Onko evl. kuoleva kirkko, opin takia.``??

keskustelua evl.

http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kulttuuri/8182-sakari-hakkinen-suomen-luterilainen-kirkko-on-kuoleva-kirkko

Suomen luterilainen kirkko on kuoleva kirkko
Olli Seppälä
03.05.2012 09:19

Kuopion hiippakuntadekaani, teologian tohtori Sakari Häkkisen mielestä meneillään oleva rakennemuutos ei pelasta kirkkoa, sillä Suomen evankelisluterilainen kirkko on kuoleva kirkko. Häkkinen esittelee näkemyksiään tänään avautuneessa Kirkonkellari -verkkolehdessä.

Häkkinen kirjoittaa kaipaavansa rakennemuutoksen sijaan asennemuutosta.

”Kirkossa olisi avarruttava näkemään Jumalan armon laaja-alaisuus. Usko ei ole älyllinen oppirakennelma, joka pitää omaksua. Usko on yhteyttä elämän antajaan ja ottajaan. Usko on lahja. Se auttaa näkemään jokaisen ihmisen elämän pyhänä ja arvokkaana.”

Häkkinen arvelee myös, että syy kirkosta eroamiseen on selvä: ”kirkon sanoma ei kiinnosta suomalaisia – ja muitahan kirkko ei kovin innokkaasti ole maassamme edes jäsenikseen halunnut”.

Häkkisen mukaan kirkossa puhutaan rakkaudesta ja armosta, mutta siitä huolimatta mediassa on uutisia, ”joissa kirkko näyttäytyy eriarvoisuuden linnakkeena, jossa lähimmäisenrakkautta tärkeämpi arvo on oikea oppi, niin kuin se virallisissa asiakirjoissa määritellään.”

”Miksi ihmeessä naispappeuden vastustajien annetaan vieläkin kieltäytyä yhteistyöstä tai järjestää omia, ”klassisen kristinuskon” mukaisia messujaan? Miksi seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvia ei voida vihkiä papeiksi samoin ehdoin kuin muitakin?”, Häkkinen kysyy Kirkonkellarissa.

Ratkaisuksi kirkon ongelmaan Häkkinen tarjoaa inklusiiviisempaa (kaikki hyväksyvää ja sisäänsä sulkevaa) ja progressiivisempaa (edistyksellistä, tulevaisuuteen suuntautuvaa) kirkkoa.

Lue Sakari Häkkisen kirjoitus Kirkonkellarista

Lue myösKierkonkellariin liittyvä blogikirjoitus

/////

Pitäisikö myös adventtikirkko muuttaa suuntaa enemmän opista -> johonkin?

2

57

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • >>> Kirkossa olisi avarruttava näkemään Jumalan armon laaja-alaisuus. Usko ei ole älyllinen oppirakennelma, joka pitää omaksua. Usko on yhteyttä elämän antajaan ja ottajaan. Usko on lahja. Se auttaa näkemään jokaisen ihmisen elämän pyhänä ja arvokkaana >>>

Eiköhän tuo sama ongelma tule koitumaan myös adventtikirkon kohtaloksi.

Hyvin harvoja enää kiinnostaa erilaiset sekavat oppikokoelmat, jotka täytyy oppia ja sisäistää pelastuakseen, joka tarkoittaa lähinnä tulonsiirtoa ihmiseltä lahkolle.

Mutta niinhän ne ns. paremmat uskovat tälläkin palstalla kehuskelevat sillä, että menin lahkoon X, koska lahkon X oppi on minusta paras, puhtain ja ylevin.

Opit ovat joillekin tärkeitä ja sekavat dogmit joita sitten selitellään miten kutakin huvittaa ja se pääasia, eli Jumala ja armo on jossain aivan muualla.

Sitten näihin kirkkoihin/lahkoihin/seurakuntiin jäävät ne tumpelot, jotka haluavat taistella ja puolustaa oppiensa yksityiskohtia ja loput lähtevät ja löytävät Jumalansa jostain muualta.

• Hei

Lut. kirkon uskovaiset ovat herätysliikkeissä yms piireissä joita on ainakin tusinan verran joilla kirjat lut. kirkossa.

Olen itsekin ollut herätysliikkeen mukana ja kävin joka sunnuntai aamu kirkossa ja illalla herätysliikkeen kokouksessa.

Minun lähtöni syy oli joskus aikoinaan se että en voinut hyväksyä että herätysliikkeen jäsenet eivät hyväksyneet lut kirkkoa ja kirjat oli siellä ja lut kirkon tiloissa kaikki toiminta.
      Se oli mielestäni niin paha ristiriita etten voinut hyvällä omallatunnolla olla.

Olen sitä mieltä että lut kirkko on kiva laitos sellaisessa merkityksessä että järjestää kaikkea kivaa, on osa suomalaista yhteiskuntaa, ihmistä lähellä kaikenlaisessa harrastustoiminnassa. Onko sitten niin että kirkon rooli on
      konserttipaikkojen ja tradition harrastuspiirien varassa.
      Ilman muuta kannatan moista kaikkea harrastukseen liittyvää yhteisissä tiloissa.
      Olen kuitenkin itsekin kirkollisveroja maksellut ja en ole kirjoilla missään nyt.
      Kaikki traditio on lut kirkossa mitä kuuluu perheeseen, sukuun, omaan elämään, mutta minulla nyt ei ole sukujen eikä perheiden kanssa itse asiassa tekemistä, eivät minua tunne enää kukaan eikä kukaan koskaan kaivannut.

Lut kirkon penkeillä aina jokunen hurskas on ja kirkko muistuttaa kyllä uskosta ihmistä- ihmisiä. Lut perinteillä on suomessa hyvä merkitys.
      Kirkko varmaan on tenyt virheitäkin ainaisessa ristiriidassa maailman ihmisten ja Jumalan sanan välillä. Kaikki synti on monien ihmisten mielestä kivaa sekin, ja monet sitten osallistuvat traditioon, sakramentteihin ilman mitään hengellisyyttä ja uskoa.

Pelastus on aina yksilöpeliä ja kirkon palveluksessa on paljon hurskaita pappeja jotka ovat todellisia uskon miehiä ja naisia.

Lahkolaisuuden synti Paavalin mukaan on että seurakunta jakautuu eri mielipiteiden taakse ja lut kirkko on lahkolaisuuden synnissä kaikkein suurin syyllinen maassamme.

Pelastus on Jumalan lahja tahtoville. Vilpittömiä sieluja Jumalan omia on kaikissa raamattua lukevissa piireissä tänään yksilöinä.
      Nämä ovat niitä jotka ovat uskollisia sille ymmärrykselle ja tiedon määrälle minkä katsovat oikeaksi Jumalan edessä. Minä tiedän monta hurskasta kristittyä itse henkilökohtaisesti lut kirkon eri liikkeiden lut kirkon kirjoilla olevia jäseniä.
      Elämän varrella on sattunut niin että monista monista hengellisistä piireistä on minulla yksilötasolla ystäviä ollut aina joitakin hetkiä elämäni aikana.

yst. jari

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      74
      1933
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1673
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      148
      1240
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      662
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      646
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      55
      571
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe