Eli kun auttaa hädässä olevaa ystävää elämäntilanteen muutoksen jälkeen ja ostaa toiselle kotiin perus juttuja. Sanallisesti luvannut maksaa luottokorttilyhennyksen suoraan, mutta näin ei ole tapahtunu. Yhteissumma 1000€ luokkaa! Kuinkas toiset on hoitanu omat rahat takaisin? Onko poliisijutun aineksia? Saako laitettua käräjien kautta ulosottoon, kun ei ole velkasopimusta kirjallisena vaan pelkkä suullinen? Ja jätä kirjoittamatta jos aiot sanoa "kun aina pitäs olla sopimus velasta"... Tiedetään.
Asiallisia vastauksia kiitos?
Ystävälaina. onko kokemusta kellään?
98
12264
Vastaukset
Velan maksamatta jättäminen ei ole rikos, joten asia ei kiinnosta poliisia vähäisimmissäkään määrin. Mitä velkakirjaan tulee, niin suullinen sopimus on yhtä pätevä kuin kirjallinen, mutta ongelma tulee vastaan siinä että sinun tulee voida toteennäyttää tehty sopimus.
- Victor K
Poliisin mielenkiinto käsittääkseni riippuu siitä onko velkaa ollut tarkoitus maksaa takaisin. Jos kaverisi on erehdyttämällä sinua hankkinut itselleen taloudellista hyötyä ja siten sinulle vahinkoa, on kyseessä petos.
Mut joo, alkuperäisen sopimuksen toteennäyttäminen velallisen aikeiden lisäksi on semmonen urakka, johon 1000 euron takia ei mahdollisesti ryhdytä. Suosittelen siis sinua myymään velan paikkakuntasi moottoripyöräkerholle, joka perii sen käsittely kulujen kera. - 32
Victor K kirjoitti:
Poliisin mielenkiinto käsittääkseni riippuu siitä onko velkaa ollut tarkoitus maksaa takaisin. Jos kaverisi on erehdyttämällä sinua hankkinut itselleen taloudellista hyötyä ja siten sinulle vahinkoa, on kyseessä petos.
Mut joo, alkuperäisen sopimuksen toteennäyttäminen velallisen aikeiden lisäksi on semmonen urakka, johon 1000 euron takia ei mahdollisesti ryhdytä. Suosittelen siis sinua myymään velan paikkakuntasi moottoripyöräkerholle, joka perii sen käsittely kulujen kera.hankalaksi voi mennä. jos siirsit rahat kaverin tilille siittä on tosite, että rahaa on siirtynyt. mikäli annoit rahat kouraan tai maksoit tavaroita homma on hankalampi.
- Typeryys...
Asennoidu nyt siihen että olet "lahjoittanut" ystävällesi perustavaroita. Ja ylläty sitten mikäli jotain maksaa takaisin...
- 15+9
Taitaa jäädä entiseksi ystäväksi, jos ei velkojaan maksa. Mä ainakin käräyttäsin tollasen ystävän yhteisille kavereille, tutuille ja vaikka kaverin perheelle ja sukulaisillekin. Kun lähipiiri kuulee, ettei kaveri maksa velkojaan, niin osaavatpa muut edes varoa!
Voihan sitä mennä pyytään velkakirjaan nimmaria, ja jos ei heru, niin sanot, että kerrot velasta kaikille sen tutuille, jotka vaan kiinni saat.- velkakirja
Mä lainasin 5000€ "kaverille" velkakirjan ja allekirjoittaneiden todistajien kanssa. Rahoja ei takaisinmaksusopimuksesta huolimatta ole kuulunut euroakaan takaisin.
Täs ei kavereille tai lähipiirille kertomisesta ole hyötyä.
Mitä mun pitäisi tehdä? - timmy the dog
velkakirja kirjoitti:
Mä lainasin 5000€ "kaverille" velkakirjan ja allekirjoittaneiden todistajien kanssa. Rahoja ei takaisinmaksusopimuksesta huolimatta ole kuulunut euroakaan takaisin.
Täs ei kavereille tai lähipiirille kertomisesta ole hyötyä.
Mitä mun pitäisi tehdä?Mene sen kotiin ja kompastu vahingossa taulutv:tä/ päin että se menee rikki, tai pudota vahingossa kukkaruukku kaverin auton konepellin päälle. Pahoittele kovasti tilannetta ja lupaa korvata vahingot. "ai niin sä olitkii mulle 5000€ velkaa otetaa korvaukset pois siintä velasta".
- Aha, no paljonkos
timmy the dog kirjoitti:
Mene sen kotiin ja kompastu vahingossa taulutv:tä/ päin että se menee rikki, tai pudota vahingossa kukkaruukku kaverin auton konepellin päälle. Pahoittele kovasti tilannetta ja lupaa korvata vahingot. "ai niin sä olitkii mulle 5000€ velkaa otetaa korvaukset pois siintä velasta".
tämän toiminnan seurauksena saa niitä lainaamiaan rahojaan takaisin?
- JesseSus
velkakirja kirjoitti:
Mä lainasin 5000€ "kaverille" velkakirjan ja allekirjoittaneiden todistajien kanssa. Rahoja ei takaisinmaksusopimuksesta huolimatta ole kuulunut euroakaan takaisin.
Täs ei kavereille tai lähipiirille kertomisesta ole hyötyä.
Mitä mun pitäisi tehdä?Kannattaa valittaa asiasta nettiin esimerkiksi tälle foorumille tai vaikkapa Facebookiin. Kaikki voivat päivitellä asiaa julkisesti ja sinua itseäsikin ärsyttää enemmän, niin kannattaa kärsiä nyt kunnolla koko rahan edestä.
Tosiasiassa: Ei kannata lainata kellekään mitään ilman velkakirjaa.
- ollako vai eikö olla
No ensinnäkin, henkilöhän ei todellakaan ole ystävä jos em. kaltaisen vedätyksen teki.
Ja toisekseen, mikäli sinä olet esim. tavarat ostanut niin käypä hakemassa ne pois, niistä varmaankin kuitenkin näkyy mahdollisesti siellä luottokorttipuolella merkintää?
Kolmanneksi, voithan ilmoittaa ns. ystävällesi että hyväntekeväisyys loppui nyt tähän ja paalua tiskiin. Voit käytännössä nimittäin niistä perusjutuista keräillä ainakin pienen osan tappioista takaisin ja loput ihan silkkana rahana, mieluummin heti tietenkin.
Sääli on sairautta ja ihminen joka noin tekee ei ansaitse minkäänlaista ymmärrystä asiassa. Ystäviä ei ole kellään koskaan liikaa ja niitä olemassaolevia on osattava arvostaa.- ota uusiksi
Paitsi että toisen kotiin tunkeutuminen on kotirauhan häirintää ja mikäli niistä tavaroista ei ole kirjallista sopimusta, niiden vieminen on varkaus. Se on ihan sama mitä luottokortissa lukee, jos ne on sen ihmisen kotona, pitää voida todistaa, että ne ei ole hänen: nehän voi olla lahja, jonka sekopää lahjoittaja käy hakemassa eli varastamassa takaisin jne. jne. jonkun riidan takia ja loppujen lopuksi, tuolla menetelmällä saa tuomion sekä kotirauhan häirinnästä, että varkaudesta.
Ne pitäisi nekin hakea oikeuden kautta pois, milloin sillä luottokorttimerkinnällä saattaisikin olla vaikutusta (ja kuiteilla) mutta aika kalliiksi tulee. Tonni on siinä vaiheessa pikkuraha.
Paalua voi pyytää lyömään pöytään, mutta me emme tiedä onko sillä kaverilla sitä. Jos ei ole, niin ei ole. On aika hurjaa lainata kyllä tonnia, ja siinä kohtaa täytyy jo sanoa, että omaa tyhmyyttä, jos ei katso kenelle tonniaan tyrkyttää. Vikaa löytyy myös lainaajasta, emmekä me tiedä koko tarinaa.
Ylläolevalle (15 9) sanoisin, että noin kannattaa toimia jos haluaa tulla leimatuksi ku**pääjuoruilijaksi, joka levittää pa*kaa ihmisistä. Niin se on ja niin se nähdään "sekin hullu käy täällä itkemässä jostain sohvasta", "soittiko se ääliö teillekin, joo, tänne se itkee jotain keittiön jakkaraa" ja kohta on sekin ihminen levittänyt ihan itse itselleen sekopään maineen, jolta ei totisesti olisi kannattanut apua ottaa vastaan.
Ei nuo "neuvot" ole ihan loppuun saakka mietittyjä. - Mafia ei kyllä
toimi suomessa. Mutta kun pari kolkon näköistä partasuista mopopoikaa liiveissään tulee käymään niin eiköhän sitä maksuhalua irtoa.
- Diipadaadiipadii
ota uusiksi kirjoitti:
Paitsi että toisen kotiin tunkeutuminen on kotirauhan häirintää ja mikäli niistä tavaroista ei ole kirjallista sopimusta, niiden vieminen on varkaus. Se on ihan sama mitä luottokortissa lukee, jos ne on sen ihmisen kotona, pitää voida todistaa, että ne ei ole hänen: nehän voi olla lahja, jonka sekopää lahjoittaja käy hakemassa eli varastamassa takaisin jne. jne. jonkun riidan takia ja loppujen lopuksi, tuolla menetelmällä saa tuomion sekä kotirauhan häirinnästä, että varkaudesta.
Ne pitäisi nekin hakea oikeuden kautta pois, milloin sillä luottokorttimerkinnällä saattaisikin olla vaikutusta (ja kuiteilla) mutta aika kalliiksi tulee. Tonni on siinä vaiheessa pikkuraha.
Paalua voi pyytää lyömään pöytään, mutta me emme tiedä onko sillä kaverilla sitä. Jos ei ole, niin ei ole. On aika hurjaa lainata kyllä tonnia, ja siinä kohtaa täytyy jo sanoa, että omaa tyhmyyttä, jos ei katso kenelle tonniaan tyrkyttää. Vikaa löytyy myös lainaajasta, emmekä me tiedä koko tarinaa.
Ylläolevalle (15 9) sanoisin, että noin kannattaa toimia jos haluaa tulla leimatuksi ku**pääjuoruilijaksi, joka levittää pa*kaa ihmisistä. Niin se on ja niin se nähdään "sekin hullu käy täällä itkemässä jostain sohvasta", "soittiko se ääliö teillekin, joo, tänne se itkee jotain keittiön jakkaraa" ja kohta on sekin ihminen levittänyt ihan itse itselleen sekopään maineen, jolta ei totisesti olisi kannattanut apua ottaa vastaan.
Ei nuo "neuvot" ole ihan loppuun saakka mietittyjä.Mutta jos sulla on kuitit ostetuista tavaroista omalla kortillasi ja tavarat omassa kotonasi, niin sittenhän tämän lusmun pitää jotenkin todistaa, että ne on viety hänen kotoaan. Ja jos ei murtojälkiä eikä todistajia asianosaisten lisäksi ole, niin paha siinä on lusmun alkaa enää lusmuilemaan.
Mutta oletettavasti tässä tapauksessa on ollut kyse jostain pienemmästä, en ymmärrä missä "elämäntilanteen muutoksessa" tärkeintä olisi jonkun taulutv:n tms. hankkiminen, että pitää ihan lainaa ottaa.
- hsksisu
minä lainaan vain niille kavereille joista haluan eroon .takuu varmasti katoavat
- gggg
Se on ihan paras neuvo että älä sotke muita raha-asioihisi. Suomessa on sellainen sosiaalijärjestelmä joka auttaa jos on todella pulassa, sekä kirkko, spr yms järjestöt, eli apua saa kunhan pyytää. Juurikin tuollaisten hyväksikäyttäjien vuoksi en itse sotke raha-asioita ihmissuhteisiin. Se on sitten kiva muistutella maksusta ja jos tulee kusetetuksi niin kiva juttu. Vaikka olis miten luotettava niin ei ihmisistä koskaan tiedä aina varmaksi.... Jokainen hoitakoon omat rahansa. Vanhemmille voisin lainata ja antaakin rahaa jos nyt niin tiukilla joskus olisivat. Muille en.
- Jep jep
gggg kirjoitti:
Se on ihan paras neuvo että älä sotke muita raha-asioihisi. Suomessa on sellainen sosiaalijärjestelmä joka auttaa jos on todella pulassa, sekä kirkko, spr yms järjestöt, eli apua saa kunhan pyytää. Juurikin tuollaisten hyväksikäyttäjien vuoksi en itse sotke raha-asioita ihmissuhteisiin. Se on sitten kiva muistutella maksusta ja jos tulee kusetetuksi niin kiva juttu. Vaikka olis miten luotettava niin ei ihmisistä koskaan tiedä aina varmaksi.... Jokainen hoitakoon omat rahansa. Vanhemmille voisin lainata ja antaakin rahaa jos nyt niin tiukilla joskus olisivat. Muille en.
Jep, itse lainaan vain pieniä summia ja vain sellaisille kavereille, jotka tiedän tunnollisiksi. Onneksi lainaa ei kysellä usein, raha-asioita ei pitäisi sekoittaa ystävyyteen.
- Minäkin tein näin!
Tyyppi oli täys pummi kaikkia kohtaan. Kahvilassa ei koskaan maksanut omiaankaan, reissuissa "ei just" ollu antaa bensarahaa. Jos kerättiin porukalla rahaa jonkun lahjaan niin tämä tyyppi "unohti" aina maksaa osuutensa.
Lainailin sille rahaa ja ajattelin, ettei se pysty 500€ maksamaan takaisin. Päästin siis "lainan" tuohon summaan ja sitten aloin kyseleen rahojani.
Kas kummaa kun tyyppiä ei ole näkynyt! Veikkaan, että jos jossain ollaan törmäämässä niin tyyppi vaihtaa kadun puolta. Eka kysymykseni on jatkossa aina kun sitä nään :"Oisko sulla yhtään rahaa?"
On mennyt jo pitkälti säästön puolelle kun tuosta on jo muutama vuosi.
- Raharenki
Kyllähän tuo aika paskamainen tilanne on. Itse pyrin lainaamaan semmoisia summia mitä on varaa menettää, pidän niitä sitten ikäänkuin "maksuna" siitä tiedosta ettei toinen ole lisäluottamuksen arvoinen.
Oletan että olet jo keskustellut asiasta ko kaverin kanssa? Voi hyvin olla että ei jostain syystä saanutkaan rahoja kasaan, eikä kehtaa ottaa asiaa puheeksi (joo tyhmää, mutta ihmiset on =)
Sanoisin että jos ette saa asiaa sovittua, niin jää saamatta nuo rahat.
Siltä varalta että etinen ystäväsi on epärehellisen lisäksi tyhmä, voit yrittää kysellä rahojasi sähköpostin/tekstiviestin/facebookin yksityisviestin avulla, jolloin hän saattaa tarjota sinulle sen kirjallisen todisteen lainasta. Tai tietty tallentaa hänen kanssaan käymäsi keskustelun, mutta menee jo vähän agentiksi.
Eipä mulla muuta - joooph
Eipä niitä taho takaisin saada, mulla on työpalkkoja tommosen suullisen sopimuksen takia 2000 e saamatta eikä niitä koskaan sieltä tule saamaan, mut eipä tarvi enää sitten sille ihmiselle töitä tehä, vaikka ois miten sesonki päällä ja kiire =D
- 77788888899999999999
Siitä on jo kauan, kun Hesan satamassa aikanaan tilapäismiehenä tai B-miehenä ollessani lainasin muutamalle äijälle muutamia satasia. Äijät mankui ja mankui rahaa pyytäessään 'varmaan maksan takaisin' varmaan maksan takaisin' Mutta sitten kun heiltä paljon jo sovitun takaisinmaksupäivän jälkeen pyysi takaisin lainaamaansa rahaa niin alkoi venkoilu ' kyllä minä maksan sen nikkelimarkan' Ei näillä koskaan ollut tarkoituskaan takaisin maksaa, eivätkä ikinä maksaneet.
Sama peli oli yhden alkoholisoituneen rakennusduunarin kanssa jolle mm. autoremonttia kävin ilmaiseksi tekemässä. Hän aina silloin tällöin ilmestyi kämpälleni mankumaan anna satanen ja sama laulu 'varmaan maksan takaisin ensi viikolla' Tälle päädyin lainaamaan kerran satasen, ja itse asiassa sain tuon satasen takaisin muutaman kerran sitä kerjättyäni, mutta vasta noin vuoden kuluttua.
- Lainaa vain
Olethan keskustellut hänen kanssaan ja varmistanut, että häntä ei huvita maksaa ollenkaan? Ehkä hänellä ei vielä ole rahaa tai ehkä hän kuvittelee, että sinua ei haittaa vaikka saisit rahat vasta aikojen päästä.
Minun työ"kaverini" lainasi minulta kahteen kertaan yhteensä 2.200 euroa. Velkakirjat tehtiin todistajien allekirjoituksella ja asian piti olla kunnossa. Aikansa vetkuteltuaan se liero jäi "masennuslomalle", joka päättyi, kun palkka lakkasi juoksemasta ja Kelan vuoro oli maksaa "sairauspäivät".
"Sairaslomansa" aikana se liero pääsi velkajärjestelyyn ja minun saamisiksi tuli 480 euroa. Olin myös masennuslomalla ja irtisanouduin, kun esimieheltäkään en saanut mitään tukea.
Esimies on uudessa duunissa, jossa hän ei sielläkään ole suosiossa, velallisesta en tiedä, mutta itse nautin eläkepäivistä. En ikinä enää lainaa kenellekään kymppiä enempää. Lainaaminen on paras keino päästä "ystävästä" eroon.
Pahoin pelkään, että olet heikoilla, kun sinulla ei ole faktaa lainasta. Ehkä noista aiemmista vastauksista voisi olla jonkunlaista apua. Älä silti ryhdy mihinkään lainvastaiseen touhuun.- et saa rahojas
Edes parhaaseen kaveriin ei kannata luottaa jos sano maksavansa takas. Itse olen lainannut ainoastaan sellasille kavereille joilla on töitä. Jos on töitä niin on varaa maksaa takas.en lainaa ikinä noin isoja summia. Voi olla et menetit rahasi mut poliisia ei kiinnosta. Voit tietty haastaa sen käräjille mut ei siitä tule muuta kuin lisäkuluja sulle. Jos kaveris on varaton niin käske sen hankkia jotain pas.ka duunia edes et voit saada osan rahoistas takas.
- Juttele ensin
Ihan perusjuttuina muillekin, että tuolla joku onkin sanonut, että lainaa vain summia mitä on varaa menettää ja mitä voi sitten pitää maksuna siitä, että tietää, ettei koko loppuelämänsä aikana semmoiselle tarvitse lainata. Silloin se on halpa laina.
Mutta, jos tonni on kipuraha, mitä se monelle on, sitä kannattaa jo miettiä. Ihmiset saavat kyllä perusjuttuja ihan kierrätyskeskuksista ja parilla sataa. Sukulaisiltakin löytyy yleensä jotain ilmaiseksi jne.
Jos on oikeasti hätä ja elämänmuutos, tyytyy kyllä ihan tyytyväisenä vähempäänkin kun uusiin ja niin että kaikkea pitää olla.
Joillekin vähempi riittää muutenkin. Joten tästä lähtien tiedät, että perusjutut kotiin saa oikeasti muutamalla satasella ja sitten kun on itsellä rahaa, voi hommata enemmän.
Kukaan ei kuole hetken köyhyyteen, voi jopa tehdä ihan hyvää.
No, se nyt on mennyt, ja aika hankalaahan tuo on. Olethan varmasti puhunut ystävllesi tästä, että onko hänellä rahaa ja maksusuunnitelma? Hän ei ehkä ymmärrä, ettei tonni ole niin pieni raha että sitä voisi maksella miten vaan, tai hän yrittää maksaa sitä kerralla ja kun se ei onnistu, hän ei tajua lyhentää jne.
Voisit sanoa hänelle, että olisi aika ruveta lyhentämään tuota lainaa, vaikka 100 € kuussa.
Käräjät tulee kalliiksi ja aina, aina, ja aina kannattaa yrittää selvitä ilman kalliita käräjiä, poliiseja tms. aina. Se olisi laskuttajienkin etu: jos ihminen ajautuu konkkaan, voi olla että SINÄ maksat veroina sen tonnin taas yhdestä varattomasta, jolla ei ole varaa elää eikä maksaa sinulle. Lisäksi sinä menetät rahasi, ystäväsi ja pa*kan maku siitä suuhun jää.
Yritä ensin puhua, olla itse suora, reilu ja tarjota vaihtoehtoja.
Lisäksi, lain mukaan, vaikka koko homman saisi perintään, siinä kestää kuukausia ja siksi toisekseen... Velkojalla on lain mukainen velvollisuus noudattaa hyvää perintätapaa. Eli, yrittää löytää ratkaisu ilman ylimääräistä vahinkoa ja kustannuksia velalliselle. Tahallaan ei saa vahingoittaa eikä olla veemäinen, jos toisen tilanne on hankala. Joten, se ei ole mikään helppo tie sekään. Perinnässä on sekin ongelma, että sen kustannukset ja korot ovat joskus niin suuret, että se joka on velkaa, toteaa, että on turha maksaa mitään, kun tilanne on niin toivoton, ettei taakka koskaan katoa... Mitäs sitten?
Ystävälaina on tehokas tapa päästä ystävistään eroon. Raha on meille paha aihe. Mitään ei pidä hankkia minkä menettäminen vie konkkaan, mitään ei pidä lainata, mihin oma talous kaatuu. Vaikka sinulla olisi kirjallinen sopimus, ei riidasta kaunista tule.
Joten. Varmista että ystäväsi tietää, että sinä haluaisit pikkuhiljaa rahasi takaisin, joko kerralla tai osissa. Varmista että hän ymmärtää, että se tonni on sinulle rahaa, ja sinäkin tarvitset sitä.
Ja älä ensimmäisenä ole haastamassa riitaa, sinä itse ne rahat kuitenkin päätit lainata. Muista myös se, olitko lepsu sopiessasi takaisinmaksusta? Oliko takarajaa? Aikataulua? Miksi lainasit? jne. se helpottaa, sillä riidalla et saa ehkä aikaan mitään muuta kuin riidan.- duuseri
Niin minäkin olin ensin kohtelias kun lainasin kaverille rahaa ja ostelin hyvänä (tyhmänä) ystävänä paitoja joita se näytti Seppälän ja Kappiksen hyllyiltä 90-luvulla.
Sitten kun oma elämä muuttui eli tapasin miehen joka opetti mut sanomaan EI, niin en ollut enää tyhmä vaan vielä tyhmempi ja mieheni oli tietenkin kaiken pahan alku ja juuri joka aivopesi ja alisti minut omaan tahtoonsa....
Näinhän se meni mutta ei sanottu ääneen, eihän hyvä ystävä tällaista tietenkään tehnyt!
Tietynlaisen logiikan mukaan minä vaan olin ainoa tyhmä, joka sai kovan koulun ja opin siitä ettei kannata lainata rahaa ystävälle.
Minä käänsin selkäni ystävälle jonka mielestä tärkeysjärjestyksessä on ekana ystävä ja hänen hätänsä
(eli Hänen hätänsä, eihän minulla ollut hätää koska en halunnut häneltä uusia vaatteita kun en älynnyt kerjätä eli mulla vaan yksinkertaisesti ei ollut POKKAA ja mulla oli väliaikaisten työttömyysjaksojen lisäksi o-m-a-a rahaa), eli:
mielihalunsa ja ajanvietto-ongelmansa (bailaus, ja kahvittelu stadissa, mutta ei kyläilyä IKINÄ luokseni edes ennen mieheni tapaamista) NS. bestiksen kanssa.
No siis. Kun olin oppinut sanomaan muutamia kertoja sanan EI, se syntyi myös omasta päästä - ei vain miehen päätöksestä - päätin että paras ystävä ei saisi ompelukonetta Hobby Hallista siten että lasku tulisi minun nimiini ja hän maksaisi ne....en siis luottanut häneen. Hui kun olin ilkeä.
Siitä ja joistain muistakin jutuista -mm. jostain satasen lainasta jota en suostunut antamaan- totesin puhelimessa että en ole sossu, kasvoi lumivyöry joka pysähtyi siten että 14 vuoden ystävyyssuhde päättyi.
Minun ääntä ei haluttu kuulla, vaikka yritin korjata välejä, kai yritin liikaa ja kuvittelin vielä että toinen olisi ollut kypsempi kuin aiemmin.
Välirikosta oli kulunut aikaa...Aloin pikkuhiljaa tajuta että vastassa oli persoona joka ei pitänyt siitä että hänelle annettiin pallo kun ihmissuhteessa mentiin alueille jotka olivat synkkääkin synkempiä.
Eli tilanteita jotka olisivat vaatineet AITOUTTA, REHELLISYYTTÄ, KOMPROMISSITAITOJA, AIKUISUUTTA. Hän ei sitä mahdollisuutta käyttänyt, kun ei kokenut että olisi ollut tarvetta pelastaa jotain.
Päätin myös olla itsekseni aikuinen ja jätin hänet rauhaan..
hänkin päätti kerran että hän halusi keskittyä siemailemaan valkkaria ja levittämään minusta omia kokemuksiaan työtovereilleen, jotka myös päivittelivät minun käytöstäni. Jokaisellahan on omat totuuskäsityksensä.
Kaverini myös päätti, ettei minusta tule ikinä kummia hänen lapselleen, kun olin kieltäytynyt jostain lainaamisjutusta, tai olin kieltänyt häntä tekstailemasta toistuvasti mieheni kännykkään
(minulla ei ollut silloin omaa, eikä kaveri tykännyt kun kiellettiin),
eikä hän EDES OLLUT RASKAANA!!! ai niin, siis joskus tulevaisuudessa....
Alennuin itsekin joihinkin sanomisiin, lähinnä kirjeissä. Puhumaan hän ei suostunut tai kyennyt. Äänestähän kuulee ihmisen tunteet, kai.
No tämä oli tämmöinen purkaustiivistys. Oppi on saatu ja ihmisiä on tullut lisää elämääni. Rahaa en oo lainannut kenellekään. Mutta välit ei korjaantuneet ikinä. Ehkä paras niin.
Kaipa sekin kaveri jotain oppi, tai sitten ei. Ainakin lapsensa oppii jotain elämästä, toivottavasti eivät hyväksikäyttäjiksi mutteivat myöskään liian hyväuskoisiksi.
Taitolaji, lasten kasvattaminen...joitakin aikuisia ei kannata kasvattaa, jälki voi olla rumaa.
- Tööts
Kokemuksesta tiedän ja en enää lainaa. Pyydän menemään pankkiin asioimaan
- öö sattuu
niin onhan noita jotka perii nopeasti ja ottaa
kyllä varmasti"kulut" maksajalta - Heh...
öö sattuu kirjoitti:
niin onhan noita jotka perii nopeasti ja ottaa
kyllä varmasti"kulut" maksajaltaEi kai tonnia kukaan lähde perimään kun se ei riitä edes korvaukseksi???
Sinäänsä huono juttu mut jos kaveri lainaa 1000e noin vaan kyl sil sitä valuuttaa on ja jos täl laina kaveril on huono hetki ja just päässy jaloilleen tol rahal niin kyl se sit maksaa niit kun se rupee samaa moneyta takas päin, että kukin päättää kohdallaan. Itse olen lainannut 2000e kaverille jossain määrin saanut takas, mutta en siitä nosta mitään haloota kaveri maksaa takas kun pystyy en mä siihen kaadu rahaa on ja sitä tulee lisää. Et miksi tarvisi ruveta pilaa toisen mainetta jos kaveri koittaa parhaansa saada rahojaan kasaan velkaa varten.
ja sulla tarvii olla suullisesti todisteita tästä velasta tietenki jos lainaan myöntää tän lainan jne. sit voit viedä mut käräjiltä saat vaan kuluja lisää jos viet sen ilman mitään todisteita ja suullinen sana on niin turha siel sil ei tee mitään ja poliisia nuo ei kiinnosta pätkääkään.
- En lainaa mitään
Jos ei ole varaa harjoittaa pikavippitoimintaa niin ei kandeis hirveesti ryhtyä pankkiriksi. Vain sellaisia summia kannattaa lainata muille joita on varaa menettää. Mä en lainaa kellekään mitään, mutta onhan joku joskus pitäny mua pihinä. Just kun tavara ei lainassa parane vaan kuluu ja kenties rikkutuukin ja niitä voi olla mahdottomampikin saada takaisin ehjänä kuin tuo vaivaiset tuhat euroa. Asennoidu niin, että voit hyvin osallistua talkoisiin joissa autetaan vaikeuksissa oleva kaveri takaisin jaloilleen.
- mk
Yksi hyvä tapa on ilmoittaa asia keverisi vanhemmille ja seuraavan kerran kun tapaatte ja kyselet rahasi perään ja tulee ympäripyöreä vastaus ja olette sellaisessa paikassa missä kukaan ei näe niin vedät kunnolla kaveria yllättäen paleaan ettei kerkiä jännittämään ja ilmoitat että seuraavan kerran tulee kunnolla pesäpallomailasta jos rahaa ei kuulu. Itsekkin lainasin kaverilleni muttatakisin maksu kesti liikaa ja jossain vaiheessa vain loperin lainaamisen ja kerroin että ei ole mania ja kun uuttä prärkää ajattelin ostaan ja kaveri ihmetteli niin sanoin että kyllä semmoinen 5t€ pitää tilillä olla ja en ole mikään pankki enkä sosiaalitoimisto.
Kun ei ole mitään velkakirjaa niin ulosottoon et sitä saa vaan peri rahat hyväksi katsomaallasi tavalla että silleen.- hd-kolli
soita pojille ne hoitaa velan sulle pois tavalla tai toisella, pientä korvausta vastaan..
- Shooting Gallery
hd-kolli kirjoitti:
soita pojille ne hoitaa velan sulle pois tavalla tai toisella, pientä korvausta vastaan..
Kuinka pientä korvausta vastaan? Ei siihen mikään riitä korvaukseksi, joten miinuksellehan lainaaja jäisi. Äläpä puhu asioista, joista et mitään näköjään tiedä.
- Halloota !
No no 'mk'. Ei vapaehtoisesti annettuja lainoja mennä nyrkein ja pesäpallomailoin perimään.
"Niinkuin auringon polte pilven varjossa, niin vaipuu väkivaltaisten voittolaulu". - mk
Halloota ! kirjoitti:
No no 'mk'. Ei vapaehtoisesti annettuja lainoja mennä nyrkein ja pesäpallomailoin perimään.
"Niinkuin auringon polte pilven varjossa, niin vaipuu väkivaltaisten voittolaulu".Jos toisella ei ole aikomustakaan maksaa niin kyllä keinot löytyy noille huijareille ja parhaassa tapauksessa kaveruus päättyy lyhyeen ja sen takia ei kannata kaverisuhteita pilata lainailemaalla liian isoja summia että silleen.
- saman kokenut
Tee nyt kuitenkin ehdottomasti rikosilmoitus, kyllä poliisi sen vastaanottaa. Tässä on sana sanaa vastaan ja kun "ystävääsi" kuulustellaan, saattaa myöntääkin asian ja maksaa velkansa tai voitte tehdä kirjallisen sopimuksen, että maksaa vähitellen jos ei heti pysty.
- saman kokenut
Nauhoita puhelu, jossa puhutte velasta, silloin sinulla on todiste suullisesta sopimuksesta, joka on yhtä pätevä kuin kirjallinenkin. Tai yritä saada tekstiviestitse/sähköpostitse tms. vastaava.
- perkele
Mun ex kaveri myös mulle velkaa 700 eur, eikä varmasti ikinä maksa takaisin. Maksoin tilisiirtona, että sellainen sopimus, mutta ei muuta paperilla asiasta.
Ehdotin että lyhentäis edes 5 eur / kk mutta kun ei niin ei..
Yllättäen laittoi itse välit poikki, vaihtoi numeroa jne, konsti sekin ettei tarttis maksaa
Kyllä tekisi mieli joku lähettää hakemaan rahat pois, mulle kuitenkin iso raha - ei lainaa....
En ikinä lainaa kellekkään, ne on lahjoituksia. Vastaavanlainen tapaus kummiskiin: naapurin koira hyökkäsi suoraan meiän koiran kimppuun, veri vaan tirskui kuonosta. Säikähettiin siinä kaikki ja tottakai hän lupasi maksaa kulut ja myö juosuttamaan koiraa eläinlääkärille. Kukkarokin oli siinä kotona mut sain laskun mukaan tikkauksesta ja antibiooteista, vein sen sitten sinne naapurille.
Arvatkaa vaan maksoko !
Alkoi tulla karhuja korkoineen ja lopulta ulosotto. Tonni sinne ja tänne..sehän on vain maallista mammonaa.Minä olen kanssa antanut ykiki tonnin rahaa miniänkin elämään..ja tiedän ettei niitä kriminaaleilta takaisin saa..kalliiksi tulis hakia käräjien kautta.Se on elämää ei sen enenmpää..ite olen nyt persaukinen muiden takia mut mitä sitten..multa eivät ainakaan enää mitää saa.Hahhaa!!
- huijattu
ei niin hyvää kaveria ole, et rahaa lainaan, olen sen oppinu kantapään kautta..
- Ceepe
Kun kaveri tai "kaveri" pyytää lainaa, niin on kaveruuden ulosmaksun aika.... Kannattaa suorittaa se kaveruuden ulosmaksu mahdollisimman pienellä summalla, Tässäkin tapauksessa olisi aivan varmasti riittänyt 100€:a ja sillä olisi päässyt tyypistä eroon. Ei tule pyytämään lisää ja jos tuleekin, niin voi sanoa että entisetkin on maksamatta, niin uutta ei tipu...
- joku on aina kova
Jos on ollut hätätilanne, niin siinä tilanteessa taitaa kaikki keinot olla sallittuja, valitettavasti. Onhan sinulla kuitenkin luottokorttilasku, itse kyllä käyttäisin kaikki ei-niin-sallitutkin-keinot, että saisin omani takaisin.
- kiva tyyppi
VELKASOPIMUS on aina tehtävä kirjallisena 1000 e on iso raha. Ulosottoon ei ilman velkasopimusta sitä saa edes poliisin kautta.
- Mike2012
Jos tunnet isoja punttimiehiä tms. pistä kysäisemään, josko kaveri maksaisi velkansa.
- joopa joo
Pitää opetella sanomaan EI rahan pummaajille.
Jos välit menee kieltäytimisestä, niin olisi käynyt myöhemmin jostakin muusta asiasta.
Koskaan ei pidä lainata rahaa enempää kuin on valmis häviämään. - Edunvalvojan puheile
Ensinnäkin tämä juttu on keksittyä huomionhakupotaskaa. Kukaan ei lainaa tonnia kaverille ilman papereita ja harvalla sitä tonnia on tuosta lainatakaan, saa olla melko sinisilmäinen, että antaa "kaverille" tonnin lainaan ilman velkakirjaa - niin sinisilmäistä ihmistä en tunnekaan. En edes markka-aikaan. Summa on sen verran huomattava, että siitä varmaan on joku nostotapahtuma todistettavissakin. Tuntuu kyllä että juttu on ihan tuulesta temmattu. Poliisi voi asiaa ehkä tutkia mutta
kyllä nää taitaa siviilikanneasioita olla enimmäkseen.
VELKAKIRJA pitää olla velallisen omakätisesti kirjoittama tai kahden ei sukuliastodistajan läsnä ollessa allekirjoitettu pääsääntöisesti. Jos asia oikeuteen menee niin tapahtumille pitää olla todisteita, osallisuudesta jne. Sepitetyt tarinat pidetäänkin juuri sillä pois oikeussalista. Väärästä syytöksestä voi saada itse tuomion.
Jos tarina olisikin totta niin tuo on enemmänkin hyväksi käyttämistä, tälläsillä keinoilla viedaan vanhuksilta suuria summia rahaa. Poliisi osaa neuvoa, tämä on vähän väärä foorumi, oikeusaputoimisto neuvoo myös.
Jos on näin hyväuskoinen niin oikeusaputoimistosta voi saada myös edunvalvojan joka voisi paremmin tässä tapauksessa auttaa asiaa.- palkansaajam
Älä sinä persaukinen vingu, itse olin juuri järjestämässä 7000€ ystävälainaa, jossa pohdittiin velkakirjan tarpeellisuutta, se kuitenkin tehtiin, mutta ihan varteenotettavana vaihtoehtona olisi ollut jättää tekemättä.
1000e on liki jokaisella töissäkäyvällä varaa lainata, ei se niin iso raha ole nyky-Suomessa.
Toki millekään äskettäin tavatuille kaverinkavereille tms. en kehota lainaamaan, jos ei halua ajatella lainaa ihan suorana lahjoituksena.
- ei ne tulot vaan
Olen lainannut muutamalle tutulle rahaa ja vaikeimman kautta saanut rahat takasin. Ikinä en enää lainaa kellekään. Se on vissi ja varma. Kuolkoot vaikka nälkään mun puolestani.
- perintähommaa
Käytä jotain perintötoimistoa, jolla on nahkaliivi työasuna.
- pahatyttökö...
myy velkasi , ne tuo sulle tonnisi ja ottaa neljä tonnii velalliselta itelleen, vähän korkoja ja kun kyse "kaverista " niin kerrot ensin hänelle, et velka lähtee liikenteeseen tai sitten maksat.... niin mä tekisin ? :)
- kaveri ja ei kaveri
Lainasin minäkin kaverille 1500e , mutta siitä tehtiin velkakirja , kuinka ollakkaan piti minua tyhmänä, ja luuli että ei tarvitse maksaa takaisin, mutta minä laitoin summarisen haastehakemuksen, ja kaikki meni ulosottoon, ja sain kaiken takaisin, mutta sinun tilanteesi valitettavasti on todella heikoilla kantamilla, ellei kaverisi ole todella niin hyvä kaveri, että maksaa kaiken takaisin pitääkseen sinut ystävänäsi.
- kokemusta on
HAKKAA SE!!!!!!!!!
- heitä voltti
keksi parempi provo !!!!!
- I wish ewerybody
V1ttuuks lainaat, lainaaminen on aina lainaamista ikinä ei olla 100% varmoi saaks takas sovitusti.
- ei enää lainoja
Itse tunsin aikoinaan samanlaisen "kaverin" jolta onneksi pitkän vääntämisen jälkeen sain puristettua hänelle lainaamani rahat takaisin. Eipä ole sen koommin heppua näkynyt, onneksi.
Teinkin päätöksen että en lainaa enää kenellekään, mutta jos rahaa aion jollekin niitä tarvitsevalle luovuttaa niin teen sitten lahjoituksen enkä vaadi niitä takaisin. Pari kertaa olen myös rahanmankujia auttanut siten että ollaan menty ruokakauppaan ja ostettu heille yhdessä (lahjana) elintarvikkeita mutta ei mitään alkoholia tai tupakkaa. - huoh.. en lainaa..
En lainaa, kamalaa kun kaverit kysyy. Menee vaan välit siinä, inhottaa kysellä rahojen perään. Ei ne maksa ajallaan ja sitte pitää vielä kuunnella sitä vonkunaa kun ei oo varaa siihen ja tähän yhyy yhyy. Kummasti kuitenki voi baarissa käydä ja kengät on uudet.
Mä olen lainannut niin yh-äidille, raksamiehelle, opiskelijalle kuin korkeasti koulutetulle hyvässä duunipaikassa olevalle. Samanlaisia kaikki, sosiaalinen asema tai rahatilanne ei vaikuta. En lainaa enää koskaan, toivottavasti ei kukaan kysele.. - Noordea
Minäkin lainasin pieniä lainoja tosin 350 euroo työkaverille joka sattui olemaan vielä puolimustalainen. Olisihan se pitänyt arvata että se on hyvästit niille rahoille.
- Entisiä ystäviä!!!!!
Elämäni varrella olen kolmelle "ystävälle" lainannut rahaa.
Yksikään ei maksanut takaisin ja yksikään ei ole enää ystäväni.
Ne pikku summia lainailevat ovat toivottomia luusereita, jotka eivät ikinä opi rahan käyttöä, eivätkä myöskään sitä, että menetävät ystävyyden sotkiesaan asioitaan. - pummi on pummi
Minulla on yksi miespuolinen tuttu, joka on vuosia tehnyt satunnaisia hanttihommia, vaikka yliopistotutkinto suoritettu. Hänellä on yksi hyvin toimeentuleva kaveri, jota kustantelee tuttunikin kuluja. Mielestäni tuttuni käyttää häntä tosi härskisti taloudellisesti hyväkseen. Tyhmähän se on, joka tällaisen mahdollistaa.
- siru.roger
aika rankkoja ehdotuksia !!!! Miksi ystäväsi ei ottanut esim. lainaa.
sitähän saa kuka tahansa nykyään !!!
On omaa tyhmyyttäsi mennä "antamaan" rahaa suullisen sopimuksen mukaan.... ei kai kukaan nykyisin tee enää niin....???
Täytyy vain todeta tähän, että tyhmästä päästä kärsii koko kukkaro. - kolmen tähden Vuoksi
Itse lainasin serkkutytölleni rahaa noin 150 euroa ja autoin häntä ilman mitään vaikeuksia, koska meidän piti olla mainitusti "ystäviä".
Meni puoli vuotta eikä velan takaisinmaksuja näkynyt eikä kuulunut. Itselleni tuli ahtaat ajat, joten aloin viimein itse kysellä velkojani takaisin, kun ei velallinen itse ollut tähän päivään mennessä asian tiimoilta yhteyttä ottanut. Kysyin, milloin hän saattaa asiansa hoitaa ja selitin jopa tiukan tilanteeni hänelle jotta hän ymmärtäisi rahoilla olevan todella kiire. Hän tiesi että tarvitsen rahaa saadakseni ruokaa ja lupasi maksaa heti "seuraavana perjantaina". Mitään maksua ei näkynyt eikä kuulunut ja jouduin soittamaan uudestaan asiasta. Hän oli "unohtanut" asian ja lupasi uudestaan maksaa "seuraavana perjantaina". Sama toistui taas ja lopulta näitä "seuraavan perjantain lupailuja" kesti noin 8 kuukautta, kunnes sanoin hänelle ettei näin asioita elämässä hoideta. Kahdeksan kuukauden aikana soittoja kertyi yli kymmenen, sekä lisäksi noin puolikymmentä tekstiviestiä. Kuunneltuaan saarnani hän lupasi hoitaa asian "heti". Soitin kahden kuukauden päästä että missä se "heti" viipyy. Pidin uudelleen saman saarnan, jonka olin pitänyt 2 kuukautta sitten. Mitään pahoitteluita ei kuulunut eikä hän osoittanut mitään ymmärrystä, että hän on pettänyt minut pahan kerran. Hän vain lupasi laittaa maksun suoraveloitukseen, ja niimpä asia lopulta hoitui.
Olin patistanut häntä maksamaan kymmenen kuukautta ja soitellut hänelle itse omaan puhelinlaskuuni. Mitään anteeksipyyntöä ei tullut eikä hän ikinä kysynyt, miten voisi hyvittää kaiken ja voisiko hän esim. korvata edes puhelinkulut. Mitään hän ei halunnut hyvittää. Hän sai vaivoin maksettua lainaamansa 150 euroa.
Sanoin hänelle, etten enää ikinä tule auttamaan häntä ja samalla peruin ystävyyteni ja kaveruuteni hänen kanssaan.
Hänelle jäi vielä tavaroitani lainaan, mm. satojen eurojen arvoinen työkalupakki. Niiden perään soittelin vielä kuukauden ajan ja vaikeuksien kautta hän sai kuin saikin palautettua tavarani minulle. Hän asuu lähellä minua ja hänellä on auto, mutta hän olisi halunnut, että minä haen tavarani häneltä. Minun piti selittää hänelle, että hän palauttaa ja tuo ne minulle, koska hän on ne lainannutkin.
Hän toi viimeisetkin tavarani minulle eikä puhunut huonosti hoidetuista asioistaan mitään. Hän ei pyydellyt anteeksi eikä pahoitellut. Hän ei tarjonnut hyvitystä eikä edes ymmärtänyt tehneensä mitään väärää eikä sitä, että meidän ystävyytemme on loppu. Hän kysyi minua kylään "uuteen kotiinsa", ja minä ihmettelin, miten hän edes kehtaa jutella minulle jotain noin joutavanpäiväistä, vaikka hän on juuri menettänyt minun ystävyyteni ja aiheuttanut sen, että minä en halua enää edes nähdä häntä.
Hän oli jossain vaiheessa jopa kadottanut työkalupakkini teille tietymättömille, ja lainaamani dvd- levyt tulivat takaisin siinä kunnossa, että niitä oli heitelty vähintään seinään.
Tein sen päätöksen etten lainaa enää koskaan kellekään mitään. - jk
ei kannata lainata rahaa
- jopjooj
Ota yhteys liivijengiin. Proviso heille on 30- 45 % velan määrästä. He kertovat, miten asia hoidetaan ja kuinka puhtaana pidät omat kätesi. Tuskin edes vetävät tätä "kaveriasi" turpaan.
Ainakin saat jotain takaisin. Oikeastaan he ovat tavallisia miehiä, perheenisiä.
He eivät vain tee tavallista työtä.... - Kohtuukaikes..
Asian vierestä : Itse lainaan kyllä rahaa mielelläni jos joku pummaa, pääsee niistä eroon koska eihän niitä takaisin maksun aikana enää mistään tavoita. :)
Eli jos sulla on ollut 1000e ylimäärästä , niin ompahan iso koetinkivi ystävyydellenne.
Tuskin sellaisen summan saaneella mikään kovin hepponen asenne ole, mutta pyydä asiakirja vaikka takautuvasti allekirjoituksineen.
Niin. Ainakin näet saatko takaisin rahasi vai et... ison summan takaisin saaminen vie varmasti aikaa, ja tehkää jonkinlainen kohtuullinen takaisin maksu suunnitelma. - Kaveri kerjäs rahaa
Löysin vanhan luokkakaverin facebookilta noin puolitoista vuotta sitten, jota en ollut nähny 11vuotee. Olen tuntenut tän kaverin ala-asteesta lähtien. Pienenä koulussa kaveri oli mua kohtaan kiva. Sitten kun kaveri pienenä tuli meille kylään, se oli hirvee nälkänen ja kehtas kerjätä epäkohteliaasti ruokaa. Myöhemmin huomasin että se oli varastanut multa karkkia. Toiselta luokkakaverilta tää kyseinen kaveri varasti 50markkaa, jonka tää toinen kaveri sai mummoltaan synttärilahjaks. Myöhemmin mä ja 50markkaa menettänyt kaveri selvitettiin asia tän varas kaverin kanssa erittäin kiukkusesti. Varas-kaveri pyyteli anteeks itku kurkussa multa karkkivarkaudesta ja toiselta kaverilta rahan varastamisesta. Annoin anteeks ja olimme hyviä kavereita koko sen ajan kun olimme samassa koulussa ala ja ylä-asteella. Sitten koulun loputtua en nähnyt varas kaveria 11vuoteen, kunnes löysin sen facebookilta ja vaihdettiin kuulumisii. Kun menin kaverille kylään synttärikutsuille, niin en meinannu tunnistaa varas kaverii, kun siitä huomas että on viinalla pilannut ulkonäkönsä ja mennyt huonoon kuntoon. Sitten facebookilla se on mainostellut rahojen levittelemisii. Kerran se mainosti vuosi sitten ennen jouluu että osti silloselle tyttöystävälleen joululahjaks kaulakorun ja vei syömää. Silloselle anopilleen osti joululahjaks joulutähtikukan. Silloselle appiukolle osti 24päkki kaljalaatikon. Silloselle lankolle antoi joululahjaks 50€ käteistä. Mainosteli vielä facebookissa että jäi antelias joulumieli. Ei mennyt siitä kun noin 2päivää, kun tyttöystävänsä jätti. Sitten siitä noin 2viikon kuluttua se soitti mulle ja pyysi lainaks 20€, kun sanoi olevansa tiukoilla. En suostunut lainaa senttiikää, vaikka se lupas maksaa takas. Kyllä siitä loppujen lopuks huomas ettei oo muuttunut koulun jälkeen. Siitäkää ei oo muuttunut, kun edelleen on mua kohtaan ystävällinen ja sitten se tuhlaa kaikki rahansa viinaan, ei osaa yksin asuessa elättää itseään ja yrittää käyttää muitten kavereitten kiltteyttä hyväks.
- paratiisi hui
Ei olosoton kautta mitään saa normaali-ihmiseltä. Velallisen pitäisi olla rikas ja paljon omaisuutta. Suomi on huijareiten ja rikollisten paratiisi.
- eienäälainailua
Ite lainasin kaverilta useampi vuosi sitten 900 egee, jotta sain vuokrat maksetuksi. Olin silloin päässyt töihin, joiden luulin jatkuvan useamman kuukauden. Sitten selvisikin, että kaupunki järjesti siivoustyöhön jonkun firman, joka teki homman halvemmalla. Aluksi pystyinkin maksamaan kerran kuussa satasen, mutta 3. kuun jälkeen oli rahat niin tiukoilla, että tuo lainanhoito sitten jäi ja jäi. Monta kertaa viimeisen 2 vuoden aikana halusin jatkaa maksamista, mutta hävetti tosi paljon ottaa yhteyttä tämän asian tiimoilta (tilinumerokin oli johonkin hävinnyt nettipankista). Vihdoin viime vuoden lopussa otin yhteyttä ja pahoittelin kovasti ja kerroin halustani hoitaa tämä velka pois.
Vastaanotto oli peloistani huolimatta hyvä ja hän ymmärsi kyllä (hänellä ei todellakaan pikkurahasta puutetta, mutta toki odottaa että velat maksetaan takaisin), sain tilinumeron ja nyt on velat maksettu. Tietenkin aikaa kului ihan liikaa tuon velan maksamiseen. Hän kun ei varsinaisesti kuulu läheisimpiin ystäviin (asuukin ihan toisella paikkakunnalla), mutta olemme tutustuneet saman harrastuksen yhteydessä aikoinaan.
Ehkä kannattaa siis ensin kysyä rahojaan takaisin, koska tuota lainaajaa saattaa todellakin hävettää se, että ei ole saanut asiaa hoidettua alkuperäisen sopimuksen mukaan (mutta pystyisi hoitamaan lainan vaikka vähän pienemmissä erissä) eikä kehtaa kysyä voiko sopimusta muuttaa. Meitä ihmisiä on niin monenlaisia. Mutta voitte uskoa, että seuraavan kerran kun näen tämän kaverin, jolta rahaa lainasin, ei jännitä niin paljoa. On se vaan mukavaa hoitaa velat pois!!! - velallistenVihaaja
Mua itteäni vituttaa tosi paljon kaikki velalliset ja tökeröt ihmiset. Olen jopa ajatellut vapaaehtoistyönä alkaa periä ihmisten velkoja.
Ajattelin aloittaa naispuoleisista velallisista ja heikommista tai nuorista miehistä/pojuista joilla ei ole suoranaisia suhteita poliisin ylijohtoon tai kansanedustajiin.
Ajattelin oikeasti periä velkoja, koska olen monelle melko tuntematon ja vihaan sieluni pohjasta velan pystyyn jättäneitä.
Jos on selkeät toidsteet antaa että velka on totta ja velallinen kieltäytyy maksamasta,ni antakaa vaikka sähköpostiosoitteitanne jos mua vaikka alkais kiinnostaa nämä isänmaanpetturit.
En välttämättä käyttäisi kidutusta tai suoraa väkivaltaa,mutta jos velallisella lemmikkieläimiä on, kyksenen kyllä pistämään lemmikkieläimen lihoiksi.
Kyllä haaveissani siinätisi sellainen ammatti, jso vaikka 300-400 euroa keikasta sais, puhelut virolaisilla prepaid korteilla tehtynä ja puhelimet kirpputorien kautta hommattuja. Puhelut perinnän kohteelle aina suurten yleisötapahtumien reunalta missä paljon ihmisiä ja ei omasta kotikaupungista.
Siinä olis velallisella ihmeteltävää kun ekat numerot on 372 eikä 358, jos ei vieläkään velanmaksu kiinnostaisi. Tietty perinnässä olsis välillä 5-7 vuoden taukoja - kohtuullinen 40% vuosikorko juoksisi koko ajan, ja jso venkoilu jatkuis, vois lisstiä lisää velallisen lemmikkejä. Siis eläviä eläimiä.
Ah, tällaista liikeideaa voisi vaikka joku tosimies toteuttaa.Jos en itse viittisi alalle lähteä, varmasti käyttäisin tällaista palvelua jos mulle oharit tehdään. En osaisi surra yhtään velallisen lemmikin puolesta.....velka on AINA tärkeämpi hoidettava kuin joku musti tai murre..... - MChelvetinperkele
Jos ja kun tyyppi ajautuu tuohon jamaan ( ei ole tarkoituskaan maksaa)
Turha tosiaan lakiteitä hakea,ystäväpiirille kertominen joskus auttaa
ääritapauksissa ei sekään,ja ei se kuitti maksusta mikään todiste ole
tyyppi sanoo että maksoit "pebasta", eli MOT ÄLÄ lainaa kaverille yli
20e KENELLEKKÄÄN,pelottelu/uhkailu,pahoinpitely tms voi viedä
yllyttäjän/tekijän linnaan ja yllyttäjä saa enemmän kuin tekijä, no linnassa
saatkin sitten maksaa suojeluraha kokoajan, eli unohda kokojuttu !! - AINO HELENA
mulla on vastaavanlainen tapaus,kyseessä on 55-vuotias sisareni,hän ei koskaan ole oppinut käyttämään rahaa,lainasin hänen pojalleen ajokorttirahat,tietokonetakauksen kun hän opiskeli,myös tytärtä olen auttanut,en olisi auttanut sisartani,mutta katsoin että lasten täytyy voida opiskella, nyt poika on töissä insinööritoimistossa,tytär opiskelee Helsingissä, nyt mulla on ongelma, maksaako eläkeläis sisareni koskaan takaisin 7000euroa,joka on viime vuosina kasautunut? voinko antaa summan perintään? kärsiikö aikuisten lasten luottotiedot siitä? voinko periä summan sisareltani? luottotietoja hänellä ei ole! En tiedä miten lapset suhtautuu jos pyydän heiltä,koska he tarvitsevat rahat itse.Poika aikoo ostaa auton ja asunnon,tyttären opiskelu jatkuu vielä, hän on myös töissä. vai annanko olla, rahat menetettyinä.sisareni tyhjenteli myös äitinsä ja isänsä tilejä, kun he elivät.hän käytti myös poikansa perintörahat.
- no money no loans
Mä ymmärrän sen jos sun sisaren lapsilla on tarpeita ja haluat auttaa heitä rahallisella lahjalla tai takauksella. Mutta samalla voit teroittaa niiden päähän sitä, että velalla eläminen ei ole hyvä asia.
Itse olen päättänyt paljon vääryyttä kakarana nähneenä, että kultalusikalla ruoktirut paskiaiset saa olla rauhassa. Yksinkertaisesti on kynnyksiä joiden yli minun jalkani ei mene, on tontteja joille minulla ei ole asiaa. Jotku vaan on kasvatettu kakarana kultalusikalla ja ne ei sit ymmärrä mikä meni pieleen ja miksi heitä vihataan. He itse vihaavat myös niitä jotka kakarana on vaillla kaikkea ja aikuisena yksin
- no money no loan
Onko ystövyys sen arvoista, että alkaisin antamaan suuria summia raha tai vaikka takaamaan lainoja?
Itse olen miettynyt joskus asiaa ja todennut.... siis pitäs olla todella paljon rahaa, että sitä alkaisin kylvään.... siis tuhannenkin euron tuki vaatis ainakin 15 000e.
Ja mitä tulee sit tuohon miten autan..... jos olis tuo edellä mainittu raha, niin.... sillähän pystys tekee omavelkaisen pankkitakauksen ja maksamatonta velkaa perittäs ensin päävelalliselta ja sitten vasta takaajalta. Menisin siis kaverin kanssa pankkiin ja sanoisin, että kaveri tarvii lainaa ja annan tonnia vastaan sen rahasumman takuuksi nimeni kera.
Mutta todella aivan äärimmässä tilanteessa itse lähtisin suoraan antaa isoa summaa lainaan, just sen takia, että se raha on menetetty.
Ei ole nii hyvää kaveria, että pelastaisian eikä minusta ole huonoilla geeneillä omissa vaikeuksissani kenellekkään omasta tilastani puhumaan ja kerjäämään sääliä. Kun pienillä kivillä rakentaa kiinanmuuria, nii sillä saa parhaiten tukea ja ihmisiä uskomaan itseeni! - Roope Ankkka
Jos alkaa lainailemaan rahaa, niin lainaa vain sellaisia summia, joiden menettäminen ei kirpaise, jos rahaa ei saakaan takaisin. Usein nämä summat on käytännössä alle 100 e summia.
Itse lainaan rahaa tosi nihkeästi, sillä useimmiten vippaajat ovat niitä, joilla ei pysy raha käsissä, vaan se menee juhlimiseen, vaatteisiin tai muuhun turhuuteen. Se mikä laulaen tulee, se viheltäen menee. Jos jollakulla on nälkä, niin voin ostaa makaronipussin ja purkin tonnikalaa tai kutsua kotiini syömään soppaa, mutta kenenkään ryyppäämistä en rahoita, sillä sehän olisi melkein kuin hitaan itsemurhan avustamista!!!
Jos joku tarvitsee esim. avioeron jälkeen uuden kodin perustamista varten tavaraa, niin Fida lähetyskirppis on oiva paikka sellaiseen. Sieltä saa 50 eurolla esim. keittiöön kattavan varustuksen lautasta, lusikkaa ja mukia.
Jos isompia summia lainailee, niin nimet paperiin, todistajien allekirjoitukset kuten mysö velallisen nimi, velkojan nimi, summa ja lyhennysaikataulu. Mielellään myös maininta, että maksun viivästyessä korko yleisen korkotason mukaan. Mieluiten myös pyydä saada nähdä virallinen henkilökortti, jotta saat täydellisen nimen ja hetun mukaan papereihin.
Nimimerkillä: "Liian köyhä lainaamaan tai antamaan luottoa" - Todistusaineistoa!
Lähetä tekstari tai sähköposti tms. viesti ja kysele, milloinkas se maksaa velkansa, eli 500 euroa takas! Tällöin saat vastauksen, että eikös se ollut 1000 euroa?! ja näin sulla on kirjallinen dokumentti ja todistusaineistoa! :)
- Suurempi
Todistusaineistoa!:
Ehkä kannattais mielummin laittaa todellista isompi summa :D Ei kai se myöntäis suurempaa summaa, jos muutenkin yrittää luikerrella maksamasta!
Ja joku oli kommentoinut, että miten kukaan enää lainaa ilman kirjallista sopimusta tm. Noh, itsekin tuli lainattua; en osannut tarpeeksi jämäkästi kieltäytyä, kun ei oo ennen tullu samanlaista tilannetta vastaan, varsinkaan noin isoista summista, ja lainaaja (poikaystävä) lupasi maksaa takaisin. Seuraavaan pyyntöön sanoin EI, kun ei rahoja näkyny. Mut jotenkin ei KEHDANNU kieltäytyä, tai tehdä jotain velkakirjaa (kävi mielessä)! Mutta asioista oppii..
- !! VAROITUS !!
Muutamassa murha.info ketjun keskustelusta käy ilmi, että liiviperintä laittaa molemmat osapuolet maksamaan
- EI "LIIVIPERINNÄLLE"
Juu, näinhän se juuri on. Rikollisten harjoittamaan velanperintä ja uhkailutouhuihin ei missään tapauksessa kannata turvautua. Jos pirulle antaa pikkusormen niin se vie koko käden, ihan oikeasti.
- Kaverapua tästä
Nämä miehet hakevat pyydettäessä rahasi pois, hiukan huonommaksikin kaveriksi osoittautuneelta hepulta.
http://plaza.fi/s/f/editor/attachments/mafia2-1.jpg - Bisnis partner
>> Ajattelin aloittaa naispuoleisista velallisista ja heikommista tai nuorista miehistä/pojuista>>
Pääsiskös tähän bisnekseesi osakkaaksi vielä? Haluaisin erikoisesti hoidella noita velkaantuneita huonoja naisia.
Sinä saat tehdä nuorison kanssa sitten mitäs lystäät. nii ja sitä mä mietin että MIKSI menit lainaamaa kaverilles jos pelkäät ettet saa takasin sitä mitä oot lainannu?
on ihan turha mennä poliisille nillittämää koska niinku joku/jotkut tossa sanoi että ei niitä siel poliisiasemal kiinnosta paskan vertaa tollaset asiat kun tässä yhteiskunnassa on niin paljon isompiaki huolia.- Maksumies...
Mullak on itellä koko ajan maksun alla n.1500e velka (alunperin oli 2000e)
ja kun ei oo kirjallista velkakirjaa (mitä suosittelen aina tekemään) niin ei saa sitä sitten ulosottoonkaan, kun ei ole millä todentaa paljonko sitä velkaa sitten on...
Meillä sukulaislaina ja oon sitten maksanu toisen osapuolen laskuja aina tarvittaessa jne. Toki heti kun tulot paranee (eli pääsen töihin) niin aloitan maksamaan velkaa kuukausittain takaisin.
Mut kaverille en lainais, enkä ottaskaan keltä tahansa lainaa...
Ja oot ainanki yhet oppirahat maksanut, tiedät jatkossa tehdä velkakirjan jos (enää) satut kellekään lainaamaan... - toimii-kyllä
Sano sille että kaveris Sergei ja Boris nous just helikopterillaan ilmaan Tallinnasta. Ovat tulossa käymään kylässä. Sergei muuten harrastaa pesäpalloo ja Boris on muuten vaan mielipuolinen.
Jos minä erehtyisin lainaamaan tuollaisia summia ja velallinen ei niitä maksaisi, niin menisin ensi töikseni peilin eteen kysyen samalla vakavasti kysyen, että miksi lainasit.
- Erehtynyt lainaamaan
Minä lainasin kerran (1400 eur), ja menin sitten peilin eteen vaikka velallinen maksoi sovitusti aikataulaan. Totesin peilinedessä, että oli viimeinen kerta kun lainaan ilman oikeaa hätää, ja jos lainaan hätään niin korkeintaan muutaman satasen. Syistä:
- En kehdannut kysyä/sopia mitään korosta, eikä toinen sitten maksanut mitään ylimääräistä. Tuli tunne, että toimin vain ilmaisena kulutusluotottajana/pankkina, ja siitä jäi paska fiilis. Menetin siis tuossa lainaamisessa pankin maksaman koron, palvelu maksut, ja omaa aika/vaivaa.
- Ajatus siitä kuvitteellisesta mahdollisuudesta, että kaveri jää työttömäksi heti kun oli käyttänyt/lainannut tuon laimaani summan stressasi aivan älyttömästi mieltä. Sillä silloinhan hän olisi ollut käyttänyt minun muutamien viikkojen raskaan työni hedelmät omaan kulutukseensa, ja minä olisin jäännyt nuolemaan näppejäni. En osannut silloin lainatessa ajatella asiaa tältä kantilta (eli mitä olen itse joutunut tekmään sen tonnin eteen), vaan ajattelin vain tyhmästi, että pieni summa kun sitä rahaa kuitenkin on melkein sata kertaisesti, joten mikäpäs siinä.
- Hän pyysi myöhemmin (muutaman vuoden päästä) suurempaa summaa lainaksi. En lainannut enää silloin.
- velaton ja varaton
Pistämpä pari mielipidettä asiaan.
Kukaa ei ole niin ystävä että alkaisin sitä paijamaan lainaamalla rahaa! Yks tapaus on, jolle voisi järjestää n. 15000 e jeesin että se tajuais asiat, mutta se olis apu, ei velka-
Joku kirjoitti velkakirjasta. Sellaisen tekeminen ns. muun tuutavapiirin todistamana on vaikeaa. Olen jopa kerran nähnyt sen että aivan muuhunkin paperiin todistajan saaminen oli vaikeaa, kun paperin sisällä oli joku maininta rahasta ja velasta. Asia pitäs hoitaa jonkun pankkivirkailijan tekemänä ja sehän maksaa.
sen toistan uudelleen, että jos joku tarvii jotain ja siihen rahotusta, nii isoja summia ei suoraa aleta lainaamaan. Äärin on sekin että jos haluaa toisen vuoksi mettää suuren summan rahaa, niin menettä sen omavelkaisella takauksella ja tekee sen niin, että selvityttää kaverin maksukelpoisuuden ja menemällä oikeaan pankkiin ja lupautumalla takaamaan sitten velan sinne.
Kun asettaa pantin kaverin velalle, niin siinä menettää kyllä rahansa, mutta kaveri maksaa korkoa ja ensisijaisesti pääomakin peritään häneltä laiillisesti ja sitten vasta viimekädessä takaajana menettää pantin.
Mutta kaikkihan perustuu siihen, että itsellä on tuo summa jonka kaveri voi ottaa velaksi. Jos pääomaan on täysi pantti, niin voisi uskoa, että pankkikin antaa luottokelpoiselle maksuhäiriöttömälle velalliselle lainaa edullisemmalla korolla.
Mä en vaan usko että kukaa uskaltaaa laittaa kahden yksityisen väliseen paperiin ulkopuolisena nimeään edes todistajaksi. - Kaiken nähnyt
Kylläpäs on visainen juttu. Et edes osannut arvata, että tässä näin kävi.?
Harmillista. Keneen enää voi luottaa? Hae omasi pois korkojen kanssa. Ihan tyhmänä sua pitävät. Ne vielä nauraa sulle.
Tilaa ihmeessä itselles vaikka Aku Ankka. Sitä kun luet niin viisastuminen on varmaa.... - soo
terve.
Anteeksi että minä häiritsen teitä, minä olen thaimaalainen, asun lapualla .viime vuona olen antanut rahaa joku laina , muuta hän ei halua maksaa rahaa takaisin , kun minä annoin rahaa minulla 2 todistaja tietävät.
haluaisin kysyä . jos minä menen oikeusaputoimisto ja haluan minun rahaa takaisin . onko mahdollinen saan rahaa takaisin?
minä justi tulen suomiin ,en tiedä mitä laki suomi oli.
Pyydän että teitä vastaa minulta. olen kiitoliinen.
Ystävälisin Terveisin- Ei pidä luovuttaa
Ehdottomasti kannattaa mennä kun on todistajia. Eihän siitä haittaakaan ole. Ja varmaan saat rahasi takaisin oikeusteitse.
- velanottaja-ko
Minulla on kaksi rikasta kaveria joilta saan rahaa lainaksi 24hvuorokaudessa.Muutama tonni irtoaa ilman mitään selittelyjä.Meillä on 25 vuotinen tuttavuus ja olen poika vuosien varrella lainaillut paljonkin näiltä herroilta mutta aina maksanut takaisin!Vaikka itsellä luottotiedot menneet.Tammikuussa kävin thaimaassa ja lainasin 3000eur lähtiessä ja eilen maksoin viimeisen erän takaisin (500eur)ja nollakorolla.Ja taas saa uutta lainaa!!Yeeeeeessssss!!!!
- autotonko????
Lainaiskohan ne mullekkin? Maksan korkoneen takas! Olen vaki työssä mut entinen ukko pikas luottotietoni ja asiaa käsitellään oikeudessa aikanaan! Tarttisin 5000e heti ja takasin voin maksaa 1000 kuussa, joista korkoa 100e!
- kKHS
Teit pari merkittävää virhettä. Otit velkaa lainataksesi rahaa, ja kuvittelit lainaamisen olevan auttamista.
Paras ratkaisu on tehdä mitä luottoyhtiötkin tekevät; riittävä korko ja pieni lyhennyserä. Laske velalle niin pieni lyhennyserä että kuka tahansa pystyy sen maksamaan (jonka myötä tekosyyt rapisevat) ja lisää että "jos oikein tiukkaa tekee, maksa vain korko." Lähetä tämä tieto tekstiviestinä. Kun saat vastauksen, lisää että viet asiaan oikeuteen jos korot jää maksamatta. - gini1
hei, on myös ongelmia samaisen "ystävä"lainan takia. Lainasin 200€ (tiedän, ei ole mikään jättisuuri summa, mutta mulle suuri, kun vielä opiskelen). Nyt 11kk mennyt eikä oo maksanut takaisin vaikka koko ajan lupaa (tekosyinä että : "meni väärälle tilille" yms...) On facebook keskusteluja joissa lupaa maksaa summan ja pahoittelee myöhästymistä (toisin sanoen "tunnustaa" lainanneensa). Myös tiliotteeseen kirjoitin viesti kenttään "Laina". Onko mitään mahdollisuutta viedä asia eteenäpäin poliisille ja saada rahat takaisin, kun on "ystävä" itse on moneen otteeseen myöntänyt olevansa velkaa?
Kyseessä siis paras ystäväni (entinen nykyään...), johon luotin ja siksi lainasin, koska olin varma, että maksaisi takaisin, kun vakituinen työ yms.. - rshsfjdtj
No, kyllä mä kävisin ihan asiallisesti juttelemassa ja kyselemässä mitä asian kanssa tehdään.
Jos teillä ei ole muutakun sanallinen sopimus, niin voi olla aika vaikeaa näyttää toteen että olet tommosen summan lainannut... jollonka noista poliisijutuista voi mennä välit poikki, jollonka rahojen takasin saaminen on vieläkin vaikeampi juttu...
Mut tää on vaan mun mielipide asiasta.
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä531489- 1231334
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1231218- 1401044
- 101897
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten337831Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82724Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54646Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50643Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64602