Jumala on eläviksi tehnyt teidät, jotka olitte kuolleet (Ef 2:1)

"Synti ... petti minut ... ja tappoi" (Room 7:11).
Kun Paavali edelleen sanoo olevansa myyty synnin alaisuuteen (7:14),
hänellä on mielessään tämä Kirjoitusten kohta:
He myivät itsensä tekemään sitä, mikä on pahaa Herran silmissä,
ja vihoittivat hänet (2 Kun 17:16-17).

Kun käärme eli synti pettää meidät,
me otamme Raamatun kielikuvaa käyttääkseni vaimoksemme Iisebelin.
Ja silloin ihminen on Ahabin lailla myynyt itsensä tekemään sitä,
mikä on pahaa Herran silmissä (1 Kun 21:25).

Paavali kertoo, että kuolema vapauttaa tuosta avioliitosta.
Ja edelleen Paavali selittää, että koska Jeesus kuoli meidän kuolemamme,
me olemme vapaat menemään toiselle.

Ja silloin tuon uuden avioliiton myötä,
synnin ja kuoleman sijaan hallitsevaksi kuninkaaksi tulee armo ja elämä.
"Missä taas synti on suureksi tullut, siinä armo on tullut ylenpalttiseksi,
jotta niin kuin synti on hallinnut kuninkaana kuolemassa,
samoin armokin hallitsisi kuninkaana
vanhurskauden kautta iankaikkiseksi elämäksi
Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta."

Me olimme siis antautuneet kuninkaalle, joka kantaa nimeä synti ja kuolema.
Olimme kuoleman omat ja synnin hallintavallassa.
Me olimme silloin pimeyden valtakunnan kansalaisia.
Ja me olimme sidotut tuon valtakunnan lakeihin.
Meitä hallitsi synti, ja me olimme synnin ja kuoleman lain alaisia.

Ja nyt Paavali opettaa edelleen,
että tuosta avioliitosta ei ole mitään muuta ulospääsyä kuin kuolema.
Ja nyt Kristus kuoli meidän kuolemamme ... Hallelujah!

Me olemme nyt Jeesuksen Kristuksen kuoleman tähden
täysin vapaat menemään toisen Kuninkaan omaksi.
Silloin meidät siirretään s..tanan vallasta
Jumalan Rakkaan Pojan valtakuntaan.
Silloin meitä ei enää sido sen valtakunnan lait,
joihin olimme edellisen avioliittomma aikana sidotut.
Meidät on vapautettu synnin ja kuoleman lain alta
Elämän Hengen ja Vanhurskauden lain alle.

Jeesus on tuon valtakunnan Kuningas,
ja Hän on jo sanonut "Tahdon".
Nyt katse on kääntynyt meihin:
Tahdotko sinä ottaa tämän Jeesuksen Kristuksen ...

Jokainen, joka on ottanut Hänet vastaan,
on tullut Hänen omakseen, ja siten tullut Jumalan lapseksi.
Siirretty kuolemasta Elämään.
Ja silloin Kristuksen kuolema luetaan meidän hyväksemme.
Me olemme Kristuksen kuolemassa kuolleet entiselle kuninkaallemme.

37

158

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Meidät on siirretty saatanan vallasta Jumalan rakkaan Pojan valtakuntaan.
      Maailma on pimeyden valtaamana sokeudessa.
      Meidät on siirretty pimeydestä Valoon.

      Näiden kahden valtakunnan välillä on sotatila. Ja niin meillä on taistelu.
      Ei lihaa ja verta vastaan, vaan pimeyden valtiaita vastaan.
      Sitä kovempi, mitä edempänä rintamalla olemme.
      Mutta jos pysymme sillä paikalla, johon Hän on meidät kutsunut,
      niin saamme uskollisuudesta aikanaan palkan.
      Meidät kruunataan/seppelöidään voittajina,
      ja saamme vieläpä voittopalkinnon.

      Maailman ja sen ruhtinaan lisäksi on sitten vielä kolmas vihollinen.
      Oma lihamme. Se ei jalostu eikä pyhity. Sen tulee kuolla.
      Meidän vanha ihmisemme on Hänen kanssaan ristiinnaulittu,
      että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi,
      sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä.
      Sillä minkä kuoli, sen kuoli synnille kerralla / kerta kaikkiaan.
      Niin tekin pitäkää totena, että olette synnille kuolleet,
      mutta elätte Jumalalle Kristuksessa Jeesuksessa.

      Kalamos on kuollut ja haudattu, ja noussut ylös haudasta
      uuteen ja ikuiseen elämään,
      joka on kätkettynä Kristuksen kanssa Jumalassa.
      Ja tähän iloon ja riemuun haluan toisetkin johdattaa
      kertomalla heille ilosanoman siitä,
      että tämän maailman ruhtinaalla ei enää ole oikeutta
      hallita kuninkaana ketään ihmistä.

      Elämän ruhtinaalla on nyt oikeus kaikkiin ihmisiin.
      Tämä vallankaappaus tapahtui 2000 vuotta sitten.
      Tuo vapautusoperaatio merkitsi Vapauttajallemme
      kuoleman kaiken kauheuden läpikäymistä:
      "Nyt minun sieluni on järkytetty; ja mitä pitäisi minun sanoman?
      Isä, pelasta minut tästä hetkestä.
      Kuitenkin: sitä varten minä olen tähän hetkeen tullut."
      Taivaasta kuuluu ääni. Jeesus jatkaa:
      "Nyt on tämän maailman tuomio.
      Nyt tämän maailman ruhtinas heitetään ulos.
      Ja kun minut ylennetään maasta,
      niin minä vedän kaikki tyköni."

      Jeesuksen kuolemantuomio täytti minun ja koko maailman tuomion.
      Jeesus kuoli meidän kuolemamme.
      "Yksi on kuollut kaikkien edestä,
      siis myös kaikki ovat kuolleet;
      ja hän on kuollut kaikkien edestä,
      että ne, jotka elävät, eivät enää eläisi itselleen,
      vaan hänelle, joka heidän edestään
      on kuollut ja ylösnoussut."
      Minä olen jo Jeesuksen kuolemassa kuollut ja noussut kuolleista.
      Siirretty kuolemasta elämään.
      Saatanan vallasta Jumalan Rakkaan Pojan valtakuntaan.
      Me olemme sisällä, ja s..tana ulkona.

      • On siis kolme kuolemaa
        - hengellinen
        - ruumiillinen
        - iankaikkinen

        Minä olen jo kokenut ensimmäisen eli hengellisen kuoleman.
        Synti petti minut ja minä kuolin.
        Mutta minut, joka olin kuollut synteihini,
        on sittemmin myös tehty Eläväksi Hengessä.
        Synnyin uudesti ylhäältä Hengestä.

        Ne, jotka ovat hengellisesti kuolleita,
        eivätkä ole vielä syntyneet uudesti ylhäältä Hengestä,
        ovat jo tuossa viimeksi mainitussa kuoleman tilassa.
        Mutta niin kauan kuin he eivät ole kokeneet ruumiillista kuolemaa,
        heidät voidaan siirtää tuosta iankaikkisen kuoleman tilasta
        iankaikkiseen elämään.

        Mutta kaikki tulevat kokemaan ruumiillisen kuoleman.
        Ja myös ruumiin ylösnousemisen.
        Tosin joidenkin kohdalla tuo ruumiin muuttuminen ylösnousemusruumiiksi tapahtuu atomisekunnissa. Siis niiden, jotka ovat vielä elossa,
        kun Jeesus tulee tuuliin ja pilviin ja noutaa omansa eli Morsiamensa
        Isänsä kotiin valmistamiin asuinsijoihin.


    • Kalamos: >>Kun käärme eli synti pettää meidät, me otamme
      Raamatun kielikuvaa käyttääkseni vaimoksemme Iisebelin.
      - - - - - - - - -
      Me olimme siis antautuneet kuninkaalle, joka kantaa
      nimeä synti ja kuolema.
      - - - - - - - - -
      Me olemme nyt Jeesuksen Kristuksen kuoleman tähden
      täysin vapaat menemään toisen Kuninkaan omaksi.

      • Paavali oli myynyt itsensä synnin alaisuuteen, ei lihansa alaisuuteen.
        Ei liha häntä pettänyt, vaan synti.
        Ei liha tuonut synnin turmelusta häneen,
        vaan synti toi turmeluksen hänen lihaansa.

        Ja kun näin on käynyt, niin on täysin mahdotonta,
        että tuo turmeltunut liha veisi itsensä ristille kuolemaan.

        Sinä et tee yhtään mitään hyvää,
        ennenkuin Jeesus on pelastanut sinut,
        ennenkuin sinut on siirretty kuolemasta elämään,
        ennenkuin sinä olet syntynyt uudesti ylhäältä Hengestä.

        Ennen tuota sinä et voi tehdä mitään muuta kuin
        käärmeen myrkkyyn kuolevaisena nostaa katseesi ristille,
        jossa Jeesus kuolee sinun tähtesi.
        Silloin tapahtuu tuo ihme.
        Sinut, joka olet kuollut synteihisi, tehdään eläväksi.

        Ja vasta nyt, kun sinulla on iankaikkinen elämä Jeesuksessa,
        kun sinä olet jo pelastettu,
        tulee eteen taistelu lihan turmelusta vastaan.
        Kukaan ei pelastu taistelemalla lihan turmelusta vastaan,
        mutta pelastettu taistelee lihan turmelusta vastaan.
        Sillä tuota taistelua ei voi käydän, ennenkuin Pyhä Henki asuu meissä.
        Vaelluksesta ei koskaan tule mitään, jos laitat kärryt hevosen eteen.
        Et ikinä pääse perille, jos hikoilet airojen kanssa vastavirtaan,
        etkä nosta purjeita ja anna Tuulen kuljettaa sinua.


    • ne irtonaiset..

      >>Jos annamme ensimmäisen miehen vaikuttaa ja hallita, silloin olemme osallisia hengelliseen haureuteen. Paavali kirjoittaa:

      "Niinpä sitoo laki naidun vaimon hänen elossa olevaan mieheensä; mutta jos mies kuolee, on vaimo irti tästä miehen laista.
      Sentähden hän saa avionrikkojan nimen, jos miehensä eläessä antautuu toiselle miehelle; mutta jos mies kuolee, on hän vapaa siitä laista, niin ettei hän ole avionrikkoja, jos menee toiselle miehelle." Room.7:2-3

      • Lueppa aloitus uudelleen, lue se oikein tarkkaan, ajattele asiaa.
        Ellet vielä senkään jälkeen löydä Paavalin sanoista (Rm.7:2-3) yhteyttä aloitukseen, niin lupaan tarkentaa asiaa sinulle parhaani mukaan, niinkuin itse olen sen Jumalan sanasta ymmärtänyt.

        Toivottavaa on, että aloittajakin tulisi mukaan tarkennuksiin.


      • tajua jo..
        Semper.Fidelis kirjoitti:

        Lueppa aloitus uudelleen, lue se oikein tarkkaan, ajattele asiaa.
        Ellet vielä senkään jälkeen löydä Paavalin sanoista (Rm.7:2-3) yhteyttä aloitukseen, niin lupaan tarkentaa asiaa sinulle parhaani mukaan, niinkuin itse olen sen Jumalan sanasta ymmärtänyt.

        Toivottavaa on, että aloittajakin tulisi mukaan tarkennuksiin.

        >>me otamme Raamatun kielikuvaa käyttääkseni vaimoksemme Iisebelin.


      • tajua jo.. kirjoitti:

        >>me otamme Raamatun kielikuvaa käyttääkseni vaimoksemme Iisebelin.

        Olisin kiinnostunut poistumiskehotuksistasi, jos olisit sheriffi.

        Sitä et kuitenkaan ole, kunhan muuten vain haluat tärkeillä:)).

        Suhtaudun toki ymmärtämyksellä ymmärtämättömyyteesi.


      • myötähäpeä.
        Semper.Fidelis kirjoitti:

        Olisin kiinnostunut poistumiskehotuksistasi, jos olisit sheriffi.

        Sitä et kuitenkaan ole, kunhan muuten vain haluat tärkeillä:)).

        Suhtaudun toki ymmärtämyksellä ymmärtämättömyyteesi.

        Sivistyneisyyskin on hyvä asia ihmisellä.


      • taas se aloitti.
        Semper.Fidelis kirjoitti:

        Olisin kiinnostunut poistumiskehotuksistasi, jos olisit sheriffi.

        Sitä et kuitenkaan ole, kunhan muuten vain haluat tärkeillä:)).

        Suhtaudun toki ymmärtämyksellä ymmärtämättömyyteesi.

        Nyt SF aloitti sen tyypillisen jankkaamisensa.


      • myötähäpeä. kirjoitti:

        Sivistyneisyyskin on hyvä asia ihmisellä.

        Onko sinulla kenties aloitukseen muuta sanottavaa kuin se, että SF:n pitäisi ymmärtämättömänä poistua keskustelusta?

        Sillä innovaatiollako sinä sivistyneesti esittelet myötähäpeäsi?

        Voisitko antaa vielä lisänäytteen sivistyneisyydestäsi, odottelen.

        Mukavata aamupäivää, ja muista, ehdottoman sivistyneesti;))

        SF


      • taas se aloitti. kirjoitti:

        Nyt SF aloitti sen tyypillisen jankkaamisensa.

        Huomasitko lukea aloituksen aihetta? Tutkaileppa ja kommentoi.

        Jätetään se SF henkilönä tällä kertaa vähemmälle huomiolla.


      • jankkaa jankkaa jank
        Semper.Fidelis kirjoitti:

        Huomasitko lukea aloituksen aihetta? Tutkaileppa ja kommentoi.

        Jätetään se SF henkilönä tällä kertaa vähemmälle huomiolla.

        Voitko koskaan itse oma-aloitteisesti lopettaa tämän sekoilusi. Ihme jankkaaja.


      • Semper.Fidelis kirjoitti:

        Lueppa aloitus uudelleen, lue se oikein tarkkaan, ajattele asiaa.
        Ellet vielä senkään jälkeen löydä Paavalin sanoista (Rm.7:2-3) yhteyttä aloitukseen, niin lupaan tarkentaa asiaa sinulle parhaani mukaan, niinkuin itse olen sen Jumalan sanasta ymmärtänyt.

        Toivottavaa on, että aloittajakin tulisi mukaan tarkennuksiin.

        Hyvä ystävä Semper.Fidelis

        Kyllä minä todellakin annoin heti avaukseni
        ensiriveillä viitteeksi Roomalaiskirjeen 7. luvun.
        Mutta täytyyhän sinun ymmärtää se,
        ettei kukaan koskaan voi olla avioliitossa itsensä kanssa.

        Kun Paavali sanoo: "enää en elä minä, vaan Kristus elää minussa",
        niin ei se tarkoita sitä, että Paavali on ottanut avioeron itsestään,
        vaan sitä, että Paavali oli kuollut. Näin myös minun ja sinun kohdallasi.

        Kalamos, joka oli aiemmin päästänyt synnin sisimpäänsä,
        oli sinä hetkenä kuollut Jumalalle, ja oli siis vailla yhteyttä Jumalaan.
        Operaattorini oli vaihtunut alkuperäisestä toiseen.
        Minua hallitsi silloin tuo uusi operaattori alkuperäisen sijaan,
        ja olin sidottu tuon uuden operaattorin säädöksiin.
        Minun oli toimittava sen ehtojen mukaan.
        Olin naimisissa sen kanssa. Se hallitsi minua.

        Ja nyt Raamatun mukaan meidät täytyy palauttaa
        yhteyteen ja liittoon alkuperäisen operaattorin kanssa.
        Tämä yhteys avautuu siten, että me nostamme katseemme
        Golgatan linkkiasemaan. Silloin yhteys Jumalaan palautetaan.

        Silloin meidän sisimmässämme vaihdetaan kortti.
        Nykyisen operaattorin kortti poistetaan ja uusi laitetaan tilalle.
        Vaikka kuori on edelleen ihan samannäköinen,
        niin tosiasiassa sinä olet uusi luomus tuosta hetkestä alkaen.
        Vanha operaattori ei voi millään tavoin enää sitoa sinua mihinkään.
        Sinä et ole enää millään tavoin naimisissa sen kanssa.

        Ja miten tuo avioero sitten tuli lainvoimaiseksi.
        Siten, että uusi operaattori ilmoitti edelliselle operaattorille:
        "Kalamos on kuollut". Edellinen operaattori koitti väittää vastaan.
        Mutta sen oli pakko luovuttaa, kun kävi ilmi,
        että kysymyksessä on fuusio Kristuksen ja Kalamoksen välillä.
        He ovat nyt yksi. Ja Kristus on kuollut jo kauan sitten.
        Ja nyt kun Kalamos on fuusioitu Kristukseen,
        niin Kalamoskin on Kristuksen kanssa ristiinnaulittu.


      • kalamos kirjoitti:

        Hyvä ystävä Semper.Fidelis

        Kyllä minä todellakin annoin heti avaukseni
        ensiriveillä viitteeksi Roomalaiskirjeen 7. luvun.
        Mutta täytyyhän sinun ymmärtää se,
        ettei kukaan koskaan voi olla avioliitossa itsensä kanssa.

        Kun Paavali sanoo: "enää en elä minä, vaan Kristus elää minussa",
        niin ei se tarkoita sitä, että Paavali on ottanut avioeron itsestään,
        vaan sitä, että Paavali oli kuollut. Näin myös minun ja sinun kohdallasi.

        Kalamos, joka oli aiemmin päästänyt synnin sisimpäänsä,
        oli sinä hetkenä kuollut Jumalalle, ja oli siis vailla yhteyttä Jumalaan.
        Operaattorini oli vaihtunut alkuperäisestä toiseen.
        Minua hallitsi silloin tuo uusi operaattori alkuperäisen sijaan,
        ja olin sidottu tuon uuden operaattorin säädöksiin.
        Minun oli toimittava sen ehtojen mukaan.
        Olin naimisissa sen kanssa. Se hallitsi minua.

        Ja nyt Raamatun mukaan meidät täytyy palauttaa
        yhteyteen ja liittoon alkuperäisen operaattorin kanssa.
        Tämä yhteys avautuu siten, että me nostamme katseemme
        Golgatan linkkiasemaan. Silloin yhteys Jumalaan palautetaan.

        Silloin meidän sisimmässämme vaihdetaan kortti.
        Nykyisen operaattorin kortti poistetaan ja uusi laitetaan tilalle.
        Vaikka kuori on edelleen ihan samannäköinen,
        niin tosiasiassa sinä olet uusi luomus tuosta hetkestä alkaen.
        Vanha operaattori ei voi millään tavoin enää sitoa sinua mihinkään.
        Sinä et ole enää millään tavoin naimisissa sen kanssa.

        Ja miten tuo avioero sitten tuli lainvoimaiseksi.
        Siten, että uusi operaattori ilmoitti edelliselle operaattorille:
        "Kalamos on kuollut". Edellinen operaattori koitti väittää vastaan.
        Mutta sen oli pakko luovuttaa, kun kävi ilmi,
        että kysymyksessä on fuusio Kristuksen ja Kalamoksen välillä.
        He ovat nyt yksi. Ja Kristus on kuollut jo kauan sitten.
        Ja nyt kun Kalamos on fuusioitu Kristukseen,
        niin Kalamoskin on Kristuksen kanssa ristiinnaulittu.

        Kalamos: >>Mutta täytyyhän sinun ymmärtää se, ettei kukaan koskaan voi olla avioliitossa itsensä kanssa.>Kun käärme eli synti pettää meidät, me otamme Raamatun kielikuvaa käyttääkseni vaimoksemme Iisebelin.


      • Semper.Fidelis kirjoitti:

        Kalamos: >>Mutta täytyyhän sinun ymmärtää se, ettei kukaan koskaan voi olla avioliitossa itsensä kanssa.>Kun käärme eli synti pettää meidät, me otamme Raamatun kielikuvaa käyttääkseni vaimoksemme Iisebelin.

        Paavali puhuu nimenomaan avioliittolaista.
        Kun olemme antautuneet synnille, siis sille henkivallalle,
        josta Raamattu käyttää nimeä Iisebel,
        niin meillä ei ole mitään mahdollisuutta saada avioeroa siitä.

        Vain kuolema voi erottaa meidät tuosta avioliitosta.
        Mutta sehän ei onnistu.
        Jos minä syntisenä kuolen,
        niin minä vain siirryn iankaikkiseen kuolemaan.

        Mutta nyt Jeesus Kristus otti minun paikkani.
        Hän otti kaikki minunkin syntini päälleen ja kuoli minun kuolemani.

        Ja nyt minä olen vapaa menemään toisen omaksi.
        Avioliittolaki ei enää estä minua.
        Minä olen Kristuksessa jo kuollut synnille.

        Tämä on Paavalin opetuksen ydin.


        PS

        Ole hyvä ja vastaa - oikein huolella - ylempänä olevaan kommenttiini
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10601083/#comment-54801489


      • kalamos kirjoitti:

        Paavali puhuu nimenomaan avioliittolaista.
        Kun olemme antautuneet synnille, siis sille henkivallalle,
        josta Raamattu käyttää nimeä Iisebel,
        niin meillä ei ole mitään mahdollisuutta saada avioeroa siitä.

        Vain kuolema voi erottaa meidät tuosta avioliitosta.
        Mutta sehän ei onnistu.
        Jos minä syntisenä kuolen,
        niin minä vain siirryn iankaikkiseen kuolemaan.

        Mutta nyt Jeesus Kristus otti minun paikkani.
        Hän otti kaikki minunkin syntini päälleen ja kuoli minun kuolemani.

        Ja nyt minä olen vapaa menemään toisen omaksi.
        Avioliittolaki ei enää estä minua.
        Minä olen Kristuksessa jo kuollut synnille.

        Tämä on Paavalin opetuksen ydin.


        PS

        Ole hyvä ja vastaa - oikein huolella - ylempänä olevaan kommenttiini
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10601083/#comment-54801489

        Kalamos, lähtökohtaisesti kaikki ihmiset ovat kuolleita rikoksiinsa ja synteihinsä. Ef.2:1-3. He vaeltavat lihansa himoissa, noudattaen lihan ja ajatusten mielitekoja. He ovat luonnostaan vihan lapsia.

        Tuohon kurjuuteen Jumala suuressa rakkaudessaan tarjoaa meille pelastusta Pojassaan Jeesuksessa, uskon kautta Häneen. Sen pelastuksen kautta meidät tehdään eläviksi Kristuksen kanssa - pelkästä armosta, uskon kautta. Ef.2:4-5.

        Paavalin opetus uudesta avioliitosta, uudesta miehestä, on tarkoitettu meille pelastetuille uskoville, jotka ennen olimme lihan vallassa ja vaelsimme lihan himoja noudattaen. Liha, vanha lihallinen ihminen, oli se mies, joka kuljetti meitä turmeltuneen tahtonsa mukaan. Uskoon tullessamme meidät on kihlattu uudelle miehelle, Jeesukselle. Nyt meidän tulee olla uskollisia HÄNELLE, vain Hänelle.

        Paavalin opetuksen kärki on siis lihan tahdon kuolettamisessa. Vastakkain ovat lihan tahto ja Jumalan tahto, toisin sanoen Paavalin käyttämän vertauskuvan mukaan VANHA mies (liha) ja UUSI mies Kristus (Henki). Kysymys kuuluu, vaellammeko uskollisesti Hengen mukaan kuolettaen ristillä lihan tahdon vai tottelemmeko edelleen vanhaa miestä eli lihallista ihmistä.

        Paavalin opetus vaatii jokaista uskovaa tutkimaan omaa hengellistä kihlaustaan (avioliittoaan) Jeesuksen kanssa. Haluanko tulla kokonaan puhtaaksi Kristuksen morsiameksi? 2.Kor.11:2

        Jaikalin oppi, jossa parannusta pahimmillaan pidetään vain sekundäärisenä finessinä, ei anna mitään todellista kehotusta puhdistautumaan lihan tahdosta Paavalin opettamalla tavalla. Sellainen viittaa nimenomaan hengelliseen haureuteen.

        "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon." Matt.7:21


      • Semper.Fidelis kirjoitti:

        Kalamos, lähtökohtaisesti kaikki ihmiset ovat kuolleita rikoksiinsa ja synteihinsä. Ef.2:1-3. He vaeltavat lihansa himoissa, noudattaen lihan ja ajatusten mielitekoja. He ovat luonnostaan vihan lapsia.

        Tuohon kurjuuteen Jumala suuressa rakkaudessaan tarjoaa meille pelastusta Pojassaan Jeesuksessa, uskon kautta Häneen. Sen pelastuksen kautta meidät tehdään eläviksi Kristuksen kanssa - pelkästä armosta, uskon kautta. Ef.2:4-5.

        Paavalin opetus uudesta avioliitosta, uudesta miehestä, on tarkoitettu meille pelastetuille uskoville, jotka ennen olimme lihan vallassa ja vaelsimme lihan himoja noudattaen. Liha, vanha lihallinen ihminen, oli se mies, joka kuljetti meitä turmeltuneen tahtonsa mukaan. Uskoon tullessamme meidät on kihlattu uudelle miehelle, Jeesukselle. Nyt meidän tulee olla uskollisia HÄNELLE, vain Hänelle.

        Paavalin opetuksen kärki on siis lihan tahdon kuolettamisessa. Vastakkain ovat lihan tahto ja Jumalan tahto, toisin sanoen Paavalin käyttämän vertauskuvan mukaan VANHA mies (liha) ja UUSI mies Kristus (Henki). Kysymys kuuluu, vaellammeko uskollisesti Hengen mukaan kuolettaen ristillä lihan tahdon vai tottelemmeko edelleen vanhaa miestä eli lihallista ihmistä.

        Paavalin opetus vaatii jokaista uskovaa tutkimaan omaa hengellistä kihlaustaan (avioliittoaan) Jeesuksen kanssa. Haluanko tulla kokonaan puhtaaksi Kristuksen morsiameksi? 2.Kor.11:2

        Jaikalin oppi, jossa parannusta pahimmillaan pidetään vain sekundäärisenä finessinä, ei anna mitään todellista kehotusta puhdistautumaan lihan tahdosta Paavalin opettamalla tavalla. Sellainen viittaa nimenomaan hengelliseen haureuteen.

        "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon." Matt.7:21

        "meidät tehdään eläviksi Kristuksen kanssa"
        Ei, vaan tuon kohdan mukaan kirjeen vastaanottajat on jo tehty eläviksi.

        Ja tässä on se ongelma. Jos sinua ei vielä ole
        siirretty kuolemasta elämään, niin rakennat hiekalle.

        Me toki rukoilemme: "Tapahtukoon Sinun tahtosi",
        mutta sitä ennen on tapahtunut tämä:

        "Tulkoon Sinun valtakuntasi"
        Ja ennenkuin tämä on tapahtunut, on tapahtunut tämä,
        että meistä on tullut Jumalan lapsia: "Isä meidän".

        Siis, jos ihminen ei vielä ole syntynyt Hengestä,
        jos hän ei ole Jumalan lapsi,
        jos Jumalan valtakunta eli hallitusvalta
        ei ole vielä päässyt ihmisen sisimpään,
        vaan siellä on edelleen vanha hallitsija,
        ja silloin ei ole mitenkään mahdollista,
        että Jumalan tahto tapahtuisi meissä.


      • kalamos kirjoitti:

        "meidät tehdään eläviksi Kristuksen kanssa"
        Ei, vaan tuon kohdan mukaan kirjeen vastaanottajat on jo tehty eläviksi.

        Ja tässä on se ongelma. Jos sinua ei vielä ole
        siirretty kuolemasta elämään, niin rakennat hiekalle.

        Me toki rukoilemme: "Tapahtukoon Sinun tahtosi",
        mutta sitä ennen on tapahtunut tämä:

        "Tulkoon Sinun valtakuntasi"
        Ja ennenkuin tämä on tapahtunut, on tapahtunut tämä,
        että meistä on tullut Jumalan lapsia: "Isä meidän".

        Siis, jos ihminen ei vielä ole syntynyt Hengestä,
        jos hän ei ole Jumalan lapsi,
        jos Jumalan valtakunta eli hallitusvalta
        ei ole vielä päässyt ihmisen sisimpään,
        vaan siellä on edelleen vanha hallitsija,
        ja silloin ei ole mitenkään mahdollista,
        että Jumalan tahto tapahtuisi meissä.

        Leikittelet aikamuodolla saivartelumielessä eksyttäen itseäsi luulemaan/toivomaan, että minä olisin vasta joskus futuurissa (tulevassa ajassa) siirtymässä kuolemasta elämään, jos silloinkaan. Toiveajattelusi jää todella vain sinun omien kyseenalaisten toiveittesi tasolle.
        Minä OLEN saanut siirtyä Jumalan armosta uuteen elämään Jeesuksessa jo monia monia vuosia sitten.

        Edustat jaikalin ja lähes koko helluntailiikkeen kanssa samaa kevytmielistä oppilinjaa, jossa pelastuminen/elämään siirtyminen olisi yhtäkuin kilvoituksen huippu. Et myönnä sitä, mutta viestisi todistaa siitä. Saanko sanoa vakavasti; elämään siirtymisestä se kilvoittelu vasta ALKAA. Siitä alkaa kaita elämän tie Jeesuksen seuraajana itsensä kieltäen ja omaa ristiä joka päivä kantaen.

        Sinun ristisi on ilmeisesti ottanut joku mielikuvittelemasi 'simon kyreneläinen', jonka pyyteettömiin palveluksiin luottaen sinä huolettomana humputtelet 'kaidalla tiellä' omasta rististäsi vapaana ylistäjänä. Ymmärsinkö oikein?


      • Semper.Fidelis kirjoitti:

        Leikittelet aikamuodolla saivartelumielessä eksyttäen itseäsi luulemaan/toivomaan, että minä olisin vasta joskus futuurissa (tulevassa ajassa) siirtymässä kuolemasta elämään, jos silloinkaan. Toiveajattelusi jää todella vain sinun omien kyseenalaisten toiveittesi tasolle.
        Minä OLEN saanut siirtyä Jumalan armosta uuteen elämään Jeesuksessa jo monia monia vuosia sitten.

        Edustat jaikalin ja lähes koko helluntailiikkeen kanssa samaa kevytmielistä oppilinjaa, jossa pelastuminen/elämään siirtyminen olisi yhtäkuin kilvoituksen huippu. Et myönnä sitä, mutta viestisi todistaa siitä. Saanko sanoa vakavasti; elämään siirtymisestä se kilvoittelu vasta ALKAA. Siitä alkaa kaita elämän tie Jeesuksen seuraajana itsensä kieltäen ja omaa ristiä joka päivä kantaen.

        Sinun ristisi on ilmeisesti ottanut joku mielikuvittelemasi 'simon kyreneläinen', jonka pyyteettömiin palveluksiin luottaen sinä huolettomana humputtelet 'kaidalla tiellä' omasta rististäsi vapaana ylistäjänä. Ymmärsinkö oikein?

        Et ymmärtänyt oikein riviäkään.
        Katso vaikka ketjun otsikosta oikea aikamuoto.

        Eli viestisi alku oli ilmeisesti tahallinen väärinymmärrys.
        Ja loppu suoraa valhetta ja herjaamista.


      • Semper.Fidelis kirjoitti:

        Leikittelet aikamuodolla saivartelumielessä eksyttäen itseäsi luulemaan/toivomaan, että minä olisin vasta joskus futuurissa (tulevassa ajassa) siirtymässä kuolemasta elämään, jos silloinkaan. Toiveajattelusi jää todella vain sinun omien kyseenalaisten toiveittesi tasolle.
        Minä OLEN saanut siirtyä Jumalan armosta uuteen elämään Jeesuksessa jo monia monia vuosia sitten.

        Edustat jaikalin ja lähes koko helluntailiikkeen kanssa samaa kevytmielistä oppilinjaa, jossa pelastuminen/elämään siirtyminen olisi yhtäkuin kilvoituksen huippu. Et myönnä sitä, mutta viestisi todistaa siitä. Saanko sanoa vakavasti; elämään siirtymisestä se kilvoittelu vasta ALKAA. Siitä alkaa kaita elämän tie Jeesuksen seuraajana itsensä kieltäen ja omaa ristiä joka päivä kantaen.

        Sinun ristisi on ilmeisesti ottanut joku mielikuvittelemasi 'simon kyreneläinen', jonka pyyteettömiin palveluksiin luottaen sinä huolettomana humputtelet 'kaidalla tiellä' omasta rististäsi vapaana ylistäjänä. Ymmärsinkö oikein?

        Viittaukseni 'simon kyreneläiseen' tarkoittaa helluntailaisen opetuksen kepeää suhtautumista ristin kantamiseen. He antavat ymmärtää, että Jeesus on jo tehnyt kaiken loppuun, myös ajallisen kilvoituksen meidän puolestamme. Uskovilla olisi siten jäljellä vain ylistys ja huuto "Hän teki kaiken, katso Häneen, katso ristin puulle".

        Niinhän asia ei ole. Jumalan sana todistaa aivan toista: "Monen ahdistuksen kautta meidän pitää menemän sisälle Jumalan valtakuntaan."

        Jeesus kantoi omaa ristiään viimeisiin voimiinsa saakka, täydellisesti itsensä uhraten. Kyrenen Simon oli sivuhenkilö, joka ei Jeesuksen täydelliseen sovitustyöhön mitään voinut lisätä, ei yhtään mitään.


      • kalamos kirjoitti:

        Et ymmärtänyt oikein riviäkään.
        Katso vaikka ketjun otsikosta oikea aikamuoto.

        Eli viestisi alku oli ilmeisesti tahallinen väärinymmärrys.
        Ja loppu suoraa valhetta ja herjaamista.

        Valitettavasti suhtautumisesi juuri se, mitä sinulta oli odotettavissa.

        Kalamos, ota rauhassa aikaa ja tutki viestinvaihtoamme. Uskon, että sinulla on jotain löydettävää. En kiellä, etteikö minullakin olisi.

        Ystävällisin terveisin
        SF


      • Semper.Fidelis kirjoitti:

        Viittaukseni 'simon kyreneläiseen' tarkoittaa helluntailaisen opetuksen kepeää suhtautumista ristin kantamiseen. He antavat ymmärtää, että Jeesus on jo tehnyt kaiken loppuun, myös ajallisen kilvoituksen meidän puolestamme. Uskovilla olisi siten jäljellä vain ylistys ja huuto "Hän teki kaiken, katso Häneen, katso ristin puulle".

        Niinhän asia ei ole. Jumalan sana todistaa aivan toista: "Monen ahdistuksen kautta meidän pitää menemän sisälle Jumalan valtakuntaan."

        Jeesus kantoi omaa ristiään viimeisiin voimiinsa saakka, täydellisesti itsensä uhraten. Kyrenen Simon oli sivuhenkilö, joka ei Jeesuksen täydelliseen sovitustyöhön mitään voinut lisätä, ei yhtään mitään.

        Lainaat jälleen kohtaa,
        joka nimenomaan puhuu Kristuksen ruumiin kärsimyksistä.
        Siis vainotun seurakunnan kärsimyksistä.
        Ja jotenkin sekoitat tuon asian ihmisen pelastumiseen.
        Eihän pelastumaton ihminen ole osallinen Kristuksen kärsimyksistä.

        Mitä sitten tulee ihan toiseen asiaa, eli syntiin,
        niin taaskaan et antanut mitään eväitä ongelman ratkaisuun.
        Mikä johtunee siitä,
        että sinä et taida ollenkaan tuntea evankeliumin voimaa.
        "Sillä synti ei ole teitä vallitseva,
        koska ette ole lain alla, vaan armon alla."
        Vai kumpi sinun kuninkasi oikein on.
        Kaiketi synti on entinen hallitsijasi, ja armo nykyinen.
        "niinkuin synti on hallinnut kuolemassa,
        samoin armokin hallitsisi vanhurskauden kautta
        iankaikkiseksi elämäksi Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta."
        Olethan kai jo siirretty tuosta kuolemasta Elämään.
        Sa..tanan vallasta Jumalan Rakkaan Pojan valtakuntaan.
        Kumman valtakunnan lait sinua hallitsevat.
        Jos sinut on siirretty tuon valtakunnan rajan toiselle puolelle,
        niin "elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa
        on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista."

        PS

        Annapa linkki jonkun sellaisen hellaripalstalla kirjoittavan uskovan tekstiin, joka opettaa kepeää suhtautumista ristin kantamiseen.

        PPS

        Kiipeä nyt jo tuonne ylös ja vastaa seuraavaan
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10601083/#comment-54801489


      • Semper.Fidelis kirjoitti:

        Valitettavasti suhtautumisesi juuri se, mitä sinulta oli odotettavissa.

        Kalamos, ota rauhassa aikaa ja tutki viestinvaihtoamme. Uskon, että sinulla on jotain löydettävää. En kiellä, etteikö minullakin olisi.

        Ystävällisin terveisin
        SF

        Paljasta nyt jo oma suhtautumisesi avaukseni tekstiin.
        Miten ihmeessä sinä tuon tekstin jälkeen silloin kirjoitit:
        "sinun (ja jaikalin) opetuksen mukaan uskova elää hengellisessä haureudessa."

        Anna nyt jo se kohta tuosta kirjoituksesta,
        tai jostain muusta kirjoituksestani,
        jossa olen opettanut uskovaa elämään hengellisessä haureudessa.

        Eikö suhtautumiseni ole nyt oikea.
        Haluan kovasti tietää, mihin syytöksesi perustuu.
        Miten minä voisin parannuksen tehdä,
        jos et osoita, missä olen opettanut uskovia elämään hengellisessä haureudessa.

        Raamattu ei muuten tunne ollenkaan tuollaista käsitettä.
        Olisi hyvä, jos käyttäisit ilmaisuja, jotka löytyvät Raamatusta.


      • greeeeen
        kalamos kirjoitti:

        Lainaat jälleen kohtaa,
        joka nimenomaan puhuu Kristuksen ruumiin kärsimyksistä.
        Siis vainotun seurakunnan kärsimyksistä.
        Ja jotenkin sekoitat tuon asian ihmisen pelastumiseen.
        Eihän pelastumaton ihminen ole osallinen Kristuksen kärsimyksistä.

        Mitä sitten tulee ihan toiseen asiaa, eli syntiin,
        niin taaskaan et antanut mitään eväitä ongelman ratkaisuun.
        Mikä johtunee siitä,
        että sinä et taida ollenkaan tuntea evankeliumin voimaa.
        "Sillä synti ei ole teitä vallitseva,
        koska ette ole lain alla, vaan armon alla."
        Vai kumpi sinun kuninkasi oikein on.
        Kaiketi synti on entinen hallitsijasi, ja armo nykyinen.
        "niinkuin synti on hallinnut kuolemassa,
        samoin armokin hallitsisi vanhurskauden kautta
        iankaikkiseksi elämäksi Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta."
        Olethan kai jo siirretty tuosta kuolemasta Elämään.
        Sa..tanan vallasta Jumalan Rakkaan Pojan valtakuntaan.
        Kumman valtakunnan lait sinua hallitsevat.
        Jos sinut on siirretty tuon valtakunnan rajan toiselle puolelle,
        niin "elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa
        on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista."

        PS

        Annapa linkki jonkun sellaisen hellaripalstalla kirjoittavan uskovan tekstiin, joka opettaa kepeää suhtautumista ristin kantamiseen.

        PPS

        Kiipeä nyt jo tuonne ylös ja vastaa seuraavaan
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10601083/#comment-54801489

        Kalamos, nyt olette Semperin kanssa asiassa, jota hän ei tunnu käsittävän millään. Hän ei siis selvästikään ymmärrä, mitä on *vapautua synnistä*. Olen tähän mennessä lukenut sen verran vähän sinun kirjoituksiasi, etten ole varma siitä, mitä se sinulle merkitsee, mutta minulle ainakin se tarkoittaa paitsi syntien anteeksisaamista, niin myöskin sitä, ettei elämä ole enää yhtä synnin kanssa taistelua, vaan Jumalan käskyjen pitäminen ja synnin vastustaminen tulevat helpoiksi.


      • greeeeen kirjoitti:

        Kalamos, nyt olette Semperin kanssa asiassa, jota hän ei tunnu käsittävän millään. Hän ei siis selvästikään ymmärrä, mitä on *vapautua synnistä*. Olen tähän mennessä lukenut sen verran vähän sinun kirjoituksiasi, etten ole varma siitä, mitä se sinulle merkitsee, mutta minulle ainakin se tarkoittaa paitsi syntien anteeksisaamista, niin myöskin sitä, ettei elämä ole enää yhtä synnin kanssa taistelua, vaan Jumalan käskyjen pitäminen ja synnin vastustaminen tulevat helpoiksi.

        Kun me olemme kääntyneet synnistä
        Jumalan Vanhurskauden eli Jeesuksen puoleen,
        meidät on siirretty sa..tanan vallasta
        Jumalan Raakkaan Pojan Valtakuntaan,
        jossa meitä ei enää kuljeta maailman henki,
        vaan Jumalan Henki eli Kristuksen Henki eli Pyhä Henki.
        Meissä on Pyhän Hengen vakuus / pantti / sinetti siitä hetkestä alkaen,
        kun tulimme Ovesta tai Portista sisälle tuohon Valtakuntaan.
        Emme enää olleet pe..keleen lapsia vaan Jumalan lapsia.
        Emme enää eläneet synnissä vaan Jumalassa.
        Emme enää kuuluneet pimeyden valtakuntaan.
        Vaan meidät oli siirretty pimeydestä Valkeuden lapsiksi.

        Tuossa Valtakunnassa me saamme
        jatkuvasti myös täyttyä Pyhällä Hengellä.
        Tuossa Valtakunnassa me saamme
        tehtäviä ja varustuksen tehtäviin, eli saamme armolahjoja.
        Tuossa valtakunnassa me viheriöimme ja meihin kasvaa Hengen hedelmiä.

        Tuohon valtakuntaan tuleminen alkoi siitä,
        kun me saimme lupauksen Pelastuksesta.
        Tuon pelastuksen tai vapautuksen edellytys oli,
        että syömme teurastetun Karitsan. Näin kaikki alkoi.
        Ja sitten lähdettiin liikkeelle pilven alla.
        Eli aivan alusta alkaen liikkeellelähdön hetkestä alkaen
        olemme olleet kastetut pilvessä.
        Ja kohta olimme syvän meren äärellä, ja maailma kintereillämme,
        mutta me saimme jatkaa matkaa tuon meren läpi,
        ja maailma jäi taakse. Meidät kastettiin meressä.
        Ja silloin me karkeloimme. Mutta pian oli taas rankkaa.
        Me huomasimme olevamme erämaataipaleella.
        Ja meillä oli jano. Silloin tarvittiin uutta ihmettä.
        Meidän täytyi saada juoda kalliosta puhjennutta vettä.
        Meillä on vielä monenlaista ahdistusta ja koetusta edessä.
        Emme ole vielä määräsatamassa.
        Mutta me pääsemme sinne.
        Ei soutaen vaan antaen tuulen täyttää purjeet.

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10264773#comment-52298955


      • greeeeen
        kalamos kirjoitti:

        Lainaat jälleen kohtaa,
        joka nimenomaan puhuu Kristuksen ruumiin kärsimyksistä.
        Siis vainotun seurakunnan kärsimyksistä.
        Ja jotenkin sekoitat tuon asian ihmisen pelastumiseen.
        Eihän pelastumaton ihminen ole osallinen Kristuksen kärsimyksistä.

        Mitä sitten tulee ihan toiseen asiaa, eli syntiin,
        niin taaskaan et antanut mitään eväitä ongelman ratkaisuun.
        Mikä johtunee siitä,
        että sinä et taida ollenkaan tuntea evankeliumin voimaa.
        "Sillä synti ei ole teitä vallitseva,
        koska ette ole lain alla, vaan armon alla."
        Vai kumpi sinun kuninkasi oikein on.
        Kaiketi synti on entinen hallitsijasi, ja armo nykyinen.
        "niinkuin synti on hallinnut kuolemassa,
        samoin armokin hallitsisi vanhurskauden kautta
        iankaikkiseksi elämäksi Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta."
        Olethan kai jo siirretty tuosta kuolemasta Elämään.
        Sa..tanan vallasta Jumalan Rakkaan Pojan valtakuntaan.
        Kumman valtakunnan lait sinua hallitsevat.
        Jos sinut on siirretty tuon valtakunnan rajan toiselle puolelle,
        niin "elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa
        on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista."

        PS

        Annapa linkki jonkun sellaisen hellaripalstalla kirjoittavan uskovan tekstiin, joka opettaa kepeää suhtautumista ristin kantamiseen.

        PPS

        Kiipeä nyt jo tuonne ylös ja vastaa seuraavaan
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10601083/#comment-54801489

        Kalamos viestisi sisältää myös toisen asian, josta olemme keskustelleet Semperin kanssa pitkään ->

        Semper väittää ristin kantamisen olevan pelkkää jokapäiväistä oman itsensä tutkiskelua ja lihallisen tahtonsa nujertamista, siis oman lihansa kanssa painiskelua, ja esim. ’ei nimmarin’ hän väitti kirjoittavan vakavaa harhaa tämän sanoessa, että ristin kantaminen tarkoittaa kärsimistä Jeesuksen takia. Minä taas olen varma siitä, että 'ei nimmaria' kirjoitti totta. Ymmärrän sinunkin käsittävän ristin kantamisen valmiudeksi tunnustaa Kristus ja julistaa evankeliumia siitä huolimatta, että sillä saa maailman vainon päälleen.

        Olenko ymmärtänyt tarkoituksesi oikein?
        _______

        11 Autuaita olette te, kun ihmiset minun tähteni teitä solvaavat ja vainoavat ja valhetellen puhuvat teistä kaikkinaista pahaa.

        12 Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä teidän palkkanne on suuri taivaissa. Sillä samoin he vainosivat profeettoja, jotka olivat ennen teitä.

        13 Te olette maan suola; mutta jos suola käy mauttomaksi, millä se saadaan suolaiseksi? Se ei enää kelpaa mihinkään muuhun kuin pois heitettäväksi ja ihmisten tallattavaksi.

        14 Te olette maailman valkeus. Ei voi ylhäällä vuorella oleva kaupunki olla kätkössä;

        15 eikä lamppua sytytetä ja panna vakan alle, vaan lampunjalkaan, ja niin se loistaa kaikille huoneessa oleville.

        16 Niin loistakoon teidän valonne ihmisten edessä, että he näkisivät teidän hyvät tekonne ja ylistäisivät teidän Isäänne, joka on taivaissa.

        (Matt. 5:11-16)


      • greeeeen kirjoitti:

        Kalamos viestisi sisältää myös toisen asian, josta olemme keskustelleet Semperin kanssa pitkään ->

        Semper väittää ristin kantamisen olevan pelkkää jokapäiväistä oman itsensä tutkiskelua ja lihallisen tahtonsa nujertamista, siis oman lihansa kanssa painiskelua, ja esim. ’ei nimmarin’ hän väitti kirjoittavan vakavaa harhaa tämän sanoessa, että ristin kantaminen tarkoittaa kärsimistä Jeesuksen takia. Minä taas olen varma siitä, että 'ei nimmaria' kirjoitti totta. Ymmärrän sinunkin käsittävän ristin kantamisen valmiudeksi tunnustaa Kristus ja julistaa evankeliumia siitä huolimatta, että sillä saa maailman vainon päälleen.

        Olenko ymmärtänyt tarkoituksesi oikein?
        _______

        11 Autuaita olette te, kun ihmiset minun tähteni teitä solvaavat ja vainoavat ja valhetellen puhuvat teistä kaikkinaista pahaa.

        12 Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä teidän palkkanne on suuri taivaissa. Sillä samoin he vainosivat profeettoja, jotka olivat ennen teitä.

        13 Te olette maan suola; mutta jos suola käy mauttomaksi, millä se saadaan suolaiseksi? Se ei enää kelpaa mihinkään muuhun kuin pois heitettäväksi ja ihmisten tallattavaksi.

        14 Te olette maailman valkeus. Ei voi ylhäällä vuorella oleva kaupunki olla kätkössä;

        15 eikä lamppua sytytetä ja panna vakan alle, vaan lampunjalkaan, ja niin se loistaa kaikille huoneessa oleville.

        16 Niin loistakoon teidän valonne ihmisten edessä, että he näkisivät teidän hyvät tekonne ja ylistäisivät teidän Isäänne, joka on taivaissa.

        (Matt. 5:11-16)

        No ei tuo kuvaamasi semperin ajatusmaailma kovin Kristuskeskeiseltä näytä. Luultavasti sinä ja ei nimmaria on on ymmärtänyt asian samoin kuin minä. Se, että meidän vanha ihmisemme on Hänen kanssaan ristiinnaulittu, siis se, että me olemme Hänen kanssaan kuolleet ja herätetyt eloon, ei tietenkään ole sama asia kuin ristin kantaminen. Mutta antaisitko linkin johonkin ketjuun, jossa tuota keskustelua on käyty. Jos niitä on monta, niin erityisesti kiinnostaisi sellainen ketju, jossa on ollut esillä mahdollisesti Room 6.

        Uskon ja toivon, että olemme kaikki kuitenkin samassa veneessä ... siis pelastusveneessä. Kerran olemme kaikki perillä ja saamme katsella Kristusta ikuisesti. Ja kiittää Häntä ikuisesti siitä, että olemme perillä.


    • kalamos kirjoitti 21.4.2012 klo 08:20

      >"Meidät on siirretty saatanan vallasta Jumalan rakkaan Pojan valtakuntaan"<
      _________________________

      Aamen, aivan oikein. Jumalalta saadun mielen muutoksen yhteydessä maidät siirrettiin kuolemasta elämään. Olemme siis "kuolleista herätettyjä" [Ef. 2:1-4] ja "ensimmäisen ylösnousemuksemme" kokeneita, koska meidän mielemme on kiinnitetty Kristukseen, joka on ylösnousemus ja elämä, sillä joka on Kristuksessa, on myös ylösnousemuksessa. [Joh.11:25]

    • KUOLEMASTA ELÄMÄÄN
      >>>>>>>
      Syntiin langennut ihminen on kuollut (1.Moos. 2:17). Kuolema merkitsi hengellistä kuolemaa; eroa Jumalasta ja kykenemättömyytenä hyvään (Room.7:14-23).

      Ennen ”eläviksi tekemistä” efesolaiset olivat luonnostaan vihan lapsia "NIINKUIN MUUTKIN” (Ef.2:3).

      Siis syntyessään ihminen on hengellisesti kuollut ja vihan lapsi.
      Jokaisen "lihasta syntyneen" (Joh. 3:6) on synnyttävä "vedestä ja Hengestä" (Joh. 3:5).
      Vasta Pyhä Henki tekee "kuolleen" ihmisen eläväksi (2. Kor. 3:6).

      • Joh. 5:25
        "Totisesti, totisesti: tulee aika -- ja se on jo nyt -- jolloin kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen. Ne, jotka sen kuulevat, saavat elää", [Room. 6:4; Gal. 2:20; Ef. 2:5]

        Adamin lankeemuksen rangaistukseksi asetettiin ”kuolemalla kuoleminen”; ”sillä sinä päivänä, jona sinä siitä syöt, pitää sinun kuolemalla kuoleman".
        Rangaistus oli siis ajallinen ja hengellinen kuolema.
        Tuon rangaistuksen alaiseksi JOKAINEN ihminen syntyy maailmaan. Ihminenhän syntyy maailmaan lihasta ( Jh 3:6), eli miehen tahdosta( Jh 1:13).

        Jo täällä ajassa hengellisesti kuolleet voivat Kristuksen sanan kuulleessaan ja sen vastaanottaessaan siirtyä kuolemasta elämään (Joh. 5:24).


    • Ihan pieni täsmennys Tapio.

      Efesolaiskijeen mukaan
      minä olin kuollut omiin eli itse tekemiini rikoksiini ja synteihini.
      En Aadamin tekemiin synteihin.

      Siis. Synti petti minut ja sen seurauksena minä kuolin.

    • NäinSenNäenMenevän

      Rm 7:ssä Paavali puhuu "lain tunteville". Laki on tässä aviomies ja jos se kuolee niin vapaudumme menemään toiselle miehelle. Ongelma onkin siinä, että tuo ensimmäinen aviomies, laki, ei kuole eikä katoa. Ainoaksi mahdollisuudeksemme jää, että me kuolemme ja sitä kautta vapaudumme tuosta aviomiehestä eli laista. Tässä Paavali puhuu siis lain tunteville, kun sanoo, että "meidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta, tullaksemme toisen omaksi". Meidän pitää kuolla laille tullaksemme Kristuksen omiksi.

      "Minä olen lain kautta kuollut pois laista tullakseni Kristuksen omaksi".

      • Laki on hyvä. Synti on paha.
        Laki ei ole ongelma. Synti on ongelma.
        Laki tuomitsi. Synti oli tuomion peruste.

        Jeesus kärsi syntiselle tuomitun kuoleman,
        mutta Hän itse ei ollut syntiä tehnyt.
        Ja siksi kuolema ei voinut pidättää Häntä.

        Ongelma tuli ratkaistuksi.
        Jos syytetty kuitenkin kieltäytyy sovituksesta,
        niin hän joutuu itse kärsimään tuomion.
        Ja koska hän on syntiä tehnyt,
        kuolema ei koskaan päästä häntä otteestaan.

        Meille on siis tarjolla kaksi vaihtoehtoa,
        1) iankaikkinen elämä
        2) iankaikkinen kuolema

        Kun olemme antaneet sovittaa itsemme,
        meidät on siirretty kuolemasta elämään,
        meidät, jotka olimme kuolleet synteihimme ja rikkomuksiimme,
        on tehty eläviksi.
        Jos emme anna sovittaa itseämme,
        me pysymme kuolleina eli jäämme tuomioomme.
        Ja kerran kaikki kuolleet joutuvat valkean valtaistuimen eteen tuomittaviksi.
        Ja heidät tuomitaan tekojensa mukaan. Siis lain mukaan.

        Myös kuolemasta elämään siirretyt ovat silloin
        Valkean valtaistuimen edessä. Heitä ei tuomita.
        Vain ne tuomitaan, jotka eivät antaneet sovittaa itseänsä,
        ja joiden nimi on sen tähden pyyhitty pois Elämän kirjasta.

        Ja nämä itkevät, siis ne, joita ei tuomita.
        He itkevät, kun näkevät tuon joukon,
        joka heitetään tulijärveen.

        Voi miksi, minä en osannut kertoa sovituksen sanaa
        niin armahtavasti, että kaikki olisivat voineet uskoa sen.

        Mutta Jumala on pyyhkivä pois heidän kyyneleensä.
        Minunkin kyyneleeni.


      • Laki ei ole Paavalin tarkoittama 'aviomies'. Lain ei tule kuolla.

        Ensimmäinen aviomiehemme on meitä hallitseva lihallinen tahto, joka on altis taipumaan syntiin. Sen miehen on kuoltava. Sen paikka on ristillä. Siitä kuolemasta seuraa vapaus sen "miehen" alaisuudesta.

        Sen kuoleman kautta saamme vapauden kasvaa ja tulla puhtaiksi neitsyiksi Kristuksen eteen kuten Paavali kirjoittaa 2.Kor.11:2.


      • Semper.Fidelis kirjoitti:

        Laki ei ole Paavalin tarkoittama 'aviomies'. Lain ei tule kuolla.

        Ensimmäinen aviomiehemme on meitä hallitseva lihallinen tahto, joka on altis taipumaan syntiin. Sen miehen on kuoltava. Sen paikka on ristillä. Siitä kuolemasta seuraa vapaus sen "miehen" alaisuudesta.

        Sen kuoleman kautta saamme vapauden kasvaa ja tulla puhtaiksi neitsyiksi Kristuksen eteen kuten Paavali kirjoittaa 2.Kor.11:2.

        Laki ei todellakaan ole aviopuolisomme.
        Laki sitoi meidät aviopuolisoomme.
        Laki ei suinkaan sido sinua sinun lihaasi.

        Laki osoitti sinut syylliseksi.
        Laki tuomitsi sinut kuolemaan.
        Lain vaatimus täytettiin Golgatalla.


    • greeeeen

      Milloin tuo kuolema sitten tapahtuu, Semper? Aikaisempien kirjoitustesi perusteella se ei tunnu tapahtuvan millään...

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      78
      1520
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1267
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      120
      1237
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1166
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1034
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      82
      833
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      772
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      765
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      380
      738
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      123
      701
    Aihe