Espanjalaiset hoitajat Suomessa

kjköjö

11

379

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Osaamistaso?

      Kyllähän näitä on kaikenmaalaisia nähty. Maksetaan pientä palkkaa. Se on yksi syy kun heitä palkataan. Osalle maksetaan esimerkiksi lähihoitajan palkkaa.

      Näinhän mainittiin jo Tv-uutisissa, jos heitä aletaan rekrytoida suomeen niin palkka olisi alempi kuin ns. suomalaisilla hoitajilla.

      Eikö tätä palkka-alennusmyyntiä jo nähdä joka puolella mssä on ulkomaalaistaustaisia työssä.

      Näin meillä suomessa arvostetaan omia hoitajia, jotka ilmeisemmin vähenee koko ajan näiden ns. "halvempien maiden hoitajien vuoksi". Miksi liitot ei valvo asiaa.

      Minusta edelleen on suomessa koulutettu suomalainen hoitaja paras ja osaavin niin kliinisesti kuin erityisosaamisen eri tasoilla. Mutta valitettavasti tähän ei pysty ulkomaalaiset hoitajat! Kultturi yms erot ovat niin suuria.

      • joku vaan

        Onko sinulla sitten kokemusta muiden maiden sairaanhoidosta? Osaamista löytyy muualtakin kuin vain Suomesta. Espanjastakin voi tulla osaamista, jota Suomesta ei löydy. HETI epäillään osaamistasoa, kun hoitaja EI ole suomalainen. Ärsyttävää. Minulle ainakin tärkeintä on että hoitaja on AMMATTILAINEN, joka osaa työnsä (kielitaitokin tietysti pitää olla). Ammattilaisuus on tärkein asia, ei se, mistä maasta hoitaja on kotoisin tai missä hän on koulutuksensa saanut.


      • mvcbö
        joku vaan kirjoitti:

        Onko sinulla sitten kokemusta muiden maiden sairaanhoidosta? Osaamista löytyy muualtakin kuin vain Suomesta. Espanjastakin voi tulla osaamista, jota Suomesta ei löydy. HETI epäillään osaamistasoa, kun hoitaja EI ole suomalainen. Ärsyttävää. Minulle ainakin tärkeintä on että hoitaja on AMMATTILAINEN, joka osaa työnsä (kielitaitokin tietysti pitää olla). Ammattilaisuus on tärkein asia, ei se, mistä maasta hoitaja on kotoisin tai missä hän on koulutuksensa saanut.

        No itse ainakin olen törmännyt sellaisen juttuun, että muslimimaista tuleva naishoitaja ei hoida miehiä. Ei taida pitkän päälle homma toimia, kun muutenkin vajaalla mennään.
        Toisekseen: suomenkielen taito on aikas monella surkea; työn lomassa saa ruveta selittämään mikä on intiimipesu..:(


      • Tirppana
        joku vaan kirjoitti:

        Onko sinulla sitten kokemusta muiden maiden sairaanhoidosta? Osaamista löytyy muualtakin kuin vain Suomesta. Espanjastakin voi tulla osaamista, jota Suomesta ei löydy. HETI epäillään osaamistasoa, kun hoitaja EI ole suomalainen. Ärsyttävää. Minulle ainakin tärkeintä on että hoitaja on AMMATTILAINEN, joka osaa työnsä (kielitaitokin tietysti pitää olla). Ammattilaisuus on tärkein asia, ei se, mistä maasta hoitaja on kotoisin tai missä hän on koulutuksensa saanut.

        Nyt nähtyä! Eivät osaa suomea eivätkä englantia. Miten he voivat tehdä sairaanhoitajan työtä. Aivan uusi paikka ja vastuu suuri! Sitten odotetaan, että muut hoitajat auttavat kaikessa! Miten se onnistuu sellaisella mitoituksella kun nyt on! Nyt mennään perse eellä puuhun! Kaiken kukkuraksi he ovat 21 - 22 -vuotiaita. Ja muka työkokemusta jo. Ei meillä suomessa voi olla valmis sairaanhoitaja tuossa iässä ja työkokemuksella. Tää liittyy nyt kaikki tähän Häkämies- systeemiin. Pistetään vaan pienipalkkaiset kyykkyyn!


    • urologi

      Meneeköhän niiden työaika siestan viettoon ?

    • pulinat pois

      Toi johtaja joka oli puukannut espanjalaiset hoitajat tänne oli yrmeä ja moitti suomalaisia hijaiseksi ..tiesivät kun tulivat tänne työnperässä ..en ymmärrä tuota valitusta ..täällä on talvi 4 vuodenailkaa...mutta pohjalalainen on kylmähkö verraten itäsuomalaiseen (karjalaiseen) ei siintä pääse yli ei ympäri..ihan ehdottomasti kannatta lähteä pois jos ei kiinnosta..terveydenhuollossa tarvitaan motivoitunutta väkeä ei valittajia...kaveri ketä haastateltiin oli ok..työ oli näköjään tärkeä..tosin hänkin narisi nyt ollan suomessa ei espanjassa..kai he sen tajuavat ...

    • He lähtivät

      Olikohan Espanjalaisten hoitajien syynä lähteä kotiin todellisuudessa huonot työilmapiirit, liian rankka työ ja muu negatiivinen ilmasto meidän työelämässä.

      Maksettiinko heille samaa palkkaa kun suomalaisille hoitajille.

      • holaespanja1

        Itselläni on vain positivista kerrottavaa espanjalaisista sairaanhoitajista. Ovat ahkeria ja pyrkivät tosissaan sopeutumaan Suomalaiseen elämänmenoon. Kielitaito on kehittynyt huimasti, ja käyvät kieliopinnoissa pari kertaa viikossa.
        Meillä heille maksetaan niin kauan lähärin palkkaa kokemuslisineen, kun kielitaito on kohentunut niin paljon, että apua ei tarvita esim. kirjaamisessa. Nyt 8kk Suomessa ollessa pärjäävät jo varsin itsenäisesti.Luulisin, että normit sh-palkat alkaa juoksemaan syksyllä, kun vuosi täynnä.
        Meidän espanjalaishoitsut ovat n. 3-kymppisiä.


      • cwsccccas
        holaespanja1 kirjoitti:

        Itselläni on vain positivista kerrottavaa espanjalaisista sairaanhoitajista. Ovat ahkeria ja pyrkivät tosissaan sopeutumaan Suomalaiseen elämänmenoon. Kielitaito on kehittynyt huimasti, ja käyvät kieliopinnoissa pari kertaa viikossa.
        Meillä heille maksetaan niin kauan lähärin palkkaa kokemuslisineen, kun kielitaito on kohentunut niin paljon, että apua ei tarvita esim. kirjaamisessa. Nyt 8kk Suomessa ollessa pärjäävät jo varsin itsenäisesti.Luulisin, että normit sh-palkat alkaa juoksemaan syksyllä, kun vuosi täynnä.
        Meidän espanjalaishoitsut ovat n. 3-kymppisiä.

        2 kertaa viikossa kieliopinnoissa :D Koitappa itse opetella joku
        kieli tuolla opintomäärällä. Suomalaiset ei osaa edes ruotsinkieltä
        vaikka suurin osa on sitä opiskellut vuosia.


    • asxxxaxxx

      Jos ammattitaitovaatimuksissa voidaan luistaa niin ihmisiä ne
      espanjalaisetkin on. Totuus jota kukaan ei voi kiistää että suurin osa
      niistä espanjalaisista ja muistakin ulkomaalaistaustaisista hoitajista
      ei tule pitkään pitkään aikaan oppimaan suomenkieltä niin hyvin
      että se täyttäisi ammattitaitovaatimukset.

      Onhan nyt kaiken peruslähtökohta se että osaa puhua asiakkaiden
      kanssa sillä kielellä mitä he puhuvat ja muiden työntekijöiden kanssa.
      Näissä asioissa luistetaan kyllä hys hys tyyliin..

      • hoits

        Olen kyllä samaa mieltä. Hyvä kun suomenkielisenä ymmärtää potilaiden puheen ajoittain.
        Raportit; kuinka hyvin käsittävät asiat, jos ovat vain hiljaa, eivätkä kysy jos epäselvää?
        Kuormittaa suomalaista hoitajatyöparia, jolle jää sitten vastuu.
        Sinänsä tervetullutta että on muistakin maista hoitajia, mutta ehkä tulisi huomioida, että eivät ole täysikykyisiä hoitajia, jos kerran eivät ole. Lisätyöpari/lisäpalkka vastuuhoitajalle?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      891
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      609
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe