Voisiko joku valaista ihan esimerkin kanssa että jos myyn yritykseni (OY) liiketoiminnan ja kaluston (ei itse yritystä) ja myyntihinta on 100 000 ja jos olen ostanut itse liiketoiminnan ja kaluston 130 000 niin mistä summasta yrityksen pitää maksaa veroja?
Liiketoiminnan ostoon olen itse ottanut velkaa 150 000. (jäljellä suunnilleen saman verrran)Tuota velkasummaako ei oteta mitenkään huomioon? Ei kai se nyt niin mene että koko myyntisummasta pitää maksaa verot ja siitä vähennetään vaan yrityksen kulut ennen sitä?
Miten poistot hoidetaan tällaisessa myyntitilanteessa eli miten ne vähennetään?
Tarkoitus olisi kuopata yritys myynnin jälkeen mutta onko jonkinlaiset muut järjestelyt järkevämpiä kuten esim. jakaa tulot/verot useammalle vuodelle?
Oy:n liiketoiminnan ja kaluston myynti
1
250
Vastaukset
- 20+19
Liiketoiminnan kauppahinnasta vähennetään myydyn omaisuuden poistamaton hankintameno (yleensä siis kirjanpitoarvo) ja jos kauppahinta on tuota menojäännöstä suurempi, niin ylimenevä on voittoa ja verotettavaa tuloa ja se verotetaan normaaliin tapaan oy:n tulona 24,5 %:n verokannalla. Yhtiöön kaupan jälkeen jääviä velkoja ei vähennetä kauppahinnasta tai voitosta vaan ne täytyy maksaa yhtiön varoilla pois. Koska oy:n verokanta on vakio 24,5 %, ei veron kannalta ole juuri merkitystä sillä, mille tilikaudelle kaupan tekee (joku muu asia voi tietysti siihen vaikuttaa)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä792372Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1411526- 1331462
- 1581234
- 1091023
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten377950Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82774Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55724Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50683