Valmistuin viime keväänä sähköasentajaksi ja valmistumiseni jälkeen solmin 1kk:n työsopimuksen työssäopin päätteeksi, jonka jälkeen lähdin armeijaan, josta pääsin 6kk:lla.Kuitenkaan en saanut kyseisestä firmasta jatkoa vaikka työtodistuksessa minua kehuttiin tunnolliseksi syynä tähän ilmeisesti se että firma vähensi henkilöstöä tuon 6kk:n aikana. Suoritin opintonikin varsin hyvin yhtään 1 ei päättö- ja näyttötodistuksessani ole. Edellisissä työssäoppipaikoissa ei kuulemma ole tarvetta työvoimalle varsinkaan kun eräs yritys on lopettanut kokonaan toimintansa.
Ei meinaa saada töitä sitten millään kun kyselen firmoista "onko vapaita työpaikkoja" ja lähettelen työhakemuksia, joiden perään soittelen ja vastauksena lähes tulkoon aina sama "otamme yhteyttä tarvittaessa" ja käytyäni muutamassa työhaastattelussa minua moititaan liian vähäisestä työkokemuksesta?
Miten ihmeessä työkokemusta voin saada kun minua ei haluta palkata eivät suostu edes työharjoitteluun eli, että menen ilmaiseksi tekemään, kuitenkin opiskeluaikoina pääsin työssäoppiin varsin vaivattomasti.
Näinkö suuret ovat ennakkoluulot nuorta valmistunutta ja aika kokematonta kohtaan vai onko työnhaun taidoissa minulla parannettavaa? Viimeiset 4-5kk olen tehnyt työtä, joka ei liity alaani ollenkaan.
En saa töitä vaikka alalla töitä?
11
375
Vastaukset
- Pettynyt92
Ja mahdollisista kirjoitusvirheistä työhakemuksissa on turha "napauttaa" hakemukset olen tarkistuttanut tuttavallani, joka on ammatiltaan äidinkielen opettaja.
- ...
Sun kannattaa lopettaa ne ei koulutusta vastaavat työt, mennä työkkäriin ja ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi ja silloin ne tarjoaa sulle ensisijaisesti vain oman alasi työtä. Ns. ammattisuoja sinulla on varmaan 3 kk, joten tänä aikana he eivät ainakaan tarjoa sinulle muuta kuin oman alasi töitä.
Jos jatkat tällä menolla ei koulutusta vastaavissa töissä, työnantajat eivät ota sinua tosissaan plus, että sinulla on liian vähän työkokemusta omalta alaltasi. - yrittäjä
Laita oma firma: Speedy-Elektro( nimi näyttää palvelualttiutta, sitä pitää olla, muuten saa kengän kuvan persuuksiin).
Jos on auto, niin nimi ja puhelin auton persuuksiin. Alkuaika menisi nimen tunnetuksi tekemiseen, mutta jos teet työt hyvin ja tulet mihin aikaan tahansa, käyttäydyt asiallisesti siitä huolimatta, pidät paperiasiat=kirjanpidon kunnossa, on sinulla VUODEN kuluttua toimiva yritys.
Sitten ehkä voit ottaa töihin vanhemman, jolla on paljon kokemusta. Silmät ja korvat auki, voit oppia koko elämäsi.
Voit myös lähettää isännöitsijöille pienen kirjeen ja käyntikorttisi. Ja yrittää saada jossain isommassa paikassa huoltosopimuksen, joka sisältää parin päivän työn joka kuukausi.
Hitaasti, mutta varmasti eteenpäin. - työnjohtaja
Kannattaa tarkastaa onko työhakemus kunnossa
http://www.kolumbus.fi/tyohakemus_ja_cv/ - hukkakouluttautuja
Nyt ei ole kenenkään helppo saada töitä. Itsellä kova kokemus, koulutusta olen päivittänyt kaiken aikaa. Puhutaan, että nuoret eivät saa töitä, eivätkä yli 50v. En nyt sanoisi sitten näinkään, työttömyys on kova ja tilanne varmaan pahenee eli ei se nyt iästä aina ole kiinni. Omaa työhakemustani on kaikkialla kehuttu loistavaksi, ei se kehu paljoa työnhaussa ole auttanut. Oma yritys on hyvä idea.
- 10vuotta alalla
Pieni neuvo alottelevalle sähkärille.
Työnsaanti riippuu ihan täysin siitä missä asut, jos asut 5.000 ihmisen paikkakunnalla missä toimii 5 sähköfirmaa, mahdollisuutesi ovat lähes olemattomat.
Eli ole valmis muuttamaan työn perässä isompiin pitäjiin.
Hanki työturvallisuukortti, ensiapu ja sähköturvallisuuskortti. (Ei työantaja halua palkata kaveria josta koituu hänelle kuluja heti, saamatta takeita kaverin motivaatiosta)
Hakeudu sellaisii firmoihi töihin missä, teistä nuorista tehdään se raha firmalle. (Mol.fi sivulla ne erottuvat selkästi "sisäjohtoasennukset" nimikkeellä)
Eli käytönnössä kaapelivetoa vain ja tavaroiden kanniskelua.
Älä pyydä edes tessin mukaista palkkaa eli palkkaus ns sopimuksen mukaan, Itse aloitin alle tes palkkauksen niskalimassa 10h päiviä tehdessä rakennustyömailla kaapeleita vedellen, 30kg kiloisia keloja 6 krs kanniskellen.
Siitä on hyvä lähtee koska raha on se juuri joka estää firmoja palkkaamasta teitä nuoria ns alottelijoita alalle. Alimman luokan Tessin mukaisella palkkauksella saa nykypäivänä ammattitaitoisia sähkäreitä töihin pilvin pimein.
Jos suostut tekemään duunia reilusti alihintaan, mutta käteesi jäisi silti se 200euroa enemmän kuin sossu luukulta ( asunnnonvuokra/tuet). Niin se kannattaa jos vain motivaatiota löytyy. Kyllä se palkkaus sitten nousee ku susta kuoriutuu aika nopeastikki jo ammattilainen tolle alalle. Väistämättä verkostoidut samalla.
Vielä toho omayrityksen perustamiseen sinulla ei ole pätevyyksiä tai tarvittavaa kokemusta vielä.
Kyllä töitä tekevälle löytyy jos vain osaa olla nöyrä.
Paljon tsemppii sulle kaveri toivottavasti löydät alasi työtä! Näin se vaa joskus täällä työmaailmassa menee. Raha Raha RAHA ei mikään muu.- ergwrg
"Älä pyydä edes tessin mukaista palkkaa".
Hohhoijaa.. - Kaikkee sitä..
5000 asukasta, 5 firmaa, tuskinpa vain. 0-2 realistisempi.
- t.sähkäri
joo palkka ratkaisee pääseks töihi vai ei tingi siitä pettynyt92
t. sähkäri - ulkonäkö syrjäyttää
Jos näytät helvetin enkeliltä = kalju pää ja ruma parta et tule työllistymään. Sen näköisiä ei palkata töihin. Kukaan firma ei kaipaa sen näköisiä ihmisiä, joten jos haluat ulkonäölläsi pysyä poissa työmarkkinoilta tuo on paras keino taata se. Toinen on se kun hampaita puuttuu.
- 9+11=20
"Ei edes tes mukaista palkkaa" - hei onko sulla haluja edes jäädä tolle alalle??? Olet ilmeisesti tosi nuori ja jos kerran sulla on vähän päätä opiskeluun niin takaisin kouluun ja uudet paperit. Itse olen lukenut nyt yhden ns virallisen ammatin (tosin aivan toiselta alalta) ja sen päälle sivuavia ammatteja, jolloin voin tehdä "oman alan töitä" hyvin laajasti. Nappaan kesällä 30 v täyteen enkä ole päivääkään ollut työttämänä (en edes opintojeni aikana!) ja hyvältä oma tulevaisuus näyttää. Suomi on paperimaa - näyttöä pitää olla, jotta palkataan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh731910Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971653- 1471197
- 59688
- 198652
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6636Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako190551- 54537
- 46488
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462