Pesupulverin löyhkä

Haiseeko

Olen tässä viime aikoina törmännyt omituiseen ilmiöön.
Jotkut meillä käyvät lasteni kaverit löyhkäävät niin voimakkaalle pyykinpesuaineelle, että 4-v. poikani on alkanut siitä valittamaan että hänelle tulee paha olo. Itsekin haistan sen hajun jo kun lapset tulevat kylään pihan poikki.
Millä ihmeen aineilla ihmiset pesevät pyykkinsä? Ja voiko se olla niille lapsille itsellekään terveellistä olla aina sellaisen katkun keskellä. Parempi olisi vaikka haista suoraan p----lle. Kehtaanko sanoa tästä kavereitten äideille vai odotanko että lapseni puhkeaa valittamaan äitien kuullen.

51

5763

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • navettapiika

      Meillä puhutaan kirppishajusteesta, kyseessähän on arielin haju. Kyseistä pulveria löytyy toki hajusteettomana, mutta haju on toisten mielestä puhtaan pyykin tae. Arielilla lähtee kyllä lika ja ilman allergiahuuhteluita ja kuivausrumpua, saa tilalle pistävän hajun. Käytin itsekin jonkin aikaa kyseistä pulveria, mutta hajun takia vaihdoin toiseen merkkiin. Meillä osalla lapsista hajusteallergiaa ja tuo haju laukaisi usein päänsäryn.

    • Haiseeko

      Jotain tollaista arvelinkin, että kyseessä onko joko hyvin halpa aine tai sitten sitä käytetään jonkun toisen hajun (tupakan, homeen..) häivyttämiseen. Tuntuu vaan tosi pahalta kun lapsi muuttuu ihan kalpeaksi ja sanoo, että X haisee niin pahalta että kohta tulee oksennus. Ja kaverin on oltava koko ajan siinä hajussa, varmaan kotona lakanatkin haisee siltä samalta. Ihan niinkun terveysongelmia ei olisi ihan tarpeeksi ilman tämmöistä kaasuttamistakin.

    • Pulveri paakkiintuu

      Itse kokeilin kerran sensitive pesuainetta, mutta mielestäni vaatteet haisivat pesun jälkeen likaisemmalle kuin ennen sitä; niissä oli sellainen tunkkainen haju. Käytän nestemäistä pesuainetta, eikä siitä jää mikään voimakas tuoksu, jos sitä ei laita liikaa. Ei Arielistakaan. Puhdas ja raikas tuoksu vaattaeissa kuitenkin pitää olla, eikä niitä edes saisi jatkuvasti samalla aineella pestä, vaan merkkiä pitäisi välillä vaihtaakin, myös huuhteluaineessa. Käytän siksi nestemäistä, ettei se jää niin helposti vaatteisiin eikä paakkiinu koneen annostelulokeroon.

      • Pyykkäri

        Puhdas ja raikas tuoksu on yhtä kuin joku pesuaineeseen lisätty teollisuuskemikaali, jonka terveysvaikutuksista kukaan ei ota vastuuta. Arielin haju aiheuttaa hajusteherkälle vaikeuksia jo naapuritalon ilmastoinnin kautta, siltä ei mikään annostelu pysty pelastamaan. Puhdas pyykki ei haise miltään. Jos pyykkiin jää "oksennuksen" haju, niin pesukoneen sihdit on syytä puhdistaa, eikä yrittää peittää sitä hajua Arielilla. Huuhteluaineet on tarpeettomia. Pyykinpesuaineen voi laittaa pyykin joukkoon eikä yrittää tunkea mihinkään lokeroon.


    • hajusteetonna

      Tuoksuherkät koetaan häiriköiksi:


      Joka toinen meistä alkaa voida pahoin, väsyy tai saa päänsärkyä ja muita yleisiä ruumiillisia oireita ympäristömme tavallisista tuoksuista kuten tupakansavusta, tunkkaisesta sisäilmasta, lakan, maalin, kopiokoneen, pesuaineen, pakokaasun tai työtoverin parfyymin, partaveden tai hien tuoksusta. Tällaisella herkkyydellä ei ole toistaiseksi vakiintunutta termiä. Termi tuoksuherkkyys kuvaa ilmiötä ehkä parhaiten. Kyseessä ei ole allergia, vaikka herkkyys usein sekoitetaankin siihen.

      Työtehoa heikentävä tuoksu voi olla niin heikko, ettei sitä edes huomata.

      Tuoksuherkkyys on perinnöllinen ominaisuus. Se on hyödyttänyt esi-isiämme varoittamalla pilaantuneesta ruoasta, villieläimistä ja muusta epätavallisesta ja mahdollisesti vaarallisesta asiasta ja taannut siten paremmat mahdollisuudet selvitä hengissä. Herkkyyttä ei pystytä mittaamaan objektiivisin keinoin eikä siihen ei ole toistaiseksi käytettävissä kunnollista hoitokeinoa. Antihistamiinit auttavat usein ainakin jonkin verran, mutta aivan liian moni joutuu oireittensa voimakkuuden takia käpertymään kotinurkkiinsa uskaltamatta lähteä edes kauppaan. Työpaikat onnistutaan tavallisesti saamaan siedettävän tuoksuttomiksi mutta nipottajan ja häirikön maineelta ei suojaa mikään.

      • navettapiika

        Työpaikoilla tämä tuoksuttomuus voi onnistuakin, mutta koulussa tilannne tuntuu toivottomalta. Toinen kun uskoo sen pyykkipulverin olevan pahasta toinen aloittaa sen käytön. Ja ne ihanat murkut, pitää olla hajua ja kiinnettä, siinä ei järki puheet auta ei vaikka vieressä oleva oksentaa hajun takia. Oman lapsen kohdalla tilanne on paha, kun on päiviä ettei koulussa pysty olemaan ja vain hajusteitten takia. ON käynyt mielessä, onko tämä kiusaamista vai peräti pahoinpitelyä?


      • Pyykkäri
        navettapiika kirjoitti:

        Työpaikoilla tämä tuoksuttomuus voi onnistuakin, mutta koulussa tilannne tuntuu toivottomalta. Toinen kun uskoo sen pyykkipulverin olevan pahasta toinen aloittaa sen käytön. Ja ne ihanat murkut, pitää olla hajua ja kiinnettä, siinä ei järki puheet auta ei vaikka vieressä oleva oksentaa hajun takia. Oman lapsen kohdalla tilanne on paha, kun on päiviä ettei koulussa pysty olemaan ja vain hajusteitten takia. ON käynyt mielessä, onko tämä kiusaamista vai peräti pahoinpitelyä?

        Hyvin kiteytetty, kyseessähän on selvä fyysinen pahoinpitely, jopa tahallinen. Tässä meillä on edessä niin valtava ongelma, että se viimeistään hävittää kaikille yhteisen koululaitoksen, jos siitä talouskriisin edetessäkään on enää mitään jäljellä. Vai miten luulette selvittävän tilanteesta, jossa puolet koululaisista myrkyttää ympäristönsä hometoksiineilla tai teollisuuskemikaaleilla, osa vanhempiensa tietämättömyyden tai välinpitämättömyyden takia, osa itsekin samalla sairastaen. Ja toinen puoli saa näistä vakavia jopa neurologisia sairauksia, joihin ainoa käytössä oleva apu on kotiin eristäytyminen.
        http://homepakolaiset.fi/media/homepakolaiset_sairastuneiden_vahattely_lopetettava_Kemia_lehti_26.4.2012.pdf


    • onhan noita muitakin

      Myöskin SURF pesuaine haisee niin pahalle että siitä saa päänsäryn ja tuntuu että tukehtuu...

      • Miniä ja migreeni

        Joo, olen kanssa huomannut, anoppi käyttää surffia. Aina kun on yövytty anoppilassa, niin seuraava päivä on yhtä helvettiä migreenin kanssa. Ja lapset on kitiseviä ja kärttysiä, vanhempi osaa jo sanoakin, että oksettaa. Olen tästä anopille sanonutkin monta kertaa, mutta tuntuu että hänen itsetunto ei kestä sitä että hänen pesuainevalintoja arvostellaan. Eikä ite haista mitään kun käyttää muutenkin kaiken maailman parfyymit.


      • Puhtaatvalkeatlakana
        Miniä ja migreeni kirjoitti:

        Joo, olen kanssa huomannut, anoppi käyttää surffia. Aina kun on yövytty anoppilassa, niin seuraava päivä on yhtä helvettiä migreenin kanssa. Ja lapset on kitiseviä ja kärttysiä, vanhempi osaa jo sanoakin, että oksettaa. Olen tästä anopille sanonutkin monta kertaa, mutta tuntuu että hänen itsetunto ei kestä sitä että hänen pesuainevalintoja arvostellaan. Eikä ite haista mitään kun käyttää muutenkin kaiken maailman parfyymit.

        Jos tätä keskustelua on uskominen Surf-pesuaineet tuoksuvat liian miedolle eli joidenkin mielestä pesuaineen tulee tuoksua, niin että taju lähtee. :D

        http://keskustelu.plaza.fi/ellit/koti/kodinhoito/1838717/surf-pesuaineet-pettymys/

        Itse kuivaan pyykin ulkona talvellakin ja saan siellä pyykistä oikeasti hyväntuoksuista. Ulkona haihtuu myös liian voimakas pesuaineen tuoksu.


      • Anonyymi
        Puhtaatvalkeatlakana kirjoitti:

        Jos tätä keskustelua on uskominen Surf-pesuaineet tuoksuvat liian miedolle eli joidenkin mielestä pesuaineen tulee tuoksua, niin että taju lähtee. :D

        http://keskustelu.plaza.fi/ellit/koti/kodinhoito/1838717/surf-pesuaineet-pettymys/

        Itse kuivaan pyykin ulkona talvellakin ja saan siellä pyykistä oikeasti hyväntuoksuista. Ulkona haihtuu myös liian voimakas pesuaineen tuoksu.

        Minun naapurini käyttää hirveitä pyykin pesuaineita ja kuivaa parvekkeellaan.minä asun vieressä siinä ja se löyhkä tulee minulle suoraan sisään .en voi avata ovea.en olla parvekkeellani ja inhoan sitä hajua ja saan fyysisiä oireita.hengitystieoireita.aivosumua.väsymistä.hyi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun naapurini käyttää hirveitä pyykin pesuaineita ja kuivaa parvekkeellaan.minä asun vieressä siinä ja se löyhkä tulee minulle suoraan sisään .en voi avata ovea.en olla parvekkeellani ja inhoan sitä hajua ja saan fyysisiä oireita.hengitystieoireita.aivosumua.väsymistä.hyi

        Kyllä, ja kesäisin tämä on iso ongelma. Tuuletusikkunoita pitää olla sulkemassa alituiseen kun aina jostakin asunnosta tai parvekkeelta tulee hajuste käryä. Myös hajuste asunnoista tulvii löyhkää. Jotkut suihkivat alituiseen haisevia puhdistusaineita kaiken muun lisäksi. Joillakin on koko kämppä kyllästetty hajuvesillä jotka ottavat joka paikkaan kiinni. Ikkunan kun avaavat niin löyhkä tulvii naapuriin. Inhottavaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, ja kesäisin tämä on iso ongelma. Tuuletusikkunoita pitää olla sulkemassa alituiseen kun aina jostakin asunnosta tai parvekkeelta tulee hajuste käryä. Myös hajuste asunnoista tulvii löyhkää. Jotkut suihkivat alituiseen haisevia puhdistusaineita kaiken muun lisäksi. Joillakin on koko kämppä kyllästetty hajuvesillä jotka ottavat joka paikkaan kiinni. Ikkunan kun avaavat niin löyhkä tulvii naapuriin. Inhottavaa

        Mä jouduin irtisanoutumaan töistä, kun en naama vihreenä kehdannut sanoa pomolle, että se haisee niin pahalle, että mä voin pahoin aina kun se tulee lähelle. Mulla ei ole varsinaisesti todettu hajusteallergiaa edes, niin karenssia pukkas tietty.


    • hajusteherkkä.

      ostaa hajusteetonta

      • haiseeko

        Hajusteherkkä tietää kyllä, millä vaatteensa pesee.
        Ongelma ovatkin ne muut, tässä tapauksessa lasten kaverien vanhemmat, joiden ostopäätöksiin ei voi vaikuttaa. Heillä on epäilemättä oikeus myrkyttää omat lapsensa. Hajusteherkän lapsen vaihtoehtoina on sairastaa kaverin kanssa tai leikkiä yksin.


      • Ilkeä akka
        haiseeko kirjoitti:

        Hajusteherkkä tietää kyllä, millä vaatteensa pesee.
        Ongelma ovatkin ne muut, tässä tapauksessa lasten kaverien vanhemmat, joiden ostopäätöksiin ei voi vaikuttaa. Heillä on epäilemättä oikeus myrkyttää omat lapsensa. Hajusteherkän lapsen vaihtoehtoina on sairastaa kaverin kanssa tai leikkiä yksin.

        Meillä on jouduttu kieltämään tiettyjen kavereiden vierailut, ihan pesuaineenhajun takia. Meillä lapsi kävi aikanaan homeista päiväkotia ja sairasti jatkuvasti poskiontelotulehduksia. Siltä ajalta jäi herkkyys erilaisille hajusteille. Lapsi ei saa henkeä ja myöhemmin alkaa kova päänsärky, jos meillä käy joku jonka vaatteet on pesty noilla haisevilla aineilla. Ikävää mutta ainoa vaihtoehto, jos kerran noita pesuaineita on pakko käyttää.


    • pois hajusteet

      En itsekään kestä noita voimakkaasti hajustettuja pesuaineita. Päätä särkee ja oksettaakin, jos oikein joutuu siinä löyhkässä olemaan.

      Jos vaatteissa on tunkkainen ja piintynyt haju, sen saa pois laittamalla pesukoneeseen etikkaa - etikka toki sitten hieman tuoksahtaa pyykissä, mutta se haju haihtuu. Hyvin tunkkaantuneen pyykin voi liottaa yön yli vedessä, jossa on loraus etikkaa. Pyykin kuivatus ulkona poistaa myös piintyneitä hajuja.

      Myös käyttämällä vähemmän pesuainetta ( pyykkiin jäävä pesuainejäämä tuottaa tunkkaista hajua myös) ja ei liian täysiä koneellisia saa raikasta pyykkiä.

      Pyykkikoneen puhdistus säännöllisesti sitruunahapolla tekee myös ihmeitä pyykin tuoksulle.

      • tukiopettaja

        Minä olen ollut isossa kaupungissa kouluavustajana ja erityisopettajan avustajana parikymmentä vuotta. Tänä aikana erilaiset oppimisvaikeudet ja keskittymisvaikeudet ovat yleistyneet hurjasti. Nykyään esim 20 oppilaan luokassa on 8-12 erityistä tukea vaativaa oppilasta. Samassa luokassa on myös 6-8 oppilasta joiden vaatteissa on tuo kuvattu voimakas pesuaineenhaju. Nuo 6-8 hajustettua oppilasta ovat lähes poikkeuksetta noiden erityistukea tarvitsevien joukossa. Tietysti kyse voi olla ns sosioekonomisesta statuksesta. Mutta enää en voi välttyä ajatukselta, että tuo jatkuvassa kemikaalihöyryssä pakkoeläminen tekee lapset sairaiksi ja keskittymiskyvyttömiksi. Toivon että joku tutkija ryhtyy todella selvittämään tätä asiaa.


      • äitsykkäinen
        tukiopettaja kirjoitti:

        Minä olen ollut isossa kaupungissa kouluavustajana ja erityisopettajan avustajana parikymmentä vuotta. Tänä aikana erilaiset oppimisvaikeudet ja keskittymisvaikeudet ovat yleistyneet hurjasti. Nykyään esim 20 oppilaan luokassa on 8-12 erityistä tukea vaativaa oppilasta. Samassa luokassa on myös 6-8 oppilasta joiden vaatteissa on tuo kuvattu voimakas pesuaineenhaju. Nuo 6-8 hajustettua oppilasta ovat lähes poikkeuksetta noiden erityistukea tarvitsevien joukossa. Tietysti kyse voi olla ns sosioekonomisesta statuksesta. Mutta enää en voi välttyä ajatukselta, että tuo jatkuvassa kemikaalihöyryssä pakkoeläminen tekee lapset sairaiksi ja keskittymiskyvyttömiksi. Toivon että joku tutkija ryhtyy todella selvittämään tätä asiaa.

        Ostin viime viikolla liiteristä formil-pesuainetta ja pesin sillä lasten pyjamat ja lakanat.
        Toisen lapsen iho on siitä asti ollut kutiseva ja näppyläinen ja yöt on nukuttu tosi huonosti. Harmi heittää pois melkein täyttä pesuainepakettia, mutta en kyllä enää uskalla sillä mitään pestäkään. Ja annostelinkin vielä vähemmän mitä paketissa sanottiin.,että ei ainakaan liikaa tullut jauhetta.


      • yäääkkkkkk.......
        äitsykkäinen kirjoitti:

        Ostin viime viikolla liiteristä formil-pesuainetta ja pesin sillä lasten pyjamat ja lakanat.
        Toisen lapsen iho on siitä asti ollut kutiseva ja näppyläinen ja yöt on nukuttu tosi huonosti. Harmi heittää pois melkein täyttä pesuainepakettia, mutta en kyllä enää uskalla sillä mitään pestäkään. Ja annostelinkin vielä vähemmän mitä paketissa sanottiin.,että ei ainakaan liikaa tullut jauhetta.

        Täyttä myrkkyä on noi haisevat halpispesuaineet. Itsellä alkaa tulla nenästä veri kun vaan käynkin formilia käyttävillä sukulaisilla. Parempi olisi vaikka kokonaan olla pesemättä vaatteita kun pilata ne tollasilla myrkyillä.
        Joo ja säälittää tosiaan ne senkin perheen lapset ja kaikenlaista käytöshäiriöö piisaa.


      • ei hajusteita
        yäääkkkkkk....... kirjoitti:

        Täyttä myrkkyä on noi haisevat halpispesuaineet. Itsellä alkaa tulla nenästä veri kun vaan käynkin formilia käyttävillä sukulaisilla. Parempi olisi vaikka kokonaan olla pesemättä vaatteita kun pilata ne tollasilla myrkyillä.
        Joo ja säälittää tosiaan ne senkin perheen lapset ja kaikenlaista käytöshäiriöö piisaa.

        Pesuainetta käytetään liikaa. Ylimääräisiä huuhteluita pitää laittaa näihin uusiin koneisiin, koska pesevät liian vähällä vedellä.

        Niitä haisevai pesuaineita myydään tarjouksessa, ja vielä kylkiäisinä saa jotain kynttilätuikkuja. Kierrän ne kaukaa, kun astmaatikko olen. Pesuaineista löytyy hajustetteetomia, ei tarvitse löyhkätä.


      • Aliisa6
        ei hajusteita kirjoitti:

        Pesuainetta käytetään liikaa. Ylimääräisiä huuhteluita pitää laittaa näihin uusiin koneisiin, koska pesevät liian vähällä vedellä.

        Niitä haisevai pesuaineita myydään tarjouksessa, ja vielä kylkiäisinä saa jotain kynttilätuikkuja. Kierrän ne kaukaa, kun astmaatikko olen. Pesuaineista löytyy hajustetteetomia, ei tarvitse löyhkätä.

        Kyllä löyhkääminen on nykymaailmassa ihan pakko. Hajusteet nimittäin tarttuvat erittäin helposti, sehän on tietysti niille jo ihan välttämätön kemiallinen ominaisuus.
        Käytämme hajuttomia tuotteita eikä lapsemme haise kemikaaleille aamulla kouluun lähtiessään. Mutta koulupäivän jälkeen hänessä on aina sama voimakas rasvainen kemikaalikatku, luultavasti lukuisten haisevien pesuaineiden ja parfyymien sekoitus. Itse olen astmaatikko ja työskentelen yksin omassa huoneessani. Kun iltapäivällä menen kotiin, jo lapseni haiseva takki eteisessä laukaisee hengenahdistuksen.
        Meillä onkin opetettu lapsi vaihtamaan heti koulusta tultua kaikki vaatteet ja tunkemaan ne muovipussiin odottamaan pesua. Lapsi tekee tämän mielellään, koska saa itsekin helposti päänsäryn hajusteista. Pyykkiä meillä pestään tämän takia todella paljon.


      • hämmästyttää
        Aliisa6 kirjoitti:

        Kyllä löyhkääminen on nykymaailmassa ihan pakko. Hajusteet nimittäin tarttuvat erittäin helposti, sehän on tietysti niille jo ihan välttämätön kemiallinen ominaisuus.
        Käytämme hajuttomia tuotteita eikä lapsemme haise kemikaaleille aamulla kouluun lähtiessään. Mutta koulupäivän jälkeen hänessä on aina sama voimakas rasvainen kemikaalikatku, luultavasti lukuisten haisevien pesuaineiden ja parfyymien sekoitus. Itse olen astmaatikko ja työskentelen yksin omassa huoneessani. Kun iltapäivällä menen kotiin, jo lapseni haiseva takki eteisessä laukaisee hengenahdistuksen.
        Meillä onkin opetettu lapsi vaihtamaan heti koulusta tultua kaikki vaatteet ja tunkemaan ne muovipussiin odottamaan pesua. Lapsi tekee tämän mielellään, koska saa itsekin helposti päänsäryn hajusteista. Pyykkiä meillä pestään tämän takia todella paljon.

        Ostin joku aika sitten kokeeksi Neural-nimistä hajutonta pyykkiainetta. Aikaisemmin olen käyttänyt x-tra pesuaineita. Nyt tajusin, että lapset (8v kaksoset) eivät ole valittaneet päänsärkyä, mikä muuten on jo kauan vaivannut heitä. Voisiko olla näin yksinkertaisesta asiasta kyse?


      • Nenäkäs4
        hämmästyttää kirjoitti:

        Ostin joku aika sitten kokeeksi Neural-nimistä hajutonta pyykkiainetta. Aikaisemmin olen käyttänyt x-tra pesuaineita. Nyt tajusin, että lapset (8v kaksoset) eivät ole valittaneet päänsärkyä, mikä muuten on jo kauan vaivannut heitä. Voisiko olla näin yksinkertaisesta asiasta kyse?

        Kyllä päänsärky on ihan tyypillinen hajusteärsytyksen seuraus, sekä lapsilla että aikuisilla. Jos herkistyt hajupesuaineille, saat suosiolla heittää pois kaikki niillä pestyt lakanat, vuodevaatteet...ihan kaikki. Haju ei nimittäin lähde pois, ei millään aineella eikä missään pesussa. On ne niin vahvoja kemikaaleja. Homedesinfiointiaineet kiellettiin, kun Etelä-Koreassa niihin kuoli kymmeniä ihmisiä, lapsia ja raskaana olevia naisia. Nämä myrkkypesuaineet olisi syytä kieltää seuraavaksi.


      • Anonyymi
        äitsykkäinen kirjoitti:

        Ostin viime viikolla liiteristä formil-pesuainetta ja pesin sillä lasten pyjamat ja lakanat.
        Toisen lapsen iho on siitä asti ollut kutiseva ja näppyläinen ja yöt on nukuttu tosi huonosti. Harmi heittää pois melkein täyttä pesuainepakettia, mutta en kyllä enää uskalla sillä mitään pestäkään. Ja annostelinkin vielä vähemmän mitä paketissa sanottiin.,että ei ainakaan liikaa tullut jauhetta.

        Voit pestä sillä wc altaan.posliiniin ei jää se löyhkä kun huuhtelet


    • hajusteetonna

      Kaikkia kodin pesuaineita saa hajusteettomian.

      Ja pienempikin määrä riittää, kun ei se lika niin paha ole, jotta ei vähemmälläkin pesuaineella lähde.

      Hajusteet ovat aina lisäkemikaaleja, jotka ovat turhia.

      Joskus ihan ulkna joku kävelee edessä monen metrin päässä ja haisee jollekkin pyykinpesuaineelle.

      yöök

      • järkyttävää

        Onpa hyvä, että tämä ongelma aletaan ottaa puheeksi!
        Meillä on jo kauan kauhisteltu tätä keinotekoisten hajujen sekamelskaa mikä vyöryy päin nenää kaikkialla.Kun menen hakemaan lapsia tarhasta ja eskarista niin ovella lyö päälle semmoinen pesuaineitten katku että meinaa lentää selälleen. Ja samassa paikassa kauhistellaan sitä, että lapset joutuvat ulkoilemaan liikenteen pakokaasuissa........Lapset ovat tarhapäivän jälkeen aina väsyneitä ja kiukkuisia, vaikka ovat siellä vain 5-6 tuntia päivässä. Vapaapäivinä kotona jaksavat touhuta kaksi kertaa kauemmin eikä vieläkään väsytä. Minkä ihmeen takia lapsilta täytyy ryövätä puhdas hengitysilma ihan vapaaehtoisesti?


      • nenätukossa
        järkyttävää kirjoitti:

        Onpa hyvä, että tämä ongelma aletaan ottaa puheeksi!
        Meillä on jo kauan kauhisteltu tätä keinotekoisten hajujen sekamelskaa mikä vyöryy päin nenää kaikkialla.Kun menen hakemaan lapsia tarhasta ja eskarista niin ovella lyö päälle semmoinen pesuaineitten katku että meinaa lentää selälleen. Ja samassa paikassa kauhistellaan sitä, että lapset joutuvat ulkoilemaan liikenteen pakokaasuissa........Lapset ovat tarhapäivän jälkeen aina väsyneitä ja kiukkuisia, vaikka ovat siellä vain 5-6 tuntia päivässä. Vapaapäivinä kotona jaksavat touhuta kaksi kertaa kauemmin eikä vieläkään väsytä. Minkä ihmeen takia lapsilta täytyy ryövätä puhdas hengitysilma ihan vapaaehtoisesti?

        Ihmiset ei nyt vaan ole kypsiä ajattelemaan tällaista asiaa.
        Jos pesuaineitten myrkyllisyyttä ei ole kuulutettu iltalehtien lööpeissä, niin sitten ne ovet turvallisia. Lisäksi ihmiset loukkaantuvat helposti, jos joku arvostelee heidän pesuainevalintojaan. Tiedän eräänkin perheen, jonka lapset sairastuvat haisevista pesuaineista. Tämä perhe joutui eristäytymään melkein kaikista sukulaisistaan ja tuttavistaan, koska nämä eivät mitenkään voi vaihtaa käyttämiään pesuaineita.


      • huolimummo
        nenätukossa kirjoitti:

        Ihmiset ei nyt vaan ole kypsiä ajattelemaan tällaista asiaa.
        Jos pesuaineitten myrkyllisyyttä ei ole kuulutettu iltalehtien lööpeissä, niin sitten ne ovet turvallisia. Lisäksi ihmiset loukkaantuvat helposti, jos joku arvostelee heidän pesuainevalintojaan. Tiedän eräänkin perheen, jonka lapset sairastuvat haisevista pesuaineista. Tämä perhe joutui eristäytymään melkein kaikista sukulaisistaan ja tuttavistaan, koska nämä eivät mitenkään voi vaihtaa käyttämiään pesuaineita.

        Tällaista tällä viikolla Särkänniemessä:
        Olimme lastenlasten (kaksi viisivuotiasta) kanssa koko talven odotetulla huvipuistoretkellä. Koiramäkeäkin enemmän oli odotettu taitavien delfiinien esiintymistä. Menimme katsomoon hyvissä ajoin, koska tiesimme odottaa tungosta. Ruuhkassa jouduimmekin keskelle pitkää penkkiriviä. Kaikki olisi sujunut muuten hyvin, mutta eteemme osui perhe, jonka ympärillä leijui voimakas pölyinen ja käsittämättömän kitkerän hajuinen myrkkypilvi, kaupan tätinä arvelisin jopa tunnistavani tuon pesuaineen merkin. Toinen lapsenlapsistamme alkoi melko pian haukkomaan henkeään ja valittamaan pahoinvoinnista. Aikamme yritimme häntä rauhoitella, mutta mikään ei auttanut vaan jouduin poistumaan näytännöstä tämän lapsen kanssa. Vasta ulkoilmassa vartin verran oltuamme lapsen hengitys alkoi normalisoitua. Arvatkaa tuliko paha mieli kaikille. Vielä illallakin lapsi haistoi vaatteissaan tuon pesuaineen hajun.
        Tämä lapsenlapseni on saanut myös tarhassa mainitunlaisia hengenahdistuskohtauksia, joskaan ei yhtä pahoja. Niiden vuoksi hän oli juuri keväällä allergiatesteissäkin, joissa mitään allergiaan viittaavaa ei löytynyt. Nyt tiedämme, että kyse on näistä voimakkaasti haisevista pesuaineista.
        Onko mitään keinoa, jolla lapsen voisi suojata tällaiselta saasteelta??


    • ruterute

      Joo mulle on tullut arielin pesuaineesta ihottumaa rinta -ja selkäalueelle. Lopetimme arielin käytön niin ei ole tullut ihottumaa. On kyllä migreeni ja astma.
      Migreeni ei kyllä ole paha, astma on aika paha. Ei kyllä meillä käy sellaisia kavereita jotka käyttäisi voimakkaita hajusteita.

      • veettuuntunut

        Nämä joka paikan "tuoksullaan" tuhrivat pesu- yms. kemikaalit alkavat olla jo yhtä suuri terveysriski kuin asuntojen homeet. Ainoastaan tupakoitsijoilla tuntuu menevän hyvin, he kun eivät haista mitään. Täytyy kait ryhtyä polttamaan. Millä vaan saisi lapsetkin opetettua? Heille kun kemikaalimarinoitu opettaja koulussa saarnaa tupakan vaarallisuudesta.


      • Astmapojan äiti
        veettuuntunut kirjoitti:

        Nämä joka paikan "tuoksullaan" tuhrivat pesu- yms. kemikaalit alkavat olla jo yhtä suuri terveysriski kuin asuntojen homeet. Ainoastaan tupakoitsijoilla tuntuu menevän hyvin, he kun eivät haista mitään. Täytyy kait ryhtyä polttamaan. Millä vaan saisi lapsetkin opetettua? Heille kun kemikaalimarinoitu opettaja koulussa saarnaa tupakan vaarallisuudesta.

        Tupakan haju aiheuttaa nykyään enää harvemmin ongelmia.
        Nämä pesuaineet sen sijaan käyvät yhä väkevämmiksi.
        Kesäteatteriesityksen jouduin juuri jättämään väliajalta kesken, kun en pystynyt palaamaan paikalleni "arielperheen" viereen. Kammottaa ajatuskin, että näitä aineita käytetään paljon etenkin lapsiperheissä, halpoja kun ovat. Paljon parempi olisi vaikka jättää pyykki pesemättä, jos ei ole varaa muuhun kuin myrkkyihin.


      • 2+17
        Astmapojan äiti kirjoitti:

        Tupakan haju aiheuttaa nykyään enää harvemmin ongelmia.
        Nämä pesuaineet sen sijaan käyvät yhä väkevämmiksi.
        Kesäteatteriesityksen jouduin juuri jättämään väliajalta kesken, kun en pystynyt palaamaan paikalleni "arielperheen" viereen. Kammottaa ajatuskin, että näitä aineita käytetään paljon etenkin lapsiperheissä, halpoja kun ovat. Paljon parempi olisi vaikka jättää pyykki pesemättä, jos ei ole varaa muuhun kuin myrkkyihin.

        Olen huomannut saman jutun. Allekirjoitan täysin.


    • alan kokeilija

      Taitaa olla tekijöissä sitä "vikaa"
      Itse kokeilin = pulveria > vastaan< nestepesuaine.

      Pulveri ei kyllä liukene ja palaa sakaksi pesuveden pohjalle se on paksua ja jauhomaista, kuin veteen sekoitettua perunajauhoa. Pesuvesi on pyykkäämisen jälkeen maitomaista.

      Nesteestä jää ohuempi ja notkeampi, mutta vähän jää.
      Pesuvesi on pyykinpesun jälkeen kirkasta.

      Mittasin kummankin pesuaineen ja hieman alakanttiin.
      Pesuohjelmani kestää 45 min.

      Niin meille mainostetaan; tahranpoistoon jauhetta, pyykinpesujauhe ja huuhteluaine, kaikissa oma "tuoksunsa.

      Edellinen pesukoneeni käytti koneellisen 120 litraa vettä. 4,5 kg
      Nykyinen käyttää 48 litraa, kyse pesusta samalla lämpötilalla. 4,5 kg

      Tässä pyykkikoneessa on mahdollisuus lisä huuhteluun se käyttää 14 litraa vettä, aikaa menee n.10 min.

      Tahroihin laitan nestemäistä mäntysuopaa, kuivaan vaatteeseen, annan seistä yön yli, ennen normaalia pesua, tahrat lähtevät ilman myrkkyjä.

      Aika ajoin laitan lisähuuhtelun ja siihen laitan ruokalusikallisen etikkaa.

      Yritin ensin etsiä, onko kukaan kokeillut, mitä ero on pulveri vastaan neste pesuaine.. sitten testaisin itse.

      Nyt käytän VAIN nestemäistä pesuainetta. Uskon pesuaine jäämiä olevan vähemmän.

      http://fi.wikipedia.org/wiki/PH
      etikan PH on 2,6
      soodan arvo PH on 2,4
      mäntysuovan PH on 9
      Noilla aineilla voi neutralisoida esimerkiksi hikeä ja virtsaa...

      • alan kokeilu

        neutralisoida (62) (taivutus)

        (kemia) tehdä neutraaliksi, saattaa pH-arvoon seitsemän

        Voimakas pesu; esimerkiksi uimahallien lattiat, ensin hapan, sitten emäs, jalkasienet kuolee.
        Miesten WC ensin etikka sitten mäntysuopa ei haise pissa.


      • 1+11
        alan kokeilu kirjoitti:

        neutralisoida (62) (taivutus)

        (kemia) tehdä neutraaliksi, saattaa pH-arvoon seitsemän

        Voimakas pesu; esimerkiksi uimahallien lattiat, ensin hapan, sitten emäs, jalkasienet kuolee.
        Miesten WC ensin etikka sitten mäntysuopa ei haise pissa.

        Pyykinpesuaineiden hajut aiheuttaa samakaltaisia oireita kuin homeet.
        Usein käy niin, että homeelle altistunut henkilö sairastuu välittömästi myös hajusteista.


      • Pikkupyykkäri

        Jotkut jauhemaiset pyykinpesuaineet sisltävät zeoliittia, joka on yhtä kuin SAVEA. Tämä savi tekee huuhteluvedestä harmaann, se kerääntyy pesukoneesaan (ja pyykkiin) ja ajan kanssa rikkoo pesukoneen (ja pölyää vaatteissa aiheuttaen terveyshaittoja). Minusta on suorastaan ihme, että zeoliittia sisältäviä pesuaineita saa myydä!

        Kun ostat jauhemaista pesuainetta, katso tarkkaan tuoteseloste ja jätä hyllyyn ne, jotka sisältävät zeoliittia.

        Zeoliitti-savea käytetään pehmentämään vettä. Fosfaatti ajaa saman asian ja nykyaikaiset vedenpuhdistamot osaavat (ovat osanneet ainakin 15 vuotta) erotella fosfaatin jätevesistä.

        Zeoliitin käyttö pesuaineessa on siis nykyään täysin turhaa. Paitsi että se toki lisää uusien pesukoneiden myyntiä.


      • Löyhkävaate

        Ilmoittamasi soodan PH näyttää väärältä. Sooda on emäksistä eli pH > 7.
        Kansainvälisten kemikaalikorttien mukaan:
        Soodan eli natriumkarbonaatin (Na2CO3) vesiliuos on keskivahva emäs.
        Natriumbikarbonaatin eli natriumvetykarbonaatin (NaHCO3) vesiliuos on heikko emäs.


    • Nenä Poks

      Zeoliittiia on yleensä vaan jossain "eko" pesuaineissa, jotka ei sisällä hajusteita. Uskon, etta kirjoittajat täällä tarkoittavat niitä karmean pistävälle haisevia pesuaineita, jotka ei taatusti yritäkään olla mitään ekoa. Paitsi se joku lumme-sarja, joka esittää ympäristöbrändiä mutta samalla käyttää hajustearomeja.
      Puhdas pyykki ei tosiaan haise millekään.

      • Pikkupyykkäri

        Huomaat, että vastasin tuolle "alan kokeilijalle", jos katsot tarkasti.


    • 18+3

      BioLuvil aiheuttaa minulle päänsärkyä. Sen haistaa jo mailien päähän, yäk!

      • ällikkä

        Ihan sama huomio, jouduin kysymään työkaverilta mitä pesuainetta tämä käyttää kun koko firma haisee pökerryttävälle. Vastaus oli bioluvil ja loukkaantunut ilme.
        Lopetti sitten onneksi sen käytön, mutta haju säilyi vielä päiväkausia.
        Mahdoton tajuta, miksi kukaan haluaa tuollaisia aineita käyttää.


      • Äitipuhto
        ällikkä kirjoitti:

        Ihan sama huomio, jouduin kysymään työkaverilta mitä pesuainetta tämä käyttää kun koko firma haisee pökerryttävälle. Vastaus oli bioluvil ja loukkaantunut ilme.
        Lopetti sitten onneksi sen käytön, mutta haju säilyi vielä päiväkausia.
        Mahdoton tajuta, miksi kukaan haluaa tuollaisia aineita käyttää.

        Herkistyin hajuille, kun aloin odottaa esikoistani. Hajustetut pesuaineet lensivät mäkeen melkein heti raskauden alussa. Pahinta oli että vaikka kuinka pesin vaatteitani hajuttomilla aineilla, vanha pesuaineenhaju ei irronnut millään. Sen takia jouduin hävittämään osan vaatteistanikin, en kestänyt niiden hajua edes komerossa. Vaikka raskaus on nyt onnellisesti takanapäin, ei tulisi mieleenkään palata hajustettuihin aineisiin, sen verran kammottava muisto niistä jäi.


      • pyykkäri
        Äitipuhto kirjoitti:

        Herkistyin hajuille, kun aloin odottaa esikoistani. Hajustetut pesuaineet lensivät mäkeen melkein heti raskauden alussa. Pahinta oli että vaikka kuinka pesin vaatteitani hajuttomilla aineilla, vanha pesuaineenhaju ei irronnut millään. Sen takia jouduin hävittämään osan vaatteistanikin, en kestänyt niiden hajua edes komerossa. Vaikka raskaus on nyt onnellisesti takanapäin, ei tulisi mieleenkään palata hajustettuihin aineisiin, sen verran kammottava muisto niistä jäi.

        Hajustetut pesuaineet tekevät taloyhtiöiden pyykkituvista käyttökelvottomia.
        Aina joku kuitenkin käyttää näitä halpishajupesuaineita, se pilaa pesukoneet ja saastuttaa koko pesutuvan ja pyykinkuivaustilan ilman. Itse en voi mennä koko tilaan saamatta astmakohtausta. On epäreilua myös vastikkeenmaksun kannalta, että kaikki maksavat saman vaikka eivät voi käyttää pesutupaa.


      • zepsis
        pyykkäri kirjoitti:

        Hajustetut pesuaineet tekevät taloyhtiöiden pyykkituvista käyttökelvottomia.
        Aina joku kuitenkin käyttää näitä halpishajupesuaineita, se pilaa pesukoneet ja saastuttaa koko pesutuvan ja pyykinkuivaustilan ilman. Itse en voi mennä koko tilaan saamatta astmakohtausta. On epäreilua myös vastikkeenmaksun kannalta, että kaikki maksavat saman vaikka eivät voi käyttää pesutupaa.

        Meilläkin pesutuvan haju on levinnyt koko alakertaan. Astmaatikkona joudun juoksemaan ensimmäiset raputkin hengittämättä. Odotan kauhulla talvea, jolloin en ulkoa tulevien hengitysvaikeuksien takia siihen pysty. Täytyy varmaan ruveta katselemaan uutta asuntoa.


      • myrkytetyn kaveri
        zepsis kirjoitti:

        Meilläkin pesutuvan haju on levinnyt koko alakertaan. Astmaatikkona joudun juoksemaan ensimmäiset raputkin hengittämättä. Odotan kauhulla talvea, jolloin en ulkoa tulevien hengitysvaikeuksien takia siihen pysty. Täytyy varmaan ruveta katselemaan uutta asuntoa.

        Joku rangaistus pitäisi olla vanhemmille, jotka pakottavat lapsensa elämään päivästä (ja yöstä) toiseen pyykinpesuaineen myrkkypilvessä.
        Ei mikään ihme, että lapset ovat levottomia ja aggressiivisia, kun eivät saa edes normaalia ilmaa hengitettäväkseen. Luulevatko ihmiset tosiaan, että hajustekemikaalit ovat "harmittomia"?


    • 14+17

      Saimme tuttavilta lahjaksi kaksi muovikassillista vauvan vaatteita.
      Ihan hyviä ja osin aika laadukkaitakin kamppeita.
      Mutta se haju! Olivat pesseet vaattet jollain tosi jykevän hajuisella aineella,
      niinkuin tunkkaista hyttysmyrkkyä. Olen pessyt kaiken nyt useita kertoja,
      liottanut välillä, kuivattanut ulkona, tuulettanut päiväkausia, koittanut etikkaa ja soodaa....Ei mitään vaikutusta, haju tuskin on edes vähentynyt.
      Olisiko mitään enää tehtävissä vai heitänkö vaan menemään?

      • +++++

        Itellä on nyt sama ongelma.
        Eikö kukaan tosiaan osaa neuvoo mitään?


    • Anonyymi

      Tehän olette aivan sairasta porukkaa :D Missään muussa maassa ei ole näin herkkää kuin täällä, mahtaa elämä todella ahdistaa kun varmaan Chilessä ulkona kuivatut pyykit tuoksuvat Suomessa asti!! Niin ahdistaa, trendikästä, kaiken pitää ahdistaa jotta saa huomiota! Poltetaan vaatteet, kielletään kaikki, pitää olla hajuTON, väriTÖN, mauTON, TON TON TON!!! Sairas maa ja sairas kansa. Mitenhän muu maailma säilyy hengissä?

      • Anonyymi

        Anonyymi kirjoitti, ihan sairasta porukkaa, ym. Sanon tuohon, että heillä yleinen hygienia taso ei ole korkealla, ja silloin immuunipuolustus toimii hyvin. Ei sairasteta niin paljoa astmaa, ja allergioita. Meillä taasen on liian siistiä ja hygieenistä ollut jo kauan, joten alttius allergioille ja astmalle on suuri. Vähemmän kehittyneissä maissa on paljon muita vakavia sairauksia ja riski saada tartuntoja. Miten noin kiukuttaa, osta huulipuna ja pinkki paita. ASTMA EI OLE LEIKIN ASIA..


    • Anonyymi

      Olen astmaatikko. Isoäiti yhdelle. En voi käyttää kuin tosi miedosti hajustettuja pesuaineita, pyykin pesuaineista ei taida löytyä ollenkaan. Paitsi Serto taitaa olla miedoin. Samaan olen törmännyt kaupoissa. Voin vain kuvitella miten pahalta se lapsesta tuntuu, tosi pahalta. Itse olen joutunut aikuisilta lapsiltani pyytämään, että tulevat ilman hajuvesiä käymään. Päiväkodeissa, kouluissa, lasten kavereiden kesken ongelmahan se on, eikä mikään pieni ongelma!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5015
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3287
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1422
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1275
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      967
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      219
      750
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe