Pyöräkauppiaat kauppaavat vaihteettomia retropyöriä 1-vaihteisina, taitaa olla vain muutama, joka ilmoittaa tällaiset pyörät myyntiin vaihteettomina. Mielestäni vaihteeton on oikea termi.
yksivaihteinen vai vaihteeton
4
2353
Vastaukset
- "Hyvä on olla, kun 0
Sanan vaihde voi ajatella tarkoittavan "vaihtoehtoa" jota vaihteeton pyörä ei tietenkään tarjoa,eli oikea termi on vaihteeton -pyörä ja vielä parempi termi on sinkula..
- 55555555555555555555
Voihan niin ajatella, mutta ei se silti niin ole. Polkupyörässä käytännössä aina on ylennys- tai harvemmin alennusvaihde.
- voi hyvän tähden
Mulla on sinkula kaupunkikäytössä. Ajattelen pyörän olevan se vain yksivaihteinen pyörä, aina täysillä siis. Niin paljon, kuin perse antaa myöten mennään.
Opillisesti oikea termi on silti se sinkula. Fundamentalisti persereikä pyörän palvojille se on pyhä ja ex cathedra termi. Mulle se on vaihteeton eli yksivaihteinen pyörä. - HiPo
Yleisesti vaihteella tarkoitetaan voimansiirrossa momentin ja kierrosnopeuden suhdetta muuttavaa laitetta. Vaihde on aina vain vaihde oli niitä välityksiä yksi tai useampi. Sanalla vaihde ei siis viitata vaihtamiseen vaan ainoastaa välitysuhteen vaihtumiseen. Polkupyörässä on siis aina ketjuvaihde paitsi niissä lasten pyörissä,joissa polkimet ovat etunavassa.
Polkupyöristä puhuttaessa on jostain kumman syystä puhekieleen pesiytynyt tuo sanonta vaihteeton. Esimerkiksi perämoottoreista puhuttaessa tai teollisuuden sähkökäytöistä kaikki pitävät itsestään selvänä, että kyseessä on vaihde vaikka käytettävissä onkin polkupyörän tapaan vain yksi välitys.
Puhekielieleen on tietenkin pesiytynyt monta muutakin omituisuutta, joten ei tämäkään nyt liene mikään elämää suurempi moka. Itse puhun kuitenkin yksivaihteisesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole192186Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi392075Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä281980Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma471386- 741326
Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?46873Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?56802Farmi-Amski ja Jucci Hellström - Sydämiä satelee - Onko tässä jotain enemmän?
Amskidamski Anne-Mari Tarkkio ja Jucci Hellström olivat samaan aikaan Farmi Suomi -realityssä. Nyt somessa on nähty mat8741- 52723
Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi32708