Miksi vl-herjausta tällä palstalla?

yks uskovainen

Aiemmin verraten asiallinen vl-palsta on muuttunut muutaman/muutamien ihmisten herjanheittopalstaksi. Miksi?

Asiallisesti toki voidaan keskustella kipeistäkin asioista, kuten pedofiliasta, mutta nämä herjakirjoitukset ovat asia erikseen.

Millaisia ihmisiä nämä herjaajat ovat? Yksi asia on ihan selvä, he eivät ole minkään sortin uskovaisia, sillä uskovaisten henkilöitten elämäntapaan ei kuulu asiattomien herjojen lähettäminen.

Todennäköisesti he ovat joko murrosikäisiä emotionaalisessa kehityksessään jälkeenjääneitä nuoria, jotka menestyvät kehnosti koulussa ja sielläkin kiusaavat muita tai sitten vähän aikuisempia, joilla on tosi huonoja kokemuksia vl-liikkeestä.

Nämä jälkimmäiseen ryhmään kuuluvat ovat myös epäkypsiä, koska he eivät ole keksineet mitään kypsää tapaa purkaa frustraatioitaan. He saavat jonkinlaisia "kicksejä" siitä, että näkevät julkaistuna omat "hengentuotteensa", jotka ovat todellista hengen saastaa. Näkisin nämä saastat itse p.er.ke.leen tekosina, sillä tämä sielujen vihollinen käyttää juuri ihmisiä työvälineenään.

Vaikka siis nämä spämmääjät kurkku suorana "huutavat" että vl-liike on p.er.ke.leestä, niin he eivät tunnista sitä samaa vainoajaa itsessään. Surullista.

Suosittelisin spämmääjille että miettisivät omia vaikuttimiaan, vaikka se voi olla liian suuri toive. Kun sisällä on paha olo, niin se tulee vielä pahemmaksi, jos pysähtyy hetkeksi kuuntelemaan sisintään ja siksi pitää alkaa jälleen riekkua, että tulisi hetkeksi parempi olo. Ilman mitään herjausta suosittelisin siksi ammattiauttajiin tukeutumista, että se olo tulisi vihdoin paremmaksi ilman kiusantekoa tällä (tai muilla) palstoilla.

26

303

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiesitkö?

Ellet ole vanhoillislestadiolainen, niin sinut saarnataan alimpaan helvettiin vl-rauhanyhdistyksellä.

• Miten muuntelette?

Mitä nimitystä sinun Ry:läsi käytetään esimerkiksi Mari Leppäsen saa.tanalle heittämisestä?

• yks uskovainen, alk.

Olen aloittaja, enkä tuon viestin kirjoittaja. Joku näköjään kiusaa käyttämällä nimmariani.
        terv aloittaja.

• yks uskovainen, alk.

Toki tiedän sen. Minut on jo hoitokokousten aikana saarnattu Saatanan haltuun eli Helvetin lapseksi. Se ei voi enää tuosta muuksi muuttua. Kuitenkin olen edelleen uskovainen, enkä sen takia voi kantaa katkeruutta nimittelemällä vl:iä typerästi.

Toki olen sitä mieltä, että vl-liikkeen tekoset eivät ole Pyhästä Hengestä, sillä Hän on jättänyt liikkeen jo kauan sitten, lukuunottamatta joitakin uskovia, joita tälläkin palstalla on näkynyt, mm Iveta.

• Etkö vastaa?
        yks uskovainen, alk. kirjoitti:

Olen aloittaja, enkä tuon viestin kirjoittaja. Joku näköjään kiusaa käyttämällä nimmariani.
        terv aloittaja.

Mitä nimistystä siis käytätte Mari Leppäsen saa.tanalle heittämisestänne?

• vastaa rehellisesti

Oletko Melperi1?

• yks uskovainen
        vastaa rehellisesti kirjoitti:

Oletko Melperi1?

En todellakaan:) Mitä sinä pelkään kun näet Melperin jokaisessa kirjoittelijassa?

• yks uskovainen, alk.
        Etkö vastaa? kirjoitti:

Mitä nimistystä siis käytätte Mari Leppäsen saa.tanalle heittämisestänne?

Miksi kyselet minulta Mari Leppäsen Saata.nalle heittämisestä? En ole vl ja minut on itsenikin heitetty vl:ien toimeta Saa.tanalle jo yli 30 v sitten.

Voit kai arvata, etten puolustele mainittua menettelyä.

• yks uskovainen kirjoitti:

En todellakaan:) Mitä sinä pelkään kun näet Melperin jokaisessa kirjoittelijassa?

Hemesti näkee myös.

• Periaatteessa asiallinen kirjoitus, mutta lestadiolaisuus loistaa valitettavasti läpi heti toisessa kappaleessa. >>>Yksi asia on ihan selvä, he eivät ole minkään sortin uskovaisia, sillä uskovaisten henkilöitten elämäntapaan ei kuulu asiattomien herjojen lähettäminen
      ** Mistä Sinä Heidän uskon tiedät, koska et kerro edes omaasi, mihin uskot.
      Minä uskon Jeesuksen Herrakseni ja en todella voi olla reagoimatta lahkoon, joka salaa kaiken pahuuden, kertomalla vielä olevansa Jumalan Huoneen hallitus, ainoa virallinen tie Hänen luokseen.
      Kaikki, jotka ovat liikkuessa mukana ottavat vastuun sen tekemisistä, jos oikein menee, mutta Te vain vähättelette, jos isät raiskaa tyttöjään rullatuoliin asti ja urakassa on vielä mukana pojat sekä serkut.
      Herjaaminen on viimeinen keino saada tekemään teissä parannuksen. Muuta keinoa ei ole, koska te olette vahvoilla, KePu/ lestadiolaismafiassa, joka oikeusasteessa ja osissa virkamiehiä.
      Koetko, ettei herjaamiselle ole aihetta? Raamattu Herjaa juuri teitä – panemalla myllynkiven kaulaan? Niin kauan kunnes teette parannuksen ja sovitatte sanomanne ihmisten ja uhrien edessä.
      Sinä haukut arvostelijoita jälkeenjääneiksi, millä kompesiteetilla? Tunnetko heidät. Otanko minä jotain tälläistä teissä esille, pyrin vain hermeneuttiseen totuuteen.
      Ihmettelen kuitenkin miehiä, jotka siittävät kuolemaan tuomittuja äitejä. Kuka todella on ihmisenä epäkypsä? Saatana väijyy meissä jokaisessa, mutta seurakuntana mikään muu ei syyllisty noin suuriin oikeustoimiloukkauksiin, kuten SRK.
      >>Suosittelisin spämmääjille että miettisivät omia vaikuttimiaan, vaikka se voi olla liian suuri toive. ** Varmaankin. Mutta minkä vaikuttimen Sinä näet naisena hyväksymällä isän sekaantumisen tyttöönsä?
      Ei kiukutelle, vaan vilpittömästi. Kes.

• yks uskovainen, alk.

Kesitas hyvä;) Me tunnemme toisemme, vaikket sinä minua nyt tunnistanutkaan. En todellakaan ole vl. Olen uskossa ja vieressäsi istunut kokouksissa muutaman kerran.

En koe mitenkään, etteikö asialliselle kirjoitukselle olisi aihetta, mutta aiheeton kirjoittelu mm monisynnyttäjien sukupuolielimistä tai Lopen suviseurojen tunnuksista tai kyselyitä, onko Lopen seurojen ohjelmassa pikkulasten raiskauksia tai sianpään spämmäämistä jne, näitä tarkoitin.

Asiallista arvostelua pedofiilien salailusta ja näitten upeitten naisten tekemää pedofilian uhrien puolustelua suorastaan ihailen.

Siunausta ja terveisiä Etel-Suomesta;)

• yks uskovainen, alk. kirjoitti:

Kesitas hyvä;) Me tunnemme toisemme, vaikket sinä minua nyt tunnistanutkaan. En todellakaan ole vl. Olen uskossa ja vieressäsi istunut kokouksissa muutaman kerran.

En koe mitenkään, etteikö asialliselle kirjoitukselle olisi aihetta, mutta aiheeton kirjoittelu mm monisynnyttäjien sukupuolielimistä tai Lopen suviseurojen tunnuksista tai kyselyitä, onko Lopen seurojen ohjelmassa pikkulasten raiskauksia tai sianpään spämmäämistä jne, näitä tarkoitin.

Asiallista arvostelua pedofiilien salailusta ja näitten upeitten naisten tekemää pedofilian uhrien puolustelua suorastaan ihailen.

Siunausta ja terveisiä Etel-Suomesta;)

Aistin Sinussa jo avauksessa fiksuutta, mutta en millään ymmärrä kuuluvain johonkin, vaikka seurakuntaan tai puolueeseen, jossa toistuvasti kiusataan jotain, äitejä, lapsia ja johdon johdosta isiäkin.
        Eroaisi siitä, ensin metakakan ja jos se ei auttaisi, lähtisin pois. Näin on joskus käynytkin, seurakunta ei ole auktoriteetti vain uskovien yhteys.
        Koska elät etelässä, et todellakaan tajua täällä olevaan VL/ KePu mafiaa. Se on todella pahasta ja tuomittavaa, uhreina on jopa kyseenlaistavia omiakin, sekä pääsääntöisesti luonnollisesti muita kristittyä, ja jos ne vielä sattuu tunnustamaan Jeesuksen Herraksi, jota vl ei juuri tee.
        Me jokainen joudumme tekemään parannusta, päivät päästään, mutta valitettavasti se heillä toimii vain vilkuttelemalla, käsitä heiluttaen anteeksiantoon turvaten, vailla perusteellista katumusta.
        Minä siunaan joka ilta lestadiolaiset, samoin aamu, joskus sen on toimittavakin ja He saavat elää Kristuksessa katuneina ja armossa, silloin ollaan kaikki yhtenä oksana Kristus ruumiissa.
        Minuakin tympäisee nuo snoppeilut ja siksi olen usein pois muutaman päivän. Suvifestarit on Heille suuri juttu, kuten Kristuksellekin, siellä mahdollinen uusi elämä alkaa.
        En omasta mielestäni ole juuri mennyt vyön alapuolelle, vaikka minua, jos ketään kyllä lyödään, jopa käännetyllä nimihirviölläkin, mutta kun teen kirjoitukseni ajatuksella, että tämä on hermeneuttiseti näin, antaa tulla vaan.

Säilytetään tasomme.

Kiitos vastuksesta, Shalom
        ,, tiedät kuka.

• Hirsi silmässä?

Ettet nyt herjaisi muita kirjoittajia?

• luulisin

Kun heitättä tuomitsemisen, lapsen raiskaamisen salailun, hoitamiset, tuputtamisen ja 100 muuta uskoon kuulumatonta juttua, niin eiköhän kielellinenilmaisu palstalakin muutu.

• Kristus Johtajana

Tuota noin ... vaikka olenkin eri lestadiolasisesta liikkeestä avaajan kanssa, minulle välittyy hänen vististään kuva AIKUISENA ihmisenä.

Kypsyyteen näet kuuluu heikompien ymmärtäminen. SITTENKIN, vaikka nämä heikoimmat sattuisivat olemaan liikkeen johtajia (puhun nyt itsestäni omassa yhteisössäni).

Prosessi ei ole helppo, tunteet risteilevät. Meillä ei tosin ketään eroteta, ei komennella tanan haltuun tms. eikä puhuta rumasti sisarille ja veljille, vaikka ajattelisimmekin asioista eri tavalla. Silti se on vaikeata ymmärtää ja hyväksyä, että uskossan kaikista heikoimmat ja pelokkaimmat ihmiset istuvat seurakunnan eturivissä, saarnaajina ja johtajina.

Kun pelätään lauman hajaantuvan jaetaan entistä enemmän kaiken maailman sääntöjä. Unohdetaan kokonaan että kysymyksessä onkin JEESUKSEN lauma eikä seurakunnan johtajien lauma. Unohdetaan että USKO Jeesukseen pelastaa. Unohdetaan että Jeesus pitää omistaan huolta vaikka viimeinenkin seurakunnan johtaja uupuisi ja kaatuisi, pelon, vallanhimon, taikka narsismin uhrina.

Raamattu kieltää meitä uskomasta ihmisiin, tai mihinkään muuhunkaan luotuun, taikka käsin tehtyyn jumalaan.
      Koska Jumalalla ei ole ihmissilmään näkyvää hahmoa, niin ihminen kovin mielellään turvatuu heikkoudessaan JUMALAN SANAN sijasta toisiin heikkoihin ihmisiin ja heidän ajatusmallaihinsa.

Soppa on silloin valmis, kun joku pääsee tai jotkut pääsevät temppelin harjalle, kokee velvollisuudekseen alamaisuuden sijasta asettua toisten yläpuolelle, - hallitsijaksi. Kun ihminen ryhtyy jumalaksi, silloin syntyy aina hirvittävää jälkeä. Jos unohdamme kuka on Herra seurakunnassa, niin siitä ei koskaan seuraa mitään hyvää.

Ef. 5:18 Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä,
      Ef. 5:19 puhuen keskenänne psalmeilla ja kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten ja laulaen sydämessänne Herralle,
      Ef. 5:20 kiittäen aina Jumalaa ja Isää kaikesta meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä.

xxx

***) Ef. 5:21 Ja olkaa toinen toisellenne alamaiset Kristuksen pelossa.

• Kiltti ihminen

Toki täällä on ihan ala-arvoisia kirjoituksia ja aloituksia välillä esim. mainitsemistasi aiheista. Ne voi jättää omaan arvoonsa. Niillä kyllä mustamaalataan asiattomuuksilla ja ne tuntuvat ikäviltä useimpien vl-kriitikoidenkin mielestä.

Silti täällä on rankastikin vl-uskoa arvostelevia kommentteja jotka ei ole herjaa. Ovat syntyneet aidosta pahasta olosta sen tähden, mitä vl-usko opettaa. Usein omakohtaisen kokemuksen kautta tosiksi tulleina.

Ettekö voi ymmärtää, että nämä vähemmän kauniit asiat, jotka oppirakennelmiinne ja uskomuksiinne perustuvat, LOUKKAAVAT JA SATUTTAVAT ihmisiä. Se on tietysti vaikea teidän käsittää, kun ajattelette että se on vain epäuskon takia ilmenevää pahaa oloa ja loukkaantumista. Mutta kun se ei ole sitä.

Tietenkinhän ei ole rikos, että on ikäviä ihmisiä, jotka ajattelevat ikäviä asioita lähimmäisistään. Mutta kyllä se silti loukkaa ja ahdistaa.

• yks uskovainen
        Kiltti ihminen kirjoitti:

Toki täällä on ihan ala-arvoisia kirjoituksia ja aloituksia välillä esim. mainitsemistasi aiheista. Ne voi jättää omaan arvoonsa. Niillä kyllä mustamaalataan asiattomuuksilla ja ne tuntuvat ikäviltä useimpien vl-kriitikoidenkin mielestä.

Silti täällä on rankastikin vl-uskoa arvostelevia kommentteja jotka ei ole herjaa. Ovat syntyneet aidosta pahasta olosta sen tähden, mitä vl-usko opettaa. Usein omakohtaisen kokemuksen kautta tosiksi tulleina.

Ettekö voi ymmärtää, että nämä vähemmän kauniit asiat, jotka oppirakennelmiinne ja uskomuksiinne perustuvat, LOUKKAAVAT JA SATUTTAVAT ihmisiä. Se on tietysti vaikea teidän käsittää, kun ajattelette että se on vain epäuskon takia ilmenevää pahaa oloa ja loukkaantumista. Mutta kun se ei ole sitä.

Tietenkinhän ei ole rikos, että on ikäviä ihmisiä, jotka ajattelevat ikäviä asioita lähimmäisistään. Mutta kyllä se silti loukkaa ja ahdistaa.

Olen kanssasi samaa mieltä. Kyllä minuakin on vl:ien toimesta satutettu tosi pahasti, minuthan heitettiin Saatanan haltuun ja Helvetin matkalaiseksi. Se taitaisi satuttaa sinuakin? Menetin kaikki entiset vl-ystävät ja lähes kaikki vl-sukulaiseni. Samalla avioliittoni alkoi rakoilla kun puolisoni jäi vl-joukkoon tehtyään parannuksen "väärästä hengestä" ja sain kuulla vuosikymmeniä huomautuksia eriseuraisuudestani yms.

Tiedän siis omakohtaisesti, miten vl:t voivat satuttaa ihmistä. Mutta minä olen edelleen uskovainen ja uskovaisen pitää Jeesuksen käskyn mukaan rakastaa vihollistaankin, tässä tapauksessa vl:iä. Minä en heitä vihaa enkä kanna kaunaa tai katkeruutta. Ja yritän rakastaa heitä harhaan joutuneina lähimmäisinäni.

Jos aiotaan herätellä heidän joukossaan olevia uskovaisia, jotka todella voivat vielä ajatella omilla aivoillaan, ei kannata heitellä katkeria vihakirjoituksia. Se saa heidät vain käpertymään entistä ehemmän suojamuuriensa suojaan. Jos sen sijaan viileän asialliseti kirjoittaa kaikista vääryyksistä ja Raamatun vastaisista opetuksista, niin se herättää heitä miettimään, että olisiko tuossa asiassa jotain perääkin.

• abereer
        yks uskovainen kirjoitti:

Olen kanssasi samaa mieltä. Kyllä minuakin on vl:ien toimesta satutettu tosi pahasti, minuthan heitettiin Saatanan haltuun ja Helvetin matkalaiseksi. Se taitaisi satuttaa sinuakin? Menetin kaikki entiset vl-ystävät ja lähes kaikki vl-sukulaiseni. Samalla avioliittoni alkoi rakoilla kun puolisoni jäi vl-joukkoon tehtyään parannuksen "väärästä hengestä" ja sain kuulla vuosikymmeniä huomautuksia eriseuraisuudestani yms.

Tiedän siis omakohtaisesti, miten vl:t voivat satuttaa ihmistä. Mutta minä olen edelleen uskovainen ja uskovaisen pitää Jeesuksen käskyn mukaan rakastaa vihollistaankin, tässä tapauksessa vl:iä. Minä en heitä vihaa enkä kanna kaunaa tai katkeruutta. Ja yritän rakastaa heitä harhaan joutuneina lähimmäisinäni.

Jos aiotaan herätellä heidän joukossaan olevia uskovaisia, jotka todella voivat vielä ajatella omilla aivoillaan, ei kannata heitellä katkeria vihakirjoituksia. Se saa heidät vain käpertymään entistä ehemmän suojamuuriensa suojaan. Jos sen sijaan viileän asialliseti kirjoittaa kaikista vääryyksistä ja Raamatun vastaisista opetuksista, niin se herättää heitä miettimään, että olisiko tuossa asiassa jotain perääkin.

paskapuhetta! epäilen ettet tiedä mitään lestadiolaisuudesta! kuhan jauhat katkeruuttas!

• yks uskovainen, alk.
        abereer kirjoitti:

paskapuhetta! epäilen ettet tiedä mitään lestadiolaisuudesta! kuhan jauhat katkeruuttas!

Noo, miten sen ottaa, vl-joukkoon syntyneenä tunsin ensi joukkoa sisältä päin 32 vuotta ja sen jälkeen Saa.tanalle heitettynä, vl-sukulaisten kautta olen tuntenut 33 vuotta. Olisiko siinä tarpeeksi ansiolistaa vl:ien tuntemisessa, vai mitä kursseja pitäisi sitten vielä suorittaa, että syvemmin oppisin heitä tuntemaan?

Ja katkeruushan on se tyypillinen vl-herja joka heitetään kaikille, jotka heitä jotenkin arvostelevat. Lue tekstiä, en tunne katkeruutta, vaan pikemminkin helpotusta näin jälkikäteen kun pääsin eroon heistä, vaikkakin väkivaltaisesti ja vastoinomaa tahtoani.

Katkeruus on luonnollinen ihmisen reaktio sille, että on joutunut väärin kohdelluksi eikä ole saanut mitään oikeutta asialleen, vaan lisä väärinkohtelua. Siitäkin pääsee yli Jeesuksen avulla, Hän kehoittaa rakastamaan vihamiehiäänkin ja jos tahtoo Häntä seurata, yrittää noudattaa hänen opetuksiaan.

Siunausta sinullekin ja koeta päästä eroon tuosta epäkristillisestä toisten mitätöimisestä, kuuntele, mitä Jeesus sanoo sinullekin siitä asiasta:)

• Ter5e
        abereer kirjoitti:

Veli sen niin ihanasti meille valottaa.

• 4 + 1

Siksi, että Raamatun sana kävisi toteen.

• Oikeusministeri herj

Oikeusministerikin on nyt liittynyt ivaamaasi "pilkkaajien ja herhaajien joukkoon". Lue tämän päivän Kalevasta lisää, vaikkapa kirjastossa.

• yks uskovainen, alk.

Et tainnut ymmärtää kirjoittamaani selväsanaista tekstiä. Ei pilkkaaminen ja ivaaminen ole asialliasta arvostelua ja väärinteon esille tuomista.

Tarkoitin ja olen jo edellisissä vastauksissani kertonut mitä tarkoitin: Monisynnyttäjän sukupuolielintenkunnon tivaamista, onkpo se kuin auton alle jäänyt majava, sitä, että onko Lopen suviseuroissa ohjelmassa lasten joukkoraiskauksia tai sitä, että vl-puhujan kuvaksi spämmätään sianpää yms epäasiallisuutta.

Etkö osaa erottaa asiallista arvostelua, jota todella kannatan, epäasiallisesta herjan heitosta eli loan heitosta?

Kuten ylläolevissa vastauksissa olen yrittänyt vääntää rautalangasta, herjan ja loan heitto saa vl:t vain käpertymään sisäänpäin ja kokemaan, että olemme marttyyrejä, kun maailma meitä pilkkaa. Sen sijaan, jos asiallisesti, Raamattuun viitaten tai muuten, kerrot vääryydet ja Raamatun vastaiset teot, niin heidän joukossaan vielä ajattelemaan kykenevät alkavat ajatella, että totta, heidän joukkonsa ei ehkä olekaan se ainoa oikea erehtymätön Jumalan valtakunta.

Mutta kykenetkö sinä erottamaan nämä kaksi asia? Oikeusministeri on ihan oikealla asialla ja kunnioitan hänen mielipiteitään ja jos hän vielä tekeekin asialle jotakin, niin siinäpä syy juhlaan:)

• 6+11

Uusi testamentti ei ole laillisesti pätevä, koska ei ole olemassa vanhaa testamenttia joka olisi uusittu.

Mooses ja profeetat ei ole testamentti ollenkaan, joten siitä ei voi tehdä 'vanhaa testamenttia' joka kirjoitetaan uusiksi.

Uusi testamentti on pelkkä laittomuuden lasten temmellyskenttä ja hullutus uskomus.

• Ettei totuus unohdu

Keskity palstan aiheeseen!

Otsikkosi kysymykseen palatakseni: eikös ole hyvä, ettei vl-herjausta ole vain ry:illä, vaan sitä tarjotaan laajemminkin?

• näinon

Uskovaiset ovat mielisairaita. Skitsofreenikkoja jotka uskovat epätodelliseen.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      251
      2053
    2. Missä tapasit kaivattusi

ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1238
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      90
      1067
    4. Jani Wickholm on kuollut

Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1055
    5. Uskaltaisitko vielä

Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      850
    6. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      101
      809
    8. Aattelin nainen

Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      122
      779
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      716
    10. Pohjola talo

Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe