AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

Sähköauto

26 Vastausta 327 Lukukertaa
En tiedä, onko tämä oikea foorumi kysymykselleni, mutta tässä se tulee:

Jos sähköautoa lataa 16 A:n pistorasiasta 4 tuntia, niin akkuun rulee noin 15 kWh energiaa. Jos autolla ja akullisella ajaa 2 tuntia, niin keskiteo on 7,5 kW.

Miksi ihmeessä autossa täytyy olla 100 kw:n polttomoottori, ei kai sen häviöt ole kuitenkaan noin mahdottomat?
En tiedä, mutta koko kysymyksesi on väärin. Vai oliko tämä joku vitsi? Jos ei, niin tuleeko kännykkäsikin akkuun 15kWh energiaa kun lataat sitä 16A:n pistorasiasta 4 tuntia?

Millä pirun logiikalla sinä tuon olet laskenut ilman mitään tietoa akkujen kapasiteetista tai laturin tehosta tai sähköauton kulutuksesta?

Pelkällä pistorasian johdotusta suojaavan sulakkeen koolla ja latausajalla et voi mitenkään laskea kuinka paljon saat ladattua jotain akkua, jonka kapasiteetti ei ole tiedossa laturilla, jonka teho ei ole tiedossa.
Voi sinua, eipä sinullakaan ole ymmärrystä. Jos 16 A:lla lataa 4 tuntia akkua, niin siinä latautuu maksimissaan 15 kWh. Kai tuon osaat laskea.

Et näyttänyt edes ymmärtävän kysymyksen ideaa: ihmetten miten vähän sähkoauto kuluttaa, jos tuolla latauksella voi ajaa kaksi tuntia, silloin keskiteho on 7,5 kW. Vertaa sitä polttomoottorin tehoon.

Ymmärrän myös sen, että 15 kWh on maksimi, jos energiaa latautuu vähemmän, niin ihmettelyn aihe on sitä suurempi.

Ymmärsitkö reppana ja viisastelija?
Yritäpä ladata kännykän akkua 16 A:n virralla 4 tuntia. Kyllä varmaan akkusi pullistuu sähköstä, kun suellä on tuo 15 kWh.

Etpä näytä ymmärtävän kysymystä
Sinä sanoit laatavasi 16A:n pistorasiasta. Et lataavasi 16A:lla. Et puhunut mitään siitä millä virralla lataat, vain, että lataat 16A:n pistorasiasta. Reppana.
Autoni tietokone näyttää kulutetun tehon joka on 15-25kW noin,normaali ajossa.Reserviä jää n.80kW.
Polttomoottoreissa ilmoitetaan hetkellinen maksimiteho ja sähkökoneissa teho jota se kestää maailman tappiin kunnes laakerit levähtää.

Nythän meillä ei ole tiedossa että kuinka nopeasti auton akut latautuu polttomoottorilla tyhjästä täydeksi jos se tapahtuu nopeasti niin siinä osaselitys. Ja toki sitten vielä sun pitää latauksen aikana pystyä ajamaan sillä autolla lätkä lattiassa jolloin tehon tarve polttomoottorilla nousee entistään.

Sit palataan siihen polttomoottorin tehoon. Kuten sanottu hetkellinen teho niin kuin penkityksessä, ja siinä metelissä amisviikset lepattaa eikä konekkaan kauan sitä kestä.

Polttomoottori ylimitoitetaan rauhallisen ja tasaisen toiminnan vuoksi, esim. aggregaatissa voi olla tuplatehoinen polttomoottori jotta taajuus ei häiriintyisi.

Toki mekaanisen tehon muuttaminen sähköksi ja takaisin mekaaniseksi on myös epätaloudellista.
No kysymyksen asettelu on väärä.
Jos sähköautossa on 15kWh tai 100 kWh moottori niin arvatenkin 15kWh
moottorilla ei kovasti kiihdytellä. Jos hyötysuhteet ovat samat niin se on se ja sama kumpi moottori on autossa paitsi että sillä 15kWh moottorilla on mälsä matkustaa.
Varsinkin jos vastassa on mäki ja auto täynnä porukkaa ja makkarat ja kaljat ja ne kesämökin ponttooni laiturin laudat ja betonipainot.

Revi siinä sitten huumoria 15kWh koneesta.

Kääntäen yhtä typerän kysymyksen voi esittää kuinka monta hevosvoimaa on sadassa litrassa bensaa?
Tässä se vasta tietämätön on. Teho on kW ja energia kWh. Jos autossa on 100 kW moottori, niin täydellä teholla se kuluttaa tunnissa 100 kWh. Puolella tehollla (50 kW) 50 kWh jne...

Sekin on muuten helppo lasken kuinka paljon bensassa on energiaa. Kaiva netistä bensan ennergiamäärä per litra ja kerro sitten tankkisi litroilla se, niin saat tankillisen energia määrän.

Jos akkuun saadaan ladattua 4 tunnin aikana 15 kWh energiaa sähköverkosta, ja jos se kuluu kahden tunnin aikana, niin silloin keskiteho on ollut 7,5 kWh. Jos se kuluu tunnissa, niin silloin teho on 15 kW. Jne....

Matematiikka vaan on näin.

Eli kysymys on edelleen: mihin bensakoneen teho oikein kuluu? Jotain hyvää, tässä suhteessa vastaaja on jäljillä: kysymys on hyötysuhteesta.

Täytyy siirtyä kysymyksen kanssa autopuolelle, siellä on varmaan fiksumpia vastaajia.
On tässä muutenkin puurot ja vellit sekaisin mikä nyt tossa selviää jo lähtöasetelmissa että johdonsuojasulakkeen mukaan lasketaan jotain tehoja ja seuraavaan hengen vetoon hyötysuhteista, jos niistä kerran tiedät kun matikka on kunnossa niin se ihme n-kirjain on varmasti tuttu?

Ilmeisesti kaikki sähkärit ovat tajunneet jo olevan trolli ja ainoana amatöörinä jaksan vääntää. Puhutaan nyt täällä siitä aidasta ja sitten tuunig-osastolla seipäistä.

Eiks se sähköauto toimi silleen et siel on yks sähkömoottori jolla ajetaan ja polttomoottori jolla ladataan akkuja? Polttomoottorin max teho on jotian ja siitä vaikka puolet on käytössä että kone toimii hiljasesti ja taloudellisesti. eli vaikka 50kw ei kone vie sen enempää energiaa jos sitä ei huudateta.

unohda ne moottorin ilmotetut max tehot sama ku laskisit aggregaatin sähkötuottoa polttomoottorin koosta
Eiköhän tämäkin aihe sivua melko runsaasti tietämystäsi.
Juttuhan muuttuu kokoajan, alkuun kysyttiin että miksi pitää olla 100kw moottori ja nyt puhutaan hyötysuhteesta, tämmöiseen inttämiseen tuuning-osasto on juuri passeli.

Mistä näitä hyötysuhteita lasket sähkömoottorin osalta? puhutko nyt otto- vai antotehosta, nähtävästi laturin ottotehosta jos verkon suojasulakkeista sitä lasket?
Sähkömieheet näyttävät hukkavan ajatuksen heti kun kosinifii puuttuu.

Peruskoulun matematiikalla:

1 litra bensiiniä sisältää 9 kWh energiaa
auto kuluttaa 7 litraa per 100 km
autolla ajetaan 2 tuntia ja 100 km/h

bensaa kuluu 2*7*9= 126 kWh

polttoainekulutuksen keskiteho on 126/2= 63 kW

sähköautoa ladataan 4 tuntia
verkon jännite on 230 V
virta on 16 A

akkuun latautuu 16*230*4= noin 15 kWh

auto kulkee tuolla latauksella 2 tuntia ja 100 km/h
auton akusta ottama keskiteho on 7,5 kW

molemmat autot ovat perillä kaljakoreineen yms.

bensaenergiaa on mennyt 126 kWh ja rahaa noin 24 €
akkuenergiaa on mennyt 15 kWh, 10 cent/kWh, eli 1,50 €:n edestä.

Onko polttomoottori todella näin suuri energian haaskaaja?

Eli mihin se bensaenergia oikein kuluu?
Mutta kun ei laturi lataa akkuja millään 16A:n maksimivirralla, jonka tavallisesta pistorasiasta saa ulos. Latausvirta on luokkaa muutamia ampeereja.
Latausvirta on suhteessa akkujen kokoon ja sisäiseen resistanssiin, isot akut, pieni resistanssi mahdollistaa ison latausTehon. Virta jolla ladataan riippuu myös akkupaketin jännitteestä josta muodostuu sitten se latausteho.

jos akkupaketti on vaikka 48v niin voihan latausvirta olla vaikka 70A ja 230v 16a lähtö sen vielä kestää ilman muuntajan/hakkurin häviöitä.

Akussa tosin tulee semmoinen ominaisuus että kun ne tulevat täydemmäksi niin latausprosessi hidastuu, näin ollen tyhjä akku saadaan nopeasti puolilleen mutta loppulataus kestääkin vaikka kuinka kauan.

Toki sähköteknisesti saadaan akku täyteen nopeasti vakiovirtalaturilla mutta jännitteennousua ei voi estää, tämän takia akkuvalmistajat yleensä kieltävät sen.

Lisäksi näin ladattaessa akun sisäinen resistanssi nousee lämmön vaikutuksesta ja kun akku on jäähtynyt niin se ei olekaan ihan niin täynnä kun pienellä latausvirralla ajan kanssa olisi onnistunut.
No nyt tässä rupee olemaan järkeä, todetaan kuitenkin että en ole sähkäri vaan metallimies, duunari. Vaihe-erosta kiinnostun vasta kun selvää onko tasa- vai vaihtovirta moottori.

Enkä osaa tohon vastata, toki edestakainen liike sylinterissä hukkaa tehoa. Sähkömoottori vain pyörii yhteen suuntaan, aivan kuten vankkel –moottori bensalla ja siinähän on parempi paljon hyötysuhde juuri sen takia.

polttomoottorissa menee osa tehosta myös lämmöksi jolloin hyötysuhde paranee todella paljon jos se saadaan talteen.

esim. kellarissa jossa moottorin vesi kiertää talon lämmitysjärjestelmän mukana, käyttää häkää polttoaineena lämmityspuun polttamisesta ja pyörittää oikosulkumoottoria ylinopeudella niin että talon sähkömittari pyörii taaksepäin.
Sähköautolla taitaa unohtua muutama perusasia. Mistä tulee akkuun ladattava sähkö? Tuotetaanko se polttoaineella toivalla höyryvoimalaitoksella? Vesivoimalaitoksella? Tuulivoimalla? Kaikilla näillä tuotantotavoilla energialähteestä sähköksi tuotettava osuus on varsin huonolla hyötysyhteella. Esim tuulivoimalassa alle 50 %, höyryvoimalaitoksessa alle 50 %, vesivoimalaitoksessa alle 80 % ja aurinkosähkölaitoksessa luokkaa 25 %. Lisäksi sähkönsiirtoverkossa tapahtuu tehohäviöitä n. 10 %. Eli lopulta se akusta sähkömoottorille siirtyvä teho on hyötysyhteeltaan samoissa lukemissa bensiinimoottorin kanssa. Itse asiassa hieman huonompi, koska akun hyötysuhde on luokkaa 80 %.
Väitän myös, että samanpainoiset ja samalla ilmanvastuskertoimella olevat bensa- ja sähköautot kuluttavat saman energiamäärän auton liikuttamiseksi tunnissa, kun niiden nopeus on sama. Fysiikan lait pitää muistaa.
Taas uusi viisas. Onhan tuo selvää, että sähkö tuotetaan jollain tavoin. Sen kyllä ymmärsin ilman opetusta.

Toistan taas: mihin BENSA AUTOSSA häviää noin paljon tehoa/energiaa. Rajataan tarkastelu tähän.

Akkuun on ladattu 15 kWh ja tankkiin tankattu 126 kWh bruttoenergiana. Tästä kai ollaan yhtä mieltä.

Ja toinen totuus: sähkön hinnassa on jo mukana kaikki tuotantoketjun alkupään kustannukset, 10 cent/kWh sisältää niin voimalaitokset ja siirtojohdot jne. Auto siirtyy bensalla maksaen noin 24 € ja sähköllä 1,5€ tuo 200 km matkan, jos nuo laskentaparametrit pitävät paikkansa. Sähkö on siis halpaa nettoenergianakin.

Eikö kukaan osaa sanoa: mitä moottorin yms osien kitka vie, mitä vie jäähdytysvesi jne.. mitä näitä energian tuohoajia onkaan.

Tunnen myös fysiikan lait: Vetäville pyörille tulee kummassakin vaihtoehdossa sama teho/energia. Eihän auto muutoin siirtyisi samaa matkaa.

Pitääkö vaihtaa autopuolen kysymykseksi, jotta alkaisi aueta.
Miksi ihmeessä autossa täytyy olla 100 kw:n polttomoottori, ei kai sen häviöt ole kuitenkaan noin mahdottomat?

^----toi on kopioitu aloituksesta, kyllä tässä on kysymyskin matkan varrella muuttunut sen mukaan kun on siihen vastattu.

En pidä hirveän hämmästyttävänä että sähköauto olisi edullisempi vaihtoehto, eikö kehitys ole siihen suuntaan yleensä mennyt ja siihen ilmeisesti pyritään jatkossakin??

Normi polttomoottorissa häviöitä tulee ainakin lämpö ja edestakainen suuntaa vaihtava liike.

btw. Induktiivinen reaktanssi on tän palstan Pro.
Ihan oikeasti, lopettaisit tuon viisastelun kun aihe on taas sinulle täysin vieras ja tietämyksesi todellakin nolla-luokkaa. Koskee kaikkia viestejäsi, ei ole yhdessäkään tolkun tolkkua.
Mitäs jos ite lopettasit viisastelun, asetut muiden yläpuolelle ja kerrot peruskoulumatematiikasta ”itsestäänselvyytenä”, ja joka kirjoitus täynnä yhdyssanavirheitä. Et osaa samassa laitoksessa opetettuja kielioppisääntöjä sen vertaa että erottaisit vokaalit konsonanteista, tikkukirjaimet kylläkin.

Muutat kysymystäsi sen mukaan kun siihen on vastattu koska muka ”sen jo tiesit” Tyhmyytesi kruunaa tuo lähtö että lasket suojasulakkeen mukaan tehoa jonka moottoriisi saat, josta täällä on muutkin huomautelleet. Ja sitten syytät muita kun ei ymmärtänyt kysymystä.

Vaikka tosta jotain suuntaa saisi niin kyllä insinööri vähän enemmän selvittä vaikka auton teknisistä tiedoista jos ei yleismittari pysy lapasessa. Tuo tieto kuitenkin varmasti on saatavilla että kuluttaja voi varautua virran kulutukseen ja mitoittaa sulakkeet huomioiden muun sähkönkulutuksen samasta sulakkeesta. Samoin kun akun nimellinen kapasiteetti.

Insinööri, tai kyseinen koulutus kesken, ei ole vaikea arvata. Ei mitään tietoa/taitoa mutta oikeassa ollaan aina ja sitä pidetään kiinni. Tuomitset vääräksi etkä pysty perustelemaan. Tapaisesi sankarit mustaavat muutkin alan opintoja suorittaneet täysin syyttä.

Meiltä vähä-älyisiltä metallimiehiltä ei voi odottaa mitään älyllistä keskustelua tai kirjoitustaitoa mutta yritä edes nyt itse erottua jotenkin pohjasakasta.
Nytpä tuli klopilta melko paksua juttua, et ymmärtänyt siis viestiä, kerron uudestaan, voit lopettaa esiintymisen kun aiheet näillä palstoilla menee niin paljon hilseesi yli että varistenkin lento käy vaaralliseksi.
Miksi pitää esittää tietävää kun sitä ominaisuutta ei sinusta löydy, elvistelet sähköteknisillä termeillä joista sinulla ei hajuakaan.
"Akkuun on ladattu 15 kWh ja tankkiin tankattu 126 kWh bruttoenergiana. Tästä kai ollaan yhtä mieltä."

Ei olla. Väitän näin aluksi, että sähköauto ei kulje 15 kwh energiamäärällä 100 km/h -keskinopeudella 200 km matkaa. Hyvä että pääsee 50 km. Taitaa tuo 16 A pistoke olla kolmivaihepistoke, jolloin energiamäärä olisi 45 kWh luokkaa ja oltaisiin arveluissa edes lähellä oikeaa.

Näin sähkömiehenä vastaan tähän autopuolen kysymykseen:
Dieselmoottorin hyötysuhde lienee n. 60 %. Bensamoottorilla hiukan huonompi. Noin 25 % palotapahtuman aikana kulutetusta energiasta kulkee kuumien pakokaasujen mukana suoraan ilmaan. Loput kulutetusta energiasta (15%) kuluu moottorin kitkahäviöiden vuoksi syntyvän lämmön poisjohtamiseen säteilylämpönä moottorista ilmaan ja jäähdytysveteen.

Auton vetopyörille siirtyvä moottoriteho kulkee vaihteiston ja tasauspyörästöjen kautta, jotka huonontavat kokonaishyötysuhdetta. Sähköautossa moottori voi olla suoraan kytketty auton vetopyörään.
En ymmärrä vieläkään.
No polttomoottorin hyätysuhde on n.60%.Sähkömoottorin taas n.90%.Sähköauton laturi on ns. älylaturi joka ottaa verkosta kokoajan sen 16A kunnes akut on täysiä.
Eli akkuja ladataan täydellä teholla latauksen nopeuttamiseksi.Laturi on ns. vakiovirta laturi.
itse asiaa normi 16 A pistorasia kestää vain 8 ampeerin jatkuvan kuormituksen sehän me kaikki sähkökoulutuksessa olleet tiedämme. sen tietää pidentynyttä lautaus aiikaa. se on totta jos ei lasketa valmituskuluja varsinakaan akuston osuutta autosta ja sitä tosiasiia että akut kestää tietyn aikaa sähköllä ajo näyttäisi olevan halpaa mutta kun akustot tulee vaihto ikään ne on vaihdettava ja se ei ole halpa vaihto. eikä se tosia sia ettei akustosta riitä potku ajaa helsingistä rovanimelle yhden pysähdyksen taktiikalla tee sähköautoilusta houkuttevaa puhumattakaan mistää auto matkasta keskieruooppaa ajamalla. kaupunki ympäristössä hyvä auto saastettomuuden takia ja hiljaisuuden takia.
.
Akkujen varauksen vastaanottokyky on tunnetusti optimi huoneenlämpötilassa, ja olematon 25 asteen pakkasessa. Missään lämpötilassa akun täyttö ei suju siten, että syötetty varaus menisi 100% vauhdilla akkuun, vaan latausajat ovat teoriaa paljon pidempiä.

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta