Alle 1500 e/kk palkka duunia EI KANNATA TEHDÄ?

1000e/kk sossusta?

TV2:sen Hullu Juttu ohjelmassa, väittivät että sossusta saa n. 1000 egee kuussa ilman että tekee yhtään mitään?? Pitääkö tämä paikansa.

Laskivat ettei alle 1500 e/kk palkalla kannata tehä mitään, koska paremmin tienaa sossusta.

Eihän siinä tapauksessa ole mitään järkee edes yrittää??

43

5389

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 20

      No en katsonut sitä ohjelmaa.
      yksin asuvan perusosa 460 euroa.
      lisäksi vuokra 540 euroa.

      Tossa olisi se tonni heti.
      Tohon vielä sitten sähkölasku ja mahdolliset lääkkeet / silmälasit jne.

      • Ki P. Tuheron

        En minäkään katsonut, kun Hullu Juttu on ihan pinnallinen hölynpölyohjelma.

        Jos "ei tee mitään", kuten aloittajan mukaan ohjelmassa oli kerrottu, niin ei silloin saa 460 (461) euroa perusosaa vaan tulee rankaisutoimia.

        "...paremmin tienaa sossusta."
        Sossustahan tulee vain se erotus mikä laskelman jälkeen jää työttömyyskorvauksien, asumistukien, lapsilisien ym. jälkeen eli maksaja näissä tuissa on Kela eikä sossu.

        Ja jos on töissä vaikkapa 750 euron nettotulolla niin saa aina vähintään sen 150e nettona enemmän kuin "tekemättä mitään." Kai ne siinä ohjelmassa edes sen (etuoikeutettu tulo) mainitsivat? Onhan se yksinasujalla sentään n. 33% korotus käytettävissä olevaan tuloon.


      • jep jpe

        Lisäksi sossu vähentää tuesta ensin 20% ja sitten 40% jos et hae töitä.

        Joten tuo 1500€ on täyttä KUSETUSTA ja PROPAGANDAA !!!


      • 5+17
        jep jpe kirjoitti:

        Lisäksi sossu vähentää tuesta ensin 20% ja sitten 40% jos et hae töitä.

        Joten tuo 1500€ on täyttä KUSETUSTA ja PROPAGANDAA !!!

        Sossu vähentää tukea, jos sulle osoitetaan joku toimenpide ja kieltäydyt siitä. Mä olin kolme vuotta toimeentulotuella eikä mulle kertaakaan osoitettu yhtään mitään. Lopulta pääsin itse haettuani työvoimakoulutukseen ja työllistyin, mutta nyt on sitten se työ parin vuoden jälkeen loppu ja kohta ollaan taas työttömänä. Saa nähdä miten kauan tällä kertaa.


      • Anonyymi

        Ei 1500 eurolla elä ,ilman sosiaalisia tukia .Tuosta menee vero ja elämiseen koostuu menoja monelta taholta syömisen lisäksi ,johon tuo perusosa nioppa nappa on riittävä, muuhun siitä sitten ei riitäkkään, sillä sen on todettu jääneen hintakehityksessä jo kymmenkunta vuotta sitten. Toki kyllä sillä edellytetään maksettavan puhelimet ja tietokoneet ym, mutta ne nyt on pohjaa vailla olevia vaatimuksia. Vuokrat on yksiöistä pääkaupunki seudulla jo pienessäkin esim 30 neliöisessö helposti tuollaiset 800 e kuukaudessa.

        https://www.etuovi.com/koti/blogi/asuntojen-vuokrat-helsingissa-yksioiden-keskivuokrissa-huimat-erot/

        Päälle tulee sitten vesi ,sähkö ja palaa ne lamputkin joskus. Eli ei nuo menot siieh jää .Pitää sitä joskus vaatekertaakin uusia ja jos on talossa kasvavia lapsia joka syksy ka kevät ,ei sitä oikein kehtaa lähettää perhettään pers paljaana maailmalle. Se on joillan noita elätettäviäkin ja tuollalisella parin euron puurolisällä jota maksetaan tuo laps lisän päälle ei pal hankita, hyvä jos saa jokapäiväisen leivän .


    • Sossupummi

      Riippuu ihan paikkakunnasta. Pikkukaupungeissa vuokrat halvempia ja siellä jo 1200-1300 euroa käteen homma kannattaa (jos ei ole liian lyhyt pätkä). Tuo noin 1000 euroa tulee jos kaikki erinäiset avustukset hakee (jos vuokrataso korkea) ja mitä myös sosiaalitoimisto vaatii. Sosiaalitoimisto myös vaatii että olet työttömänä työnhakijana. Aikalailla 750-900 euroa on tarkempi arvio kaikista tuista (jos laskee sähkön,lämmityksen,terveydenhoitomenot ja kotivakuutuksen).

    • Työt on tehty

      Vuokra, pk-seudulla max. 640 euroa kuussa maksetaan, samoin sähkö ja kotivakuutus. Käteen pitää jäädä vähintään 461 euroa kuussa elämiseen. Jos on lapsia ei tarvitse maksaa elatusmaksuja. Pari lasta tekee jo yli kolme hunttia elatusmaksuja. Kun nuo laskee yhteen ei töihin kannata mennä mikäli nettopalkka on alle1500 euroa kuussa. Paskatöitä ei kannata ikinä tehdä vaikka saisi satasen tai kaksi kuussa enemmän käteen. Mielenterveys on tärkeämpää.

    • Sairas systeemi!

      Miten sen tonnin saa sossusta?

      Tiedän yh-äidin joka saa pelkkää peruspäivärahaa 582,72 e/kk,
      jossa on siis lapsikorotukset. He eivät saa yhtään asumistukea,
      jostain Kelan ketkuiluista johtuen. Eivätkä elatusapua.

      Perheen sähkölasku on 250 euro/kk (sis. lämmityksen).
      Lisäksi tulee vesi, jäte, vuokra ym. asumiskulut.

      Käytännössä ruokaan, hygieniatuotteisiin saati sitten vaatteisiin,
      ei jää yhtään mitään. He elävät käytännössä joka päivä velaksi.
      Eli joutuvat lainaamaan rahaa elantoonsa.

      Miten on mahdollista että joku yksiasuva hippi saa kyllä tonnin,
      mutta yksinhuoltaja äiti 500 e kahdelle hengelle?

    • 12

      """"Miten sen tonnin saa sossusta?

      Tiedän yh-äidin joka saa pelkkää peruspäivärahaa 582,72 e/kk,
      jossa on siis lapsikorotukset. He eivät saa yhtään asumistukea,
      jostain Kelan ketkuiluista johtuen. Eivätkä elatusapua.

      Perheen sähkölasku on 250 euro/kk (sis. lämmityksen).
      Lisäksi tulee vesi, jäte, vuokra ym. asumiskulut.

      Käytännössä ruokaan, hygieniatuotteisiin saati sitten vaatteisiin,
      ei jää yhtään mitään. He elävät käytännössä joka päivä velaksi.
      Eli joutuvat lainaamaan rahaa elantoonsa.

      Miten on mahdollista että joku yksiasuva hippi saa kyllä tonnin,
      mutta yksinhuoltaja äiti 500 e kahdelle hengelle? """"

      Jospa eivät ole täyttäneet TOIMEENTULO TUKI hakemusta.
      Jos ovat täyttäneet, niin ovat saaneet PÄÄTÖKSEN (myönteisen tai kielteisen) PERUSTELUINEEN.

    • työ kannattaa aina

      1000e sossusta tai 1500e työtä tekemällä

      ehdottomasti 1500e duunista, koska palkan korotukseen on aina mahdollisuus ja työtä tekemällä aina parempi mahdollisuus saada lisää työtä ja palkkaa.

      • Tuntumatyöpaikkaan

        Uuden työn opettelu kannattaa vaikka millä palkalla ainoastaan silloin, kun tarkoitus on siitä kehittää ammatti itselleen, mutta haluaa saada tuntumaa toimenkuvaan. Itse asiassa kaikki uusi työ, mihon ei ole täyttä kokemusta olisi järkevää tehdä puolivuotta puolella palkalla. Riippumatta siitä, mikä on koulutus. Työtä sinänsä ei koulussa opi, vaan työtä tekemälllä. Juokseen oppii harjoittelemalla juoksua. Piirtään oppii ainoastaan harjoittelemalla piirtämistä jne.


    • että näin...

      "Tiedän yh-äidin joka saa pelkkää peruspäivärahaa 582,72 e/kk,
      jossa on siis lapsikorotukset. He eivät saa yhtään asumistukea,
      jostain Kelan ketkuiluista johtuen. Eivätkä elatusapua.

      Perheen sähkölasku on 250 euro/kk (sis. lämmityksen).
      Lisäksi tulee vesi, jäte, vuokra ym. asumiskulut.

      Käytännössä ruokaan, hygieniatuotteisiin saati sitten vaatteisiin,
      ei jää yhtään mitään. He elävät käytännössä joka päivä velaksi.
      Eli joutuvat lainaamaan rahaa elantoonsa.

      Miten on mahdollista että joku yksiasuva hippi saa kyllä tonnin,
      mutta yksinhuoltaja äiti 500 e kahdelle hengelle? "

      Ei taida ihminen olla tietoinen siitä mitä voi saada ja mitä ei. Pitäs kyllä saada toimeentulotukea ja varmaan menee se tuki lähemmäs 1100€(päälle vielä kaikki muu eli sähkölasku ym maksetaan erikseen euro eurosta takaisin) lisäksi saa tuon mitä nyt saa... voi ihan huvikseen laskea toimeentulotuki laskurilla paljonko tukea saisi. Opastappa yh-äiti sossun luukulle kertomaan asiansa niin kyllä sieltä apua saa se on sitten toinen asia rohkeneeko sinne mennä. Niin ja mikäli on sossun asiakas niin lainaa ei saa ottaa koska ne on kaikki tuloa mikäli ne tilillä on...

    • jotain järkeä

      Miten voi olla 1000€ parempi kuin 1500€? Jos tuo 1500€ oli brutto niin vaikka siitä otetaan verot, se on noin 200-300€ parempi kuin sossutuki.

      Yksin asuvalle 1500€ ihan kannattava.

      • 13+7

        300 € jaettuna normaalille 160 h/kk työmäärälle antaa tuntipalkaksi 1,88 euroa. Tuolla palkalla en jaksaisi edes nukkua.


    • simonsaysthatisok

      MINÄ SAAN YLI 1800 EUROA NETTOA KUUKAUDESSA YHTEISKUNNAN TUKIA !!

      Olen siitä aiemminkin huudellut tällä palstalla ja sitten potkut&työttämyys -palstalla.

      Olen myös matemaatikko ja mun pitää vähän kouluttaa ja opastaa teitä miten tämä summa muodostuu. Toivottavasti osa teistä kykenee sisäistämään lukemaansa, on edes joskus opiskellut haastavia kursseja tai muuten tajuatte miten opastan teitä.

      1) Ensinnäkin: Sosisaalitoimiston toimeentulotuki muodostuu TIETYSTÄ SUMMASTA mikä pitää ihmiselle jäädä rahaa elämiseen kun vähennetään asumiskustannukset. Ymmärrättekö ? Lukee tää ykkös kohta niin monta kertaa jotta varmasti tajuatte. Petu voi vielä opastaa jos ette vielä 10 lukemiskerran jälkeen tajua.

      2) Tämä TIETTY SUMMA on yksinasuvalla pääkaupunkiseudulla 461,05 euroa. Isommille henkikömäärille on myös määrätty täsmälliset summat, voitte katsoa taulukot hakemalla ne netistä. Suoraan linkkiä en itse nyt tuo tähän vaan opastan käyttämään vaikkapa googlea.

      3) Painotan että olet lukenut kohdan 1 ja ymmärrät sen täysin, sitten lue tämä kohta 3. Nyt kun sinulle tulee tuloja Kelasta, lähinnä asumistuki ja työmarkkinatuki, niin ne lasketaan tuloiksi. Menoiksi lasketaan asuntosi vuokra/vastike lisättynä tämä TIETTY SUMMA mikä vaaditaan elämiseen.

      Esimerkki yksin asuvasta henkilköstä X:

      Työmarkkinatuki nettona: 501,76 euroa ja asumistuki 200 euroa. Tulot 701,76. Menot: vastike 600 euroa ja TIETTY SUMMA elämiseen,se täsmällinen 461,05

      Menot yhteensä 1061,05 ja tulot 701,76. Toimeentulotuki on nyt ja aina NÄIDEN KAHDEN EROTUS.

      Tässä tapauksessa sentilleen 359,29

      4) Minun tapaus,kuinka laskennalliset nettotulot yli 1800 euroa:

      Vastike 640
      ruokaan ja elämiseen: 461
      sähkölasku/kk: 35
      kotivakuutus/kk: 10
      vapautus elatusmaksuista: 285 (työttömänä nää saa täysin vapaaksi)

      Tässä päästään summaan 1431. Siihenpä lisätään vielä jotakin:

      Teen osan vuodesta nimittäin töitä saaden liikamaksua asumistuesta ja jätän elatusmaksut maksamatta. Minulle kertyy velkaa Kelalle sisi elareista ja asumistuista.

      Nyt työttämänä maksan noita velkoja pois juoksevista asumistuista ja työmarkkinatuista. MUTTA kun työmarkkinatuesta ja asumistuesta vähennetään osa, niin vastaavasti TOIMEENTULOTUKI SUURENEE SAMAN VERRAN !!

      Eli saan tätä kautta myös melko runsaasti velkoja pois Kelaa kohtaan.

      Vanhaa asumistuki velkaa maksan 100 euroa kuukaudessa pois ja sitten elarivelkaa maksan seuraavasti:

      Lapsikorotus vähentää 120 euroa/kk elarivelkaa ja sitten vielä lyhennän työmarkkina tuesta 200e/kk elarivelkaa.

      Velkoja Kelaa kohtaan siis lyhennän 420e/kk tekemättä mitään sen eteen.

      Yhteenveto tuloistani:

      1431 euroa tukia ja 420 euroa velanmaksua, eli laskennalliset nettotuloni ovat noin 1851 euroa kuukaudessa.

      5) Puolustus itsestäni kateellisille.

      Olen kyllä terve vahva työikäinen mies. Olen tehnyt elämässäni paljon ikäviä ja raskaita töitä.Kokenut eroja, opiskellut korkeakoulututkinnon ja ollut töissä samanaikaisesti.Olen armeijan käynyt säntillinen mies jolla ei ole rikosrekisteriä.

      30 ikäisenä olen tehnyt vain töitä joista tienaa 3000 euroa tai yli luukaudessa.

      Nyt jos osaamista vastaavaa työtä ei ole minulle tarjolla eikä palkka ole kohdillaan, pelaan näin työttömänä ja täysin laillisesti.

      Työkkärikään ei juuri lähetä työhön osoituksia, sillä minulle tarkoitettua vaativaa älyllistä suunnittelutyötä on harvemmin tarjolla.

      1851 euroa laskennallisia nettotuloja, olisko tuo 2300-2400 bruttotuloja?

      Näin kotona relaamalla :)

      • Down shift

        Akateeminen loppututkinto luonnontieteen alalta ei ole pahitteeksi sosiaalibyrokratiassa.

        Sellainen on minullakin taskussa ja työt joissa viimeksi palvelin ovat olleet kaikki yli 4000 e/kk (brutto). Mutta kun yrittäjäriskit realisoitui ja joudui uo-velalliseksi paras tulo on tukiviidakko, joka kylläkin vaatii matemaattisen yhtälön ratkaisua, mitä kannattaa tehdä ja toiseksi mitä jättää tekemättä.

        Tällä hetkellä kohdallani (ja kohtalotovereillakin) kannattaa a) jättää ilmoittautumatta kortistoon b) valita oikein asumismuoto c)hakea joka kuukausi toimeentulotukea d) tarkastaa huolellisesti kuukausittainen päätöslaskelma ja tehdä johtopäätökset ja tarvittavat toimet e) kelan takaisinperinnät kerrottu edellisessä aloituksesta.

        Jos valtioneuvosto on viisaudessaan päättänyt voimassa olevat lait, niin näillä mennään.... ja netolla eletään ja ostetaan.

        Ps. Kateellisille tiedoksi, olen jo tienannut verorahoja enemmän, kuin tavallinen duunari koko työelämän aikana.


      • keskentalaskus

        Onko sinut joskus irtisanottu jostain työpaikasta, matemaatikko?


    • Laillista

      Kyllä minäkin maksatan ulosottovelkani yhteiskunnalla.Sen vuoksi olen töissä,että ulkkari vie palkasta ison loven ja sossu maksaa minulle ne viedyt rahat takaisin.Velka lyhenee ja veronmaksajat maksaa.

    • humppsmies

      No itse saan sossusta 1048 euroo kuussa, voi kuulostaa paljolta mutta kun siitä maksaa vuokran 710 euroo niin jää 338 euroo elämiseen.
      Sillä summalla pitää sitten maksaa laskut, bussiliput, ruuat ja muut menot.
      Asumistukea en saa tai muutakaan rahaa kelasta, syynä karenssit.
      Sossusta ei ton enempää saa ja täts it.

      • kyssäri...

        Siis saako nyky- Suomessa joku muka useammaksikin kuukaudeksi kerralla _samalla päätöksellä_ toimeentulotukea? Tätä kysyn ihan vaan uteliaisuudesta nimimerkki "humppsmies":lta, kun puhut ikäänkuin sulla olisi joku vakiosumma toimeentulotuellesi, mitä etuutta kertomasi mukaan saat? Vaiko suunnitteletko kenties pitkällekin elämääsi toimeentulotuen varaan, kenties? Minusta sun saamasi summa "sossulta" kuulostaa hurjalta, kun itse en täysin tulottomana aikoinaan saanut edes toimeentulotuen perusnormia ja kuukausittain piti hakea tuki erikseen, mistä hausta päätökset sitten tuli yleensä kolme viikkoa myöhässä, jos tuli ja saattoi olla mitä vain tuen suuruus jokatapuksessa alle sen 419:n euron, missä _kaikki_ tililläni käyneet sukulaisteni laina- avustukset minulle ruokaan ja perushengissä pysymiseen oli vähennetty aina _siitä perusnormista_ 419 euroa ja siten, etten nauttinut tt- tukea hakiessani _mitään_ muuta yhteiskunnan etuusmuotoa samaan aikaisestin toimeentulotukea tulottomana hakiessa, kuin alle 200:n euron asumistukea itse asumaani vuokra- asuntooni...

        "Asumistukea" kyllä saa ihminen, joka on pienituloinen. Olen joskus kuullut jopa velkaisissa omistusasunnoissa asuvista, jotka saavat sitä etuusmuotoa. Mitkään karenssit tuskin(?) on syynä "asumistuen" epäämiseen kenelläkään, vaan varmaan liian suuret pääoma- tai palkkatulot, mutta tosta nyt on tosi vaikea ottaa selvää, tosta tekstistä....


      • humppsmies
        kyssäri... kirjoitti:

        Siis saako nyky- Suomessa joku muka useammaksikin kuukaudeksi kerralla _samalla päätöksellä_ toimeentulotukea? Tätä kysyn ihan vaan uteliaisuudesta nimimerkki "humppsmies":lta, kun puhut ikäänkuin sulla olisi joku vakiosumma toimeentulotuellesi, mitä etuutta kertomasi mukaan saat? Vaiko suunnitteletko kenties pitkällekin elämääsi toimeentulotuen varaan, kenties? Minusta sun saamasi summa "sossulta" kuulostaa hurjalta, kun itse en täysin tulottomana aikoinaan saanut edes toimeentulotuen perusnormia ja kuukausittain piti hakea tuki erikseen, mistä hausta päätökset sitten tuli yleensä kolme viikkoa myöhässä, jos tuli ja saattoi olla mitä vain tuen suuruus jokatapuksessa alle sen 419:n euron, missä _kaikki_ tililläni käyneet sukulaisteni laina- avustukset minulle ruokaan ja perushengissä pysymiseen oli vähennetty aina _siitä perusnormista_ 419 euroa ja siten, etten nauttinut tt- tukea hakiessani _mitään_ muuta yhteiskunnan etuusmuotoa samaan aikaisestin toimeentulotukea tulottomana hakiessa, kuin alle 200:n euron asumistukea itse asumaani vuokra- asuntooni...

        "Asumistukea" kyllä saa ihminen, joka on pienituloinen. Olen joskus kuullut jopa velkaisissa omistusasunnoissa asuvista, jotka saavat sitä etuusmuotoa. Mitkään karenssit tuskin(?) on syynä "asumistuen" epäämiseen kenelläkään, vaan varmaan liian suuret pääoma- tai palkkatulot, mutta tosta nyt on tosi vaikea ottaa selvää, tosta tekstistä....

        Oon ollut sossun asiakas noin kymmenisen vuotta ja joka kuukausi pitää hakea erikseen tukea.
        Pari vuotta sitten oli jakso jolloin tekivät päätöksen kolmelle kuukaudelle kerrallaan.
        Siis ihan toimeentulotukea haen/saan.
        Alkuvuosina sain sossusta enemmän mutta rahan määrä on tippunut kokoajan vuosien myötä.


    • no kommenttia..,,.,.

      Ikinä en ole kuullut tuollaisesta tv- ohjelmasta mitä aloittaja mainitsi, enkä ole aikoihin hakenut toimeentulotukea, mutta kun aikoinaan hain, en saanut edes perusosaa täytenä, koska opiskelijastatus ja näin siitä huolimatta, etten enää saanut opintotukeakaan ja opintolainat oli nostettu - opintoja casessa merkittävästi hidastanut pikäaikainen vakava fyysinen sairaus, eikä esim. sellainen, että olisi esimerkiksi liian vähän opintosuorituksia.

      Muu siinä ei ärsyttänyt kuin se, että oli jo suurinpiirtein useamman vuoden kituuttanut ilman sosiaaliavustuksia niihin oikeutettuna täysin edes niitä hakematta ja sitten kun viimein uskaltatui kyseistä etuudeksi mainostettua
      " toimeentulotukea" oikeutettuna hakemaan, ei sitä myönnetty edes peruselinkustannukset kattavana perusnormin mukaisena, mistä edes asuntonsa ja ruoan maksaisi; ottaen huomioon senkin, että jatkuvat lääkekulut ja muu pikkusen toista kuin varmaan ns. "taviksella" tollasten etuuksien hakijalla.

      Kerrankin sain kuukauden kaikkiin menoihin yhteensä esimerkiksi hieman päälle kymmenen euroa yhteensä, täysin vailla mitään vakinaisia tuloja ja sitä traumaa en varmaan koskaan tule unohtamaan. Ja huolimatta, että tällä "sossulla" oli täysin tarkka ja korrekti tieto tilanteestani, ei minulle annettu edes mitään vinkkejä toimeentulotuen perusnormin epäämisen lisäksi, että mistä sitten kenties muualta voisin hakea pikkiriikkiseen vuokraani ja hengissä pysymiseeni apua yhteiskunnalta, tulotasolta viimesijaimpaan etuuteen oikeuteuttuna. Pikemminkin mourusivat mulle, että _mun_ muka pitäisi asiakkaan "ominaisuudessa" ottaa heidän "johtavaan" sosiaalityöntekijäänsä yhteyttä, kun heillä niin "kova työtaakka" - v*ttu siinä tilanteessa sellaisten puheiden kuunteleminen ei "asiakasta" välttämättä suuremmin kiinnosta, kun sentään itsekin olen joskus osallistunut veronmaksuun Suomessa ainakin omien mahdollisten harvinaisten ja vähäisten toimeentulotukien osalta, jos sitten koko toimeentulotuki muutamaa euroa vaille evätään...

      Sun aloittaneen mainitsemallasi palkalla 1500 euroa voisi hyvin tehdä töitä ihminen, jolla on edullinen vuokra- asunto, jos työmatkakulut ei ole älyttömät ja verotusprosentti inhimillinen. Sitten taas, jos tilanne olisi vaikkapa se, että siitä pitäisi maksaa joitakin ylinmääräiisäkin menoja kuten vaikka opintolainojaan ja muita ja jos työpaikka sijaitsisi paikkakunnalla, missä asuminen maksaa kovin paljon, varmaan neljä viidestä ymmärrettävästi kieltäytyisi ko. palkkaluokan töistä. Vuosi tai kaksi voisi ehkä tolla palkalla mennä, mutta ei siinä mitään omaa asuntoa ja mitään pysyvää varmaan voi suunnitella; ei ainakaan, jos on sinkku. Täysin eri asia, jos perheessä on toinenkin elättäjä - sitten ehkä joissakin tapauksissa voisi olla jopa törkeää kieltäytyä esim. 1500:n euron kuukausipalkkatyöstä ja roikkua työttömyyskorvauksilla, minusta....

    • asiakas.

      en minäkään ainakaan saa sossusta kuin sen 200 euroa. Että vuokran maksun jälkeen käteen jäävä osuus on se 460 euroa. Tosin mulle taisivat parina viime kuukautenakin laskea tahallaan TAmpereella 440 euroa

    • 2500€/kk netto

      No joo, tässä viestiketjussa on aika kattavasti käyty läpi toimeentulotuen laskemisperusteet ja hyvä niin koska monilla ihmisillä joilla ei ole omakohtaista kokemusta on paljon vääriä luuloja mitä "sossusta saa" ja usein siis puhutaan että rahaa saa sossusta niin ja niin paljon vaikka totuus on se että suurin osa esim. työttmien ja yksinhuoltajien tuloista tulee Kelalta ja sossusta tulee sitten se täydentävä toimeentulotuki. Muutenhan tukien laskeminen on tosi yksinkertaista kun tekee laskelman: kaikki tulot ja tuet - hyväksyttävät menot - toimeentulotuen perusosat = saa selville paljon kyseinen perhe tai yksinelämä saa sossuta rahaa.

      Ongelmahan on se että tuilla elävien ihmisten tuet koostuvat "sirpaleista" eli voi tulla jos minkälaista tukea Kelalta ja nämä sirpaleet sitten lasketaan sossussa yhteen ja katsotaan jääkö puuttumaan perustoimeentuosta jotain. Usein vain ei puhuta että rahat tulee Kelasta ja sossusta vaan viitataan vaan sossuun ja sossun tuella elämiseen.

      Muuten vertailuna vaan että esim. nelihenkisen perheen ei kannata tehdä töitä joille perheen nettotulot (huom! nettotulot eli käteenjäävät tulot) ole lähemmäs 3000€kk, muuten saa saman tai vähemmän käteen kun nelihenkinen perhe jossa molemmat vanhemmat ovat työttömiä.

      (Nelihenkiselle perheelle, 2 aikuista, 2 lasta, pitää jäädä toimeentulotuen laskelman mukaan 1394€ elämiseen asumis- ja muiden hyväksyttävien menojen jälkeen käteen eli jos asumismenot ovat vaikka 1000€ vuokra ja sähkö 55€ kuussa niin perheen tulot ovat nettona 2449€! eli tuella elävän perheen bruttotulot vastaavat n. 3300€! palkkatuloja) (lisäksi muuten perheelle korvataan esim. julkisista terveyspalveluista koituvat maksut ja esim. päivähoitomaksut korvataan tai päivähoitomaksut laitetaan nollaksi, näitä en nyt laskenut tuohon tuloon summaksi koska näitä menoja ei kaikilla perheillä ole joka kuukausi)

    • nöyryytettävä.

      Tuo systeemi että pitää joka kuukaudelle hakea erikseen ja aina siellä on eri sossun akka. Ainakin Tampereella on kyllä niin tahallista nöryyttämistä että ei oo tosikaan. Ja tarkoitan tällä juuri sitä että tahallaan pompottavat joutavista asioista. Vaikka lähetät heille tositteita mitä joudut lähettämään uudestaan kun "muka" ovat laskeneet väärin tositteista ja kertomuksesta huolimatta. Automaatti ei anna rahaa, joudut selvittämään mitä tuloja ne ne on kun lukee 20 - 20 20, ja aut otto perässä. Vitun tyhmää sakkia. Eihän tuolle systeemille ole mitään järkisyytä. Se tuen pitäisi tulla niin kauan että ilmoittaa että enää en sitä tarvitse. Vaikka 4-6 kuukauden välein vie vaan tiliotteet sinne. Ei muuta. Niin se toimisi jos nuo koulutetut ihmiset omaisivat myös sitä tunneälyä. Eivätkä olisi niin narsisteja

    • 3 vuotta työttömänä

      Sitä en ymmärrä että miksi joku ei ottaisi työtä vastaan vaikka saisi vaikka saman summan kuin työttömänä ? Itse olen niin sairas että olen siksi ollut työttömänä nyt pitkään mutta jos olisin työkuntoinen niin mieluummin ottaisin nämäkin rahat työtä tekemällä kuin tukina mitä nyt saan

      • Sossupummi

        Kaikki eivät saa samanlaisia syyllisyyden tunteita asiasta kuin sinä. Toinen syy on todennäköisesti, että jotkut ihmiset arvostaa enemmän omaa vapaa-aikaa enemmän kuin työntekoa samalla rahalla.


    • Totuus

      Mee töihin, loinen!

    • kunnallinen

      Elkää v'tun idiootit pilatko elämäänne työllä. Sossusta saa kaiken mitä ihminen tarvitsee. Suomen tyhmät viisaat ovat näin asiat järjestäneet. Epäreilua, mutta näin on. Oikeudenmukaista olisi jakaa sossutuet kaikille 190€/kk.

    • DesertEagle
    • Jkmjhgg

      Mutta minä en saa tehdä 1500 töitä.Koska se ei käy Vantaan Vammaispalvelulle.Eikä Autismisäätiölle.

    • Anonyymi

      Mä teen 40 tuntista työviikkoo ja saan bruttopalkkana sen 550€ ja siitä 20% veroihin nii en voi asuu missää ja kuolen nälkään.

      • Anonyymi

        Olisko sulla sitten aika ottaa loparit ja etsiä itsellesi parempipalkkaista duunia...?


      • Anonyymi

        Suomessa paskinkin työehtosopimus takaa noilla tuntimäärillä vähintään 1400 euron kuukausitulot.


    • Anonyymi

      Minä saan Kelasta pikkasen päälle 1200e kuussa

    • Anonyymi

      Kyllä jos asuu vanhempien luona ,kyllä tuosta harraste ja taskurahat jää,mutta jos nyt pääkäupunki seudullakin itsekseen asustelee,niin vuokrarahat tuosta juur ja juur irtoaa, mutta ei siitä elämisen turvaksi ole. Ja kyllähän se niin on että palkalla olisi tarkoitus itsensä kyetä elättämään.

    • Anonyymi

      Missä siinä? Missä tapauksessa? Mitä yrittää, hankkia omaa asuntoako?

    • Anonyymi

      Täydentävää ja harkinnanvaraista toimeentulotukea kun vielä saa, niin palkan pitää olla lähellä 3000 egeä kuukaudessa, jotta kandee duuniin lähteä kaikkine sivukuluineen.

      • Anonyymi

        Joo siis käteen. Vähemmällä ei tee mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo siis käteen. Vähemmällä ei tee mitään.

        Maailma menee eteenpäin ja hinnat nousee ajan myötä. Se jos Suomessa vaaditaan jotakin ei tarkoita sitä että vaatimuksilla olisi pohjaa . Se on aupairin palkat tuolla maailmalla ,nuorisolla jo tuota 2500 luokkaa. .Alle 2000 palkat on sellaisia harjottelijoiden palkkoja joilla ei ole tarkoituskaan tulla itsenäisesti toimeen.


    • Anonyymi

      Ykkönen on alunperin ensin, loput on pikkukakkosen panettelua.

    • Anonyymi

      minulla bruttopalkka 1580€ kk...siitä maksan verot,vuokran,sähkön veden ..jää vielä' säästöönkiin rahaa.-.. ei ole huono..riippuu täysin siitä,onko tuhlari vai ei..itse en ole.. saan lainmukaisesti asumisen tukea kelalta 169 €,joten mielluummin teen työtä ja maksan valtiolle veroa..,.kunnonkansalainen taidan olla...toista on sossuelätit...niitä katson kieroon aina. laitan pienestä palkasta syrjään joka palkasta 200€,joten säästyy rahaa pahanpäivän varalle :)

      • Anonyymi

        Kannattaa laittaa säästöön hyvän päivän varalle :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1843
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1406
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1372
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1355
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1334
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1307
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1260
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe