Imiten vaimo voi kunnioittaa miestään, olla tälle alamainen

veijo KK

VAIMON TEHTÄVÄ. Jos aloitetaan vaimon osuudesta puolisoiden välisessä suhteessa, on erilaisia huomioitavia seikkoja siinä, miten hän voi kunnioittaa miestään, olla tälle alamainen ja miten yleensä suhtautua toiseen. Niistä osa koskee tavallista arkielämän asennetta ja toiset taas muita puolia samalta alueelta:

helluntaiveljemme Jari iivanaine kirjoittaa ihanasti sivuillaan miten vaimo voi olla mieheh alamainen. LUE!

11

135

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • body

Jos tuota primitiivistä tapaa ( vaimo kunnioittakoon miestään ja olkoon tälle alamainen ) vielä ihannoidaan, niin ei ole ihminen puun juurelta pitkälle päässyt.

Jos hengellisyys sokaisee miesten aivot ja noita naisten alistamisia puolustetaan vielä raamatulla, niin kyllä hengellisyys on jäänyt takapajuiselle asteelle.

Nykyisin mies ja vaimo ovat parisuhteessa ja muutenkin tasavertaisia, tasa-arvoisia ja sitä on turha raamatulla sotkea.

• jaikal.se

>>>Nykyisin mies ja vaimo ovat parisuhteessa ja muutenkin tasavertaisia,

• kukot tunkiolla
        jaikal.se kirjoitti:

Jos mies ei saa olla kukkona tunkiolla niin hän alkaa käyttämään lapsia aseena.
        Se joka häviää tässä kukkotappelussa on lapsi ja siitä mies viisveisaa kunhan saa vain olla naisen yläpuolella. Heikon itsetunnon omaavan miehen kanssa on lähes mahdotonta elää niin etteivät lapset kärsi.
        Normaali perheissä ei tarvitse edes keskustella "kaapin paikasta", sillä molemmat kunnioittavat toisiaan tasaveroisina puolisoina ja antavat toisilleen tilaa hengittää ja asiat hoituu kun molemmat arvostavat kotia ja perhettä ja tekevät yhdessä sen hyväksi töitä.
        Nykyään suomalaisissa miehissä on paljon pahoinvointia. Nämä äitien jalustalle nostamat pullamössöpojat eivät kasva koskaan aikuisiksi koska heitä on paapottu, eikä heille ole opetettu oikeita arvoja.
        Arabeilla on ratkaisu tähän ongelmaan. Siellä äidit nostavat poikalapsensa jalustalle, Mutta,huom! Asiaa ei jätetä siihen niinkuin suomessa tehdään, vaan siellä vaimo jatkaa siitä mihin anoppi jäi poikansa palvomisessa.
        Eikä siellä lapsetkaan kärsi kun vaimo ei voi erota miehestään. Mies saa tehdä vaimolleen mitä haluaa sillä he eivät ole tasa-arvoisia vaan vaimo on miehensä omaisuutta.
        Tätä mallia suomalaiset miehet kadehtivat ihan verille asti, nämä äidin pikku rapamahat jotka vielä vanhoina ukkoinakin näkevät tuollaisesta mallista toiveunia.

• :-))))))))
        jaikal.se kirjoitti:

Jaikal.se, jumalattomille tasa-arvo tarkoittaa sitä, että kummallakin puolisolla on samanlaiset sukupuolielimet.

• body

Aikoinaan kun mies etsi itselleen puolisoa, se oli nuija-aikaa se, ja jos nainen ei suostunut miehen matkaan, tuli nuijasta ja se oli sillä selvä.

Pikkusieluiset miehet eivät siedä tasa-arvoa, eivät tasavertaisuutta, eivätkä pysty pitämään naista tasavertaisena, vaan haluavat alistaa ja hallita naista primitiivisillä menetelmillä.

Ketkä ovat saaneet eniten sotia ja tuhoja aikaan.?? ketkä, tai syytetäänkö niistäkin naisia.

Joten ymmärrän karua miestä,sillä hänet luotiin maan tomusta ja se raaka-aine ei ole hääppöistä ja sen todistaa miesten julmuus.

• koittakaas nyt jo

JOs edes hieman tuntisitte Raamattua, niin tällaisia keskusteluja ei käytäisi ollenkaan. Kristillinen alamaisuus tarkoittaa palveltavana olemista. Ja tärkein asia on tämä, SE ON NAISEN OMA VALINTA, haluaako olla miehensä palveltavana vai miestään alistavana Herrana talossa.

Nimimerkki 40 vuoden kokemus.

• jätkänräkä

nykyvään äijänkönsikkäät käyttää omaa paksuva patukkaa nuijan asemesta. ja jos patukan pituus ja paksuus ei ämmää miellytä, ämmä menee mallorkalle tai johonki muualle ulukomaille vonkailemmaa. eikä suomalaisten ämmäin tartte kauvan vonkaella ku on kikolo völjyssä. ja sitte tullaa takasin oman äijän völjyyn pitkäksi ajaksi tyyrytettynä. sitte ku oma äijä on kikolova pienemmällä takkaapäin pökkimässä, nii siinä ämmä muistelloo sitä etelän kikolova ja tuassiisa on hekuma huipussaa. jotta sillee ne riettaat ryttyyttää.

• jalat maassa
        koittakaas nyt jo kirjoitti:

JOs edes hieman tuntisitte Raamattua, niin tällaisia keskusteluja ei käytäisi ollenkaan. Kristillinen alamaisuus tarkoittaa palveltavana olemista. Ja tärkein asia on tämä, SE ON NAISEN OMA VALINTA, haluaako olla miehensä palveltavana vai miestään alistavana Herrana talossa.

Nimimerkki 40 vuoden kokemus.

nimimerkki "koittakaas nyt jo"

Kirjoituksessasi on perää. Vastaukseni kirjoitukseesi ei liity varsinaisesti parisuhteeseen, mutta kertoo kristillisestä alamaisuudesta kaikissa ihmissuhteissa ja pohjimmiltaan myös suhteessamme Taivaalliseen Isäämme ja Hänen poikaansa Jeesukseen Kristukseen. Se sopii sellaisenaan myös miehen ja naisen väliseen suhteeseen.

Pietari ei meinannut millään suostua Jeesuksen palveltavaksi. Miksi? Ei siksi, että hän olisi ollut todella nöyrä ja kieltäytynyt sen vuoksi palveluksesta, vaan koska hän ylpeydessään ei halunnut Jeesuksen tai kenenkään muunkaan palvelevan häntä. Hän oli itseriittoinen. Tuolloin hän vielä "vyötti itsensä ja kulki, minne tahtoi, mutta myöhemmin hänet vyötti toinen ja vei Pietarin, minne tämä ei tahtonut".

Joh. 21:18
        Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: kun olit nuori, niin sinä vyötit itsesi ja kuljit, minne tahdoit; mutta kun vanhenet, niin sinä ojennat kätesi, ja sinut vyöttää toinen ja vie sinut, minne et tahdo."

Ylpeälle ihmiselle on vaikeaa olla palveltavana, ellei voi maksaa palveluksesta. Pietari tiesi, että hän ei voi maksaa palvelusta rahalla tai vastapalveluksella ja kieltäytyi aluksi sen vuoksi. Jeesuksen osoitettua Pietarille, mitä tämä menettää hylätessään jalkojensa pesun, tämä ymmärsi vihdoin ja pyysi saada enemmän kuin tarjottiin ja tarvittiin.
        Jeesus puolestaan kertoi, että jalkojen pesu riitti jo valmiiksi puhtaalle.

Minulle näissä teksteissä on monta vertauskuvallista opetuksen sanaa. Jeesukseen uskovat ovat puhtaat jo sen sanan tähden, jonka hän on puhunut.
        Joh. 15:3
        Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, jonka minä olen teille puhunut.

Matkan varrella "tomuuntuneet jalat" on kuitenkin pestävä. Siinä on myös vertauskuvaa ja esimerkkiä kaikille Kristuksen opetuslapsille, mitä palveleminen ja sen nöyrä vastaanottaminen merkitsevät. Itse ajattelen, että tuo Pietarin kieltäytyminen oli jo sellaisenaan merkki hänen "tomuuntuneista jaloistaan".

Joh. 13:8
        Pietari sanoi hänelle: "Et ikinä sinä saa pestä minun jalkojani". Jeesus vastasi hänelle: "Ellen minä sinua pese, ei sinulla ole osuutta minun kanssani".

Joh. 13:9
        Simon Pietari sanoi hänelle: "Herra, älä pese ainoastaan minun jalkojani, vaan myös kädet ja pää".

Joh. 13:10
        10 Jeesus sanoi hänelle: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas

• +---+
        jalat maassa kirjoitti:

nimimerkki "koittakaas nyt jo"

Kirjoituksessasi on perää. Vastaukseni kirjoitukseesi ei liity varsinaisesti parisuhteeseen, mutta kertoo kristillisestä alamaisuudesta kaikissa ihmissuhteissa ja pohjimmiltaan myös suhteessamme Taivaalliseen Isäämme ja Hänen poikaansa Jeesukseen Kristukseen. Se sopii sellaisenaan myös miehen ja naisen väliseen suhteeseen.

Pietari ei meinannut millään suostua Jeesuksen palveltavaksi. Miksi? Ei siksi, että hän olisi ollut todella nöyrä ja kieltäytynyt sen vuoksi palveluksesta, vaan koska hän ylpeydessään ei halunnut Jeesuksen tai kenenkään muunkaan palvelevan häntä. Hän oli itseriittoinen. Tuolloin hän vielä "vyötti itsensä ja kulki, minne tahtoi, mutta myöhemmin hänet vyötti toinen ja vei Pietarin, minne tämä ei tahtonut".

Joh. 21:18
        Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: kun olit nuori, niin sinä vyötit itsesi ja kuljit, minne tahdoit; mutta kun vanhenet, niin sinä ojennat kätesi, ja sinut vyöttää toinen ja vie sinut, minne et tahdo."

Ylpeälle ihmiselle on vaikeaa olla palveltavana, ellei voi maksaa palveluksesta. Pietari tiesi, että hän ei voi maksaa palvelusta rahalla tai vastapalveluksella ja kieltäytyi aluksi sen vuoksi. Jeesuksen osoitettua Pietarille, mitä tämä menettää hylätessään jalkojensa pesun, tämä ymmärsi vihdoin ja pyysi saada enemmän kuin tarjottiin ja tarvittiin.
        Jeesus puolestaan kertoi, että jalkojen pesu riitti jo valmiiksi puhtaalle.

Minulle näissä teksteissä on monta vertauskuvallista opetuksen sanaa. Jeesukseen uskovat ovat puhtaat jo sen sanan tähden, jonka hän on puhunut.
        Joh. 15:3
        Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, jonka minä olen teille puhunut.

Matkan varrella "tomuuntuneet jalat" on kuitenkin pestävä. Siinä on myös vertauskuvaa ja esimerkkiä kaikille Kristuksen opetuslapsille, mitä palveleminen ja sen nöyrä vastaanottaminen merkitsevät. Itse ajattelen, että tuo Pietarin kieltäytyminen oli jo sellaisenaan merkki hänen "tomuuntuneista jaloistaan".

Joh. 13:8
        Pietari sanoi hänelle: "Et ikinä sinä saa pestä minun jalkojani". Jeesus vastasi hänelle: "Ellen minä sinua pese, ei sinulla ole osuutta minun kanssani".

Joh. 13:9
        Simon Pietari sanoi hänelle: "Herra, älä pese ainoastaan minun jalkojani, vaan myös kädet ja pää".

Joh. 13:10
        10 Jeesus sanoi hänelle: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas

Jeesus sanoi itse ettei hän tullut tänne palveltavaksi eikä antanut kenenkään palvoa itseään. Palvonta ei kuulu myöskään perheelämään. Kunnioittaminen sensijaan kuuluu perheelämään. Puolisoiden, molempien, tulee kunnioittaa toisiaan, tasaarvoisesti. Perheelämään ei kuulu toisen alistaminen tai niin että toinen on toisen yläpuolella. Palvominen kuuluu vain ja ainoastaan yksin Jumalalle. Valitettavan usein juuri sisäänlämpiävissä uskonnollisissa lahkoissa on ymmärretty jopa tahallisesti väärin mitä tarkoittaa "perheen päänä" oleminen
        ja mitä tehtäviä ja velvollisuuksia perheen päällä on. Perheen pää näissä lahkoissa voi käyttää väärin hyväksi tuota asemaa ja alistaa vaimonsa.
        Avioliitto ei voi olla onnellinen jos mies ei ymmärrä tätä asiaa. Liitto voi johtaa tällöin jopa avioeroon.

• jalat maassa
        +---+ kirjoitti:

Jeesus sanoi itse ettei hän tullut tänne palveltavaksi eikä antanut kenenkään palvoa itseään. Palvonta ei kuulu myöskään perheelämään. Kunnioittaminen sensijaan kuuluu perheelämään. Puolisoiden, molempien, tulee kunnioittaa toisiaan, tasaarvoisesti. Perheelämään ei kuulu toisen alistaminen tai niin että toinen on toisen yläpuolella. Palvominen kuuluu vain ja ainoastaan yksin Jumalalle. Valitettavan usein juuri sisäänlämpiävissä uskonnollisissa lahkoissa on ymmärretty jopa tahallisesti väärin mitä tarkoittaa "perheen päänä" oleminen
        ja mitä tehtäviä ja velvollisuuksia perheen päällä on. Perheen pää näissä lahkoissa voi käyttää väärin hyväksi tuota asemaa ja alistaa vaimonsa.
        Avioliitto ei voi olla onnellinen jos mies ei ymmärrä tätä asiaa. Liitto voi johtaa tällöin jopa avioeroon.

---

Taidamme puhua eri asioista. Minä en kirjoittanut ihmisten palvonnasta perhe-elämässä enkä muissakaan ihmissuhteissa. En myöskään alistamisesta, koska kannatan tasa-arvoa.

Tasa-arvo ei merkitse samankaltaisuutta eikä tasapäisyyttä. Ihmiset, naiset ja miehet ovat erilaisia sekä miehinä että naisina ja myös ihmisinä sukupuolesta riippumatta.

>>> Perheen pää näissä lahkoissa voi käyttää väärin hyväksi tuota asemaa ja alistaa vaimonsa.

• jalat maassa
        jalat maassa kirjoitti:

---

Taidamme puhua eri asioista. Minä en kirjoittanut ihmisten palvonnasta perhe-elämässä enkä muissakaan ihmissuhteissa. En myöskään alistamisesta, koska kannatan tasa-arvoa.

Tasa-arvo ei merkitse samankaltaisuutta eikä tasapäisyyttä. Ihmiset, naiset ja miehet ovat erilaisia sekä miehinä että naisina ja myös ihmisinä sukupuolesta riippumatta.

>>> Perheen pää näissä lahkoissa voi käyttää väärin hyväksi tuota asemaa ja alistaa vaimonsa.

Sanoohan Raamattukin, että naimisissa oleva mies pyrkii olemaan vaimolleen mieliksi.
        1. Kor. 7:33
        mutta nainut huolehtii maailmallisista, kuinka olisi vaimolleen mieliksi,

VT:n puolelta löytyy samantapainen suoranainen Jumalan ohje itselleen patriarkka Abrahamille:
        1. Moos.21:12
        "Kuule Saaraa kaikessa, mitä hän sinulle sanoo,"

Ensimmäisen Samuelin kirjan 25. luvussa (1.Sam.25) on kertomus avioparista Naabal ja Abigail. Kertomus osoittaa, että nainen aviopuolisona voi olla paljon viisaampi ja ymmärtäväisempi kuin konsanaan mies, joka haukkui Daavidia kieltäytyen palvelemasta tätä ja sai siitä "palkkansa".

3 Miehen nimi oli Naabal, ja hänen vaimonsa nimi oli Abigail. Vaimo oli hyvin ymmärtäväinen ja vartaloltaan kaunis, mutta mies oli tyly ja menoissaan raaka; hän oli kaalebilainen.
        14 Mutta eräs nuori mies toi sanan Abigailille, Naabalin vaimolle, ja sanoi: "Katso, Daavid on lähettänyt sanansaattajia erämaasta tervehtimään meidän isäntäämme, mutta hän vain haukkui heitä.
        15 Ne miehet ovat kuitenkin olleet meille varsin hyviä: he eivät loukanneet meitä, eikä meiltä mitään hävinnyt koko sinä aikana, minkä kuljeskelimme heidän läheisyydessään ollessamme kedolla.
        16 He olivat muurina meidän ympärillämme yöllä ja päivällä koko sen ajan, minkä oleskelimme heidän läheisyydessään paimentaessamme lampaita.
        17 Niin ajattele nyt sinä ja katso, mitä voit tehdä, sillä onnettomuus uhkaa meidän isäntäämme ja koko hänen taloansa. Hän itse on kelvoton mies, niin ettei hänelle auta puhua."
        18 Niin Abigail otti joutuin kaksisataa leipää, kaksi leiliä viiniä, viisi lampaanpaistia, viisi sea-mittaa paahdettuja jyviä, sata rusinakakkua ja kaksisataa viikunakakkua ja pani ne aasien selkään.
        19 Ja hän sanoi palvelijoillensa: "Menkää minun edelläni, minä tulen jäljessänne". Mutta miehellensä Naabalille hän ei sitä ilmoittanut.
        23 Mutta kun Abigail näki Daavidin, laskeutui hän kiiruusti aasin selästä maahan, lankesi kasvoilleen Daavidin eteen ja kumartui maahan.
        24 Ja kun hän oli langennut hänen jalkainsa juureen, sanoi hän: "Minun on syy, herrani. Mutta salli palvelijattaresi puhua sinulle ja kuule palvelijattaresi sanoja.
        25 Älköön herrani välittäkö mitään tuosta kelvottomasta miehestä, Naabalista, sillä nimi on miestä myöten. Naabal on hänen nimensä, ja houkkamainen hän on.
        32 Niin Daavid sanoi Abigailille: "Kiitetty olkoon Herra, Israelin Jumala, joka tänä päivänä lähetti sinut minua vastaan.
        33 Ja siunattu olkoon sinun ymmärtäväisyytesi,

Kannattaa lukea koko kertomus, josta pieniä murusia, muutaman jakeen jakelin edellä. Kertomuksesta voivat oppia niin naiset kuin miehetkin.

Muistakaa sisaret, että teidänkin päänupissanne ja sisimmässänne voi olla ihan yhtä lailla ymmärtämystä kuin veljienkin. Veljet, muistakaa tekin kunnioittaa vaimojanne, jotka ovat yhtä lailla elämän armon perillisiä.
        1. Piet. 3:7
        Samoin te, miehet, eläkää taidollisesti kukin vaimonne kanssa, niinkuin heikomman astian kanssa, ja osoittakaa heille kunnioitusta, koska he ovat elämän armon perillisiä niinkuin tekin; etteivät teidän rukouksenne estyisi.

Jeesuksesta ja Pietarista kerroin ajatuksia, jotka nousivat mieleeni edellisen kirjoittajan tekstiä lukiessani.
        Mielestäni en loukannut kirjoittajaa, vaan vahvistin hänen olevan oikeassa.
        Raamattu on siitäkin ihmeellinen kirja, että sen lukija löytää sieltä aina uutta ja vanhaa.

Matt. 13:52
        Ja hän sanoi heille: "Niin on jokainen kirjanoppinut, joka on tullut taivasten valtakunnan opetuslapseksi, perheenisännän kaltainen, joka tuo aarrekammiostaan esille uutta ja vanhaa".

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      69
      3769
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      38
      2381
    3. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      71
      2348
    4. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      60
      2228
    5. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      33
      1994
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      71
      1584
    7. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      76
      1497
    8. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      58
      1061
    9. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      68
      1012
    10. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      40
      929
    Aihe