Raamatun alussa Jumala kehoitti Aatamia ja Eevaa lisääntymään aivan luonnollisesta syystä. Jollei nämä kaksi lisäänny, niin Luojan luomalla ihmisellä olisi ollut varsin nopea sukupuuttoon kuoleminen.
Koska VL-liike perustelee ehkäisykieltoaan tuolla vanhan liiton aikaisella jakeella, niin silloin herää muutamia kysymyksiä?
Jeesus oli Jumalan Poika ja kunnioitti eläessään vanhan liiton säädöksiä, koska se liitto oli vielä voimassa. Kysymys kuuluukin, miksei Jeesus itse mennyt naimisiin ja lisääntynyt?
Raamattu ei myöskään ilmoita, että yhdelläkään Hänen opetuslapsellaan olisi ollut vaimo ja lapsia, eikä myöskään Paavalilla. He kaikki julistivat evankeliumia, mutta miksi he opettajina eivät itse toimineet lisääntymiskehoituksen mukaan?
Heitähän se olisi pitänyt koskea erityisesti.
erityisesti olisi koskenut, sillä jokainen heistä varmasti tiesi Jumalan lisääntymiskäskyn?
Lisääntymisestä ??
6
128
Vastaukset
- yks uskovainen
Hyvä kirjoitus, mutta ainakin Pietari oli perheellinen mies, sillä Jeeus paransi kuumesairaan Pietarin anopin.
Kommenttisi opettavat kyllä, että lisääntymiskäsky ei ole se suurin eikä tärkein. Kysyttäessä suurinta käskyä, Jeesus sanoi: Rakasta Herraa sinun Jumalaasi yli kaiken ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi. Tässä on kaikki laki ja profeetat. Itse arvioin omaa toimintaani juuri tämän käskyn mukaisesti.
Jos vl:t katsoisivat kontrolloimatonta lisääntymistään tämän sanan valossa, niin heti tulisi vastaan lasten äidin rakastaminen: hänen hyvinvointinsa ja jaksamisensa on tärkeää Jeesuksellekin ("tulkaa minun tyköni kaikki työtätekevät ja raskautetut, niin minä annan teille levon". Ja:"minun kuormani on keviä"). Vl-kuorma ei ole keveä kenellekään suurperheen äidille. Samoin lapsia, jotka jäävät heitteille, kun äiti ei jaksa, heitäkin pitää rakastaa. Kun heitä on paljon, niin he jäävät vaille tarvitsemaansa yksilöllistä hoitoa ja moni aikuisena muistelee katkerana vl-lapsuuttaan.
Jostain kuulin vielä että Raamatun sanassa "lisääntykää ja täyttäkää maa" , sana "lisääntyä" on merkityksessä: kohtuullinen lisääntyminen. Kun lisääntyminen menee kohtuuttomaksi, se ei enää kuulu tuon verbin merkitykseen.
Myös Joh1:12-13 kertoo, että lisääntyminen on miehen tahdosta:
12 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä,
13 jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta.
Siis Jumalan lapseksi synnytään Jumalan tahdosta, siis uudestisyntymän kautta, mutta ihmisten lapseksi miehen tahdosta. Jos siis mie rakastaa vaimoaan ja jo olemassaolevia lapsiaan, niin hän ei tahdo lapsia paljon, jolloin jo olemassaoleville jää aikaa ja rakkautta ja tukea. - Lukekaa Raamattua
Tässä on yksi eniten väärinkäsitetty Raamatun kohta. Kyse ei ole "lisääntymiskäskystä", vaan Jumala loi ihmiseen (ja kaikkiin eläviin) kyvyn lisääntyä, lausumalla: Lisääntykää.
http://freepathways.wordpress.com/2010/07/07/luomiskertomuksen-sanoma/
Lisääntyminen on luonnollinen kyky, jok pääsääntöisesti on kaikilla. On pikkeuksia, kaikki eivät kykene saamana biologisia jälkeläisiä.
Mutta tällä asialla ei ole mitään tekemistä taivaspaikan kanssa.
Käskyt on sitten erikseen, kymmenen käskyä, joissa Jumala on ilmoittanut tahtonsa. ja joissa emme ole hyvin onnistuneita...Siksi tarvitsemme armoa.
Emme siksi että emme jaksa suorittaa lisääntymistä tms. älyttömyyksiä. Tässä on syvällisen pohtimisen paikka jokaiselle miehelle. Huomioitteko te kaikissa asioissa vaimonne ja rakastatte heitä kuten itseänne ?
Erityisesti perheasioissa mies ei voi olla perheen "pää" siten, ettei kuuntele ja ota huomioon vaimonsa toivomuksia ja mielipiteitä.
Ef.5.
28 Samalla tavoin tulee myös miesten rakastaa vaimojansa niinkuin omia ruumiitaan; joka rakastaa vaimoansa, hän rakastaa itseänsä.
29 Sillä eihän kukaan koskaan ole vihannut omaa lihaansa, vaan hän ravitsee ja vaalii sitä, niinkuin Kristuskin seurakuntaa,
30 sillä me olemme hänen ruumiinsa jäseniä.- ______
pöö
- perämela
Ei puhu Raamattu sanaakaan lisääntymisestä joka vuodelle, eikä maata ole käsketty kenenkään täyttää yksin eikä yhdessä eikä edes yleensäkään yli sen miten kukin perhe itse hyväksi näkee.
Emme lue uuden liiton sanomasta sanaakaan sellaisesta kyttäämisestä kuinka niitä lapsia nyt tulee. koko touhu on täyshölmöä ja tekee naurettavaksi koko uskon asian.
jos äiti ei jaksa, yhdessä lapsessa on ihan tarpeeksi. isät toki aina jaksaa. hohoijaa tätäkin pimeyttä. Eli keskustelemme varsin vakavasta asiasta, jolla ei ole raamatullisia perusteita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi
Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh2512053- 841238
- 901067
Jani Wickholm on kuollut
Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm1171055- 123850
J-mies, miten voit olla niin varma siitä
että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp87847Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa101809- 122779
Alan pikkuhiljaa olemaan sinut
sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante124716- 23701