmäinen kerta kun paketti tulee vamiiksi avattuna kotiovelle


      ITELLA PALVELU ON KYLLÄ MASENTAVAA

      • lmlnk lklk

        Silloin pitää tehdä niin, että EI SAA KUITATA PAKETTIA ILMAN, ETTÄ RAHTIKIRJAAN TULEE MERKINTÄ SIITÄ, ETTÄ PAKETTI ON AVATTU !!!

        Jos tulli avaa paketin, se merkkaa tarralla, että paketti on avattu tullin toimesta. Jos paketti on avattu epäasiallisesti eikä avautuminen johdu huonosta lähettäjän pakkaamisesta, niin siitä pitää reklamoida asianmukaisesti eikä vain itkeä täällä sätissä siitä.


    • ei negaaa

      Voihan sitä käyttää paketeissa jotain muutakin palvelua kuin postia (Itellaa). Esimerkiksi TNT, Kiitolinja ja Matkahuolto kuljettavat paketteja erittäin kattavasti ympäri Suomen. Pakettiseuranta toimii, mutta tietenkin aina kun ollaan ihmisten kanssa tekemisissä, niin paketti voi rikkoutua, kadota tms.

      Itse olen työssäni tekemisissä tavaralähettämisen/-vastaanottamisen kanssa päivittäin ja noin 25-v aikana Posti on hävittänyt yhden kerran tuontilähetyksen ja kerran kotimaan paketin. Kummallakin kerralla korvaus tuli ihan asiallisesti.

      Jos tavaraa kuljettaa esim. pelkästään pääkaupunkiseudulla, niin tavaraa voi kuljettaa myös yhden miehen pakettiauto -tyyppisten firmojen kautta.

      Kannattaa tietenkin tehdä oma osuutensa paketeissa: tulosta pakettikortit Prinetin kautta netistä. Pakkaa kunnolla. Laita paketin päälle vielä erikseen lähettäjä- ja vastaanottajatiedot (siltä varalta, jos pakettikortti lähtee irti). Mielellään vielä paketin päälle joku tunnistetieto (esim. yrityksen omaa tarranauhaa, joka herättää huomion).

      • vittuuntunut

        Kiitolinjan jakelukuskeina toimivat alihankkijat hukkaavat myös paketteja, heistä kaikilla ei ole minkäänlaista vastuuntuntoa, monenlaista päihdeongelmaista hoitamassa näitä keikkoja.


    • exasiakas1

      Huutonet paketti kadonnut. .lähetetty 22.1.2014 ja kadonnut kuin pieru saharaan logistiikkakeskuksessa. Jäljet päättyy 23.1.2014.
      Paketti iso (rattaat) eli ei ole pikkuinen kadonnut postilähetys.
      Törkeen hidasta toimintaa ja nyt korvausvaatimus lähtenyt ja jos häviää lopullisesti niin rikosilmoitus.
      Tähän on joku roti saatava jos paketit alkaa katoamaan ..varsinkin arvokas posti.

      • Älä naurata

        >> ja jos häviää lopullisesti niin rikosilmoitus.

        Rikosilmoituksen (tutkintapyynnön) voi tehdä ainoastaan epäillystä rikoksesta. Mikä rikos tässä on kyseessä?


    • mikämikämaa

      Kun tässä maassa oli oikea posti, oli postin kunnia-asiana että lähetys meni perille ja se myös meni perille! Heti nykyisen postipalvelun tulessa markkinoille alkoi moninaiset vaikeudet. Kaikki on monimutkaista ja vaikeaa. Mikään ei suju ongelmitta. En ollut uskoa mitä kuulin, kun arvon "postin" johtohenkilö kehaisi kuinka plajon heiltä hukkuu paketteja ja muita postilähetyksiä. Yhdenkin hukatun lähetyksen pitäisi olla hälytysmerkki yritykselle! Lähettäjälle ja vastaanottajalle se on usein tunneperäisesti, taloudellisesti tai jopa uran luomisessa korvaamaton menetys. Miksi tämä maa ajaa jokaisessa mahdollisessa tilanteessa itsensä alas? Tämä kansalaisen arvon alentaminen, joka sektorilla,on hiipinyt pikkuhiljaa ja huomaamatta. Kun siihen törmää, ei usko auvansa Suomessa . Tämä maa oli ennen hyvä maa missä yksilöllä oli oma arvonsa. Nyt jokainen on pelinappula yritysten, pelilaudalla, jos siinä menehtyy niin omapa on asiansa, ketään ei kiinnosta.

      • itellavaimatkahuolto

        Itellan kanssa ollut ongelmia enemmän ja vähemmän vuosien saatossa. Vuodessa noin 20000kpl pakettia lähtee Itellalla ja noin 15000kpl matkahuollolla.

        Kokoajan siirrytään enemmän matkahuollon leiriin heidän laajentaessaan palveluitaan muuallekin kuin suomeen (ja edullisesti).

        Itellan yksi suurimmista ongelmista on ollut todellakin noi hukkuneet paketit (Varsinkin isommat paketit tuppaa katoamaan lajittelukeskukseen).

        Ja eipä noita rahtikustannuksia voi edes verrata - matkahuolto vie piiitkän korren vaikka kuinka neuvottelee.


    • Itetollo

      Just kävin kyseleen taas pakettia lähi-itellasta. Hetken aikaa ollu jo kadoksissa. Ei itellooni tiskillä osannu sanoo ilman seurantatunnusta juuta eikä jaata. Kehu oottele ny muutama viikko viä.

      Tunnen itseni hölmöksi. Miksi meninkään luottamaan kyseiseen laitokseen. Kalliita opetuksia jakavat

    • ei enään

      Laitoin pojalle hänelle tarpeellisen tuotteen postin vietäväksi, maksoin maksut ja ilmotin pojalle, että paketti tulossa. No ei ole kuulunut eikä näkynyt, poika ihan paskana kun paketti ei ole tullut. Seurantakoodilla kun katsoo nii vastaanottanut posti X, vastaanotettu lajitteluun samana päivänä. Kun vihdoin menin kysymään asiaa, niin soitti jakelu keskukseen, siellä ei tiedetty paketista mitään. Kuinka voi olla vaikka merkattu, että vastaan otettu lajitteluun. S*****a mitä sontaa Itella on, eikä ole ensimmäinen eikä viimänen paketti minkä Itella "hävittäny" (lue pöllitty).
      Alan käyttämään Matkahuoltoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8356
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe