Viekö kirjan kirjoittaminen uskottavuutta?

Tiaava

Mulla ois valmiina lähes liioittelematta ihan helkkarin hyvä kirja. Uskon, et tälle tulee löytymään kustantaja. Mutta yks juttu mietityttää - voiko kirjailija olla uskottava? Estääkö kyseinen sivutyö esimerkiksi työn saantia tai politiikassa menestymistä?

51

1072

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Panty Liners

Trolli?

• Tiaava

Enkä ole. Etkö muka itse koskaan ole ajatellut, että "tuo on kirjailija, ihan pilipalityyppi varmasti, ei siitä ole noin suuriin saappaisiin"? Itse ainakin olen syyllistynyt tähän monesti.

• jls flksdfj
        Tiaava kirjoitti:

Enkä ole. Etkö muka itse koskaan ole ajatellut, että "tuo on kirjailija, ihan pilipalityyppi varmasti, ei siitä ole noin suuriin saappaisiin"? Itse ainakin olen syyllistynyt tähän monesti.

Riippu kai siitä, mitä kirjoittaa. Karrikoiden, jos kirjoitat kaikista kevyimmän sortin viihdettä, ja pyrit eduskuntavaaleissa läpi, voi olla uskottavuusongelmia. Jos taas kirjoitat vakavaa taideproosaa, jota arvostetaan laajalti ja tulet kymmenelle kielelle käännetyksi, on tie ehkä siloisampi.

• uskomatontax

No älä pelkää. Se kirja ei ole hyvä, sen tietää siitä, että kysyt täällä tuollaisen kysymyksen. Kysymys on typerä, eikä sitä kysy kukaan sellainen joka oikeasti on kirjoittanut jotain hyvää. Jos on kirjoittanut jotain hyvää niin ei välitä muiden mielipiteistä. Mitä edes on tuo "uskottavuus". Lol, kuten lapset sanoo...

• 12+12

Pääasia, että et halua laulajaksi. Niitä kukaan ei ota tosissaan. Toki on poikkeuksia, jotka vahvistavat säännön. Ja sitten toiset vahvistavat asian, kuten jokainen laulava missi. Onneksi niitä ei enää juurikaan ole.
      Eli kirjoittaminen lähinnä nostaa statusta ja uskottavuutta, paitsi jos kirja on ihan huttua, mutta onneksi taviksilta ei sellaisia julkaista.

• nimimerkkiö

Olen itsekin joskus miettinyt samaa kysymystä. Onhan meillä esim. Ilkka Remes (tunnetusti salanimi), joka halusi pseudonyymillään turvata joko mahdollisuuksiaan muun kuin jännityskirjallisuuden kirjoittajana tai uskottavuuttaan siviilityönsä parissa.

Mitä poliittiseen uskottavuuteen tulee, voidaan mainita runoistaan tunnettu Eurooppa-neuvoston puheenjohtaja ("EU:n presidentti") Herman Van Rompuy tai Tšekin kirjalija-presidentti Václav Havel. Toisaalta kotimaisten ex-ministeriemme osalta Anni Sinnemäen uskottavuuteen sanoittaja-runoilijatausta löi mielestäni oman leimansa. Claes Anderssonin kohdalla taas kirjailijuus näyttäytyi käsittääkseni positiivisemmassa valossa.

Salanimeen turvautumalla henkilö ei tietenkään saa suoraan osakseen kirjalijan glooriaa (kukapa vain sen takia kirjoittaisi?), mutta myöskään kriitikkojen sivallukset eivät ehkä tunnu niin pahalta...

• scarabaeus

Tämä Ilkka Remes on sillä tavalla kiinnostava, että kirjoittaakohan hän muutakin salanimellä? Ja tavallaan jännä esimerkki, että asuu ulkomailla (en tiedä nykyisin asuuko), ja onhan muitakin suomalaisia kirjailijoita, jotka ovat sen puoli vuotta ulkomailla, että ei tartte maksaa niitä veroja niin julmetusti sitten. Juu.
        Salanimet taitavat olla enemmiltikin
        taiteilijanimiä, ei niinkään salausta sinänsä. Näin minä olen ymmärtänyt. Esim. nyt tulossa dekkaristi Vera Vala, ja varmasti paljon muitakin kirjoittavat eri nimellä näistä uusista.

• Suuoommaallaaiineen
        scarabaeus kirjoitti:

Tämä Ilkka Remes on sillä tavalla kiinnostava, että kirjoittaakohan hän muutakin salanimellä? Ja tavallaan jännä esimerkki, että asuu ulkomailla (en tiedä nykyisin asuuko), ja onhan muitakin suomalaisia kirjailijoita, jotka ovat sen puoli vuotta ulkomailla, että ei tartte maksaa niitä veroja niin julmetusti sitten. Juu.
        Salanimet taitavat olla enemmiltikin
        taiteilijanimiä, ei niinkään salausta sinänsä. Näin minä olen ymmärtänyt. Esim. nyt tulossa dekkaristi Vera Vala, ja varmasti paljon muitakin kirjoittavat eri nimellä näistä uusista.

Olematta Kelan virkailija huomautan, että tavallisen tallaajan, kuten menestyneenkään kirjailijan ei ehkä ole syytä muuttaa veropakolaiseksi. Hyvä suomalainen sosiaaliturva koskee vain Suomessa vakinaisesti asuvia, ja esimerkiksi säännöllisesti puolet vuodesta asuminen voidaan tulkita vakinaiseksi ulkomailla asumiseksi. Oikeat miljonäärit ovat asia erikseen, mutta menestyneenkin suomalaisen kirjailijan sormi saattaa mennä suuhun, jos on tullut kovasti kipiäksi vaikka Kreikassa, ja pitää ryhtyä itseään siellä hoidattamaan sikäläisellä sosiaaliturvalla. Tai kesken kipeyden muuttaa takaisin Suomeen ja ruveta hakemaan Kelan etuuksia takaisin itselleen.

Jo pelkästään siitä, että saa hoitoa suomeksi, kannattaa veroja vähän maksaakin. I love taxes

• scarabaeus
        Suuoommaallaaiineen kirjoitti:

Olematta Kelan virkailija huomautan, että tavallisen tallaajan, kuten menestyneenkään kirjailijan ei ehkä ole syytä muuttaa veropakolaiseksi. Hyvä suomalainen sosiaaliturva koskee vain Suomessa vakinaisesti asuvia, ja esimerkiksi säännöllisesti puolet vuodesta asuminen voidaan tulkita vakinaiseksi ulkomailla asumiseksi. Oikeat miljonäärit ovat asia erikseen, mutta menestyneenkin suomalaisen kirjailijan sormi saattaa mennä suuhun, jos on tullut kovasti kipiäksi vaikka Kreikassa, ja pitää ryhtyä itseään siellä hoidattamaan sikäläisellä sosiaaliturvalla. Tai kesken kipeyden muuttaa takaisin Suomeen ja ruveta hakemaan Kelan etuuksia takaisin itselleen.

Jo pelkästään siitä, että saa hoitoa suomeksi, kannattaa veroja vähän maksaakin. I love taxes

Juu, en mitenkään ajatellut pidemmälle näitä verojuttuja. Mutta onhan näitä autourheilijoita ja jääkiekkoilijoita sun muita iskelmälaulajia, jotka asuskelevat suurimman osan ulkomailla varmaankin verotuksellisista syistä. Jos tulotaso on riittävä niin on kait sitte ihan sama missä asuu.
        Eikä aina tartte mennä kaavan mukaan.
        Eihän?

• MatildaRosa

Jokainen kirjoittaja kai uskoo kirjoittaneensa "helkkarin hyvän kirjan jolle varmasti löytyy kustantaja" --- kunnes todellisuus iskee vastaan.

• scarabaeus

MatildaRosa
        vaikutat jotenkin alakuloiselta,
        minulle tulee nyt mieli, että Sinua painaa jokin.
        Piristy ja kerro murheesi, täältä löytyy kyllä asiantuntevia ihmisiä, joilla on innostavia juttuja kerrottavanaan.

• Häh

Eikö se ole enemmän niin päin, että kirjailijoita arvostetaan, poliitikkoja ei.

• antirealisti

Ihan realistiset tavoitteet: julkaista helkkarin hyvä kirja ja päästä poliitiikkaan ja vielä niin korkealle että kansa tuntee nimesi ja osaa yhdistää sen helkkarin hyvään kirjaasi.

• Politiikka = raha

Yksi kirjailija riittää: Jörn Donner.

I rest my case.

• uusi alku

Sama mietintä täällä. 75000-sanainen kässäri on valmis ja mietin uskaltaisinko julkaista omalla nimellä jos niin kävisi että kustantaja löytyisi. Jos olisin itse työhönottajana nykyisessä työpaikassani, voisi olla vaikea palkata henkilöä joka esiintyy julkisuudessa muusikkona\kuvataiteilijana\kirjailijana eli laittaa suuren osan paukuista johonkin ihan muuhun kuin varsinaiseen leipätyöhön. Ei koske kulttuurialalla olevia, valtion virkoihin hakevia tai työttömyystoimistossa asioivia. Ei tietenkään koske heitäkään jotka tienaavat kirjoittamisella niin hyvin että voivat jättää muut työt. Koskee tuottavaa ja vaativaa työtä tekeviä ei-kulttuurialalla olevia, jotka joutuvat laskemaan toimeentulonsa ns. oikeiden töiden varaan.

• valvoja

Hah! Nyt herästi uteliaisuus, minkä alan ihminen mahdat olla. Tuottavaa ja vattivaa työtä, et ole ainakaan hoitoalalla, se kun vain vie rahaa valtiolta ja kunnilta. Olet it-nörtti tai joku myyntialan ihminen luultavasti. Tai olet juristi tai muu tyhjästä rahaa tienaava ekonomi.

Julkaise salanimellä jos arveluttaa. OIkeatkin kirjailijat on niin tehneet kautta aikojen. Ja jos tosiaan pelkäät töiden loppuvan, kirja kun ei kuulemma elätä tekijäänsä.

Suosittelisin itse, että jos kirjoitat, kirjoita niin, että et häpeä sitä työtäsi. Jos häpeää niin ei ole ehkä ollut ihan rehellinen kirjoittaessaan, tämä on minun teoriani.

• uusi alku
        valvoja kirjoitti:

Hah! Nyt herästi uteliaisuus, minkä alan ihminen mahdat olla. Tuottavaa ja vattivaa työtä, et ole ainakaan hoitoalalla, se kun vain vie rahaa valtiolta ja kunnilta. Olet it-nörtti tai joku myyntialan ihminen luultavasti. Tai olet juristi tai muu tyhjästä rahaa tienaava ekonomi.

Julkaise salanimellä jos arveluttaa. OIkeatkin kirjailijat on niin tehneet kautta aikojen. Ja jos tosiaan pelkäät töiden loppuvan, kirja kun ei kuulemma elätä tekijäänsä.

Suosittelisin itse, että jos kirjoitat, kirjoita niin, että et häpeä sitä työtäsi. Jos häpeää niin ei ole ehkä ollut ihan rehellinen kirjoittaessaan, tämä on minun teoriani.

En minä häpeä. Pelkään vain sitä hetkeöä kun työpaikalla tyhjäpäinen pomo jossakin kohti älyää että minulla on kunnianhimoa muuhun(kin) kuin siihen mistä minulle maksetaan kuukausipalkkaa. Miten käy urakehityksen siinä vaiheessa? Laskevatko ne siinä vaiheessa että "uusi alku" ei enää anna kaikkeaan?

• Realismia

Oikeiden, lahjakkaiden ja vaativien töiden tekijoitä kehotan pysymään kaukana kirjallisuuden kaltaisesta pilipalihommasta.

• Kirjailijanloppu

"Ei koske kulttuurialalla olevia, valtion virkoihin hakevia tai työttömyystoimistossa asioivia." Oletko nyt ihan varma, ettet unohtanut jotakin ryhmää? Onhan niitä nyt muitakin ammatteja, jotka eivät ole ihan niin hienoja :D

• uusi alku

Sanoinko jotakin siihen suuntaan että nuo eivät olisi hienoja ammatteja? Sanoin vain, että noissa ammateissa ei kirjallinen (kakkos-)ura luultavasti haittaa työllistymistä.

• Kirjailijanloppu
        uusi alku kirjoitti:

Sanoinko jotakin siihen suuntaan että nuo eivät olisi hienoja ammatteja? Sanoin vain, että noissa ammateissa ei kirjallinen (kakkos-)ura luultavasti haittaa työllistymistä.

Listauksesi oli niin lystikkään täsmällinen, että siitä kernaasti haluaisi tietää enemmän. Mikä esimerkiksi tekee valtion virasta sopivan kakkostyön niin ettei kirjalijan työ haittaa työllistymistä? Mitä nuo ammatit ovat, joissa ei ihan niin suurta panostusta odoteta?

• uusi alku
        Kirjailijanloppu kirjoitti:

Listauksesi oli niin lystikkään täsmällinen, että siitä kernaasti haluaisi tietää enemmän. Mikä esimerkiksi tekee valtion virasta sopivan kakkostyön niin ettei kirjalijan työ haittaa työllistymistä? Mitä nuo ammatit ovat, joissa ei ihan niin suurta panostusta odoteta?

Valtion ja kuntien viroissa, ainakin ellei olla ihan korkeimmassa kermassa, pätevyys ratkaisee. Jos haet opettajan virkaa ja sinua epäpätevämpi valitaan, voit valittaa asiasta ja aikanaan sitten saat sen viran jos tosiaan olit pätevämpi. Työnantaja ei myöskään oleta että olet käytettävissä iltaisin.

Yksityisellä puolella tällaista valitustietä ei ole. Jos käy ilmi että kaveri on sivutyönään iskelmälaulaja / kirjailija / muuten vain totutusta poikkeava, niin työtehtävät vain alkavat vähitellen muuttua paskemmiksi ja saat huomata että joku toinen vie ylennykset ja pärjää tehtäväkierrossa. Samoin työnantaja voi ilman muuta olettaa että kallispalkkainen asiantuntija on maanantaina Shanghaissa ja torstaina Los Angelesissa ja muina päivinä muissa paikoissa, ja ne reissut eivät sitten ole sellaisia virkamiesten tutustumismatkoja joissa isännät järjestävät kuljetukset hauskasta tutustumiskohteesta seuraavaan ja iltaohjelmat päälle, vaan työntekijä itse keksii keinon mennä aamukasiksi paikalle korjaamaan jotakin niin että maksava asiakas kantaa koko ajan paskaa päälle. Kun homma on bueno siinä puoli kymmenen aikaan iltayöllä, siitä ehtiikin kivasti lentokentälle ja lentämään seuraavaan kohteeseen jossa ollaan 1:25. Hotelliyön jälkeen on sitten toinen asiakas jolla on taas jotakin korjattavaa.

Tämän ketjun kirjoittajista näkee kyllä että työtehtävät ovat verovaroilla kustannettavaa sorttia. Yhtään niitä väheksymättä, mutta silti. Ne työt joilla suomalainen yhteiskunta pyörii, ovat oikeasti sellaisia että työntekijän oletetaan nukkuvan sähköposti ja pikaviestiohjelma auki. Sellaisissa töissä ei välttämättä kauan katsella naista tai miestä joka satsaa lisäksi vaikkapa kirjoittamiseen.

• Kirjailijanloppu
        uusi alku kirjoitti:

Valtion ja kuntien viroissa, ainakin ellei olla ihan korkeimmassa kermassa, pätevyys ratkaisee. Jos haet opettajan virkaa ja sinua epäpätevämpi valitaan, voit valittaa asiasta ja aikanaan sitten saat sen viran jos tosiaan olit pätevämpi. Työnantaja ei myöskään oleta että olet käytettävissä iltaisin.

Yksityisellä puolella tällaista valitustietä ei ole. Jos käy ilmi että kaveri on sivutyönään iskelmälaulaja / kirjailija / muuten vain totutusta poikkeava, niin työtehtävät vain alkavat vähitellen muuttua paskemmiksi ja saat huomata että joku toinen vie ylennykset ja pärjää tehtäväkierrossa. Samoin työnantaja voi ilman muuta olettaa että kallispalkkainen asiantuntija on maanantaina Shanghaissa ja torstaina Los Angelesissa ja muina päivinä muissa paikoissa, ja ne reissut eivät sitten ole sellaisia virkamiesten tutustumismatkoja joissa isännät järjestävät kuljetukset hauskasta tutustumiskohteesta seuraavaan ja iltaohjelmat päälle, vaan työntekijä itse keksii keinon mennä aamukasiksi paikalle korjaamaan jotakin niin että maksava asiakas kantaa koko ajan paskaa päälle. Kun homma on bueno siinä puoli kymmenen aikaan iltayöllä, siitä ehtiikin kivasti lentokentälle ja lentämään seuraavaan kohteeseen jossa ollaan 1:25. Hotelliyön jälkeen on sitten toinen asiakas jolla on taas jotakin korjattavaa.

Tämän ketjun kirjoittajista näkee kyllä että työtehtävät ovat verovaroilla kustannettavaa sorttia. Yhtään niitä väheksymättä, mutta silti. Ne työt joilla suomalainen yhteiskunta pyörii, ovat oikeasti sellaisia että työntekijän oletetaan nukkuvan sähköposti ja pikaviestiohjelma auki. Sellaisissa töissä ei välttämättä kauan katsella naista tai miestä joka satsaa lisäksi vaikkapa kirjoittamiseen.

Tulihan se sieltä, tätä juuri tarkoitin, mutta adjektiivi "hieno" oli väärä. Tunnen muitakin Suomen pelastajia ja pystyssä pitäjiä, jotka aidosti uskovat, että esimerkiksi valtion oikeudenmukaisessa sylissä on ihana levätä. Ajatella, että työnantajasi odottaa sinun olevan käytettävissä iltaisin! Kyllä meillä muilla on helppoa.

• valvoja
        uusi alku kirjoitti:

Oikeasti ne työt joilla yhteiskunta pyörii on seuraavat: päiväkotien työntekijät, opettajat, hoitoalan ihmiset, sairaanhoitajat, lääkärit, poliisit, siivoojat, keittiötyöntekijät, bussinkuljettajat, muutamia mainitakseni. Eli tavallisia töitä, jotka on erittäin tärkeitä yhteiskunnalle.

En tajua mitä on työt, joissa pitää muka nukkua sähköposti auki, ellei itse halua. Valaise nyt meitä "uusi alku", itse olen julkisen työnantajan töissä ja työaika 8-16 ja jos nukkuisin sähköposti ja pikaviestiohjelma auki, minut passitettaisiin työterveyshuoltoon.

• Realismia
        valvoja kirjoitti:

Oikeasti ne työt joilla yhteiskunta pyörii on seuraavat: päiväkotien työntekijät, opettajat, hoitoalan ihmiset, sairaanhoitajat, lääkärit, poliisit, siivoojat, keittiötyöntekijät, bussinkuljettajat, muutamia mainitakseni. Eli tavallisia töitä, jotka on erittäin tärkeitä yhteiskunnalle.

En tajua mitä on työt, joissa pitää muka nukkua sähköposti auki, ellei itse halua. Valaise nyt meitä "uusi alku", itse olen julkisen työnantajan töissä ja työaika 8-16 ja jos nukkuisin sähköposti ja pikaviestiohjelma auki, minut passitettaisiin työterveyshuoltoon.

Niin, sen ihmiset ymmärtävät heti, että lääkärillä on kiire ja stressi ja hänen on oltava päivystäessään koko ajan tavoitettavissa, kun vastuulla on ihmiselämä. Muissa ammateissa kiireellisyyden ja tavoitettavuuden korostaminen tekee toisenlaisen vaikutelman. Wahlroosilainen käsitys suomalaisesta yhteiskunnansta elätti-elätettävä - mallina ei ole ollut kovin suosittu kirjailijoiden keskuudessa, joten voisi olla ihan hyvä esikoiskirjailijan agenda ainakin kustantajan näkökulmasta.

• 234+0

Hmm, julkaisua ja salanimeä kannattaa miettiä vasta, kun kustantaja on valmiina. Ja vaikka joku kirjan painaisikin, harva kirjailija muuttuu julkkikseksi tuosta vain. Eli vaikka uusi alku- nimimerkki saisi kirjansa painettua, tuskinpa hänen asiakkaansa tunnistaisivat asioivansa ihan oikean kirjailijan kanssa.
      Ja ainahan voi ottaa loparit ja siirtyä luovaksi neroksi.

• Ennen vanhaan tunnettiin sellainen lause, jotta "kunnia meni mutta maine kasvoi".

Minusta siinä on jotain vilunkia, jos kuvitteellisen arvonsa kokee riippuvaksi siitä mitä tekee työelämän ulkopuolella, kun kyse on niinkin harmittomasta toiminnasta kuin kirjallisuudesta.

Myönnän indikoineeni toisaalla jotakin sen suuntaista kuin sotien syttyvän sanoilla, mutta rauhan tehtävän aseilla. Joo-o, kyllähän sanoissa on voimaa, niillä on merkitystä. Mutta jos uskottavuus pohjautuu piileskelyyn tai jos mielensä kellareihin ei voi näyttää valoa, niin onko sitten kyseessä jokin konsanaan toinen ongelma.

Sen verran pitäisi olla miestä ja naista, että nimensä takana seisoo julkaisuissaan (poikkeuksena ehkä nettiforumien nimimerkit). Kyllä ne töissä katsovat pitkään, naureskelevatkin kuka ties - tietävät kirjoittelupuuhista. Entä sitten. Ei tässä Kekkosia olla tai muutoin niin mahtihenkilöitä, joiden on täytynyt turvautua taiteilijanimiin.

Jos taasen kyseessä on todellinen mahtihenkilö, hänen tuskin tarvitsee näin triviaaliin ongelmaan hakea ratkaisua. Hän tietää ja toimii suoraan kuten on parhain päin. Muutoin ei mahtihenkilöiksi päästä.

Reippaasti vaan omalla nimellä omat kirjaset. Se joka niistä nillittää, on muutenkin kolho ihminen.

• Realismia

Aina niitä tärkeitä ihmisiä riittää, jotka tahtovat julkaista salanimellä ja miettivät jos jonkinlaista kommervenkkiä maailmanmaineen varalta jo etukäteen, se on omalla tavallaan koomista, mutta myös rasittavaa. Presidentillisissä kirjailijoissa ei muuten tarvitse mennä Sylviin ja Urhoon asti, Jenni ja Sauli ovat molemmat julkaisseet useamman kirjan.

• 6

Jos joku suostuu kässärini julkaisemaan, niin haluaisin julkaista sen kirjailijanimellä.

Syy on sama kuin "uusi alku" tuossa edellä sanoo, eli en halua, että vakituinen työnantajani kuvittelee, että minulla ei ole työmotivaatioa. Kyseessä on yritys, joka irtisanoo jatkuvasti suuria määriä ihmisiä.

• 6

Kertoisin asian toki omalle esimiehelleni (johon luotan), mutta muuten haluaisin pitää mahdollisimman matalaa profiilia mainitusta syystä.

• Kirjailijanloppu

Huoli toimeentulosta on ihan hyvä syy harkita salanimeä, sillä kenen toimeentulo ja työpaikka ei nykyään olisi uhattuna, missä tahansa ammatissa? Kirjoittajien elanto tulee pienistä puroista ja suurimmalla osalla on muitakin ammatteja monenlaisia.

• Out of Sight

Asiallinen huoli, kun se aktivoituu kohdalle. Minä olen jo pitkään ollut kirjailijana, luonnollisesti sivutoimisesti freelancer-verokortilla. Aluksi kukaan ei töissä reagoinut asiaan. Muutamia lehtijuttuja, kritiikkejä ja esiintymisiä messuilla. Ei niistä kukaan repinyt pelihousujaan eikä tullut kateelliseksi.

Mutta saatuani ensimmäiset apurahat, voitettuani ensimmäisen kirjallisuuspalkinnon, tilanne muuttui asteittain. Työnantaja alkoi kysellä vakavasti olenko sitoutunut työhöni vai houkutteleeko kirjailijuus enemmän. Ei tuntunut miellyttävältä ja yritin selittää, että kirjoittaminen on minulle harrastus. Työtovereitten piina rasitti: useimmat apurahat ovat julkisia, palkattomia virkavapaita katsottiin kateellisena ja koin olevani työpaikallani eräänlainen parasiitti. Minulta kyseltiin, mihin apurahani käytin. Yritin selittää, että kohdeapurahat menivät nimensä mukaisesti kohteen menojen kattamiseen palkattoman virkavapauden aikana.

Vuosien, monien kirjojen jälkeen tilanne alkoi tulla esille yhä kireämmissä tunnelmissa joka syksyisissä kehityskeskusteluissa työnatajan kanssa; ehdotukset olivat muuttuneet suoraviivaiseksi tyrkytyksiksi sivutoimiseksi siirtymisestä ja kokopäiväiseksi kirjailijaksi ryhtymisestä. Ajatus ei kuitenkaan houkutellut. Kirjoittaminen onnistui virkavapaitten, lomien ja yökirjoittelun muodossa ilman, että se olisi sanottavammin häirinnyt parisuhdetta, perhe-elämää ja omaa kaventuvaa vapaa-aikaa.

Nyt olen uranssani risteystilanteessa: kirjallisuuden julkaiseminen ei ole samanlaista kuin aiemmin ja olen päättänyt pitää hetken taukoa kirjoittamisessa, vaikka kustantaja ei asiasta ole erityisen ihastunut. Haluan miettiä vakavasti haluanko vielä kokea elämässäni vapaan kirjailijan elämää vai jatkaa eläkeikään sivutoimisena kirjailijana.

Kuten huomaatte: monet kirjailijan huolet alkavat jo ennen kuin kirjailijan ura on suoraan startannut. Siksi komppaan aloittajan huolta. Kannattaa harkita. Salanimestä ei kustantaja hypi riemusta: ei messuille, lehtiin, telkkariin, radioon kasvoja ja nimeä, ei kirjailijahaastatteluja kulttuurilehdissä jne. Kirjailijan työ kun ei ole niin yksinäistä kuin monet luulevat. Toki kirjoittaminen on yksinäistä päiväpuurtamista liuska liuskalta teos teokselta, mutta julkaisutilaisuudet ja niiden laukaisema julkisuuden mahdollinen kiinnostuminen ovat hyvin paljon sosiaalisuutta vaativaa paljastelua. Ja minun tapauksessani, vaikka yritän pitää päätyöni sivussa, se on aiheuttanut työnantajalta tyytymättömyyttä.

Liikaa ei toki kannata spekuloida. Jokaisen kirjailijan kohtalo on omansa näköinen. Samanlaista ei ole, joten on vaikea sanoa kuka joutuu työnantajansa silmätikuksi, kuka saa kannustusta ja ylpeyttä.

• 6

Kiitos tästä viestistä. Toivottavasti sopiva malli löytyy itsellesi jatkoa ajatellen.

Jotain kuvatun kaltaista nimenomaan haluaisin välttää. Maallikoilla on epärealistisia luuloja kirjailijoiden suhteen; kuvitellaan, että keskiverron romaanin julkaissut olisi nyt lyönyt rahoiksi, vaikka todellisuus on täysin toista. Samaan aikaan työnantajani irtisanoo rutiininomaisesti väkeä, joten yhtälö on hiukan huolestuttava.

Olen (ehkä naivisti; en tunne alaa) kuvitellut, että voisin käyttää kirjailijanimeä (sama etunimi, eri sukunimi) ja tuolla nimellä mutta omalla naamalla esiintyä julkisuudessa sen verran kuin tarvitaan ja kysyntää on. Sillä tavalla tuon profiilin voisi pitää työpaikalla matalana ja parhaimmillaan näkymättömänä. Yksittäisistä lehtikuvista, joissa käyttäisi vaikka täysin erilaisia silmälaseja, kukaan muu kuin lähipiiri tuskin edes tunnistaisi. Muutenkin nuo photoshopatatut (vitsi vitsi) viralliset kirjailijakuvat on sellaisia, ettei niistä arki-ihmistä kovin hyvin tunnista.

Kornia ja tyhmää. Miksi haluan kirjoittaa, jos jo nyt pelkään onnistumisen tuottavan ongelmia ? Toisaalta, harvapa pääsee niin pitkälle kuin "Out of Sight" tässä harrastuksessa/työssä.

• Nimimerkki "Uusi alku" viitannee itsellekin puolentoista vuosikymmenen ajalta tuttuun työkontekstiin.

Kokeilin sitä leikkiä ne vuodet, kunnes fysiikka petti. Sitten ymmärsin, että en ollut laisinkaan ymmärtänyt mistä elämässä on kyse. Oli tehtävä muutamia radikaaleja siirtoja, joiden tuloksena minulle kirkastui mikä on tärkeää ja mikä taasen ei. Työ ei ollut yksi niistä, vaikka sen verran kannattaa olla pragmaattinen, että saa elatuksensa hoidettua.

Siihen ylikierrosmaailmaan, jatkuvaan tavoitettavuuteen, lentokenttäkohkaamiseen ja stressaavaan elämäntapaan on lopuksi vain yksi, joka sen hyväksyy. Asianomainen itse.

Asiaan. Kuviot ovat vialla, jos harrastetta vailla todellista näyttöä yritetään käyttää vipuna, kampeamaan ulos työtehtävistä tai sivuraiteelle uran kannalta. Ei tätä kannata kierrellä tai kaarrella. Jostain pitää tässä elämässä tinkiä, ja sen valinnan tekee jokainen ja myös elää valintansa seurausten kanssa.

Kirjoittaminen on yksi niistä harrastuksista joista voi murto-osalle syntyä toimeentulo. Onhan niitä sivutoimisia yrittäjiäkin, urheilijoita, jne. Kaikki joutuvat tasapainottelemaan nykyisen näennäistehokkuuden aikana työelämän epävarmuustekijöiden parissa.

Kun saan potkut, saan ne yksinomaan sen takia että työtehtävieni hoitoon ei olla tyytyväisiä (best case) tai kvarttaalikohkaamisen takia (typical case). Samantekevää onko filatelia, kuvataide vai kirjoittaminen vienyt huomioni työnantajan kannalta olennaisista asioista.

Minusta olisi näinä aikoina epärealistista kuvitella, etteikö potkuja tulisi. Kyllä ne tulevat, niihin on syytä varautua. Ahneus ajaa ilman jarruja...

Mikä on tärkeää elämässä: se, että tietää mikä on tärkeää. Siitä on seurauksia, joista yksi liittyy valintoihin ja niiden kanssa elämiseen. Pikkunilkkejä on työelämä täynnä, on sitten jokaisen oma valinta miten paljon antaa heidän vaikuttaa omaan elämäänsä.

Ymmärrän toki huolet aihepiirin ympärillä, mutta jossain kohdin tulee jokaisen tehdä päätöksiä ja seistä niiden takana, syteen tai saveen. Muutoin sallii toisten vedättävän itseään. Kakun säilyttäminen sitä syöden on tunnetusti vaikeaa.

"Out of sight" selostaa kokemuksiaan rikastavalla tavalla niille, joille kysymys on lähinnä akateeminen. Totta toinen puoli, on sanottava. En voi kuitenkaan olla rohkaisematta havaitsemaan, miten paljon ihminen voikaan vaikuttaa elämäänsä. Moni antaisi varmaan puolet valtakunnastaan, jos pääsisi jaolle dilemmasta.

• uusi alku

Näin, näköjään useampi on sentään ymmärtänyt mitä tarkoitin. Eihän stressityössä kenenkään sellaisten mielestä ole hohtoa, joka sitä on itse tehnyt. Mutta kun oma ja perheen toimeentulo on sen varassa niin ei pysty riskeeraamaan. Tietenkin kysymys omasta tai kirjailijanimestä on yksilön kannalta hypoteettinen niin kauan kuin ei ole kustannussopimusta, mutta keskustelukysymyksenä mielenkiintoinen.

Kyllä se silti vähän korpeaa kun tietää että on töitä (kulttuuriala; erilaiset virat esim. opettajanvirat) joissa kirjailuharrastus voi olla jopa meriitti. Itse joudut businessmaailmassa pitämään matalaa profiilia jo siitä että kiinnostuksen kohteet ovat "hieman" muualla kuin niissä kvartaaleissa.

• 37

Kyllä minä ainakin koen että omalla nimellä kirjoittaminen on liki mahdotonta, jos tahtoo säilyttää uskottavuutensa. Kirjailija-tittelistä on tullut niin monen downshiftaajan ammattinimeke, että jo pelkkä kirjoittamisharrastuksen mainitseminen väärässä kohtaa saattaa sulkea ovia.

Jos kirjoittaa kirjan, kannatan ehdottomasti salanimeä, matalan profiilin ylläpitämistä ja jos kirjoittaa vakavaa kirjallisuutta, kannattaa ehdottomasti tehdä se miehen nimellä, vain siten voi saavuttaa laajan lukijakunnan.

Toki meillä on Sofi, mutta onko meillä ketään muuta naiskirjailijaa, joka olisi arvostettu myös miehisissä piireissä ja yritysten johtoportaassa?

• scarabaeus

" Jos kirjoittaa kirjan, kannatan ehdottomasti salanimeä, matalan profiilin ylläpitämistä ja jos kirjoittaa vakavaa kirjallisuutta, kannattaa ehdottomasti tehdä se miehen nimellä, vain siten voi saavuttaa laajan lukijakunnan. "

Niinpä.

Ja Sofihan porskuttaa politiikalla, näin olen ymmärtänyt.

• Out of Sight

Peruskoulun opettajanvirka ja kirjailijan ura, erityisesti lastenkirjailijan ura, katsotaan plussaksi.

Läänintaiteilijoiksi mielellään valitaan taiteensa edustaja, kirjallisuuden läänintaiteilijaksi kirjailija. Mutta nekin toimet ovat muuttumassa enenevässä määrin tuottajapohjaisiksi maailmoiksi, joita tulevaisuudessa vetää taiteen keskustoimikunta eikä paikallinen läänin taidetoimikunta.

Taideopettajan ja taiteilijan ammatti ovat toimivaksi katsottuja yhdistelmiä. Jotenkin luonnolinen kombinaatio, jossa kumpikin ala ruokkii toistaan. Symbioosi.

Tieteen alalla taiteen tekeminen katsotaan negatiiviseksi ilmiöksi. Että voisi sekä tutkia että luoda samaa alaa, ei ole erityisen hyväksyttävää. Ehkä jos tutkija on ensin pitkälle ansioitunut ja sitten kirjoittaa läpimurtoteoksen, joka on taiteellisesti korkea ja mahdollisesti ulkomaita kiinnostava, ainakin palkintoja haaliva ilmiä. Tästä paras ja tunnetuin nykyesimerkki Euroopassa lienee Umberto Eco.

Valinnat eivät ole helppoja. Tilanne on kuin epätyydyttävässä tilassa olevassa liitossa: jatkaako, katsoako korjautuuko tilanne omalla aktiivisuudella vai siirtyäkö seuraavaan vaiheeseen ja päästää irti. Mahdottomia vaihtoehtoja ei ole, on vain rohkeutta ja epäilyä valinnan seurausten johdosta. Minä olen päättänyt kohdallani miettiä kirjoittamisen kanssa, pieni lepo ei ole koskaan huono asia luovalla alalla, vaan saattaa avata uusia mahdollisuuksia oman tilanteen ymmärtämiseen.

• Ei kirjallisuus tarvitse uhriutumista, eikä hyvä teksti sukupuolista kategorisointia.

Joku menneisyyden taideihminen kerran loihe tokaisemaan, jotta yhdistys joka hänet hyväksyisi jäsenekseen, ei tulisi missään tapauksessa kyseeseen hänen kohdallaan.

Kolme-seiskalle toteaisin kirjastoni sisältävän runsaasti naiskirjailijoiden teoksia. Niitä on Canthista lähtien aivan näihin tuoreisiin, ajassamme oleviin. Minusta on absurdia edes väittää jotakin sellaista, että pitäisi genderiverhoutua voidakseen menestyä. Ja mitä on tämä "vakava kirjallisuus"? Onko se tosikkomaista?

Hyvä teksti elää ja luo paikkansa lukijoiden sydämessä.

Minä en häpeä omia tekstejäni, enkä sitä että laadulliset haaveeni ovat niin kaukana todellisuudesta. On se toki nöyryyttävääkin huomata, että kirjoittaminen - kelvollinen sellainen - ei olekaan tuosta-vaan-juttu... kyllä epäonnistumisenkin voi tehdä omalla nimellä, suoraselkäisesti.

Keskinkertaisuuden olemukseen kuuluu, että tarvitaan joko huono tai hyvä kirjailija mitätöimään proosani. Molempia on nähty. Pitääkö tässä nyt ruveta salanimellä huseeraamaan, piittaako joku puolen puupennin vertaa.

Sellaiset ovet annan sulkeutua kernaasti joiden takaa löytyisi kirjoittamiseen nuivasti suhtautuvia. Ei taidetta voi omistaa, ei sitä voi kahlita. Viime kädessä kirjoittaja on yksin tekstinsä kanssa, ei siellä toimikunnat kohottele maljoja.

Itse on tekstiinsä uskottava. Päinvastainen olisi jotenkin murheellista.

• Marxin veljekset

Groucho Marx sanoi noin yhdistyksen jäsenyydestä, koomikko, ei varsinainen taiteilija.

• Realismia
        Marxin veljekset kirjoitti:

Groucho Marx sanoi noin yhdistyksen jäsenyydestä, koomikko, ei varsinainen taiteilija.

Itse olen pitänyt koomikkoa taiteilijana, jopa suurimpana, jos hän on hyvä.

• Realismia

"Pitääkö tässä nyt ruveta salanimellä huseeraamaan, piittaako joku puolen puupennin vertaa." Siinä se on pähkinänkuoressa. Zenigma kirjoitti kai aiemmassa ketjussa myös omakustantamisesta hyvin. Toivotan menestystä Zenigman kirjoittamisille.

• kirjailija--

Riippuu täysin siitä, mitä kirjoitat.

• Realismia

Tuo motiivi käyttää salanimeä ei vielä tullutkaan esille tässä viestiketjussa.

• Kupzika

Eiköhän meidän ns. oikeita (???) töitä tekevien eli jonkun mielestä oravanpyörässä olevien suurin huoli ole kirjoittamisen suhteen se, milloin on aikaa kirjoittaa. Jos työ matkoineen vie vähintään 12 tuntia viitenä päivänä viikossa, joskus viikonlopullakin ja nukkuakin pitäisi, niin mistä ihmeestä siihen kirjoittamiseen löytyy aikaa.

Olipa työpaikka mikä hyvänsä, niin ihmisen itsensä on luotava itsestään omannäköisensä kuva. Ei kaikkien tarvitse käyttää vapaa-aikaa teeveenkatseluun taikka siihen, että laukataan pitkin kaupunkia laumana pimppejä ja vielä maksetaan siitä (= naisten kymppi), muita vapaa-ajan aktiviteetteja on maailma pullollaan. Jos ihminen hoitaa hommansa niin että työsuorituksen arvioinnissa tulee täydet pointsit, niin kyllä siinä pitäisi olla munaa tai muskeleita uskaltaa julkaista (jos niin hyvin käy, että julkaisupäätös tulee).

• Realismia

Salanimi tuo ongelmia eikä ratkaise niitä varsinkin, jos salanimen käyttämiseen on syynä se, että pelkää työpaikkansa tai statuksensa menettämistä. Kirjailijan ammatissa jos missä on tärkeää arvostaa tekemisensä korkealle, sillä kaikki eivät (kuten todettua) pidä kirjoittamista ja kirjallisuutta puupenninkään arvoisena ja sitä vähemmän pitävät, miten vaikeaa kirjailijan itsensä on kirjailija olla.

• Kupzika

Eikö se ole yksi tapa nostaa edes vähän kirjallisuuden arvostusta edes jonkun silmissä, jos hoitaa ne duunit viimeisen päälle ja sitten vielä julkaisee? Saattaa hämmentää jonkun kirjakammoisen arvomaailmaa, pistää ajattelemaan, että ihan hyväkin tyyppi ja tehokas työntekijä voi kirjoittaa.

• Realismia

Yksittäisen kirjailijan merkitystä hänen elinaikanaan en menisi liioittelemaan. Jos tavoitteeksi asetetaan laatukirjallisuuden preesens, se on ehkä 50 vuotta, jolloin tekstin todellinen arvo voidaan mitata. Elantoa, myntimenestystä, arvostusta tavoitellessaan kirjailija ei tietenkään tee muuta kuin elää omaa elämäänsä, johon ulkopuolisen on paha mennä mitään sanomaan. Kollegiaalisuus (toisten kirjailijoiden työn arvostaminen) ja korkeat laatukriteerit olisivat kuitenkin kirja-alan etu pitkällä tähtäimellä. Jos kirjalija ei itse arvosta työtään, sitä ei voi odottaa muiltakaan.

• mitä ihmettä

Viestistä ei nyt kyllä käy selkeästi ilmi, mitä yrität sanoa.

• Realismia

Otsikko oli viekö kirjan kirjoittaminen uskottavuutta. Kyllä se voi viedä, se on riski vaikkapa työelämässä eikä kirjailijana mahdollisesti muutenkaan onnistu. Näitä pohtii moni kirjailija, jokaisella on omat kokemuksensa, johtopäätöksensä ja ratkaisunsa. Kustantamoilla on omat bisnesstrategiansa, jotka muuttuvat ja menevät välillä päin honkia. Mutta jos kirja-ala itsekin alkaa nähdä itsensä pelkkänä bisneksenä, kirjailijat jaetaan menestyjiin ja epäonnistujiin, kirjallisuudesta tosiaankin tulee pilipalihommaa. Vielä kirjalijoita ja kirjallisuutta pääsääntöisesti arvostetaan. Myös Wahlroos kirjoitti kirjan. Viestini siis ei ollut suunnattu kenellekään tässä ketjussa kirjoittaneelle, vaan yleistä pohdintaa siitä miltä yhteiskkuva nyt peilistä näyttääkään, kun itsekin olen kirja-alalla.

• scarabaeus

" Myös Wahlroos kirjoitti kirjan. "
      juu.
      Ja Kalle Jälkiviisas ja Mato Valtonen ovat kuulemma julkaisseet jotakin

huussilukemista

kesän ratoksi.

Näin se menee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      69
      3769
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      38
      2381
    3. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      71
      2348
    4. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      60
      2228
    5. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      33
      1994
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      71
      1584
    7. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      76
      1497
    8. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      58
      1061
    9. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      68
      1012
    10. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      40
      929
    Aihe