Sfp vill bevara svenska språket och Sannfinländarna vill utrota svenskan.
Språkpolitik.
12
79
Vastaukset
Tångssvenskan kunde slopas,det kan vi väl alla vara överens om.Rätten att tala sitt eget modersmål utan osakliga påhopp vill åtminstone jag bevara.
- fria språkval
Jag är också för fria språval,det som jag inte förstår är fennonas behov att förödmjuka oss.De vill ta bort vårt modersmål,vår kultur,historia allt som har gjort oss till det som vi är idag.Jag skulle nästan kalla det brott mot mänskligheten.
- ?
fria språkval kirjoitti:
Jag är också för fria språval,det som jag inte förstår är fennonas behov att förödmjuka oss.De vill ta bort vårt modersmål,vår kultur,historia allt som har gjort oss till det som vi är idag.Jag skulle nästan kalla det brott mot mänskligheten.
På vilket sätt vill "fennona" ta bort er kultur och historia?
- YRSA L.
? kirjoitti:
På vilket sätt vill "fennona" ta bort er kultur och historia?
Enspråkigt finskt FINLAND.
- ?
YRSA L. kirjoitti:
Det "enspråkiga Finland" betyder bara, att det officiella språket är finska och svenskan har minoritetsstatus. I Sverige är det officiella språket svenska och finskan har minoritetsstatus. De gör helt rätt i Sverige. Det underlättar för alla i Finland, om finskan blir det officiella språket i Finland. 98% av finska medborgare kan finska. Minst.
- femprocentaren
YRSA L. kirjoitti:
Fennona pratar alltid om oss som om vi bara vore en handfull.Vi är nästan lika många som hela Islands befolkning.
Suomenkielisiä on Suomessa 91 % väestöstä ja ruotsinkielisiä alle 5 % (Ahnevanmaalla on oma rasistinen kielilainsäädäntönsä).
- kustbo
Det är konstigt att jag borde skämmas för att jag är svenskspråkig i Finland? I Sverige jobbas det hårt för att finskspråkiga åldringar skall på vård på sitt modersmål.När man blir gammal och dement glömmer man ofta alla andra språk än modersmålet.Här tycker fennomanerna att tolkar är den bästa lösningen.
- utrotningshotad
kustbo kirjoitti:
Det är konstigt att jag borde skämmas för att jag är svenskspråkig i Finland? I Sverige jobbas det hårt för att finskspråkiga åldringar skall på vård på sitt modersmål.När man blir gammal och dement glömmer man ofta alla andra språk än modersmålet.Här tycker fennomanerna att tolkar är den bästa lösningen.
Sverige vill föbättra minoriteters villkor,här vill man försämra.
- gustas
för ett självständigt svenskFinland utan tvångsfinska!
- Hemmo Harjunheimo
Suostuuko RKP:n kannattajat ja ruotsinkieliset sitovaan kansanäänestykseen PAKKORUOTSISTA sekä Suomen virallisesta kielestä ?
Vastaa Ankdam ja Tapio Rautalapio !- twervig
Suostutko sinä samaan kansanäänestykseen ottamaan mukaan sitovan lupauksen että ruotsienemmistöalueet saavat itsenäisyyden yksikielisenä ruotsinkielisenä valtiona jos Suomesta tulee yksikielinen?
Suomenkieliset niilä alueilla ovat vähemmän kuin ne ruotsinkielsiet jotka jäävät Vanhaan Suomeen, Joten teillehän se pitäisi olla helppo.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh731910Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971653- 1471207
- 59688
- 198652
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6636Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako191553- 54537
- 46488
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462