Koepala kielestä

hakkeru

Kävin tuossa hammaslääkärissä niin katsoivat tarpeelliseksi että kielestä tarvitsee ottaa koepala.
Sain ajan juuri pari päivää ennen juhannusta niin mietin tässä vaan että joudunko lussuttamaan jääpaloja kun kaikki muut juhlii ja rellestää. Vai umpeutuuko "haava" parissa päivässä? Tikit siihen kuitenkin kuulema tulee.
Entä saako kyseisestä toimenpiteestä sairaslomaa? Kun työssäni joudun kuitenkin höpöttämään jonkin verran? Ja onko puhuminen kuinka kivuliasta?
Entä kuinka pitkään kielen turvotus kestää? Kun mulla on kielikoru niin vähän surkuttelen sitä kun joudun ottamaan sen tod näk pois turvotuksen takia.
Vaikka toisaalta pieniähän nuo edellä mainitut murheet/huolenaiheet on jos rapsahtaakin käteen paperi missä diagnoosina on suusyöpä... :/

18

9147

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ookrait

      Riippuu koepalan koosta..jos sellainen pieni nipsaus-voit palata työhön mutta voi olla että saat saikkua jos joudutaan tikkejä laittamaan.Käytätkö nuuskaa? poltatko?

    • heihaloo...o

      Kuule, ne on pieniä, täysin merkityksettömiä juttuja ne ryyppäämiset ja kielikorut sen rinnalla, että kyseessä voi olla vakava sairaus. Kielisyöpä ei ole kiva juttu!

    • manna

      minulta otettiin kielestä reilu vuosi sitten koepalat.puhuminen ja syöminen on kyllä vaikeaa,soseruokaa.koepala osottautui syöväksi.

    • hakkeru

      Poltin aikoinaan muutaman vuoden mutta oon ollut nyt vuoden polttamatta. Nuuskaa en oo koskaan ees kokeillut. Oon kyllä käyttänyt monta vuotta alkoholipitoista suuvettä pari kertaa päivässä samoin suusuihkeita. Niilläkin voi tietty olla vaikutusta asiaan. Suurin syy tosin on varmasti toi tupakka.
      Ja sie heihaloo...o, et vissiin lukenut kirjoitustani loppuun asti kun totesin siinä että pieniä murheita noi edellä mainitut asiat on jos syöpä todetaan. Joten hei haloo sulle vaan.
      Pitää vaan toivoa ettei nyt mitään vakavampaa oo.
      Mites manna sulla sitten jatkettiin? Varmaan leikattiin kasvain pois tms? Mitä muuta? Olethan päässyt hyvin toipumaan? Onko hoidot olleet rankkoja?

      • manna

        kasvaimet leikattiin pois ja kaulanalueen imusolmukkeita poistetiin.hoito on hyvää ja asiantuntevaa.Henkinen shokki on vaan kamalaa,ensimmäinen vuosi menee ainakin toipumiseen.Minulla oli kuitenkin sen verran "hyvä onni" etten tarvinnut muita hoitoja.Tarkistuksilla käydään muutaman kuukauden välein.Älä nyt hermoile liikaa sen koepalan oton takia,ei se vältämättä ole syöpää.Mutta laitapa tietoa kun saat tulokset.Suusyöpä on naisilla kasvamaanpäin.Niitä ihmisiä joita olen tavannut suusyöpäpotilaina on suurimalla osalla olleet terveelliset elämäntavat.Sille ei vaan voi mitään jos sairastuu syöpään,


      • voi5
        manna kirjoitti:

        kasvaimet leikattiin pois ja kaulanalueen imusolmukkeita poistetiin.hoito on hyvää ja asiantuntevaa.Henkinen shokki on vaan kamalaa,ensimmäinen vuosi menee ainakin toipumiseen.Minulla oli kuitenkin sen verran "hyvä onni" etten tarvinnut muita hoitoja.Tarkistuksilla käydään muutaman kuukauden välein.Älä nyt hermoile liikaa sen koepalan oton takia,ei se vältämättä ole syöpää.Mutta laitapa tietoa kun saat tulokset.Suusyöpä on naisilla kasvamaanpäin.Niitä ihmisiä joita olen tavannut suusyöpäpotilaina on suurimalla osalla olleet terveelliset elämäntavat.Sille ei vaan voi mitään jos sairastuu syöpään,

        jos jaksat vstaa ni ois kiva,oon ettiny paljon kielisyövästä asiaa kun minulle ilmesty joulukuussa kielen reunaan haavauma joka reunalta kova ja oli helvetin kipee kipu poistui pikkuhiljaa mutta haavauma jäi joka ei kipeä pari kolme viikoa meni kun aloin lukea mikä voisi olla ja kun luin kielisyövästä se oli aika järkkyy lukemista vihdoikin uskalsin mennä lääkäriin koska minulla alko tulla outoja tuntemuksia väsymystä huimausta ja kielen reuna alkanut kasvamaan,olin jo mielessäni aatellut tähän kuolen,,koska olen tajunnut että olen antanut tämän mennä jo liian pitkälle koska tämähän tekee etäpesäkkeet ajoissa,ja puhuminenkin outoo ku kielen reuna iso,no läääri katto ja sanoi eetä on hän kielisyöpään törmännyt mutta ei tämä siltä näytä sitten hän kokeili kaulaa koska sanoi että siellä kasi isoa palloa ei ollu niistä moksiskaan vaan kokeili alempaa ja takaanta ja sanoi että tänne ne eka majoittuu,no verikokeet ok ja tulehdusarvot ok,mut eihän ne mitään sano,koepalan tulosta odotellessa,oon aika sekasin koska asnnoiduin sata varmasti että lääkäri näkee heti että kasvain mutta sanookin että ei hänenmielestään ole ja nyt tietenkin koepala sanoo että on mutta tietenki koska tämä suussani oleva kasvain menee kieltä pitkin tyveen päin niin kyllähän se olisi jo niin pitkällä että etäpeskket olisi.


      • terttu1
        voi5 kirjoitti:

        jos jaksat vstaa ni ois kiva,oon ettiny paljon kielisyövästä asiaa kun minulle ilmesty joulukuussa kielen reunaan haavauma joka reunalta kova ja oli helvetin kipee kipu poistui pikkuhiljaa mutta haavauma jäi joka ei kipeä pari kolme viikoa meni kun aloin lukea mikä voisi olla ja kun luin kielisyövästä se oli aika järkkyy lukemista vihdoikin uskalsin mennä lääkäriin koska minulla alko tulla outoja tuntemuksia väsymystä huimausta ja kielen reuna alkanut kasvamaan,olin jo mielessäni aatellut tähän kuolen,,koska olen tajunnut että olen antanut tämän mennä jo liian pitkälle koska tämähän tekee etäpesäkkeet ajoissa,ja puhuminenkin outoo ku kielen reuna iso,no läääri katto ja sanoi eetä on hän kielisyöpään törmännyt mutta ei tämä siltä näytä sitten hän kokeili kaulaa koska sanoi että siellä kasi isoa palloa ei ollu niistä moksiskaan vaan kokeili alempaa ja takaanta ja sanoi että tänne ne eka majoittuu,no verikokeet ok ja tulehdusarvot ok,mut eihän ne mitään sano,koepalan tulosta odotellessa,oon aika sekasin koska asnnoiduin sata varmasti että lääkäri näkee heti että kasvain mutta sanookin että ei hänenmielestään ole ja nyt tietenkin koepala sanoo että on mutta tietenki koska tämä suussani oleva kasvain menee kieltä pitkin tyveen päin niin kyllähän se olisi jo niin pitkällä että etäpeskket olisi.

        voisitko kertoa, mikä sinulla oli? toivottavasti ei ollut syöpää. minulla on nyt samantyyppisiä oireita kuin sinulla, ja pelkään.


    • hakkeru

      Hyvä että oli onnea matkassa. Taidettiin siis todeta melko alkuvaiheissa? Kuinka nopeasti pääsit leikkaukseen toteamisen jälkeen? Joutuiko odottamaan pitkäänkin?
      Oon yrittänyt olla erityisemmin ajattelematta asiaa kun tosiaan on vasta koepalan ottaminen edessä. Käyn kuitenkin säännöllisesti hammaslääkärissä ja edellisestä käyntikerrasta on alle vuosi aikaa, eikä sillon huomattu mitään poikkeavaa.

      • Juhannus

        Minulta on otettu koepala kielestä kaksi kertaa. Varaudu siihen, että kieli on koepalan oton jälkeen TODELLA kipeä, samoin suupohja (riippuen toki mistä kohtaa kieltä koepala otetaan). Minulle on tehty kaikenlaisia toimenpiteitä terveydenhuollossa, mutta ikävin muisto on jäänyt juuri kielen koepalan aiheuttamasta kivusta.

        Suosittelen, että vietät juhannuksen ihan lepäillen. Missään tapauksessa et voi ottaa alkoholia tms, se ärsyttää kieltä lisää. Kielikorun joudut myös varmastikin poistamaan.

        Minulla todettiin sitten kielisyöpäkin. Onneksi se saatiin niin varhaisessa vaiheessa kiinni, että selvisin leikkauksella. Sädetystä ja solunsalpaajia ei tarvittu.


    • Koepala kielestä

      Kielikoru on. Onko myös amalgaamipaikkoja hampaissa?

    • Citzyy

      Minulta otettiin 3 päivää sitten koepala kielestä. On ollut kipeämpi kuin uskoinkaan. Yöksi olen joutunut ottamaan Tramalia ja päivisin monta Buranaa 600mg. En pysty syömään kuin sosetta ja tietysti jätskiä. Ennen syömistä kannattaa ottaa särkylääke että ehtii vaikuttaa. Tulos tulee parin viikon päästä.

      • Juhannus

        Saanko kysyä, manna, mitä ikäluokkaa olet? Itse olin todettaessa kolmekymppinen. Nuorten ihmisten kielisyövät ovat lisääntyneet maailmalla, syyksi arvellaan HPV-virusta tms. Hyvin harvinaista silti nuorilla.


      • manna
        Juhannus kirjoitti:

        Saanko kysyä, manna, mitä ikäluokkaa olet? Itse olin todettaessa kolmekymppinen. Nuorten ihmisten kielisyövät ovat lisääntyneet maailmalla, syyksi arvellaan HPV-virusta tms. Hyvin harvinaista silti nuorilla.

        Koepala tulosten jälkeen olin jo seuraavana päivänä keskussairaalassa.Pään kuvaukset,verikokeeet ja tietysti hoitosuunnitelma.Kahdessa viikossa toteamisesta pääsin leikkaukseen,eli nopeasti.Olen iältäni 45


    • hakkeru

      Nyt on koepala nipsaistu. Ei otettu kuin 0,4cm x 0,4cm pala ja tuli kolme tikkiä. Pystyn syömään ja puhumaan ihan normaalisti eikä minkäänlaista kipua oo tuntunut vaikka puudutus on jo lakannut. :) Tämä meni huomattavasti paremmin kuin odotin. :)
      Lääkäri epäili punajäkälää mutta sanoi että hyvä ottaa kuitenkin varmuuden vuoksi se koepala.
      Nyt vaan sitten odotellaan 2-3 viikoa tuloksia.

      • Onneksi selvisit kivutta! Minullakin on punajäkälä ollut jo pari vuotta. Senkin hoito työlästä kun pitää syödä ns. harmaata ruokaa. Koepalasta kielensyrjässä on nyt viikko ja vieläkin arka ja ruoka takertuu suuhun. Mutta jos ei ole pahempaa niin punajäkälän kanssakin oppii elämään.


      • punajäkäläinen vm-78
        Citzy kirjoitti:

        Onneksi selvisit kivutta! Minullakin on punajäkälä ollut jo pari vuotta. Senkin hoito työlästä kun pitää syödä ns. harmaata ruokaa. Koepalasta kielensyrjässä on nyt viikko ja vieläkin arka ja ruoka takertuu suuhun. Mutta jos ei ole pahempaa niin punajäkälän kanssakin oppii elämään.

        Mikä on ns. harmaa ruoka?


    • hakkeru

      Nyt parin päivän jälkeen tullut huomattua on onhan tuo hieman kipeä aina syömisen jälkeen. Varsinkin kun onnistun jotenkin puremaan noita tikkejä niin kirpasee. Yksi tikki onkin jo irronnut sen takia.
      En oikeen saanut kummempia ohjeita miten pitäisi sen punajäkälän kanssa toimia. Mitä on "harmaa ruoka"? Anteeksi, saattaa olla melko typerä kysymys mutta en tosiaan tiedä..

      • Minulle kirurgi antoi ohjeen että harmaa dieetti punajäkälään. Vihreät ja punaiset ruoka-aineet pois. Ruokavalioni on muuttunut paljon kun ennen söin kasviksia ja marjoja. Tomaatti, sitrushedelmät, mausteet ja alkoholi ovat ainakin pahoja. Minä saan oireita melkein kaikista vihreistä ja mansikoista ainakin. Saankin vitamiinit lähinnä purkista. Onneksi useimmat jäätelöt ja suklaa ovat sopineet joten saa joskus herkuteltua. Kala, kana ja liharuuat ja makaroonit ovat lähinnä ollet ravintoani ja leipää kylläkin. Kokeilemalla oppii tietämään mikä sopii.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14851
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    5. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    7. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    8. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3045
    9. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3044
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe