Sossuraha

huolestunut81

Voiko omakotitalossa yksin elävä saada sosiaalitoimentukea, jos on Kelan sairauspäivärahalla maaliskuulta asti? Ja vaikuttavatko asiaan, että olen ottanut 2 pikavippiä ja kerran ilmoittanut koiran näyttelyyn, johon meni 36 euroa?

8

219

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JesusChrist

Osaan sanoa omasta kokemuksesta vain tuohon pikavippiasiaan. Pikavippi on takaisin maksettavaa lainaa, jota ei saa ottaa tulona huomioon. Itse olen muutamaan otteeseen ottanut pikalainan ja alleviivannut/ selvittänyt pikavipiksi tiliotteelta sen erikseen.

• että näin

onhan opintolainakin takaisin maksettava laina, jonka he ottavat tulona huomioon, muttei menona. Samoin on myös pikavippi, ellei sitä ole otettu toimeentulotuessa huomioitaviin menoihin

• kokokokokokokok
        että näin kirjoitti:

onhan opintolainakin takaisin maksettava laina, jonka he ottavat tulona huomioon, muttei menona. Samoin on myös pikavippi, ellei sitä ole otettu toimeentulotuessa huomioitaviin menoihin

Ei minulla ole otettu vippejä huomioon tulona. Johtava sosiaalityöntekijä sen vielä erikseen sanoi, kun hänen kanssaan viimeksi keskustelin. Samoin tilisiirtojen kanssa, jos on velkakirja..

• ..

Omakotitalos asuva ei saa soskun rahaa mikäli et asu siin vuokral.Ja niit ei kiinnosta sun koira :D

• Petu...

Toimeentulotukea saa myös omakotitaloon. Laskelmassa otetaan omakotiasukkaalta asumismenoina huomioon asumistukilain 5§:n mukaiset menot .

Kelasta on ainakin aiemmin ollut saatavissa: opas asumistuen saajalle, jossa on kaavat siihen miten ok-talon asumiskulut lasketaan. Sossu luonnollisesti myös edellyttää, että haet ensisijaista etuuttaa asumiskuluihin, eli laita hetimiten asumistukihakemus KELAssa vireille ja tee sen jälkeen tt-tukihakemus.

Kun haet toimeentulotukea nyt heti niin voit sitä hakea vielä toukokuulla, ja samalla hakemuksella nyt jo kesäkuulle.

http://www.toimeentulotuki.net

• 15+16=1516?

"Omakotitalos asuva ei saa soskun rahaa mikäli et asu siin vuokral"
      Tuo ei pidä paikkaansa.

Tulot ja menot ratkaisevat, puhdasta matematiikkaa. Asumistukea pitää hakea, siihenkään ei vaikuta se asuuko omassa asunnossa vai vuokralla.
      Tulot, asumistuki ja Kelan sairauspäiväraha lasketaan yhteen joista vähennetään asumismenot, perusosa 461€/kk, lääkeet ja muut sairaskulut. Jos summa on negatiivinen niin erotuksen saat sossusta. Nuo pikavipit ... ei pitäisi laskea tuloksi, selvitys niistä kannattaa kyllä tehdä erikseen. Millos ne on otettu? Onkos maksettu pois? Perusosan saa käyttää vaikka koiranäyttelyyn, ei vaikauta mitenkään.

• Ok-taloon sossusta

Jos asut yksin ok-talossa, niin tuskin saat siihen asumistukea, ellei kyseessä ole erittäin pieni ok-talo? Yksinäisellehän se raja on jotain 30 neliöö?

Mutta se ei haittaa, koska kunhan saat Kelasta kielteisen päätöksen asumistuesta, sossu maksaa sinulle lämmitys ja käyttösähkölaskut, vesi- ja jätemaksut, kotivakuutuksesta (muttei kiinteistövakuutuksesta), tontin vuokran, ym.

Sossuun pitää toimittaa kotivakuutuksen vakuutuskirja, josta selviää irtaimiston ja palovakuutuksen osuus, koska mitään muuta sossu ei ota huomioon. Eli ok-talosi saa sossun mielestä tuhoutua, koska siihen ei muka saisi ottaa kiinteistövakuutusta.

Muista liittää sossun hakemukseen Kelan päätös siitä miksei saa asumistukea. Sekä esitäytetty veroilmoitus vuodelta 2011 ja ehkä 2010 kokonaisuudessaan kaikki sivut.

Tosin tontin vuokrasta hyväksytään vain 1 kk, vaikka lasku tuleekin puolen vuoden ajalta. En tiedä miten sen saa jaettua joka kuukaudelle, koska laskuhan tulee 6 kk:n välein kerralla maksettavaksi? Siis kun laskuahan ei ole esittää joka kuukaudelle. Jos joku tietää niin kertokaa ihmeessä?

• sossupaholainen

Minä ainakin jakaisin sen kuuden kuukauden summan (jonka näen siitä kuuden kuukauden laskusta, jonka asiakas minulle toimittaa) kuudella ja huomioisin sen kuukautta kohden. Yleensä täällä pidetään sossuja laskutaidottomina, mutta uskoisin noinkin vaativasta tehtävästä selviäväni:) Tai jos kyseessä on asiakas, joka on saanut pitkään toimeentulotukea, niin ottaisin huomioon sen kuukauden menona, jolloin laskussa on eräpäivä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      50
      3658
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      38
      2361
    3. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      71
      2308
    4. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      60
      2198
    5. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      27
      1626
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      65
      1550
    7. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      76
      1457
    8. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      55
      1003
    9. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      68
      982
    10. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      40
      869
    Aihe