Kysytäänpäs abortinsuosijoilta, mitä mieltä olette tämmösestä tilanteesta, eli kun aivokuollut nainen menetti viime vaiheessa oikeutensa päättää kehostaan ja törkeesti vaan päätettiin muiden taholta alistaa pelkäksi "pakkosynnytysalustaksi"!? Eikö ollut järkyttävä vääryys?!!
Mitä tässä tilanteessa ois pitäny tehdä, oisko lapsille ollut suositeltavampaa ja parempi kuolla, kuin että nyt joutuvat elämään hirveissä kärsimyksissä ilman äitiään ja syyllisinä siitä kuinka äidistä tehtiin heidän takiaan pelkkä synnytyskone?
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/vainaja-synnytti-kaksoset-michiganissa/art-1288464581579.html?pos=1288352717710
Aivokuolleen "naisen oikeus" vs lasten elämä
30
180
Vastaukset
- Abortin suosija
Tuo kertoo vaan siitä ainakin mulle että aivokuollut on tosiaan käytännössä kuollut. Samoin kuin alkio, millä ei ole aivoja, ei ole käytännössä elossa vaan on periaattessa samanlainen vihannes ennen kuin aivot kehittyy loppuraskausviikoilla.
Hyvä linkki, täytyy sanoa.- Aivokuolleella
ei enää koskaan tule olemaan aivotoimintaa, toisin kuin syntymättömällä lapsella, kaikki toiminta on vielä tulossa ja kehittyy kokoajan. Alkio on elävä, ja aivotoimintaakin on jo varhain, joten ei voida edelleen mitenkään verrata aivokuolleeseen.
- sosiologi
Aivokuolleella kirjoitti:
ei enää koskaan tule olemaan aivotoimintaa, toisin kuin syntymättömällä lapsella, kaikki toiminta on vielä tulossa ja kehittyy kokoajan. Alkio on elävä, ja aivotoimintaakin on jo varhain, joten ei voida edelleen mitenkään verrata aivokuolleeseen.
"Aivokuolleella
ei enää koskaan tule olemaan aivotoimintaa, toisin kuin syntymättömällä lapsella, kaikki toiminta on vielä tulossa ja kehittyy kokoajan."
Tuolla argumentilla voidaan siis ehkäisyä ja lisääntymättömyyttä pitää murhana (kuten jotkut piirit pitääkin) , koska sekä siittiöllä että munasolulla on olemassa tietty kehitysvaihe, missä niiden on mahdollista kehittyä lapseksi ja niillä on se aivotoiminnan siemen olemassa koodattuna. Toimintaa on siis tulossa ja kehittyy koko ajan - mikäli siihen annetaan mahdollisuus. Tämä mahdollisuus riistetään ehkäisyssä, itsetyydytyksessä ja abortissa. Kyse on juuri siitä, että annetaanko mahdollisuus ja kenelle se annetaan.
http://global.finland.fi/public/default.aspx?contentid=244310
Esimerkiksi tuossa Nicaragua -jutussa luki, että paikalliset piispat on vedättäneet kondomit pois myynnistä koska ne abortoivat.
Se on siis täysin tulkinnanvarainen ja jokaisen käsityskyvystä, koulutuksesta, kulttuurista ja omista uskomuksista riippuva asia, milloin elämä alkaa ja milloin se päättyy. Tärkein elämää määrittävä tieteellinen tekijä nykyään kuitenkin on juuri aivojen toiminta, koska ihmistä voidaan nykyään pitää hengissä ilman minkäänlaista aivotoimintaa, vaikka ihminen ruumiissa on kuollut. Sama pätee alkioon - sillä ei aivoja ole joten personnallisuutta eli ihmisyksilöä ei voida pitää elossa olevana yksilönä. Siitä kehittyy sellainen, mikäli mahdollisuus kehittymiseen annetaan. Siksi abortti ei ole niin ongelmallinen asia, kuin mitä jotkut haluaisivat uskoa - tiede ei pidä alkiota ihmisenä, mutta on ihmisen kehityksen edellytys. Nämä ovat kaksi eri asiaa. - Mutta kun
sosiologi kirjoitti:
"Aivokuolleella
ei enää koskaan tule olemaan aivotoimintaa, toisin kuin syntymättömällä lapsella, kaikki toiminta on vielä tulossa ja kehittyy kokoajan."
Tuolla argumentilla voidaan siis ehkäisyä ja lisääntymättömyyttä pitää murhana (kuten jotkut piirit pitääkin) , koska sekä siittiöllä että munasolulla on olemassa tietty kehitysvaihe, missä niiden on mahdollista kehittyä lapseksi ja niillä on se aivotoiminnan siemen olemassa koodattuna. Toimintaa on siis tulossa ja kehittyy koko ajan - mikäli siihen annetaan mahdollisuus. Tämä mahdollisuus riistetään ehkäisyssä, itsetyydytyksessä ja abortissa. Kyse on juuri siitä, että annetaanko mahdollisuus ja kenelle se annetaan.
http://global.finland.fi/public/default.aspx?contentid=244310
Esimerkiksi tuossa Nicaragua -jutussa luki, että paikalliset piispat on vedättäneet kondomit pois myynnistä koska ne abortoivat.
Se on siis täysin tulkinnanvarainen ja jokaisen käsityskyvystä, koulutuksesta, kulttuurista ja omista uskomuksista riippuva asia, milloin elämä alkaa ja milloin se päättyy. Tärkein elämää määrittävä tieteellinen tekijä nykyään kuitenkin on juuri aivojen toiminta, koska ihmistä voidaan nykyään pitää hengissä ilman minkäänlaista aivotoimintaa, vaikka ihminen ruumiissa on kuollut. Sama pätee alkioon - sillä ei aivoja ole joten personnallisuutta eli ihmisyksilöä ei voida pitää elossa olevana yksilönä. Siitä kehittyy sellainen, mikäli mahdollisuus kehittymiseen annetaan. Siksi abortti ei ole niin ongelmallinen asia, kuin mitä jotkut haluaisivat uskoa - tiede ei pidä alkiota ihmisenä, mutta on ihmisen kehityksen edellytys. Nämä ovat kaksi eri asiaa.ennen hedelmöitystä ei ketään ihmisiä/lapsia vielä ole kehittymässä ja olemassakaan. Hedelmöitysken jälkeen on olemassa uusi ihmisyksilö jossa geenit on yhdistyneet ainutkertasella tavalla. On täysin eri asia riistää ihmiseltä elämän alkuvaiheessa kaikki tuleva, kuin antaa aivokuolleen kuolla kun mitään ei ole enää tehtävissä ja kaikki on takanapäin.
"Siksi abortti ei ole niin ongelmallinen asia, kuin mitä jotkut haluaisivat uskoa - tiede ei pidä alkiota ihmisenä, mutta on ihmisen kehityksen edellytys. "
Toi on sitä ihan omaa tiedettäs kun haluttas vääntää kaikki epämieluisat tosiasiatkin pelkiks uskomus-mielipiteiks, valtakäsityksen mukaan kun edelleen biologisen faktasti se ihmisyksilön elämä alkaa hedelmöityksestä. Ja kovasti tää näkyy maailmanlaajusesti eettinen ongelma olevan, eipä siitä muuten mitään jyrkkiä vääntöjä tarvis käydäkään.
- v+i
Mitä mieltä tuosta pitäisi sitten olla? Ei tuo nainen ole siinä tilassa, että hän pystyy mistään itse päättämään, hänhän on jutun mukaan oikeasti kuollut eikä hän ole hoitamassa tai huoltamassa lapsia. Vastuunkanto ja ratkaisut on siirtyneet tuon vainajan omaisille. Ihan sama on, kysytkö sinä sitä, onko arkussa vuoden maannut äiti pystyvä päätöksiin vai ei. Kuollut on kuollut eikä sikiöiden tilanne ole enää sidoksissa mitenkään tuohon naiseen.
Mutta ei se sitä tarkoita, että muka kaikki naiset on aivokuolleita, ja siksi heilläkään ei ole oikeutta päättää asioista. Sinulla on ilmeisesti joku sellanen käsitys, että naisilla ei ole kompetenssia mihinkään koska he ovat aivokuolleita. Johtuuko se siitä että arvioit muita ihmisiä oman itsesi tason mukaan vai mistä tuo sitten tulee?- Mistä ihmeestä
taas tälläsiä harhoja revit??
"Sinulla on ilmeisesti joku sellanen käsitys, että naisilla ei ole kompetenssia mihinkään koska he ovat aivokuolleita. Johtuuko se siitä että arvioit muita ihmisiä oman itsesi tason mukaan vai mistä tuo sitten tulee?"
Tästä taas huomaa oman tasosi.. kertoo sun kyvyistäs "asialliseen" keskusteluun.
"Ihan sama on, kysytkö sinä sitä, onko arkussa vuoden maannut äiti pystyvä päätöksiin vai ei."
Semmosta ei voitaskaan käyttää enää synnytysalustana. - v+i
Mistä ihmeestä kirjoitti:
taas tälläsiä harhoja revit??
"Sinulla on ilmeisesti joku sellanen käsitys, että naisilla ei ole kompetenssia mihinkään koska he ovat aivokuolleita. Johtuuko se siitä että arvioit muita ihmisiä oman itsesi tason mukaan vai mistä tuo sitten tulee?"
Tästä taas huomaa oman tasosi.. kertoo sun kyvyistäs "asialliseen" keskusteluun.
"Ihan sama on, kysytkö sinä sitä, onko arkussa vuoden maannut äiti pystyvä päätöksiin vai ei."
Semmosta ei voitaskaan käyttää enää synnytysalustana.Ihan sama voiko käyttää synnytysalustana vaiko eikö yhtä paljon on vuoden arkussa maanneella kykyä päättää tilanteesta kuin tunnin aivokuolleena olleellakaan. Päätöksen tekee muut ja vastuun kantaa muut. Sun mielestä naiset on siis sitten samassa tilanteessa elämässä kuin aivokuolleet ruumiit että ne ei voi päättää ite?. Minusta naisten oikeus on päättää omasta lisääntymisestään eikä siihen ole kellään mitään sanomista. Sitten kun minä olen kuollut on yks ja sama mitä horsmaa kasvaa kun ei tarvi kantaa enää vastuutakaan mistää. Mitä järkeä on pitää missään koneessa jos ei aivot pelaa??
Aloittaja, yritätkö yleistää yksittäistapauksen?
- Miks pitäis?
Kyllähän täällä niitä marginaalikortteja heilutellaan suosijoidenkin toimesta..
- sosiologi
Minusta on jokseenkin makaaberia verrata aivokuollutta vainajaa aborttipäätöksen tekeviin naisiin, joilla on elämä elettävänä ja itse vastuu asioistaan ja päätöksistään.
Aivokuolleella ei sellaista vastuuta eikä vastuunkannon mahdollisuutta taida olla. Tietenkin omaiset joutuvat ratkaisemaan asian siten, kun parhaaksi näkevät tuollaisessta tilanteessa. Tuo ei ole mikään ihmeellinen tapaus, eikä ainoa laatuaan vaan minulla on lähipiirissä vastaava tapaus, nainen joka kuoli samalla tavalla ja lapsi ehdittiin pelastaa. Äidin tilanne ei muutu, tapahtuu lapselle mitä tahansa.
Miksi ihmeessä otat tällaisen tilanteen edes vertailuun? Mikä perussanomasi tässä oikein on?- Niin,...
suosijoiden logiikallahan täällä toitotellaan kuinka oikeus päättää kehostaan ylittää jopa oikeuden elääkin.. vaikka tietenkin järkilogiikalla on selvää, ettei ilman elämää tee mitään muillakaan oikeuksilla. Mutta nyt se kehosta päättäminen ei enää ookaan niin tärkeetä, eikä kuolleena voikaan olla mitään oikeuksia? On se vaan jännää kuinka logiikka vaihtuu tilanteen mukaan :)
- Dara
Niin,... kirjoitti:
suosijoiden logiikallahan täällä toitotellaan kuinka oikeus päättää kehostaan ylittää jopa oikeuden elääkin.. vaikka tietenkin järkilogiikalla on selvää, ettei ilman elämää tee mitään muillakaan oikeuksilla. Mutta nyt se kehosta päättäminen ei enää ookaan niin tärkeetä, eikä kuolleena voikaan olla mitään oikeuksia? On se vaan jännää kuinka logiikka vaihtuu tilanteen mukaan :)
"oikeus päättää kehostaan ylittää jopa oikeuden elääkin.."
Niin, tarkoittanet siis, että syntyneen raskaana olevan elävän ja hengittävän naisen oikeus päättää kehostaan ylittää alkion/sikiön oikeuden elää riippuen raskausviikoista?
"vaikka tietenkin järkilogiikalla on selvää, ettei ilman elämää tee mitään muillakaan oikeuksilla."
Juuri näin. Aivokuollut on kuollut, joten mitä hän tekisi mitään muillakaan oikeuksillaan? Omaiset siis tekevät päätöksiä itsensä ja oman elämänsä kannalta, tässä tapauksessa myös noiden syntymättömien lasten kannalta. Kyse ei siis ollut kuolleen naisen oikeuksista vaan elävien sikiöiden oikeuksista. Vai onko joku aborttioikeuden kannattaja ehdottanut täällä kaiketi kuolleille oikeuksia?
"Mutta nyt se kehosta päättäminen ei enää ookaan niin tärkeetä, eikä kuolleena voikaan olla mitään oikeuksia?"
Oletko sinä tosiaan tähän saakka luullut, että kun puhutaan naisen oikeudesta kehotaan, tarkoitetaan myös kuolleita naisia, eikä ihan niitä eläviä?
Omasta puolestani sanoisin, että vainajille voisi oikeudeksi laskea sellaisen, että heitä kohdellaan kunnioittavasti ja pyritään toteuttamaan heidän mahdollisia toiveitaan esim. hautauksen, perinnön yms. suhteen. Pidän myöskin erittäin asiallisena halua kunnioittaa vaikkapa toivotusti raskaana olleen naisen halua synnyttää lapsensa maailmaan, jos se jotenkin ihmeen kaupalla vielä hänen kuolemansa jälkeen olisi mahdollista. Koska tässäkin tapauksessa raskaus oli ilmeisestikin edennyt jo päälle 20rv, pidän todennäköisenä, että kyseinen nainen oli toivotusti raskaana ja hänellä eläessään oli vilpittömät aikomukset lapsensa maauilmaan saattaa. Ehkäpä omaiset katsoivat kunnioittavansa hänen toiveitaan? Ehkäpä he tunsivat tuon naisen ja tiesivät mitä tämä kaiketi olisi itse toivonut ja halunnut?
Oli miten oli, tuollaisessa tilanteessa juridiset oikeudet naisen kohdalta taisivat olla ohitse, moraalisista oikeuksista toki voidaan olla montaa mieltä. Minusta myös moraalisesti naisen oikeudet olivat ohitse, mutta moraalisesti sen sijaan lasken noilla raskausviikoilla jo sikiölle tiettyjä oikeuksia. Tosin tällaisessa tapauksessa en rupeaisi riitelemään siitä, ettei aivokuollutta koneellisesti hengissä pidettäisi, jolloin myös hänen odottamansa lapsikin kuolisi. Aborttiahan ei tällaisessa tapauksessa kai ryhdyttäisi erikseen edes tekemään?
Se aspekti koko asiassa, minkä sinä tunnut nyt tyystin jättävän huomiotta, on juuri tuo useammankin kirjoittajan esiin tuoma; eli kuollut ei kuitenkaan kanna minkäänlaista vastuuta lapsistaan, edes niistä syntymättömistä. Hän ei vastaa omaistensa päätöksistä ja juuri se seikka erottaa vainajan elävistä naisista, jotka omia päätöksiään lisääntymisestään tekevät. Ja juuri tämä asia on aika oleellisessa asemassa, kun pohditaan sitä, miksi katsotaan naisen oikeuksien menevän syntymättömän oikeuksien edelle. - Dara
Dara kirjoitti:
"oikeus päättää kehostaan ylittää jopa oikeuden elääkin.."
Niin, tarkoittanet siis, että syntyneen raskaana olevan elävän ja hengittävän naisen oikeus päättää kehostaan ylittää alkion/sikiön oikeuden elää riippuen raskausviikoista?
"vaikka tietenkin järkilogiikalla on selvää, ettei ilman elämää tee mitään muillakaan oikeuksilla."
Juuri näin. Aivokuollut on kuollut, joten mitä hän tekisi mitään muillakaan oikeuksillaan? Omaiset siis tekevät päätöksiä itsensä ja oman elämänsä kannalta, tässä tapauksessa myös noiden syntymättömien lasten kannalta. Kyse ei siis ollut kuolleen naisen oikeuksista vaan elävien sikiöiden oikeuksista. Vai onko joku aborttioikeuden kannattaja ehdottanut täällä kaiketi kuolleille oikeuksia?
"Mutta nyt se kehosta päättäminen ei enää ookaan niin tärkeetä, eikä kuolleena voikaan olla mitään oikeuksia?"
Oletko sinä tosiaan tähän saakka luullut, että kun puhutaan naisen oikeudesta kehotaan, tarkoitetaan myös kuolleita naisia, eikä ihan niitä eläviä?
Omasta puolestani sanoisin, että vainajille voisi oikeudeksi laskea sellaisen, että heitä kohdellaan kunnioittavasti ja pyritään toteuttamaan heidän mahdollisia toiveitaan esim. hautauksen, perinnön yms. suhteen. Pidän myöskin erittäin asiallisena halua kunnioittaa vaikkapa toivotusti raskaana olleen naisen halua synnyttää lapsensa maailmaan, jos se jotenkin ihmeen kaupalla vielä hänen kuolemansa jälkeen olisi mahdollista. Koska tässäkin tapauksessa raskaus oli ilmeisestikin edennyt jo päälle 20rv, pidän todennäköisenä, että kyseinen nainen oli toivotusti raskaana ja hänellä eläessään oli vilpittömät aikomukset lapsensa maauilmaan saattaa. Ehkäpä omaiset katsoivat kunnioittavansa hänen toiveitaan? Ehkäpä he tunsivat tuon naisen ja tiesivät mitä tämä kaiketi olisi itse toivonut ja halunnut?
Oli miten oli, tuollaisessa tilanteessa juridiset oikeudet naisen kohdalta taisivat olla ohitse, moraalisista oikeuksista toki voidaan olla montaa mieltä. Minusta myös moraalisesti naisen oikeudet olivat ohitse, mutta moraalisesti sen sijaan lasken noilla raskausviikoilla jo sikiölle tiettyjä oikeuksia. Tosin tällaisessa tapauksessa en rupeaisi riitelemään siitä, ettei aivokuollutta koneellisesti hengissä pidettäisi, jolloin myös hänen odottamansa lapsikin kuolisi. Aborttiahan ei tällaisessa tapauksessa kai ryhdyttäisi erikseen edes tekemään?
Se aspekti koko asiassa, minkä sinä tunnut nyt tyystin jättävän huomiotta, on juuri tuo useammankin kirjoittajan esiin tuoma; eli kuollut ei kuitenkaan kanna minkäänlaista vastuuta lapsistaan, edes niistä syntymättömistä. Hän ei vastaa omaistensa päätöksistä ja juuri se seikka erottaa vainajan elävistä naisista, jotka omia päätöksiään lisääntymisestään tekevät. Ja juuri tämä asia on aika oleellisessa asemassa, kun pohditaan sitä, miksi katsotaan naisen oikeuksien menevän syntymättömän oikeuksien edelle.Ja korjaus tähän. Tämä täysin käsittämätön lauseeni kuuluisi siis oikeasti näin:
Oletko sinä tosiaan tähän saakka luullut, että kun puhutaan naisen oikeudesta kehotaan, tarkoitetaan myös kuolleita naisia, eikä ihan niitä eläviä?
Oletko sinä tosiaan tähän saakka luullut, että kun puhutaan naisen oikeudesta PÄÄTTÄÄ KEHOSTAAN, tarkoitetaan myös kuolleita naisia, eikä ihan niitä eläviä?
Suokaa anteeksi kirjoitusvirheeni. Milloinkohan ne keksivät täällä Suomi24:llakin että rekkautuneet käyttäjät saattaisivat haluta jopa editoida omia viestejään jälkeenpäin? - En toki
Dara kirjoitti:
Ja korjaus tähän. Tämä täysin käsittämätön lauseeni kuuluisi siis oikeasti näin:
Oletko sinä tosiaan tähän saakka luullut, että kun puhutaan naisen oikeudesta kehotaan, tarkoitetaan myös kuolleita naisia, eikä ihan niitä eläviä?
Oletko sinä tosiaan tähän saakka luullut, että kun puhutaan naisen oikeudesta PÄÄTTÄÄ KEHOSTAAN, tarkoitetaan myös kuolleita naisia, eikä ihan niitä eläviä?
Suokaa anteeksi kirjoitusvirheeni. Milloinkohan ne keksivät täällä Suomi24:llakin että rekkautuneet käyttäjät saattaisivat haluta jopa editoida omia viestejään jälkeenpäin?ole luullut että kuolleet tarvisi mitään oikeuksia, kunnioittava käytöskin on vain omaisia varten, kuollutta se tuskin liikuttaa enää mitenkään.
Eli elämä on kuin onkin se perustavin oikeus...ei vaan tunnu pätevän tasa-arvosesti eri yksilöiden kesken se tärkeysjärjestys suosijoiden logiikalla. - Dara
En toki kirjoitti:
ole luullut että kuolleet tarvisi mitään oikeuksia, kunnioittava käytöskin on vain omaisia varten, kuollutta se tuskin liikuttaa enää mitenkään.
Eli elämä on kuin onkin se perustavin oikeus...ei vaan tunnu pätevän tasa-arvosesti eri yksilöiden kesken se tärkeysjärjestys suosijoiden logiikalla."Eli elämä on kuin onkin se perustavin oikeus..."
Kyllä, oikeus elämään on perustavin oiukeus ja ilman sitä ei muillakaan oikeuksilla ole juuri mieltä. Näkemyskysymys onkin se, milloin katsoo oikeuskelpoisuuden tähän oikeuteen alkavan ja missä tilanteissa mahdollisesti katsoo että se voi loppua yksilön kohdalla. Ja tässä suhteessa abortin vastustajat tuskin poikkeuksia aborttioikeuden kannattajiin tekevät; käsittääkseni vain harva abortin vastustajakaan katsoo että oikeus elämään alkaa hedelmöityksestä ja pysyy yhtä absoluuttisena aina kuolemaan saakka.
"ei vaan tunnu pätevän tasa-arvosesti eri yksilöiden kesken se tärkeysjärjestys suosijoiden logiikalla."
Päteekö se sitten aina tasapuolisesti ja loogisesti vastustajienkaan kohdalla? Entä jos abortin vastustaja kannattaa vaikkapa kuolemanrangaistusta? Tällöinhän hän kannatta siis sitä, että kaikilla ihmislajin edustajilla ei ole tasapuolisesti oikeutta elämään. Entä jos abortin vastustaja hyväksyy abortinkin joillain syillä? Tällöinhän hän siis hyväksyy sen, ettei kaikilla ihmislajin edustajilla olekaan tasapuolista oikeutta elämään.
Jos ajatellaan, että loogista ajattelua on vain se, että oikeus elämään alkaa juuri hedelmöityksestä ja päättyy kuolemaan säilyen yhtäläisenä koko tämän välisen ajan, päästänee lopputulokseen, jossa suurin osa maailman ihmisistä ei ajattele loogisesti. Loppupeleissä kuitenkin kai valtaosa meistä kannattaa joitain sellaisia asioita, jotka joko riistävät kokonaan taikka asettavat vakavaan vaaraan toisen ihmisen oikeuden elämään. - Tässä päästään
Dara kirjoitti:
"Eli elämä on kuin onkin se perustavin oikeus..."
Kyllä, oikeus elämään on perustavin oiukeus ja ilman sitä ei muillakaan oikeuksilla ole juuri mieltä. Näkemyskysymys onkin se, milloin katsoo oikeuskelpoisuuden tähän oikeuteen alkavan ja missä tilanteissa mahdollisesti katsoo että se voi loppua yksilön kohdalla. Ja tässä suhteessa abortin vastustajat tuskin poikkeuksia aborttioikeuden kannattajiin tekevät; käsittääkseni vain harva abortin vastustajakaan katsoo että oikeus elämään alkaa hedelmöityksestä ja pysyy yhtä absoluuttisena aina kuolemaan saakka.
"ei vaan tunnu pätevän tasa-arvosesti eri yksilöiden kesken se tärkeysjärjestys suosijoiden logiikalla."
Päteekö se sitten aina tasapuolisesti ja loogisesti vastustajienkaan kohdalla? Entä jos abortin vastustaja kannattaa vaikkapa kuolemanrangaistusta? Tällöinhän hän kannatta siis sitä, että kaikilla ihmislajin edustajilla ei ole tasapuolisesti oikeutta elämään. Entä jos abortin vastustaja hyväksyy abortinkin joillain syillä? Tällöinhän hän siis hyväksyy sen, ettei kaikilla ihmislajin edustajilla olekaan tasapuolista oikeutta elämään.
Jos ajatellaan, että loogista ajattelua on vain se, että oikeus elämään alkaa juuri hedelmöityksestä ja päättyy kuolemaan säilyen yhtäläisenä koko tämän välisen ajan, päästänee lopputulokseen, jossa suurin osa maailman ihmisistä ei ajattele loogisesti. Loppupeleissä kuitenkin kai valtaosa meistä kannattaa joitain sellaisia asioita, jotka joko riistävät kokonaan taikka asettavat vakavaan vaaraan toisen ihmisen oikeuden elämään."Tällöinhän hän kannatta siis sitä, että kaikilla ihmislajin edustajilla ei ole tasapuolisesti oikeutta elämään."
siihen, että abortinsuosijat sortaa muiden elämänoikeutta ominaisuuksien perusteella, joille ei voi mitään, ja esim. kuolemantuomion kannattaja itse valittujen tekojen ja siitä johtuvan rangaistuksen mukaan.
Ja tietenkin jos sama oikeus (elämä) on vastakkain, saa omaansa puolustaa. - Dara
Tässä päästään kirjoitti:
"Tällöinhän hän kannatta siis sitä, että kaikilla ihmislajin edustajilla ei ole tasapuolisesti oikeutta elämään."
siihen, että abortinsuosijat sortaa muiden elämänoikeutta ominaisuuksien perusteella, joille ei voi mitään, ja esim. kuolemantuomion kannattaja itse valittujen tekojen ja siitä johtuvan rangaistuksen mukaan.
Ja tietenkin jos sama oikeus (elämä) on vastakkain, saa omaansa puolustaa.Ja lopputulos on edelleen se, että oikeus elämään on vain harvalle absoluutti, joka pätee tilanteesta ja olosuhteista riippumatta hedelmöityksestä kuolemaan. Se miten jokin niistä on vähemmän tasapuolinen taikka looginen kuin toinen, riippuu ihan kunkin mielipiteestä.
Sinulla tuntui olevan kysymyksiä koskien aborttioikeuden kannattajien logiikkaa, mikäli siis tarkoitat suosijoilla yleisesti vain aborttioikeutta kannattavia riippumatta siitä, suosivatko he juuri abortteja vaiko eivät. Karkeasti ottaen tämän logiikan voisi kai esittää siten, että ihmisen oikeudet alkavat syntymästä, joten täten loogisesti syntyneen oikeus omaan kehoonsa päihittää syntymättömän oikeuden elämään, koska ei näe syntymättömällä olevan ylipäätään oikeutta elämään. Kyseessä siis ei ole toisen ihmisoikeus toisen ihmisoikeutta vastaan, vaan kyse on ainaostaan naisen ihmisoikeuksista, alkioilla ja sikiöillä ei sellaisia vielä ole. Ja toki subjektiivisia näkemyseroja on siinä, milloin katsoo ihmisen oikeuksia saavan. Moni aborttioikeuden kannattaja näkee niitä myös syntymättömillä kehitysvaiheesta ja raskausviikoista riippuen, esim. minä. - Ihmisoikeudet on
Dara kirjoitti:
Ja lopputulos on edelleen se, että oikeus elämään on vain harvalle absoluutti, joka pätee tilanteesta ja olosuhteista riippumatta hedelmöityksestä kuolemaan. Se miten jokin niistä on vähemmän tasapuolinen taikka looginen kuin toinen, riippuu ihan kunkin mielipiteestä.
Sinulla tuntui olevan kysymyksiä koskien aborttioikeuden kannattajien logiikkaa, mikäli siis tarkoitat suosijoilla yleisesti vain aborttioikeutta kannattavia riippumatta siitä, suosivatko he juuri abortteja vaiko eivät. Karkeasti ottaen tämän logiikan voisi kai esittää siten, että ihmisen oikeudet alkavat syntymästä, joten täten loogisesti syntyneen oikeus omaan kehoonsa päihittää syntymättömän oikeuden elämään, koska ei näe syntymättömällä olevan ylipäätään oikeutta elämään. Kyseessä siis ei ole toisen ihmisoikeus toisen ihmisoikeutta vastaan, vaan kyse on ainaostaan naisen ihmisoikeuksista, alkioilla ja sikiöillä ei sellaisia vielä ole. Ja toki subjektiivisia näkemyseroja on siinä, milloin katsoo ihmisen oikeuksia saavan. Moni aborttioikeuden kannattaja näkee niitä myös syntymättömillä kehitysvaiheesta ja raskausviikoista riippuen, esim. minä.Yk:n taholta julistettu jokaiselle ihmiselle, siis myös syntyneille. Ne ei paljoo tulkinnan varoja jätä.
Mutta tottakai jokainen syntyneenkin murhaaja voi katsoa omine näkemyksineen ettei uhrilla ole (vaikkapa ihonvärin takia) mitään oikeutta elää, mikä ei tietenkään uhrin olessa ihminen pidä mitenkään moraalisen kestävästi paikkaansa. - YK,YK,YK...
Ihmisoikeudet on kirjoitti:
Yk:n taholta julistettu jokaiselle ihmiselle, siis myös syntyneille. Ne ei paljoo tulkinnan varoja jätä.
Mutta tottakai jokainen syntyneenkin murhaaja voi katsoa omine näkemyksineen ettei uhrilla ole (vaikkapa ihonvärin takia) mitään oikeutta elää, mikä ei tietenkään uhrin olessa ihminen pidä mitenkään moraalisen kestävästi paikkaansa."Mutta tottakai jokainen syntyneenkin murhaaja voi katsoa omine näkemyksineen ettei uhrilla ole (vaikkapa ihonvärin takia) mitään oikeutta elää"
Murhaajan näkemyksellä ei tässä tilanteessa ole väliä, laki kieltää syntyneen ihmisen murhaamisen (ainakin useimmissa maissa) - LAKI, LAKI, LAKI...
YK,YK,YK... kirjoitti:
"Mutta tottakai jokainen syntyneenkin murhaaja voi katsoa omine näkemyksineen ettei uhrilla ole (vaikkapa ihonvärin takia) mitään oikeutta elää"
Murhaajan näkemyksellä ei tässä tilanteessa ole väliä, laki kieltää syntyneen ihmisen murhaamisen (ainakin useimmissa maissa)Ei se ihmisen suunnitelmallinen tappaminen lainsäädännöillä mikskään muutu.
Niinpä niitä murhia vaan tapahtuu eikä lakipykälätkään estä. Murhaaja ottaa ihan omat mielivaltaset "oikeudet" käsiinsä uhria tappaessaan. - loogista
Niin,... kirjoitti:
suosijoiden logiikallahan täällä toitotellaan kuinka oikeus päättää kehostaan ylittää jopa oikeuden elääkin.. vaikka tietenkin järkilogiikalla on selvää, ettei ilman elämää tee mitään muillakaan oikeuksilla. Mutta nyt se kehosta päättäminen ei enää ookaan niin tärkeetä, eikä kuolleena voikaan olla mitään oikeuksia? On se vaan jännää kuinka logiikka vaihtuu tilanteen mukaan :)
"suosijoiden logiikallahan täällä toitotellaan kuinka oikeus päättää kehostaan ylittää jopa oikeuden elääkin.. vaikka tietenkin järkilogiikalla on selvää, ettei ilman elämää tee mitään muillakaan oikeuksilla. Mutta nyt se kehosta päättäminen ei enää ookaan niin tärkeetä, eikä kuolleena voikaan olla mitään oikeuksia? On se vaan jännää kuinka logiikka vaihtuu tilanteen mukaan :)"
Ihmisellä on yhtäläiset ihmisoikeudet syntymästä kuolemaan saakka. Kerrohan, miten siinä logiikka mihinkään vaihtuu? - sosiologi
Tässä päästään kirjoitti:
"Tällöinhän hän kannatta siis sitä, että kaikilla ihmislajin edustajilla ei ole tasapuolisesti oikeutta elämään."
siihen, että abortinsuosijat sortaa muiden elämänoikeutta ominaisuuksien perusteella, joille ei voi mitään, ja esim. kuolemantuomion kannattaja itse valittujen tekojen ja siitä johtuvan rangaistuksen mukaan.
Ja tietenkin jos sama oikeus (elämä) on vastakkain, saa omaansa puolustaa."Tässä päästään siihen, että abortinsuosijat sortaa muiden elämänoikeutta ominaisuuksien perusteella, joille ei voi mitään"
Muistutan sinua tässä siitä, että itse kannatat aborttia vammaisille ja sairaille sikiöille jopa myöhäisillä raskausviikoilla. Olet monta kertaa tämän itse kertonut keskusteluissamme.
Tämän perusteella on täysi syy väittää, että sinä itse sorrat vammaisten ja sairaiden elämänoikeutta heidän ominaisuuksiensa eli sairauden tai vammaisuuden tähden, joille he eivät voi mitään. Sinä kannatat myös tämän perusteella ajatusta siitä, että elämän oikeus on rajattu tietyille yksilöille. Ei ole merkitystä, mitä perusteita käytät ja mitä muut käyttävät. Elämä ei ole sinun mielipiteidesi perusteella kiistämätön, kaikkien perusoikeus vaikka taas niin väität.
Voit siis edelleen lukea itsesi parjaamaasi abortinsuosijoiden sakkiin. - Onko sairaudet
sosiologi kirjoitti:
"Tässä päästään siihen, että abortinsuosijat sortaa muiden elämänoikeutta ominaisuuksien perusteella, joille ei voi mitään"
Muistutan sinua tässä siitä, että itse kannatat aborttia vammaisille ja sairaille sikiöille jopa myöhäisillä raskausviikoilla. Olet monta kertaa tämän itse kertonut keskusteluissamme.
Tämän perusteella on täysi syy väittää, että sinä itse sorrat vammaisten ja sairaiden elämänoikeutta heidän ominaisuuksiensa eli sairauden tai vammaisuuden tähden, joille he eivät voi mitään. Sinä kannatat myös tämän perusteella ajatusta siitä, että elämän oikeus on rajattu tietyille yksilöille. Ei ole merkitystä, mitä perusteita käytät ja mitä muut käyttävät. Elämä ei ole sinun mielipiteidesi perusteella kiistämätön, kaikkien perusoikeus vaikka taas niin väität.
Voit siis edelleen lukea itsesi parjaamaasi abortinsuosijoiden sakkiin.ominaisuuksia? No, ainakin elämää pahasti haittaavia sellasia.. eli ainoita tilanteita jollonka abortin voi sanoo olevan lapsen parhaaksi...
Oikeus elää on lähtökohtasesti alkionkin perusoikeus, johon kajotaan lainsäädännöllä.
Sinäkään tuskin kannatat abortteja koko raskauden ajan, vaikka pauhaat siitä "naisen oikeudesta" päättää kehostaan jne. ja vain jos nainen sattuu haluamaan sen vaikkapa rv38? Voit siis lukea itsesi parjaamiesi abortinvastustajien sakkiin. - Turhaa kai
loogista kirjoitti:
"suosijoiden logiikallahan täällä toitotellaan kuinka oikeus päättää kehostaan ylittää jopa oikeuden elääkin.. vaikka tietenkin järkilogiikalla on selvää, ettei ilman elämää tee mitään muillakaan oikeuksilla. Mutta nyt se kehosta päättäminen ei enää ookaan niin tärkeetä, eikä kuolleena voikaan olla mitään oikeuksia? On se vaan jännää kuinka logiikka vaihtuu tilanteen mukaan :)"
Ihmisellä on yhtäläiset ihmisoikeudet syntymästä kuolemaan saakka. Kerrohan, miten siinä logiikka mihinkään vaihtuu?kun et näytä edes ymmärtävän mistä oli kyse... lue H I T A A S T I uudelleen.
- Luin kyllä
Turhaa kai kirjoitti:
kun et näytä edes ymmärtävän mistä oli kyse... lue H I T A A S T I uudelleen.
Osaatko sinä ehkä kertoa miten logiikka vaihtuu muka tilanteen mukaan, jos on sitä mieltä, että ihmisoikeudet on jokaisella syntymästä kuolemaan?
- Dara
Ihmisoikeudet on kirjoitti:
Yk:n taholta julistettu jokaiselle ihmiselle, siis myös syntyneille. Ne ei paljoo tulkinnan varoja jätä.
Mutta tottakai jokainen syntyneenkin murhaaja voi katsoa omine näkemyksineen ettei uhrilla ole (vaikkapa ihonvärin takia) mitään oikeutta elää, mikä ei tietenkään uhrin olessa ihminen pidä mitenkään moraalisen kestävästi paikkaansa.Tässä keskustelussa ymmärtääkseni sinä kyselit aborttioikeuden kannattajien ajatuksista ja ihmettelit niiden logiikkaa. Mitä YK tähän liittyy?
"Mutta tottakai jokainen syntyneenkin murhaaja voi katsoa omine näkemyksineen ettei uhrilla ole (vaikkapa ihonvärin takia) mitään oikeutta elää"
Niin, mielipiteitähän maailmaan mahtuu, eikä tuo ole lainkaan harvinaisin tällaisista mielipiteistä käsittääkseni. Onko tällaisen ihmisen ajattelumaailma sitten epäloogista, jos hän hyväksyy "väärän väristen" ihmisten tappamisen siksi, ettei näe sen värisillä oikeutta elämään? Rikkooko hän jotain itse tärkeänä pitämäänsä ihmisoikeutta, jollei alunperinkään ole kyseistä oikeutta toiselle antanutkaan eikä näe hänen sellaista omaavan?
Juridisesti ja moraalisesti hänen ajatusmaailmansa, varsinkin joas hän toimii sen mukaisesti, voi olla hyvinkin vaarallinen, julma ja arveluttava, mutta eri asia on kuitenkin se, toimiiko omaan arvomaailmaansa nähden loogisesti vaiko ei.
Mitä sitten tulee YK:n lausuntoihin koskien aborttia ja syntymättömien oikeuksia, niin melkoisesti nuo erilaisia tulikintoja ovat herättäneet jo pelkästään tällä palstalla. Siihen nähden minä en itse menisi sanomaan, että ne eivät tulikkanvaraa jättäisi. Toki tulinnanvaraisuuskin monesti on tulkinnasta kiinni. Tulkinnanvaraa ei toki lähes mikään asia jätä sellaiselle, jolle ei olemassa kuin yksi ainoa oikea tulkinta, se omansa.
- E'veliina
Hieno juttu että omaiset halusivat näin käyvän, ja varmasti halusivat näin muistaa rakasta omaistaan ja pitää lapset, kuten varmasti tämä odottava äiti olisi niin halunnut koska raskaus oli edennyt jo niin pitkälle. :) mahtavaa suku!
- Malja elämälle
No siinä kaksi lasta sai elämän joten tarinalla oli kuitenkin traagisuudestaan huolimatta tilanteeseen nähden onnellinen loppu. Ehkä tässä toteutettiin äidin tahto omaisten toimesta, näin arvelen.
Siis pelastettiin kuitenkin lapset.
Kyllä lapset pärjäävät ilman äitiä, moni on menettänyt äitinsä joko kuoleman tai adoptiopäätöksen vuoksi. Kyllä siitä selviää. - valmiiksi päätetty
Abortti tulee tehdä ennen 12 raskausviikkoa. Artikkelissa mainittiin että lääkärit pitivät Boldenia hengityskoneessa kuukauden, 25:lle raskausviikolle asti. Kuukausi on n. 4vk --> 25 - 4 = 21 eli raskaus oli jo naisen aivokuollessa siinä vaiheessa ettei hänellä olisi ollut päätösvaltaa sitä enää keskeyttää.
- Tässä oli nyt
kyse enemmänkin periaatteesta. Ja mahtaako tuolla pätee ihan samanlainen laki kun täälläkin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä792372Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1411526- 1331462
- 1581234
- 1091023
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten377950Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82774Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55724Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50683